er „Mot jenever bij ’t kooldorsen?” De Friese drankstrijd in de vorige eeuw bondsspaarbank bolsward I»- Sinterklaas deed Eekwerd aan De Griekse staats- TEVEEL VAN HET BESTE BIER Fan sted en lan Zilveren filmpjes ie week nov. 1948 Sparen ^gevolge de jeugdspaarwet met extra premie van 10% greep 112e JAARGANG No. 95 DINSDAG 27 NOVEMBER 1973 Misbruik, ook in Friesland Crisis Aankomst van Sinterklaas in Eekwerd. Conclusie Tegen het kwaad Het lichaam, dat een dam trachtte op te Begin der organisatie J.S. Fries-nationale inslag lang, duurt O *3 fan Friese hoedjes en mutsen te koop. Arbeidersbeweging De Zuiderhaven te Wommels gedempt. De flater fan mannich heit is, dat er wol, dat syn bem him eare oandocht. Advertentieprijs: 22 ct. per mm. Ingez. mededelingen dubbel tarief Contractprijs op aanvraag Te koop een solide brik met tuig. Gebr. Dooper, Laard en Zaard. Eerste steenlegging van de in Exmorra in aanbouw zijnde pastorie. De heer H. Haytema te Workum 25 jaar raadslid. ganda behoren reeds lang tot het ver leden tijd. En het kader vergrijst De chr. school te Winsum 75 jaar. Voor zitter Van der Ploeg, 86 jaar oud, leidde de feestvergadering op uitnemende wijze. De door de oorlog vernielde toren te Pingjum zal gerestaureerd worden. De die Friese de De economische crisis van de 80-er jaren deed de drankbestrijding in Friesland geen goed. Veel volijverige drankbestrij ders veelal mensen met initiatief trokken als emigrant naar Amerika. Na tuurlijk had de drankbestrijding ook veel tegenkanting, soms zelfs van officiële zijde. Zo weigerde het gemeentebestuur van Leeuwarden b.v. in 1895 nog een stuk weiland af te staan voor het houden van een meeting. Genoemd dient nog te worden, dat men in onze provincie vooral ’t Friese volks toneel heeft aangegrepen als propagan damiddel. Talrijk zijn de toneelstukken, Dêrom spriek ik him fuortynienen oan: Nou’t jo net mear sprekke kinne, tink was en de nog Wie zal het zeggen Het is nog zeer vaag Waar blijft het antwoord Op dee’z vraag? Papadopoulos legde Weer het loodje Misprijsde kapitein Op ’t Griekse oorlogs-bootje Nog even geduld Het leger bleef baas Het trok tot op heden Het sterkste aas. Abonnementsprijs f 7,50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS VHg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tei. 3044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) gezinsbank zonder winstdoel In de voormalige pompmakerij van Wou ters aan het Kleinzand zal een knikker- fabriek worden gevestigd. Knikkers wer den voor de oorlog ingevoerd uit Japan en Duitsland. Men denkt aan een jaar omzet van 100.000.000 knikkers. De nieuwe staatsgreep In Griekenland Voor ons misschien Een betere band? Zal ex-koning Constantijn in ballingschap Weer worden ingelijfd Bij de oude hap? nou yn jou herte, dat God oansjocht en trochgrounet oan jou Heilén Jezus Chris tus, lit dy nou wêze ta jou treast en libben. En doe’t de Prins wol safolle to kennen joech, dat er my forstie, haw ik nei oerliz mei de prinsesse fan Portugal, dy’t foar de Prins oer stie en mei skrie- mende eagen fan de Hearen Steaten Ge- nerael, riedshear Vosbergen en oare hearen, my ünbikend, mei al de oan- sjenlikste offisieren fan myn hear de Prins en de beide dokters Rumph en Valentius. De by wêzigen foelen allegear- re op ’e knibbels en beaën mei hjitte triennen foar myn hear de Prins. Nei it gebet gyng ik oerein en spriek de Prins yn ’e earen: As jo it forstien ha en noch woltomoede binne yn ’e Heare, dan for- sykje ik jo, dat jo mei in triuw fan jou hén in teken jowe oan myn hén. En fuortendaliks omklamme de Prins myn han sa fêst, dat ik dy net losmeitsje koe, eart de libbenskrêft him bijoech en de pols net mear sloech. Doe spriek ik diz- ze wurden noch yn de Prins syn earen: Litte jo dizze wurden noch yn it hert bi- tinke: „Heare Jezus, erbarmje Jo oer my! Heare Jezus, üntfang myn geast!” Spoedig kreeg de drankbestrijding een krachtige stimulans door de opkomst der arbeidersbeweging. De eenheid inzake het Fries-nationale, sociale en anti- alcoholistische beginsel krijgt in 1876 een spreekbuis in het Friesch Volksblad December is vanouds de maand van lekker eten en lekker (en veel) drinken. Dit dateert al van vóór het Christendom, en het ligt voor de hand dat onze voorouders, net als wij, juist in de donkerste maanden van het jaar het meest „in” waren voor een feestje. Veel is lekker, maar té veel kan allerlei nare konsekwenties heb ben. Ons land telt heel wat bier drinkers en juist in die dagen zul len zij hun pilsje niet laten staan. Van bier kun je dronken worden, maar als het zover komt dat de persoon in kwestie half of hele maal bewusteloos raakt, hoeft dat niet door de alkohol in het bier te zijn gekomen, maar door het vele water dat erin zit. De weef sels „verdrinken” in het water en een akute watervergiftiging kan het gevolg zijn, soms met dodelijke afloop. In het midden van de vorige eeuw was het drankgebruik (en daardoor helaas ook het misbruik) in Friesland vrij alge meen. Het was bij de burgerij van hoog tot laag gewoonte geworden hij vrijwel iedere gelegenheid een glaasje te schen ken, zo als bij geboorte (boerejongens op brandewijn), bij bezoek, op verjaarda gen, bij het betalen van een rekening, het slachten van een varken, het bouwen van een huis, des zaterdagsa vonds, des zondagsmorgens na kerktijd, en zelfs bij begrafenissen. Aan het einde van de vorige eeuw spreekt het drankmisbruik in Friesland uit de volgende cijfers: op een bevolking van 336.000 een aantal scholen van 464 en een aantal drankvergunningen van 1874; m.a.w. naast iedere school stonden er vier herbergen. Voor het onderwijs werd nog geen miljoen gulden betaald, voor sterke drank ruim vier miljoen neergeteld, of per hoofd o mgerekend ruim 3 gulden voor het onderwijs tegen ruim 12 gulden voor de drank. Interes sante gegevens over de toestand in Friesland vindt men in de in 1895 verschenen brochure „Friesland en de jenever”. „De neimiddeis, doe’t de klok fjouwer ure sloech, waerd ik troch twa helle- baerdiers üt namme fan myn hear de Prins bean boppe to kommen. Yn de kea- mer kommen, foun ik de goede hear Prins yn it stjerren, sünder mear sprek ke to kinnen, net yn steat de eagen op to slae.n Spoedig staan wij nu bij de wieg der eerste drankbestrijders-organisatie. In 1842 wordt de bekende „Nederlandse Vereniging” opgericht (door Dr. W. Egeling en Mr. J. Heemskerk), een neutrale organisatie, die eerst veel later zou gevolgd worden door meer confes sionele zusterverenigingen. Weldra telt Friesland veel leden, vooral in de arbei dersklasse. In 1845 schenkt een Leeu warder pianofabriek bij voorkomende gelegenheden al geen borrel meer: te Workum bestrijdt de tabakskerver Troste „Het Nieuwjaarszuipen” met het uitgeven van bonnen. Het zijn hoopvolle symptomen. Helaas in de cholera- epidemie van 1849 zoekt het Friese volk zijn heil weer in de drank, dat als een probaat middel wordt aanbevolen tegen deze „zwarte dood”. De bouw van een noodslachtplaats te Makkum gegund aan David Visser, tim merman te Makkum. Bericht: Een vliegongeluk in Australië liep goed af. Een Dakota vloog 50 mijl ten noorden van Melbourne tegen een berg. Alleen de piloot werd gedood (Leeuw. Courant). Uit bovenstaande samenvatting blijkt, dat in de vorige eeuw de drankbestrij ding in Friesland een geheel eigen stem pel droeg en wellicht juist daardoor vat kreeg op de bevolking. Het is wel voor gekomen, dat het aantal georganiseerde drankbestrijders in Friesland dat in overig Nederland evenaarde of zelfs overtrof. Dit spreekt boekdelen! Nog jaarlijks staat ook op de gemeentebegro ting te Bolsward een post bestemd voor de drankbestrijding. Hoewel niemand zal beweren dat deze overbodig is, merkt men van de georga niseerde drankweer - hoewel officieel alle krachten zijn gebundeld - thans niet veel meer. Er is een jaarlijkse collecte, een kleurwedstrijd voor de jeugd enz. maar de optochten en straatpropa- Doe’t de Prins mei it biwegen fan syn boarst bliken joech, dat er it forstie, en dat syn siele noch net oergien wie, die ne wy nochris in gebet, mei sa’n oandie- nens as alle frommen har foarstelle kin ne. En dêmei is dizze loflike Prins rêst yn ’e Heare, de jouns tusken fiif en sei zen, sa sêft en leaflik under de gebeden fan ’e omstanners as ik ea in minske stjerren sjoen ha, sünder it minste forset fan iennich lid fan syn lichem en sünder iennige swierrichheit fan ’e siken. Sa stoar dizze wraldforneamde Prins Mau- rits yn it 58e jier fan syn élderdom, nei’t er regearre hie in tiid fan om en de by sa’n 40 jier, dêr’t er by alle pa triotten yn hélden en bikend is foar in tige kostber en ütkard ynstrumint fan Gods genede foar dizze lannen en bi- nammen foar Gods tsjerke. Hy sil fan somliken mear biklage wurde nei syn dea, as er fan harren faeks bimind wie by syn libben.” Oant safier Johannes Bogerman seis oan it wurd oer syn bifiningen oan Prins Maurits syn stjerbêd. „De sielssoarger ren. Begeleidt door de Schutterijmuziek die sinterklaasliedjes speelde. In een grote optocht ging de stoet toen naar Eekwerd, Sinterklaas eerst in een oude brandweerwagen maar in Eekwerd werd overgestapt in een koets. Ook de Sim- ca welke te winnen is met de sinter- klaas actie was van de partij. Deze op tocht werd gesponseert door de firma’s welke in de optocht meereden. En onder vrolijke klanken van de Schutterijmu ziek en de boerenkapel ging de stoet door Eekwerd. Wat waren de kinderen en natuurlijk ook de groten blij dat ze Sinterklaas in Eekwerd zagen. Natuur lijk Eekwerd hoort er ook bij!! DE SIELSSOARGER BIRABBE Hjoed nimme wy ófskie fan Bogerman, it Boalserter jonkje, dat hjir binnen de wéllen opgroeide ta studintsje, letter fornaemd dümny waerd to Snits, Inkhu- zen en Ljouwert, foarsitter fan de Sy- noade fan Dordt, gelearde fan wréldfor- maet, bibeloersetter en ta einbislüt pro fessor to Frentsjer. Hjoed ta bislüt noch twa oare aspekten, dy as sielsoarger en as skopstien en wriuwpeal. Al earder dielden wy mei, dat Bogerman ü.o. de sielsoarger west hat fan Prins Maurits, dy’t er ek bystie yn syn stjerren. Ta stichting fan alle frommen yn Nederlan hat Bogerman syn bifiningen yn in boekwurk delskreaun, sadat wy by wize fan sprekken seis mei oan it stjerbêd stean kinne. Hy skriuwt dan: werpen tegen de drankvloed, was de kerk. In tientallen boetepredikaties werd tegen de drankduivel van leer getrokken en welhaast elke bladzijde uit de kerke lijke acten van die dagen getuigt van tuchtgevallen inzake dronkenschap. De wel wat wettische en puriteinse inslag van het Calvinisme werkte in Friesland lang na. Men waarschuwde, bestrafte en tuchtigde, maar tastte het kwaad niet in de wortel aan. Het Patriottisme met zijn vrijheidsbeginsel brak echter hier en daar radicaal met de drinkgewoonte. Al is de carmagnole rond de vrijheidsboom wel gedanst met een glas jenever in de hand, menige burgersociëteit bepaalde destijds in haar reglement, dat haar vergaderingen drankvrij zouden zijn. De bekende Maatschappij tot Nut van het Algemeen in Friesland onder Menniste, d.i. Doops gezinde invloed) opende in de morgenstond van de vorige eeuw reeds de strijd tegen het drankmisbruik door de uitgave van het „Morgenslokje” en het „Gemeenzaam buurpraatje tusschen Dieuwertje en Grietje” (1804). Een der eersten die in Friesland het blauwe vaandel tegen koning Alcohol ontrolde, was Dr. Pel te Drachten, die in 1832 reeds een „matigheidsvereniging” op richtte onder invloed van een dergelijke beweging in Engeland. Dat deze Dracht- ster actie veel spotternij had te verduren, blijkt b.v. zonneklaar uit „De ritnen en teltsjes”, die prachtige spiegel van Frieslands volksleven. hande foarslaggen dien, hwat der mei him barre moast. Somliken mienden, men moast him üt syn amt en syn ge meente sette en it lén ütbanne. Somli ken woene noch fierder gean. Oaren wie- ne hwat sêfter. Einlings is bisletten him syn misdied to forjaen. Bogerman hat him oer de gong fan saken tige biklage, mar se antwurden him: „Dit is jou ei gen skuld, jo hawwe it gjinien to witen as josels, jou heechmoed hat jo hjir brocht!” Doe’t Bogerman in ófskrift fan it bislüt tsjin him frege, waerd him dit wegere, hwat him tige óffoel en hwer’t er op sei, dat syn sür wurk, dêr’t er to Dordt syn sounens mei forspile hie, wol üntankber leanne waerd. „Dêr’t in tsjer- ketsjinner op sei: „Jo hoege jo net sa to bikleijen, hwant ik twivelje net, as jo wer trettjin goune deis fortsjinje koene, jo it net ófslaen soene, nammerstomear net, om’t it bliken dien hat, dat jo it jild tige lije mochten en 29 dagen mear yn rekken brocht hawwe as jo fuort west hawwe.” Sa hat Bogerman lean nei wurken krige, seit üs anonime brief- skriuwer, hwant forskate achtsje dat er fan de greatste oansetters wie ta de dea fan Oldebameveldt en ta forbanning fan de remonstranten. Guon tinke hy sil de generaliteit wol safier krije de tsjerke- oarder hjir mei gewelt yn to fieren. As de tsjerkeoarder allinne troch de steaten op de léndei ófwiisd wie, soene hja it lichtwol dwaen lyk as hja it yn Hollan dien hawwe: de grytmannen en boarge- masters foroarje om sa ta har doel to kommen. Géns goede herten binne tige bliid, dat it mei dizze tsjerkeoarder net eint, mar stuitet. Hja hoopje, dat it füle driuwen syn hichte hat en in ein nimme mei. En de skriuwer bislüt dan mei: „Dit meistou trochjaen, mar forswij myn namme.” Oant safier dizze twa aspekten noch: Bo german as de sielsoarger en as man, dy t ek f(jannen op syn wei foun en ünder- grounsk gewrot. Hwant dat it allegearre hwat tafoel mei de halding fan Fryslén tsjinoer him, biwiist dochs wol it feit, dat doe’t Bogerman ré wie mei syn bi- beloersetting, hy as earbitoan bineamd waerd as professor yn Frjentsjer. Syn amtsbitsjinning hat spitigernóch net lang duorre, omdat er yn itselde jier forstoar Dezer dagen werd ons met de feestdagen in zicht gevraagd nog eens een artikel te willen schrijven over Friesland en de onthoudersbeweging. Het is niet zo heel eenvoudig prompt aan een dergeljjk verzoek te voldoen. Immers, wat gezegd moet worden is reeds vaker gezegd, en momenteel zjjn de drankbestrjjders-problemen in Friesland welhaast dezelfde als overal in den lande. Bladerend in de kloeke delen van Dr. G. A. Wumkes’ „Paden fan Fryslan” viel ons oog in het tweede deel echter op een wel zeer oriënterende verhandeling over de drankstrjjd in onze provincie in de vorige eeuw. Omdat dit een belangrijke episode vormt uit het be ging van de georganiseerde onthoudersbeweging, willen we er hier gaarne het een en ander aan ontlenen en aan onze lezers doorgeven. veel heeft gedaan voor de onthoudersbeweging. Zij kreeg zitting in ’t hoofdbestuur van de Ned. Ver., en in tal van plaatsen heeft zij voor de drankbestrijding gepleit. Als armbezoekster te Leeuwarden had zij de ellende gezien, die het drankmisbruik in vele gezinnen gebracht had. Zij was het ook, die Tolstoj’s novelle „De eerste jeneverstoker” in het Fries vertaalde. Van F. Domela Nieuwenhuis is de uit spraak „Drinkende arbeiders denken niet, denkende arbeiders drinken niet” tot een gevleugeld woord geworden. Het kwam zelfs zover, dat men op tal van plaatsen in Friesland afschaffer moest zijn om lid te kunnen worden van de Bond voor Algemeen Kiesrecht. o.a. van de bekende IJ. Schuitemaker, die een facet van de drankbestrijding behandelen. Dit toneel was echter tevens oorzaak, dat de onthoudersgedachte veel meer veld won bij de niet-kerkelijk georiënteerden en vrijzinnigen, dan bij de meer streng-Calvinistische Friezen. Het zou nog jaren duren, voordat de laatsten het toneel als culturele uitings vorm konden waarderen. Rond de eeuw wisseling was toneel voor Hervormden en Gereformeerden taboe. Misschien komt het mede daar door, dat de onthoudersgedachte in deze kringen slechts schoorvoetend veld won. Afgelopen zaterdagmiddag stond een groot aantal belangstellenden ondanks de storm te wachten op de komst van Sinterklaas. Sinterklaas had n.l. laten weten dat hij op zijn rondreis door Ne derland beslist Eekwerd niet wilde ver geten. De „stoom”boot Pieter Boele meerde af bij het plantsoen. Voor de stoomboot uit had Sinterklaas reeds Pie ten gestuurd. De pieten vonden het maar wat fijn dat ze in deze supersnelle boot vooruit mochten. Wat was het een prach tig gezicht toen de boot aan kwam va- onder redactie van de blinde school meester Oebele Stellingwerf, die met de hulp van zijn vrouw Geertruida Jentink voor de Friese Zij kreeg zelfs Het duurt niet lang, of de drankbestrijding in Friesland krijgt hoe kan het ook anders? een Fries nationale inslag. De leiders van de Friese beweging, die vóór alles het welzijn van het Friese volk willen zoeken, beginnen de matigheids-idee naar voren te brengen in de volkstaal, in het Fries dus, omdat zij zich ervan be wust zijn, zó het Friese hart het beste te kunnen treffen. Zo schrijft G. Tiemersma in 1854 een in het Fries gestelde brochure, en betoogt A.P. Meeter te Arum in „Het afschaffingsgenootschap getoetst aan het volmaakte gebed”, dat de afschaffing niet in strijd is met de Friese vrijheid, niet onredelijk noch on zedelijk is. De bekende Friese volksschrijver Waling Dijkstra gebruikt zelfs het Bildtse dialect om het drank- kwaad aan de kaak te stellen, namelijk in „Gesprek fen 2 erbaijers over ’t jene- verzuipen” (1855) en later (1862) in „Mot er jenever bij ’t kooldorsen?” Talrijk zijn de bijdragen in de Friese tijdschriften van die dagen, die handelen over het drankmisbruik. In 1857 gaf S. Feddema, ambtenaar ter provinciale griffie, een statistiek van het drankge bruik in Friesland uit. Het blijkt dan dat er in dat jaar al een Fries hoofdbestuur is met 7 afdelingen en 33 correspondent schappen, wel een teken hoe de bewe ging de wind in de zeilen had. birabbe”, ha wy hjir boppe set. Elk great man hat syn fijannen. Bogerman ek. Dêr ek in priuwke fan. Wy ha mei opsetsin sein „birabbe”, hwant wy si- tearje üt in brief fan in éld regint oer de bitigingen tsjin ds. Johannes Boger man op ’e léndei fan 1619. De brief is anonym. Dêrfandinne dat „birabbe”. Wy tille der net swier oan, mar jowe it ge- woan as tiidsbyld. „Ik kin net litte dy to witten to dwaen, hwat hjir forline wike omgien en bisletten is op de lan- dei”. It giet dan oer de nije tsjerke oarder, dy’t ünder lieding fan ds. Bo german op de Nasjonale synoade Dordt opmakke is, mar dy’t Fryslén (yn- dividualistysk as wy ek doe al wiene, Red.) foar in great part ófwiisde, nam- mers troch Eastergoa, Westergoa en de Sawnwélden. De Fryske stêdden, dy’t as fjirde partner it bistjür mei ütmakken, wiene mar foar de helte foar. It sylde dus wol krap mei de nije tsjerkeoarder, dit fanseis ta great fortriet fan Boger man. En dan skriuwt üs briefskriuwer: „Boppedat bin ik hjoed fan in learaer, dy’t seis by de gearkomste west hat, ge- waer wurden, dat de tsjerkeoarder ek troch alle klassissen yn Fryslén ófstimd is en dat Bogerman swier biskuldige is boppe en büten syn lést gien to wêzen. Bogerman héldde yn de earste sitting in rede fan trije üren, dêr’t er yn nei foaren brocht, hwat der to Dort foarfal- len wie en dat it tige nedich wêze soe de tsjerkeoarder ek hjirre yn to fieren. De oare deis waerden ek de oare üt Fryslén wei machtige persoanen, dy’t op de sy noade, west hiene, forsocht op de gear komste to kommen. Se hawwe har tige oer Bogerman biklage, dat er har net kenne wollen hie, neat mei harren oer- lein hie, mar op eigen manneboet brie ven nei Ingelén en eame oars hinne stjürd hie, sünder har der de minste kunde fan to jaen en hy him hélden hie as wie de opdracht fan Fryslén allinne oan him jown. Ek is him fan ds. Tymen Obles to Kimswert, dy’t stjürd wie troch de Frjentsjerter klassis, syn lêstbrief óf- easke, hwat er earst wegere oant him hjitten waerd dy oer to jaen. Doe’t dy neisjoen waerd, moast hy der salang üt. Nei *t bifoun wie, dat Bogerman mei rjocht biskuldige wie, waerden aller- Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Ferwhi/nt m: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum tn Wymbritseradeel. ,.‘v«

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1