Foto van de week: De Martinikerk te Bolsward 6abe SRroar Kerst zangdienst 1973 I s I Geketend winterfeest vol symbolen I i 24 DECEMBER KERST-INN Bolswarder Martini Kerstviering Kath. Vrouwengilde >ooooooooooooooooooooooooooooooooc| STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Jl. Troch tsjuster nei’t Ijoclit „VANNU” I r- Kerstzangdienst in De lijd van gewijde nachten MAs. ut 1 112e JAARGANG No. 102 VRIJDAG 21 DECEMBER 1973 Contractprijs op aanvraag Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. vanaf 22.30 uur ’n Ieder is van harte welkom in beide uit- van een Zij tot en ós hjoed to sizzen Ut de dize sil iens de dei forrize. Arameeske naesje Wij verwachten u alleml ?OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOp.OOOOOOO.OOOOOOOOOOOOOOQOOQOi VI Nog veel meer diensten Wie op zondagmiddag de gezamelijke Advertentieprijs: 24 ct. per m.m. Ingez. mededelingen dubbel tarief De burgemeester van Bolsward, J M. A. Mulder. ’t Folk yn tsjuster koe it witte Dat it ienkear daegje soe, Mar hja mochten nea forjitte Dat God it op syn tiid dwaen soe! Bliuwt foar üs de frage oer Waerd it foar üs net in toer Salang om it Heil to freegjen Der sa’n tiid oan to bisteegjen? Sibren fan Tsjom De Martinikerk te Bolsward (St. Marti- nus van Oldeheve), gebouwd tussen 1446 en 1466, is n.l. een historisch monument van de eerste orde. Ondanks het feit dat de bodem, waarop deze kerk is opge richt, zeer vroeg bewoond is geweest, verplaatste de bevolking zich geleide lijk in Zuidwestelijke richting en kwam de kerk excentrisch te liggen. altyd libjen, har stribjen! zingen van dienst besloten. De presidente besloot met een hartelijk dank aan allen voor de grote opkomst, ook mevr. Mulder-Galama .werd harte lijk dank gezegd voor de muzikale bege leiding, haar werd een kleine attentie aangeboden, als ook de G.A. pater Wil lard. De avond werd besloten met het lied: „Ere zij God”. Abonnementsprijs f 8,25 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 gerechtigheid, feest het dg Bolswards Nieuws hl ai O o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o dienst niet kan bijwonen, worden er in alle kerken en kerkelijke gebouwen in de komende kerstdagen diverse kerkdiens ten gehouden. In de hier afgebeelde Mar tinikerk zijn dat b.v. de kerstavonddienst op maandagavond 21.45 uur, op le kerst dag de kerstmorgendienst om 10 uur ’s morgens en de 2e kerstdag een dienst om eveneens 10 uur. Zowel aan de kerstavonddienst als aan de kerstmorgendienst wordt medewer king verleend door de Martini-cantorij. Terwijl in de kerstavonddienst bovendien wordt gemusiceerd door leden van het Frysk Orkest en twee solo-zangers, wordt de kerstmorgendienst verrijkt door de in breng van de kinderkerk en een trom pettist. van het leven gaf dan die wij er zo ge woon zijn aan te geven. Verder beluisterden we kerstverhalen en een causerie „Van joel tot kerstfeest”, ’n uiteenzetting over het vieren van kerst mis in diverse landen, over het ont staan van de kerstkaarten die nu zo’n grote opgang maken, over bijgeloof en nog veel meer. Na de tweede pauze luisterden we naar het verhaal van het mongoolse Sjefke. Mevr. Hofman besloot met het gedicht „Herinnering”, waarna zij een enthousi ast applaus in de wacht sleepte. De pres, dankte haar nogmaals uit naam van al len en bood haar een kerststukje aan. Ons restte nog de traditionele verloting. De dames van de handwerkclub hadden weer prachtige surprise’s gemaakt, waar onder: kussens, luxe panlappen, sjaal, baby-dekje e.a. ook waren er gezellige andere dingen uitgestald en konden er vele blije winnaars naar huis gaan. Ditmaal een prachtige opname van het interieur van de Martinikerk te Bolsward, die zondag a.s. weer de vele honderden zal herbergen die de gemeenschappelijke kerstzangdienst willen meemaken (waar over op deze pagina elders meer.) In deze kerk kan men gemakkeljjk de geschiedenis aflezen. De eeuwen lieten er hun sporen na. Van kunstzin, van geloof, van bijgelovigheid, van twisten, van revolutie, van vroomheid../ De foto is daarom zo uniek, nu ze is gemaakt van uit de toren. Öe pilaren op de voorgrond zijn de steunen onder het orgel, eveneens het ornament dat onder aan dit orgel hangt, hier een wat vreemd element. Verder geeft de foto een indruk van deze prachtige kerk, die echter alleen als ze functioneert, echt aan haar doel beantwoord. De samenzangdienst is een unieke gelegenheid - voor die Bolswarders die dit nog niet deden - de kerk eens te zien en deze sfeer te proeven, de sfeer die ditmaal dus bepaald zal worden door het komende kerstfeest. Voor de belangstellenden hier wat historische gegevens over de kerk. Terwijl er in het Midden-Oosten nog geen vrede is bereikt, terwijl wij in het westen met een olie-krisis kampen, terwijl elders in de wereld mensen sterven van de honger, terwijl er nog steeds mensen worden gemarteld nadert het Kerstfeest. Wat doen wij nu met z’n allen? Is er dit jaar niet een ekstra reden om onze saamhorigheid te de monstreren door samen de Kerstzangdienst in de Martinikerk op a.s. zondag om 2.45 uur bij te wonen? Er wordt een Friese Cantate uitgevoerd, er is volkszang van be kende liederen en het Kerstevangelie, De Blijde Boodschap, wordt gelezen. Op deze autoloze zondag kunnen helaas minder mensen van buiten komen dan voorheen. Onze eigen bewoners daarentegen hebben nu wellicht méér de gelegenheid om van onze saamhorigheid blijk te geven. d'Oermacht fan ’d Wie to great, der wie gjin kans; Help fan ’e Romein joech faesje, Mar de kroan, forlear syn glans; ’t Folk wie hwer syn frijdom kwyt, Gyng hast under yn gekryt; Troch de fijan slim tamtearre Woene hja fan gjin lok mear hearre! Efkes hie de sinne blonken Makkebeën fol fjür, Hiene mei har swurden klonken, ’t Hiele folk yn rep en roer! Dit gyng op 'e frijdom ta! Wy sill’ wer in kening ha; Hope docht dochs O, hoe treflik wie F jou wer ieuwen yn tsjuster Sünder Godsspraek en profeet, ’t Aide folk wie ’t paed wol bjuster En noch heger klom de need! Gloarje en ear fan Davids troan Kaem mar nea wer yn it lan Alden gyngen - jongen kamen, Sünder dat hja ’t heil fornamen! tezamen het z.g. „kinderevangelie” beeldend. Ook bezit de Martinikerk een kostbaar orgel dat in 1781 het kerkinterieur kwam verrijken en dat in opdracht van twee gezeten Bolswarder burgers door de be kende orgelbouwer Albertus Antonius Hinsch werd gebouwd. Tenslotte vallen de reusachtige portret- zerken en een aantal kleinere goed ge conserveerde priesterzerkjes in de vloer onmiddelijk op. Op een met een scheepje getekende zerk van een optimistische hooischipper staat het volgende luchthartige rijm: „Hooivaren was mijn plezier nu ik dood ben lig ik hier; Iaat nu varen wien het lust, ik lig hier in d’eeuwige rust”. Na de oorlog werd de kerk verrijkt met een tweetal ramen, die herinneren aan de oorlog. Van recente datum is het standbeeld van de dichter Gysbert Japicx (overleden in 1666), dat op het hof der kerk aan de N.W. zijde staat en dat in 1966 door Ko ningin Juliana werd onthuld. vroedschapsbank (helaas in 1795 van bij na alle heraldische onderscheidingste kens beroofd) en enkele z.g. knapenban ken aan. Behalve een restant van funderingen be zit de Martinikerk maar betrekkelijk weinig, dat onomstotelijk herinnert aan haar Romaanse voorgangster. Hiertoe behoort wel de z.g. Maartenssteen in de Zuidelijke zijbeuk van de kerk, een rode Bremer zandsteen uitgevoerd in reliëf uit het midden van de veertiende eeuw, dat helaas sterk door invloeden van weer en wind heeft geleden. Er komen episo den op voor uit het leven van Maria, en op het rechter gedeelte ontwaart men Sint Martinus te paard. Vermelding verdienen voorts de tijdens de restauratie ontdekte en zoveel moge lijk herstelde restanten van omvangrij ke welfschilderingen in de noordelijke zijbeuk, laat vijftiende eeuwse fresco’s Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Vitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie - en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) In de vroeg Christelijke kunst kregen heidense motieven een nieuwe gedachteninhoud. De symbolen hadden meestal betrekking op de verlossing van De grillige omtreklijnen, de venstertra- ceringen, het pittoreske Zuid-portaal, het traptorentje en de machtige zadeldak- toren houden onze aandacht langdurig gevangen, doch ook het inwendige is ’n nadere beschouwing meer dan waard. In het vijfhoekig koor bevindt zich in de grijs gepleisterde wand de volgende, in gotische letters getekende tekst: Fundata et noviter fabricata est hac Ecclesia Anno Domini MCCCCXLVI, d.i. deze kerk is gesticht en opnieuw gebouwd in het jaar onzes Heren 1446. Dat „opnieuw” wijst op de vervanging van een aanzienlijk kleinere kerk, die toen was afgebroken. Een deel van de afbraak is kennelijk weer verwerkt in de nieuwe Martini; de buitenkant van het koor is geheel van brokken tufsteen opgetrokken en daar men zich verder uitsluitend van grote baksteen („oude Friezen”, heeft bediend, is de veronder stelling gerechtvaardigd dat de veel ou dere natuursteen hier voor de tweede maal heeft dienst gedaan. Hoewel er geen twijfel aan kan bestaan dat de go tische koorbanken, met schitterend hout snijwerk, het allerschoonste bestanddeel uitmaken van de inventaris (opmerkelijk dat deze banken, omstreeks 1490 ver vaardigd, op twee plaatsen reeds de dubbele adelaar van het Bolswarder stadswapen dragen), biedt het kerkinte rieur daarnaast nog veel bezienswaar- digs, zoals de monumentale kansel, die in 1662 gereed kwam, met overvloedig snijwerk o.a. de vier seizoenen uitbeel dend. Opmerkelijk is de afbeelding van de Friese schaatsen op het wintertableau. De preekstoel is een brok Fries volks leven, waarin het landelijk karakter van Bolsward is weerspiegeld. Deze preek stoel was het enige, uit één brok hout vervaardigd, meesterstuk van een een voudige timmerman, die volgens de overlevering zijn houtsnijgereedschap wegwierp toen tegen zijn uitdrukkelijke wens in de dominee zijn naam noemde bij de inwijding van de preekstoel. Voorts treffen wij er nog een 18e eeuwse 18 december j.l. hield het Kath. Vrou wengilde haar kerstavond in „De Doele”. De zaal was weer sfeervol versierd, wat ons al meteen in de kerststemming bracht Na het aansteken van de kaarsen open de de presidente de avond met een har telijk welkom aan de leden en genodig den en vooral aan de G.A. pater Willard. De avond werd begonnen met het zin gen: „Wij komen tezamen”, waarna de G.A. het kerstevangelie voorlas, Lucas 2e hoofdstuk hierna weer samenzang. Ondertussen arriveerde onze gaste mevr. Hofman-de Vries uit Groningen en werd er eerst koffie gedronken met onze tra ditionele kersttractatie. Het woord was toen aan mevr. Hofman die een voordracht hield over eigen ge dichten en verhalen, Zij begon met een gedicht over „Vrede”, welke geïnspireerd was op onze bevrijding in 1945, hierna „De droom” over een kijkje in de hemel en een gesprek met Petrus, wat toch wel een heel andere kijk op de waarden I 1 8 8 9 I SB I Hwat haf Zondag a.s. 23 december, zal de tradi tionele kerstzangdienst in de Martini kerk te Bolsward plaats vinden en aan vangen ’s middags kwart voor drie pre cies. Het is algemeen bekend dat voor dit jaarlijkse evenement steeds grote be langstelling heeft bestaan. Vorig jaar werden 1900 bezoekers geteld. De verwachting is dat de monumentale Mar tini ook dit jaar stampvol zal worden. Aan de dienst werken mee de Martini Cantory, een groot kinderkoor, een groep instrumentalisten van het Frysk Orkest en voorts Anneke Beintema so praan, Roel Tjeerdsma tenor, J. Hoek stra trompet en J. W. Boeijenga orgel. De algehele leiding berust bij de cantor van de Martinikerk drs. Ad Houtman. De liturgie omvat naast veel samenzang van kerstliederen uit het Liedboek voor de Kerken, zang door de koren van ou de en nieuwe kerstliederen, o.a. Nowell, Maria die zoude naar Bethlehem gaan, Herders Hij is geboren, Midden in de winternacht, e.a. De verbindende teksten worden uit het kerst-evangelie gelezen door de burge meester van Bolsward, de heer J. M. A. Mulder. Verder in deze dienst zullen Cantory en kinderkoor m.m.v. orkest en orgel en de solisten 'voor het eerst een werk in de Friese taal ten gehore brengen, n.l. de vijf-delige kerstcantate van de Friese componist Bernard Smilde: „Omheech, omheech, o poarten heev’je ’t haed”. (Heft op uw hoofden, poorten wijd). De vijf delen zijn: koor, aria, duet, recita tief met aria en slotkoor. Ds. Smilde schreef dit werk in de donkere dagen voor kerst van het jaar 1943 in de stijl waarin de meesters der barok hun wer ken componeerden. Met een kerstwens en het gezamenlijk „Stille nacht” wordt de de onsterfelijke ziel uit het vergankelijk lichaam. De pauw was het zinnebeeld van de onsterfelijkheid, de duif kondigde de eeuwige hemelse vrede aan, het anker en het schip stelden de reis door ’t leven voor en het lam en de vis waren de symbolen van de verlosser. Het Griekse woord voor vis vormt ook de beginletters van Jezus Christus, Zoon van God. In een van de oudste afbeeldingen van het kerstverhaal, een reliëf op een sarcofaag in een museum in Rome ligt het Christuskind in een soort rieten wiegje onder een afdakje, de os en de ezel kijken toe. De herder en de drie wijzen staan naast de kribbe en Maria is voorgesteld. De beeldhouwer tussen en de zittend voorgesteld. De heeft geen onderscheid gemaakt de afbeelding van de geboorte aanbidding door de wijzen. Oorspronkelijk herdacht men gebeurtenissen op één dag, n.l. op 6 januari. Pas na het jaar 354 werd Kerstmis op 25 december gesteld door een vereenzelving van de Geboorte van Christus, de zon der gerechtigheid, met het overal verbreide feest van dg zonne wende, de terugkeer van het licht. Een glimpje van de glans van de hoop op vrede, is gebleven en het Kerstkind besluit Uw koningen regeerden hun legers in het veld Uw wijzen? Zij verkeerden dienaars van ’t geweld. en Herders? Zijn hum horden mijn kudden van weleer? Mijn liefde is verworden tot haat en harde leer De dieptepunt vol donkere dagen is door de eeuwen heen een periode van religieuze feesten, oorspronkelijk de feesten van de joeltijd, die zijn gekerstend. Het Germaanse joelfeest was gewijd aan de levensvernieuwing, de herleving van de doden en de vernieuwing van de vegetatie. De oorsprong van de naam Joel is niet bekend. De naam leeft nog voort in het Scandinavische woord „jul” dat Kerstmis betekent. In Schotland is het woord „yule” nog in gebruik en in het Fins is „joulu” het woord voor Kerstmis. Het is terug te vinden in oud Germaanse mythologie uit vóór Christelijke tijden. Freyr, een van de Germaanse góden reed op zijn everzwijn, de „joel-ever” met gouden haren, die de gave bezat overal in de duisternis helder licht te brengen. Met zijn spitste snuit wroette hij de schrale heidevlakten om, die dan later veranderden in velden goud golvend graan. Bij het feest van de vruchtbaarheid ter ere van de terugkeer van het licht na de kortste dag laaiden de offervuren hoog op. Reliëf O koningen en Wijzen en Herders in het dal wilt Gij nog eenmaal reizen komen tot Mijn stal Zult Gij om vrede vragen .of leeft het oude woord: In mensen welbehagen - slechts bij Mijn engelen voort O Konigen en Wijzen en herders in het dal Zult Gij ook ditmaal reizen en komen tot mijn stal en vragen naar de vrede die Ik u houd bereid: ook voor het dreigend heden vol angst om nieuwe strijd Dit is de inhoud van het eerste vers van een kerstgedicht van Ben van Eyssel- steyn, waarin het Kerstkind vervolgt Uw wereld is zo duister en wolken grauw en ver verdonkeren de luister van deze kleine ster Kunt Gij het lied niet horen Staat nu de stal alleen? Hoe doolt Gij zo verloren door smook en regen heen? midwinter, van nature al ii

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1973 | | pagina 1