strohalmen Jaar 1975 van de week Foto van 6ahe SKroar Dode vogels gil" alBii ’’fej Veel vastigheden ontvallen moeilijker dan ooit de toekomst te voorspellen ons, t VELE KOOPJES Af LB A* MOW f t direct in de opruiming dag en nachtdag en nacht IHUHHttillllllllllllllllllllllllllllllllllllllll STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND F Hwa» hat O Allingawier: een symbool -• s I ij .-'-.l wé. pk r: m 114e JAARGANG No. 1 VRIJDAG 3 JANUARI 1975 30 ct. mm. Contractprijs op aanvraag Mislukt nale bijeenkomsten doorgaans met het De oliecrisis Kloof Derde oorzaak van de veranderde po- China’s eigen recept Voor wat hoort wat Mozambique Amnesty International (Het ellendige is echterdat vliegen met dodelijke last). Jawa. Advertentieprijs 30 ct. per Ingez mededelingen dubbel tarief Er vliegen dode vogels door de lucht en in Bangla-desh waart de dood op aarde rond duizend doden per dag door ene hongersnood en dat vindt hij ook zo lekker dat moet er nog maar bij Nu ja zeg als we daar bü stil staan waar blijf je dan het is te begrijpen dode vogels moeten in de pan Abonnementsprijs f 9.50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 De toren herinnert aan de betrekkelijk heid van de dingen. De veranderingen Tot voor kort waren veel ontwikkelings landen sterk afhankelijk van financiële en technische hulp uit het Westen. Min of meer vanzelfsprekend en misschien ook vanuit het gevoel iets terug te moe- Tweede oorzaak van de veranderde po litieke situatie is dat China zich geheel heeft losgemaakt van de Sovjet-Unie en nu binnen de derde wereld volgens een eigen recept ontwikkelingshulp aan biedt. Terwijl de Russen altijd de na druk hebben gelegd op snelle ontwikke- dat ontwikkelingsstrategie” tegen de olie-exporterende landenzjj willen juist zoveel mogelijk terugver dienen van de dollars die zij voor hun import van ruwe olie hebben betaald, om hun betalingsbalans opnieuw in e- venwicht te brengen. ling van de zware industrie en een cen tralistische leiding, demonstreerden de Chinezen in hun eigen land een geheel ander ontwikkelingsmodel daarbij ligt sis, dat wil zeggen het feit dat het nu de olie-exporterende landen zijn die de verhouding tussen vraag en aanbod van Het FRELIMO is een bevrijdingsbewe ging die een volksbeweging is. Het zijn geen militairen die aan een groene ta- Een naamloze foto ditmaal, daar de ma- I ker ervan had vergeten zijn adres ons op te geven, nl. door deze niet op de ach terkant te schrijven. Misschien wil hij of zij (waarom sturen zo weinig dames voor deze rubriek in?) zich even melden. Het streken van ons land door sommigen goede en sympathieke daden worden verricht. Soms hebben zij voor hun goe de werk de naam van Amnesty Inter national gebruikt, zodat die aktiviteiten mede de organisatie en de naam van Amnesty hebben bepaald. Een ongun- Je zult het altijd zien wat je niet verwacht wordt in de kortst mogeljjke tijd tot stand gebracht als een dief in de nachtonheilspellend nabij Uw kinderen sprak Jezus ze behoren mij verhindert hen nietpolaris-raketten We zouden geen seconde aarzelen het doel, ons bekend, om ze in te zetten. Er vliegen dode vogels door de lucht hun vleugels klap-wieken nietmaar brullen er vliegen dode vogels door de lucht het zal wel zo’n vaart niet lopen en zo blijft men hopen en zo blijft men hopen ze zullen wel wijzer zijn en verongelijke zucht er vliegen dode vogels door de lucht Maar dat is toch onbegrijpelijk niet te geloven één dode vogel meer destructief dan in de laatste wereld-brand een waterstof bom op Ameland de noordelijke provincies verleden een ontzagwekkende vernietigingskracht onvoorstelbaar heeft dit tot stand gebracht. Er vliegen dode vogels door de lucht en in de wateren glijden sigaren voorbij op kardinale punten stand-by stand-by moge God het verhoeden, maar de bewapening drie miljard het zwaard van Damocles, aan een zijden draad als het gekkenhuis losbreektstand-by paraat Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie - en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) it roskjimd hat. Bols wards Nieuwsblad Wymbritseradeel, len in ons eerste buitenlands overzicht dan ook maar niet op de toer gaan van het actuele nieuws, dat toch al weer achterhaald zal zjjn, als deze krant bg u door de bus rolt, maar wat algemene aspecten lanceren. Toekomst voorspellen is moei- Ifjker dan ooit. Vele vastigheden lijken weg te Vallen. Wat is nog een verdrag? Vrede in Vietnam, ondertekend en wel, maar slechts éénmaal was het dodencijfer zo hoog als in het nu afgelopen 1974. Vastgrijpen aan afspraken, lijkt een niet vastklampen aan strohalmen. Niets is zo onzeker als de onzekerheid. Velerlei el lende schreeuwt om verbetering. Het kan zo niet doorgaan, meent menigeen. Er zijn meer die menen, dat we ons op een hellend vlak bevinden, dan die spreken van een opgaande lijn. De aloude slogan van bouw scholen, dan kunnen we de gevangenissen afbreken is een fata morgana gebleken. Maar niets is zo fataal als de nadruk op de bevordering van de het fatalisme zelf. En het pessimisme viert hoogtij helaas. In het novembernummer van .Getrouw’, EEx het maandblad van de Intemale Raad EE van Christelijke Kerken (ICCC), is stel- xx: ling genomen tegen Amnesty Internatio- nal en de aktiviteiten die deze inter- nationale organisatie momenteel in de Nederlandse kerken ontplooit. XX „Amnesty beijvert zich voor de vrijla- ting van politieke gevangenen die geen xx geweld gebruikt of gepropageerd heb- xx ben, voor de afschaffing van martelin- xx gen in alle, en voor de afschaffing van xx de doodstraf in politieke gevallen”. Zij XX baseert zich daarbij op de „Universele XX verklaring van de rechten van de mens”. XXX Amnesty heeft een consultatieve status xx bij de Verenigde Naties en bij de Raad XX van Europa. Amnesty International zegt XX van zichzelf een „neutrale” organisatie XX te zijn. Maar in deze aanduiding ligt een innerlijke tegenstrijdigheid besloten, die j de doelstelling van Amnesty volledig op losse schroeven zet. Want hoe kan men Ex zich loyaal inzetten voor de zaak van xx marxisten/lenisten en Dubeck-commu- xx nisten, terwijl men tegelijkertijd zegt te xx strijden voor de zaak van verdrukte en xx gevangen Christenen, die juist zijn ge- xx wikkeld in een strijd op leven en dood XX met het communisme in al zijn vormen? xx Zo stelt het Getrouw-artikel, dat bena- XX drukt dat de „Universele verklaring van XX de rechten van de mens, die het funda- XX ment is van Amnesty International”, al- XX les te maken heeft met de franse revolu- XX tie. Christenen dienen zich door deze verklaring volgens de ICCC niet te la- xx ten aanspreken. Dit Getrouw-bericht heeft veel stof doen XZ opwaaien. Er was veel vraag om nadere informatie, mede vanwege de verwar- xx ring ontstaan door de aanbeveling van xx de „anti-martelingenaktie” van Amnes- ty International door een aantal gereno- xx I meerde hoogleraren en predikanten. Er 1 was ook verwarring omdat in diverse stige kwalifikatie van Amnesty valt dan rauw op het dak en het is natuurlijk wel de vraag wat dan het alternatief is, want Christelijk is het zeker niet onbewogen en met de handen in de schoot het martelen te tolereren. Van wie dan ook. Veel commentatoren hebben b.v. laten merken, dat voor hun gevoel zowel de bevolkingsconferentie in Boekarest als de wereldvoedselconferentie in Rome grotendeels zijn mislukt. Als bewijs daar voor voeren deze commentatoren aan, dat de adviezen van de westerse ont wikkelingsexperts op die conferenties voor een groot deel zijn verworpen. Een deel van de kranten en weekbladen in de derde wereld herhaalt min of meer wat in de westerse pers over beide con ferenties heeft gestaan. Een ander deel laat echter merken, het verloop van deze conferenties te beschouwen als 'n overwinning voor de derde wereld, die dit jaar voor het eerst de zogenaamde „westerse ontwikkelingsstrategie” mas saal heeft verworpen. Waarom dit jaar pas voor het eerst? maakt, al hebben we wel een vermoe den. Het moet zo te zien wel aan een binnenpleintje of hofje zijn en dan is de keuze in Bolswards binnenstad niet zo groot. Wellicht kan de regenwaterbak waarheen de afvoerpijp leidt een heen- wijzing zijn. Huisjes in het Klein Gast huis misschien? Het hekwerkje op de achtergrond doet vermoeden dat zich hier de of in elke geval een toegang tot deze nu waarschijnlijk onbewoonde woninkjes bevindt. Of toch niet onbewoond? De ra- zijn aan deze middeleeuwse toren voor bij gegaan. De tijd is er stil blijven staan - hoewel wind en regen de ste nen verweerden, verweerden tot een pa let van nieuwe kleuren en nieuwe schoonheid. Geslachten kwamen en gin gen - de toren stond onbeweeglijk - ja- ren gingen voorbij - de tijd verstrijkt, ongrijpbaar, onbegrepen en onstuitbaar. Beidt Uw tijd - duur Uw uur, staat op de Beurs van Berlage aan het Damrak - maar er zijn geen twee uren die even lang duren. In het besef van deze be trekkelijkheid moeten wij onze dagen le ren tellen - zegt de dichter van het lied dat wij kennen als „psalm 90”. Zo onze dagen leren tellen - zo schrijft hij - dat wij een wijs hart bekomen en zo ook het nieuwe jaar tegemoet treden. Een klein beetje boven de tijd staande. We staan er dan des te sterker in. Zo als die oude kerktoren rotsvast op de oude aarde staat - toch onthecht aan de tijd. En zo werd Allingawier tot een symbool van het tijdloze. En waar is dit nu om begonnen de één of andere machtswellusteling die wou wat meer als een ander als ik nu dit in mijn voordeel verander en als hij komtdan sla ik hem dood die halve gare gek in de goot met Kerstmis zien we wel verderdevoot men zijn wel is waar wel Ingeslagen ge weest, maar nu zijn er dan weer ruiten ingezet, getuige de nog witte en dus on geverfde stopverf. Er hangen ook vitra ges voor de ramen. Op de tafel in het voorste woninkje lijkt wat gereedschap of schrijfgerei te liggen, bij het achter ste woninkje wordt zelfs geventileerd. Dat beide een uitlaat hebben van een gevelgaskachel wijst ook in de richting, dat in elk geval nog niet zo lang geleden de woninkjes waren of wellicht nog worden bewoond. Wel heeft de schilder behalve dan misschien aan het zetten van een raampje de laatste jaren aan de ze pandjes weinig verdiend. Wie het weet zou ons een groot plezier doen ons te vertellen, waar in Bolsward, in de binnenstad, vermoeden we, deze wonin kjes zijn te vinden en wie ze eventueel bewoont of heeft bewoond. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderaded, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en te zijn, dat het nog steeds niet is ge lukt onderlinge verdeeldheid tussen die landen te zaaien. Nu de olie-uitvoerende landen financieel onafhankelijk zijn ge worden van het Westen, voelen ze zich ook niet langer verplicht, politieke steun aan het Westen te geven ze kunnen in genieurs uit niet-Westerse landen als i fel een aantal beslissingen nemen. Nee, --- -1 -==-j mensen die uit de hutten ko lt oor de dagelijkse krantelezer is het al weer een tijdje stil rond Mozambique. De oorlog is afgeopen, er zijn geen rel len, geen blanke huurlingen of opstan delingen en geen militaire interventie van Zuid-Afrika. Maar wanneer we ons zouden beperken tot de aktualiteit of het schokkende nieuws zou het wer kelijke nieuws aan onze aandacht ont snappen. Want Mozambique is geen nieuws, het maakt nieuws. Elke dag wordt er een stukje geschiedenis ge schreven, en worden nieuwe ervaringen toegevoegd aan het geweldig boeiende experiment van de opbouw van Mozam bique, niet vanaf de top, maar vanaf de basis. Nog met de nagalm van Kerstmis en met de oudejaarsavond in het verschiet reeds J een nieuwjaarsbeschouwing te moeten schrijven is nog zo eenvoudig niet. We zul- de meeste westerse landen voelen ech- deologie geboren, se landen niet langer met hen zouden men, uit het oerwoud, en vanuit de nut- willen samen werken' De regeringen van ten is de politieke organisatie en de i- westerse landen voelen ech- i deologie geboren, en heeft ze vorm ge- ter helemaal niet voor een frontvorming kregen. En dat betekent in de eerste plaats dat het FRELIMO de taal van het volk spreekt. Wat iets is om jaloers op te worden Omdat de ideologie uit de hutten en uit de wijken, en uit de gewone mensen geboren is, heeft dat als consequentie dat men bij de uitwer king van die ideologie naar de mensen, de hutten en de wijken teruggaat. Er is een dagelijks en continu kontakt tussen de FRELIMO-leiders en de mensen in de zwarte wijken en de dorpen. Waarbij de situatie gekenschetst wordt door het feit dat de leiders luisteren. Ze komen niet om lezingen te houden, maar wil len spontane gesprekken voeren, waar bij zij de luisterende partij zijn. Deze aanpak lijkt een nieuwe lente, een nieuw geluid. Als het maar geen strohalm blijkt te zijn. Japan laten overkomen, als de wester- het zijn mensen die uit de hutten ko tenden niet langer met hen zouden 1 men, uit het oerwoud, en vanuit de hut- De internationale politieke situatie is de laatste tijd sterk veranderd door drie iitfeke situatie is natuurlijk de oliecri- oorzaken. In de eerste plaats is uit sta tistieken duidelijk geworden dat de „westerse ontwikkelingsstrategie” de ontwikkelingslanden niet uit hun moei lijkheden kan helpen. Populair gezegd ós hioad to sizzen verhouding tussen vraag en aanbod van J aeze ruorieic inrj zien even meiaen. nei ruwe olie regelen en niet langer de in- J is niet de enige raadsel waarvoor de fo- ternationale olieconcerns. Het voordeel As üt in finsjogge folie in goede guds i to ons plaatst. Wij weten u namelijk niet dë „kloof” tussen arme en rijke"landen van samenwerking tussen de olie-expor- groeit, hoecht men net to freegjen, hwa’texact te vermelden, waar deze is ge- is, ondanks ontwikkelingshulp uit het I terende landen blijkt zo ontzettend groot Westen, in de jaren vijftig en zestig groter geworden in plaats van kleiner. In het laatste nummer van dit jaar van ons zusterbiad De Noordoostpolder von den we deze foto. Er is niet veel fanta sie voor nodig om de oudstoere zadel- daktoren van het Friese dorpje Allinga wier te zien als een symbool van de gedachte dat de tijd er („ergens”) toch niet toe doet, zo vindt dit blad. Een troostende gedachte die in oosterse gods diensten meer aandacht krijgt dan in onze westerse filosofieën. Bij ons is tijd nog immer geld, wij moeten onze tijd wel besteden en mogen niet uitstellen tot morgen wat we vandaag kunnen doen. Op Oudejaarsdag constateren we veelal met schrik hoeveel weer is blij ven liggen van wat we dit jaar hadden kunnen en moeten doen. ten doen stemden zij op internatio- den nu kiezen uit drie ontwikkelings- modellen het westerse, het Russische en het Chinese of uit een combinatie van die drie. landbouw en de lichte industrie, in sa menhang met een sterk gedecentraliseer de beslissingsstructuur. In plaats van- i uit twee, kunnen de ontwikkelingslan- Westen mee. Andere ontwikkelingslan- den, die hulp ontvingen uit het commu nistische blok, stemden met de commu nistische landen mee. f - 4 4» V F4 - v V A-. ‘O*-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1975 | | pagina 1