hl INTERNA TIONALE TEN TOON- STELLING VAN UNIEKE FOTO’S IN HET STADHUIS DE KWARTELKONING IN FRIESLAND i |p ZELDZAME VOGEL NU OOK TE ITENS niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Fan stêd en lan it rwg iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Hwat hat llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND i M 114e JAARGANG No. 51 DINSDAG 1 JULI 1975 mm. Contractprijs op aanvraag Wymbritseradeel. Bolsward opende het venster op de wereld LIEFDE VOOR GEWELD en Heeft het wel zin? WPPH op reis Wat belangrijk is BIJ DE FOTO’S: VAN LINKS NAAR RECHTS: üs hjoed to sizzen Better Greunshiem G. Bosch de buk to boarsten as de brjj bidoarn. in lüs yn ’e koal as alhiel neat in het geheel geen vlees op het strek- holle. earste Better of menu) Bolswards Nieuwsblad Tot 2 augustus - dit is korter dan voorgaande jarcn - is in het stadhuis weer de zomertentoonstelling te zien. Ditmaal zijn het de beroemde foto’s van de stichting WPPH of voluit W’orld Press Photo, foto’s ingezonden en voor een groot gedeelte bekroond op een internationale fototentoonstelling. De direkteur van de stichting, H. G. Kersting, vertelde in zijn inleiding dat het idee een fotowedstrijd onder persfotografen te houden was ontstaan in een „bruin café”, nu een 20 jaar gele den. Eerst enkel nationaal werd de deelname al spoedig uitgebreid tot België Duitsland. Nu doen tal van landen mee en is de WPPH een wereldgebeuren ge worden. Verleden jaar werden er 4000 foto’s ingezonden, van 750 fotografen uit 40 landen. Dit jaar worden er 10.000 deelnemers formulieren gezonden naar 80 landen. Merkwaardig noemde de heer Kersting het, dat de opvattingen achter het ijzeren gordijn, b.v. in Moskou toch wel anders zijn dan hier. Foto’s zeggen soms meer dan woorden. Ze geven een venster op de wereld. Abonnementsprijs f 9.50 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 De heer Kersting is ook een bekend pu blicist over foto’s en fotografie. Zo stelt hij zich in „De Journalist”, die we hier citeren, de vraag, of wedstrijden in de fotojournalistiek wel zin hebben. John Morris van de New York Times, die dit jaar voor de tweede keer jurylid van WPPH was, geeft in het Amerikaanse tijdschrift Popular Photography toe, dat vele redacteuren en fotografen zich skeptisch opstellen tegenover competi ties omdat daarin zo vaak ’t geluk wordt beloond en niet het vakmanschap, het vluchtige moment en niet het beslissen de, het rauwe en smakeloze en niet het schone. In dit verband verwijst Morris naar een reeds in 1949 gedane uitspraak van Hen ry Ehrlich, toen hoofdredacteur van Look: Grote (great) foto’s moeten niet verward worden met grote rampen. El ke dwaas kan een grote foto maken, en velen hebben dat gedaan. Maar grote fotografen worden niet elke minuut ge boren. In antwoord op deze kritiek werd in de Verenigde Staten naast de prijzen voor de Foto’s van het Jaar een prijs ingesteld voor de Nieuwsfotograaf van het Jaar, gebaseerd op een portefeuille van 10 opnamen. Persfotowedstrijden worden in de eerste plaats gewonnen door de foto’s, in de tweede plaats door de fotografen. Een belangrijk element is ook de publiciteit. Er zijn wedstrijden waarvoor niet de eis bestaat dat ingezonden foto’s gepu- blicéerd geweest moeten zijn, en zo is het in Amerika meer dan eens voorge komen, dat een fotograaf van het Jaar de hoofdprijs won met gepubliceerde fo to’s wat voor de fotoredacteur van zijn day Times, Johannesburg). 9. Een streaker wordt kuis weggevoerd (Ian Bradshaw, Sunday Mirror, Londen), De onderste van de twee hier verkleind opgenomen foto’s (nr. 5) werd foto van het jaar 1974. Adams, Time, New York). 4-5 Laat af van de kinderkens (Ovie Carter, Chicago Tribune) Tocht van 16.000 km door de droogte- en honger- gebieden van Afrika en India. 6. Arrestatie van een lid van de Pide in Lissabon, april 1974 (winnaar Henri Bureau van Sygma, Parijs). 7. Geisha kijkt toe hoe president Ford met stokjes eet (Frank Cancellare, Uni ted Press International). 8. Mozambique ’74 (James Soulier, Sun- niet; dat er elke dag 20.000 babies van ondervoeding sterven. Als door de be kroning van deze foto van een moeder met een hongerend kind het geweten van de mensen zodanig wordt geatten deerd, dat er misschien één baby per dag minder sterft, dan heb ik al geen spijt meer van al die tijd die we dit jaar weer aan World Press Photo heb ben besteed. Dat vind ik nou het be langrijkste aspekt van de bekroning van deze foto blad een schok moet zijn geweest. Voor organisatoren van persfotowedstrijden zou een tussenweg kunnen zijn om niet alleen gepubliceerde foto’s toe te laten, maar ook foto’s die voor publicatie be doeld waren en om welke reden dan ook de publiciteit niet gehaald hebben. Morris toont zich voorstander van sprei ding der inzendingen over een aantal categorieën naast het „harde” nieuws mits deze duidelijk omschreven wordt en de fotografen niet in de war brengen, pleit er voor dat de jury het recht heeft inzendingen te herclassificeren, waar schuwt tegen eenzijdige samenstelling van jury’s (redacteuren laten zich beïn vloeden door titels van foto’s) en dringt er bij WPPH op aan deelneming van fotografen uit de Derde Wereld te ver sterken. wurden fan üs nije deputearre, de hear Jaep Mulder. Hy neamde de simmerten- toanstelling to Boalsert in evenemint, dat net allinne yn de rin fan de jierren yn Boalsert en hiel Fryslan greate bi- kendheit krige hat, mar ek fier dér bu ten. Bigoun mei de klam to lizzen op de kunst fan de gouden ieu, de tiid hweryn ek it stêdhüs boud is, fart it gemeente- bistjür nou hwat in oare koers neidat net langer dy ban mei it forline sin- trael stiet, mar mear hwat üs hjoed de dei dwaende haldt en net allinne üs, mar de hiele wrald. De deputearre achte dat wol in goede greep en wie fan bitinken, dat men op tiid de beakens forsette moat Yn oar opsicht hat Boalsert dat al lang dien. Net langer binne allerhande for- tsjintwurdigers ütnoege fan hokfoar kul- turele of wittenskiplike ynstellingen, mar nou binne dat de fortsjintwurdigers fan de eigen minsken üt ’e stêd en de bistjüren fan de omlizzende gemeenten. Der wurde op jounen as dizze faek wol drege wurden sein. Dat wie nou net it gefal, elk koe it neikomme en hwat de sjong- en spylgroep hearré liet, wie wol hiel bysünder, mar dér sille wy it hjir net fierder oer ha. Wy wolle der efkes op komme, hwat de deputearre allegearre sei oangeande it tentoanstel- lingswêzen yn Fryslan. Binne wy wol op de goede wei, of moat der oan for- oare wurde? Neffens him hat Fryslan hjoeddedei 16 romten, dêr't it hiele jier troch peariodieke eksposysjes fan al- meast byldzjende kunst hélden wurde. Dy telling kin faeks wol oanfochten w :rde. Binne b.g. de partikuliere ekspo- sysjeromten, lyk as De Wielewaal to BurChwert ek meiteld? Wy komme op Vroeger was de kwartelkoning (teapert) veel algemener maar deze vogel is nu zeldzaam geworden. We kennen hem vooral aan zijn sjirpend geluid, dat hij overdag, maar vooral bij donker voort brengt. Het broedsel bestaat uit wel 8 tot 11 eieren maar de nesten werden meest uitgemaaid en gingen dus verlo ren. In het Fries Natuurhistorisch Mu seum te Leeuwarden zijn nog eieren aanwezig. Gedeputeerde J. Mulder tijdens de ope ning van de tentoonstelling. Rechts de heer en mevr. Kerstens. De voorste stoelen in de raadzaal bleven leeg. Men had zich wel opgegeven te komen, maar verkoos achteraf de paardenshow boven de expositie. Bij sommigen is de hang naar de natuur blijkbaar sterker, dan die naar de cultuur. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en dy fraech omt de deputearre in neijere spesifikaesje joech: „Als zodanig funktioneren zeven gale rijen, vijf musea, twee bibliotheken en twee kulturele centra met speciale af delingen voor tentoonstellingen. Daar naast kunnen incidenteel kollekties van enige omvang geplaatst worden in een 7-tal akkommodaties, waaronder twee musea, één bibliotheek en een 3-tal stadhuizen, waaronder het beroemde van Bolsward.” By it opneamen fan dizze rigë, leauwe Wy, dat it wol yndied aimeast subsidi- earre ynstellingen of oerheitsgebouwen oanbilanget en gjin partikuliere rom ten, ,lyk as b.g. ek de Nynkepleats. Mei partikuliere romten bidoele wy dan wol fanseis, dy’t foar it publyk tagongklik binne, itsij mei of sünder entree. Mar ek ófsjoen fan dy partikuliere eks posysjes nimt de bilangstelling ta. Wie dat yn it bigjin fan de sawntiger jier ren likernóch 100 eksposysjes per jier, forline jier wie dat al 150, dus de helte mear, al haldt dit fansels wol yn, dat bipaelde kunstners yn ien jier op mear as ien plak har wurk ütstalle. De deputearre stelde him ek de fraech oft de provinsje mei al dy eksposysjes wol yn de roas sjit. Is it net sa, dat fan it iene tofolle en fan it oare to min is? De Fryske kultuerrie koe him der gjin antwurd op jaen en dy saek sil ünder- socht wurde. Mei de winsk mear soarch to bisteegjen oan de edukative, de op- fiedkundige kant fan de saek, kinne wy it wakker iens wêze. De museum-nota, dy’t yn de steategearkomste bihannele wurde soè. hwat fanwege tiidkrapte oer- gien is, sa’t dy nou pas op 3 septimber Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie - en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) oan de oarder komt, wol dy kant ek mear üt. De deputearre wiisde ek noch efkes op de samling munten, dy’t yn it stêdhüs to sjen is. Ek dat hat mei kunst to meitsjen, hwant foarhinne diene de stêdden, dy’t seis jild slaen mochten - Boalsert hearde der ek by - der gans flyt op in forantwurde gehiel to meit sjen en de kunstsinnige foarmjowing waerd alle omtinken oan jown. Yn it Boalserter stêdhüs is dit jier wer gans to sjen. Nijsgjirrich, oangripend, skokkend soms, mar ek grappige byl- den, ek guon fol skientme, sfear. Rom ten as riedseale en boargemasterskea- mer binne dit kear net yn bislach nom- men. It trouwen - yn Boalsert suver ta in yndustry wurden! - kin mar ge- woan trochgean en de boargemaster hoecht ek net yn in himpen krüpyntsje. Wol bliuwt it de fraech oft it sa troch gean moat mei de tentoanstellingen yn Boalsert. Eigentiidse kunst - wy bidoe le dan kunst üt de boutiid, de 17e ieu, heart as stoffearing sünder mear thüs yn in Renaissancegebou as it stêdhüs fan Boalsert. Mear üneigen saken as nou foto’s en munten en forline jier Afri- kaenske kunst moatte dochs ütsünderin- gen bliuwe neffens üs. In kear der tus- kentroch, mar regel mei it net wurde. Hwer’t Boalsert wol forlet fan hat, is in eigen eksposysjeromte - hwat grea ter as dy yn de riedskelder - en maklik om yn en üt to tinnen foar it sjen lif ten fan de kreative prestaesjes fan ei gen Boalserters op it gebiet fan skilder- jen, fotografearjen, nifelwurk, it meit sjen fan poppen, maskers, letterlapen en neam mar op. Hjir moast de kulturele kommisje alris oer gear. Wat heerlijk dat de eerste prijs voor de beste persfoto van 1974 nu eens is verleend voor een on derwerp waarvan in plaats van Wat Joop Zwart, voorziter van de stich ting World Press Photo Holland, vol gens hetzelfde blad, altijd weer treft, is dat zoveel fotografen de moeite ne men hun donkere kamer in te stap pen om iets in te zenden voor deze wed strijd. „Dat ontroert me. Het gewicht van de jury speelt daarbij natuurlijk een grote rol. De inzenders weten dat hun foto’s in handen komen van vakmensen, die zelf dagelijks met foto’s omgaan. Toch is op een hoeveelheid van 3300 inzendingen het aantal van dertig prijs winnaars erg beperkt. En dat weten ze ook. Ik heb daarom de overtuiging, dat de inzenders gegrepen zijn door het idee achter World Press Photo, de gedachte van de drie oprichters: elkaar interna tionaal laten zien waarmee ze bezig zijn en de wereld tonen wat ze met hun foto’s te zeggen hebben. Daardoor is de ten toonstelling van 300 foto’s eigenlijk nog belangrijken dan het uitreiken van de prijzen. Met de winnende plaat ben ik zeer ge lukkig. Oorlogen en opstanden zijn het gevolg van dieper onderliggende oor zaken. En de allerdiepste onderliggende oorzaak is wel, dat één kwart van de mensheid te eten heeft een driekwart Advertentieprijs 30 ct. per Ingez. mededelingen dubbel tarief Dit is in het Fries de „teapert” en geen familie van de zeldzame kwartel. Deze laatste is een hoenderachtige als pa trijzen, fazant en de teapert is een ral, familie van het waterhoentje en de meerkoet. We ontvingen wel twee be richten van een broedgeval van de tea pert onder Itens, bij Oosterend. Jammer- genoeg moet het land waar de teapert broedt, gemaaid worden. Vooral het la te broeden is oorzaak van het verwijde ren van de kwartelkoning of teapert. En natuurlijk is de trek door Zuid-Eu- ropa gevaarlijk voor de dieren. 1. Aflossing van de wacht (Peter Mit chell, bureau Sven Simon, Bonn) 2. Generaal Spinola (Eduardo Gageiro van O Século, Lissabon). Hum 3. Anwar Sadat (kleurenfoto van Eddie Q(|uC ÜltPOOr De voorlopige tentoonstellingsagenda van de stichting World Press Photo Hol land (WPPH) voor Nederland luidt na 16 april t/m 31 mei Amsterdam: 25 juni t/m 2 aug. Bolsward 29 aug. t/m 2 sept. Steenbergen 5 sept. t/m 27 sept. Goes. Besprekingen zijn nog gaande met Ro den, Deventer en Someren. WPPH kent twee tentoonstellingen, de grote onge veer 340 foto’s en de kleine, ongeveer 150. Beide bevatten alle bekroonde fo to’s en meer kleur dan vorige jaren. In het buitenland gaat de grote naar Denemarken, Zweden, Japan en Honga rije. Ook de Sovjet-Unie heeft belang stelling. Voor de kleine hebben zich aangediend de Ver. Staten, India, Frank rijk en België. Op de grote tentoonstel ling is het Nederlandse aandeel 25 fo to’s afkomstig van 10 fotografen. UTSTALLINGEN EN GJIN EIN It heamiel is op, de wille noch net. Bi- halven de lege pannen en lege romers ha wy der wol hwat mear fan oerhel den. Net allinne it oantinken, dêr’t Gys- bert Japiks ienkear fan sei: „Ja swieter is it my As süker oer de rizenbrij! Of yn elk gefal wurden fan dy king, hwant wy sitearje üt 'e Ien ding dat bliuwt, alteast de wiken, en op dizze side it omtinken kri- get, is de tentoanstelling yn it stêdhüs. It heamielnijs oerspielde üs forline wi- ke sa slim, dat wy gjin plan en tiid hie- I ne der genóch omtinken oan to jaen. I Wy wolle yn dizze rubryk noch efkes werom komme op de bihertingswurdige het gebruikelijke geweld de liefde Y en de bescherming afstralen. Mis- Z schien wordt volgend jaar de eer- T ste prijs verleend voor een dood- gewone menselijke goedheid. La- T ten we dat hopen. Mevr. M. Prenger X Amsterdam-Nieuwendam ‘*■"1 ■I L. ’ife Mi.’ ,4 '■i>naraj| iBa.di'- -•

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1975 | | pagina 1