Draisma komen Jongema en de rondweg te zitten aan Consumptiemaatschappij geeft ge voel van onbehagen Gaöesmw Bouwbedrijven 3*^1 Nieuwe functie detailhandel: Bescherming van de consument Fan stêd en lan Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll J STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Hwat hat mm. Contractprijs op aanvraag Wymbritseradeel, RAAD WONSERADEEL Welvaart Marketing ijs hjoed to sizzen Betere verdeling Naast kwantiteit de kwaliteit Marketing en Consumentisme DE F ARRENDE REKREAESJE Informatie Wat wenst de afnemer? Aanpassing (vervolg op pagina twee) Abonnementsprijs f 9.90 p. kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 dat men ondanks de hoge prijs, deze kans „net slüpe litte moast”, eigenlijk had de gemeente al veel eerder tot aan koop moeten overgaan. Volgens voor zitter was dit niet mogelijk geweest. De Een andere wens is beter verdeeld wordt dat de welvaart over de wereld. Tel. 2044 - na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) 1 Alle hilligen moatte har waeks ha ere wie ere toekomt). De welvaart in ons land is na de tweede wereldoorlog sterk gegroeid. Ken merkend zjjn de reële inkomensverhogingen sinds 1964. Het vrij beschikbaar inkomen steeg in die tijd met ongeveer 5% per jaar. Na 1971 is daar enige stagnatie in gekomen: het vrp bschikbaar inkomen steeg met nog maar 2,5 gemiddeld per jaar. De oorzaken moeten worden gezocht in de veran derende wereldeconomie. De prijzen van grondstoffen zijn vanaf 1971 sterk gestegen. Een gebeurtenis die kenmerkend is voor deze periode, is de olie crisis. De invloeden van de prijsverhogingen die daarop volgden zijn nu nog te merken. Een conclusie die uit deze gebeurtenissen kan worden getrokken is wel, dat de wereldeconomie bezig is zich te heroriënteren. Waren het vroeger de landen in W'est-Europa, de Verenigde Staten en Japan, die de wereldeconomie beheersten, nu zijn het de z.g.n. grondstoffenlanden die enige macht bezitten en daardoor mede-verantwoordelijk zijn voor de we reldeconomie. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 In de eerste 5 a 10 jaren na 1945 kende de industrie geen problemen bij de af zet van consumptiegoederen. Alles dat ge produceerd werd, ging vrij gemakkelijk van de hand. De oorzaak daarvan kan worden gevonden in de omstandigheid, dat de consumenten in de oorlogsjaren niet konden kopen wat zij wensten. Consumptiegoederen waren zeer schaars Na de oorlog werd hen de kans geboden deze achterstand in te halen. De pro- duktie was een tijd lang niet voldoende om aan de vraag te voldoen. De af zet werd moeilijker toen machines met grotere capaciteit in bedrijf werden genomen die de produktie op grotere schaal mogelijk maakten. Massaproduk- tie brengt afzetmoeilijkheden en unifor miteit met zich. Om de wensen van con sumenten te weten te komen, stond de industrie de informatie die de detail handel hen gaf, ter beschikking. tiden fan earmoede kennen hat. Winliken binne wy der noch net oerhinne, noch lang net. Wy hiene sa graech wollen, dat al dy minsken, dy’t emigrearre binne en al dejingen, dy’t hjir wei moasten hjir bleaun wiene. Mar as se hjir bleaun wie- ne hiene wy minimael de dübele bifol- king hawn fan nou. En dan moasten wy der mei rédde. Wy forjitte sa gau hwat der bard wêze soe, as trochgien wie, hwat wy sa graech wol len hiene. Ek dy dingen spylje mei as wy it ha oer Fryslan en de funksje fan Frys lan. Ja, wy soene al In hiele kapasiteit ha moatte, as dy minsken hjir nou re- gelmjittich werom komme soene. Hoe kaem it dan mei üs milieu? Jowt de draechkrêft fan it wetter gjin swierrich- heit, dy fan it milieu is hwat minder nei to gean. As foarbyld neamde de hear Eringa hoe’t de kij by it hjerst ombargje kinne op it wiete lan. It lan kin dan swart wurde. Om dy reden hat men yn 1931 by de oanliz fan it Amsterdamse bosk de wetterstên mei oardel meter for- lege. Dat wie om de draechkrêft to for- heegjen. Oangeande de posysje fan Frys lan moat men wol foarsichtich wêze, mar by it eigene is der noch al hwat hiel bleaun en sjoen de romte, dy’t wy hawwe leit der yn Fryslan noch wol in stikje mooglikheit. Wy binne altyd dwaende mei it lanskip in oar oansjen to jaen der meije wy ek mei oan de gong bliu- we. It giet net om it lanskip as sadanich, it giet ek net om it milieu, altyd is de minske nümer ien. Dat jildt foar de mins- ke, dy’t wurket, dy’t wennet en dy’t re- kreëarret. As by de rekreaesje dit of dat net kin, moat men altyd freegje hwat dan it alternatyf is. As it dan it béste foar de minske is, ek al docht men dan it lanskip, it milieu of de natür in bytsje sear, dan heart dat net de trochslach to jaen. Yn dizze dingen spielt de histoarje in greate rol mei en natür en milieu bin ne sadanich dat dy altyd, as men se mar gewurde lit, it lykwicht wer fine en yn har aide foegen komme. De minsken kin ne se wol tydlik forsteure, mar ek allin- ne dat mar. De natür is folie sterker en hat folie mear ynfloed as wy tinke. It kin hwat mear lije as wy yn ’e gaten ha. De forsteuringen binne tydlik. Allinne as men dy langernóch oanhaldt, liket it of binne hja permanint. le, dit wêze moat by it wetter. De pro- vinsiale wettersteat hat kartearre hwat der allegearre barre moat en men is ta de konklüzje kommen, dat as men ütgean soe fan dit prinsipe, dus dat de wal by it wetter heart, der mooglik trije kosten- dragers binne. De hiele wal wurdt dan in ünderdiel fan de Fryske boezem en el- kenien, dy’t bydraecht oan Fryske boe zem, bitellet dan ek oan de wal. Dat soe foar de provinsje ynhélde, dat it bydra- gend oerflak, dat bydrage sil, omheech- springe sil fan 70.000 nei 600.000 hekta’i ren, der’t dan by komt, dat de 600.000 hektaren allegearre gelyk bydrage sille, wylst de 70.000 hektaren in greater gra- daesje ynhalde al nei’t it wetterskip lyt- ser of greater ein wal hat, neffens syn oerflakte, of dat de wal gewoan by par- tikulieren yn hannen is. Slacht men it om oer de hiele provinsje, dan is it wol gjin sinterske negoasje, mar dan is it wol mei in pear goune per hektare en per jier to bisjen. Nei alle gedachten sil men tusken dizze beide mooglikheden kieze of it litte sa as it is en it op lytsere skael sette, of it by de Fryske boezem dwaen. Yn dat léste gefal bart der neat oars as by de skipsfarwetters nou al it gefal is en dan hat men in reedlike oplossing, ek foar langer termyn. As men dit docht (en dat is de oare kant fan de saek) en men hat wal en wetter yn ien han, dan kin men de wal sjen as „berm” en it wetter as „de dyk”. Dan is de farrende wetter- rekreaesje dus in forkearsstream fan re- kreanten, dy’t Ians de berm geane of op de berm parkeare. Men kin dat op it ie- ne plak tastean en op it oare net, men kin yn elk gefal reedlike mooglikheden oanjaen: men krijt ommers alles yn ien han. De Marrekrite wurdt dan foar in part ütfierder. Dit binne in pear perspek- tiven, dy’t mooglik hwat hoop jowe foar de takomst, as men alris hwat bang wêze soe, dat de provinsje hjir net trochhinne komme soe. De mooglikheit in oplossing to sykjen is hjir wol deeglik oanwêzich. De farbilêsting kriget dan in hiel oar oan sjen. It is sa, dat as jo wal en wetter yn hannen hawwe, de farbilêsting dan yn wêzen net folie mear ynhaldt as in bi- lêsting foar it jin bifinen op it wetter. Men kin it dan wol gradearje nei grea ter en lytser, mar dat is in twadde punt. It wetter, hat oangeande it druwend skip in ünbiperkte draechkrêft. In aüto kin noch in kear troch in dyk hinne sakje, in Nederland heeft een hoog welvaartsni veau bereikt. De welvaart is ondermeer te zien aan het in bezit hebben van duurzame verbruiksgoederen; vele ge zinnen zijn in het bezit van verschil lende electrische apparaten. Op één augustus van het vorig jaar reden in Nederland 3.440.000 personenauto’s rond d.i. op elke 4 inwoners een auto. Dit alles is een schrille tegenstelling tot de toestand in andere landen m.n. landen, uit de derde wereld waar de armoede nog overheerst. Daar zijn artikelen ter bevrediging van de eerste levensbehoef ten nog schaars. Bij velen in ons land is een gevoel van onbehagen gekomen t.a.v. de consumptiemaatschappij. Vol gens hen wordt de economische capaci teit verkeerd gebruikt en verspild aan onnodige produkten. Zoveel materiële welvaart is voor hen niet nodig. De kwaliteit van de aangeboden artike len wordt ook kritisch bekeken. Door vergelijkend warenonderzoek wordt ge tracht consumenten inzicht te geven in kwaliteit, prijzen, technische mogelijk heden e.d.. Een ander voorbeeld is de veiligheid van verschillende verbruiks goederen. De kritische kijk op de con sumptiemaatschappij, de welvaart en de produkten, kwantitatief en kwalitatief, hebben geleid tot de activiteiten die de ontevredenheid en onbehagen van de consumenten bij het kopen van goede ren, wil wegnemen. Deze gedachtengang en activiteiten worden aangeduidt met de naam „consumentisme”. Alle raadsleden waren het er over eens, dat het aftandse gebouw van Draisma aan de Grote Zijlroede zo spoedig moge lijk moest verdwijnen en dat nieuwbouw zoveel mogelijk gestimuleerd moest worden. Bezwaren rezen echter tegen de aankoop van enkele percelen grond, eind vorig jaar door Draisma aange kocht, en waarbij de vraag rees: Wat moet de gemeente met deze grond, dat misschien jarenlang renteloos zal blijven liggen. Een tweede punt hierbij was, dat Draisma toen hij deze grond aankocht wel wist, dat hij hierop niet zou mogen bouwen of gebruiken als opslag. Men wilde ervoor hoeden, dat Draisma deze verkoop spekulatief aangreep, om zo doende aan de rondweg te komen. Bo vendien vond men de prijs f. 150.000,— voor het hele komplex aan de te hoge kant. B en w werd gevraagd hoe zij aan deze prijs waren gekomen. Aanvankelijk zat de heer Draisma nog hoger in de boom, aldus burgemeester Tjeerdsma, die vervolgens probeerde de raad duide lijk te maken, hoe het college aan die f. 150.000,— was gekomen. VVD-er vond informatie van branchevakbladen Door het verloren gegane kontakt met de consumenten te herstellen, wilden zij er achter komen, wat de specifieke ver langens van hun afnemers zijn. Dat rechtstreekse kontakt werd gelegd door marktonderzoekingen. Consumenten we wensten meer differentiatie. Mogelijk heden werden hen geboden om eigen voorkeuren op het gebied van o.a. kleur, vormgeving en prijzen tot uiting te doen komen. Door producenten werden nieuwe verkoopmethoden tot ontwikke ling gebracht. De marketinggedachte deed haar intrede. Aan de hand van de verkregen kennis kan hij zijn assortiment aanpassen en de klanten goede voorlichting blijven geven. Op deze wijze hoeft de funktie- verloren te gaan. Van consumentenzijde blijven service en voorlichting gewenst. Wel moet worden ingezien, dat dienst verlening voor de ondernemer kosten met zich brengt, wat tot uiting kan ko men in een hogere prijs. Advertentieprijs 30 ct. per Ingez. mededelingen dubbel tarief De oantins oan it treflike heamiel forfa- get noch mar amper, of nije Fryske eve- neminten freegje al wer it omtinken. Om by de wettersport to bliuwen, dy’t dit jier yn Fryslan en derbüten noch al faei stien hat mei it botulisme yn opmars binne dat yn dizze rite it skütsjesilen en fan ’e wike de alvesteddetocht to wetter, dy’t moarn Boalsert as ien fan de alve oandwaen sil. Hwat in kleur en fleur sil dat wer jaen. It is hast hwat machosis- tysk, mar wy kinne der net omhinne, to- mear net nou’t wy earder tasein hawwe nochris op de nota oangeande de iepen- loftrekreaesje weromkomme to sillen, dêr’t de deputearre Eringa yn ’e steaten langlêsten sokke treflike wurden oer sei. In muoilik punt neamde hy yn dit for- ban dat fan de wal en de farbilêsting. Men heart it sa faek, ek yn de parse, dat de provinsje nou einlings ek ris hwat dwaen moast oan de wallen. Dy saek is wol bisjoen. Men kaem ta de konklüzje, dat de wal in middenposysje ynnimt tus ken lan en wetter en de fraech wie ien- faldich, hwer’t er by heart, of alteast hwer't er ünêfskiedlik fan is sa sei de hear Eringa. Men kin mei in tried sün- der folie muoite skieding meitsje tusken lan en lan, ek tusken wal en lan, mar men kin mei gjin mooglikheit skieding meitsje tusken wal en wetter. Hjir folget ü.t, dat as Wy de wal earne bylüke wol- Daarvoor is o.a. nodig dat het inkomen van de arme landen stijgt. Via de verho ging van grondstoffenprijzen is daar reeds iets aan gedaan. Ook kunnen meer produkten uit arme landen worden gebruikt. Een uiting van dit streven is de vestiging van z.g.n. wereldwinkels Waar produkten uit arme landen te koop worden aangeboden. Bovendien hebben strengere eisen t.a.v. het milieu invloed op de omvang van de toekomstige wel vaartsgroei. Vestiging van werkgelegenheid ver- schaffendel>edrijven is niet zo vanzelf sprekend meer als voorheen. De boven staande overweging hebben in meerder heid betrekking op de kwantiteit van de consumptie en welvaart. Er werd vrijdagavond tijdens de spoedeisende raadsvergadering van Wonseradeel nogal wat gegoocheld met cijfers toen het punt aan- en verkoop van grond aan aannemersbedrijf Draisma uit Makkum aan de orde kwam. Dit aannemersbedrijf nu gevestigd aan de Grote Zijlroede wil het bedrijf uitbreiden op het industrie terrein gelegen in het bestemmingsplan Krommesloot te Makkum. Het voorstel van b. en w. was zesduizend vierkante meter tegen een prijs van f 25,per m2 te ver kopen (f 150.000,en enkele percelen en een bedrjjfsloods tegen eenzelfde bedrag aan te kopen. Met gesloten beurzen dus. Eerder was al aan bouwbedrijf Jongema BV uit Makkum 4400 m2 verkocht, waarvan 500 m2 tegen f 12,50 per m2 en de rest voor f 25,Ook bouwbedrijf Jongema wil aan de Makkumer rondweg nieuw bouw plegen. De raad stond hier volledig achter. De transactie met Draisma leverde meer moeilijkheden op. Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en skip noait troch it wetter. Yn dy sin leit der dus gjin natuerlike biperking oan geande men dwaen kin, mar hwer’t men wol de biperkingen sykje moat, binne dy dingen, dêr’t men hwat mear greep op hat: de farsnelheit, de djipping fan de skippen, de hichten fan de brêgen. Men is op it heden oan de gong foar in great tal brêgen standerthichten yn to fiereh, dy’t - en dat jildt binammen foar de füs- te brêgen - tagelyk al oanjowe, dat boa- ten boppe in bipaelde greate net roun- om komme kinne. Ek dêrmei docht men tagelyk oan in stik soasiale rekreaesje: dasoarte boaten kin wol op it wetter for- keare, mar net rounom. As doelstelling is it gebiet (de marren, eilannen ensfh.) dan fynt men dêryn neffens Ir. Eringa 4 aspekten werom: lênskip, milieu, it plak en de rekreant. As it nou giet oer it lanskip, it milieu ensfh. dan wurdt dat sjoen fan üt de rekreant wei. De rekreant is fan de fjouwer de top en al nei ge lang syn swiertepunt fait docht er mear of minder skea oan de oare neamde as pekten. It ütgongspunt is düdlik de re kreant seis. Yn de rekreaesje is hy uter- aerd dejinge, dyt it meast oansprekt. Via de Marrekrite en oare ynstruminten docht de provinsje fansels hiel hwat mar hieltyd docht wer bliken, dat Fryslan sit mei in greate ünderbisetting fan fasili- teiten, dy’t bean wurde kinne. Men komt ünder de yndruk fan de sifers, as men sjocht hoefolle der yn in pear wike op- brocht wurde moat. Hwer’t men foar soargje moat is sa mooglik net in for- sterking mear fan de top, mar forbre- ding yn de tiid fan de basis. Dit is ien fan de dingen, dêr’t ekonomysk sjoen de rekreaesje yn Fryslan mank oan giet. De fraech sit oan de top, it oanbod fan de bidriuwen oan de basis. Dy beide for- steane elkoar min. Fryslan sil de top ekonomysk hurder meitsje moatte en de basis soasiael better birikber. Der soe it wolris op tagean kinne, as wy sawol oan it iene as oan it oare hwat dwaen moat te. Mar it haldt dan wol yn, dat wy in wike as fjouwer net hielendal oan de ka pasiteit foldwaen kinne, mar dat neamde de deputearre it alderslimste ek noch net. Nou de kapasiteit seis. As wy by üssels histoarysk toriede geane, is it hwat twa- sidich. Oan de iene kant miene wy, dat wy net oerroun Wurde moatte troch de rekreaesje, oan de oare kant hat it in ding fan bilang west, dat Fryslan syn binden, dat de grond welke vrij zou komen en mogelijk dienst zou kunnen doen als bouwgrond voor woningbouw, komen aan de kavelprijs, met andere woorden, dat de kavelprijs voor woningen in dit bestemmingsplan (nu f. 48,17 per m2) hierdoor omlaag zou gaan. De pvda voelde hier weinig voor, om voorwaarden te verbinden aan iets dat niet zeker is. Uiteindelijk kwam toch het voorstel van b en w in stemming. Dit haalde de eind streep, met alleen de heren P.H. van der Hoek en U. Hiemstra (beide pvda) als tegenstemmers. De burgemeester kon wel de toezegging doen, dat tezijnertijd als dit verwezenlijken, dat dan het voorstel van de cda tot uitdrukking komt. „Wie verre reizen doet, kan veel verhalen”. Dat kan zeer zeker ook de 87-jarige mevr. J. Gooienga-Schouwerwou uit Elim, die nog nooit het buitenland bezocht, maar meende, dat die tijd nu wel gekomen was. Ze boekte voor een Rjjnreis en ging welgemoed op stap om verleden vrijdagavond behouden weer thuis te komen. We kunnen niet van elite reis een verslag maken, want er wordt heel wat afgereisd in deze dagen, maar deze „reis van haar leven” vonden we zo de moeite waard, dat onze redactie haar heeft gevolgd en af en toe haar bevindingen vastlegde. Hier het krasse oudje aan boord van het m.s. De Rotterdam, nl. aan de lunch. Consumentisme en detailhandel Eén van de oorspronkelijke funkties van de detailhandel is voorlichting geven over de mogelijkheden en beperkingen van produkten. Vooral bij technisch ge compliceerde goederen is dit noodzake lijk. Voor veel ondernemers is de tech- houden. Producenten zijn zich gaan toe leggen op rechtstreekse informatie verschaffing aan eindverbruikers van hun produkten. De detailhandel werd daarbij overgeslagen. Producenten vinden hun eigen produkten natuurlijk altijd de beste. De voorlichting krijgt dan een subjektief karakter. Ook voorlichting van consumentenorganisa ties kunnen eenzijdig en onvolledig zijn. raadsleden waren nieuwsgierig welke prijs de heer Draisma vorig jaar voor deze percelen grond had betaald. In eer ste instantie werd hieraan voorbijgegaan door het collegee, waarop pvda-er P. H. van der Hoek van de gelegenheid ge bruik maakte die prijs mede te delen, namelijk f. 3,50 per m2. De heer Van der Hoek noemde het een onzorgvuldig be stuur, dat het college niet even de moeite had genomen dit op het kadaster in Leeuwarden na te gaan. Toch hadden enkele raadsleden wel een paar losse centen over voor deze transactie. Na een lange discussie waarin allerlei prijs- variaties naar voren werden gebracht, werd de vergadering geschorst en kwam zowel de cda als de pvda-fraktie met een voorstel. Die van de cda hield in dat men hieraan de voorwaarde wilde ver- Informatie gebaseerd op zeer grondige onderzoeken, worden dan noodzakelijk, zulke onderzoeken zelf te verrichten of te laten uitvoeren. Zij hebben daar on voldoende technische mogelijkheden en financiële middelen voor. Toch zal de detaillist op de hoogte moeten zijn van de voor- en nadelen van produkten uit zijn assortiment. Hij kan dat doen door verschillende informatiebronnen in te zien. Bijvoorbeeld vergelijkend waren onderzoeken, informatie van leveran ciers en branchevakbladen zijn mogelijke inlichtingenbronnen. Ook kan hij bij scholingscursussen volgen. Van klanten en collega’s verneemt hij hun ervaringen met bepaalde produkten en merken. Onder marketing verstaan wij de ziens wijze dat, om de afzet te stimuleren en de consumenten gunstig te stemmen voor bepaalde produkten en-of diensten, de afnemers aktief of passief moeten worden beïnvloed. Marketing is len. Om de afzet te stimuleren werden gebruikers via reclamemedia over de ar tikelen geïnformeerd. Het consumentis me wil consumenten behulpzaam zijn bij de keuze uit verschillende produkten en bescherming bieden tegen misbruik en onzorgvuldigheid van zowel industrie als detailhandel. Dit kan worden bereikt door het geven van informatie en juridische bijstand. Ook kan er bij de regering op aange drongen worden om wettelijke maatre gelen te nemen. Vele wetten bestaan reeds om consumenten te beschermen. Toch is een systematische aanpak van het beleid t.a.v. de rechten en plichten van de consument nog maar nauwelijks begonnen. 114e JAARGANG No. 55 DINSDAG 15 JULI 1975

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1975 | | pagina 1