VAN BUTHUS TOT LIGBOX
C.DE JOHG
Friesland Bank
RIOOL-ZINKER AANGEBRACHT
SHOW
BOLSWARDS NIEUWSBLAD
Nu ook gijzelingsdrama in Amsterdam
in dit
U weet het, er is maar één
Geld nodig?
-S
St. Nicolaas*aktie
H.I.N. Workum
1
Gevonden
Boalsert-Ljouwert
K.'
In nij mienskips-
sintrum to Hylpen
Inbraak bij
Van tier Werff
voorwerpen
Makkum
Aanrijding te
Makkum
SNEKERSTRAAT 9a BOLSWARD
TEL.05157-2894
De Friesland Bank verstrekt
kredieten, persoonlijke leningen
en hypotheken op gunstige
voorwaarden
uw eigen bank
AUTOMOBIELBEDRIJF
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST-FRIESLAND
en Wymbritseradeel
Melkveehouders stoppen geen tijger,
maar melk in hun tank
Bent
O
u reeds abonnee
u nog geen abonnee
VRIJDAG 5 DECEMBER 1975
114e JAARGANG No. 96
975
Advertentieprijs 30
ct.
per mm.
dubbel tarief
Ingez. mededelingen
Contractprijs op
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum
aanvraag
ACTIES VERSCHERPT
p
Een op de dertien
Schaalvergroting
B. Schouwing
LEI-cjjfers
Van melkbus naar melktank
Winter voorspellen
pagina 3
pagina 4
Friese vredehoven
Bolsward van toen
pagina 6
Pagina 7
Opstellingen CAB-RES
Nauwelijks was de nieuwslezer van het A.N.P. gistermiddag uitge
sproken en had hij gemeld, dat in hoger beroep de aanvankelijk op
gelegde straffen aan Zuid-Molukkers in verhand met de voorgenomen
gijzeling van H. M. Koningin Juliana waren verzacht, of via een extra
uitzending moesten wij vernemen, dat de aktie bij Wijster in Drenthe,
waar een trein was gekaapt en zich een verschrikkelijk gijzelings
drama afspeelde nog was verscherpt door het neerschieten van een
derde slachtoffer. Vrijwel tegelijkertijd kwam het bericht, dat er ook
te Amsterdam zich een gijzelingsdrama voltrok, waarbij het Indone
sisch Consulaat werd bezet. Bij een ontsnappingspoging werd een
viertal aanwezigen gewond. In een kort vraaggesprek met minister
president Den Uyl, dat even later werd uitgezonden, gaf deze als ver
onderstelling te kennen, dat er wellicht met de gijzeling in Wijster
verband zou bestaan.
Gistermiddag werd hier tot op een afstand van 75 meter voedsel ge
bracht door in witte jassen gehulde medewerkers van het Rode Kruis.
De drie ontzielde lichamen lagen toen nog steeds langs het baanvak.
De verdere gegevens over beide gijzelingen bleven schaars, spraken
af en toe elkaar ook tegen. We kregen echt de indruk, dat er op uit
gaande radioberichten sensuur werd toegepast. Het is immers be
kend, dat men in de trein over radio-transistors beschikt en dit zal
ook wel het geval zijn in het Consulaat te Amsterdam.
Het verzachten van de straf en deze verharde acties zal toevallig zijn,
maar psychologisch was die voor menig Nederlander moeilijk te ver
werken.
te
met
Verschijnt
WOENSDAGS en VRIJDAGS
Jitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward
Idministratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13 - Postbus 5
Tel. 2044 - na 18 uur 2660 of
2335 (05157)
consumptietoename. WH Nederland zijn
goede naam als zuivelaar handhaven,
dan zal de veehouder niet zo zeer naar
méér kilogrammen melk streven maar
wel naar betere kwaliteit. Voor hem
blijkt voorts de hoofdzaak een goed in
komen, m.a.w. een maximaal verschil
tussen opbrengstprijzen en produktiekos-
ten.
Een van de laatste ontwikkelingen die op
ruime schaal toegepast zullen worden is
het zgn. tankmelken. Voorheen werd de
Sleutelring met 1 sleutel en nagelschaar
tje, zilveren schakel armbandje, dames-
polshorloge, zilveren halsketting m. ster
renbeeld, traptractor met aanhangwagen-
tje, kinderfietsje, sleutelbos met 5 sleu
tels, w.o. één kontaktsleutel Simca au
to, blauwe jongensfiets, merk Union, kin-
derportemonnai met enkele dubbeltjes.
Voor gevonden voorwerpen uitsluitend
bellen naar het bureau der rijkspolitie te
Makkum, tel. 05158-1558 of naar het bu
reau te Witmarsum, tel. 05175-214.
BUdrage voor tankmelken ruim
10 miljoen per jaar
Abonnementsprijs f 9,90 p. kwart,
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Belangrijk nieuws voor lezers
pagina 3
op’ tankmelk over te schakelen. Dat plan
zou bij menige boer weerstanden kunnen
oproepen (hij wordt tot investeringen ge- I
dwongen)het kan dan ook alleen maar I
als op dit ogenblik al meer dan 50 pro
cent van het melktransport bij de fabriek
via de rijdende melkontvangst geschiedt.
Als men de cijfers van het Landbouw-
Economisch Instituut gelooft, zijn er
56.500 bedrijven met een grupstal waar
van ruim 70 procent geen melkkamer, 90
procent geen melkleiding en 92 procent
geen koeltank voor de melk hebben.
Vanzelfsprekend hebben de kleinere vee
boeren behoefte aan een financiële
ruggesteun om over te stappen op het zo
genaamde melktanken, dat is een niet
onaanzienlijke investering. De rol van de
zuivelfabriek kan daarbij belangrijk zijn,
vooral als deze fabriek een plan op tafel
legt om binnen een aantal jaren geheel
Niet alleen de straten worden in Bolsward in verband met de aanleg van de diep-
riolering opengebroken, maar zelfs onder water worden de buizen ingegraven. Zo
ook afgelopen woensdag, toen de firma Jansma uit Drachten moest baggeren in de
stadsgracht, nabjj de Gysbert Japicxbrug. Een riool-inker moest op 5 meter diepte
worden aangebracht. Een klus, die de gehele dag in beslag nam.
Dinsdagnacht werd er bij garage W.
d. Werff ingebroken. De dieven kwamen
aan de achterkant van de zaak binnen,
door een raampje stuk te slaan. In het
kantoor vonden zij een sleutel, waarmee
ze de brandkast open maakten. Hieruit
namen zij een geldbedrag van 2500 gul
den. Van de daders ontbreekt nog elk
spoor. De Bolswarder politie heeft deze
zaak, samen met de technische recherche
en de leden van recherche-groep Leeu-
Hylpen kriget in mienskipsSintrum yn de
aide buorkerij oan de Nijstêd 49. Yn it
ramt fan de wurkgelegenheitsforromming
sil de buorkerij restaurearre en ta mien-
skipssintrum forboud wurde. Dit wurk
set uterlik 1 jannewaris ütein.
Op de kruising Botterstraat-Aakweg in
Makkum vond vorige week woensdagmid
dag omstreeks 1 uur 'n aanrijding plaats
tussen een Opel Kadette, bestuurd door
de 38-jarige M.P.R.B. uit Makkum en ’n
Citroën bestelauto, bestuurd door de 27-
jarige H. J. S. uit Bolsward. De heer B.
kwam vanuit de Aakweg en sloeg rechts
af de Botterstraat in, waar op dat mo
ment S. in zijn bestelauto naderde. B.
nam de bocht zodanig dat hij op de lin-
kerweghelft uitkwam, een botsing bleek
onvermijdelijk.
Na de botsing schoot de Citroën het trot
toir op en botste tegen een lichtmast op,
welke totaal werd vernield, de bestelauto
werd zwaar beschadigd, de Opel liep
lichte schade op.
Er deden zich geen persoonlijke ongeluk
ken voor. De rijkspolitie maakte een pro-
ces-verbaal op.
Dit is wel een foto om even voor te gaan
zitten. Een waterfietsen! Misschien her-
i> kent u zelfs de rijzige gestalte: niemand
11 minder dan gemeentebode Meindert van
11 der Weerd die hier als een schaduw aan
u voorbijgaat. Maar hoe en waar? Be-
f kijkt u de foto maar eens rustig. Voor
11 het geval u er niet uit mocht komen,
i vindt u elders in dit blad de oplossing.
De uitslag van de 3e trekking van de
H. I.N. in Workum is aldus:
Ie prijs: H. Jonkman, Papeleantsje, Wor
kum, f 250,- waardebon; 2e prijs: Sj.
Wiersma, Inthiemasingel, Workum,
f 100,- waardebon; Verder 46 prijzen van
f 25,- (waardebonnen, toegekend aan de
volgende Wonkumers (anders is plaats
naam vermeld):
J. Keuning, H. Jonkman, H. de Boer-
Boersma, H. Dijkstra, Ferwoude, Mej.
Muller, C. Kuipers, Heidenschap, A. Na
gelhout, A. Bajema, J. Bouma, Ferwou
de, M. Keuning, B. Smids, M. Keuning,
Y. Boekema-Boelsma, Johs. Dijkstra, T.
I. de Boer, Gaast, T. Deinum, Hendriks,
Warns, M. Hiemstra, J. Wester, Hinde
loopen, Y. de Boer, Ferwoude, C. Wou-
da, G. de Boer, Janny Westerhuis, Hen
driks, Warns, mevr. Jonkman-Dijkstra,
A. de Groot, M. Siemonsma, E. Romke-
ma, A. Siemonsma, P. Veldman, R. Ybe-
ma, J. v.d. Velde, S. de Vries, Th. Abma,
F. Deinum, Hindeloopen, A. Siemon-
sma-Flapper, J. A. du Pisanie, Amster
dam, J. Reitsma, Allingawier, W. H. v.
Gent, Molkwerum, S. de Boer, P. Zwart-
veld, L. Bandstra, J. Bosma, A. Braak
man, Mej. T. Mulder.
De Nederlandse melkveehouderij heeft
enkele doorbraken op het gebied van de
(echniek gekend. Het traditionele ge
mengde bedrijf met zo’n 10 a 15 koeien
heeft afgedaan en plaatsgemaakt voor
zo’n 90.000 bedrijven die gemiddeld 22
koeien hebben. Dit gemiddelde cijfer is
een beetje misleidend, omdat naast de
moderne grotere melkbedrijven (met 100
tot 150 koeien) nog vele kleinere bedrij
ven voorkomen.
In de Europese race naar het rendabel
goed geleid melkveebedrijf zal Nederland
een beslissende rol moeten spelen. De
zuivelindustrie (verlengstuk van het
melkveebedrijf) is langs de weg van in
dustriële aanpassingen en schaalvergro
ting uitgegroeid tot een moderne be
drijfstak die niet alleen inspeelt op de
consumentenbehoefte maar ook eisen
stelt aan de grondstofzijde (dus de melk
veehouders).
Alle technische vernieuwingen en eco
nomische motieven ten spijt, blijft de
vraag wat het tankmëlkproject in zijn
geheel zal gaan kosten. Wanneer men in
de gebieden, waar een zuivelonderne
ming een integraal omschakelingsplan
heeft, steun wil verlenen aan veeboeren
die 10 tot 30 melkkoeien hebben, gaat het
globaal om 30.000 kleinere bedrijven. In
landbouwkringen wordt gedacht aan een
financiële hulp die maximaal zo’n
fl.6.500,- per melkveebedrijf bedraagt. In
dit bedrag zit een tegemoetkoming voor
basisvoorzieningen, waarbij gedacht
wordt aan erfverharding. De melkwagen
moet de melk immers op het erf kunnen
opnemen. Voorts wil men de veeboer
hulp geven voor investeringen in de
bouw en inrichting van de melkkamer,
melkleiding en melktank.
Het kost dus nog een lieve cent om de
melkveehouders het tankproject aan te
praten. Wanneer men de subsidies -in
het kader van een knelpuntenbeleid-
uitspreidt over een aantal, bijv. 7 jaren,
is er een jaarlijks bedrag mee gemoeid
van ongeveer 12 a 14 miljoen gulden.
De boeren zijn met hun organisaties druk
bezig om het technisch plan nader uit te
werken en te begeleiden. Daarvoor is een
werkgroep ’’Ontwikkeling Tankmelken”
in het leven geroepen. Als Nederland zijn
zuivelnaam wil behouden, zal het ervoor
moeten zorgen dat er melk in zijn tank
gestopt wordt.
Bolswards Nieuwsblad
boerenmelk dagelijks in bussen getrans
porteerd van het erf naar de fabriek. Zo
wel de hoge transportkosten als de hy
giënische eisen hebben ertoe geleid dat
de zuivelfabriek beter kan omschakelen
op de rijdende melkontvangst. De
ophaalwagen rijdt een- of tweemaal per
week naar de boer en slokt alle melk uit
een tank die in een kraakheldere melk
kamer alle melk van de koeien onder een
bepaalde temperatuur opslaat.
Tot voor kort werd dit moderne melk
transport toegepast op de grote melkvee
bedrijven. De daarvoor benodigde inves
teringen zijn immers niet gering en lopen
in de duizenden guldens. Om nu de ge
hele Nederlandse veehouderij -vooral
ook uit concurrentieoogpunt- wat op te
krikken, probeert men de algehele om
schakeling op tankmelken zo snel
mogelijk tot stand te brengen. De
grootste knelpunten komen voor op de
bedrijven waar de koeien in zogenaamde
grupstallen gehuisvest zijn. Daar is het
systeem van melkleidingen naar een cen
trale melkkamer met een koeltank het
moeilijkst toe te passen. Op
melkvee-bedrijven met zogenaamde
loop- en ligboxenstallen kan de
veehouder de technische snufjes op het
gebied van melken beter toepassen.
Het nieuwste op het ge
bied het draineren van
bouw- en weideland. De
ze draineermachine
maakt de sleuf en meteen
wordt de slang ingelegd
welke moet zorgen het
water naar de sloot af te
voeren. Dit materiaal
bestaat uit ribbeldraad
omhult met kokos. De
sleuf is ongeveer 1.30 m.
diep, en wordt direkt
met een laagje aarde
bedekt. De kabel wordt
automatisch afgerold.
De zittende man heeft
alleen een electronisch
apparaatje te bedienen
dat alles regelt: sturen en
de juiste diepte. Dit werk
wordt uitgevoerd door
Grasso te Stiens in
samenwerking met de
Heide M(j. Deze opname
is genomen in het land
van de gebr. J. en G.
Giliam te Pingjum.
Voorheen bestond het
draineren uit sleuven
graven met de schop en
dan het inleggen van
stenen pijpjes.
De twa CDA-steateleden D. v. d. Til en
P. Wjjbenga hawwe DS fragen steld oan-
geande de ntfe dyk Boalsert-Ljouwert.
Nou’t great stik fan de nije provinsiale
wei Ljouwert-Boalsert foar it forkear ie-
pensteld wurdt sa sizze de beide steate-
leden, binne yn de oanlizzende südlike
gemeenten gans lju üngerest oer de fei-
lichheit fan de fytsers - binammen fan
de skoalbern - by it oerstekken fan dy
wei. Wolle DS üs, sa freegje hja, op ’e
hichte bringe fan:
1. de bifeiliging dy’t provinsiale wetter -
steat troffen of noch op it programma
stean het? 2. hokker alternative plannen
der binne om dér de feilichheit noch to
forgreatsjen, mei dér de kosten fan? 3.
kin yn it kader fan it nije fytspadeplan
fan in ryksregear dér ek bydragen ut
frege wurde?
Nederland is niet alleen het land van de klompen en molens, maar presenteert
zich sinds jaren ook als zuivelland bij uitstek. De Nederlandse koe mag er zijn en
zorgt voor een flinke melkstroom. In onze vorige H. en Sj. rubriek gaven we daar
bij wjjze van voorbeeld reeds treffende staaltjes van. Onze melkveehouders blijven
bij de tjjd en passen hun bedrijfsvoeringen voortdurend aan. Dat is ook wel nodig
nu de tegenwind vanuit alle Europesse hoeken sterker wordt, omdat juist de West-
europese melkplas te groot is en te veel aan belastinggelden kost.
I We tellen in de Europese Gemeenschap
ongeveer 26 miljoen melkkoeien,
waarvan er 2,2 miljoen in Nederland ge
stald zijn. Dat Europese koeienlegioen
staat borg voor ruim 100 miljoen ton
melk, hetgeen betekent dat elke koe ge
middeld 4000 kg. melk produceert. De
nederlandse veehouder spant bij dit in
ternationaal melkgebeuren wel de kroon,
want zijn koeien zijn door de bank ge
nomen goed voor zo’n 5 a 6000 kg. melk
per jaar.
Het aantal melkkoeien in Nederland is
vooral de laatste tien jaren sterk geste
gen (vanaf het begin der zestiger jaren
tot nu toe van 1, 6miljoen tot meer dan
2,2 miljoen). Wanneer men over de na
tionale grenzen heen kijkt en de Europe
se vraag naar melk en zuivelprodukten
nagaat, lijkt er weinig ruimte voor een
(en daar leest u nu in!)
Geef nu een VOORDELIG KADO-ABONNEMENT
EN U ONTVANGT OOK EEN AARDIGE
ATTENTIE (zie pag. 3.)
Grjjp nu uw kans en profiteer van de SPECIALE
AANBIEDING (Zie pag. 3)