VAN BUTHUS TOT LIGBOX C.DE JOHG Friesland Bank RIOOL-ZINKER AANGEBRACHT SHOW BOLSWARDS NIEUWSBLAD Nu ook gijzelingsdrama in Amsterdam in dit U weet het, er is maar één Geld nodig? -S St. Nicolaas*aktie H.I.N. Workum 1 Gevonden Boalsert-Ljouwert K.' In nij mienskips- sintrum to Hylpen Inbraak bij Van tier Werff voorwerpen Makkum Aanrijding te Makkum SNEKERSTRAAT 9a BOLSWARD TEL.05157-2894 De Friesland Bank verstrekt kredieten, persoonlijke leningen en hypotheken op gunstige voorwaarden uw eigen bank AUTOMOBIELBEDRIJF STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST-FRIESLAND en Wymbritseradeel Melkveehouders stoppen geen tijger, maar melk in hun tank Bent O u reeds abonnee u nog geen abonnee VRIJDAG 5 DECEMBER 1975 114e JAARGANG No. 96 975 Advertentieprijs 30 ct. per mm. dubbel tarief Ingez. mededelingen Contractprijs op Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum aanvraag ACTIES VERSCHERPT p Een op de dertien Schaalvergroting B. Schouwing LEI-cjjfers Van melkbus naar melktank Winter voorspellen pagina 3 pagina 4 Friese vredehoven Bolsward van toen pagina 6 Pagina 7 Opstellingen CAB-RES Nauwelijks was de nieuwslezer van het A.N.P. gistermiddag uitge sproken en had hij gemeld, dat in hoger beroep de aanvankelijk op gelegde straffen aan Zuid-Molukkers in verhand met de voorgenomen gijzeling van H. M. Koningin Juliana waren verzacht, of via een extra uitzending moesten wij vernemen, dat de aktie bij Wijster in Drenthe, waar een trein was gekaapt en zich een verschrikkelijk gijzelings drama afspeelde nog was verscherpt door het neerschieten van een derde slachtoffer. Vrijwel tegelijkertijd kwam het bericht, dat er ook te Amsterdam zich een gijzelingsdrama voltrok, waarbij het Indone sisch Consulaat werd bezet. Bij een ontsnappingspoging werd een viertal aanwezigen gewond. In een kort vraaggesprek met minister president Den Uyl, dat even later werd uitgezonden, gaf deze als ver onderstelling te kennen, dat er wellicht met de gijzeling in Wijster verband zou bestaan. Gistermiddag werd hier tot op een afstand van 75 meter voedsel ge bracht door in witte jassen gehulde medewerkers van het Rode Kruis. De drie ontzielde lichamen lagen toen nog steeds langs het baanvak. De verdere gegevens over beide gijzelingen bleven schaars, spraken af en toe elkaar ook tegen. We kregen echt de indruk, dat er op uit gaande radioberichten sensuur werd toegepast. Het is immers be kend, dat men in de trein over radio-transistors beschikt en dit zal ook wel het geval zijn in het Consulaat te Amsterdam. Het verzachten van de straf en deze verharde acties zal toevallig zijn, maar psychologisch was die voor menig Nederlander moeilijk te ver werken. te met Verschijnt WOENSDAGS en VRIJDAGS Jitg. A. J. OSINGA b.v., Bolsward Idministratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 - Postbus 5 Tel. 2044 - na 18 uur 2660 of 2335 (05157) consumptietoename. WH Nederland zijn goede naam als zuivelaar handhaven, dan zal de veehouder niet zo zeer naar méér kilogrammen melk streven maar wel naar betere kwaliteit. Voor hem blijkt voorts de hoofdzaak een goed in komen, m.a.w. een maximaal verschil tussen opbrengstprijzen en produktiekos- ten. Een van de laatste ontwikkelingen die op ruime schaal toegepast zullen worden is het zgn. tankmelken. Voorheen werd de Sleutelring met 1 sleutel en nagelschaar tje, zilveren schakel armbandje, dames- polshorloge, zilveren halsketting m. ster renbeeld, traptractor met aanhangwagen- tje, kinderfietsje, sleutelbos met 5 sleu tels, w.o. één kontaktsleutel Simca au to, blauwe jongensfiets, merk Union, kin- derportemonnai met enkele dubbeltjes. Voor gevonden voorwerpen uitsluitend bellen naar het bureau der rijkspolitie te Makkum, tel. 05158-1558 of naar het bu reau te Witmarsum, tel. 05175-214. BUdrage voor tankmelken ruim 10 miljoen per jaar Abonnementsprijs f 9,90 p. kwart, (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Belangrijk nieuws voor lezers pagina 3 op’ tankmelk over te schakelen. Dat plan zou bij menige boer weerstanden kunnen oproepen (hij wordt tot investeringen ge- I dwongen)het kan dan ook alleen maar I als op dit ogenblik al meer dan 50 pro cent van het melktransport bij de fabriek via de rijdende melkontvangst geschiedt. Als men de cijfers van het Landbouw- Economisch Instituut gelooft, zijn er 56.500 bedrijven met een grupstal waar van ruim 70 procent geen melkkamer, 90 procent geen melkleiding en 92 procent geen koeltank voor de melk hebben. Vanzelfsprekend hebben de kleinere vee boeren behoefte aan een financiële ruggesteun om over te stappen op het zo genaamde melktanken, dat is een niet onaanzienlijke investering. De rol van de zuivelfabriek kan daarbij belangrijk zijn, vooral als deze fabriek een plan op tafel legt om binnen een aantal jaren geheel Niet alleen de straten worden in Bolsward in verband met de aanleg van de diep- riolering opengebroken, maar zelfs onder water worden de buizen ingegraven. Zo ook afgelopen woensdag, toen de firma Jansma uit Drachten moest baggeren in de stadsgracht, nabjj de Gysbert Japicxbrug. Een riool-inker moest op 5 meter diepte worden aangebracht. Een klus, die de gehele dag in beslag nam. Dinsdagnacht werd er bij garage W. d. Werff ingebroken. De dieven kwamen aan de achterkant van de zaak binnen, door een raampje stuk te slaan. In het kantoor vonden zij een sleutel, waarmee ze de brandkast open maakten. Hieruit namen zij een geldbedrag van 2500 gul den. Van de daders ontbreekt nog elk spoor. De Bolswarder politie heeft deze zaak, samen met de technische recherche en de leden van recherche-groep Leeu- Hylpen kriget in mienskipsSintrum yn de aide buorkerij oan de Nijstêd 49. Yn it ramt fan de wurkgelegenheitsforromming sil de buorkerij restaurearre en ta mien- skipssintrum forboud wurde. Dit wurk set uterlik 1 jannewaris ütein. Op de kruising Botterstraat-Aakweg in Makkum vond vorige week woensdagmid dag omstreeks 1 uur 'n aanrijding plaats tussen een Opel Kadette, bestuurd door de 38-jarige M.P.R.B. uit Makkum en ’n Citroën bestelauto, bestuurd door de 27- jarige H. J. S. uit Bolsward. De heer B. kwam vanuit de Aakweg en sloeg rechts af de Botterstraat in, waar op dat mo ment S. in zijn bestelauto naderde. B. nam de bocht zodanig dat hij op de lin- kerweghelft uitkwam, een botsing bleek onvermijdelijk. Na de botsing schoot de Citroën het trot toir op en botste tegen een lichtmast op, welke totaal werd vernield, de bestelauto werd zwaar beschadigd, de Opel liep lichte schade op. Er deden zich geen persoonlijke ongeluk ken voor. De rijkspolitie maakte een pro- ces-verbaal op. Dit is wel een foto om even voor te gaan zitten. Een waterfietsen! Misschien her- i> kent u zelfs de rijzige gestalte: niemand 11 minder dan gemeentebode Meindert van 11 der Weerd die hier als een schaduw aan u voorbijgaat. Maar hoe en waar? Be- f kijkt u de foto maar eens rustig. Voor 11 het geval u er niet uit mocht komen, i vindt u elders in dit blad de oplossing. De uitslag van de 3e trekking van de H. I.N. in Workum is aldus: Ie prijs: H. Jonkman, Papeleantsje, Wor kum, f 250,- waardebon; 2e prijs: Sj. Wiersma, Inthiemasingel, Workum, f 100,- waardebon; Verder 46 prijzen van f 25,- (waardebonnen, toegekend aan de volgende Wonkumers (anders is plaats naam vermeld): J. Keuning, H. Jonkman, H. de Boer- Boersma, H. Dijkstra, Ferwoude, Mej. Muller, C. Kuipers, Heidenschap, A. Na gelhout, A. Bajema, J. Bouma, Ferwou de, M. Keuning, B. Smids, M. Keuning, Y. Boekema-Boelsma, Johs. Dijkstra, T. I. de Boer, Gaast, T. Deinum, Hendriks, Warns, M. Hiemstra, J. Wester, Hinde loopen, Y. de Boer, Ferwoude, C. Wou- da, G. de Boer, Janny Westerhuis, Hen driks, Warns, mevr. Jonkman-Dijkstra, A. de Groot, M. Siemonsma, E. Romke- ma, A. Siemonsma, P. Veldman, R. Ybe- ma, J. v.d. Velde, S. de Vries, Th. Abma, F. Deinum, Hindeloopen, A. Siemon- sma-Flapper, J. A. du Pisanie, Amster dam, J. Reitsma, Allingawier, W. H. v. Gent, Molkwerum, S. de Boer, P. Zwart- veld, L. Bandstra, J. Bosma, A. Braak man, Mej. T. Mulder. De Nederlandse melkveehouderij heeft enkele doorbraken op het gebied van de (echniek gekend. Het traditionele ge mengde bedrijf met zo’n 10 a 15 koeien heeft afgedaan en plaatsgemaakt voor zo’n 90.000 bedrijven die gemiddeld 22 koeien hebben. Dit gemiddelde cijfer is een beetje misleidend, omdat naast de moderne grotere melkbedrijven (met 100 tot 150 koeien) nog vele kleinere bedrij ven voorkomen. In de Europese race naar het rendabel goed geleid melkveebedrijf zal Nederland een beslissende rol moeten spelen. De zuivelindustrie (verlengstuk van het melkveebedrijf) is langs de weg van in dustriële aanpassingen en schaalvergro ting uitgegroeid tot een moderne be drijfstak die niet alleen inspeelt op de consumentenbehoefte maar ook eisen stelt aan de grondstofzijde (dus de melk veehouders). Alle technische vernieuwingen en eco nomische motieven ten spijt, blijft de vraag wat het tankmëlkproject in zijn geheel zal gaan kosten. Wanneer men in de gebieden, waar een zuivelonderne ming een integraal omschakelingsplan heeft, steun wil verlenen aan veeboeren die 10 tot 30 melkkoeien hebben, gaat het globaal om 30.000 kleinere bedrijven. In landbouwkringen wordt gedacht aan een financiële hulp die maximaal zo’n fl.6.500,- per melkveebedrijf bedraagt. In dit bedrag zit een tegemoetkoming voor basisvoorzieningen, waarbij gedacht wordt aan erfverharding. De melkwagen moet de melk immers op het erf kunnen opnemen. Voorts wil men de veeboer hulp geven voor investeringen in de bouw en inrichting van de melkkamer, melkleiding en melktank. Het kost dus nog een lieve cent om de melkveehouders het tankproject aan te praten. Wanneer men de subsidies -in het kader van een knelpuntenbeleid- uitspreidt over een aantal, bijv. 7 jaren, is er een jaarlijks bedrag mee gemoeid van ongeveer 12 a 14 miljoen gulden. De boeren zijn met hun organisaties druk bezig om het technisch plan nader uit te werken en te begeleiden. Daarvoor is een werkgroep ’’Ontwikkeling Tankmelken” in het leven geroepen. Als Nederland zijn zuivelnaam wil behouden, zal het ervoor moeten zorgen dat er melk in zijn tank gestopt wordt. Bolswards Nieuwsblad boerenmelk dagelijks in bussen getrans porteerd van het erf naar de fabriek. Zo wel de hoge transportkosten als de hy giënische eisen hebben ertoe geleid dat de zuivelfabriek beter kan omschakelen op de rijdende melkontvangst. De ophaalwagen rijdt een- of tweemaal per week naar de boer en slokt alle melk uit een tank die in een kraakheldere melk kamer alle melk van de koeien onder een bepaalde temperatuur opslaat. Tot voor kort werd dit moderne melk transport toegepast op de grote melkvee bedrijven. De daarvoor benodigde inves teringen zijn immers niet gering en lopen in de duizenden guldens. Om nu de ge hele Nederlandse veehouderij -vooral ook uit concurrentieoogpunt- wat op te krikken, probeert men de algehele om schakeling op tankmelken zo snel mogelijk tot stand te brengen. De grootste knelpunten komen voor op de bedrijven waar de koeien in zogenaamde grupstallen gehuisvest zijn. Daar is het systeem van melkleidingen naar een cen trale melkkamer met een koeltank het moeilijkst toe te passen. Op melkvee-bedrijven met zogenaamde loop- en ligboxenstallen kan de veehouder de technische snufjes op het gebied van melken beter toepassen. Het nieuwste op het ge bied het draineren van bouw- en weideland. De ze draineermachine maakt de sleuf en meteen wordt de slang ingelegd welke moet zorgen het water naar de sloot af te voeren. Dit materiaal bestaat uit ribbeldraad omhult met kokos. De sleuf is ongeveer 1.30 m. diep, en wordt direkt met een laagje aarde bedekt. De kabel wordt automatisch afgerold. De zittende man heeft alleen een electronisch apparaatje te bedienen dat alles regelt: sturen en de juiste diepte. Dit werk wordt uitgevoerd door Grasso te Stiens in samenwerking met de Heide M(j. Deze opname is genomen in het land van de gebr. J. en G. Giliam te Pingjum. Voorheen bestond het draineren uit sleuven graven met de schop en dan het inleggen van stenen pijpjes. De twa CDA-steateleden D. v. d. Til en P. Wjjbenga hawwe DS fragen steld oan- geande de ntfe dyk Boalsert-Ljouwert. Nou’t great stik fan de nije provinsiale wei Ljouwert-Boalsert foar it forkear ie- pensteld wurdt sa sizze de beide steate- leden, binne yn de oanlizzende südlike gemeenten gans lju üngerest oer de fei- lichheit fan de fytsers - binammen fan de skoalbern - by it oerstekken fan dy wei. Wolle DS üs, sa freegje hja, op ’e hichte bringe fan: 1. de bifeiliging dy’t provinsiale wetter - steat troffen of noch op it programma stean het? 2. hokker alternative plannen der binne om dér de feilichheit noch to forgreatsjen, mei dér de kosten fan? 3. kin yn it kader fan it nije fytspadeplan fan in ryksregear dér ek bydragen ut frege wurde? Nederland is niet alleen het land van de klompen en molens, maar presenteert zich sinds jaren ook als zuivelland bij uitstek. De Nederlandse koe mag er zijn en zorgt voor een flinke melkstroom. In onze vorige H. en Sj. rubriek gaven we daar bij wjjze van voorbeeld reeds treffende staaltjes van. Onze melkveehouders blijven bij de tjjd en passen hun bedrijfsvoeringen voortdurend aan. Dat is ook wel nodig nu de tegenwind vanuit alle Europesse hoeken sterker wordt, omdat juist de West- europese melkplas te groot is en te veel aan belastinggelden kost. I We tellen in de Europese Gemeenschap ongeveer 26 miljoen melkkoeien, waarvan er 2,2 miljoen in Nederland ge stald zijn. Dat Europese koeienlegioen staat borg voor ruim 100 miljoen ton melk, hetgeen betekent dat elke koe ge middeld 4000 kg. melk produceert. De nederlandse veehouder spant bij dit in ternationaal melkgebeuren wel de kroon, want zijn koeien zijn door de bank ge nomen goed voor zo’n 5 a 6000 kg. melk per jaar. Het aantal melkkoeien in Nederland is vooral de laatste tien jaren sterk geste gen (vanaf het begin der zestiger jaren tot nu toe van 1, 6miljoen tot meer dan 2,2 miljoen). Wanneer men over de na tionale grenzen heen kijkt en de Europe se vraag naar melk en zuivelprodukten nagaat, lijkt er weinig ruimte voor een (en daar leest u nu in!) Geef nu een VOORDELIG KADO-ABONNEMENT EN U ONTVANGT OOK EEN AARDIGE ATTENTIE (zie pag. 3.) Grjjp nu uw kans en profiteer van de SPECIALE AANBIEDING (Zie pag. 3)

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1975 | | pagina 1