Zang en Muziek. WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1896. No. 62. Buitenlandsch Nieuws. Zes en twintigste Jaargang. Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. nature is de zang ouder dan de mu- H. of I. Prijs per kwartaal 70 oent franco per post 86 cent. Prijs der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 cents Voor eiken regel meer 7} cent. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever UITGEVER: Y- KUIPERS, FIRMA H- BRANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM. 3 5 n >n ,n een vuorloopige voorzichtig te zijn schijnt te De priesters, om eene positie Brieven en Berichtende Redactie betreffende franco aan dit adres, uiterljjk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentiön Dinsdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur. het lied van Luther»Een vaste burgt is onze God, enz.,” en om van lateren tijd te spreken: »Die Wacht am Rhein.” En hier in Nederland blaast men opgewekt de Lombok- marsch en, enfin verder betoog is overbo dig. Wij hebben genoeg bewezen, dat de invloed van muziek en zang op mensch en dier van beteekenis is, en wij wekken ieder op de waarde daarvan niet te onderschatten. Nu hebben we reeds jaren lang in ons ge west zanggezelschappen gehad en we hebben ze nog zoogenaamde christelijke en sonchristelijke.” Doch als het verstand een klein weinigje is verhelderd, zal men wel in zien, dat een gezongen do, re, mi, b.v. even goed klinkt uit een christelijken als uit een on-christelijken mond en dat het ten slotte toch maar aankomt op de diepte en de zuiverheid van toon. Zoo ook gaat het met het instru mentale. Wij hebben gehoord van eene aanmerking van een tegenwoordig beroemd prediker in een van de grootste steden van ons land, (destijds in een klein Friesch dorpje geplaatst) op een na-spel door de organiste (die deze taak, vrij willig en onbetaald op zich bad genomen), ’t Was den geestelijken heer te wereldsch en hij beklaagde zich deswege bij den vader der or ganiste. Toen na onderzoek deze den ijveri- gen prediker bewees, dat het gespeelde lied was uit den bundel der zangen van Neerbosch, was bij ten zeerste voldaan en bood hij zijne verontschuldigingen aan. En hoe nu in den laatsten tijd? Het Leger des Heils, door zoovelen gesteund, stelt zijne liederen op bekende volksdeunen. En het gebruikt daarbij muziek-instrumenten, zoo, dat in den beginne tal van vrome en vroede lieden oordeelden, neen, maar daar wordt nu eigenlijk gezegd een loopje met ons genomen. Christelijk of onchristelijk geblaas of gestrijk, in het vorenstaande is genoeg aangetoond, dat daaromtrent geen sprake kan zijn. Wat kan verdeelen, muziek en zang vormt wereldtaal en beoogt verheffing, veredeling. Daarom ook gingen we opgewekt het derde festival van den Frieschen bond van Harmonie ën fanfare-corpsen, (30 Juli te Workum) bij- wonen. En we hebben er genoten. Men moge klagen over te weinig gelegenheid om te zitten, over dit en nog wat anders, het deed ons goed, daar te wezen, evenals ten vorigen jare te Wartena. De muziek moge hier en daar te wenschen hebben overgelaten, als o.a in de slot regels van het oude Wilhelmus, het doet er niet toe, wij stellen al deze pogingen tot verheffing op hoogen prijs. Wij zijn bekend in het Zuiden van ons Vaderland en weten hoe daar honderden corpsen bestaan, zelfs in de kleinste gemeenten. Wij weten ook, hoe daar tal van gemeente-besturen deze corpsen subsi- dieeren en deze daarvoor des Zondag-namiddags hunne krachten voor al de gemeentenaren kos teloos ten beste geven, maar langen tijd heeft het ons verdroten, dat hier in Friesland alleen muziek klonk binnen de kerk-wanden en de zang zich tot enkele gelegenheden bepaalde. Van ganscher harte begroeten we daarom het toenemen van het aantal harmonie- en fanfare-corpsen op onzen alouden Frieschen grond. Daar is te Leeuwarden een festival geweest, waaraan tal van vereenigingen deel namen, de meeste uit Friesland. Er werden DUITSCHLAND. Sedert het bestaan der Duitsche (vroeger Pruisische) oorlogsvloot heeft deze, de nu vergane kanonneerboot Iltis me- degerekend. negen schepen verloren. Vooreerst de Frauenlob, en kort daarna de Amazone. Hoewel dat nu reeds meer dau 30 jaren ge leden is zal menigeen zich nog wel herinneren, hoe groote verslagenheid in Pruisen veroorzaakt werd door de tijding dat dit opleidingsschip, met een groot aantal cadetten aan boord, spoor loos in de Noordzee was verdwenen. Verscheidene jaren gingen zonder ongevallen voor de Duitsche marine voorbij, tot het pant- sersehip Groszer Kurfürst bij Folkestone zonk, ten gevolge van eene verkeerde manoeuvre van de König Wilhelm; 300 zeelieden verloren bij die ramp het leven. Evenals de Frauenlob en de Amazone is ook de korvet Augusta verdwenen, zonder dat men nauwkeurig weet hoe of waar. De Augusta ging door de Roode Zee naar de Samoa-eilanden en had 600 man aan boord, omdat zij de bemanning van het eskader der zou wellicht geene Zang en muziek oefenden reeds in de oud heid een machtigen invloed op den mensch uit. Van ziek. De laatste kan heerlijk wezen, maar toch moet ze bij de zang achterstaan, waar deze trillers weet te geven, gevoel weet uit te druk ken, door geen instrument weer te geven. Het zoogenaamde timbre ontbreekt der muziek in de fijnste doelen. Een Helmholtz wist het reeds te verklaren, dat hij in een enkele toon van een snarenspel één of meer octaven hoorde en hij bewees die stelling, door te constateeren, dat de trillingen der snaren maar niet zoo pardoes tot het aan- gegeven cijfer werden gebracht, maar eerst een geheele reeks moesten doorloopen; wij heb ben eerbied voor zulke fijne kunstkenners en hun oordeel; doch we hebben ook respect voor allen, die fluiten en luiten en andere in strumenten beoefenen, en dit respect grond zich vooral op het besef der groote moeielijkheden, die te overwinnen zijn, bij de wetenschap, dat bij uitspanning en vermaaak toch veredeling en volmaking vooraanzitten. Dat besef en die wetenschap deelen we met de ouden. De zang klonk heerlijk, de muziek werd mede geroemd. Jubol en Tubol-Kaïn deden in hunne smidsen de voorbijgangers luisteren. En hoe veel indruk moet volgens de berichten de zang der Engelen, het »Eere zij God in den hoogen” niet gemaakt hebben. Genoeg is het te verklaren, dat de kerk al heel spoedig partij heeft getrokken van den invloed van muziek en zang. En dit terecht. Men kende dien invloed als geweldig, als overweldigend zelfs. Door fluiten of toeteren werden booze dieren bedwongen en lieten de vrije reizigers in de lucht zich vangen. Zang en muziek beide waren den dieren niet ongevoelig, en hoe zou den ze dan den mensch koud kunnen laten? De natuur wees als van zelve den weg. En laat ons nu eens vluchtig verder gaan, hoe veel hebben de menschen niet van muziek en zang geprofiteerd? Daar in de kerken, onverschillig van welke religie, troonen de orgels, en bij elke gelegen heid, bij elke godsdienstoefening laten zij zich hooren Het orgelspel, mitsgaders het gezang van koor of gemeente maakt niet het geringste deel uit der plechtigheid, die verheffing en veredeling bedoelt. Wij laten verder alle pre dikatiën of redevoeringen in hunne waarde en voor wat ze zijn. Maar zeker is het, dat voor den geschetsten ideaal-toestand muziek en zang en zang en muziek de eerste factoren vertegen woordigen. En opmerkelijk is het, dat bijna alle instrumenten worden genoemd harp en luit en trompet en wat dies meer zij. ’t Was niet alleen de kerk, die zich den invloed van muziek en zang ten nutte maakte, ook de vorsten trokken daarvan partij. Of zij het van de kerk geleerd hebben, of deze van gene, dat is eene quaestie, die we maar aan anderen overlaten. Wij weten, dat David koning en dichter en zanger en speler tevens was, terwijl de kerk naderhand menig lied Davids exploiteerde. Maar na David bliezen de krijgslieden honderden malen als het een aanval ten strijde gold. Bekend o. a. is nog Samoa-eilanden ging aflossen. Vermoedelijk is het schip in de Roode Zee gezonken ten gevolge van denzelfden wervelstorm, die daar toen ook een Fransch oorlogsschip deed vergaan. Een dergelijke storm trof drie Duitsche oorlogsschepen op de reede van Samoa, van welke één nog bijtijds in volle zee wist te ontkomen, terwijl de Adler en de Eber wer den stukgeslagen en maar een klein deel der bemanning gered kon worden. Keizer Wilhelm is Donderdagavond van zijne zeereis naar het Noorden te Kiel teruggeko men. Gisterenochtend ontving Z. M. aan boord der Hohenzollern den marine-attaché der Fransche ambassade te Berlijn, die den Keizer de deelneming van President Faure kwam betuigen in het vergaan der kanonneerboot Iltis. FRANKRIJK. Abbé Le.mire, het lid der Kamer, heeft tegen den 25sten dezer de pries ters van Frankrijk tot een driedaagsch Congres te Rheims opgeroepen onder den naam van Pèlerinage ecclésiastique. Het plan schijnt te zijn eene vereeniging van geestelijken te stich ten. Een der bisschoppen, msgr. Isoard van Annecy, heeft echter reeds in de Vérité een brief geschreven, welke als waarschuwing om kunnen worden aangemerkt, meent de prelaat, zijn op weg in te nemen en eene rol te spelen, welke de hunne niet is. Het denkbeeld dat de geeste lijkheid eene corporatie uitmaakt acht de bis- schop volkomen valsch en met de innerlijke samenstelling en tucht der Kerk onvereenigbaar. De abbé Lemire, niet overtuigd, heeft ge antwoord en doet opmerken, dat het een pries ter niet verboden wordt het plan uit te voeren, dat de bisschop hun aanraadt zooveel zij maar kunnen priesters te zijn en dat dit te Rheirrs juist bedoeld wordt. ENGELAND. Het Huis der Gemeenten heeft het wets ontwerp betreffende den spoor weg in Oeganda voor de derde maal gelezen en aangenomen. De parlementaire commissie, belast met het onderzoek naar het beheer der Gecharterde Maatschappij enz., zal tusschen de 13 en 15 leden tellen. Dat het onderzoek nu ook zal worden uitgestrekt «naar den oorsprong en de omstandigheden van den gewapenden inval in de Zuidafrikaansche Republiek” is te danken aan een amendement, door den liberalen oud- minister Harcourt ingediend. Ook heeft de minister Chamberlain uitdrukkelijk verklaard, dat het onderzoek wel degelijk de verantwoor delijkheid der Rijksambtenaren in Zuid-Afrika zal omvatten. De artikels van het ontwerp betreffende den spoorweg door Oeganda zijn Donderdag door het Lagerhuis afgehandeld. GRIEKENLAND. Een bericht uit Athene meldt, dat de Porte, naar men verzekert, al de eischen der Cretensers van de hand heeft gewezen. De sterke pressie, die de mogendheden zoo pas te Athene hebben uitgeoefend, zal binnen weinige dagen, naar men hoopt, een einde maken aan de Cretenser moeielijkheden. Zeker is thans, dat de mogendheden, consequent willende blijven, de Cretensers volstrekt zullen dwingen om aan te nemen, wat de ambassa deurs hier aan de Porte hebben gevraagd, d. w. z. precies het programma van Haleppa. opmerkingen gemaakt bet daarheen te leiden, dat muziekfeesten in den vervolge den boventoon zouden erlangen. Er is to Workum feest gevierd, een feest met overvloed van menschen, ofschoon er slechts vijf vereenigingen den geheelen Bond vormden. Niet waar, Friesland wil van harte gaarne muziek en zang. Heden Workum, morgen Kippen burg Onderscheid tusschen zwart en wit? Och, »ons kent ons.” Jammer maar, dat op het gebied der wereld taal van muziek en zang ook al weder ver deeldheid heerscht en deze niet tot een geheel kan gebracht worden. Eene poging daartoe ondankbare zijn. Een festival in Friesland, een muziekfeest van Friesche harmonie- en fanfare-corpsen kan van meer omvattenden aard zijn. De toetreding worde gemakkelijker gemaakt. Geene vijf, maar vijftig corpsen worden leden. En deze leden, geheel of gedeeltelijk spelen in optocht of vereeniging, eenige malen ook bij gedeelten, in open ruimte over dag ten ieders gehoore, maar de avonden blijven daarvan weg. Wil men na afloop van het geheel zich meer ont spanning veroorlooven, wij meenen dat dit niet ligt op den weg van den Bond, maar dat men dit gerust aan particulieren mag toevertrouwen. Geheel iets anders is natuurlijk de zorg voor overblijvende Bondsleden. De laatste opmerkingen ontvloeiden onze pen onder de voormelde omstandigheden. Desniettegenstaande blijven we den invloed van muziek en zang op den mensch hoog schatten en wekken we ieder op, daaraan mee te doen, waar verheffing, veredeling bedoeld wordt. Waar daar zoogenaamd negotie mee wordt bedreven, were men zoo hard mogelijk. Deze richting verdient finale afkeuring, ook omdat ze de betere tegenhoudt. Maar al wat goed en schoon is en welluidend klinkt, ’t is eene les der oudheid, lezers, -- is christelijk en wordt door allen zonder onderscheid meer en meer bevorderd zeer tot onze blijdschap in ons oude Friesland. De zaak verdient bij allen ook al weer zonder onderscheid, ruime ondersteuning. FRISO iiliii mon iiiiisinii. 4 3 5D MEI IIS- El Illi III II11II I K 3

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1896 | | pagina 1