vorderingen ten laste der oemeenle, over het dienstjaar 1896 vóór den 1 Februari e. I WOENSDAG 20 JANUARI 1897. No. 6. Officieel gedeelte. Buitenlandsch Nieuws. die gelooven, haasten niet. Zeven en twintigste Jaargang. H. in de Y KUIPERS, FIRMA H BRANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM uu- ok- tof, jet, ka- en es, of R, ir- en 1 IIUII lllllll Fill!'IIV' Dit Blad versohijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG I Prijs per kwartaal 70 oent franco per post 86 oent. Prijs der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 cents Voor eiken regel meer 7| cent. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever UITGEVER: ile, en MMS- ES ADVERTEXTIE- te verschaffen, dan wel om in te- BURGEMEESTER en WETHOUDERS van WORKUM, brengen ter kennis van belang hebbenden, dat ingewacht. Worklim, 4 Januari 1897. Burgemeester en Wethouders voornoemd, R. J. VISSER, Burgemeester. J. 0UDEB00N, Secretaris. Brieven en Berichten, de Redactie betreffende franco aan dit adres, niterlijk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentiën Dinsdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur. DUTTSCHLAND. De Afgevaardigde Von Heyl, die reeds meermalen in vroegere jaren in den Rijksdag over de zalmvangst in Neder land sprak, heeft ook de vorige week aldaar weder betoogd, dat het zalmtractaat veranderd moet worden omdat de vangst in Nederland »een roofvangst” ishetgeen z. i. volkomen zeker is na het laatste onderzoek vanwege de Duitsche Visscherij-vereeniging. De minister Von Bötticher antwoordde ont wijkend met eene verwijzing naar de tusschen de Duitsche Regeeringen nog hangende onder- handelingen eerst wanneer die afgeloopen waren kon beslist worden of het zalmtractaat met Nederland al of niet moet worden opge zegd. Een ander Nederlandsch belang betreft een bij het Pruisische Huis van Afgevaardigden ingekomen voorstel van een groot aantal leden om de Regeering te verzoeken tot uitbreiding van den quarantaine-termijn voor den invoer van vee, zoowel over zee als te land, en dien te bepalen op vier weken met onderwerping van het rundvee aan de tuberculineproef en verbod van den invoer van Russische varkens en gevogelte. De voorstanders vinden den bestaanden quarantaine-termijn van twee weken veel te kort en doen voorts uitkomen, dat het rundvee in Denemarken voor 45 a 53 pct. gebleken is tuberculeus te zijn. Natuurlijk, zeggen zij, is de percentage van bet uit Denemarken komen de vee nog ongunstiger en daarom verlangen zij, naar het voorbeeld van België en Frankrijk, eene verplichte tuberculineproef. Den 16den Februari e. k., zal het 400 jaren geleden zijn, dat Melanchton geboren werd. De Regeering van Saksen Weimar-Eisenach heeft bevolen dat die dag in alle Evangelische kerken en scholen van het Groothertogdom zal worden herdacht, en evenzoo zal het in alle andere Duitsche Staten geschieden. De theologische faculteit van Bonn heeft eene viering in de aula der Universiteit op dien dag voorbereid. Melanchton’s zoon had geene kinderen, maar in de vrouwelijke linie stammen van hem vele thans nog in Duitschland wonende en meest tot de predikanten behoorende personen af. FRANKRIJK. De oud-minister Loubet is met 205 stemmen tot voorzitter des Senaats herkozen en vervolgens is het geheele bureau geconstitueerd. De democratische linkerzijde kreeg twee secretarisplaatsen. Ook de Kamer heeft de stemmingen en her stemmingen voor baar bureau ten einde ge bracht. Onder de secretarissen werd een socialist, Jourde, met 184 stemmen gekozen tegenover den heer Drake, liberaal progressist, die er 181 had. Zaterdag heeft de heer Loubet het voorzit terschap des Senaats aanvaard met eene rede, waarin hij herhaaidelijk zijne instemming met het dezer dagen door het oudste lid Wallon gesprokene te kennen gaf. Beter dan hij (Loubet), zeide hij o.a wisten de nieuw ver kozen leden welke constitutioneele rol des Senaats, zijn nuttigheid, de door dit lichaam bewezen en nog aan de Republiek en de vrij heid te bewijzen diensten waren.” ENGELAND. Keizerin Eugénie is Donderdag avond te Parijs aangekomen op weg naar Cap-Martin. Toen Vrijdagmiddag in de St. Mary le-Bow- kerk te Londen de bevestiging plaats had van dr. Mandell Creighton, den nieuwen bisschop van Londen, stond een leek, zekere John Kensit, op, om tegen de benoeming te prote- steeren. Zijn voornaamste grief tegen den bisschop was, dat hij een mijter droeg, seen ellendig Roomsch hoofddeksel”, waarmede Jezus of zijne apostelen nooit het hoofd hadden be kleed. Hij en zijne geestverwanten hielden eene geheele demonstratie, daar men zich om zijn protest niet bekommerde en met de plechtig heid doorging. Na afloop der ceremonie, ver spreidde de heer Kensit zijn protest echter gedrukt onder hen, die de kerk verlieten. Ook bisschop Creighton zelf gaf hij er een met de opmerking»Ik woon in uwe diocese,” waar op dr. Creighton goedsmoeds antwoordde «Heel goed, dan zullen wij het samen wel vinden.” Hierdoor scheen de heer Kensit eenigszins gerust gesteld. RUSLAND. In een ukase van den Tsaar wordt op de langdurige beraadslagingen de aandacht gevestigd, welke bet bij den Rijksraad ingediende valuta ontwerp vereischt. Voorts bevestigt Z. M. de noodzakelijkheid van het slaan van gouden munt en zegt hij, dat zijne Regeering er naar streeft den twijfel weg te nemen, welke bij de bevolking zou kunnen ontstaan wegens het verschil tusschen de nominale en de inwisselingswaarde der gouden munt. Daarom gelast Z. M. op de imperials het waardecijfer van 15 roebel, op de halve imperials dat van 7| roebel te doen slaan, zonder verandering in het gewicht of bet fijn- gehalte te brengen. SPANJE. De rechtbank te Madrid heeft Woensdag uitspraak gedaan in het geding tegen den markies De Cabrinana, den bestrijder der knoeierijen in den Gemeenteraad aldaar, en hem tot twee maanden en een dag gevangenis, schorsing van zijne kiezersreohten en Daar is een gescharrel in den lande, die verwondering mag wekken. Ja, de wintervorst heeft »de stroomen met ijs bevloerd, En daardoor stad aan dorp gesnoerd,” maar dat is in ons goede gewest een ouder- wetsch zaakje. Luie Kees wordt de held van den dag en de beste prater blijft aan ’t hoekje van den haard of laat bij eene prijsuitdeeling zijne welsprekendheid in stroomen vloeien Draven of scharrelen langs de ijsbaan bedoelen we niet; we hebben iets anders op ’t oog. Het eenvoudige feit van den dag is, dat den menschen als van de daken wordt gepredikt hoort toch, gij Nederlandsche zonen, ge zult kiezers worden! Alsof dit nog een nieuwtje wasAlsof couranten en brochures zich niet hebben uitgeput in de mededeeling van alles, wat op deze zaak betrekking heeft Intusechen, het is minder te doen om iinlichtingen pakken!” Daar zullen een massa nieuwe kiezers komen en om te beginnen zullen ze ■een geheel andere Tweede Kamer samenstellen. En wat zal dan het lot van het goede Vaderland worden? Och, we leefden zoo goed, zoo rustig, maar dan Die toekomst, die toe komst Allerlei booze gedrochten zweven daar in ’t verschiet. De duivelen van anarchie, socialisterij, clericalisme, liberalisme, radicalisme, en welke al niet meer. Ieder loert reeds op een aas en tracht in te pikken wat bij kan. Hoevelen niet, die de vrees om het hart slaat Het is een kwaad iets zich door vrees te laten beheerschen. Daarom wekken we in de ■eerste plaats op tot kalmte, op welke dan zoo geleidelijk de bedachtzaamheid kan volgen. Wat toch is de zaak? We zullen met een dubbel, wellicht driedubbel kiezerskorps eene nieuwe Tweede Kamer mogen samenstellen, en dit wel op een geheel andere manier dan vroeger. Maar voor wie is die Tweede Kamer? Immers voor al de kiezers, oude en nieuwe, en tevens voor al de overige niet-kiezers. Het stembiljet is het belang van iedereen. Wie zal nu zoo dom en zoo dwaas zijn, om daarmede het geheel in de war te jagen? Daar moge een enkele onbezonnen zijn, die niet weet, wat hij doet, maar ook hier staat eene omheining. Er moeten immers minstens veertuig derzulken zijn, zullen ze nog iets kunnen uitwerken. Daarom alle dwaze vrees aan kant Zij, die gelooven, haasten nietDat wil niet zeggen, dat men Gods water maar over Gods akker moet laten loopen, maar evenmin, dat men zich door bange vrees moet laten leiden. Met deze woorden bedoelen we eenvoudig, dat men kalm en bedaard uit eigen oogen leert zien en na rijpe overweging tot handelen overgaat. Want, laat het ons bedenken, ieder kiezer is voor het uitbrengen van zijne stem zelve ver antwoordelijk. En die verantwoordelijkheid heeft beteekenis. Het mag daarna niet meer k ter Secretarie der gemeente zullen worden heetenzij moesten dat anders hebben gedaan, neen, dat zij verandert nu in wij. En dat is eene belangrijke schrede vooruit, waarmede we de Nederlandsche burgers van harte feliciteeren. ’t Komt nu maar op ’t beste handelen aan. Dat ieder dit bedenke Er bestaan partijen in den lande en ’t is niemand dezer kwalijk te nemen, dat ze aan leden trachten te winnen. De nieuwe kiezers mogen dubbel bedenken welke dezer partijen zij zullen dienen. Daarvan hangt alles af, ook dit of het kiesrecht hun ten goede of ten kwade zal komen. Want een recht op zich zelve brengt nog bitter weinig heil aan, het gebruik van dit recht is de zaak. Gaan we nu de partijen in Nederland na, dan zijn daar naar onze bescheiden meening twee, die hoegenaamd niet in aanmerking kun nen komen. Dit zijn de anti-revolutionaire en de katholieke partijen. Wat hebben we op staatkundig gebied met een bijzonder gods dienststelsel te maken? De Grondwet geeft ons allen voldoende godsdienst-vrijheid en daar om en dit is onbetwistbaar in het algemeen belang mogen en moeten we als staats burgers nooit ofte nimmer naar eenig gods dienststelsel vragen. We zijn er daarom niet minder godsdienstig door, wel meer. Maar, wat raakt het nu, of een knap medemensch katholiek of jood of orthodox of modern ge reformeerd is, of mennoniet of luthersch, of J wat ook meer? De godsdienst is een zaak tusschen het individu en zijnen Schepper en heeft met alle Staatsbemoeiingen niets anders te maken dan dit eene, dat de vrijheid voor ieder gewaarborgd blijve. Daarom is ’t ons altijd voorgekomen dat iemand, die zich als katholiek of anti revolutionair aan eenige Staats partij aansloot een deel zijner vrijheid verloor. Dat nu moet niet zoo zijn. Vrijheid is blijheid. Men stemme naar plicht en gewe ten. Bij de invoering der nieuwe kieswet, bij de toepassing van het meer uitgebreide kies-stelsel hopen we dan ook van harte geene kerkelijke partij meer te ontmoeten. En speciaal raden we onzen katholieken medeburgers aan zich daarmede niet meer in te laten. Immers als zij nu allen aan één kant gaan staan, dan dwingen ze daartoe ook al de nitt-katholieken en wat zouden we, bij de meerderheid dezer, dan wel niet een prettig landje hebben! De anti revolutionairen hebben ’t vooral op hun geweten, dat ze de katholieken tot ijverig optreden hebben aangespoord. Zij tegenover elkander staande als vuur en water, - hebben het wonderlijk stuk van samenwerking uitge haald en ’t zal te bezien staan wie van beide aan het langste einde heeft getrokken. Let b.v., na de bekende pacificatie op onderwijs gebied, op den toestand van zoovele zoogenaamde christelijke scholen Op het terrein van den Staat kennen we als zoo niet anders dan Staatsburgers en deze mogen zich verdeelen in tweeërlei groep. Meerdere zijn o. i. onbestaanbaar. Men mag willen behouden, wat men heeft men mag andere, gewijzigde toestanden begeeren. Men mag bescherming vragen voor handel en nijverheid of men mag een voorstander zijn van vrije concurrentie met het buitenland. Men mag tot verdediging van den vaderlandschen grond een voorstander zijn van een groot leger of men mag den tijd gekomen achten, dat een voudig een goed geregeld korps voldoende is om de inwendige rust te handhaven. Men mag, enz., enz. Men mag veel, maar bedenke bij dit alles, dat men ook veel moet. Men moet Staatsburger kunnen zijn, die weet, wat het beteekent in een maatschap te leven en te verkeeren. Die maatschap betreft het belang van ’t algemeen. En deze wetenschap is het eigendom van duizenden en tienduizenden in den lande, van zoovelen die zich niet laten opzweepen door schetterend lawaai, als men ’t noemt, bedaard de kat uit den boom kijken. Of ’t de minste burgers zijn? Zij hebben eene overtuiging en dat beteekent iets. Zoo min ze vreezen voor eenig clericaal, zoo min laten ze zich bangmaken door een sociaal of anarchist. Ze gaan bedaard huns weegs, doende wat goed is. Zij gelooven aan de voortgaande ontwikkeling van het mensch- dom en de maatschappij en ziet zij die ge looven, haasten niet.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1897 | | pagina 1