Ka WOENSDAG 5 MEI 1891 No. 35. Binnenlandsche Berichten. Zeven en twintigste Jaargang. Y KUIPERS, FIRMA H- BRANDENBURGH EN ZOON, TE WORKUM. Rede in onderscheidene plaatsen van het hoofdkies district HARLINGEN uitgesproken door den heer A. B0UMAN, lid van de Tweede Kamer der Staten- Generaal voor dat district. II. I 111,11) IGOII FRIESLAND. Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG Prijs per kwartaal 70 oent franco per post 85 cent. Prijs der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 oents Voor eiken regel meer 7| cent. Rij abonnement is de prijs bel^ngrjjk lager Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever UITGEVER: en 1 en de schatkist. 1 iedere hectoliter sap wist te halen, hoemeer hij MKiiws-1' mi ilil r\in Flierdoor werd het echter noodig om den voor 1897 te verzekeren, en daarom 1891 1892 1893 1894 1895 Alles in f 2,825,000 aan overponden. f 3,117,000 - 2.125.000 - 2,956,000 - 3,217,000 2 634,000 Deze aanneming geschiedde in de zitting van Slot volgt. niet naar de werkelijk voortgebrachte ----■--- zonder daarvan accijns te betalen, en in den handel brengen alsof er accijns van j Dit noemde men de overi indien zij zelf eigenaren terwijl de pachtboeren er wetten ten vorigen jare in de Kamer behandeld, Deze suikerwetten hebben heel wat beweging accijns en ander diende de minister de zoogenaamde noodwet in, waarbij de bestaande heffing met ongeveer 4°/0 werd verhoogd. Over deze wet is door de suikerfabriekanten veel lawaai gemaakt. Men sprak van terugwerkende kracht, contractbreuk en andere leelijke dingen meer. De waarheid is dat de fabriekanten wel gewild hadden dat de minister hen maar bad laten putten uit de zakken van het Nederlandsche volk. Men had bij de regeling van 1892 gerekend dat de voordeelen voor de fabriekanten zouden zijn 1| miliioen per jaar, terwijl in 1894 was ge noten f 3,217,000 en in 1895 f 2,634,000 terwijl voor 1896 geraamd werd f 3,828,600. Bij die regeling in 1892 had niemand de be doeling om het bedrag van den accijns der overponden tot bijna 4 miliioen te laten oploopen, en niemand heeft daarop dan ook eenige hoop kunnen hebben. De noodwet werd dan ook aangenomen in Daarmede de regeling voor 1897 gemaakt, doch de definitieve suikerwet, waarvan de was uitgesteld, nog Brieven en Berichten, de Redactie betreffende franco aan dit adres, uiterlijk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentièn Dinsdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur. nen geven. Wie gaat in dat geval met het voordeel strijkende landbouwer of de grond eigenaar 1 Het antwoord is dunkt mij niet twijfelachtig. De grondeigenaar steekt het voordeel op, en daarom noemde ik invoerrechten op granen een kapitalistischen maatregel. Ik spreek dus tegen dat heffing van graan rechten zou zijn in het belang van den land bouw. Het grootste deel van den landbouw zou er schade door lijden, namelijk de veehouders. Maar zelfs de bouwboeren zou het alleen baten van den grond zijn, niets geen nut van hehben, doordien zij hoogere pachten zouden moeten opbrengen. Gaan wij thans eens na welke nadoelen er nu uit zouden voortvloeien voor de rest van de bevolking. Volgens daarvan gemaakte berekeningen verbruikt dooreen genomen ieder mensch in Nederland per jaar 129 liters tarwe, 115 liters rogge. Bij een invoerrecht van f 1.50 per hectoliter zou dit dus f 3.66 per hoofd kosten. En nemen wij nu een gezin, b.v. man, vrouw en 4 kin deren dan is dat voor dat gezin f 21.96 per jaar. Wat zoudt gij er van zeggen als door dezen maatregel ieder jaar van ieder gezin van zes personen rijk of arm f 21.96 uit den zak werd geklopt? En waarom? Om den grond wat duurder te maken, en daardoor den grondeige naar wat meer pacht te bezorgen! Dit is het eenig gevolg. En dat noemen de protectionis- ten het belang van den landbouw! Stel U eens een Minister van Financiën voor die een wets-voorstel indiende om ieder gezin van 6 personen voor f 22. in bijv, de per- soneele belasting aan te slaanGij zoudt vragen of het dien Minister in het hoofd scheelde! En toch zou dit nog niet zoo erg zijn als graan rechten Want als die f 22.in de schat kist kwamen, konden er eene menigte nuttige zaken van tot stand gebracht worden, terwijl bij graanrechten die som grootendeels in de zakken van den grondeigenaar terecht komt. Is dan het heffen van graanrechten iets wat bepaald tot de stellingen der clericalen behoort? Diegene die de debatten aan de motie Dob- belman, die protectie beoogde gevolgd heeft, zal hebben gezien dat vóór die motie hebben gestemd: drie liberalen tenminste anti-clericalen; de H.H. Zijlma, Tijdens en van Kerkwijk, en al de clericalen, met uitzondering van de heeren van Alphen, van Limburg Stirum, A. Mackay en Schaepman. In het geheel namen 85 leden aan de stemming deel. Mijne conclusie is dat graanrechten ge' n ander gevolg zullen hebben dan dat het brood duurder wordt, en de pachtboer in de gelegenheid gesteld wordt om zijn landheer hoogere pacht te kunnen geven. Daarom noemde ik dien maatregel een kapitalistischen maatregel, en dus geheel in strijd met democratische belangen. Wanneer nu als eerste gevolg van de uit breiding van het Kiesrecht, er eene clericale meerderheid zou ontstaan in de Kamer, tenge volge waarvan graanrechten mogelijk zouden worden, dan moet ik verklaren dat ik van den democratischen zin der nieuwe kiezers niets kan begrijpen. Een ander onderwerp, waar deze zelfde kwestie zeer sterk op den voorgrond trad, en waarbij ook zeer hoog geloopen werd met de belangen van den landbouw, zijn de beide suiker- te slim was. begonnen was liter sap, verhoogd tot 1.45 kilogram, bij de een wet van 1867, dit bleek te laag en werd bij worden de wet van 1894 verhoogd met 12°/n. Bij deze laatste wet werden tevens maatregelen genomen om in de suikerfabrieken gegevens te verzamelen om op dit gebied eene geheel andere regeling voortebereiden. Men meende namelijk eindelijk te moeten breken met het stelsel van aanslag per hectoliter sap. Men meende dat het niet langer aanging het Neder landsche volk belasting te laten betalen, om die in de zakken der suikerfabriekanten terecht te laten komen. Om te doen zien wat dit beteekent deel ik hier eenige cijfers mede In 1890 werd betaald aan accijns f 7,600.000 aan de schatkist en f 7,712,000 - 7,763,000 - 8,735.000 - 9,037,000 - 9,245,000 ronde cijfers. Bij de regeling, in 1892 die voor 3 jaren bepaald was, was er op gerekend dat de pre- miën aan overponden zou bedragen 1) miliioen per jaar. zijnde voor de jaren 1894, 1895 en 1896. Voor 1896 raamt de minister dat bedrag echter f 3,828,600. Zoo ziet men dat niet tegenstaande alle maatregelen de fabriekanten altijd meer overponden wisten te maken. En daarom is het toe te juichen dat de minister een voorstel deed om de accijns los te maken van de protectie. Deze wet was inzoover in staat van wording, dat in de zitting van 18 Juni 1896 de behandeling daarvan werd voor gesteld. Met 53 tegen 16 stemmen werd echter besloten de behandeling uit te stellen. Het andere punt: de protectie, eischt om het belang der zaak, eenige ruimere bespreking. Het is een vreemd verschijnsel dat in landen met een uitgebreid en zelfs een vrijwel algemeen kiesrecht, behalve in Engeland, protectie is ingevoerd. Ik noem dit verschijnsel daarom vreemd, omdat men zou zeggenlanden met een ruim kiesrecht moesten in democratischen zin geregeerd worden, en protectie is m. i. geheel het tegenovergestelde in zoover als dit eenen zuiver kapitalistischen grond heeft. Het meest duidelijk komt dit uit bij invoerrechten op granen, een artikel dat althans bij onze protectionisten in de eerste plaats voor protectie in aanmerking komt. Wat is het doel en tevens ook het gevolg van invoerrechten op granen? Vooraf deze algemeene opmerkingWanneer eenig land van een zeker artikel meer voortbrengt dan zijne eigene inwoners verbruiken, zoodat van dat artikel naar den vreemde moet worden uitge voerd, dan heeft een invoerrecht op dat artikel geen zin. Alleen dan heeft een invoerrecht op eenig artikel reden van bestaan indien dat artikel niet in voldoende mate in dat land wordt voortgebracht. Dit laatste nu is met granen het geval. Nederland brengt jaarlijks ongeveer 5) miliioen hectoliter graan voort, terwijl het jaarlijks ongeveer 13) miliioen hectoliter verbruikt. Die 8 miliioen hectoliter moeten dus van buiten worden ingevoerd. Wat beoogt men nu met invoerrechten op granen? Naar de protectio nisten zeggen: het belang van den landbouw! Hiermede trachten zij de goede gemeente te verschalken. Het is niets anders dan een groot woord, en bovendien veel te algemeen. De landbouw in zijn algemeenen zin, omvat bij ons: veeteelt en bebouwing van den grond. Wan neer men nu weet dat er in Nederland ongeveer 2 miliioen hectaren grond (de wegen en woeste gronden niet meegerekend) in cultuur zijn, waarvan ongeveer 1.136 000 hectaren als gras land, en slechts 855.000 hectaren, dus nog niet de helft, als bouwland, dan ziet men dat de grootste tak van landbouw in Nederland de veeteelt en wat daarmee verband houdt, b v. zuivelbereiding is Nu zijn graanrechten, die het graan duurder maken, zeer zeker in het nadeel van den veehouders, omdat hij graan als veevoeder moet gebruiken. Daarom noemde ik de leus der protectionistenbelang van den landbouw onjuist, want het grootste deel van de Nederlandsche boeren, namelijk de veehou ders, hebben bij graanrechten nadeel. Maar zelfs de bouwboeren hebben er alleen voordeel bij wanneer zij zelf eigenaar zijn van den grond. Het spreekt toch van zelf dat de pacht van de bouwplaatsen bepaald wordt door de vraag naar zulke plaatsen. En nu zullen toch de bouwboeren booger pacht willen geven als de granen bij het ingaan der pacht, hooger in prijs zijn. Stel bijv, dat een pachtboer, bij een graanprijs van f 6.per hectoliter, f 2000.— pacht voor een plaats wil geven, dan zal die zelfde boer, bij een prijs van f 9.per hectoliter, ongeveer f 3000.voor diezelfde plaats kun- veroorzaakt. Laat mij in het kort een in uwe herinnering terug roepen. Zooals gij weet bedraagt de belasting op suiker 27 cent per kilogram. Die belasting werd verschillend geheven, naarmate de suiker van elders werd ingevoerd, dan w’el hier te lande gefabriceerd werd. Bij invoer werd een voudig de belasting geheven naar het werkelijk gewicht Bij fabricatie hier te lande, uitsluitend beetwortelsuiker, werd de fabriekant niet aange slagen naar het aantal kilogrammen dat hij uit zijne fabriek in den handel bracht, maar naar een aantal kilogrammen dat hij gerekend werd uit eene hoeveelheid suikersap te kunnen trekken. Dat dit stelsel ooit in onze wetgeving is opgenomen is de oorzaak van den ellendigen toestand waarin wij met betrekking tot den suiker-accijns zijn geraakt. Bij een koninklijk besluit van 31 Augustus 1858 werd de aanslag, ter voldoening aan wette lijke bepalingen gesteld op 1.4 kilogram suiker i de zitting van 27 November 1896. per hectoliter sap voor iederen graad dichtheid was de regeling voor boven die van water. raoest En nu begon de wedstrijd tusschen de industrie behandeling door de Kamer Hoemeer de fabriekant uit volden. 1 j r verdiende aan niet betaalde accijns, want daar 23 December 1896. hij slechts werd aangeslagen naar de hectoliters sap, en kilogrammen suiker, kan hij kilogrammen suiker maken, j ze in den handel brengen alsof er accijns van De ministers van Marine en Oorlog en betaald was, Dit noemde men de overponden de commissaris der Koningin in de Provincie Altijd bleek het dat de fabriekant de schatkist Zuid-Holland hebben het eerelidmaatschap van Geleidelijk werd die aanslag, die de Dordtsche Tentoonstelling aangenomen. op 1.4 kilogram suiker per hecto- Door eenige fabrikanten te Enschede zal theoretische en practische cursus geopend ..i voor bekwame wevers, die tot touwbaas wenschen te worden opgeleid. De helft der kosten zal door de fabrikanten gedragen worden. De heer H. T. A. Maassen, leeraar aan de Ned. School voor Nijverheid en Handel daar, is met het onderwijs belast. Bij beschikking van den minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid zijn benoemd tot buitengewoon opzichterR. P. Huizinga te Zuidbroek, bij het verbeteren van den Rijks Dollardsdijk nabij Fiemel; A. van Schaik, bij het aanbrengen van oevervoorzieningen langs de Nieuwe MerwedeH. de Leeuwerk te Gies sendam, bij de kanaalverbreeding en oeverver- dediging en het vernieuwen van paalregels der Zuid-WillemsvaartC W. van der Sterr, bij het onderhoud der Zuid-Wdlemsvaart in Noord- Brabant; H. Dockum te Stavoren, bij het maken van boordvoorzieningen bij de kleine of noorder- sluis en bij de Koudumersluis. In verband met de terugreis van het oor logsschip Tromp naar Nederland, zal de verzen ding van brieven en andere stukken aan het oorlogsschip Tromp, met ingang van 7 Mei e. k., worden gestaakt. Blijkens bij bet departement van marine ontvangen bericht is Hr. Ms. schoener Zeehond onder bevel van den kapt. luit, ter zee I. van den Bosch, den 30sten April j.l. naar Salonika vertrokken. Bij kon. besl. is aan den off. v. gez. Ie kl. A. A. J. Quanjer, van het personeel van den geneeskundigen dienst der landmacht een /onding naar Moscou opgedragen tot het bijwonen van het Xlle Internationale Congres van genees

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1897 | | pagina 1