Verkiezing Provinciale Staten.
t I
I I
DONDERDAG 2 JUNI 1898.
No. 43.
Buitenlandsch Nieuws.
P. Fennema, te Sneek.
G. E. de Boer, te Snikzwaag,
bij Joure.
A. H. Tromp, te Woudsend.
A. Kerkhoff, te Lemmer.
J. de Jong, te Koudum.
Acht
Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG! en ZATEHDAG
eendrachtig bijeen.
Als broeders -
I
noemde hij
I geen
Y. KUIPERS, FIRMA H BRANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM
schijnt er daar nu
men het pleit heeft
Hoofdkiesdistrict SNEEK.
Door de Centrale vergadering der liberalen
is besloten tot candidaten te stellen de heeren:
Prijs per kwartaal 70 cent franco per post 85 cent.
Prijs der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 cents
Voor eiken regel meer 7| cent. Bij abonnement is de prijs bel an gr yk lager
Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever
oorlogsschip St. Paul op verkenning uitgegaan
naar den ingang der haven. Hij slaagde er
indicht genoeg bij de haven te komenom
er twee kruisers van de klasse der Viscaye en
drie torpedobooten te kunnen zien liggen.
Dit telegram gaf, vooral na het vorige, dat
Schley’s gaan naar Santiago vertraagd was
een groote verlichting in officiëele kringen in
de Vereenigde Staten; men
zeker van te zijndat
gewonnen.
Wat nu Comodore Schley’s plannen zijn is
nog niet bekendzelfs de Amerikaansche
regeering weet daar niets vanomdat deze
den admiraal volle vrijheid van handelen ge
laten heeft. Het wordt waarschijnlijk geacht
dat hij zal trachten den toegang tot de haven
effectief af te sluiten, door in den ingang kleine
schepen te doen zinken en mijnen aan te leggen.
Daardoor zou admiraal Cervera volkomen op
gesloten worden.
Deskundigen op dit gebied (Amerikaansche
natuurlijk) zeggendat dit gemakkelijk kan
gedaan worden en dat een betrekkelijk kleine
zou zijnom de mijnen te
bewakenzoodat dan Schley’s groote schepen
gereed gehouden kunnen wordenom op te
tredenwanneer de vloot die 28 dezer van
Cadix is vertrokken, mocht komen opduiken.
Nu dus uitgemaakt is, waar het Spaansche
«spookeskader” zich bevindt, beginnen de dag
bladen en het publiek in Amerika weer met
meer kracht aan te dringen op een onmiddellijk
men van
van elders, komt men van
nog eens als broederen
Met dezelfde gedachten treedt
en men kan ’t den
kwalijk niet nemen.
maar bij ’t scheiden der'markt leert men niet
alleen den koopmanmaar ook de koopwaar
kennen. En dan is de broederlijke stemming
vaak geheel geweken. Boosheid is gebleken
list en sluw bedrog ontdekt. Geen zegen, maar
een vloek
En verderdaar zal eene verkiezing, of wel
daar zullen algemeene verkiezingen worden
gehoudenalles om
van het geheele volk,
elkander op met
ringen
SPANJE-AMERIKA. Eindelijk schijnt er
bestwil ten heiligen bate
Partijen treden tegen
en onder de heftigste bewe
ringen’t is alsof, om ’t zoo eens uit te
drukken, ziel en zaligheid op ’t spel staan, of
de doodstraf er mee gemoeid is. Van broeder
zin geen sprake. Akelige partijdigheid staat
bovenaan en de eerlijkheid gaat verloren. Wij
hebben daar in ons no. van heden voor acht
dagen nog een treurig voorbeeld van aange
haald.
En eindelijk daar vliegt Amerika Spanje
in het baarhet grootste spectakel ter wereld
en dit nog wel ter wille der christelijkheid.
Lieve hemeldaar is al heel wat onchris
telijks gebeurd onder de vlag van den Christus!
’t Is zoo mode geworden met dit heilige
woord te schermenchristelijke scholenchris
telijke jongens, christelijke jongedochters-
vereenigingchristelijke zendingsfeesten enz.
enz.dat het niet mag verwonderen dat we
dan eindelijk ook eens een christelijke oorlog
krijgen. Een christelijke oorlog
Is er grooter onzin denkbaar?
Bij de Mohammedanen predikt men den
heiligen oorlog, maar Christenen moeten immers
beter zijn Moeten ‘l
Ja, is daar do Bergrede niet beschreven in
de »proto-mark” als grondwet van het christen
dom Zalig zijn de barmhartigenzalig de
vreedzamenzalig al die daar verder zalig
worden genoemd. En dan ter wille van al
deze zaligheden blaast men elkander ’t licht
uit, vernielt in luttele oogenblikken de werken
van jaren her, belemmert den handel en drijft
de armoede ten top. Welk eene ongekende
zaligheidwelk een christendom 1 Hoe wijkt
de goedereineheilige geest als met een
schaterlach: «Eendrachtig, als broeders bijeen!”
’t Is eene nuchteren waarheid, te ontkennen
valt ze niet, dat tusschen jong en oud, rijk en
armpatroon en werkmangemeente en ge
meente, provincie en provincie en staten tegen
staten een strijd bestaatnaar het heet om
den broodemaar in werkelijkheid over het
vooraanzitten in de synagoge.
De eerzucht speelt een groote rol en met
deze de heerschzucht.
En niettegenstaande dit alles komt
elders en nog eens
over en weder, om
bijeen te zijn,
men kerkwaarts.
En nu is daar weder gepreekt in dubbelen
dage rondomin al de hoeken der wereld en
elk heeft zijn broederschap uitgelegd op zijne
wijze en hoeveel hij verder gekomen is,
zal de prediker zelve moeielijk kunnen bepalen.
Wij voor ons durven gerust aan te nemen deze
conclusiesommigen werkten voor anderen
achterwaarts. dan toch eenige zekerheid te zijn verkregen
de Spaansche vloot, wist, dat die wel bestond, van de Zambesi tot
Zij omvat toch eenvoudig het feit van
zoowel als van alle dagen.
op aan, aan welke zijde de balans overhelt, in j Cuba is opgesloten,
het voor- of in het nadeel. En nu is ’t onze l ligt,
bepaalde overtuigingop grond van het ver- is de Amerikaansche kapitein Sigsbee, met het
handelend optreden tegen Havanna.
De laatste schijnen in dit opzicht de eersten
vooruit.
Immers er valt een broeder-
ter-feest te vieren: de wijding onzer
Brieven en Beri abten, de Redactie betreffende franco
aan dit adres, uiteilijk Maandag en Donderdag middags 1 uur.
Advertentiën Dinsdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur.
een zus-
Koningin
Gansch Nederland wil dan eenstemmig zijn,
vereenigd als één geheelenkele uitwassen
daargelaten. Die zijn er altijd.
De pers gaat voorop. Zij vroeg een crediet
voor de buitenlandsche zusteren en ’t werd
baar verleend. Op de Staatsbegrooting voor
dit jaar is eene som uitgetrokken voor eene
behoorlijke ontvangst van de buitenlandsche
dagbladpers. Dit denkbeeld is eene «belicha
ming” van alle richtingen in den lande. Het
toont de broederschap in optima forma. Wij,
voor ons bescheiden deel, verheugen ons daarin
hartelijk. En vurig hopen wedat in de ge
wichtige dagendie ons wachtengeheel de
Nederlandsche pers een eenstemmig lied moge
zingen(de heer W. uit De Banier moge
als hij ’t verkiest, zwijgen.) ter eere en ter
bevestiging van den eerbied en de hulde
het oude geslacht van Oranje-Nassau in de
persoon van onze jeugdige Koningin Wilhelmina
bii Hare krooninp-ondat de vrppmdolinor I
wijd en zijd moge verkondigen: «Zitt, die
Nederlanders, zij waren als broederen bijeen!”
H.
Kaapstad toe. De opmerking van sir Alfred
had ten doel om de verantwoordelijk voor dien
rassenhaat op de Republiek te schuiven.
De heer Esselen noemde Cecil Rhodes een
aartsverrader en vroeg hoe de Kaapkolonie
leden, dat het overwicht, zij het ook schokkend
en in de beste jaren met gering overwicht, toch
tot de zijde der verbroedering overhelt. Wij
wezen reeds vroeger op de afronding des
scherpe grenslijnenop de pacificatie ten aan
zien der schoolwetgeving en op het congrer
der wereld-godsdiensten. Al moge nu nog
voorloopig eene universeele schoolopvoeding
evenmin mogelijk zijn als een hooger, gods
dienstig (en tevens maatschappelijk) begrip van
al wat het denkbeeld deugd in zich sluit, het
is onze bepaalde overtuigingdat elke viering
van het Pinksterfeest, elk jaar van ons bestaan,
daartoe zal medewerken excelsior, omhoog
De waarheid zal zegepralen en de broe
deren dat zijn alle menschenzullen
eendrachtig bijeen kunnen komen en eendrachtig
onder elkander kunnen verkeeren. Reeds nu
gaan we dezen weg op, spijt alle lasteringen
en al wat de betweterij daaromtrent in ’t mid
den brengt.
Een Turksch spreekwoordlet wel een
Turksch, zegt dienaangaande
«Bij een oproer in de lucht verschuilt de
zon zich achter de wolken!” macht voldoende
De Turken hebben gelijk, en de zon
heeft eigenlijk ook gelijk.
Wat behoeft men ook weldadigheid te be
toenen tegenover broederen van verdacht j
allooi? Broederen moeten ook broederen zijn.
Het Pinksterfeest waar, en anders, als klater
goud hoe eerhoe beter opgedoekt. De
predikers in woord en pen mogen dit wel
dubbel bedenken.
President Mc. Kinïey heeft tegenover die
uitingen echter een sterk standpunt ingenomen.
Gister nog heeft hij tot een senator gezegd:
«Het kan me niet schelen, wat de bladen ook
vragenof hoe de kritiek van partikuliere
personen ook moge zijn. Ik handel op raad
van de beste militaire en maritieme autoriteiten
en ik wil niet toestemmen in eenig onnoodig
waagstuk dat de levens van onze nog niet
volkomen uitgeruste recruten kan in de waag
schaal stellen. De tijd om naar Havanna op
te trekken is nog niet gekomen.
Het schijnt nu zoo goed als zeker te zijn
dat Dinsdagnamiddag de beide vloten slaags
waren te Santiago. Het vuur was buitengewoon
hevig
Het begon ook tijd te worden.
ENGELAND TRANSVAAL. De rede van
den heer Esselen te Pretoria, aan het afscheids
maal ter eere van dr. Leyds, uitgesproken, is
nu meer in bijzonderheden bekend. Ze schijnt
bijzonder heftig te zijn geweest en dat krijgt
vooral beteekeniswanneer men weetdat de
voor i jjeer Esselen meermalen is genoemd als opper
rechter of zelfs als de opvolger van dr. Leyds.
.- - De spreker verklaarde dat de heer Cham-
ij are krooningopdat de vreemdeling het berlain trachtte het werk van Gladstone te
wij en zijd moge verkondigen: «Ziet, die vernietigen en de vrijheid van de Republiek
te besnoeien en dat het oogenblik gekomen
was voor de Transvalere om schouder aan
schouder te staan. Chamberlain’s laatste daad
j een schreeuwend schandaal.
De verklaring van sir Alfred Milner, dat
i rassenhaat was in Zuid Afrikawas ver
bazingwekkend aangezien ieder Afrikaander
Och, wat men nu ook praat van de Neder-
landscbe natie, het leeuwendeel behoort toch
tot het Christendom. Heidenen worden immers
in dit beschaafde plekje der wereld niet aan
getroffen en Joden, ja wel nog een betrek
kelijk groot aantal Joden. Maar, wat doet er
dit toe? Joden zijn voorzeker ook menschen
en zij hebben hunne godsdienstige feesten
evenzeer als de Christenen. Elk op zijne
wijze. En al hebben nu die godsdienstige
feesten niet op gelijke wijze en op een zelfden
dag plaats, wat doet er ook dit aan toe? ’t Is
ons altijd geleerd èn door recht- èn door
vrijzinnige godsdienstleerarendat het op de
gezindheid des harten aankomt. Of er dus een
klein weinigje aan hapert in vorm of tijd, doet
tot de hoofdzaak minder af. De groote quaestie
is en blijft maar: zijt gij gezind, ook bij ver
schil van meeningmet den broederuws
gelijkeom te gaan op vriendschappelijke
aangename wijze, elk zijne overtuiging latend,
als dit menschen van gelijke beweging past?
Verschil van meening bestaat over geheel
de aarde. Zelfs onder de christenendie pas
het Pinksterfeest hebben gevierd. Waren zij
als broeders eendrachtig bijeen Dat zij verre
Verre zij het op den dag van Pinksteren.
Verre zij het tijdens al de overige dagen
des jaars. En -— ’t behoorde toch anders te
zijn.
’t Is waar de wereld is nog niet volmaakt.
Daar vierden kwajongens ’t Pinsterfeest. En
ziet, bij ’t geringste verschil klopte de een
den ander, dat het raak was. Zij waren niet
als broederen bijeenimmers de broederschap
eischt geen klappen.
’t Was hun genoeg eens netjes aangedaan
te zijn en verder naar hartelust te kunnen
plukharen.
Jongens zijn jongens,
bengels nog zoo
Maar daar komen familieleden eene erfenis
deelen. In ’t zalig gevoel van den zak te
smeeren, gevoelen allen zich eendrachtig bijeen,
als broeders en zusters. Maar als daar enkelen
uitvallen of wel als ’t op een onderling ver
doelen aankomt, dan is de broederschap zoowel
als de zusterschap naar de maan en de goede
geest geweken, ’t Is om hebben en houden
te doenzegt het besjeal «zegt ze ’t zelf.”
En slaat nu eens eene markt of eene ver-
kooping gade. Daar komen er tien-, ja honderd
tallen samen.
«Deez’ prijst zijn waar, die hij te missen heeft
En waaraan naar zijn oordeel geen vlekje aan
(kleeft,”
EN TWINTIGSTE JAARGANG.
Men moge deze conclusie bedroevend noemen, omtrent het verblijf van
den dag, Comodore Schley heeft naar Washington ge-
’t Komt er maar seinddat admiraal Cervera in Santiago de
Een vloot die in de baai
is van buiten af niet te zien, en daarom
:>S'
■M
1
■18- tl Illi EliI EVI11-
HUI Ulllll FIIIESI.I1II.
er
UITGEVER:
x__ TT-I- AirJ
tz - Jonge