Verkiezing Provinciale Staten. t I I I DONDERDAG 2 JUNI 1898. No. 43. Buitenlandsch Nieuws. P. Fennema, te Sneek. G. E. de Boer, te Snikzwaag, bij Joure. A. H. Tromp, te Woudsend. A. Kerkhoff, te Lemmer. J. de Jong, te Koudum. Acht Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG! en ZATEHDAG eendrachtig bijeen. Als broeders - I noemde hij I geen Y. KUIPERS, FIRMA H BRANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM schijnt er daar nu men het pleit heeft Hoofdkiesdistrict SNEEK. Door de Centrale vergadering der liberalen is besloten tot candidaten te stellen de heeren: Prijs per kwartaal 70 cent franco per post 85 cent. Prijs der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 cents Voor eiken regel meer 7| cent. Bij abonnement is de prijs bel an gr yk lager Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever oorlogsschip St. Paul op verkenning uitgegaan naar den ingang der haven. Hij slaagde er indicht genoeg bij de haven te komenom er twee kruisers van de klasse der Viscaye en drie torpedobooten te kunnen zien liggen. Dit telegram gaf, vooral na het vorige, dat Schley’s gaan naar Santiago vertraagd was een groote verlichting in officiëele kringen in de Vereenigde Staten; men zeker van te zijndat gewonnen. Wat nu Comodore Schley’s plannen zijn is nog niet bekendzelfs de Amerikaansche regeering weet daar niets vanomdat deze den admiraal volle vrijheid van handelen ge laten heeft. Het wordt waarschijnlijk geacht dat hij zal trachten den toegang tot de haven effectief af te sluiten, door in den ingang kleine schepen te doen zinken en mijnen aan te leggen. Daardoor zou admiraal Cervera volkomen op gesloten worden. Deskundigen op dit gebied (Amerikaansche natuurlijk) zeggendat dit gemakkelijk kan gedaan worden en dat een betrekkelijk kleine zou zijnom de mijnen te bewakenzoodat dan Schley’s groote schepen gereed gehouden kunnen wordenom op te tredenwanneer de vloot die 28 dezer van Cadix is vertrokken, mocht komen opduiken. Nu dus uitgemaakt is, waar het Spaansche «spookeskader” zich bevindt, beginnen de dag bladen en het publiek in Amerika weer met meer kracht aan te dringen op een onmiddellijk men van van elders, komt men van nog eens als broederen Met dezelfde gedachten treedt en men kan ’t den kwalijk niet nemen. maar bij ’t scheiden der'markt leert men niet alleen den koopmanmaar ook de koopwaar kennen. En dan is de broederlijke stemming vaak geheel geweken. Boosheid is gebleken list en sluw bedrog ontdekt. Geen zegen, maar een vloek En verderdaar zal eene verkiezing, of wel daar zullen algemeene verkiezingen worden gehoudenalles om van het geheele volk, elkander op met ringen SPANJE-AMERIKA. Eindelijk schijnt er bestwil ten heiligen bate Partijen treden tegen en onder de heftigste bewe ringen’t is alsof, om ’t zoo eens uit te drukken, ziel en zaligheid op ’t spel staan, of de doodstraf er mee gemoeid is. Van broeder zin geen sprake. Akelige partijdigheid staat bovenaan en de eerlijkheid gaat verloren. Wij hebben daar in ons no. van heden voor acht dagen nog een treurig voorbeeld van aange haald. En eindelijk daar vliegt Amerika Spanje in het baarhet grootste spectakel ter wereld en dit nog wel ter wille der christelijkheid. Lieve hemeldaar is al heel wat onchris telijks gebeurd onder de vlag van den Christus! ’t Is zoo mode geworden met dit heilige woord te schermenchristelijke scholenchris telijke jongens, christelijke jongedochters- vereenigingchristelijke zendingsfeesten enz. enz.dat het niet mag verwonderen dat we dan eindelijk ook eens een christelijke oorlog krijgen. Een christelijke oorlog Is er grooter onzin denkbaar? Bij de Mohammedanen predikt men den heiligen oorlog, maar Christenen moeten immers beter zijn Moeten ‘l Ja, is daar do Bergrede niet beschreven in de »proto-mark” als grondwet van het christen dom Zalig zijn de barmhartigenzalig de vreedzamenzalig al die daar verder zalig worden genoemd. En dan ter wille van al deze zaligheden blaast men elkander ’t licht uit, vernielt in luttele oogenblikken de werken van jaren her, belemmert den handel en drijft de armoede ten top. Welk eene ongekende zaligheidwelk een christendom 1 Hoe wijkt de goedereineheilige geest als met een schaterlach: «Eendrachtig, als broeders bijeen!” ’t Is eene nuchteren waarheid, te ontkennen valt ze niet, dat tusschen jong en oud, rijk en armpatroon en werkmangemeente en ge meente, provincie en provincie en staten tegen staten een strijd bestaatnaar het heet om den broodemaar in werkelijkheid over het vooraanzitten in de synagoge. De eerzucht speelt een groote rol en met deze de heerschzucht. En niettegenstaande dit alles komt elders en nog eens over en weder, om bijeen te zijn, men kerkwaarts. En nu is daar weder gepreekt in dubbelen dage rondomin al de hoeken der wereld en elk heeft zijn broederschap uitgelegd op zijne wijze en hoeveel hij verder gekomen is, zal de prediker zelve moeielijk kunnen bepalen. Wij voor ons durven gerust aan te nemen deze conclusiesommigen werkten voor anderen achterwaarts. dan toch eenige zekerheid te zijn verkregen de Spaansche vloot, wist, dat die wel bestond, van de Zambesi tot Zij omvat toch eenvoudig het feit van zoowel als van alle dagen. op aan, aan welke zijde de balans overhelt, in j Cuba is opgesloten, het voor- of in het nadeel. En nu is ’t onze l ligt, bepaalde overtuigingop grond van het ver- is de Amerikaansche kapitein Sigsbee, met het handelend optreden tegen Havanna. De laatste schijnen in dit opzicht de eersten vooruit. Immers er valt een broeder- ter-feest te vieren: de wijding onzer Brieven en Beri abten, de Redactie betreffende franco aan dit adres, uiteilijk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentiën Dinsdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur. een zus- Koningin Gansch Nederland wil dan eenstemmig zijn, vereenigd als één geheelenkele uitwassen daargelaten. Die zijn er altijd. De pers gaat voorop. Zij vroeg een crediet voor de buitenlandsche zusteren en ’t werd baar verleend. Op de Staatsbegrooting voor dit jaar is eene som uitgetrokken voor eene behoorlijke ontvangst van de buitenlandsche dagbladpers. Dit denkbeeld is eene «belicha ming” van alle richtingen in den lande. Het toont de broederschap in optima forma. Wij, voor ons bescheiden deel, verheugen ons daarin hartelijk. En vurig hopen wedat in de ge wichtige dagendie ons wachtengeheel de Nederlandsche pers een eenstemmig lied moge zingen(de heer W. uit De Banier moge als hij ’t verkiest, zwijgen.) ter eere en ter bevestiging van den eerbied en de hulde het oude geslacht van Oranje-Nassau in de persoon van onze jeugdige Koningin Wilhelmina bii Hare krooninp-ondat de vrppmdolinor I wijd en zijd moge verkondigen: «Zitt, die Nederlanders, zij waren als broederen bijeen!” H. Kaapstad toe. De opmerking van sir Alfred had ten doel om de verantwoordelijk voor dien rassenhaat op de Republiek te schuiven. De heer Esselen noemde Cecil Rhodes een aartsverrader en vroeg hoe de Kaapkolonie leden, dat het overwicht, zij het ook schokkend en in de beste jaren met gering overwicht, toch tot de zijde der verbroedering overhelt. Wij wezen reeds vroeger op de afronding des scherpe grenslijnenop de pacificatie ten aan zien der schoolwetgeving en op het congrer der wereld-godsdiensten. Al moge nu nog voorloopig eene universeele schoolopvoeding evenmin mogelijk zijn als een hooger, gods dienstig (en tevens maatschappelijk) begrip van al wat het denkbeeld deugd in zich sluit, het is onze bepaalde overtuigingdat elke viering van het Pinksterfeest, elk jaar van ons bestaan, daartoe zal medewerken excelsior, omhoog De waarheid zal zegepralen en de broe deren dat zijn alle menschenzullen eendrachtig bijeen kunnen komen en eendrachtig onder elkander kunnen verkeeren. Reeds nu gaan we dezen weg op, spijt alle lasteringen en al wat de betweterij daaromtrent in ’t mid den brengt. Een Turksch spreekwoordlet wel een Turksch, zegt dienaangaande «Bij een oproer in de lucht verschuilt de zon zich achter de wolken!” macht voldoende De Turken hebben gelijk, en de zon heeft eigenlijk ook gelijk. Wat behoeft men ook weldadigheid te be toenen tegenover broederen van verdacht j allooi? Broederen moeten ook broederen zijn. Het Pinksterfeest waar, en anders, als klater goud hoe eerhoe beter opgedoekt. De predikers in woord en pen mogen dit wel dubbel bedenken. President Mc. Kinïey heeft tegenover die uitingen echter een sterk standpunt ingenomen. Gister nog heeft hij tot een senator gezegd: «Het kan me niet schelen, wat de bladen ook vragenof hoe de kritiek van partikuliere personen ook moge zijn. Ik handel op raad van de beste militaire en maritieme autoriteiten en ik wil niet toestemmen in eenig onnoodig waagstuk dat de levens van onze nog niet volkomen uitgeruste recruten kan in de waag schaal stellen. De tijd om naar Havanna op te trekken is nog niet gekomen. Het schijnt nu zoo goed als zeker te zijn dat Dinsdagnamiddag de beide vloten slaags waren te Santiago. Het vuur was buitengewoon hevig Het begon ook tijd te worden. ENGELAND TRANSVAAL. De rede van den heer Esselen te Pretoria, aan het afscheids maal ter eere van dr. Leyds, uitgesproken, is nu meer in bijzonderheden bekend. Ze schijnt bijzonder heftig te zijn geweest en dat krijgt vooral beteekeniswanneer men weetdat de voor i jjeer Esselen meermalen is genoemd als opper rechter of zelfs als de opvolger van dr. Leyds. .- - De spreker verklaarde dat de heer Cham- ij are krooningopdat de vreemdeling het berlain trachtte het werk van Gladstone te wij en zijd moge verkondigen: «Ziet, die vernietigen en de vrijheid van de Republiek te besnoeien en dat het oogenblik gekomen was voor de Transvalere om schouder aan schouder te staan. Chamberlain’s laatste daad j een schreeuwend schandaal. De verklaring van sir Alfred Milner, dat i rassenhaat was in Zuid Afrikawas ver bazingwekkend aangezien ieder Afrikaander Och, wat men nu ook praat van de Neder- landscbe natie, het leeuwendeel behoort toch tot het Christendom. Heidenen worden immers in dit beschaafde plekje der wereld niet aan getroffen en Joden, ja wel nog een betrek kelijk groot aantal Joden. Maar, wat doet er dit toe? Joden zijn voorzeker ook menschen en zij hebben hunne godsdienstige feesten evenzeer als de Christenen. Elk op zijne wijze. En al hebben nu die godsdienstige feesten niet op gelijke wijze en op een zelfden dag plaats, wat doet er ook dit aan toe? ’t Is ons altijd geleerd èn door recht- èn door vrijzinnige godsdienstleerarendat het op de gezindheid des harten aankomt. Of er dus een klein weinigje aan hapert in vorm of tijd, doet tot de hoofdzaak minder af. De groote quaestie is en blijft maar: zijt gij gezind, ook bij ver schil van meeningmet den broederuws gelijkeom te gaan op vriendschappelijke aangename wijze, elk zijne overtuiging latend, als dit menschen van gelijke beweging past? Verschil van meening bestaat over geheel de aarde. Zelfs onder de christenendie pas het Pinksterfeest hebben gevierd. Waren zij als broeders eendrachtig bijeen Dat zij verre Verre zij het op den dag van Pinksteren. Verre zij het tijdens al de overige dagen des jaars. En -— ’t behoorde toch anders te zijn. ’t Is waar de wereld is nog niet volmaakt. Daar vierden kwajongens ’t Pinsterfeest. En ziet, bij ’t geringste verschil klopte de een den ander, dat het raak was. Zij waren niet als broederen bijeenimmers de broederschap eischt geen klappen. ’t Was hun genoeg eens netjes aangedaan te zijn en verder naar hartelust te kunnen plukharen. Jongens zijn jongens, bengels nog zoo Maar daar komen familieleden eene erfenis deelen. In ’t zalig gevoel van den zak te smeeren, gevoelen allen zich eendrachtig bijeen, als broeders en zusters. Maar als daar enkelen uitvallen of wel als ’t op een onderling ver doelen aankomt, dan is de broederschap zoowel als de zusterschap naar de maan en de goede geest geweken, ’t Is om hebben en houden te doenzegt het besjeal «zegt ze ’t zelf.” En slaat nu eens eene markt of eene ver- kooping gade. Daar komen er tien-, ja honderd tallen samen. «Deez’ prijst zijn waar, die hij te missen heeft En waaraan naar zijn oordeel geen vlekje aan (kleeft,” EN TWINTIGSTE JAARGANG. Men moge deze conclusie bedroevend noemen, omtrent het verblijf van den dag, Comodore Schley heeft naar Washington ge- ’t Komt er maar seinddat admiraal Cervera in Santiago de Een vloot die in de baai is van buiten af niet te zien, en daarom :>S' ■M 1 ■18- tl Illi EliI EVI11- HUI Ulllll FIIIESI.I1II. er UITGEVER: x__ TT-I- AirJ tz - Jonge

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1898 | | pagina 1