No. 81. WOENSDAG 12 OCTOBER 1898. De Godin der Mode. Binnenlandsche Berichten. Officiéél gedeelte. Acht en twintigste Jaargang. Er Y. KUIPERS, FIRMA H- BRANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM De jongste Gemeenteraadsverkiezing te Workum. wii" h iinuin:\m mui iiioii ui iesli ui. Dit Blad versohijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG i n voor r? i S I Prjjs per kwartaal 70 cent franco per post 85 cent. Prijs der ADVERTENTIÉN van 15 gewone regels 40 cents Voor eiken regel meer 7| cent. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever UITGEVER: Gedeputeerde Staten betreffende de Warnser brug. f- rd et er et g- g- an 3 O t t Q n h 4 et >r- irs .at ok lat in I- et 'g et 9- ?e rt e !t n k en mededeelingen. de begrooting der gemeente verderfelijk acht, voor Want immers zij was tot om afschrijving van hoofdelijken stort de ergerlijkste tranenomdat ze in de sterke, overwonnen door de Godin der Mode. J het land der vrijheid nog wel, gedwongen I wordt ook hare offers te geven voor iets wat Brieven en Berichten, de Redactie betreffende franco aan dit adres, uiteilijk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentiën Dinsdag en Vrydag morgens vóór 12 uur. hebt kolen noodig en ik graaf gevalen uit is de oorlog De lijke gedrochten liggen daar ten speelbal wind en golven kwaad doen. Hoe groot ze ellendigwat ze de openbare school, dit voetstuk verheven door een aantal vinnige en hardnekkige bestrijders, die éénmaal in dit gelid, moeielijk zonder zelfverloochening konden wijken, ook al werd daar eene pacificatie ge sloten. Eene guerilla-oorlog zou den «helden” alzoo nog roem en naam verschaffenal was de eer dan ook buiten gesloten. De Godin der Mode voert haren scbepter, als ’t ons gebleken is, bij de heeren der Schep ping. Gewoonltjk wordt de zwakkere helft van ons geslacht gerekend tot het gehoorzame element. Eilieveer mogen eene wat lintjes en strikjeswat hoedjes en ponnetjes noodig zijn, wat beteekent dit alles? Eene kleinigheid, die de ijdelheid zoo’n weinigje te gemoet komt, Bij Kon. besluit is benoemd tot burge meester der gemeente Sloten de heer O. Greebe, en is benoemd tot kantonrecbter-plaatsver- I vanger in het kanton Dokkum de heer J. A. Drijber, burgemeester van Ameland. De St.-Ct. no. 234 bevat de goedgekeurde statuten der vereeniging «Fanfarecorps Klimop” te Berlikum. I VERGADERING van den RAAD der gemeente HINDELOOPEN op Don derdag den 13 October 1898, des voormiddags 10} uur. Te behandelen punten: I. Ingekomen stukken II. Vaststelling van ooo van het burgerlijk armbestuur en van het burger weeshuis dienst 1899. Aanbieding van een concept-adres ter be- van subsidie, ingevolge art. 49 der onder- Als in ons vorig no. reeds is gemeld is bij de jongste Gemeenteraadsverkiezing de over winning geweest aan den candidaat der liberalen, j den heer Jansen. Hij had er vijftig stemmen boven zijn medecandidaatden heer Feenstra. ’t Is bekenddat we ons in den regel met de verkiezingen voor den Gemeenteraad niet 1 inlaten. De omgeving in onzen hoek is van dien aard, dat elke kiezer het geheel tamelijk wel kan overzien. Iets anders is dit met ons zuster-blad De Banier. (Men zie het Ingezonden stuk in ons vorig no.) De heer Feenstra diende gekozen te worden, al was de Redacteur ook een vriend van proportioneel kiesrecht Opmerkelijke bekentenis! Opmerkelijk, dewijl hij als tegen-candidaat optrad tegenover den heer Van Gilse, in het district Sneek, den beer Van Gilse, voorzitter van den bond voor proportio neel kiesrecht. Met zoo’n beginsel voorop, gooit men toch den voorzitter eener zoodanige ver eeniging niet omver. Ten minste stelt men zijne belangen achter bij die van het algemeen. Men kan, met al zijn ijver, z’n doel voorbij- loopen. Zoo ook bij deze verkiezing. De liberalen hebben overwonnen en dit hetzij hier ronduit verklaardongetwijfeld met de hulp der katholieken. Die hulp was niet gevraagd, die hulp werd ongevraagd verleend. Maar bestaan daarvoor geene redenen? Wie het verslag der laatste Raadsvergadering van Workum heeft gelezen, bekwam ongetwijfeld den indruk, dat de heer Kroeze, aan ’t hoofd der anti revolutionaire en christelijk-historische partij zoo ongeveer de wetgever der gemeente was gewordengesteund door den om de burgerlijke armbesturen van en Oudega te vereenigen. De Mode is eene Godin. Naar 't heet, eene Godin van de Nieuwere Richting. In de oudheid had men natuurlijk in geen i vreese- r 1 van en kunnen zelfs geen muis zullen wenschendat de ijdelheid van onze besproken Godin op velerlei gebied worde gekortwiekt. Werkt er allen toe mede, gij, die invloed op uwe omgeving kunt uitoefenen. H. maar voor de heeren is die Godin eene brutale, eene veel-eischende, eene verslindende Dan vooral als ze die heeren tegen elkander in ’t harnas jaagt. Dan vooralals zede oude coquette, wil twisten over ’t vooraanzitten i in de Synagoge. Want ziet, dat heeft ze altijd gedaan en alszoodanig is er ook al weder geen nieuws onder de zon. Bij de meest groote slachting is zij er, die regeert. En de groote maatschappij is haar dienaar. Wilt ge bewijs? In 1870/71, bij den oorlog van Frankrijk Duitschland, werden de Duitsche zoowel als de Fransche geweren en kanonnen genegeerd, zelfs de allerbekwaamste aanvoerders werden ter zijde gesteld voor schrik nietlezervoo r den eenvoudigen Duitschen schoolmeester Duitschland kende leerplicht, elk Duitsch soldaat was degelijk en wel onderwezen en daarom kon hij, als zijn bevelhebber sneuvelde, in diens plaats optreden en het kommando overnemen. I Zoo werd geredeneerd en hoeden af voor i den Duitschen schoolmeesterdie Frankrijk De Mode eischte dezen te bewie- deze vervuld werd door een anti- revolutionair dan zouden deze de meerderheid hebben gehad en dus maar onbeperkt hebben kunnen heerschen, spijt proportioneel kiesrecht. De katholieken schijnen daar zoo iets tegen gehad te hebben en ze steunden uit eigen beweging den liberaal, die gekozen werd, zoo- dat nu de verhouding is 5 anti revolutionairen, 5 liberalen en 1 katholiek. Aan den laatsten dus de beslissende stem. Dom is deze handeling niet. Integendeel getuigt ze van eene wel overlegde politiek. De uitslag moge den proportioneele tot nadenken stemmen 1 H. en machtig zal de mijnwerker j zich gevoelen bij het besef, dat hij de macht bezit over vrede of oorlog. God Mars moet dus zijne vrienden zoeken onder de gewone werkliedenWe kunnen ons voorstellen, hoe deze zullen jubelen bij deze uitkomst. Mars Weest blijde met den blijden! Intusschen niet al te overmoedig. De Godin is zoo wispelturig en die kuur heeft ze I vooralals ze het meest gevierd wordt. Dan stoot ze den pas verheven gunsteling van zich, I om weer een ander voorwerp harer min te kiezen. Ten opzichte van den oorlog vooral heeft thans den gebieder aller Russen, Czaar Nicolaas, de man der ontwapeningsvoorstellen, het bepaald verbruid. Immers de ijdelheid steeg al hooger en hooger en nu komt daar pardoes zoo’n nuchter woord tot aftakelingEn datnu daar pas de Spaansche vloten tot wrakken zijn geschoten ’t Heeft al den schijn, dat op zekere oogen- blikken ook aan Goden en Godinnen breidelen worden gesteld. Welnu, er zullen weinigen zijndie niet zoo klaar als helder bronwater, eene waarheid als eene koe. Dege lijkheid gegrond op algemeene ontwikkeling op algemeene kennis. Hoezeer zou men zich warm maken tegen iederen bedillaar, die kennis en wetenschap aan de kinderen des volks zou willen onthou den. En toch als daar een wetsontwerp op den leerplicht wordt aangeboden omdat nog hon derden ouders in averrechtsche richting sturen ten opzichte hunner kinderen dan komt daar de kerk (niet een, maar een summa van kerken) zich tegen zulk een snood bedrijf verklaren als een ongehoord ietsals een leegtrommelen van den buidelaan wien ze zelve zoovele zilverlingen heeft ontlokt. Gewis, de zilverlingen brachten het heil niet aan, wat bedoeld werd. Die van Judas b.v. waren al van zeer verdacht allooi. Maar de anderevoor christelijke belangen leverden ook voor dat christendom oogenschijn- lijk bittere vrucht. Althans de Godin der Mode VERGADERING van den RAAD der gemeente Hemelümer Oldephaebt en Noordwolde, op Zaterdag, den 15 October 1898, des voormiddags te 9| ure. Punten van Behandeling: I. Ingekomen stukken en mededeelingen. II. Adres van den Raad der gemeente Leeu warden, betreffende verhooging van de rijks- en provinciale bjjdragen in de verplegingskosten van behoeftige krankzinnigen. III. Benoeming van leden in de Commissie van toezicht op het lager onderwjjs in deze ge meente. IV. Verzoeken omslag. V. Missive van vernieuwing van VI. Voorstel ivan Burgemeester en Wethouders om den waagmeester te Koudum eervol ontslag te verleenen. VII. Idem Kolderwolde VIII. Commissoriaal rapport van het onderzoek der gemeente- en armvoogdjj-begrootingen Koudum den 10 October 1898. De Burgemeester, B. M. TROMP. III. koming wijs wet. IV. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verleenen van subsidie aan het Burgerlijk Armbestuur, dienst 1899. V. Regeling van het herhalings-onderwijs in den winter van 1898/99. VI. Uitloting van een aandeel in de bestaande geldleening. Hindeloopen den 8 October 1898. De Burgemeester, Van NAUTA. overwon. rooken. Doch de dame is grillig. Ze heeft zoo i bare gunstelingen bij tijd en wijle. De schoolmeester is van zijn hoog standpunt gevallen en de mijnwerker is thans de meestgeliefde. De vloten ter zee, ze manoe- vreeren links en rechts, doch alles door stoom en met stoom. Nu zou men oppervlakkig denkendat de stoom een complimentje zou krijgen’t is bekend evenwel dat voor ’t ver krijgen van stoom steenkool noodig is en om deze te bekomen, moeten de mijnwerkers hunne krachten inspannen. Van die mijnwerkers nu hangt alles af. Al geeft de schatkist millioenen bij millioenen voor de meest vreeselijke ijzeren of stalen gedrochtenen al worden daarop I bevelhebberen geplaatst, belichaamde wonderen van kennis en moed, dat alles baat niet, wan neer de mijnwerker stilletjes zijne hulp weigert. Doodeenvoudig kan hij verklaren: «man, je j ze in geen 1 Workum heer Nauta. De vergadering bestond toen uit 5 anti-revo- lutionairen4 liberalen en 1 katholiek. was ééne vacature. Als nu vele Goden en Godinnen, en lieden van weten- schappelijke opvoeding kennen ze op hun duimpje, althans zij dienen ze te kennen. Waartoe anders zouden ze wetenschappelijk zijn? Men had goede en slechte Goden en Godin nen. Men had ze te land- en te zeewaart. Men had ze in ’s hooger sferen en men had cultuurgodenenz., enz. De Godenleer omvat eene studie van aanbelang. De Heilige Schriften bemoeien er zich mede en de niet-heilige van deze en vroegere dagen evenzeer. Toch komen de laatsten met de eersten in ’t gareel en wordt een drinkebroer een evenknie van Bac chus, den god van den wijn, een spotter” een soortgelijke van den Mammoneen krijgs haftige een item van Mars, enz., enz., enz. Die oude Godenleer heeft waarde ook voor onzen tijd. En deze waarde grondt zich «een voudig op doze stelling: ’t "Was in de vorige eeuwen ook niet zoo als ’t behoorde, evenmin als ’t nu iszoo het behoort. Er haperde toen wat aan en er hapert ook thans nog wat aan. Ziet, dat is de quaestie, dat is de door- loopende quaestie door alle eeuwen heen. Elke eeuw zal een greintje meer der eeuwige quaestie ter oplossing aanbieden, maar de volmaaktheid zal voor de naaste eeuwen nog altijd op zich laten wachten. Dit te wetenmag voor het minst tot bescheidenheid stemmen. En daarmee is alle verwaandheid en waanwijsheid gehekeld. Daar heerscht ook in de politiek immer door de Godin der Mode. En daarmee is tevens gezegddat deze Godin niet alleen eentje is van de Nieuweremaar tevens eene der Oudere Richting. Zij heeft als slinger plant hare klawieren omstrengeld aan het be staande om dit voor het minst oogenlijk te doen schijnen. De zelfzuchtige mensch ziet aan, wat voor oogen is, en met zijn bekrompen brein gaat hij daarop in. Hij kleedt zich a la modeen als de hooger geplaatste hem een fat gelieft te noemen, ’t is den verblinde on verschillig-, hij slaat door als een blinden vink, wel wetendedat in ’t land der blinden één oog Koning is. Los is de ondergrond en weldra wordt het «Hosannahdan ook vervangen door een «Kruist hem Wij moeten van deze wuftheid niets hebben en gunnen ze gaarne een ander. Uitsluitend degelijkheid moet het fundament van staat zijn. Dat is nu dat is nu

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1898 | | pagina 1