f h 1 I WOENSDAG 15 FEBRUARI 1899. No. 14. Negen Aan de Vaderlander. 1 Buitenlandsch Nieuws. TWINTIGSTE JAARGANG. Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. heer -1 uitbreiding van het stemrecht van ’t moet T1TRKIJE. UITGEVER: Y. KUIPERS, FIRMA H. BRANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM oprechtheid kent en tot spoedig einde NOORWEGEN. De quaestie van het stemrecht was in de de opmerking maken van den hooggeleerden Prys per kwartaal 70 cent franco per post 86 cent. PRIJS der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 cents. Voor eiken regel meer 7} cent. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager Voor waarden daaromtrent te vernemen by den Uitgever. Is V b jjf i S DUITSCHLAND. In de Zaterdag gehouden zitting van den Rijksdag zijn de beraadslagingen Het ontwerp zelf zal in handen gesteld worden eene commissie, bestaande uit 21 leden, die rapport over zal uitbrengen. doen, grijpen, waar eene Maar aan i en onder welken teekende de geschiedenis door eene waarvan woordde stichtte, helft en aan ons adres (naar aanlei- Brieven en Berichten, de Redactie betreffende franco aan dit adres, uiterlyk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentiën Dinsdag en Vrydag morgens vóór 12 uur. ter, den bisschop van Londen en den aartsbis schop van Canterbury. Eerstgenoemde erkende volmondig, dat de Kerk van Engeland met ernstige gevaren bedreigd werd door de ritualistische practijken van sommige predikanten, met name door hunne bediening der Communie en door het aanmoedigen van de biecht. Maar hij ontkendedat de bisschoppen hun recht van veto eener vervolging van zoodanige predi- vermelden, wat de Minister president Böstrom hieromtrent heeft gezegd. Hij heeft namelijk eene verklaring gegéven, die aan duidelijkheid niets te wenschen overlaat. De heer Böstrom heeft verklaard, dat bij den tegenwoordigen Rijksdag geen ontwerp der Regeering tot uit breiding van het stemrecht zal worden ingediend. Ook zal de Regeering geen haast maken met het voorbereiden van een dergelijk ontwerp omdat haar ontwerp, dat zij in 1896 heeft ingediend omtrent deze zaakgeen genade mocht vinden in de oogen van den Rijksdag. Wat toen werd aangeboden kon wel is waar de voorvechters voor een algemeen stemrecht niet bevredigen, maar veel meer dan toen zou een nieuw ontwerp nu toch ook niet kunnen aanbieden, al was het alleen maar omdat de partijverhoudingen in den Rijksdag sedert dien tijd nagenoeg onveranderd zijn gebleven en de Rijksdag toonde toen weinig neiging om het stemrecht uit te breiden. Deze verklaringen van den Minister-president brengen echter geen kalmte in het land. De sociaal-democraten hebben reeds het plan ge- om bet algemeen stemrecht af te dwingen van eene werkstaking over het Ar(on Schindler, wonende te St.-Lazarus, die noodzakelijkheid drong, dat de Regeering de zijn naam sverpoolscht” heeft en zich Zzyndler schreef, deswege veroordeeld tot een boete van 150 Mark. Het stoffelijk overschot van Saksen Coburg-Gotha is Vrijdag in een expres i te Gotha aangekomen en in de slotkerk eene politieke beweging in Ook de Volkspartij in de Tweede Kamer zal bet schijnt ook wellicht een kleine afleiding zich de zaak Komt er voor een ander ge- aantrekken. Men kan dus ’t mogelijk Zweden tegemoet zien. - - TURKIJE. De Council of foreign Bond holders te Londen maakt bekend, dat de Raad van Administratie der Turksche Staatsschuld besloten heeft niet uit het reservefonds te puttenten einde het additioneele één vierde gedeelte van een percent op de Turksche Schuld te betalenzoolang niet redelijkerwijze kan worden verwacht, dat het in de toekomst mo gelijk zal zijn met die verhoogde uitbetaling geregeld voort te gaan. De Council heeft zijne rechtsgeleerde raads lieden geraadpleegd en dezen hebben als hunne opvatting uitgesprokendat de Raad van Ad ministratie der Turksche Staatsschuld in deze aangelegenheid over eene groote mate van vrijheid beschikt, en dat de Raad tot de on- dr. Knappert subjectief is. En waar is de grens tusschen godsdienst en geen godsdienst? Ziet als we ook eene stout wilden wezen zouden we nog bij lange na het einde niet gevonden hebben. Wij voor ons echter gaan dien weg niet op en we behoeven dit niet vorige artikelen «Een zwaar te doen. De beschuldiging toont uit eigen woorden bare zwakte door het volgen van een-slag-omdenarm-politiekin het algemeen ziet u Neen, de openbare school is den godsdienst niet vijandig, integendeel bij is hem bevorderlijk en bevorderlijk zelfs met groote kracht. De godsdienst, onverschillig welk kleed hij draagt, moet gegrondvest zijn op waarheid en oprecht heid. En het zijn deze deugdenwelke de openbare school door den strijd der eeuwen heen, tot hare fundamenten heeft verkregen J over het Bankwets ontwerp afgeloopen. Zij is geene uitvinding van den tegenwoordigen tijd zij is een uitvloeisel van den strijd van eeuwen her. Vergete men het niet, hoezeer de kerkgenootschappen in gebreke zijn gebleven goed en degelijk onderwijs te leveren, hoe de rechtshof iets heel pikants voor, maar ook heel erg pikant zijn, dan zou kunnen wezen voor een paar dagen de oogen af te wenden van het Hof van Cassatie Arm van Cassatie I ’t Heeft het hardheel Men vertelt zelfs van een wegens moord, brandstichting en verkrach ting ter dood veroordeelde, die, door zijn ver dediger aangezocht om cassatie aan te vragen, minachtend weigerde, zeggende: Neen. Wie zou nog vertrouwen willen schenken aan het Hof van Cassatie ENGELAND. De crisis in de Kerk van Enge'and was verleden Donderdag in beide Huizen van het Parlement aan de orde. Dat de bisschoppen tot ernstig ingrijpen gezind zijn, werd denzelfden dag in bet Hooger- huis verklaard door den bisschop van Wincbes- van veto ook maar gebruikt, behalve in drie onbeteekenende gevallen. De bisschoppen, I zeide hij, wilden echter liever als de raadslieden dan als de rechters hunner predikanten optre den. De bisschop van Londen voegde daaraan toe, dat hij de predikanten zou verwijzen naar den aartsbisschopingeval zij niet naar zijn van raad luisterden. De aartsbisschop van Canter- er bury eindelijk sprak zijn vertrouwen uit, dat 8™. maar zeer enkele predikanten zouden weigeren Het Gerechtshof te Posen heeft een zekeren zich aan de beslissing van hun aartsbisschop te onderwerpen. ZWEDEN en l van uitbreiding I laatste tijden in Zweden weer op den voorgrond den erfprins van getreden. Het is daarom niet onbelangrijk te FRANKRIJK. De eerste ooievaars zijn te Straatsburg aangekomenwordt er bericht. Daaruit zou onfeilbaar besloten mogen worden een vroegen zomer of althans tot een van den winterals deze weer- profeten zich niet konden vergissenevengoed als andere profeten soms abuis hebben. De i bekende zieneresmej. Couesdonschijnt zelfs zoovele abuizen gemaakt te hebben, dat zij er het profeteeren geheel aan moet geven. Men boort niet anders meer van haar dan door een proces, ’t welk niet de aartsengel Gabriël, maar mej. C’s dienstmaagd met haar voertwegens gevorderd loon. Samenwerkende met bet rechts geding over de nalatenschap (zes a acht milii- oen francs) van den bekenden tooneelechrijver d’Ennery, hetwelk zeker nog veel meer gerucht zal maken en waarbij zijne verwijderde erf genamen neven en nichtende ten gunste zijner natuurlijke dochter gemaakte testamentaire beschikking aanvallen, zal hierdoor de aandacht misschien een weinig afgeleid worden van het maakt Grootealles en een iegelijk bezighoudende door middel Proces. Bovendien houdt men er een nieuwe geheele land, spionnen zaak op naditmaal een echte, naar eere groote broederschap op hechten grondslag. En deze laatste is dat ieder lid der maatschap daartoe zijne krachten moet leenen. En zooeendrachtig voorwaarts, blijve de broederband bestendigd, die het heil van het jonge Vaderland beoogt. Wegloopen gij, Vaderlander stemt ’t ons toe, verzwakt de krachten. Zoo in kerk, zoo in school. De oude Geuzenroomscben en on-roomschen ,1 spraken ’t reeds uit: «In eendracht macht kanten misbruikt hadden. Van de thans levende De openbare school en die school vooruit, bisschoppenzeide hij, had niemand het recht zoo zij het! H. «Snijdt nu werkelijk, wat gij tegen ons in brengt, hout?” Zoo vraagt ge ding van onze stuk”). Het beste antwoord op de gestelde vraag levert ge zelve door uit ons betoog over te nemenwat een terugslag op uw schrijven was. Gij hebt gelijk, dat we heel wat meer gaven, dan noodzakelijk was. Maar daarvoor hadden we onze goede redenen. Vooreerst schrijven we voor onze lezers en die hadden recht meer dan een zoogenaamd twistgeschrijf te ontvangen en ten tweede was uw artikel slechts ten deele aan ons gericht en betrof het tevens een aan val tegen den heer Gerhard. Bovendien werd onze wetenschap aangaande school en school geschiedenis in twijfel getrokken en daarom meenden we door eene ruime uiteenzetting te toonendat we met een en ander nog wel aardig op de hoogte zijn. Nu schermt ge veel met het woord «sub jectief”. En dat is altijd een sterk wapen. Want het is eene waarheid als eene koe (ge bemerktwij voorzagen zoo ietsdat ieder zijne eigene opvattingen heeft. Het aange baalde voorbeeld der kleuren kan hier dienst En verdere voorbeelden zijn voor het Daar is b.v. de barmhartigheid, voor- prijzenswaardige christelijke deugd, wien barmhartigheid te bewijzen vorm. Wijlen ds. Koetsveld van twee kwartjes barmhartige dame geschonken de helft slechts aan zijn doel beant- en de andere eene massa kwaads Hier lag de grens precies op de was dus niet moeielijk te trekken. Maar in honderden andere gevallen zal de be paling dier grens meer dan duizenden moeielijk- heden baren en alzoo staat men met de vraag: waar is de grens, mijnheer? op een even ruim standpunt als met bet beweren, dat de opvat ting van in de wet geplaatste woorden geheel subjectief zijn, dat is afhankelijk van het oor deel van iederen lezer. Op die manier wordt de zoogenaamde advocaterij zeer verklaarbaar en tevens het verschijnsel dat deze predikant uit een-zelfde tekst honig en genedaaruit venijn kan zuigen. Nu houden we van al die spitsvondigheden bitter weinig. Zij dienen ook bij lange na niet voor het welzijn en de vrij heid onzes volks. Een goed verstaander heeft maar een half woord noodig. En ook hier weder zonder eene omschrijving te geven van «een goed verstaander,” (want dat is ook voorzeker een zwaar stuk) weet ieder goed willige wel, wat we er mee bedoelen. Wij plaatsen hier het woord «goedwillige” eveneens onder hetzelfde voorbehoud. Onze lezers zullen bemerken, hoe voorzichtig men met woorden moet zijn. Gij, Vaderlander, komt tot ons met de woorden van dr. Knappertwaarbij hij zegt dat «het openbaar onderwijs tegenover den godsdienst in ’t algemeen onwelwillend staat voor ’t minst passief. De openbare school wereld is een wereld waarin de godsdienst (over ’t algemeen) doodgezwegen wordt.” Mogen we hier even dat het oordeel ook regeling van deze levensvoorwaarde voor een gelukkig volk ter band moest nemen. En vergelijke men daarbij de uitkomsten in andere landen waar het onderwijs nog zucht onder kerkelijke (geene godsdienstige) boeien. trein Op den grondslag van christelijke- en maat- te Friedenstein bij Gothabijgezet, schappelijke deugden alleen schier eene eeuw heeft het in Nederland bewezen, kan de werkelijke godsdienst tieren onder eiken vormdie waarheid en waardeert. Klagen kerkgenootschappen over verwildering, dat ze tot zich zelve inkeeren en vragenin oprechten gemoede vragenof zij ten aanzien der jongeren altijd hun plicht hebben betracht. De leiders der verschillende kerkgenoot schappen mogen tevens in allen ootmoed be denken wie ze meerder zorge wijdden der godsdienstige opleiding hunner kweekelingen of der politiek. Moderne zoowel als orthodoxe. Als nu daar uitwassen mogen zijn, die onze openbare school ontsierendan is en valt dit niet te verwonderen. Het ongodsdienstig geharrewar en de onzalige schoolstrijd hebben bijoogmerken bereikt, maar de hoofdzaak ver waarloosd. Van wege de vele boomen werd het woud niet meer gezien. Zeer ten schade van het algemeen. Dit alles doet intusscben niets af tot het beginsel der openbare school, een beginsel, dat we hoog houden. Het is de plicht van iederen oprechten Vaderlander, die school te handhaven en mede te werken om haar, waar dat noodig van de andere, is, te verbeteren. Men beginne al vast met de positie van den onderwijzer. Want hem vooral is onrecht gedaan. Veel verkeerds zal men daarmede al uit de wereld helpen. Het verdere zal dan zijn weg wel vinden. Hof De onzalige schoolstrijd moet niet hernieuwd. I hard te verantwoorden. Van liberale zijde is de toegevendheid vol doende gebleken. Voortdurende twist kan onmogelijk verbroedering brengen. En waar men nu zoekt zelfs bij ’t grootste verschil, I naar eene enkele taal, een wereldtaal, naar een enkelen godsdienst, een wereldgodsdienst en waarom zou dit niet, de idealen zijn Goddankder wereld nog niet uit, daar houden wij staande, dat alle uitlooperij en splitserij niet is in het belang der broederschap, niet in dat, wat wij onder het «Vrede op Aarde” verstaan Daar moet zijn eene toenadering van allen EN ■4 FKI ■K- n mi iiiin i ii mui imin uiii:m i\ii i V

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1899 | | pagina 1