t I I I I Mensch-zijn. I i U I WOENSDAG 25 OCTOBER 1899. No. 85. Buitenlandsch Nieuws. I H I R\ Negen en twintigste Jaargang. Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. En ten slotte. Spreken van vrede en accoordjes jaren niet te spreken, betalen we het zwarte van hun streven te verbergen Ook heeft men hier al in de 1 Y. KUIPERS, FIRMA H. BRANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM Geene werkelijke verbetering noch zoo straatschenderijen moesten bepaald verboden worden, de politie moest die rakkerts inrekenen, enz. Pruttelaarantwoordt een minder sentimen- teele: zijt ge den tijd vergeten, dat ge zelve ook nog jong waart? Doch, zelfverblind, ont vangt hij ten wederwoordvolstrekt niet, ja, I tegen 36 stemmen verworpenwaarna het adres werd aangenomen. De redevoeringen 1 Met 200 tegen 35 stemmen werd vervolgens toegestaan een krediet voor 35000 man, dat op de suppletoire begrooting is gevraagd. Het krediet van 10 000 000 (waarvan de helft bestemd is voor transportkosten) werd verleend met 271 tegen 32 stemmen. Tijdens het debat daarover las de Minister Balfour een telegram voormeldende dat generaal Symons bij Glencoe doodelijk gewond is. Alle leden ontblooten daarop het hoofd. RUSLAND. De te St.-Petersburg verschij nende bladen sporen in warm gestelde artike len aan tot het zenden van afdeelingen van het Roode Kruis naar Transvaal. De Rossia zegt, dat haar gelden zijn toegezonden om te dienen tot het oprichten van een Russisch korps vrijwilligers. Over deze zaak heeft zij zich in verbinding gesteld met den Tranvaal- schen gezant te Brussel. De geheele Russische Pers komt met sym pathie voor de Transvaal op; ook de bladen van de richting der Moskowskije Wjedomosti sluiten zich hierbij aan. In gelijken geest laat zich de Petersburgsche correspondent van de N. Rott. Courant hooren, schrijvende In geen der groote Europeesche Rijken zal de stemming van het publiek zoo onverdeeld ten gunste der Boeren zijn als hier. Dat komt deels daaruit voort, dat men steeds gewoon is geweest Engeland als Ruslands grootsten mede dinger om de wereld-hegemonie te beschouwen en dus vanzelf de sympathie aan de zijde van Eogelands tegenstanders zal zijndeels ook hieruit, dat in de geheele Transvaalsche quaes- tie de Regeering geen pressie heeft geoefend op de Pers en de openbare meening en dus het zuivere menschelijke gevoel met de edele neiging van sympathie met den zwakkere is blijven voort heerschen. Zelfs het Journal de St. Petersbourg gaf onlangs vrij duidelijk de sympathie der Regeering te verstaan. De A’o- woje Wremja en Rossia houden zich voortdurend met de vraag bezig of niet een vreemde mo gendheid tusschenbeide zou kunnen komen en trachten zijdelings een antwoord van de Regee ring uit te lokken. Daar bet evenwel maar al te waar isdat in de politiek gevoel een misplaatste eigenschap is, zal de tusschenkomst van de Russische Regeering ook wel niet te verwachten zijn vóór Rus and op de een of andere wijzezij het in Perzië of in Afghani- Prjjs per kwartaal 70 cent franco per post 86 cent PRIJS der ADVERTENTIÉN van 15 gewone regels 40 cents. Voor eiken regel nceer 7} cent. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager Voor waarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. Aanleiding tot deze meening bestaat er ge noeg. De menschen komen en de menschen gaan en bij hun komen moet al weder van meet af aan worden begonnen, zij ’t dan ook, dat ouders en opvoeders hun voordeel kunnen doen met de geboekstaafde ervaring hunner voorgangers. Doch het voorwerp der bewer king is nog altijd hetzelfdebet hulpbehoevende kind. Aardig op zijn twee jarigen leeftijd wordt het alleraardigst, snoeperig, lief op zijn derde jaar. 1 aardig’t krijgt «streken” en met het vijfde begint het bepaald «stout” te worden. Huis en school wijden reeds een bepaald hoofdstuk aan straffen en och hemeldaar schemeren reeds de Rijks opvoedingsgestichtenzelfs de Kruisberg in ’t verschiet Een grapje, streken uithalen, straatschende rijen en zoo gaat die climax voort. Eerst wordt er om gelachendaarna wordt het hoofd geschud, eindelijk dik en dwars ge prutteld. Zóó gaat het toch niet goed, zulke Een wijsgeer van vroeger dagen kwam na een lang betoog tot de slotsom«de mensch is het grootste voorwerp van studie voor den mensch 1” Met zijne beschouwing bleef hij niet aan de oppervlakte. Hij bemoeide zich met het been deren-, noch met het spierstelsel en behandelde de spijsvertering, den bloedsomloop en de adem haling niet verder dan om tot zijn werkelijk onderwerp te komen het zieleleven van den mensch. Het dierlijke liet hij dus buiten be spreking, het innerlijke zijn was het voorwerp zijner studie. En daarna kwam hij dan tot de genoemde conclusie. Of de man gelijk had? Natuurlijk, zal men zeggenhij was immers een wijsgeer. Maar, als we zoo antwoorden hebben we veel van papegaaien, die anderen napraten. Wij allen hebben verstand en kunnen, ja moeten zelfs op onze beurt ook wijsgeeren zijn. En wij kunnen dit wezen, als we maar eenvoudig ons natuur lijk verstand raadplegen en de zaken onbevoor oordeeld beschouwen. Laat ons dat op onze manier doen, door in ons en rond ons te kijken en acht te geven op de verschillende verschijnselen. Zooals landgenooten, die voortdurend met vreemdelingen in aanraking komen, ook wel gemerkt hebben, wordt door den vreemdeling niet veel onderscheid gemaakt tusschen een Boer en een Hollander. De «Boers” worden kortweg als onze landgenooten beschouwd, en sympathiebetuigingen voor de Boeren vallen, bij gebrek aan echte Boeren, dikwijls aan ons Hollanders ten deel. Zoo gaat het ook met aanvragen om inlichtingen over Transvaalsche zaken. Een Hollander wordt beschouwd als een deskundige’t zijn toch onze familieleden daarginds in Afrika, meent men. Menschen die als vrijwilliger in Transvaalsche gelederen willen dienst nemen, komen telkens om inlich tingen aan het Hollandsch gezantschap bier. Een paar hadden zich den krijgsmoed ingegoten uit de staatsbrandewijnflescbjes, en kwamen dan Wat hebben onze jongeren te denken immers zij beginnen ook te denkenvan die grooteren, die machthebbenden, die elkander ter wille der eer- of heerschzucht of ter wille van het goud in de haren vliegen? Is dan de onderlinge twistde leehjkeverfoeielijke oorlog, het recht van den lenigste, den meest in onzen tijd haalden we ook wel grapjes uit, handige of sterke, het beschavend element? maar zóó nietJ In hoofdzaak dus hetzelfde, alleen verschil ruzie uitmaken op hunne manier, in wijze. het D°g om Brieven en Berichten, de Redactie betreffende franco aan dit adres, uiterljjk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentifin Dincdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur. bedaagden kunnen er zich op beroemen het kwade, het werkelijk kwade afgestorven te zijn. Eu verwonderen moet dit niet. vooral door de jongeren, geen last, geen overlast aan strekken. rustig wonen en ons kalm en bedaard bewegen. We hebben daarop aanspraak, waartoe om van onze -- dan onze belastingen? Nog in ’t volle besef dezer berekening ver zonken zien we daar een deftig heertje over de besneeuwde straten wandelen. Een paar «bandieten” vormen sneeuwballen en tippen niet op het heertje, maar op zijn hoogen «dop” en pats 1 daar rolt het gladde hoofdsieraad en de daarvan ontbloote kijkt woedend in het rond. Wij lachen om ’s mans leed. Een ergerlijker bedrijf. Ginds staat een verlaten woning. Verniel zucht grijpt het volkje aan. Na weinige dagen is geene ruit ongeschonden, zelfs de stekkage is ontredderd. Ellendig niet waar? ’t Zijn zoo zaken uit de omgeving, door velen onzer waargenomen en in de ijselijkheid van onzen toorn betreuren we zelfs de afschaf fing van geeseling en brandmerk, om van die der doodstraf maar te zwijgen 1 Steken we echter de hand in eigen boezem, wij ouderen en grooteren. Letten we op bet lasteren, het samenzweeren in ’t geniep, het vonden zoeken, het lagen leggen, het verwek ken van ergerlijke straat-schandalen, oploopjes, opstootjes, oproertjes, enz., en laten we tegenover de kinderen den mond houden. ’t Verstand komt met de jaren, zoo wordt gezegd. En er is veel van waar. Maar zoo heelemaal is ’t geen geldende munt. onder *t masker van jaren en ondervinding, Hoort daar een kloeken redenaar, optredende voor volksverlichting en volksbeschaving. Hij meent het best, evenals de ander, die tot onder werp zijner bespreking beeft gekozenvolks welvaart, beteren levensstandaard en wat daarmede verder in verband staat. Ziet daar derden ijveren voor het stichten van allerlei bonden en genootschappen om het stoffelijk en zedelijk welzijn hunner natuurgenooten te ver- hoogen. Als men ze alle ging noemen, zou men eene lijst krijgen, waarvoor al de kolom men van ons blad geene genoegzame ruimte zouden aanbieden. Wekelijks treden tal van godsdienstleeraren opom de menschen «het goede” voor te houden. En dagelijks ijvert een geheel leger van onderwijzers, om de jongelui wijzer en beter te maken. De ouders zijn immer door vol zorg voor dit groote doel en de Staat ijvert door zijne wetgeving en de Gemeente door hare verordeningen en besluiten om het geheel in de reine bedding te leiden. En niettegenstaande dit alles is de wereld verre van volmaakt, ja ziet men nog van dag tot dag de meest erger lijke mensch-onteerende verschijnselen. Op dit alles lettende, zou men zoo ongeveer tot de meening komen Er leven twee «natu ren” in den mensch, één, die tot het goede en één, die tot het kwade leidt. Beide naturen bevechten elkander en beurtelings behalen ze de overwinningoverlatende de hoopdat de natuur van het goede eindelijk zal zegepralen. Maar op die manier schieten we weinig op immers een andere wijsgeer van heelheel ouden datum, die nog wel meer dan zes eeuwen vóór Christus geleefd heeft en Zoroaster werd genoemdheeft hetzelfde in Zuid-West Azië gepredikt en zijne leer- en volgelingen hebben die meening in den zand avesta, dat is: het levend woord, beschreven. Zoo dus zou wjjlen Mr. Van der Hoeven volkomen gelijk hebben, als hij betoogde: niets nieuws onder de zon. de menschheid beweeet Laat dan onze jongeren vrij ravotten of hunne ruzie uuuitmuu up uuuuu uiuuiur. Hier gaat i het nog om de eer van het spelterwijl het Nu keuren we die dingen alles behalve goed, elders onder de grooteren, om de knik- Integendeel. Een grap kan plaats hebben, kers gaat, f Die grap moet echter maken en elkander daarna bij de haren pak- de ouderen ver- ken, elke fatsoenlijke jongen zal in oprecht Wij, zoowel als ieder ander, willen bewustzijn verklaren mensch stelde, het woord van verstaan «In raadselen wandelt de mensch hier op aard!” H. «dat ’s valsch 1” Grootewijze menschen willen intusschen niet valsch zijn, zij zoeken mooie woorden om kinderkens tot Mij komen 1 De groote mensch, die zich zoo het lot der kinderen meent aan te trekken, schuift dikwerf zijn eigen zedelijk bewustzijn op den achter grond en laat daardoor den kwaden geest een onberekenbaar voordeel behalen, soms en meer malen overtreffende het goede overigens door hem bedoeld. Waarlijk, Pope, de wijsgeer, had groot gelijk, toen bij den mensch nog altijd het studie-voorwerp van aanbelang voor den atankans ziet op een voordeeligen zet. Met het oog hierop ook mag onzen De Genestet worden De breede lijst van personen en vereenigingen boven door ons bedoeld geeft reeds uit en door haar zelve splitsing in minstens twee categoriën aan. De eene helft zoo ongeveer bestrijdt de andere en brengt derhalve het goede resultaat .vxou.u.gov, ouwpvxxg, ..v. wp «yO nihil. C- v -o. Met het vierde wordt het minder verbroedering wordt bereiktofschoon ’t heet, verbittering wordt alleen verkregen en dit wel door de kwade machtdoor den duivel die partijbelang heet, of eigen glorie zoekt. En als we dit weten, hoe kunnen we dan van onze opgeschoten bengels engelen verwachten Verwonderen moet hetdat er nog meer van komt, dan men in zijn toorn bad verwacht. Het cement van bet goede is ongetwijfeld van sterk allooi. ENGELAND. In het Engelsche Lagerhuis werd door den Minister Balfour verklaard, dat geen overeenkomst met Portugal is aangegaan omtrent den verkoop van de Delagoabaai. De Minister stelde voor een Adres van Antwoord aan te nemen op H. M.’s Boodschap tot oproeping van de militie. Hierop stelde het lersche lid Dillon, een amendement voor, waarin wordt gezegd dat de opkomst der militie onnoodig is. Dit amendement werd met 299 ook in tamelijk benevelden toestand hun dien sten aanbieden. Ook heeft men hier al in de Want zich in een cirkelgang. nog in steken. Slechts weinige ters beantwoord. Kerk een bijzondere gebedendienst was ingericht natuur blijft er FRI Mil IIS- i.l 1111 lllll.llll ui. ui iiiiiii mKLiii). .V - UITGEVER» II I I - O_J en I ’t was met ’t oog daarop voorzeker, dat de j groote Meester den wensch uitte«Laat de

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1899 | | pagina 1