H
i
Stuurmanskunst.
WOENSDAG 21 MAART 1900.
No. 24.
1i
Officieel gedeelte.
verkoopers van sterken drank in ’t klein,
die na 1 Mei 1900 hun beroep wenschen voor-
te zettenhiervan uiterlijk vóór 1 April schrift
telijk op ongezegeld papier, aan het College
van Burgemeester en Wethouders behooren
kennis te geventen einde geen stoornis in
hun beroep te ondervinden.
Buitenlandsch Nieuws.
Dertigste Jaargang.
I
7-
Y. KUIPERS, FIRMA H. 8RANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM
I
NIEUWS- EN 1DTOENTIE-
IIIAII VOOR FRIESLAND.
Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
Men moge zich voor
u
Prjjs per kwartaal 70 cent franco per post 85 cent
PRIJS der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 cents.
Voor eiken regel meer 7| cent. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager
Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever.
UITGEVER:
der
vermindering van
maar niet ieder zoo een, twee, drie, stuurman
1 aan I
Maar ’t is hier de vraag of
De Keizer, Prins Heinrich en de Prinsen
’t Keizerlijk huis hebben Donderdag te
De man kon immers zijn roer wel
Zóó en
I. Beëediging
leden.
II.
I
Brieven en Berichten, de Redactie betreffende franco
aan dit adres, uiterlijk Maandag en Donderdag middags 1 uur.
Advertentiên Dinsdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur.
geprotesteerd.
Hij heeft, naar de Temps verneemt, verkla
ringen voor den Franschen Consul te Londen
afgelegd, waarvan door dezen proces verbaal is
opgemaakt, welke naar het Fransche ministerie
van buitenlandsche zaken zijn opgezonden-
Deze verklaringen en kopiën van brieven,
die Esterhazy mede overlegde, zullen aan den
procureur-generaal te Parijs worden gegeven
tot onderzoek, welk belang zij kunnen hebben
voor de aanhangige rechtsgedingen, thans met
het oog op de dreigende amnestie tijdelijk ge
schorst.
ENGELAND. Volgens den correspondent
van de Times te Petersburg zijn verleden week
weer 1500 Russische soldaten naar Mantjoerije
gezonden, en zullen er binnenkort nieuwe be-
zendingen volgenvoorts zal nog een divisie
van de reserve in den Kaukasus gemobiliseerd
worden en zijn twee reserve bataljons gezonden
naar Andizjan, bet eindpunt van den Midden*
Aziatischen spoorweg.
De Keizer heeft des middags den jongsten
zoon Prins Heinrich ten doop gehouden. Het
kind kreeg de namen Heinrich, Victor, Ludwig,
Friedrich.
FRANKRIJK. President Loubet heeft Don
derdag te Issy les-Moulineaux een oud-mannen
huis ingewijd en vervolgens een rit gedaan
door de buitenwijken van zuidelijk Parijs. Hij
o.a. zeer toegejuicht door veertien
honderd oude mannen, van wie een, een negen
tig jarige, een korte aanspraak voorlas en hem
een ruiker aanbood.
«Mijnheer de President,” zeide hij, vergis
niet, hij is voor Mevrouw.”
Esterhazy, die nog steeds te Londen vertoeft,
heeft nu ook tegen de bij den Franschen senaat
I Voorzitter in den Rijksdag medegedeeld, dat
de Afgevaardigde Heine voorstelde de behan
deling van zijn voorstel, rakende zekere aan
stekelijke ziekten, bij gesloten deuren te doen
plaats hebben. Na regeling van werkzaam
heden ging de Rijksdag te twaalf uur tot eene
geheime zitting over, teneinde over dit laatste
eene beslissing te nemen, waartoe de openbare
een half uur verdaagd werd. De verschillende
tribunes, ook die der pers, werden ontruimd.
Te 3 uren werd de openbare zitting hervat.
In de eerste plaats werd gehandeld over het
voorstel van den heer Heine, sociaal-democraat,
strekkende om de paragraaf over «grove onbe
tamelijkheid” niet toepasselijk te verklaren op
voortbrengselen der beeldende kunst, reproduc
tion daarvan en de Pers. De heer Stadthagen
I verdedigde het voorstel.
De eindbeslissing over
gv.y,
dit alles in aanmerking genomen, boeien, ton-
in die richting en I nen>
zij, zal ieder gaaf toestemmen, dat een stuur
man er toch bepaald wel een stuurmanskunst
op na moet houden, met andere woorden, dat ingekomen amnestiewet inzake de affaire-Dreyfus,
Diep en
recht door zee
mag dit niet,
wille van zijne verantwoordelijkheid
zijne zorg toevertrouwde belang van men- hoorendaarop sprak de Pope een feestrede
kapitaal beide. Hij gevoelt j uit, eindigende met een zegenbede voor den
De BURGEMEESTER der gemeente WOR
KUMmaakt bekend, dat de
Workum5 Maart 1900.
De Burgemeester voornoemd,
T. M. ten BERGE.
bakens, vuren, seinen, en wat dies meer
toch bepaald wel een stuurmanskunst
kan wezen. Al doende leert men, maar
een leerling mag nimmer alszoodanig tevens
verantwoordelijk persoon zijn. Dat is te veel
van hem gevergd. Uit aardigheid mag men
veel doen, doch als ’t op ’t stuk van zaken
aankomt, houdt alle aardigheid op, dan treedt
de ernst te voorschijn. Een stuurman voor
den wind heeft ’t gemakkelijk, maar de man
moet ook kunnen staan te midden van storm
en onweer. En op deze zijde der zaak wordt
dikwerf minder gelet.
Wij schreven dit artikel, dit platte” artikel
als eene inleiding tot eene beschouwing over
de politiek der laatste jaren en met ’t oog op
de te verwachten stembus agitatie voor 1901.
Onze lezers zullen dit wel hebben begrepen.
H.
DUITSCHLAND. Bij de voortgezette be
raadslagingen over de »lex-Heinze” heeft de
stoute reizen, steeds verder en verder, altijd
bij het walletje langs, omdat ze ’t kompas niet
kenden.
Zoo voeren ze langs geheel de Middellandsche
Zee, waagden zich door de Zuilen van Hercules
(de straat van Gibraltar), stevenden verder
over den Atlantischen Oceaan tot de Scilly- of
Sorling-eilanden (ten zuidwesten van Engeland),
die zij Tin-eilanden noemden, kwamen verder
door ’t Kanaal over de Noordzee en vandaar
om Denemarken been in de Oostzee en be
zochten Noord-Duitschland, waar zij ’t barn
steen ontdekten.
Misschien zijn ze nog wel verder geweest
altijd bij het walletje langs. Die lui kwamen
er dus ook, al duurde ’t wat lang en al viel
ook menig reis «in ’t water.”
Zooveel eeuwen daarna werd de zeilsteen
gevonden, ’t Ding heette dadelijk niet zoo,
maar verkreeg later dien naam. Men ontdekte
hem ’t eerst in klein-Azië bij de stad Magnesia
en bevond dat hij de eigenschap bezat, om
metalen, door hem gewreven, de kracht tot
aantrekken te verleenen. Bovendien leerde de
i ervaring, dat een met dien steen gewreven
metalen naald, opgebangen of vrij op een spil
geplaatst, de goedheid had, steeds naar een
zelfde punt te wijzen.
Zulk een middel nu was lang begeerd door
de schipperij. Wel kende men sterren en wist
hun loop. Een buitenmensch geeft op alles
acht. Maar over dag ziet men geene sterren
en bij mist en betrokken lucht evenmin. En
dan aan boord van een schip een voorwerp te
hebben, dat altijd eenzelfde richting blijft aan
wijzen, dat was eene uitkomst. Klaar was de
zaak. De magneet (naar de stad Magnesia) j
werd spoedig zeilsteen geheeten, omdat men
door zijne aanwijzing nu niet meer bij het
walletje langs behoefde, maar zeilen kon recht
I uit, recht aan, naar hartelust. werk mede
De magneetnaald aan een windroos verbon
den gaf ’t aanzijn aan het kompas en de voorkomende gelegenhedenden besten
man aan ’t roer was klaar. Hij tuurde maar wü-zen Hfi mnot JaarmnJa koVnnrt
naar zijn wegwijzer, en zette zijn streek, nadat
hij zijne richting had bepaald Recht door zee
de beste weg Geen gemakkelijker werk dan
stuurman te zijn. En dan spreken van stuur- j
manskunst?
vast zetten,
daarmee uit
Ondertusschen, daar is een ander spreek
woord, een woord der ondervinding, dat ons
leert: «De beste stuurlui staan aan wal!”
Dat is hunne plaats niet, zij behoorden
boord te wezen. I
dat woord beste” wel in den waren zin be
doeld wordt. Van een lafaard spreekt men
ook, alsof hij een «held” is. Onze taal kent
ironie.
Aan wal, ja, slaat men de beweging der
schippers gade en keurt men ontzettend veel
af, van ’t geen men ziet gebeuren. Dit is
dwaas en dat is dom en de vent moest zus en
zoo en nog al weder anders I
De heeren weten ’t allemaal opperbest van
verre en staande op vasten grond, terwijl de
varenden de handen vol hebben en zich onder
omstandigheden bevinden, door de bedillaars
niet gekend. Een uitschieter, een krimper,
een dwarlwind, eene zijdelingsche luwte, en
zoovele andere zaken, de man aan ’t roer heeft
er mee te maken, ’t klompenpubliek der toe
schouwers weet er niet van en oordeelt uit
de verte. Of hieronder nu de beste stuurlieden
Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tjjdelijke verhooging van den gasprijs.
Adres van Tjalling Reitsma:
om eervol ontslag als stadswerkman, en
om toekenning van een wachtgeld
Adres van A. en J Walta, pachters
OH! 1-:-J—
aan
schenlevens en 1
zijne verantwoordelijkheid en handelt daarnaar. Keizer.
Daar bestaan zeekaarten. Door de zorg ook
onzer Marine zijn ze zoo uitvoerig mogelijk I
tengevolge allerlei verrichtte peilingen. Ook
andere Marine-departementen deden aan dit
en zoo is de zeeman in ’t bezit
van een groot aantal kaartendie hembij
weg
wijzen. Hij moet daarmede bekend wezen
zal hij zijne roeping getrouw vervullenhij 1 werd daarop
moet behoudens deze wetenschap precies kun
nen bepalenwaar hij is, hij moet rekening
houden met stroom en getij, enz., enz. En
de geheele wet is
Verschillende leden
van de radicale groep geven hun obstructie
tegen de wet nog niet op en zijn van plan een
nieuwe paragraaf in te lasschen, strekkende
om artistieke voorstellingen en afbeeldingen
niet te treffen. De sociaal-democraten willen
1 o.a. dat de wet niet vóór
Hierdoor hoopt men
de vaart heeft de man aan ’t roer er op te de eindstemming te vertragen.
lettendat bij de diepte houdt en i
lijke ondiepten vermijdt. Hij kan onmogelijk
gaanhij kan dit niet en bij Kiel het afloopen van den Russischen kruiser
ter wille van zijn bedrijf, ter Askold bijgewoond. Een Russisch geestelijke
van het met 12 koorknapen deden vooraf een kerkzang
van men-
Notulen der vorige vergadering.
III. Mededeeling van ingekomen stukken.
IV. Stemming over het aangehouden voorstel
van Burgemeester en Wethouders tot het verlee-
nen van vergunning tot het leggen van spoorstaven
in de bebouwde kom der gemeente enz.
V. Wijziging der begrooting van het Burgerlijk
Armbestuur over 1899.
VI Alsvoren van de Gemeentelijke Gasfabriek
VII. Voorstel van Burgemeester en Wethou
ders tot wyziging der instructie voor den stads
geneesheer.
VIII Adres van T. P. Albada Jelgersma, om
eene herbenoeming als stads-geneesheer.
IX. Adres van het bestuur der Coöperatieve
Vereeniging tot het oprichten en drijven van de
Stoomzuivelfabriek „de Goede Verwachting” alhier
om vergunning tot het dichtmaken van een sloot
enz.
X.
om
XI
a
b.
XII.
Gemeente-reiniging alhier,
pacht,
XIII Reclames tegen aanslagen in het school-
geldkohier over het 4de kwartaal 1899.
Voor een twintig a dertig eeuwen ’t komt
er bij zulk een groot getal niet op een hand
vol strepen aan, woonden daar ginds aan
de oostkust van de Middellandsche Zee een
paar volken, welke door alle eeuwen heen eene
wereldvermaardheid hebben verkregen en die
zullen behouden ook.
’t Eene volk, het Joodsche, bewoonde een
land overvloeiende van melk en honigeen
vruchtbaar land dus. Geen wonder alzoo dat
daar landbouw en veeteelt bloeiden. Maar bet
andere, meer noordelijk gelegen, was dor en
schraal.
De inwoners hier, Phoeniciërs geheeten,
vonden in den bodem niet het noodige en waren
derhalve gedwongen hun brood te zoeken op
en in en over ’t water. Ze waren dan ook
meest vissebers en zeelieden. Vooral in de
laatste betrekking zijn ze bekend door hunne
VERGADERING van den RAAD der
Gemeente WORKUM, op Donder
dag den 22 Maart 1900, ’s namid
dags te 7 ure, teneinde te beraad
slagen over de hieronder vermelde
punten.
De Burgemeester,
T. M. ten BERGE.
van de nieuw benoemde raads-
gevonden zullen worden
’t antwoord bedenken.
Evenwel die zeilvaart heeft tegenwoordig
afgedaan. Stoom, ziet ge, stoom, dat is je
ware. Wie denkt er nu nog aan afhankelijk
te zijn van weer en wind?
De machine er in en dan vooruit!
Wederom: recht door zee!
Zacht wat, wanneer de zee ongeveer was
als een pas gegraven kanaal, overal even diep,
ja, dan zou het kunnen recht uit, recht aan.
Doch daar hapert zooveel aan, daar hapert
alles aan.
De bodem der zee is, gesteld dat het water
eens eventjes wilde verdwijnen, een heuvelland,
een bergland als men ’t noemen wil. Hier
hoog, daar laag, met andere woordenbier
ondiep, daar diep, zeer diep. Jaag nu maar J
door met uw kompas van: «Recht door zee” a
en ge zult spoedig tot de ontdekking komen, echter nog niet gevallen,
dat uwe boot uiteen springt op een bank, een J~ J: -
rif, eene klip, of hoe die dingen verder heeten.
De «beste” stuurlui zouden uw doen vier-
kan" veroordeelen en in dit geval zouden I
ze volkomen gelijk hebben ook.
De bodem der zee toch is geen egaal vlak. voorstellen doen,
ondiep wisselt elkander af. En bij j 1920 in werking treedt.
1 VI vp
alle moge-
van
LA
I