H i Stuurmanskunst. WOENSDAG 21 MAART 1900. No. 24. 1i Officieel gedeelte. verkoopers van sterken drank in ’t klein, die na 1 Mei 1900 hun beroep wenschen voor- te zettenhiervan uiterlijk vóór 1 April schrift telijk op ongezegeld papier, aan het College van Burgemeester en Wethouders behooren kennis te geventen einde geen stoornis in hun beroep te ondervinden. Buitenlandsch Nieuws. Dertigste Jaargang. I 7- Y. KUIPERS, FIRMA H. 8RANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM I NIEUWS- EN 1DTOENTIE- IIIAII VOOR FRIESLAND. Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. Men moge zich voor u Prjjs per kwartaal 70 cent franco per post 85 cent PRIJS der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 cents. Voor eiken regel meer 7| cent. Bij abonnement is de prijs belangrijk lager Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. UITGEVER: der vermindering van maar niet ieder zoo een, twee, drie, stuurman 1 aan I Maar ’t is hier de vraag of De Keizer, Prins Heinrich en de Prinsen ’t Keizerlijk huis hebben Donderdag te De man kon immers zijn roer wel Zóó en I. Beëediging leden. II. I Brieven en Berichten, de Redactie betreffende franco aan dit adres, uiterlijk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentiên Dinsdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur. geprotesteerd. Hij heeft, naar de Temps verneemt, verkla ringen voor den Franschen Consul te Londen afgelegd, waarvan door dezen proces verbaal is opgemaakt, welke naar het Fransche ministerie van buitenlandsche zaken zijn opgezonden- Deze verklaringen en kopiën van brieven, die Esterhazy mede overlegde, zullen aan den procureur-generaal te Parijs worden gegeven tot onderzoek, welk belang zij kunnen hebben voor de aanhangige rechtsgedingen, thans met het oog op de dreigende amnestie tijdelijk ge schorst. ENGELAND. Volgens den correspondent van de Times te Petersburg zijn verleden week weer 1500 Russische soldaten naar Mantjoerije gezonden, en zullen er binnenkort nieuwe be- zendingen volgenvoorts zal nog een divisie van de reserve in den Kaukasus gemobiliseerd worden en zijn twee reserve bataljons gezonden naar Andizjan, bet eindpunt van den Midden* Aziatischen spoorweg. De Keizer heeft des middags den jongsten zoon Prins Heinrich ten doop gehouden. Het kind kreeg de namen Heinrich, Victor, Ludwig, Friedrich. FRANKRIJK. President Loubet heeft Don derdag te Issy les-Moulineaux een oud-mannen huis ingewijd en vervolgens een rit gedaan door de buitenwijken van zuidelijk Parijs. Hij o.a. zeer toegejuicht door veertien honderd oude mannen, van wie een, een negen tig jarige, een korte aanspraak voorlas en hem een ruiker aanbood. «Mijnheer de President,” zeide hij, vergis niet, hij is voor Mevrouw.” Esterhazy, die nog steeds te Londen vertoeft, heeft nu ook tegen de bij den Franschen senaat I Voorzitter in den Rijksdag medegedeeld, dat de Afgevaardigde Heine voorstelde de behan deling van zijn voorstel, rakende zekere aan stekelijke ziekten, bij gesloten deuren te doen plaats hebben. Na regeling van werkzaam heden ging de Rijksdag te twaalf uur tot eene geheime zitting over, teneinde over dit laatste eene beslissing te nemen, waartoe de openbare een half uur verdaagd werd. De verschillende tribunes, ook die der pers, werden ontruimd. Te 3 uren werd de openbare zitting hervat. In de eerste plaats werd gehandeld over het voorstel van den heer Heine, sociaal-democraat, strekkende om de paragraaf over «grove onbe tamelijkheid” niet toepasselijk te verklaren op voortbrengselen der beeldende kunst, reproduc tion daarvan en de Pers. De heer Stadthagen I verdedigde het voorstel. De eindbeslissing over gv.y, dit alles in aanmerking genomen, boeien, ton- in die richting en I nen> zij, zal ieder gaaf toestemmen, dat een stuur man er toch bepaald wel een stuurmanskunst op na moet houden, met andere woorden, dat ingekomen amnestiewet inzake de affaire-Dreyfus, Diep en recht door zee mag dit niet, wille van zijne verantwoordelijkheid zijne zorg toevertrouwde belang van men- hoorendaarop sprak de Pope een feestrede kapitaal beide. Hij gevoelt j uit, eindigende met een zegenbede voor den De BURGEMEESTER der gemeente WOR KUMmaakt bekend, dat de Workum5 Maart 1900. De Burgemeester voornoemd, T. M. ten BERGE. bakens, vuren, seinen, en wat dies meer toch bepaald wel een stuurmanskunst kan wezen. Al doende leert men, maar een leerling mag nimmer alszoodanig tevens verantwoordelijk persoon zijn. Dat is te veel van hem gevergd. Uit aardigheid mag men veel doen, doch als ’t op ’t stuk van zaken aankomt, houdt alle aardigheid op, dan treedt de ernst te voorschijn. Een stuurman voor den wind heeft ’t gemakkelijk, maar de man moet ook kunnen staan te midden van storm en onweer. En op deze zijde der zaak wordt dikwerf minder gelet. Wij schreven dit artikel, dit platte” artikel als eene inleiding tot eene beschouwing over de politiek der laatste jaren en met ’t oog op de te verwachten stembus agitatie voor 1901. Onze lezers zullen dit wel hebben begrepen. H. DUITSCHLAND. Bij de voortgezette be raadslagingen over de »lex-Heinze” heeft de stoute reizen, steeds verder en verder, altijd bij het walletje langs, omdat ze ’t kompas niet kenden. Zoo voeren ze langs geheel de Middellandsche Zee, waagden zich door de Zuilen van Hercules (de straat van Gibraltar), stevenden verder over den Atlantischen Oceaan tot de Scilly- of Sorling-eilanden (ten zuidwesten van Engeland), die zij Tin-eilanden noemden, kwamen verder door ’t Kanaal over de Noordzee en vandaar om Denemarken been in de Oostzee en be zochten Noord-Duitschland, waar zij ’t barn steen ontdekten. Misschien zijn ze nog wel verder geweest altijd bij het walletje langs. Die lui kwamen er dus ook, al duurde ’t wat lang en al viel ook menig reis «in ’t water.” Zooveel eeuwen daarna werd de zeilsteen gevonden, ’t Ding heette dadelijk niet zoo, maar verkreeg later dien naam. Men ontdekte hem ’t eerst in klein-Azië bij de stad Magnesia en bevond dat hij de eigenschap bezat, om metalen, door hem gewreven, de kracht tot aantrekken te verleenen. Bovendien leerde de i ervaring, dat een met dien steen gewreven metalen naald, opgebangen of vrij op een spil geplaatst, de goedheid had, steeds naar een zelfde punt te wijzen. Zulk een middel nu was lang begeerd door de schipperij. Wel kende men sterren en wist hun loop. Een buitenmensch geeft op alles acht. Maar over dag ziet men geene sterren en bij mist en betrokken lucht evenmin. En dan aan boord van een schip een voorwerp te hebben, dat altijd eenzelfde richting blijft aan wijzen, dat was eene uitkomst. Klaar was de zaak. De magneet (naar de stad Magnesia) j werd spoedig zeilsteen geheeten, omdat men door zijne aanwijzing nu niet meer bij het walletje langs behoefde, maar zeilen kon recht I uit, recht aan, naar hartelust. werk mede De magneetnaald aan een windroos verbon den gaf ’t aanzijn aan het kompas en de voorkomende gelegenhedenden besten man aan ’t roer was klaar. Hij tuurde maar wü-zen Hfi mnot JaarmnJa koVnnrt naar zijn wegwijzer, en zette zijn streek, nadat hij zijne richting had bepaald Recht door zee de beste weg Geen gemakkelijker werk dan stuurman te zijn. En dan spreken van stuur- j manskunst? vast zetten, daarmee uit Ondertusschen, daar is een ander spreek woord, een woord der ondervinding, dat ons leert: «De beste stuurlui staan aan wal!” Dat is hunne plaats niet, zij behoorden boord te wezen. I dat woord beste” wel in den waren zin be doeld wordt. Van een lafaard spreekt men ook, alsof hij een «held” is. Onze taal kent ironie. Aan wal, ja, slaat men de beweging der schippers gade en keurt men ontzettend veel af, van ’t geen men ziet gebeuren. Dit is dwaas en dat is dom en de vent moest zus en zoo en nog al weder anders I De heeren weten ’t allemaal opperbest van verre en staande op vasten grond, terwijl de varenden de handen vol hebben en zich onder omstandigheden bevinden, door de bedillaars niet gekend. Een uitschieter, een krimper, een dwarlwind, eene zijdelingsche luwte, en zoovele andere zaken, de man aan ’t roer heeft er mee te maken, ’t klompenpubliek der toe schouwers weet er niet van en oordeelt uit de verte. Of hieronder nu de beste stuurlieden Voorstel van Burgemeester en Wethouders tjjdelijke verhooging van den gasprijs. Adres van Tjalling Reitsma: om eervol ontslag als stadswerkman, en om toekenning van een wachtgeld Adres van A. en J Walta, pachters OH! 1-:-J— aan schenlevens en 1 zijne verantwoordelijkheid en handelt daarnaar. Keizer. Daar bestaan zeekaarten. Door de zorg ook onzer Marine zijn ze zoo uitvoerig mogelijk I tengevolge allerlei verrichtte peilingen. Ook andere Marine-departementen deden aan dit en zoo is de zeeman in ’t bezit van een groot aantal kaartendie hembij weg wijzen. Hij moet daarmede bekend wezen zal hij zijne roeping getrouw vervullenhij 1 werd daarop moet behoudens deze wetenschap precies kun nen bepalenwaar hij is, hij moet rekening houden met stroom en getij, enz., enz. En de geheele wet is Verschillende leden van de radicale groep geven hun obstructie tegen de wet nog niet op en zijn van plan een nieuwe paragraaf in te lasschen, strekkende om artistieke voorstellingen en afbeeldingen niet te treffen. De sociaal-democraten willen 1 o.a. dat de wet niet vóór Hierdoor hoopt men de vaart heeft de man aan ’t roer er op te de eindstemming te vertragen. lettendat bij de diepte houdt en i lijke ondiepten vermijdt. Hij kan onmogelijk gaanhij kan dit niet en bij Kiel het afloopen van den Russischen kruiser ter wille van zijn bedrijf, ter Askold bijgewoond. Een Russisch geestelijke van het met 12 koorknapen deden vooraf een kerkzang van men- Notulen der vorige vergadering. III. Mededeeling van ingekomen stukken. IV. Stemming over het aangehouden voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verlee- nen van vergunning tot het leggen van spoorstaven in de bebouwde kom der gemeente enz. V. Wijziging der begrooting van het Burgerlijk Armbestuur over 1899. VI Alsvoren van de Gemeentelijke Gasfabriek VII. Voorstel van Burgemeester en Wethou ders tot wyziging der instructie voor den stads geneesheer. VIII Adres van T. P. Albada Jelgersma, om eene herbenoeming als stads-geneesheer. IX. Adres van het bestuur der Coöperatieve Vereeniging tot het oprichten en drijven van de Stoomzuivelfabriek „de Goede Verwachting” alhier om vergunning tot het dichtmaken van een sloot enz. X. om XI a b. XII. Gemeente-reiniging alhier, pacht, XIII Reclames tegen aanslagen in het school- geldkohier over het 4de kwartaal 1899. Voor een twintig a dertig eeuwen ’t komt er bij zulk een groot getal niet op een hand vol strepen aan, woonden daar ginds aan de oostkust van de Middellandsche Zee een paar volken, welke door alle eeuwen heen eene wereldvermaardheid hebben verkregen en die zullen behouden ook. ’t Eene volk, het Joodsche, bewoonde een land overvloeiende van melk en honigeen vruchtbaar land dus. Geen wonder alzoo dat daar landbouw en veeteelt bloeiden. Maar bet andere, meer noordelijk gelegen, was dor en schraal. De inwoners hier, Phoeniciërs geheeten, vonden in den bodem niet het noodige en waren derhalve gedwongen hun brood te zoeken op en in en over ’t water. Ze waren dan ook meest vissebers en zeelieden. Vooral in de laatste betrekking zijn ze bekend door hunne VERGADERING van den RAAD der Gemeente WORKUM, op Donder dag den 22 Maart 1900, ’s namid dags te 7 ure, teneinde te beraad slagen over de hieronder vermelde punten. De Burgemeester, T. M. ten BERGE. van de nieuw benoemde raads- gevonden zullen worden ’t antwoord bedenken. Evenwel die zeilvaart heeft tegenwoordig afgedaan. Stoom, ziet ge, stoom, dat is je ware. Wie denkt er nu nog aan afhankelijk te zijn van weer en wind? De machine er in en dan vooruit! Wederom: recht door zee! Zacht wat, wanneer de zee ongeveer was als een pas gegraven kanaal, overal even diep, ja, dan zou het kunnen recht uit, recht aan. Doch daar hapert zooveel aan, daar hapert alles aan. De bodem der zee is, gesteld dat het water eens eventjes wilde verdwijnen, een heuvelland, een bergland als men ’t noemen wil. Hier hoog, daar laag, met andere woordenbier ondiep, daar diep, zeer diep. Jaag nu maar J door met uw kompas van: «Recht door zee” a en ge zult spoedig tot de ontdekking komen, echter nog niet gevallen, dat uwe boot uiteen springt op een bank, een J~ J: - rif, eene klip, of hoe die dingen verder heeten. De «beste” stuurlui zouden uw doen vier- kan" veroordeelen en in dit geval zouden I ze volkomen gelijk hebben ook. De bodem der zee toch is geen egaal vlak. voorstellen doen, ondiep wisselt elkander af. En bij j 1920 in werking treedt. 1 VI vp alle moge- van LA I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1900 | | pagina 1