L I WOENSDAG 21 NOVEMBER'1900. No. 93. De Workumer Sluis. I Officiéél gedeelte. Dertigste Jaargang. Dit Blad verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. Y. KUIPERS, FIRMA H. 8RANDENBURGH EN ZOON. TE WORKUM Na een 25 jaren kleine reparatie In 1658 echter Een vracht werd bepaald op 40 kroden of een vierkante roede en 1 spit diep. k Den 17e Juli 1807 was de sluis droog gelegd, den 11e Juli 1808 de waterproef ge houden wegens de dichtheid van de sluis; den 19 Sept. 1808 de geheele arbeid opgenomen en opgeleverd. maar men had nog vrij wat moeite om van den heer G. Kalver- boer het recht te krijgen over zijn erf den Dit welgemeend aanbod werd moeite kreeg kon geene dan hoogst noodige reparatie aanbrengen. Eerst in den franschen tijd komt weer rede in de verhouding die het provinciaal gezag meende te moeten aannemen tegenover de sluis te Workum. Zij was An. 1795 in deplorable toestand. Met vreeze en beving ging men een storm te gemoet. Het rapport van den landsarchitect over den toestand der sluis den 4e Nov. 1804 ingediend, vertelt ons dat «het metselwerk allergebrek kigst is, de sluisdeuren niet dan met groote moeite kunnen worden gesloten omdat de ingeschreven. Het af breken van muurwerk, uitlichten en verbrengen der sluisdeuren, het amoveeren van de dubbele valbrug met wipgestel bekwam bij onderhandsche aanbesteding Tjeerd Johannes voor 875 gld. het hardsteen werd ge- I leverd voor 55 st. de kubieke voet en eindelijk geschiedde het herstel opmetselen, de sluis I der Workumer sluis met een overstrooming te worden bezocht. De 15000 gld. die de stad eindelijk met Het spijt mij verschrikkelijk dat de monnik Uffing die in de 10e eeuw Workum verliet om rust en vrede voor zijn ziel te vinden in het klooster te Werden in plaats van zijne gedich ten op den H. Ludger niet een enkele beschrij ving heeft gegeven van de mooie sluis die de invaart van zijn vaderstad afsloot van de zee. Want zonder sluis geen Workum immers! Lieden die het weten willen zeggen anders dat zonder sluis nog wel de stad zou bestaan om dat wijze voorzienigheid der oude bewoners de plaats waarop zij is gelegen boven het peil ligt door de zee bereikt; maar dat in van 150 gld. Ook de aarde tot vulling der dammen werd eindelijk van Fokele Gales bedongen tegen 19 st. per vracht.[§) Bij de Brandebure vaart, nabij de sluis kon de grond worden afgegraven. De buitendam moest wor den gelegd in de zool van de Veermanskade uit; het zou wezen een kistdam met steundam daar achter Het maken der dammen en de drooglegging werd uitbesteed. Achttien inschrijvingen kwa men op de advertentie inde sommen liepen uiteen van 12,200 gld. tot 35,600 gld., ter wijl de begrooting na aftrek van de afbraak 12,845 gld. was. Doch naar de gewoonte van dien tijd werd bij de aanbesteding bij laagste bod weer gemijnd en het werk tegen I 7020 gld. gegund aan Jochim Folkerts van Hindeloopen, die eerst voor 14,800 gld. had In de Leeuwarder Courant van den 10 Nov. j.l. werd verslag gedaan van eene zitting der provinciale Staten van Friesland in welke zitting eene bespreking plaats had over de sluis, hierboven genoemd. Het betrof de mate van subsidie door de provincie toe te staan bij eene herstelling die naar de hoofdingenieur had geadviseerd hoogst noodzakelijk was. De krachtige verdediging van den afgevaardigde uit het district Sneek, den heer Kroese, wekte woord en wederwoordde discussie werd ge animeerd, ja van de groene tafel klonk zelfs iets dat naar eene stoute bewering dat Workum zonder de sluis niet bestond, gevolgd door eene bedreiging die elk betoog van woorden overbodig maakt. Te midden van deze hartverheffende polemiek werd ook nog gehanteerd een wapen dat mijne aandacht in ’t bijzonder trokde bewering die tegenover den heer Kroese groot effect moest doen: »In 1659 werd de schutsluis het eerst van «steen gemaakt en sedert moest zij door Wor- »kum onderhouden worden.” Zoo was het debat geleid op het oorlogspad der geschiedenis en bracht mij er toe mijne aanteekeningen eens op te slaan wellicht hadde het zijn nut het aangebaalde in zijn lijst terug te brengen daar wordt zooveel be weerd dat niet waar is, en als het waar is eene andere beteekenis krijgt als men het beschouwt in het verband waaruit het genomen is. De lezers van Friso schenken misschien de proeve van mijn onderzoek bun aandacht waard. tegendeel van Friesland weinig zou overblijven indien de Workumers niet zoo verstandig waren geweest om dezen ingang af te sluiten. Als men van «belang” spreekt zou de provincie meer belang hebben dan de stad dat de sluis in goeden staat gehouden werd. Maar noch hij, noch Engelbert van Workum of anderen uit den ouden, ouden tijd, hebben ons bericht gegeven van de onontbeerlijke sluis. Wij weten weinig te weinig van dit onder werp. Maar dat de sluis er niet geweest is vóór dat Workum bestond weten wij wel. De historie echter zwijgt wanneer zij het eerst gekomen is. Doch wij gelooven graag dat Groote Pier in 1514 zijn 28 buit gemaakte schepen en 400 gevangenen «door de sluis” te Workum heeft gebrachtten minste in den tijd van het groot arbitrament (1533) zal Workum wel een sluis al hebben gehadin alle geval wij hooren van haar in 1575. Als vervolg op de geheele herstelling van den dijk door Caspar de Robles moest ook de sluis te Workum een geheele vernieuwing ondergaan. Het Hof van Friesland geeft de stad vergunning om ten bate van dit werk o a. «de kerke Boeterwaege ende andere der kerkegoederen tot Worcum tot reparatie van een nijieuwe zijl” met 1800 caroli gids, te belastenmaar hoe dit werk ten uitvoer kwam kunnen wij begrijpen, als den 8en April 1584 de klacht al weer vernomen wordt: «dat oick «de Stadts sluijse seer verslimmert is ende »zoe zeer vergangen dat zij naulicx langer «staen can, ende de pars van het zeewater «kan verdraegen, alzoe dat te bevreesen is dat «d’zelve met eenich groete inundatie soude «moegen indrieven ende alle omleggende lan sden bedervend’welcke in den macht van «den gemeene Inwoenders niet en is te onder- insinuatie geleek, en del «houden ofte nieuwes te maeckendoer d’on- I «vermogentbeijt van de gemeene man, ende «nochtans, om wijder schade te vermijden, ende »’t profijt van het gemeene beste te soecken «zeer noedich is in tijdts geholpen, ende daer- «inne versien te worden, naementlijcken, hetzij «met een nieuven sluijs ofte duijeker. enz. De bede aan de Staten om «secours ende assistentie” mocht niet batenhoezeer de re- questranten betoogden dat de sluis te Workum mede een algemeen provinciaal belang was; hoe andere zijlen en sluizen als de Ungersijll tusschen Molquerum en Hindeloopen door H. O. en Noordwolde, de zijl te Stavoren ge deeltelijk door Wijmbritseradeel werden onder houden. Workum kreeg geen steun(§) In 1590 braken de dijken bij Workum in en werd dan ook de sluis «geheel gerampo- neert.” Het laatste was mede het gevolg van het eerste maar ook omdat de stad bij het Hof van Friesland steeds doove ooren vond de heeren dijkgraven vele welgezinde familie leden. Zoo werd de stad ten einde raad genood zaakt om naar een middel van definitive ver betering uit te zien. Zij dacht dit te vinden in de bedijking van het tegenwoordige nieuw- land. Maar gedienstig als zij tegenover een gestelde overheid moet wezen, bood zij de Sta- Ook het dijksonderhoud bij Workum werd door de Contributie geheel verwaarloosd terwijl de stad een groot deel van de lasten opdroeg en weinig van de baten genoot. Deze verontachtzaming van paal- en kistwerk deed de sluis veel schade. ten van Friesland het recht van inpoldering en het sluisrecht met lusten en lasten na tuurlijk aan. gewezen van de hand. Tengevolge van de inpoldering moest de sluis verder zeewaarts worden gelegdeen ar beid die ik behoef het niet meer te zeg gen de stad betalen moest. De nieuwe sluis werd grooter dan de oude(-f-) j doch als deze van hout. 'T in 1641 was eene noodig. De stad betaalt, was de toestand van de sluis weer zóó dat de mag. en vroedsch. den 21 April besloot «wegens de gelegentheijt ende swachheijt van «de stads sluse” uit te zien om één of twee i goede nieuw gemaakte sluizen te bekomen en daarmee de sluis te Workum te repareeren. «kassen uitgemergeld zijnde draaistijlen niet In Juli echter wordt geresolveerd om geen «in ’t lood waren en de deuren zoo voorover nieuwe houten maar een steenen sluis te maken. «hingen, en bij eene bloote beschouwing van «dit alles ons eene kille schrik bevangt en «voor den ondergang van het geheele land «hangen, 40 voet, het achterverlaat 28 voet, «doet beven.” «de kolksmuren 82 voetende kolk tusschen Klaarblijkelijk is bij van meening dat niet «’oeide verlaten 120 voet, diep 7 voet ï’t bovenste van «2J voet dieper als de ouden sluis slagbalk. «De wijdte was 25 voet.”(‘) Is ook deze herstelling door de stad betaaldI Ik vermoed het omdat mij nóch uit het archief der stad noch ook uit het charterboek van het tegendeel iets gebleken is. Heeft de stad bij de provincie zelfs niet gevraagd om sub- «van eene jaarlijksche aflossing van 2000 gld.” sidie en ik meen dat in dit feit de kracht Een buitendam en een binnendam werd moet worden gezocht van het historisch bewijs geslagen over den binnendam moest de pas der Gedeputeerden dan heeft zij hiermede I sage worden gehouden volstrekt niet het recht op latere subsidie ver- j r-“ 1- loren. Wij weten dat de provinciale kas om streeks 1658 totaal was uitgeput; zoo uitgeput toegang tot die passage te doen loopen. Ein- dat zij moet worden gestijfd door doopsgezinden delijk werd dit verkregen tegen een schadeloos- af te zetten voor een leening eerst van vijf ton stelling (1566) toen nog van vier- en later van 132.943 gld. het laatste renteloos. Ik zou eer der zeggen dat de clementie tegenover provin ciale armoede niet gestraft moest worden door haar te bezigen als argument dat «Workum «sedert de sluis moe\ onderhouden”, veeleer moest beloond met ruimeren onderstand bij gunstiger geldelijke omstandigheden. Het zou ook niet rechtvaardig zijn waar «de naburige zee en «andere steeden van de provincie sodanige sub- «sidiën van den lande komen te genieten”, geljjk in een remonstrantie van 17 Juni 1719 wordt betoogd. Maar zoo is dikwijls de op vatting van een bestuurvoorgevende voor bet algemeen te waken laat het een deel te gronde gaan. Wie het lichaam verzorgen wil moet de I zorg op alle lichaamsdeelen afzonderlijk over brengen. Doch toen de sluis in 1778 was I onderloops geworden behartigde de provincie deze wijsheid nietde stad werd gedwongen 1 voor dit- en ander werk een leening aan te gaan van f 50.000. Wie de toestand van h t. s. Workum in den patriottentijd kent, dien zal het niet verwonderen dat niemand aan de stad deze som wilde opschieten. Ook de provincie en levering van materialen voor 21,800 gld. wensebte het geld niet te leenen ofschoon zij groot gevaar liep tengevolge van de toestand (f) die een eind verder in de tegenwoordige I oude dijk gelegen heeft. In 1695 vond men nog de paalstommels daarvan. Deze technische opgave is copie van een archiefstuk. alleen Workum belang bij de sluis heeft. De regeering dan door dit gevaar voor de provincie en op aandrang van Workums (ook van Gaast en Ferwoude) ingezetenenbesluit bij missive van den 20 Junij 1806 «aan het «stedelijk bestuur van Workum tot herstel van «de groote zeesluis te accordeeren een renteloos «voorschot van f 40,000 met de verplichting Die sluis zou lang zijn: «150 voeten waarvan «de voorsluis, waarin de deuren kwamen te rvenaat 20 voet de kolk tusschen j van de slagbalk afgemeten, zijnde ar FR 111II' II lllll.llIIAIII null mini ui n:si. i\n. h 1 1 UITGEVER: Prys per kwartaal 70 oent franco per post 86 cent PRIJS der ADVERTENTIËN van 15 gewone regels 40 cents. Voor eiken regel meer 7j- cent. Bij abonnement is de pry’s belangrijk lager Voorwaarden daaromtrent te vernemen bij den Uitgever. Brieven en Berichten, de Redactie betreffende franco aan dit adres uiterlijk Maandag en Donderdag middags 1 uur. Advertentién Dinsdag en Vrijdag morgens vóór 12 uur. een lid der Plaatselyke VERGADERING van den RAAD der ge meente Hemelumer Oldephaert en Noordwolde, op Zaterdag den 24 No vember I960, des voorm. te 9| ure. Punten van behandeling 1. Mededeelingen. 2. Missive van den Inspecteur der Posterijen en Telegraphie omtrent het bestelgeld voor tele grammen te Koudum. 3. Benoeming van Schoolcommissie. 4. Idem van leden en boekhouders der Burger lijke Armbesturen 5. Verzoek van E Eisma om eervol ontslag als onderwyzer aan de openbare lagere school te Nijega 6 Rapport omtrent het verzoek tot verharding van het voetpad Warns— Laax urn 7. Behandeling 2e suppl. kohier van hoofdelij- ken omslag, dienst 1900. Koudum, den 19 November 1900. De Burgemeester, H. M. TROMP.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1900 | | pagina 1