en omliggende Gemeenten.
voor WORKUM
k
T
11
I
l 1
i
II1 'tod
De dappere Hollanders.
ZATERDAG 2 MAART 1907.
No. 10.
Buitenlandsch Nieuws.
Binnenlandsch Nieuws.
I
Tweede Jaargang,
o O
1
1
’s namiddags van Sneek naar
de drie, ook door Havas
4
5
van
en
’t Lagerhuis heeft de libe-
Mackarness den minister-
I
Li
Woensdag zeide de minister-
naam van schipper Sperling
voorkomen op de lijst van
beloond. Allen die deelnamen aan het reddings-
De 25-jarige G. Z-, hooikoopman alhier,
is hij het vervoeren van een met pakken
stroo beladen schouw vermoedelijk uitgegleden
en in het water gevallen.
Op het hulpgeroep kwam spoedig redding
opdagen, doch te laatZ. was reeds in de
diepte verdwenen. Wel werden nog geruimen
tijd pogingen aangewend de levensgeesten weer
op te wekken, doch het mocht niet baten.
De inmiddels ter hulp geroepen geneesheer
dr. Wissel, kon slechts den dood constateeren.
Z: laat eene nog jeugdige weduwe met een
kindje na,
DUITSCHLAND. De Duitsche minister van
financiën, von Stengel, heeft, toen hij de be
groeting bij den Rijksdag indiende, volgens ge-
heid over het papier vloog, kwam een
heer de zaal binnen zag den schrijver. Trok
als verschrikt door die ontdekking het hoofd
in de deuropening terug en wenkte geheim
zinnig den zaalwachter tot zich. «Houd dien
meneer aan de tafel in ’t oog!, spreekt hij
kortweg. «Ik kom onmiddellijk terug!”
Na eenige oogenblikken kwam hij met een
paar agenten terug die op den schrijver toe
liepen en dezen beduidden dat hij met hen
naar het bureau in de Molsteeg moest gaan.
Zonder zich te verzetten voldeed de aange
sprokene aan het bevel.
’t Bleek een krankzinnige te zijn, die van
Rotterdam naar het krankzinnigengesticht te
Medemblik werd vervoerd en aan het Centraal
station aldaar bij het overstappen in den trein
naar Den Helder, de zorg van zijn bewakers
had weten te verschalken en er van door was
gegaan.
De heer die hem in het Postkantoor ont
dekt had, was een familielid, die daar toe
vallig op dat oogenblik binnentrad en, de om
standigheden kennende, de toedracht der zaak
>en had.
De ongelukkige werd zonder verdere stoor
nis naar de plaats zijner bestemming o verge-
I Wij konden voor een Britsche bemanning geen
grootere eer wenschen. Zij hebben de bewon
dering van de geheele wereld verworven.
«En het zou bijna onmogelijk zijn een edeler
les te vinden onder de zegepralen van geduld,
volharding, durf en menschelijkheid dan in hun
redding van een overblijfsel der ongelukkige
passagiers en bemanning van de noodlottige
Berlin."
Naar aanleiding van ’t bovenstaande mag men
t een openbare oproeping in de
Engelsche bladen ten voordeele van onze zeelui
verwachten.
Voor de nagelaten betrekkingen der beman
ning is zulk een inschrijving intusschen reeds
door den burgemeester van Harwich geopend
en de betrokken spoorwegmaatschappij heeft
daarop voor vijfhonderd pond sterling geteekend.
Ik verzoek u Z. K. H. den Prins-gemaal en
de Nederlandsche reddingboot-bemanning van
wege de Britsche Regeering onze warme
waardeering over te brengen voor hun kloek
en heldhaftig gedrag bij ’t redden van de
overgebleven schipbreukelingen aan den Hoek
van Holland en onze innige dankbaarheid voor
de schitterende, afdoende hulp in hunnen nood
betoond. Gij moet mij eene lijst verschaffen
van de bemanning der reddingboot, wien wij
gaarne gepaste belooningen zouden geven voor
hare moedige diensten. (Toejuichingen).
Dit blad verschijnt des Zaterdags en kost per halfjaar 50 cents.
Per post 0 65. Enkele Nos. 3 ets Ingezonden stukken Donder
dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens vóór 11 uur.
-- Land en Volk kan mededeelen, dat van
het aanblijven van het Ministerie zonder den I begrepi
Minister Rte.n.1. frpen Rnrnto ia
De prijs der Advertentiën is van 1 5 regels 25 cents, elke
regel meer 4 cents. Grootere letters worden berekend naar
de ruimte die zij innemen. Bij abonnement belangrijk lager.
De Koning, ging de minister voort, met de
levende waardeering van kloeke daden, in ’t i
bijzonder van hulpbetoon in den nood, welke
hij steeds aan den dag legt, heeft den Prins
gemaal zijn wensch medegedeeld om hem het
grootkruis der Bath-orde te verleenen, welke
aanbieding Z. K. H. heeft aanvaard. Ik ben er
zeker van dat het Huis zich verheugen zal in
zoo vaardige erkenning van treffenden moed en
toewijding, in de pogingen om deze betreurens-
waardige ramp te lenigen, betoond. (Toejui
chingen).
De lersche afgevaardige Joyce riepVergeet
Sperling niet
Vervolgens ging het Huis over tot de orde
van den dag.
In de zitting van
president dat de
zeer zeker zou
degenen die door de regeering zullen worden
1- -
werk zullen beloond worden.
Uitgave van T. GAASTRA Bz.,
firma H. BRANDENBURGH Zoon
te WORKUM.
Tram-ongeluk.
Gisterochtend, ongeveer halftien uur, ont
spoorde tusschen Lippenhuizen en Beetster-
zwaag, even benoorden het Goddeloos Tolhek,
een goederentram der Nederl. Tramweg-
Maatschappij De locomotief liep uit de rails
tegen een boom en kantelde. De machinist
en vier andere personen, allen werklieden der
Ned. Tramweg-Maatschappij, liepen brand
wonden op, waarvan enkele ernstig. Door
de doctoren De Groot en Ebbinge werd het
eerste verband gelegd. De boom waartegen
de machine liep is middendoor geknapt en ligt
over een goederenwagen met den top half
over den weg.
De gewonden zijn gebracht naar Heerenveen
in de volgende personentram, waar een drietal
doctoren en een pleegzuster spoedig hulp ver
leenden. Een der gewonden, Comello, is zeer
ernstig gebrand. Er bestaat gevaar voor zijn
leven.
De door het tram-ongeluk gewonde werk
meester Roorda mocht Donderdag per tram
naar zijn huis vervoerd worden. Hij heeft
vreeselijke brandwonden aan zijn hoofd en
handen en is gekneusd aan zijne linkerzijde.
De schilders Wesseling en v. d. Meer heb
ben ook vreeselijke wonden. Wesseling kon
echter vervoerd worden. De toestand van
van der Meer is zoo, dat hij niet vervoerd
kan worden. De schilder Oomello is er het
ergst aan toe, hij heeft op verscheidene plaat
sen wonden en blijft bij dr. van’Schouwen,
waar allen verbonden werden. Zijn toestaud
was Donderdag (2 uur ’s namiddags) zeer
I zorgelijk.
Vanuit Gorredijk kwamen pleegzusters per
mee om direct hulp
Minister Staal, geen sprake is.
Zomerdienst H. IJ. S. M.
De overige veranderingen blijkens eerste bracht,
ontwerp der Hollandsche Ijzeren Spoorweg
maatschappij, zomerdienst 1 Mei 1907, zijn
de volgende
De markttrein op Dinsdag, die 5.40 ’s voorm.
Maandagmorgen omstreeks 9 uur had
op de Geeuw, nabij het Tichelwerk, een
droevig ongeluk plaats.
van Leeuwarden naar Sneek vertrekt, zal ook
gedurende de maanden Mei, Juni en Septem
ber loopen.
De markttrein op Dinsdag, die thans 2,35
nam. van Sneek in de richting Stavoren gaat,
vertrekt dan ^.53 aankomst 3,53
De Vrijdagsche markttrein van 2,59's nam.
gaat één minuut vroeger van Sneek, stopt
dan ook te Oudega en komt 3 50 te Stavoren.
Trein 10.46 ’s nam. van Stavoren naar
Leeuwarden vertrekt 5 minuten later, en komt
op denzelfden tijd te Leeuwarden.
Trein 1,25 ’s namiddags van Stavoren naar
Sneek vervalt.
Ingelegd wordt een trein van Stavoren naar
Leeuwarden, vertrek 3.18 ’s namiddags, aan
komst 4,49.
Trein 3 57
Leeuwarden vervalt.
Verkeer StavorenEnk huizen.
Naar men verneemt werden in het afge-
loopen jaar met de beide stoomponten tusschen
Stavoren en Enkhuizen van de Hollandsche
Ijzeren Spoorweg-Maatschappij ruim 21.000
wagens met goederen en vee overgebracht en
met de stoom booten tusschen deze havens ruim
14.000 reizigers vervoerd, cijfers, die in
vroegere jaren nog nooit waren bereikt en
die aantoonen de groote ontwikkeling van het
verkeer tusschen Friesland en Holland.
Dat de exploitatie van booten en ponten
aan goede handen is toevertrouwd, moge wel
hieruit blijken, dat, behoudens den ijstoestand
op 30 en 31 December j 1. gedurende het
geheele jaar 1906 geen enkele vaart werd
verzuimd. Met elke weersgesteldheid, ook dan
wanneer geen ander vaartuig op de wijde
watervlakte is te zien, gaat de wakkere be
manning met haar dikwijls kostbare lading in
zee en waren zelfs de aansluitingen op de
sneltreinen steeds verzekerd.
In verband met de groote ontwikkeling van
het vervoer zullen, gelijk men verneemt, de
spoorinrichtingen aan het station Sta/oren
binnenkort belangrijk worden uitgebreid.
Een ontvluchte gevangene. Maandagavond
omstreeks zes uur kwam een heer het Post
kantoor te Amsterdam binnen en ging aan
een voor het publiek bestemde tafels zitten j
schrijven. Terwijl zijn pen in razende snel- tram met de gewonden
andere te kunnen bieden Alle gekwetsten zijn gehuwd!
gemaal
om I
’t leven der overgebleven schipbreukelingen der
zm_
Minister Bannerman antwoordde met het
Holland gered toen voorlezen van ’t volgende telegram, door den
bemanning, in een 1 minister van Buitenlandsche Zaken aan den
De gedenkboeken 1 Britschen gezant te ’s Gravenhage gezonden:
geen grootscher lofzang op de onschatbare
geheele wereld?'
landsche buren, veelszins
Den Haag terug keeren, voordat wij hen gered I woonte een redevoering gehouden. Hij consta-
i taTA—* z~i i ta j j daar*iïi dut ilc handelsverdragen van ê6n
financieel standpunt beschouwd, zeer gunstige
resultaten hadden gehad. De douanerechten
brachten in 4906 negentig rnillioen mark meer
op dan in het vorige jaar. De belasting op de
sqoorwegkaartjes bleef verre beneden de raming.
In weerwil, dat het tekort van 240 rnillioen in
I 1906 op 63 rnillioen voor 1907 is teruggebracht
en men dus wel mag spreken van verbetering
I in de rijksfinanciën, zou de regeering toch
eigenlijk een nieuwe belasting moeten voor
stellen, maar de verbonden regeeringen willen
daarvan voorloopig afzien om de verdere ont
wikkeling der ingevoerde belastingen aftewachten.
FRANKRIJK. Uit Rome wordt aan Havas
onder voorbehoud bericht, dat men op het Vati-
kaan de breuk als definitief beschouwt en zelfs
in de oneenigheid tusschen Clemenceau en Briand
niets dan een handigheid ziet, daar de president
van het kabinet, het voorstel der bisschoppen
verwerpend, in zijn persoonlijken stijl de ge
dachte van al zijn kameraden zon hebben uit
gesproken. De laatste voorwaarden vindt het
Vatikaan onaannemelijk. Briand heeft den 20en
Februari zelf in de Kamer gezegd, dat de ver
plichting van een onderhoud der kerken slechts
op de geestelijkheid zou drukken, indien de
kerken haar eigendom waren. Nu dit eigendom
haar is onttrokken, kan men van haar geen be
zitters verplichtingen vorderen.
De uitsluiting van buitenlandsche priesters
is onder een stelsel van scheiding volgens het
Vatikaan onzinnig en Briand heeft in Mei 1905
deze uitsluiting ten opzichte der association niet
gewild voor Protestantsche geestelijken en rab
bijnen. Ook de uitsluiting van Fransche congre-
ganisten acht het Vatikaan eenonaannemelijken
eisch.
In de Univers wordt gezegd, dat de onder-
handelingen tusschen de regeering en den aarts
bisschop feitelijk zijn afgebroken wegens het
onaannemelijke van
genoemde punten.
ENGELAND. In
rale afgevaardigde
president Campbell Bannerman gevraagd, of de
Britsche Begeering voornemens was stappen te
doen om openbare uiting te geven aan het
warm gevoel van dankbaarheid door het Britsche
volk gekoesterd voor den Nederlandschen Prins
en de Nederlandsche reddingbootslieden
hunne heldhaftige pogingen tot redding van
durende eer der Nederlandsche reddingsboot- I Berlin (Toejuichingen.)
mannen zijn 15 zielen van het wrak van het
s.s. Berlin bij den Hoek van I
128 personen, passagiers en bemanning, in een
woedende zee omkwamen. F
der zee bevatten geen aangrijpender hoofdstuk.
waarde der reddingbooten als instelling in de
People (Zondagsblad): »Onze Neder-
1 j aan ons gelijk, zijn
geboren zeelieden. Zij hebben letterlijk hun
tehuis op den Oceaan veroverd.
«Zoo ’t mogelijk ware zulke heldenmoed, als
die van kapitein Jansen en zijn moedige redding-
bootbemanning te benijden, zouden wij vooraan
zijn in een wedstrijd om hun zilte lauweren. I
I
Het is moeilijk, schrijft de Londensche bericht
gever van de O. H. Ct., de aandoening, waar
mede de in spanning verbeide berichten omtrent
de redding der schipbreukelingen uit de Berlin
hier in Engeland ontvangen zijn, recht te doen
wedervaren. Men weet, dat Engelschen nóch binnenkort
in ’t algemeen gesproken, nóch ten opzichte 1 1
van onzen landaard spoedig in geestdrift ont
vlammen en men kan derhalve uit het volgende
voorval zien hoe groote bewondering de moedige
daad van onze zeelui gewekt heeft.
Een Nederlander, dezer dagen in een café
onder de kring van zijn Engelsche bekenden
komend, wordt daar ontvangen met den kreet
«Three cheers for the Dutchmen
Met de grootste waardeering schrijft en spreekt
men ook over de sympathieke daad van Prins
Hendrik. Een avondblad van Zaterdag drukt
met vette letters, door een dikken rand omlijst,
’s Prinsen gezegde af: «We willen niet naar
hebben.De Prins-Gemaal, ’s Prinsen portret teerde daarin, dat de handelsverdragen van een
vindt men herhaaldelijk bij afbeeldingen van
plaats en tooneel des onheils.
Enkele aanhalingen mogen het gezegde nog
nader toelichten.
De Daily Express (niet bijzonder Hollandsch-
lievend!) De daad zal een nieuwen tint van
heldenmoed aaii den naam van Hollander ver
leenen.
Daily Telegraph: De dank van alle Engel
sche mannen en vrouwen zal naar de edele
Hollandsche zeelieden uitgaan, die de booten
bemand hebben, welke gedurende zes-en-dertig
uren zulk een bezielenden strijd tegen zee en
storm gevoerd hebben. Niets schooners is ooit
aan onze eigen kusten gedaan, waar dapper
reddingsbootwerk in iederen orkaan, die woedt,
volvoerd wordt. Ofschoon keer op keer terug
geslagen gaven ze het niet op voordat zij hun
overwinning behaald hadden en wij mogen hopen,
dat een gepaste waardeering hun voor zulk zelf
opofferend streven geschiede.
«De mannen der reddingboot werden aange-
moedigd door het persoonlijke voorbeeld van
Prins Hendrik, den gemaal van de Koningin
der Nederlanden, die tweemaal in de stoom-
loodsboot uitging en zoo dicht mogelijk naar het
wrak toog. Dit bewijs van moed en blijk van
innige sympathie zal ten hoogste gewaardeerd
worden in dit land en evenzoo in Duitschland,
dat zulk een groot aandeel in de slachtoffers te
dragen heeft. In zulk een donkere ure zou de
beambtenwereld inderdaad barbaarsch moeten
zijn indien hare stijfheid niet ontspannen werd,
maar niemand kon welwillender geweest zijn
dan de Hollandsche autoriteiten in Den Haag
in de toebereidselen, die gemaakt zijn voor de
dooden en in hun bezorgdheid voor de treurende
verwanten®.
Pall Mall Gazette: «Ieder moet thans be
seffen, dat geen mate van lof te groot kan zijn
voor hun dappere redders, en wij twijfelen er
niet aan of de openbare meening in dit land
zal zulk een heldhaftigheid op dezelfde tastbare
wijze erkennen als met de Bretonsche visschers
die zulke uitstekende diensten verleenden, toen
de Dunmar Castle bij Ushant schipbreuk geleden
had. Zulke diensten en zulk een erkenning
moeten er toe bijdragen veel van de gevoeligheid
te heelen, die tusschen Eugelschen en Neder
landers, als het onvermijdelijk gevolg van den
rassenstrijd in Zuid-Afrika, bestaat.®
Weekly Dispatch (Zondagsbl. der Daily Mail)
«Wanneer zal hun roem verwelken Tot voort-
l
ADVERTENTIEBLAD
l
l
NIEUWS- EN
I
A I
The j" 7 w