en omliggende Gemeenten. voor WORKUM k T 11 I l 1 i II1 'tod De dappere Hollanders. ZATERDAG 2 MAART 1907. No. 10. Buitenlandsch Nieuws. Binnenlandsch Nieuws. I Tweede Jaargang, o O 1 1 ’s namiddags van Sneek naar de drie, ook door Havas 4 5 van en ’t Lagerhuis heeft de libe- Mackarness den minister- I Li Woensdag zeide de minister- naam van schipper Sperling voorkomen op de lijst van beloond. Allen die deelnamen aan het reddings- De 25-jarige G. Z-, hooikoopman alhier, is hij het vervoeren van een met pakken stroo beladen schouw vermoedelijk uitgegleden en in het water gevallen. Op het hulpgeroep kwam spoedig redding opdagen, doch te laatZ. was reeds in de diepte verdwenen. Wel werden nog geruimen tijd pogingen aangewend de levensgeesten weer op te wekken, doch het mocht niet baten. De inmiddels ter hulp geroepen geneesheer dr. Wissel, kon slechts den dood constateeren. Z: laat eene nog jeugdige weduwe met een kindje na, DUITSCHLAND. De Duitsche minister van financiën, von Stengel, heeft, toen hij de be groeting bij den Rijksdag indiende, volgens ge- heid over het papier vloog, kwam een heer de zaal binnen zag den schrijver. Trok als verschrikt door die ontdekking het hoofd in de deuropening terug en wenkte geheim zinnig den zaalwachter tot zich. «Houd dien meneer aan de tafel in ’t oog!, spreekt hij kortweg. «Ik kom onmiddellijk terug!” Na eenige oogenblikken kwam hij met een paar agenten terug die op den schrijver toe liepen en dezen beduidden dat hij met hen naar het bureau in de Molsteeg moest gaan. Zonder zich te verzetten voldeed de aange sprokene aan het bevel. ’t Bleek een krankzinnige te zijn, die van Rotterdam naar het krankzinnigengesticht te Medemblik werd vervoerd en aan het Centraal station aldaar bij het overstappen in den trein naar Den Helder, de zorg van zijn bewakers had weten te verschalken en er van door was gegaan. De heer die hem in het Postkantoor ont dekt had, was een familielid, die daar toe vallig op dat oogenblik binnentrad en, de om standigheden kennende, de toedracht der zaak >en had. De ongelukkige werd zonder verdere stoor nis naar de plaats zijner bestemming o verge- I Wij konden voor een Britsche bemanning geen grootere eer wenschen. Zij hebben de bewon dering van de geheele wereld verworven. «En het zou bijna onmogelijk zijn een edeler les te vinden onder de zegepralen van geduld, volharding, durf en menschelijkheid dan in hun redding van een overblijfsel der ongelukkige passagiers en bemanning van de noodlottige Berlin." Naar aanleiding van ’t bovenstaande mag men t een openbare oproeping in de Engelsche bladen ten voordeele van onze zeelui verwachten. Voor de nagelaten betrekkingen der beman ning is zulk een inschrijving intusschen reeds door den burgemeester van Harwich geopend en de betrokken spoorwegmaatschappij heeft daarop voor vijfhonderd pond sterling geteekend. Ik verzoek u Z. K. H. den Prins-gemaal en de Nederlandsche reddingboot-bemanning van wege de Britsche Regeering onze warme waardeering over te brengen voor hun kloek en heldhaftig gedrag bij ’t redden van de overgebleven schipbreukelingen aan den Hoek van Holland en onze innige dankbaarheid voor de schitterende, afdoende hulp in hunnen nood betoond. Gij moet mij eene lijst verschaffen van de bemanning der reddingboot, wien wij gaarne gepaste belooningen zouden geven voor hare moedige diensten. (Toejuichingen). Dit blad verschijnt des Zaterdags en kost per halfjaar 50 cents. Per post 0 65. Enkele Nos. 3 ets Ingezonden stukken Donder dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens vóór 11 uur. -- Land en Volk kan mededeelen, dat van het aanblijven van het Ministerie zonder den I begrepi Minister Rte.n.1. frpen Rnrnto ia De prijs der Advertentiën is van 1 5 regels 25 cents, elke regel meer 4 cents. Grootere letters worden berekend naar de ruimte die zij innemen. Bij abonnement belangrijk lager. De Koning, ging de minister voort, met de levende waardeering van kloeke daden, in ’t i bijzonder van hulpbetoon in den nood, welke hij steeds aan den dag legt, heeft den Prins gemaal zijn wensch medegedeeld om hem het grootkruis der Bath-orde te verleenen, welke aanbieding Z. K. H. heeft aanvaard. Ik ben er zeker van dat het Huis zich verheugen zal in zoo vaardige erkenning van treffenden moed en toewijding, in de pogingen om deze betreurens- waardige ramp te lenigen, betoond. (Toejui chingen). De lersche afgevaardige Joyce riepVergeet Sperling niet Vervolgens ging het Huis over tot de orde van den dag. In de zitting van president dat de zeer zeker zou degenen die door de regeering zullen worden 1- - werk zullen beloond worden. Uitgave van T. GAASTRA Bz., firma H. BRANDENBURGH Zoon te WORKUM. Tram-ongeluk. Gisterochtend, ongeveer halftien uur, ont spoorde tusschen Lippenhuizen en Beetster- zwaag, even benoorden het Goddeloos Tolhek, een goederentram der Nederl. Tramweg- Maatschappij De locomotief liep uit de rails tegen een boom en kantelde. De machinist en vier andere personen, allen werklieden der Ned. Tramweg-Maatschappij, liepen brand wonden op, waarvan enkele ernstig. Door de doctoren De Groot en Ebbinge werd het eerste verband gelegd. De boom waartegen de machine liep is middendoor geknapt en ligt over een goederenwagen met den top half over den weg. De gewonden zijn gebracht naar Heerenveen in de volgende personentram, waar een drietal doctoren en een pleegzuster spoedig hulp ver leenden. Een der gewonden, Comello, is zeer ernstig gebrand. Er bestaat gevaar voor zijn leven. De door het tram-ongeluk gewonde werk meester Roorda mocht Donderdag per tram naar zijn huis vervoerd worden. Hij heeft vreeselijke brandwonden aan zijn hoofd en handen en is gekneusd aan zijne linkerzijde. De schilders Wesseling en v. d. Meer heb ben ook vreeselijke wonden. Wesseling kon echter vervoerd worden. De toestand van van der Meer is zoo, dat hij niet vervoerd kan worden. De schilder Oomello is er het ergst aan toe, hij heeft op verscheidene plaat sen wonden en blijft bij dr. van’Schouwen, waar allen verbonden werden. Zijn toestaud was Donderdag (2 uur ’s namiddags) zeer I zorgelijk. Vanuit Gorredijk kwamen pleegzusters per mee om direct hulp Minister Staal, geen sprake is. Zomerdienst H. IJ. S. M. De overige veranderingen blijkens eerste bracht, ontwerp der Hollandsche Ijzeren Spoorweg maatschappij, zomerdienst 1 Mei 1907, zijn de volgende De markttrein op Dinsdag, die 5.40 ’s voorm. Maandagmorgen omstreeks 9 uur had op de Geeuw, nabij het Tichelwerk, een droevig ongeluk plaats. van Leeuwarden naar Sneek vertrekt, zal ook gedurende de maanden Mei, Juni en Septem ber loopen. De markttrein op Dinsdag, die thans 2,35 nam. van Sneek in de richting Stavoren gaat, vertrekt dan ^.53 aankomst 3,53 De Vrijdagsche markttrein van 2,59's nam. gaat één minuut vroeger van Sneek, stopt dan ook te Oudega en komt 3 50 te Stavoren. Trein 10.46 ’s nam. van Stavoren naar Leeuwarden vertrekt 5 minuten later, en komt op denzelfden tijd te Leeuwarden. Trein 1,25 ’s namiddags van Stavoren naar Sneek vervalt. Ingelegd wordt een trein van Stavoren naar Leeuwarden, vertrek 3.18 ’s namiddags, aan komst 4,49. Trein 3 57 Leeuwarden vervalt. Verkeer StavorenEnk huizen. Naar men verneemt werden in het afge- loopen jaar met de beide stoomponten tusschen Stavoren en Enkhuizen van de Hollandsche Ijzeren Spoorweg-Maatschappij ruim 21.000 wagens met goederen en vee overgebracht en met de stoom booten tusschen deze havens ruim 14.000 reizigers vervoerd, cijfers, die in vroegere jaren nog nooit waren bereikt en die aantoonen de groote ontwikkeling van het verkeer tusschen Friesland en Holland. Dat de exploitatie van booten en ponten aan goede handen is toevertrouwd, moge wel hieruit blijken, dat, behoudens den ijstoestand op 30 en 31 December j 1. gedurende het geheele jaar 1906 geen enkele vaart werd verzuimd. Met elke weersgesteldheid, ook dan wanneer geen ander vaartuig op de wijde watervlakte is te zien, gaat de wakkere be manning met haar dikwijls kostbare lading in zee en waren zelfs de aansluitingen op de sneltreinen steeds verzekerd. In verband met de groote ontwikkeling van het vervoer zullen, gelijk men verneemt, de spoorinrichtingen aan het station Sta/oren binnenkort belangrijk worden uitgebreid. Een ontvluchte gevangene. Maandagavond omstreeks zes uur kwam een heer het Post kantoor te Amsterdam binnen en ging aan een voor het publiek bestemde tafels zitten j schrijven. Terwijl zijn pen in razende snel- tram met de gewonden andere te kunnen bieden Alle gekwetsten zijn gehuwd! gemaal om I ’t leven der overgebleven schipbreukelingen der zm_ Minister Bannerman antwoordde met het Holland gered toen voorlezen van ’t volgende telegram, door den bemanning, in een 1 minister van Buitenlandsche Zaken aan den De gedenkboeken 1 Britschen gezant te ’s Gravenhage gezonden: geen grootscher lofzang op de onschatbare geheele wereld?' landsche buren, veelszins Den Haag terug keeren, voordat wij hen gered I woonte een redevoering gehouden. Hij consta- i taTA—* z~i i ta j j daar*iïi dut ilc handelsverdragen van ê6n financieel standpunt beschouwd, zeer gunstige resultaten hadden gehad. De douanerechten brachten in 4906 negentig rnillioen mark meer op dan in het vorige jaar. De belasting op de sqoorwegkaartjes bleef verre beneden de raming. In weerwil, dat het tekort van 240 rnillioen in I 1906 op 63 rnillioen voor 1907 is teruggebracht en men dus wel mag spreken van verbetering I in de rijksfinanciën, zou de regeering toch eigenlijk een nieuwe belasting moeten voor stellen, maar de verbonden regeeringen willen daarvan voorloopig afzien om de verdere ont wikkeling der ingevoerde belastingen aftewachten. FRANKRIJK. Uit Rome wordt aan Havas onder voorbehoud bericht, dat men op het Vati- kaan de breuk als definitief beschouwt en zelfs in de oneenigheid tusschen Clemenceau en Briand niets dan een handigheid ziet, daar de president van het kabinet, het voorstel der bisschoppen verwerpend, in zijn persoonlijken stijl de ge dachte van al zijn kameraden zon hebben uit gesproken. De laatste voorwaarden vindt het Vatikaan onaannemelijk. Briand heeft den 20en Februari zelf in de Kamer gezegd, dat de ver plichting van een onderhoud der kerken slechts op de geestelijkheid zou drukken, indien de kerken haar eigendom waren. Nu dit eigendom haar is onttrokken, kan men van haar geen be zitters verplichtingen vorderen. De uitsluiting van buitenlandsche priesters is onder een stelsel van scheiding volgens het Vatikaan onzinnig en Briand heeft in Mei 1905 deze uitsluiting ten opzichte der association niet gewild voor Protestantsche geestelijken en rab bijnen. Ook de uitsluiting van Fransche congre- ganisten acht het Vatikaan eenonaannemelijken eisch. In de Univers wordt gezegd, dat de onder- handelingen tusschen de regeering en den aarts bisschop feitelijk zijn afgebroken wegens het onaannemelijke van genoemde punten. ENGELAND. In rale afgevaardigde president Campbell Bannerman gevraagd, of de Britsche Begeering voornemens was stappen te doen om openbare uiting te geven aan het warm gevoel van dankbaarheid door het Britsche volk gekoesterd voor den Nederlandschen Prins en de Nederlandsche reddingbootslieden hunne heldhaftige pogingen tot redding van durende eer der Nederlandsche reddingsboot- I Berlin (Toejuichingen.) mannen zijn 15 zielen van het wrak van het s.s. Berlin bij den Hoek van I 128 personen, passagiers en bemanning, in een woedende zee omkwamen. F der zee bevatten geen aangrijpender hoofdstuk. waarde der reddingbooten als instelling in de People (Zondagsblad): »Onze Neder- 1 j aan ons gelijk, zijn geboren zeelieden. Zij hebben letterlijk hun tehuis op den Oceaan veroverd. «Zoo ’t mogelijk ware zulke heldenmoed, als die van kapitein Jansen en zijn moedige redding- bootbemanning te benijden, zouden wij vooraan zijn in een wedstrijd om hun zilte lauweren. I I Het is moeilijk, schrijft de Londensche bericht gever van de O. H. Ct., de aandoening, waar mede de in spanning verbeide berichten omtrent de redding der schipbreukelingen uit de Berlin hier in Engeland ontvangen zijn, recht te doen wedervaren. Men weet, dat Engelschen nóch binnenkort in ’t algemeen gesproken, nóch ten opzichte 1 1 van onzen landaard spoedig in geestdrift ont vlammen en men kan derhalve uit het volgende voorval zien hoe groote bewondering de moedige daad van onze zeelui gewekt heeft. Een Nederlander, dezer dagen in een café onder de kring van zijn Engelsche bekenden komend, wordt daar ontvangen met den kreet «Three cheers for the Dutchmen Met de grootste waardeering schrijft en spreekt men ook over de sympathieke daad van Prins Hendrik. Een avondblad van Zaterdag drukt met vette letters, door een dikken rand omlijst, ’s Prinsen gezegde af: «We willen niet naar hebben.De Prins-Gemaal, ’s Prinsen portret teerde daarin, dat de handelsverdragen van een vindt men herhaaldelijk bij afbeeldingen van plaats en tooneel des onheils. Enkele aanhalingen mogen het gezegde nog nader toelichten. De Daily Express (niet bijzonder Hollandsch- lievend!) De daad zal een nieuwen tint van heldenmoed aaii den naam van Hollander ver leenen. Daily Telegraph: De dank van alle Engel sche mannen en vrouwen zal naar de edele Hollandsche zeelieden uitgaan, die de booten bemand hebben, welke gedurende zes-en-dertig uren zulk een bezielenden strijd tegen zee en storm gevoerd hebben. Niets schooners is ooit aan onze eigen kusten gedaan, waar dapper reddingsbootwerk in iederen orkaan, die woedt, volvoerd wordt. Ofschoon keer op keer terug geslagen gaven ze het niet op voordat zij hun overwinning behaald hadden en wij mogen hopen, dat een gepaste waardeering hun voor zulk zelf opofferend streven geschiede. «De mannen der reddingboot werden aange- moedigd door het persoonlijke voorbeeld van Prins Hendrik, den gemaal van de Koningin der Nederlanden, die tweemaal in de stoom- loodsboot uitging en zoo dicht mogelijk naar het wrak toog. Dit bewijs van moed en blijk van innige sympathie zal ten hoogste gewaardeerd worden in dit land en evenzoo in Duitschland, dat zulk een groot aandeel in de slachtoffers te dragen heeft. In zulk een donkere ure zou de beambtenwereld inderdaad barbaarsch moeten zijn indien hare stijfheid niet ontspannen werd, maar niemand kon welwillender geweest zijn dan de Hollandsche autoriteiten in Den Haag in de toebereidselen, die gemaakt zijn voor de dooden en in hun bezorgdheid voor de treurende verwanten®. Pall Mall Gazette: «Ieder moet thans be seffen, dat geen mate van lof te groot kan zijn voor hun dappere redders, en wij twijfelen er niet aan of de openbare meening in dit land zal zulk een heldhaftigheid op dezelfde tastbare wijze erkennen als met de Bretonsche visschers die zulke uitstekende diensten verleenden, toen de Dunmar Castle bij Ushant schipbreuk geleden had. Zulke diensten en zulk een erkenning moeten er toe bijdragen veel van de gevoeligheid te heelen, die tusschen Eugelschen en Neder landers, als het onvermijdelijk gevolg van den rassenstrijd in Zuid-Afrika, bestaat.® Weekly Dispatch (Zondagsbl. der Daily Mail) «Wanneer zal hun roem verwelken Tot voort- l ADVERTENTIEBLAD l l NIEUWS- EN I A I The j" 7 w

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1907 | | pagina 1