voor WORKUI on omliggende Gemeenten. Van het Wereldtooneel. Bruins, Oud-Workum, I tegen 1 ct. per stuk, in den Boekwinkel van T.GAASTRABz. rawiuiawi] en mpuiufluuDi. Over dit en dat. ZATERDAG 25 JANUARI 1908. No. 4. Binnenlandsch Nieuws. zwaar chromo papier, onder en boven voorzien van I tl formaat 92 X 62 cM., in 10 kleuren gedrukt, op 34ste Jaargang. metaallijsten, speciaal goe^ lezers van de Leeuw ar dè^ ne uitgave voor de ut, is tegen 55 CSZlts J. C. NAUTA. scheepvaart zonder heeft geweigerd Moelai-Hafid te je voor iemand, die daar zoo rustig weg, lö VionC/l k/iAn zl aa.. zlz. O .1 .1 A - mij toe, dat de heeren wat nu men van plan Maar men is in dat gedeelte van ons land, de Zuidoost-punt van de provincie Utrecht, nu juist niet zoo erg voorlijk. Misschien dat zoo’n kanaal daar wel vereeniging voor 1 man kon verlokken. van de helft van f 28,257,623. In het belang van den dienst wordt echter de beschikking gevraagd over het volle be- plaats hebben, voor is, weet ik niet. in ons land verliezen dan hij denkt. Ook bij Duitsche vrij zinnigen loopt de maat wel eens over. De prijs der Advertentiën is van 1—5 regels 25 cents, elke regel meer 4 cents. Grootere letters worden berekend naar de ruimte die zij innemen. Bij abonnement belangrijk lager. vorming, zoo hij niet al niet de medewerking der vrijzinnigen aan de regeeringspolitiek had opgezegd, toch den Rijkskanselier zou gewaar schuwd hebben, dat het daartoe wel eens komen kon. Maar deze, Pachnike, heeft een zeer luchtscheepvaart den heer Far- zachtzinnige rede gehouden, waarin hij wel de Die vereeniging is pasop- j eischen der vrijzinnigen handhaafde, maar toch gericht en haar ontwerp-statuten zijn verschenen, liet uitkomen dat ze voor de doorzetting daarvan West-Pruisen en Posen zonder eenige verdere opgave van redenen grond onteigenenen kan. En zij is noodig geworden nu de kolonisatie politiek, die tot nu toe gevolgd werd, schip breuk leed. Door de tegenstand, die het ontwerp aanvankelijk bij alle partijen ondervond, is de regeering genoodzaakt geworden er deze beper king in op te nemen, dat niet meer dan 70.000 EL A. onteigend mocht worden. Dat is dus nog een, hoewel geringen troost voor do Polen, die zeker niet vredelievender er door gestemd zullen worden tegenover de Prui sische regeering en de Pruisen. Terecht ver klaarde de Vrijzinnige Dr. Müller, dat iedere zal wekken. wens ook in het Pruisische Huis van Afgevaar- 1 en tand tegen het ontwerp Werkelijk, Von Bülow kan, als hij zoo doorgaat, wel eens eerder zijn meerderheid nog j verliezen dan hii denkt. Ook hii Duitsche vrii- I - - ramp 10 personen gedood28 waren gewond. Dat is zelfs bij Russen het geval, die anders Naar de Standaard verneemt heeft mr. Th. Heemskerk de opdracht tot Kabinets formatie aanvaard Krediet wet Oorlog Bij de Tweede Kamer is thans een voorstel ingekomen, waarbij ter voorziening in de behoeften van den dienst van het departement van Oorlog, de beschikking wordt gevraagd over de benoodigde gelden van zes maanden, en de be schikking zal worden verkregen over de helft de sommen, bij art. 1 uitgetrokken, dus en zijn wet bepaalt, dat de regeering in de provincies goed voor was om de menschen er wat wakker te maken, ’t Brengt levendigheid en beweging, eerst bij het graven en daarna door het verkeer, dat allicht de industrie, zooals die te Veenendaal bestaat, krachtiger maakt en die, waar heeren burgemeesters gelooven, ook elders, tengevolge van het kanaal ontstaan zal. Nu, dat laatste zou niet kwaad zijn. Wat industrie kunnen we in ons land nog best gebruiken. We hebben het altijd te druk gehad met handel en scheep vaart en boerenbedrijf, om ons daarmee veel bezig te houden. En het gemis aan grond stoffen en aan steenkool, niet te vergeten, heb ben zeker ook al meegewerkt om ons er af te houden. Dat laatste gemis schijnt nu langzamer hand te worden opgeheven. In Limburg graven we al druk naar steenkool. En te Helenaveen is men nog altijd aan het boren. Voor eenige dagen was men, las ik, in de zandsteen bezig. Dan komt men in het leigebergte en daarna in de steenkool, als die er is. Maar niet alleen voor de industrie, ook voo- de scheepvaart, is die hoe langer zoo meernoor dig. De scheepvaart van vroeger bestaat nie- meer. In 1898 waren van de 6605 schepent die dat jaar den Nieuwen Waterweg binnen, kwamen, nog 365 zeilschepen. In 1907 waren er van de 9837 nog 116 zeilschepen. Wel een verschil. drag op enkele artikelen, organiseerd is. Zooals de toestanden nu zijn, komt, zoo meenen ze, het geld, dat voor de de interpeïïatïë overkiesrechther- 1 vloot bewilligd wordt, voor het grootste deel ten i NOORD. WORKUM. Groote voorraadStoelen, Tafels, Spiegels, Kasten, Karpetten, Loopers, Vloerzeil, Tafelzeil, Matten enz. enz. I Alle goederen zijn nieuw. -:- Van de beste fabrieken afkomstig. Steeds de laagste prijzen. boeren, volksontwikkeling en verplicht kosteloos onderwijs en oplossing der agrarische kwestie door verdeeling van grond onder behoeftige boeren. Zij wil echter ook de instelling eener volksvertegenwoordiging slechts dulden, nu die er eenmaal is, maar acht het volk er niet rijp voor. Prins Oeroesof staat aan het hoofd. Zoo zullen er langzamerhand heel wat partijen in Rusland komen, ’t Is de vraag of het er beter op zal worden. Maar voor de regeering kan deze partij misschien wel een heele steun worden, nu de reactionairen zich tegen haar beginnen te keeren en zij zelf zich tegen de linkerpartijen steeds krachtiger doet gelden. Het heet nu dat zij met plannen omgaat om een vervolging in te stellen tegen alle constitutioneel- democraten, als zijnde lid van een geheim ge nootschap. Bij vele leden der partij zijn reeds huiszoe- de Polken tegen de ont- kingen gedaan. De regeering begint zich blijk- j i baar weej_ sterk genoeg te gevoelen om tegen de hervormingsgezinden op te treden. Dat heeft zijaan Stolypin te danken, die blijkbaar als belooning daarvoor dan ook dezer dagen door den tsaar tot Staatssecretaris be noemd is. Of zij zich naar buiten ook zoo sterk voelt? Het heet, dat er een zekere onrust over de plannen van Japan heerscht te Petersburg en daar niet alleen. Ook te Manilla moet men bezorgd zijn over den loop der verdere gebeurtenissen en dat doet te Washington een terugslag gevoelen. Men schijnt te vreezen, dat het nieuwe Japansche ministerie oorlogszuchtiger is en meent te weten ook te Peking is men er bang voor, dat Japan zich al wapent. In Marokko is de heilige oorlog uitge roepen. Raisoelie erkennen. Tusschen den Perzischen Sjah Parlement is thans de vrede hersteld. In de Duitsche vlootvereeniging is sinds lang ernstige oneenigheid. Op de vergadering te Kassei zijn de Beieren weggeloopen. Het hoofdbestuur is afgetreden. De benoeming van generaal Keim tot voorzitter is de oorzaak. Bij een tusschentijdsche verkiezing in Enge land heeft de liberaal de nederlaag geleden. In Haïti is een opstand uitgebroken. Te Quaregnon in België zijn bij een mijn goede aan de ambtenaren van de admiraliteit en wat er voor de vloot overblijft wordt ge bruikt voor het uitrusten van pantserschepen, die bij den eersten storm omslaan of op hun eerste reis lek worden. Maar niet alleen Poeris kewitsj en de zijnen, ook anderen bestrijden de marinebegrooting. Verschillende bladen vallen heftig uit over de Russische marine, de matro zen en de chefs en niet het minst over het be derf onder de ambtenaren. Blijkbaar gaat men onder alle partijen meer en meer inzien, dat dat het groote ongeluk voor Rusland is. Ook de pasgevormde nationalistische partij spreekt in haar program uitdrukkelijk eene strenge critiek uit over de daden der bureau cratische regeering. Deze nieuwe partij is ook een partij van rechts, maar blijkbaar minder reactionair dan die van Poeriskewitsj. Zij Von Bülow 1 wenschte althans gelijke rechten voor alle Rus- sische onderdanen, verbetering van het lot der Aan het N. v. h. N. wordt uit Am sterdam gemeld dat aldaar een groot Katholiek dagblad zal worden opgericht. De getrouwheid der Duitsche vrijzinnigen aan prins von Bülow wordt tegenwoordig wel op een harde proef gesteld. De uitingen van den rijkskanselier over het Pruisische kiesrecht en zijn houding tegenover de hervormingsbe weging, waaraan toch ook zij meedoen, konden hun onmogelijk naar den zin wezen. Men had dan ook verwacht dat hun woordvoerder in het Pruisische huis van Afgevaardigden ter gelegen heid van i’ En als ze niet van belang meer of minder zeker niet Uitgave van T. GAASTRA Bz., firma H. BRANDENBURGH Zoon te WORKUM. geen breuk met den rijkskanselier over hadden. Sinds de vrijzinnigen tot het blok der regeerings- partijen behooren, schenen ze er niet afkeerig van, terwille van hunne positie, wat water in hun wijn te doen. Maar in den Duitschen Rijksdag hebben ze zich toch anders doen kennen. Ook daar is de hervorming van het Pruisische kiesrecht ter sprake gekomen, toen de sociaal-democraten daar van de regeering interpelleerden, en de vrijzinni gen bleken er minder geneigd zich om der lieven vrede wille met de verklaringen van T’ te laten afschepen. Trouwens reeds bij de inter pellatie over de Poolsche Onteigeningswet was gebleken, dat zij niet alles voor zoete koek zouden opeten, wat de rijkskanselier hun beliefde voor te zetten. Dr. Potthoff van de vrijzinnige vereeniging had die wet scherp gegeeseld en een onrecht, maar tevens een dommigheid ge noemd. En hij had zelf verklaard, dat het meerendeel dei' vrijzinnigen voortaan het ern stigste wantrouwen jegens den kanselier moest koesteren. Dat klonk wel dreigend, maar blijk baar had Von Bülow zich er niet veel van aan getrokken. Die weet ook wel wat hij aan zijn menschen heeft en een D uitschei-, zelfs al is hij een vrijzinnige, schiet niet zoo spoedig in ge hoorzaamheid aan den keizer en keizerlijke dienaren te kort. Toch hebben de vrijzinnigen in het Pruisische Huis van Afgevaardigden tezamen 1 eigeningswet gestemd. Maar deze wet ging dan van I ook zoozeer tegen alle recht en billijkheid in, dat zelfs de vrije conservatieven die trouwe 1 volgelingen der regeering, verklaarden na een zwaren innerlijken strijd hun stem aan dit ont werp te hebben kunnen geven, omdat zij zich bewust waren, dat het ging tot aan de grens van het recht. Men begrijpt dan ook, dat vooral de Polen, tegen wie de wet eigenlijk gericht is, zich er heftig tegen keerden. Zij zullen nu van hun grond gezet kunnen worden, wanneer de de regeering dat belieft. Want immers deze wel van een buitengewoon geduld in de tegen- woordige tijdsomstandigheden blijk geven. Thans schijnt wel het geduld der reactionairen uitgeput. Er is sinds eenigen tijd een nieuwe reactionaire party in Rusland gevormd, tengevolge van een scheuring in het Verbond van het Russische volk. Poeriskewitsj, een van de voormannen van het verbond, had reeds langeren tijd ruzie met den voorzitter, dr. Doe- browin, en heeft nu met bisschop Hernzogenos j een nieuwe partij georganiseerd. De partij nu 1 voor den tijd schijnt tegen de tegenwoordige regeering vooral oppositie te willen voeren, wat vooral blijkt uit haar verzet tegen de marinebegrooting. Poeriskewitsj en zijn aanhangers gelooven niet aan een reorganisatie van de vloot, zoolang het marinebestuur niet radicaal hernieuwd en gere- I Er is een verhaal uit de Romeinsche oudheid, dat vertelt van Icarus en zijn zoon, die zich zelf vleugels aanplakten en opvlogen, maar wier vleugels loslieten, toen ze te dicht bij de zon kwamen, doordat de was smolt, en die neer vielen in zee en verdronken, waarnaar die zee nog heden ten dage den naam heeft van Ica- rische zee. Sinds Icarus is de menschheid ouder en ook wijzer geworden. Ouder niet in dien zin, dat ze de verlangens van haar jeugd heeft prijs gegeven, maar in dien anderen, dat ze de dingen eerst eens aankeek en met overleg te werk leerde gaan. Het ver langen te kunnen vliegen heeft haar niet los gelaten, zooals geen enkel verlangen, dat ze een maal koesterde, haar ooit loslaat. T’ niet zoo kinderlijk meer 1 paar aangeplakte vleugels daarvoor voldoende zouden zijn. Na het noodlottig lot van den ouden en jongen Icarus, verhaalt de geschiedenis niet meer van dergelijke vlieg-pogingen. Misschien had men door het voorbeeld van Icarus geleerd, misschien ook heeft de geschiedenis het niet meer de moeite waard geacht na dit eene voor beeld nog anderen van der menschen onbehol penheid ten toon te stellen. In elk geval kun nen we er zeker van zijn, dat de pogingen om te kunnen vliegen niet zijn opgegeven, zij het, dat men daarbij minder nuchter te werk ging. De mensch laat niet los in het trachten naar een oplossing van dergelijke vraagstukken Wat zich eenmaal van zijn gedachten heeft meester gemaakt, blijft hem bezig houden. Zijn lust naar weten is onuitroeibaar en zijn volharding groot genoeg om hem de oplossing van iedere vraag nader te brengen. Zoodra hij zich eenmaal en wij hebben gezien, dat het al vroeg was de vraag gesteld had: wouden we niet kunnen vliegen?” rustte hij niet, voor hij daarop een beslist antwoord gevonden had. Zeker heeft hem maar weinig van den beginne i af zoo ónmogelijk toegeschenen als te kunnen vliegen. En ook nadat men het reeds ver gebracht had in allerlei technische uitvindingen, leek dit nog steeds vrijwel een onmogelijkheid. De zwaarte van den mensch en van iedere machine, die hem daarbij zou kunnen helpen, leek een onover komelijk bezwaar. Maar men heeft ook dat bezwaar weten te overwinnen. Hoe Dat zullen er zeker nog maar weinigen, weten, de weinigen, die geheel onafhankelijk van elkaar meer of minder volmaakte vlieg toestellen schijnen te hebben vervaardigd. Want er zijn er meerderen, die zich den laatsten tijd daarmee hebben bezig gehouden en iets hebben vervaardigd, waarmee ze vliegen konden. Men dient hier goed te onderscheiden. Reeds meer dan een eeuw geleden is men tot de ont dekking der luchtballons gekomen. Een ballon gevuld met een gas, lichter dan lucht, moet, zoo vond men, de lucht ingaan. En de kracht, waarmee hij opwaarts gaat, kan sterk genoeg wezen om heel wat mee naar boven te nemen. Op dit gebied doorgaande, is men in onzen tij s tot de bestuurbare luchtschepen gekomen, die, wie weet binnen hoe korten tijd, een reus- achtigen ommekeer kunnen veroorzaken in het wereldverkeer en het aanzien der aarde ver- anderen. Maar iets anders was het vinden van een vliegtoestel, niet een ballon, die door zijn soortelijk minder gewicht dan de lucht naar boven steeg, maar een machine, die ons in staat zou stellen, hoewel zelf zwaarder zijnde dan de lucht, toch naar boven te stijgen en ons in de lucht voort te bewegen. Een dergelijk toestel nu is door verschillenden gevonden. In Amerika hebben de gebroeders Wright merkwaardige proeven met hun vliegtoestel algelegd en in Europa Terber, Santos Dumont, Delagrange, Henry Farman en anderen. Deze laatste heeft nu eenige dagen geleden nabij Parijs ten aan- schouwe van een talrijk publiek met zijn toestel 500 meter in rechte lijn afgelegd, is op een daar geplaatst keerpunt in de lucht omgekeerd en op het punt van uitgang teruggekomen. Hij bleef ongeveer 5 a 6 meter boven den grond en was dus voortdurend zichtbaar. Men kan zich voorstellen, welk een eigenaardigen indruk j dit op de aanwezigen moet gemaakt hebben. Stel je voor iemand, die daar zoo rustig weg, over je hoofd heen, door de lucht fladdert. Waarschijnlijk zullen wij het hier vooreerst wel igeering en de Pruisen. nieuwe onteigening nieuwen haat en verbittering 1 De vrijzinnigen hebben zich trou- digden met hand verzet. Dit blad verschijnt des Zaterdags en kost per halfjaar 50 cents. Per post 0 65. Enkele Nos. 3 ets Ingezonden stukken Donder dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens vóór 11 uur. niet te zien krijgen. Wij hebben ons hier nooit veel met de luchtscheepvaart bezig gehouden en komen dus vooi- een bezoek wel niet aller eerst in aanmerking. Of het moest zijn, dat een uitnoodiging van de jonge Nederlandsche Die vereeniging is pasop- eischen der vrijzinnigen handhaafde, maar toch Dezer dagen zal de vaststelling ervan en de verkiezing van een definitief bestuur in den Haag Of er tot nu toe veel animo Over ’t algemeen is er voor andere scheepvaart meer belangstelling. Van jongs af, kunnen we wel zeggen, hebben wij Nederlanders ons met de waterscheepvaart bezig gehouden. Ja, dat is misschien een vreemd woordwaterscheepvaart. Maar nu tegenwoordig de luchtscheepvaart alge meen, wordt, zou je kans loopen dat de men- I schen je vroegen»wat voor scheepvaart bedoel Maar zij is je wanneer je van scheepvaart zonder meer te meenen, dat een i sprak. De waterscheepvaart dan lijkt nog altijd onze voornaamste zorg. We hebben al heel wat ka nalen. Noemde Napoleon ons land niet indertijd het land van kanalen Hij voegde er nog wat anders bij. Maar dat laat ik uit respect voor mijn lezers en van mij zelven maar liever achterwege. Ondanks al die kanalen dan, schijnen we er nog altijd niet genoeg te hebben en men is nog steeds doende er meer bij te maken. Nu hebben de burgemeester van Amersfoort en de burge meester van Veenendaal en de burgemeester van enfin, nog zoo’n stuk of wat burgemee- sters, de Koningin gevraagd een kanaal te laten graven van de Zuiderzee naar den Rijn. Dat zou dan door de Geldersche vallei moeten komen en van groot belang zijn, zeggen ze, voor hun gemeenten, maar ook voor de scheepvaart-de met het centrurn waterscheepvaart, wel te verstaan en voor heel ons vaderland. Nu wil ik de edelachtbaren graag gelooven. Kanalen schijnen altijd belang, anders zouden onze voorouders, die toch wel wisten wat ze deden, er zeker niet zooveel gegraven hebben, zijn, dan zal een schaden. Alleen lijkt het laat komen met hun verzoek, is de Zuiderzee dicht te gooien. Aanbevelend. 1 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD I Wandkaart van rneslana, p 1 1 k‘3n(v/lll 0Dze 111 en

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1908 | | pagina 1