Staatspensionneering. Lange jounen. ZATERDAG 28 OCTOBER 1911. 37ste Jaargang. No. 43. Binnenlandsch Nieuws. r Na de panze wordt de vraag besproken hoe op sociale rechtvaardigheid en invoering die zaak moet worden geregeld, zoo, dat de Staatspensionneering, op grond van het Chris- x- 1 --- voor de tendom. tuige de uitspraak de F RI S O. Een kazerne zonder soldaten. Uitgave van T. GAASTRA Bz., firma H. BRANDENBURGH Zoon te WORKUM. Kuyper, Veegens als li 4 'ZJ beste oplossing wordt gevonden en ouden van dagen én voor het land. Gewezen wordt op Ministers ingediend, n.l. Lely, ik aldus schrijft hij de kazerne geheel in orde doch zonder soldaten De men seden zaten zonder eenige comfort, zonder kachels nog in de Waalkazerne. En dat kon zóó nog wel eenigen tijd duren, werd mij gezegd. De weinige haren die ik nog op den schedel heb, rezen van ergernis te berge. Is men op de Haagsche bureaux doende de redactie te wijzigen van een of ander ge wichtig stuk, dat de heldere breinen zoo danig in beslag neemt dat al het andere ver geten wordtof, nog erger, wordt het als niet de moeite waard geacht een paar honderd soldaten zoo spoedig mogelijk in hun woning onder te brengen, waarnaar zij verlangend uitzien Hoe het, zij, het is ergerlijk.” Winkelsluiting-relletjes. Op aanraden van het Raadslid Smit, Dins dag j 1. in een winkelsluiting-vergadering als bestuurslid van den Nederl. Bond van Handels- en Kantoorbedienden, schoolde eergisteravond in de Amstelstraat te Amsterdam na 9 uur een groep leden van dien Bond samen en hield protestbetoogingen voor de winkels, die geopend bleven. Reeds in de Utrechtsche straat werd een sigarenwinkel der firma Hillen open bevonden. Terwijl het handjevol demonstranten voor het huis bleef staan schreeuwen: «sluiten motje, sluiten!” begaf zich een deputatie naar binnen om den depothouder te verzoeken zijn winkel te sluiten; «anders zouden morgenavond andere maatregelen getroffen worden.” De volks oploop was intusschen tamelijk aangegroeid eenige politieagenten maanden tot door- loopen aan. Het ging nu naar de Reguliersbreestraat, waar wederom voor den winkel van Hillen werd stilgehouden. Terwijl de politie nu wat meer nadrukkelijk optrad, werd ongeveer het volgende gesprek tusschen den depothouder en de afgezanten van de betoogende winkel bedienden gevoerd: «Mijnheer, is u van plan open te blijven?” «Zeker, op last van de firma.” Dan verzoeken wij brief te schrijven, waarin Nieuw waren de argumenten voor het meeren- deel niet, door Ds. Klein Wassink van Leeu warden aangevoerd ter aanprijzing en verdediging van Staatspensionneering in de vergadering van «Der komt wer in maitiid sa skiën en sa prüs, Mei myldens en swietrook en blommen,* seit mannichien de dichter nei, foaral dan as de hjerst om hüs en hear spoeket mei rein en wyn, mei stoarm en onwaer, dat dizze tiid fen ’t jier meibringe mei, sonder dat wy der oer kleije scille. De hjerst is üs wolkom, mei syn geriif en ongeriif, mei syn nimmen enjaen, mei syn noartske riten en frjeonlike bleke sinne- strielen. Hy faget mei syn greate bisem al de forwile blommen en fortoarre blêdden foart, hy skaeit oan ’e kant, alles hwet üs gjin tsjinsten jowt langer en onthjit ós: Der komt wer in maitiid sa skiën en sa prüs, Mei myldens en swietrook en blommen.* De tiid giet syn gong. Noch in hoartsje en dan hat 1911 er wést. De dagen fiinne al stadichwei ynkoarten en de nachten geandewei langer wirden. We hawwe dagen dy ’t lykje op ’e jounen fen ’e neisimmer, to sizzen, dat it mar heal Ijocht wirdt en dat noch mar for in skoftsje, sadat de joun narnmensto langer wirdt. En dan kin men wol ris sizze: ik bin blij dat it mar wer joun is. As ’t binnendoar rêstich, fredich en gesellich is, lit dan de hjerst mar opspylje en de stoarmen bylje, lit de nachten dan kald en de hjerstdagen somber wêze, it scil üs nin grevel lette. Foaral scil de lange jounen ek wolkom wêze degene dy ’t se nuttich bistelle en noait lést ha fen forfelen. En der is hast altyd ütkomst for to finen mei hwet to dwaen ta tiidkoarting. In tiidkoarting dy ’t de ont wikkeling fen ’t gesin bifoarderje scil, is wol op it earste plak de béste, net allinne om immen for üthüzichbeit to biwarjen, mar it is ek om it der mei op ’e lange djür fol to hólden. Men hoecht derom ek net, lyk as er dan wol sein wirdt, net altyd mei de teannen yn ’e jiske to sitten, wel né, it is seis wol goed om ris oulieding en ütspanning to siikjen, mits it dan mar is mei in goede side der oan, giet it om nut of nocht, of for ’n algemien of persoanlik bilang, dan is in forsetsje op syn tiid sa moai as ’t kin. Dy ’t net yn in greate stêd wennet scoe folie ta syn skea ontbrekke as men op it platte lan gjin kar hie yn lêsbibliotheken, lêsselskippen, nutsgearkomsten, toanielforienigingensjongsel- skippen as soks hwet fen dy aerd. It kin mei eare sein wirde fen mennich stêdtsje of doarp in üs lan, dat der mear navenant to genieten oanbean wirdt for de arbeidsjende klasse en lytse boarger dan yn de stêdden fen de twade en tredde rang. Mar nou wol ’t al ris bitearre dat de lêzingen yn folksbijienkomsten faek to heech rinne for it bigryp en oardiel fen de taharkers. Itpublyk dat bistiet üt sljuchtwei ljue dy ’t hjarren gjin holle brekke oer steatsaken en loftskippen en güd, dat h&ldt fen in pakkend forhael of fen in dichtetik it sij dan koartswilich of earnstich. En dan moat in plak al in lyts tai ynwenners hawwe, as der net ien yn to finen is, dy’t dat wol opknappe kin. Meast scoe elk stêdtsje of doarpke ek wol, him der seis mei rédde kinne. Fenseis, dit hat dat altyd tsjin«In profeet wirdt yn syn eigen lin net eard.« Hwet üt’e frjemte komt fynt faek biwondering en bijfal al is ’t dan ek minder as hwet üt eigen ring bean wirdt. Foardrachten of lêzingen, dy ’t hegerenmear omslachtiger ontwikkeling fen de barkers fergje, scille soms foar inkele mei bijfal hólden wirde kinne, mar it kin ek wol barre dat de sprekkers dy ’t fen fierren komme troch in forkearde kar fen stofte, in part fen de tahearders sa min bifalle, dat se onder ’e rede deabidaerd, of tominsten yn ’t skoft stilwei de seal forlitte. For folkslêzingen is ’t grif it béste, dat se balden wirde troch eigen persoanen üt it gea, of dan tominsten troch immen dy ’t de tastan, de bihoeften, it peil van de ontwikkeling, ofyn oare wirden, dy ’t it gehoar ken. De lange jounen, dy ’t we nou wer ha, biede romme gelegenheid om meiinoar hwet klear to kryen dat nut en nocht bisoargje kin. Sadwaende kinne se brükt wirde. om oer de iene of oare büch for yen seis, of foar in oar hwet edels, hwet goeds to bisoargjen. En as men se oankommen sjucht, dy koarte dagen fen mar in acht Ijochte óren tsjin sechstien donkere en tsjustere, dan hoecht men net to sizzen, dat wirdt in poepetoer om der troch to kommen, hwent dat is siker it gefal net, hwennear men yen net as in ienling haldt yn ’e sellige hüslike ring, yen seis net büten de wrald skoatelt. Ek de lange jounen kinne for üs sa wirde, dat wy for holle en hert oefening en ütspanning fine dy ’t üs ta nut en nocht strekt. voorzien, dat Een oud-officier prijst in de Avp. zeer de Van de 356.000 inwoners dezer provincie zijn een bedrag van 255 millioen gulden, de overige 350.000 vooruit, zeker zijnde dan regeling overwinnen, overtuigd dat het een zaak gepast i u i x—x Christelijke liefde, het liseerend zijn, een uiting van het grofste egoïsme. o- j Van de gelegenheid tot debat werd gebruik de ontwerpen, door 4 verschillende gemaakt door den heer A. Ferwerda, die in 1 Kuyper, Veegens -“1, ---J - 3 - - en Talma, maar rechts zoowel als links hebben antwoord, steeds één kant opgewild, niet de meest recht vaardige en dus ook niet de meest Christelijke, want men heeft gezien naar Duitschland en niet naar Engeland. Doch niet alleen moet die zaak vóór het volk worden geregeld, maar ook dóór het volk en vandaar dat zij in volksver gaderingen aan de orde wordt gesteld. De strijd gaat tusschen de beginselen voorgestaan in En geland en Duitschland, tusschen Staatspension neering en verplichte verzekering. Bij de laatste regeling moeten de zwakken en ziekelijken be talen voor de gezonden en sterken, wordt een de afdeeling «Workum* van den Bond van dien naam. Maandag j.l. in de Doopsgezinde Kerk alhier gehouden, maar niettemin was zijn rede doorloopende een vurig pleidooi voor het door dien Bond voorgestaan beginsel, waard om in wijden kring te worden aangehoord, nagedacht en overwogen. Degelijk naar vorm en inhoud, boeiend door een ongekende geestdrift, die het gesproken woord stempelde tot een door diep nadenken en studie, gerijpte gevestigde, heilige overtuiging, schoon door een ongemeene zeggings kracht, was die rede wel in staat enthousiasme te wekken voor een hoog en heerlijk beginsel, als daar door hem werd vertolkt en willen we volgaarne dezen Spreker de eereplaats inruimen onder de stryders, die wij voor en na over dit onderwerp hebben gehoord. Voor hem was dit vraagstuk niet enkel een economische kwestie, maar een zaak van ons Christelijk leven, en als een natuurlijk uitvloeisel van zijn ambt, waardoor hij gelooft aan de wereldoverwinnende kracht van ons Christendom, wenschte hij dit onderwerp als predikant te bespreken naar aanleiding van het woord van den ouden Spreuke dichter: Gerechtigheid ver hoogt een volk en het woord van den Christus Zoo wat gij aan den minste mijner broeders hebt gedaan, dat hebt gij mij gedaan. Dat besef van gerechtigheid en barmhartig heid vindt weerklank in de harten der 75000 leden, bij den Bond aangesloten, wijl elk als Christen die dingen moet en wil en zal najagen, ter be reiking van het doel van den Bondgeen ouden van dagen in Nederland meer arm. Ter karakteriseering van onzen tijd mag worden gezegd dat deze staat in het teeken der sociale kwestie, want in stad en dorp, in boek, tijdschrift of courant treedt dat op den voor grond. En al zijn het nog tijden van overgang die wij beleven, toch waart een geest van recht vaardigheid en barmhartigheid rond op de aarde, en al moge het officieele Christendom meermalen op zijde worden gezet door het op den voorgrond stellen der Kains vraag en het vertreden van het Christelijk gebodHebt uw naasten lief, toch gaat de Christus der Evangeliën rond in zijn sociale kracht door het hedendaagsche Pa lestina. Hoe anders de afschaffing der slavernij te ver klaren? En armoede dan, moet die noodwendig heerschen in eene Christelijke samenleving? Een aanhaling van een uitspraak van Dr. Kuyper wijst op eene ontkenning daarvan en gelukkig dat met die woorden steeds meer en meer instemming wordt betuigd. En zie daar, de groote sociale worsteling onzer eeuw geboren, waarvan de strijd van onzen Bond maar een onderdeel is, maar die de oogen doet opengaan voor den verschrikkelijken ouden dag. Immers de economische toestanden wijzigen zich ten nadeele van den arbeidenden stand, en daarom dient er ingegrepen, wijl het loon niet voldoende is voor verzorging van den ouden dag. Na een aangrijpende schets uit eigen ervaring uit zijn herderlijk werk roept Spr. uit: Zijt gij verantwoord, als gij niet medewerkt om daarin verandering te brengen? Sparen 1 Zij kunnen het niet missen van het reeds ontoereikende loon, en daarom dienen wij voor den eerlijken werkman te strijden en op te komen. De zorg der kinderen voor hunne Ouders! Ook daarvan komt bij de overgroote meerderheid niets terecht. Wat moeten d ie ou den dan Wel de oplossing is, dat zij moeten aanklop pen aan de deur der liefdadigheid, bij kerkelijk of burgerlijk armbestuur, en dat in onze tegen woordige Christelijke maatschappij, waartoe wij als predikant soms nog moeten aansporen. Neen, bedeeling mag de oplossing niet zijn, want elke mensch heeft van Godswege recht op levens onderhoud en dat moet hem gewaarborgd zijn, ook in onze Christelijke maatschappij. En die gestichten voor ouden van dagen? Dr. Kuyper heeft ze sarcastisch genoemd de caricaturen op de Christelijke liefde, en daarom zegt onze Bonddie toestand mag zoo niet blijven, daarvoor strijden als één man 75000 mannen en vrouwen van verschillende godsdien stige en politieke richting, niet ziende naar rechts of links, maar t--J te zullen r- geldt van humaniteit en meest urgent in Nederland. plan open te blijven?” u aan de firma een u van uw inzichten in de kwestie der winkelsluiting blijk geeft. We beginnen vanavond kalm, maar als de winkel morgenavond niet dicht is, zullen er krassere maatregelen worden genomen. In een galanterieënzaak aan de Vijzelgracht troffen de woordvoerders achter de toonbank een juffrouw, die het geval van een humo- ristischen kant opnam, de heeren smakelijk uitlachte en, voor zoover het lachen haar het spreken mogelijk maakte, hun mededeelde, dat zij in haar eigen huis was, en hun ver zocht den winkel te verlaten, tenminste als zij niet een kammetje, een stukje zeep of zooiets anders wenschten te koopen. Zij gingen; maar onder het gaan klonk met plechtigen ernst hun bedreiging: dan zullen we u opechrijven.” Voor een sigarenwinkel aan de Wetering schans had de politie genoeg van de vertoo- ning en dreef het troepje hardhandig uit elkaar. Enkelen wisten in de Ferdinand Bolstraat weder bijeen te komen om den veld tocht voort te zetten, maar nadat de politie begonnen was minder lankmoedig op te treden, was de leiding zoek. Het gevolg was, dat de nieuwe aanvoerders een «verlofzaak” onder handen namen en, na vruchteloos vermaan, de juffrouw, die de zaak drijft, «opschreven.” Een der betoogeis, die zich na eenige som maties niet uit een volksverzameling verwijderen wilde, werd onder hevig verzet gearresteerd en naar het politiebureau Rembrandtsplein overgebracht. Hij voegde de agenten tijdens de overbrenging den scheldnaam «judassen” toe. Door stortregens en surveillances verliepen na tienen de relletjes, waarvan de volgende avonden herhaling gevreesd wordt. Uit den ouden tijd. De Delft, het water, dat Stavoren in de lengte doorsnijdt, is gebaggerd en het was te er wel een en ander uit den ouden tijd aan het licht zou komen. Zoo zijn verschillende koperen munten op- oa uit de 17e eeuw. Een keurig er van Lodewijk XIV. een Dit blad verschijnt des Zaterdags en kost per halfjaar 50 cents Per post 0.65. Enkele Nos. 3 ets Ingezonden stukken Donder dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens vóór 11 uur. De prijs der Advertentiën is van 1 5 regels 25 cents, elke regel meer 4 cents. Grootere letters naar plaatsruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberichten, 10 ets. per regel. Bij abonnement belangrijk lager. Tot plaatsing van adv. en reclames voor Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. Adv.-Bureau D. Y. ALTA, Warmoesstr. 76-78, Amsterdam groot en uitgebreid ambtenarendom geschapen, worden tal van mannen en vrouwen onbeschermd gelaten. Mr. Dr. van der Laar, een anti-revolutionair, zegt van het ingediende wetsontwerp van Mi nister Talma deze Wet is niet alleen anti-na- tionaal, maar anti-sociaal, en eene veroordeeling van de huidige coalitie-politiek. Voorwaar, scherp gezegd, maar alleszins waar De bezwaren ingébracht tegen Staatspension neering zijn van tweeerlei aard, n.l. principieele en praktische bezwaren. Onder de eerste wor den genoemd de uitspraak van Dr. Kuyper op de jaarvergadering van «Patrimonium*: Staats pensionneering is eene immoreele en demorali- seerend stelsel, alsmede uitspraken van Mr. de Wilde en Dr. de Visser, Voorzitter van de Chr. Nat. Werkmansbond. En in Denemarken waar Staatspensionneering sedert 1891 is inge voerd, worden geen klachten over zedelijke in zinking gehoord, en de Regeerings-Commissaris, Mr. Elink Schuurman, die een onderzoek in Denemarken heeft ingesteld, heeft enkel moreele winst geboekt en geen verlies. De eisch der tegenstanders, dat geen dwang op de meer be voorrechten mag worden uitgeoefend, is immers eene onbeperkte handhaving van het privaat bezit, en op dien grond zou geen enkele sociale wet mogelijk zijn, waartegenover Spr. plaatste de aangevoerde rechtsgronden van een man als Mr. Levy en de aan eiken mensch gestelde zedelijke eischen van het Christendom. Demo- raliseerend En dan de uitspraak van Dr. Kuyper, dat wegens te weinig genoten loon, een nabetaling van loon moet plaats hebben in den vorm van een pensioen En de gevorderde bijdrage uit de Staatskas Maar wordt die, naar verhouding van de inkomens, niet het meest gevuld door den kleinen man? Immers van een inkomen van f 400 wordt 13.9 0/0) van f 500 11.30/0, van f 3000 wordt 8.9 0)0 en van een inkomen van f 8000 wordt 6.2 0/0 opgebracht, ongerekend nog de indirecte belastingen, die ook weer het meest op den kleinen man drukken, Is het ontvangen van een pensioen, zonder voorafgaande storting, demoraliseerend Maar hoe staan de voorstanders van verplichte ver zekering dan tegenover het ontvangen van rente, dividend, ondernemers winst, tegenover maaien, waar niet gezaaid, tegenover nemen, waar niets gegeven is? Niets dan «principiën reiterei*! Neen, laat men er eerlijk vooruitkomen, waar het om gaat, n.l. om de kwestie: wie zal het betalen, dus het is enkel een geldkwestie, ge tuige de uitspraak van Dr. Kuyper in zijn laatste Deputatenrede, de becijferingen van Mr. Treub, de artikelen in «De Voorzorg* van Dr. de Visser. Het middel om aan geld te komen zocht de Bond in een belasting naar draagkracht. Volgens Minister de Meester zou het plan Veegens 40 millioen moeten kosten, waarvan slechts 6 millioen door den Staat zou worden bijgedragen en 34 millioen uit premiën van werkgevers en werknemers zou moeten worden gevonden. Voor ons is de vraagmoet een deel van het volk, en dan nog welk deel die 40 millioen opbrengen, of wel het geheele volk? Is ons land dan zoo arm Vanwaar dan de 50 mill, voor oorlog, de 90 mill, aan den alkohol, de 300 mill, die elk jaar worden vererfd de 100 mill, die 85.000 Nederlanders elk jaar rijker worden? Neen, dien druk op de kleinsten het meest te leggen, is onchristelyk, is klassebevoor- rechting in de hoogste mate, dat is afkeurens- waardig van Christelijk standpunt, waarop men het gekrookte riet niet mag vertreden en de rookende vlaswiek niet mag uitblusschen. De eisch van den grooten Meesterdraagt elkanders lasten, past in het maatschappelijk leven, zijn gebod: Hebt uw naasten lief, mag niet worden veronachtzaamd. De zedelijke en moreele steun van den Sama ritaan uit de gelijkenis is door Jezus ook niet demoraliseerend genoemd, en daarom dient eiken Christen te helpen met zijn ezel en zijn penning. Van de 356.000 inwoners dezer provincie zijn 5700 in de vermogensbelasting aangeslagen tot bezitten 16 millioen. Daarop de van de verplichte verzekering toe zou onchristelijk, immoreel en demora- 1- _A X Daartegenover staat onze eisch om aan te sturen r van nieuwe kazerne der koloniale reserve te Nij megen. ’t Is alles mooi en flink en den gehaald, luitenant-kolonel J C. v. d. Belt komt er alle gegraveerde geelkoperen Fransche munt is eer voor toe. Maar«dezer dagen ging onder met de beeltenis de schrijver eens naar Nijmegen en daar vond I Ook een metalen rolletje ter dikte van Van de gelegenheid tot debat werd gebruik eene uitvoerige repliek door den Spr. werd be- FRI NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD voor de Gemeenten Workmn, Qemelumer Oldephaert en Noordw olde. Uindeloopen en Stavoren. v

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1911 | | pagina 1