Hindeloopen en Stavoren.
Liddich wêze.
ZATERDAG 10 FEBRUARI 1912.
38ste Jaargang.
No. 7.
Binnenlandsch Nieuws.
11. M. de Koningin.
H
dat se sa
Zondag
i
Uitgave van T. GAASTRA Bz.,
firma H. BRANDENBURGH Zoon
te WORKUM.
was.
ernstig
sein op onveilig stond. 1
het vrijmaken der lijn begonnen, die Dins
dagnacht om 1 uur weer vrij
De materiëele schade is zeer
De dooi
de Elf-stedenwedstrijd is
5 35
5 51 t/g tot staan te brengen.
6,09
6,11
6,23
wie ook ophield met schaatsenrijden, mej. Nu, het is
Gaastra met haar broer en
reden lustig door,
aangekomen, passeerde
Stavoren
opgemerkt.
Van de 60 deelnemers aan
tocht hebben 24 den geheelen afstand per
schaats afgelegd. Ongeveer 14 personen zijn
uit Sneek per trein aangekomen. Met het
oog op de onbetrouwbaarheid van het ijs had
het bestuur daartoe last gegeven.
Berichten over ongelukken dienten
gevolge blijven dan ook niet uit.
Zekere Holtman te Eerbeek was
bijkans het slachtoffer der koude geworden. In
den vroegen morgen een burenplicht vervul
lende, door per rijtuig de vroedvrouw van
Brammen te halen, viel hij op den terugweg,
half uur uit geweest, vergezeld van Z. K H.
den Prins.
H. M zag er goed uiti
De Elf-stedentocht.
Niettegenstaande den sterken dooi het
ijs was echter te Leeuwarden nog hard
zijn Woensdagmorgen 37 deelnemers aan den
wedstrijd en 23 aan den tocht vertrokken
Het was ongeveer halfzes toen werd afge
reden.
Het bestuur van de Friesche Elfsteden-
vereeniging had de beslissing over het al dan
niet doorgaan aan de deelnemers overgelaten.
Met 24 tegen 17 voor den wedstrijd en 13
Kom ris yn ’e stêdden, dan met er jo sa gau
tijde is melding te maken
M. de Koningin is Dinsdag voor het
eerst sedert de helft der vorige maand een I
Door kolendamp gestikt.
Aan boord van het logementschip voor
adspirant-machinisten te Hellevoetsluis gingen
Zaterdagmorgen de 40-jarige vrouw van den
Stoker P. Boon en haar 13 jarig dochtertje
aardappelen schillen. Zij hadden een stoof
met briketten meegenomen, Eenigen tijd
I men in 't kleine vertrekje beiden
bewusteloos tengevolge van brikettendamp.
de locomotief van den goederentrein juist met lukten alleen bij het dochtertje°de moeder
een jj 1
genoemde trein los stond en zoodoende door
de botsing de lijn opgeschoven werd en zoo
den schok brak.
Deze goederentrein kon met achterlating Het gerucht deed de ronde, dat de ketel der
van
voortzetten en arriveerde om ruim 12 uur te
Groningen. hunne huizen verlaten.
Naar de oorzaak van de botsing wordt een i er ook op, dat het ongeluk
onderzoek ingesteldbeweerd wordt, dat het Het grootste deel van de stoom en van het
Men is direct met water was door een defect aan het spuitkraantje
reeds ontsnapt en weggeloopen, het ketelhuis
vol stoom, doch door water in het vuur te
gooien werd dit gebluscht en slaagde men er
in het kraantje te herstellen en daarmede was
het gevaar bezworen
De fabriek moest het geheele verdere deel
van den dag stop staan.
Gasverstikking.
In zijn woning te Utrecht is Dinsdagmorgen
de student in de tandheelkunde H. P. dood
op zijn bed gevonden, door gasverstikking om
het leven gekomen. Bij onderzoek is gebleken,
dat op de slaapkamer geen gaskraan aanwezig
was, doch dat in een daaronder gelegen ver
trek, tengevolge van de strenge vorst der
laatste dagen een lek in de gasleiding was
ontstaan. Daaruit is het gas ontsnapt en door
den vloer in de bovenkamer gedrongen.
Lit my,
in praetsje halde oer de liddichheid.
Der komt my in
yn *t sin, dêr ’t
tegen 11 stemmen voor den tocht werd daar-
ien, dy ’t ta neideel fen de folkswolfeart toe besloten.
't fnraior «n cimj» tn inni fnr ’t. Onder de deelnemers van den tocht zonder
wedstrijd bevond zich eene juffrouw, J.
Gaastra, die met twee heeren, die beurtelings
voorreden, aan een stok lustig voort schaatste.
Al direct op het baanvak Leeuwarden-
Dokkum trachtte de Koning van Arnhem het
eerst te zijn en het gelukte hem. Te Fra-
neker was J. Keizer van Tacozijl no. 1, daar
na de Koning, daarna J Ferwerda van Leeu
warden en Sj. Swierstra te Offingawier. Op
do volgende afstand won de Koning weer op
Keizer en was Koning eeMaangekomene te
Harlingen. Zoo was er voortdurend een strijd
om den voorrang tusschen de Koning en
Keizer. Wie zou de overwinnaar worden en
zich het eerst melden na den tocht van Sneek
naar Leeuwarden terug? Zou de Arnhemsche
Koning of de Friesche Keizer het snelst heb
ben gereden?
Over het algemeen viel de tocht mee.
Enkele gedeelten daargelaten, was over het
geheel het ijs nog hard en er stond niet zoo
veel water op, als men had gevreesd. Te
11.24 kwamen in uitstekende conditie te
Bolsward aan J. Keizer en de Koning. Een
Keizer en een Koning voorop, hoe zouden de
anderen dan niet volgen? Daarna arriveerden
J. Ferweida en Sj Swierstra en daarna nog
een flink aantal G. du Bois van Leeuwarden
was gevallen en bloedde aan de wang. Om
12,58 komt mej Gaastra van Leeuwarden aan,
schijnbaar onvermoeid. Ze werd in de Doele
met gezang van het Friesch Volkslied en
een toespraak van den heer Hommes ont
vangen. Hij bood haar een ruiker aan
Daarna arriveerden de andere rijders achter
eenvolgens.
Intusschen zijn de Kon'ng en Keizer dicht
bij de stad onzer inwoning gekomen Te
12,17 kwamen ze tegelijk in Workum. waar
in het Logement de Zwaan een poosje rust
werd genoten. Koning was klaarblijkelijk ver
moeid, maar eenmaal weer op het ijs, reed
hij met forsche slagen naar Hindeloopen, waar
hij, Keizer, Ferwerda en Swierstra om 1,10
aankwamen, vergezeld van H. J. Cremer van
IJmuiden, die zich hier bij de eerstgenoemde
had gevoegd. (Ferwerda en Swierstra be-
reikten 12,24 Workum en IJpma 12 35)
Het aantal rijders werd al dunner, velen had I heeft standgehouden, in spijt van vele voor
den het opgegeven tijdens den tocht, maar spellingen dat het weer zou gaan vriezen.
nu ook niet meer te wenschen.
een voorrijder* Voor half Februari zullen alle vaarten wel
Om 2 uur 5 te Workum niet los zijn, want het ijs is er met die felle
ze kwart voor 5 vorst dik ingekomen. Wat was het bar koud
45 deelnemers waren te Stavoren i in het laatst der vorige en begin van deze
week. D- -
wedstrijd en
De uitslag van
No. 1. C. C. J de Koning, Arnhem
2 J. Ferwerda, Leeuwarden
3. J. Keizer, Tacozijl
4. Sj. Swierstra, Offingawier
5. J. IJsbrandi, Leeuwarden
6. H. IJpma, Arum
7. S. Bouma, Alkmaar
8. Mr. M. E. Hepkema, Leeuw. 6,42
9 S. Rijpma, Irnsum 6,42
De Koning legde den geheelen afstand,
195 K.M., af in 11 uur 40 minuten.
Spoorwegongeluk.
Voor den tweeden keer in een paar weken
i van een spoorweg
ongeluk op de lijn HarlingenNieuweschans.
Was het den eersten keer een botsing tus
schen een personen- en een goederentrein te
Hardegarijp, thans betreft het een dergelijke
botsing te Buitenpost. Persoonlijke ongelukken
vielen ook nu niet voor.
Personentrein 513 die om 8.28 uur van
Leeuwarden vertrok, liep om pl.m 9.10 uur
pl.m. 500 M. voor het station Buitenpost op
den facultatieven goederentrein 2973, die door
te laat vertiek van Leeuwarden pl m. U/z
uur vertraging had en te Buitenpost rangeerde’
Met volle vaart liep de personentrein, waar
voor 2 locomotieven (één reed als voorspan
mee terug) op den achtersten wagen van den
goederentrein. De botsing was zoo hevig,
dat de passagiers, een 40 tal, en de conduc
Dit blad verschijnt des Zaterdags en kost per halfjaar 50 cents
Per post 0.65. Enkele Nos. 3 ets Ingezonden stukken Donder
dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens vóór 11 uur.
nou ’t ik krekt in liddige óre ha, ris
rymke fen Waling Dijkstra
onder mear dit yn foarkomt:
IForgin de liddichrinner net
It maklik libben dat er het
Him seis en oaren yn ’e wei
Hat loaike nearne frede mei.
Of *t elk, dy ’t dit lést, de rjuchte biteike-
nisse der fen bigrypt, dat scoe ’k noch wol
bitwifelje wolle. Gewoanlik tinkt men allinne
om neatdoggers as men praet fenliddichrinners.
Mar ik leau« oars, alheel liddich wêze, alheel
neat dwaen is hast onmogelik, sonder kweld
to wirden troch it freeslike spoek, de forfeling.
Dat spoek, ho akelik it dan ek wêze mei, mak-
ket de minsken doch yndachtich, dat er for
hwet heger oanlein is, en dat hy behoeften hat
fen geast. Dat doel fen heger, dy geastbehoeften
freegje om foldwaening, en der wirdt oan foldien.
Mar ho wirdt der oan foldien De flitige docht dat
op in oare menier as de loaije, as de neatdogger.
Hwa is nou in neatdogger?
We habbe al sein, dat it onmogelik for immen
is om altyd liddich to wêzen, om beslist neat
to dwaen, jawis 1 mar we neamme him in neat
dogger, dy ’t neat docht hwet him seis of in
oar te nut wêze kin, al ho drok as hy it oars
buten dat om, misskien wol ha kin.
En dat er sokken binne, wite wy allegjerre
wol, sjen bygelyks mar ris fyn ’e merke, dan
fijnt men der al fen dat soarte »dat .«jongt in smoar-
rich sangkje en biddelt om in sint.»
F-
ris i
yn ’t fordjer en skande omdangelt, to loai for 't
nuttich wirk, mei ’t merkteiken op it troanje-
mint ho forslaefd as er is oan ’e sterke drank.
*t Is in griis, mar se rinne er sa genöch.
Hwet hied er fen in hopen misskien noch in
boel goeds komme kinnen, as se yn hjar jonge
jierren ta it wirk, ta arbeidsjen oanfitere wirden
wieme. Mar it oansetten fen in forstandige
heit en in soargsumme mem ontbriek, ja hwet
noch mear seit, il goede foargean mocht bjarren
misskien net barre, in goed foarbield om nei to
folgjen ha se misskien noait hawn. It liddich
omrinnen hat licht de foarnaemste oarsaek.
wést fen hjar ongelokkich foartbistean. Derom
is ’t sa ’n griis, dat men sjen moat dat greate
grouwe jongens de skoandere tiid forgrieme mei
de oerdeis omrinnen, en de jounen, de lange
winterjounen to ’n ein bringe mei de hannen
djip yn ’e büsen efter ’e kachel.
En as jy dan fen dy opslüpte famkes sjugge,
meit gatten yn 'e hoazen en skoerren yn ’e
klean, dan mei men fêst ek wol skodholje as
men tinkt om hjar takomst.
It scil wol wier wêze dat de iene mear flyt
ta wirk hat üt syn aerd, as de oare, mar de
measte loaije ljue binne loai wirden, omdat de
êlden forsommen hjar ta ’t wirk oan te setten,
hjar arbeidsjen foar te hélden, en
njunkelytsen sadwaende it wirk as in straffe
bigyngen oan to sjen.
Wirdt immen yn syn jonge jeugd
Net fitere ta plicht en deugd
En wirdt him kriich noch iver leard
Dan komt er fen syn libben neat.
Derom moatte de êlden der ek om tinke dat
hjar bern in goede tiidkoarting siikje yn hjar
tiid dy ’t se oer ha, dan foaral yn ’e lange
winterjounen. Dan moatte se bileaven net om-
hingje twingerich en biroerd, net wittende hwer
't se bêdtiid mei krije scille, hwent dat makket
de bern loom fen aerd, en bin'mt bjarren geest
en moed.
Der is sachs in beusichheit to finen, der ’t
hwet learing yn skület, oer de iene ef oare büch.
>Him seis en oaren yn ’e wei, hat loaike nearne
frede mei.» Derom plichte in skipskaptein as
er oars neat to dwaen hie, it anker to skürjen.
In jongminske mei him net ta liddichrinnen
wenne, en de kostbere tiid net mei neatdwaen
forliezen hwent »loayens is it bigjin fen alle
kwea.»
Evert wier in ienigst’ soan fan in pear wol-
stelde élden. Moast dy jonge arbeidsje of it
ien of oare leare? Hy hoechde ommers neat
to dwaen. Dat bigriep er seis ek al méllegau,
en derom scoe ’t for him to gek wêze om him
er seis sa twisken to setten. Hy hie ommers
kaptael genoch om letter yn weelte der fen to
libjen. Dus derom died er neat. Mar om nou
altyd liddich om to rinnen, dat koed er ek net.
Hy moast hwet ütsette, hwet oulieding siikje.
Hwer socht er dy? Wel, yn ’e herberchl Sa
deide hy syn tiid, en nei *t er syn Alden forlern
hie, wied er yn syn liddige tiid al safolle min
der wirden, dat er mei koarten it Alders erfskip
er troch hie.
As in ballêst yn 'e maetskippij swalket er
nou fordwaeld yn wrAld om, yn ’e greatste
earmoede en ellinde. Hy wier to neate rekke
troch de weelte. De liddichheid hie syn libben
forwoestige.
Né, ’t is net oars, for riken en for earmen
jildt it leksumlaar arbeidsjen 1 It sij dan mei
De prijs der Advertentiën is van 1 —5 regels 25 cents, elke
regel meer 4 cents. Grootere letters naar plaatsruimte Buiten
Friesland, uitgezonderd Familieberichten, 10 ets. per regel. Bij
abonnement belangrijk lager.
Tot plaatsing van adv. en reclames voor Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. Adv.-Bureau D. Y. ALTA, Warmoesstr. 76-78, Amsterdam
de holle of mei de hannen. De rike wit net
yn hwet omstandichheden hy komme kin, de
earme moat arbeidsjen leare om letter in middel
fen bistean to hawwen. Elkenien moat ar
beidsje om hwet in stan to bitrachtsjen, om
nuttige leden yn ’e maetskippij to wirden.
Elkenien moat arbeidsje, emdat de minske dat
like nedich hat as de loft dy ’t er yn azemet.
Troch arbeidsjen is men fris en soun, kin men
ite en sliepe, it hoedet for forféling en for
dwazichheden, en jowt yen blide moed.
FRISO.
door de koude bevangen, van de bok. Het
paard liep door, de in het rijtuig zittende
vroedvrouw wiat uit te stappen en het paard
Toen zij bij H. kwam,
keerde juist zijn bewustzijn terug. Genees
kundige hulp werd ingeroepen. Hot schijnt,
dat het ongeval met eenige uitwendige kneu
zing zal afloopen.
Zondag viel B J. te Ede, terwijl hij wachtte
op eene dienstbode, zijne beminde, waar
schijnlijk door de strenge koude bevangen,
bewusteloos op den grond. In de woning van
den heer Weijer, arts, gebracht, is hij. zonder
tot zijn bewustzijn te komen, spoedig gestorven.
In den nacht van Zaterdag op Zondag is
in een der Zigeuner-woningen te Voerendaal
(Leen ventje van zes jaar dood in zijn
slaapstede gevonden. Na onderzoek bleek,
dat het arme knaapje bevroren was.
Te Vohwinkel bij Dusseldorp werd, na een
met vrienden doorgebrachten vroohjken avond,
een postambtenaar, toen op herhaald bellen
’s mans woning gesloten bleef, in triomf naar
een leegstaanden meubelwagen gebracht, om
er te overnachten, ’s Morgens vond men den
man doodgevroren
Als bewijs hoe streng de voist is geweest,
meldt men uit Harlingen, dat tal van zee
vogels bij het gaan zitten op het ijs daarop
vastvroren en dan wanhopige pogingen aan
wendden weer los te geraken. Soms gelukte
dit, doch meestal moest de vogel den strijd
opgeven en zich dood laten vriezen. Men her
innert zich niet dit verschijnsel eerder te
hebben waargenomen
Meisje in brand.
Maandagmiddag geraakten de kleederen van
een meisje, de vijftienjarige H. B., wonende
in de Smidstraat te Nieuwediep, in brand,
doordat zij bij het gereedmaken van het eten
te dicht bij de haardkachel kwam Om hulp
roepend, liep het kind de straat op, waar de
haastig toegestelde buren do brandende kleeren
wisten te dooven. Naar het ziekenhuis ver
voerd, bleek het ernstige brandwonden aan
borst en armen te hebben bekomen.
Een jong schipperspaartje
te Meppel had juist voor den ambtenaar van
den burgerlijken stand elkaar het jawoord ge-
gegen. Bij het verlaten van de trouwzaal
stond er geen meisje, dat loovertjes strooide,
maar o, prozaïsch I een inspecteur van politie
die manlief meenam, om hem eerst zijn drie
weken straf te doen uitzitten, vóór hij in het
ranke huwelijksbootje de ongewisse reis aan
vaardde.
i teurs door elkaar geschud werden Genoemde
wagon kantelde en kwam geheel onderstboven
naast den weg te liggen, terwijl de boven
lading stroo van een tweeden goederenwagon
werd afgeworpen. De eerste locomotief van
den personentrein werd ~uit de rails geworpen,
en is deerlijk gehavend. Machinist en stoker
van deze machine waren er afgesprongenze
kregen geen noemenswaardig letsel.
Door den hoofdconducteur werden de pas
sagiers, w o. verscheiden dames, die allen
hevig geschrokken waren, langs den gladden
berm door de duisternis naar het station
Buitenpost gebracht Alle reizigers verklaarden
hoegenaamd geen letsel te hebben bekomen
Aangezien de weg geheel versperd was, moest
gewacht worden totdat de hulptrein, waarom
getelegrafeerd was arriveerde.
Deze trein vertrok van Groningen om pl m.
11 uur en arriveerde te Buitenpost tegen 1
uur. Om 2 uur was diezelfde trein onder
geleide van heofdconducteur Mali weer aan
het station alhier. Met dezen trein waren
ook naar de plaats des onheils vertrokken de
hoofdinspecteur der S. S de heer van Eijs-
bergen, de inspecteur de heer Keun, de sectie-
ingenieur de heer Adema, de chef de bureau,
de heer Klaassen, de controleur van loopende
werken, de heer Bouman, de opzichter-machi
nist de heer Monné. de opzichter van wegen
werken en een ploeg werkvolk.
De burgemeester van Buitenpost stelde een later vond
onderzoek in. bewusteloos tengevolge van brikettendamp.
Een geluk mag het genoemd worden, dat Pogingen tot opwekken der levensgeesten ge-
paar wagens weg was, waardoor laatst- bleek reeds overleden.
Meegevallen.
In de omgeving der tricotfabriek te Winters
wijk heerschte Maandag een ware paniek.
de twee beschadigde wagons de reis fabriek op het punt van springen stond. Het
personeel had het gebouw en de inwonenden
Inderdaad leek het
zou gebeuren.
r
l
i
5,20
5 511/i
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
voor de Gemeenten Wnrknm. Ilemelumer Oldephaerl en Noordwolde.