Hindeloopen en Stavoren. Liddich wêze. ZATERDAG 10 FEBRUARI 1912. 38ste Jaargang. No. 7. Binnenlandsch Nieuws. 11. M. de Koningin. H dat se sa Zondag i Uitgave van T. GAASTRA Bz., firma H. BRANDENBURGH Zoon te WORKUM. was. ernstig sein op onveilig stond. 1 het vrijmaken der lijn begonnen, die Dins dagnacht om 1 uur weer vrij De materiëele schade is zeer De dooi de Elf-stedenwedstrijd is 5 35 5 51 t/g tot staan te brengen. 6,09 6,11 6,23 wie ook ophield met schaatsenrijden, mej. Nu, het is Gaastra met haar broer en reden lustig door, aangekomen, passeerde Stavoren opgemerkt. Van de 60 deelnemers aan tocht hebben 24 den geheelen afstand per schaats afgelegd. Ongeveer 14 personen zijn uit Sneek per trein aangekomen. Met het oog op de onbetrouwbaarheid van het ijs had het bestuur daartoe last gegeven. Berichten over ongelukken dienten gevolge blijven dan ook niet uit. Zekere Holtman te Eerbeek was bijkans het slachtoffer der koude geworden. In den vroegen morgen een burenplicht vervul lende, door per rijtuig de vroedvrouw van Brammen te halen, viel hij op den terugweg, half uur uit geweest, vergezeld van Z. K H. den Prins. H. M zag er goed uiti De Elf-stedentocht. Niettegenstaande den sterken dooi het ijs was echter te Leeuwarden nog hard zijn Woensdagmorgen 37 deelnemers aan den wedstrijd en 23 aan den tocht vertrokken Het was ongeveer halfzes toen werd afge reden. Het bestuur van de Friesche Elfsteden- vereeniging had de beslissing over het al dan niet doorgaan aan de deelnemers overgelaten. Met 24 tegen 17 voor den wedstrijd en 13 Kom ris yn ’e stêdden, dan met er jo sa gau tijde is melding te maken M. de Koningin is Dinsdag voor het eerst sedert de helft der vorige maand een I Door kolendamp gestikt. Aan boord van het logementschip voor adspirant-machinisten te Hellevoetsluis gingen Zaterdagmorgen de 40-jarige vrouw van den Stoker P. Boon en haar 13 jarig dochtertje aardappelen schillen. Zij hadden een stoof met briketten meegenomen, Eenigen tijd I men in 't kleine vertrekje beiden bewusteloos tengevolge van brikettendamp. de locomotief van den goederentrein juist met lukten alleen bij het dochtertje°de moeder een jj 1 genoemde trein los stond en zoodoende door de botsing de lijn opgeschoven werd en zoo den schok brak. Deze goederentrein kon met achterlating Het gerucht deed de ronde, dat de ketel der van voortzetten en arriveerde om ruim 12 uur te Groningen. hunne huizen verlaten. Naar de oorzaak van de botsing wordt een i er ook op, dat het ongeluk onderzoek ingesteldbeweerd wordt, dat het Het grootste deel van de stoom en van het Men is direct met water was door een defect aan het spuitkraantje reeds ontsnapt en weggeloopen, het ketelhuis vol stoom, doch door water in het vuur te gooien werd dit gebluscht en slaagde men er in het kraantje te herstellen en daarmede was het gevaar bezworen De fabriek moest het geheele verdere deel van den dag stop staan. Gasverstikking. In zijn woning te Utrecht is Dinsdagmorgen de student in de tandheelkunde H. P. dood op zijn bed gevonden, door gasverstikking om het leven gekomen. Bij onderzoek is gebleken, dat op de slaapkamer geen gaskraan aanwezig was, doch dat in een daaronder gelegen ver trek, tengevolge van de strenge vorst der laatste dagen een lek in de gasleiding was ontstaan. Daaruit is het gas ontsnapt en door den vloer in de bovenkamer gedrongen. Lit my, in praetsje halde oer de liddichheid. Der komt my in yn *t sin, dêr ’t tegen 11 stemmen voor den tocht werd daar- ien, dy ’t ta neideel fen de folkswolfeart toe besloten. 't fnraior «n cimj» tn inni fnr ’t. Onder de deelnemers van den tocht zonder wedstrijd bevond zich eene juffrouw, J. Gaastra, die met twee heeren, die beurtelings voorreden, aan een stok lustig voort schaatste. Al direct op het baanvak Leeuwarden- Dokkum trachtte de Koning van Arnhem het eerst te zijn en het gelukte hem. Te Fra- neker was J. Keizer van Tacozijl no. 1, daar na de Koning, daarna J Ferwerda van Leeu warden en Sj. Swierstra te Offingawier. Op do volgende afstand won de Koning weer op Keizer en was Koning eeMaangekomene te Harlingen. Zoo was er voortdurend een strijd om den voorrang tusschen de Koning en Keizer. Wie zou de overwinnaar worden en zich het eerst melden na den tocht van Sneek naar Leeuwarden terug? Zou de Arnhemsche Koning of de Friesche Keizer het snelst heb ben gereden? Over het algemeen viel de tocht mee. Enkele gedeelten daargelaten, was over het geheel het ijs nog hard en er stond niet zoo veel water op, als men had gevreesd. Te 11.24 kwamen in uitstekende conditie te Bolsward aan J. Keizer en de Koning. Een Keizer en een Koning voorop, hoe zouden de anderen dan niet volgen? Daarna arriveerden J. Ferweida en Sj Swierstra en daarna nog een flink aantal G. du Bois van Leeuwarden was gevallen en bloedde aan de wang. Om 12,58 komt mej Gaastra van Leeuwarden aan, schijnbaar onvermoeid. Ze werd in de Doele met gezang van het Friesch Volkslied en een toespraak van den heer Hommes ont vangen. Hij bood haar een ruiker aan Daarna arriveerden de andere rijders achter eenvolgens. Intusschen zijn de Kon'ng en Keizer dicht bij de stad onzer inwoning gekomen Te 12,17 kwamen ze tegelijk in Workum. waar in het Logement de Zwaan een poosje rust werd genoten. Koning was klaarblijkelijk ver moeid, maar eenmaal weer op het ijs, reed hij met forsche slagen naar Hindeloopen, waar hij, Keizer, Ferwerda en Swierstra om 1,10 aankwamen, vergezeld van H. J. Cremer van IJmuiden, die zich hier bij de eerstgenoemde had gevoegd. (Ferwerda en Swierstra be- reikten 12,24 Workum en IJpma 12 35) Het aantal rijders werd al dunner, velen had I heeft standgehouden, in spijt van vele voor den het opgegeven tijdens den tocht, maar spellingen dat het weer zou gaan vriezen. nu ook niet meer te wenschen. een voorrijder* Voor half Februari zullen alle vaarten wel Om 2 uur 5 te Workum niet los zijn, want het ijs is er met die felle ze kwart voor 5 vorst dik ingekomen. Wat was het bar koud 45 deelnemers waren te Stavoren i in het laatst der vorige en begin van deze week. D- - wedstrijd en De uitslag van No. 1. C. C. J de Koning, Arnhem 2 J. Ferwerda, Leeuwarden 3. J. Keizer, Tacozijl 4. Sj. Swierstra, Offingawier 5. J. IJsbrandi, Leeuwarden 6. H. IJpma, Arum 7. S. Bouma, Alkmaar 8. Mr. M. E. Hepkema, Leeuw. 6,42 9 S. Rijpma, Irnsum 6,42 De Koning legde den geheelen afstand, 195 K.M., af in 11 uur 40 minuten. Spoorwegongeluk. Voor den tweeden keer in een paar weken i van een spoorweg ongeluk op de lijn HarlingenNieuweschans. Was het den eersten keer een botsing tus schen een personen- en een goederentrein te Hardegarijp, thans betreft het een dergelijke botsing te Buitenpost. Persoonlijke ongelukken vielen ook nu niet voor. Personentrein 513 die om 8.28 uur van Leeuwarden vertrok, liep om pl.m 9.10 uur pl.m. 500 M. voor het station Buitenpost op den facultatieven goederentrein 2973, die door te laat vertiek van Leeuwarden pl m. U/z uur vertraging had en te Buitenpost rangeerde’ Met volle vaart liep de personentrein, waar voor 2 locomotieven (één reed als voorspan mee terug) op den achtersten wagen van den goederentrein. De botsing was zoo hevig, dat de passagiers, een 40 tal, en de conduc Dit blad verschijnt des Zaterdags en kost per halfjaar 50 cents Per post 0.65. Enkele Nos. 3 ets Ingezonden stukken Donder dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens vóór 11 uur. nou ’t ik krekt in liddige óre ha, ris rymke fen Waling Dijkstra onder mear dit yn foarkomt: IForgin de liddichrinner net It maklik libben dat er het Him seis en oaren yn ’e wei Hat loaike nearne frede mei. Of *t elk, dy ’t dit lést, de rjuchte biteike- nisse der fen bigrypt, dat scoe ’k noch wol bitwifelje wolle. Gewoanlik tinkt men allinne om neatdoggers as men praet fenliddichrinners. Mar ik leau« oars, alheel liddich wêze, alheel neat dwaen is hast onmogelik, sonder kweld to wirden troch it freeslike spoek, de forfeling. Dat spoek, ho akelik it dan ek wêze mei, mak- ket de minsken doch yndachtich, dat er for hwet heger oanlein is, en dat hy behoeften hat fen geast. Dat doel fen heger, dy geastbehoeften freegje om foldwaening, en der wirdt oan foldien. Mar ho wirdt der oan foldien De flitige docht dat op in oare menier as de loaije, as de neatdogger. Hwa is nou in neatdogger? We habbe al sein, dat it onmogelik for immen is om altyd liddich to wêzen, om beslist neat to dwaen, jawis 1 mar we neamme him in neat dogger, dy ’t neat docht hwet him seis of in oar te nut wêze kin, al ho drok as hy it oars buten dat om, misskien wol ha kin. En dat er sokken binne, wite wy allegjerre wol, sjen bygelyks mar ris fyn ’e merke, dan fijnt men der al fen dat soarte »dat .«jongt in smoar- rich sangkje en biddelt om in sint.» F- ris i yn ’t fordjer en skande omdangelt, to loai for 't nuttich wirk, mei ’t merkteiken op it troanje- mint ho forslaefd as er is oan ’e sterke drank. *t Is in griis, mar se rinne er sa genöch. Hwet hied er fen in hopen misskien noch in boel goeds komme kinnen, as se yn hjar jonge jierren ta it wirk, ta arbeidsjen oanfitere wirden wieme. Mar it oansetten fen in forstandige heit en in soargsumme mem ontbriek, ja hwet noch mear seit, il goede foargean mocht bjarren misskien net barre, in goed foarbield om nei to folgjen ha se misskien noait hawn. It liddich omrinnen hat licht de foarnaemste oarsaek. wést fen hjar ongelokkich foartbistean. Derom is ’t sa ’n griis, dat men sjen moat dat greate grouwe jongens de skoandere tiid forgrieme mei de oerdeis omrinnen, en de jounen, de lange winterjounen to ’n ein bringe mei de hannen djip yn ’e büsen efter ’e kachel. En as jy dan fen dy opslüpte famkes sjugge, meit gatten yn 'e hoazen en skoerren yn ’e klean, dan mei men fêst ek wol skodholje as men tinkt om hjar takomst. It scil wol wier wêze dat de iene mear flyt ta wirk hat üt syn aerd, as de oare, mar de measte loaije ljue binne loai wirden, omdat de êlden forsommen hjar ta ’t wirk oan te setten, hjar arbeidsjen foar te hélden, en njunkelytsen sadwaende it wirk as in straffe bigyngen oan to sjen. Wirdt immen yn syn jonge jeugd Net fitere ta plicht en deugd En wirdt him kriich noch iver leard Dan komt er fen syn libben neat. Derom moatte de êlden der ek om tinke dat hjar bern in goede tiidkoarting siikje yn hjar tiid dy ’t se oer ha, dan foaral yn ’e lange winterjounen. Dan moatte se bileaven net om- hingje twingerich en biroerd, net wittende hwer 't se bêdtiid mei krije scille, hwent dat makket de bern loom fen aerd, en bin'mt bjarren geest en moed. Der is sachs in beusichheit to finen, der ’t hwet learing yn skület, oer de iene ef oare büch. >Him seis en oaren yn ’e wei, hat loaike nearne frede mei.» Derom plichte in skipskaptein as er oars neat to dwaen hie, it anker to skürjen. In jongminske mei him net ta liddichrinnen wenne, en de kostbere tiid net mei neatdwaen forliezen hwent »loayens is it bigjin fen alle kwea.» Evert wier in ienigst’ soan fan in pear wol- stelde élden. Moast dy jonge arbeidsje of it ien of oare leare? Hy hoechde ommers neat to dwaen. Dat bigriep er seis ek al méllegau, en derom scoe ’t for him to gek wêze om him er seis sa twisken to setten. Hy hie ommers kaptael genoch om letter yn weelte der fen to libjen. Dus derom died er neat. Mar om nou altyd liddich om to rinnen, dat koed er ek net. Hy moast hwet ütsette, hwet oulieding siikje. Hwer socht er dy? Wel, yn ’e herberchl Sa deide hy syn tiid, en nei *t er syn Alden forlern hie, wied er yn syn liddige tiid al safolle min der wirden, dat er mei koarten it Alders erfskip er troch hie. As in ballêst yn 'e maetskippij swalket er nou fordwaeld yn wrAld om, yn ’e greatste earmoede en ellinde. Hy wier to neate rekke troch de weelte. De liddichheid hie syn libben forwoestige. Né, ’t is net oars, for riken en for earmen jildt it leksumlaar arbeidsjen 1 It sij dan mei De prijs der Advertentiën is van 1 —5 regels 25 cents, elke regel meer 4 cents. Grootere letters naar plaatsruimte Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberichten, 10 ets. per regel. Bij abonnement belangrijk lager. Tot plaatsing van adv. en reclames voor Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. Adv.-Bureau D. Y. ALTA, Warmoesstr. 76-78, Amsterdam de holle of mei de hannen. De rike wit net yn hwet omstandichheden hy komme kin, de earme moat arbeidsjen leare om letter in middel fen bistean to hawwen. Elkenien moat ar beidsje om hwet in stan to bitrachtsjen, om nuttige leden yn ’e maetskippij to wirden. Elkenien moat arbeidsje, emdat de minske dat like nedich hat as de loft dy ’t er yn azemet. Troch arbeidsjen is men fris en soun, kin men ite en sliepe, it hoedet for forféling en for dwazichheden, en jowt yen blide moed. FRISO. door de koude bevangen, van de bok. Het paard liep door, de in het rijtuig zittende vroedvrouw wiat uit te stappen en het paard Toen zij bij H. kwam, keerde juist zijn bewustzijn terug. Genees kundige hulp werd ingeroepen. Hot schijnt, dat het ongeval met eenige uitwendige kneu zing zal afloopen. Zondag viel B J. te Ede, terwijl hij wachtte op eene dienstbode, zijne beminde, waar schijnlijk door de strenge koude bevangen, bewusteloos op den grond. In de woning van den heer Weijer, arts, gebracht, is hij. zonder tot zijn bewustzijn te komen, spoedig gestorven. In den nacht van Zaterdag op Zondag is in een der Zigeuner-woningen te Voerendaal (Leen ventje van zes jaar dood in zijn slaapstede gevonden. Na onderzoek bleek, dat het arme knaapje bevroren was. Te Vohwinkel bij Dusseldorp werd, na een met vrienden doorgebrachten vroohjken avond, een postambtenaar, toen op herhaald bellen ’s mans woning gesloten bleef, in triomf naar een leegstaanden meubelwagen gebracht, om er te overnachten, ’s Morgens vond men den man doodgevroren Als bewijs hoe streng de voist is geweest, meldt men uit Harlingen, dat tal van zee vogels bij het gaan zitten op het ijs daarop vastvroren en dan wanhopige pogingen aan wendden weer los te geraken. Soms gelukte dit, doch meestal moest de vogel den strijd opgeven en zich dood laten vriezen. Men her innert zich niet dit verschijnsel eerder te hebben waargenomen Meisje in brand. Maandagmiddag geraakten de kleederen van een meisje, de vijftienjarige H. B., wonende in de Smidstraat te Nieuwediep, in brand, doordat zij bij het gereedmaken van het eten te dicht bij de haardkachel kwam Om hulp roepend, liep het kind de straat op, waar de haastig toegestelde buren do brandende kleeren wisten te dooven. Naar het ziekenhuis ver voerd, bleek het ernstige brandwonden aan borst en armen te hebben bekomen. Een jong schipperspaartje te Meppel had juist voor den ambtenaar van den burgerlijken stand elkaar het jawoord ge- gegen. Bij het verlaten van de trouwzaal stond er geen meisje, dat loovertjes strooide, maar o, prozaïsch I een inspecteur van politie die manlief meenam, om hem eerst zijn drie weken straf te doen uitzitten, vóór hij in het ranke huwelijksbootje de ongewisse reis aan vaardde. i teurs door elkaar geschud werden Genoemde wagon kantelde en kwam geheel onderstboven naast den weg te liggen, terwijl de boven lading stroo van een tweeden goederenwagon werd afgeworpen. De eerste locomotief van den personentrein werd ~uit de rails geworpen, en is deerlijk gehavend. Machinist en stoker van deze machine waren er afgesprongenze kregen geen noemenswaardig letsel. Door den hoofdconducteur werden de pas sagiers, w o. verscheiden dames, die allen hevig geschrokken waren, langs den gladden berm door de duisternis naar het station Buitenpost gebracht Alle reizigers verklaarden hoegenaamd geen letsel te hebben bekomen Aangezien de weg geheel versperd was, moest gewacht worden totdat de hulptrein, waarom getelegrafeerd was arriveerde. Deze trein vertrok van Groningen om pl m. 11 uur en arriveerde te Buitenpost tegen 1 uur. Om 2 uur was diezelfde trein onder geleide van heofdconducteur Mali weer aan het station alhier. Met dezen trein waren ook naar de plaats des onheils vertrokken de hoofdinspecteur der S. S de heer van Eijs- bergen, de inspecteur de heer Keun, de sectie- ingenieur de heer Adema, de chef de bureau, de heer Klaassen, de controleur van loopende werken, de heer Bouman, de opzichter-machi nist de heer Monné. de opzichter van wegen werken en een ploeg werkvolk. De burgemeester van Buitenpost stelde een later vond onderzoek in. bewusteloos tengevolge van brikettendamp. Een geluk mag het genoemd worden, dat Pogingen tot opwekken der levensgeesten ge- paar wagens weg was, waardoor laatst- bleek reeds overleden. Meegevallen. In de omgeving der tricotfabriek te Winters wijk heerschte Maandag een ware paniek. de twee beschadigde wagons de reis fabriek op het punt van springen stond. Het personeel had het gebouw en de inwonenden Inderdaad leek het zou gebeuren. r l i 5,20 5 511/i NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD voor de Gemeenten Wnrknm. Ilemelumer Oldephaerl en Noordwolde.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1912 | | pagina 1