Hindeloopen en Stavoren. Maitiid. ZATERDAG 20 APRIL 1912. No. 17. 38ste Jaargang. Biiinenlandsch Nieuws. De grootste scheepsramp, die ooit heeft plaats gehad. 750 500 1100 800 Totaal 3150 van New-Foundlmd. Die natür. per 1 i le klasse passagiers 2e klasse passagiers Tusschendekspassagiers Bemanning liet Koninklijk echtpaar naar Parijs. Do dagen 1 tot 3 Juni zyn thans definitief Uitgave van T. GAASTRA Bz., firma H. BRANDENBURGH Zoon te WORKUM. opvarenden her- Zons verduistering. Bij prachtigen hel leren hemel waa Woens dag de centrale zonsverduistering waar te ne- leoer 4uu K.o. wegen. men. oyerai zag men toeschouwen met ge- De Titamc van de vv hite-star-Line had een totale lengte van 882 voet, een breedte van 92 ^leurd of berookt glas of ander oogscherm m voet, terwijl de hoogte van de kiel tot de lucht staan turen Men moet eerbied en kapiteinskajuit 105 voet en die van de kiel tot bewondering hebben voor de wetenschap, die den top der schoorsteenpijpen niet minder dan 175 voet was. 1" ton. en yn hwet stimming er yn jitnme omgiet fen Ijeafde en In geur scil üs tomjitte komme, jaen we bütendoar, dy 't fen it earste jonge grien oanslacht. T sen tegelijk ontstond een lek. Het water drong met groot geweld in het schip, dat reeds na drie minuten begon te hellen. De Titanic deed haar eerste zeereis van De Titanic was reeds bij den aanvang van de reis uit Southampton aan groot gevaar blootge steld. Toen het uit Southampton afgesleept werd, veroorzaakte ’t zulk een geweldige zuiging, dat de zeven kabels, waarmee een ander schip, de New-York, aan de kade gemeerd lag, als touw tjes afknapten en c der Titanic werd gezogen. York. Toen de »Carpathia bij ’t aanbreken van den dag op de plaats van de schipbreuk kwam, vond zij alleen de reddingsbooten en wat wrakhout. De Titanic was toen al ge- Dat was gebeurd om 2 20 des nachts, d. i. volgens Nedeilandschen tijd omstreeks halfzeven Maandagmorgen. Ieder kan zich een voorstelling maken van het reusachtige van dit geweldige vaartuig als hij leest, dat de ankers, bij een lengte van zes meter, niet minder dan 15000 KG. wegen, en dat de ankerketting uit schakels bestaat, die ieder 400 K.G. wegen. Dit blad verschijnt des Zaterdags en kost per halfjaar 50 cents Per post 0.65. Enkele Nos. 3 ets Ingezonden stukken Donder dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens vóór 11 uur. Sjoch de natür yn hjar folheid en pracht, Slaen op it groeijen en bloeyen ris acht, Moat it net al troch Gods myldens en macht Ta de heeclistc loksdügens reitsje? om mei hjar iwieh ouwik- i en for en us geest fris to bilden. As it maitiid yn ’e skepping is, meije wy ek de êlde net bliuwe. It béste toetsje foar, en moedich foarut sjen mei de flinkste wille en jonge, de hope oanfjürke, it allerhearlikst liet fen libbenslust ophelle. Wéz wolkom, wolkom Maitiid en bring us segen. FRISO. de opbetterjenden stelden hjar hope, elke dei f_ J-l. J L!... I-1 - jende dagen, de berntsjes smachten nei sêfter seljen. En dan is ’t gefaerlik om ta in geregelde den druksten tijd van passagiers-ver voer noodig i vrouw en 8 kinderen hun toevlucht in de boot moesten weken en Harkje it fügelt, sa fleurich, sa blij, ’t Sjilpend en tsjottrend getsjetter; Onder de freedsomme weidsjende kij, ’t Moederlyk skieppegebletter. Sjen, ho dat löltsje der dounset fen nocht, Boartsjend en Sjiich,'hó forhüge is it al hwat me sjocht, Ta it spartljend flskje yn it wetter. ,’t Grito en *t witi en ’t glido der skries, Galmet oer boulén en finne, 't Kiwit der Ijipkes en ’t snettrjen der gies Teant der sa Ijeaflik troch hinne. Dryst jowt it reidmoskje op *t flotgers him dol, ’t Wipt op in reidtsje, dat widzet him gol, ’t Fluitet syn deuntsje den fronlik en wol, En fljucht wer in eiutsje T fen diune. ’t Byke, dat gounzjend üs snoerret om ’t ear, ■’t Flinterke skek nei de blommen, Alles forienet him, alles tsjocht gear, d’ Iwige Meitzer to remmen, Reukoffers stiigje onophaldlik omheech, Neat as in tankfolle wr&ld sjocht üs eech, Neat wirdt troch ’t ear oars fornommen. Dizze strofen ha 1 r Sytstra’s «Maitiid op it fjild,* in dichtstik sa treflik,- sa kreftich en r“ l'~“”,:l' it jim’iner biwünderje moatte, en dat net heal genöch algemien bikend is; it is ien fen syn dichtstikken, dy hoppe de tiid steai.e. Wy hawwe dis^e-coupl- tten der fen dan nomd as in oanrin for üs opstel oer de Maitiid, dy *t altyd op ’e nij troch de sjonger, dy ’t as op wjukken omheech driuwt, sadat syn liet oer ’t hele lên to hearren is, en elk yn ’e enren klinkt en elke hert mei Heling for it moaije yn de natür bi- sielle yn-timt bisongen wirdt en ek sa faek op ’e nij wer romme stoffe der ta jowt. Ja forsiker, scil hja komme, de altyd nije, de jünmer panfallige, blije eti boartlike maitiid, I dy --1 wohder wer foar de eagen tsjoent. Wy hawwe jimme forkeare, hwet jimme libbenslot en libbens- us der’op forgappe, der mei langst nei ütsjoen loop ek wêze mei, hwet er op dy kalde, ynkalde winterdagen dy’t we efter ’t scil elkenien goed dwaen, om it fjild ris yn ’e rêch hawwe en der ’t we ek al mei gau- to gean. wens üs nocht fen hiene. Elkenien hat op hjar komste wachte. F seagen troch it finster, fol forlangen nei in inkel bistean. I I vastgesteld voor bezoek van de Koningin en den Prins aan President Fallières en aan Parijs. Gouden vjjfguldenstuk. Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend strekkende tot invoering van een gouden vijfguldenstuk, en om de gelegenheid te openen tot aanmunting van zilvergeld uit baren (gelijk het in het ontwerp precies ge zegd wordt: sanders dan uit zilver door ver smelting van Rijksmunten verkregen*.) Voorzichtig. De Miuister van Binnenl. Zaken raadt be langhebbenden aan om zich, alvorens werk aan te nemen in Duitschland, te wenden tot de arbeidsbeurs in de plaats hunner inwo ning of bij gebreke van dien tot de Ned. arbeidsbeurs ce Oberhausen. Een trouwe koe. Een oude koe, afkomstig van een boerderij aan den Schermerdijk te Oterleek, werd ep do markt te Alkmaar verkocht en in een koppel van ruim 50 stuks langs zijn oude woning gedreven Het dier sprong in de sloot, zwom naar den overkant, waar het de boerderij zag liggen, werkte zich tegen de* dijk op en ging rechtstreeks op zijn vorige woning af. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD voor de Gemeenten W orkum. Ilemelumer Oldephaerl en Noordwolde. zoo op de siconie af ta voren weet te bere kenen. wanneer en hoe het verschijnsel zal plaats hebben Een eigenaardige tint lag over veld en wegen toen te ruim half een uur de zon bijna geheel aan ’t oog onttrokken was; de lucht had een donker grijze naar ’t zwart trekkende tint, en het daglicht was zeer merkbaar verinindeid. Het bij uitstek heldere weer tijdens deze eclips is voor de wetenschap een zegen Op vele oorden der aarde zijn de astronomen op verkenning uit geweest, om door juiste waar neming nog steeds meer de geheimen der na tuur te doorgronden. Droevig ongeluk. Dinsdagnamiddag te kwart over 3, toen de tram in de richting van het spoorwegstation de Willemskade te Leeuwarden passeerde, is de 5 jarige llbertus Smit, wiens ouders in de Baljeestraat wonen, op de treeplank van een der wagens geklomm n In de bocht tusschen I Willemskade en Sophialaan geraakten zijn beentjes door het hellen van den w»gen don grond en viel de jongen van de treeplank, boord gymnastiekzalen, met het noodlottig gevolg, dat zijn hoofd onder -- acjjter8ten wagen kwam en verbrijzeld werd. Dok er v d Brug, die terstond aan wezig was, constateerde den dood. Het Ijjkje werd voorloopig in de woning van den heer v. d. Sluis aan de Sophialaan gebracht, tot bekend was waar de jongen thuis hoorde. Daarna is het naar de woning zjjner ouden vervoerd. Behouden aan laud gekomen. Gistermiddag zijn te Harlingen aangebracht door het Zeeuwsche visschersvaartuig H. O. N.i, schipper J. Heydens van Hontenisse, de op varenden van het tjalkschip Voorwaarts, schip- W. de Vries, thuis behoorende te Har lingen, dat eergisteravond vastgeloopen waa op de Abt en bij vallend water zoodanige d^New- York i^de** richting lekkage bekwam, dat het vol water liep, zoo- Men kon nog maar dat de schipper, zijn v.--.. 2 Li Irnrnan Vinn tnnvLiAht-. in Ha h De „Titanic,” het grootste stoomschip der wereld, in botsing met een Ijsberg en daarna gezonken. Een ontzettende ramp heeft de wereld met ontsteltenis geslagen. Een scheepsramp zoo Vele bonder- Par®n- kapiteinskajuit 105 voet en die van de kiel tot J. i Het had een inhoud van 46,382 Het had elf stalen dekken boven elkaar. De Titanic kon totaal 3150 bergen, als volgt verdeeld: De measten moatte it élde ientoanige myld sinnestrieltsje yn sikenhüs en sikenkeamer, tsjernpaed lans j- L--- J i weroan i' op de maitiid mei hjar heailike sinnige, opbeur- al de wei oubeakene dy ’t se hawwe ou to tsjok- issnrlia Hocrsan rln Lflrnfcioc cmanhfari nni cAFfar czvlian ITn rlan ia nrrt fa in nrorAtrald* wser en moaijer boartersplakken, nei droege en masine to forfallen, oan 1 Er binne güds net mei goed net in natür wie, foei en sa swier om der troch to kommen, stjêrren us eagen iepen, Earme minsken, dy ’t fen de iene dei op ’e osre libje moatte, hast hjar rie tonein, hwer hjar Mar nou De Maitiid is weryn’tlèn oprjuchste mieningen yn ’t sin, de kreft for- komd, de heilsingel, elke jier op ’e nij wolkom I Ja, I hja is der wer, dy ’t by dagen, dea en nacht hjar kreften binimt. Dy ’t glimpkjend oer de wrMd wjnkkelt om it Ijocht heger en helderder yls sjongeade fen Ijocht en sinne, groot, als de historie er waarschynlyk geen üs den menschen zjjn de i yen millioenen aan waarde zjjn It is sêft in ’e loft en de himel is In één woord een ramp, die in omvang tot de eftich ou to stekken om jimmer Ijochteroan to treffen, wirden. De sinne smyt bilde skynsels oer de dakken en yn de beammen skatterje en tsjotterje de fügels al. De lamkes boartsje yn ’t griene l&n, de eintsjes snetterje yn feart en greft. AIDs hwetjibbet koester him yn de earste maitiids- sinnè en ek de minske fielt him Hugger en jon ger. Ongeraiiken scil it him remmer om ’t hert wirde en rekket er de soargen ut syn holle kwyt en alles hwet hy sa tjuster tomjitte seach scil er nou wer flterje en oerhinne komme kinne. It jonge foarjier is yn ’t lénIt hat syn earste moaije dagen üs al brocht, de earsten, dy ’t nou wol gau troch hieltiid wer oare folge wirde scil, dy ’t de iene forrassing nei de oare yn ’e natür, us taparte scille It gérs hat sa ringen de moaije, djippe griene kleur wer werom krige. De tüken oan ’e beammen bigjinne al Als bewjjs wat voor zulk een reuzeoschip in is, wordt gemeld, dat de proviandeering alsdan bedraagt: 75,000 pond versch vleesch, 35,000 eieren, 25,000 pond gevogelte, 1500 gallons melk, 5 ton suiker, 1000 pond thee, 250 vaten meel, 10,000 pond boonen en dergl., 12,000 flesschen mineraalwater, 15000, flesschen bier, 10,000 flesschen wijn. 25,000 stuks aardewerk, 7000 glazen, 26,000 vorken en lepels, 21,000 borden en schotels. Een officier vertelde, dat hij, na I ruim vier dagen aan boord te zijn geweest, den weg nog absoluut niet kende. Wie de boot ge heel wilde bezichtigen, moest een afstaud van 9 K M. (zeven kwartier gaans) afleggen. ’t Spreekt van zelf, dat de inrichting aan boord niets te wenschen overliet en dat de tjjde- lijke bewoners van deze dryvende stad ook de meest niteenloopende wenschen konden bevredi gen. Men vond aan 1 J 1 tennis- en raketbanen, een groot zeewater-zwem- bad. De eetzaal bood ruime plaats aan 532 passagiers. Op ’t achterdek voud men een veranda-café, waar men tusschen bloemen en planten zat en over zee keek alsof men zich in een villatuin aan het strand bevond. Er waren wittebroods-apartementen voor millionairs-bruids- Natuuilyk waren de door de passagiers te betalen pryzen overeenkomstig al deze luxe. Een apartement op het promenadedek kostte in De inrichting voor de passagiers derde klasse behoefde niet onder te doen voor die voor eerste klasse-passagiers op de kleinere naailstoomers. Titanic voer met een snelheid van 20 Eng. De zee was Plotseling zag men op een een ysmassa op- Het was echter te laat om ’t schip koers te doen veranderen. De commandant nog met alle kracht achteruit «toornen en oyaraaien, doch de vaalt was te groot om deze byijj(js een botsing voo<komen. hun toevlucht in de boot moesten zoeken en “^“reuMdUige1 schip^flep’ met volle vaart fen Negram uit New-York meldt De Car- daarin den nacht doorbrachten, totdat zjj door met bakboordzijde tegen de geweldige ijsmassa, Jongenoemd visschersvaartuig werden opgemerkt Een ontzettend gekraak volgde en op drie plaat- J 6 PK en aau boord genomen Eenig huisraad is geborgen. Het zchip was geladen met schelpen, afkomstig van den stoomzuiger «Paul Kruger.* De prijs der Advertentiën is van 1 —5 regels 25 oents, elke regel meer 4 cents. Grootere letters naar plaatsruimte Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberichten, 10 ets. per regel. Bij abonnement belangrijk lager. Tot plaatsing va* adv. en reclames voor Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. kdv.-Bureau D Y. ALTA, Warmoesstr. 76-78, Amsterdam i üt to rinnen, en de lytse knopkes dy ’t hjar der sa tomük op festige hawwe, kinne mar amper mear de blêddeskat bisletten h&ide,hwer 't strak alles mei optoaid en forsierc wirde scil, as de inaitiidssine syn Ijocht yette mylder en soeler oer de wiüld stjürt en aller fügeleliet ear.st wekke hat, dat dan earst as in lofsang klinke scil fen de iere moarn ont de lette joun, yn bo>k en wild, yn miede en fiune, oeral mar der de Ijeafde brilloft hélde scil. Der binne, en dat is sa spitich, minsken hwa each en hert ontbrekke om to bewonderjen de hearlikens fen it opwekkjende libben yn de dertljend de greiden oertsjoclitntttür. Hwet misse sokken in rein geniet. r_ -x _i e.x Hja sjenne net om hjar hinne, bja sjenne net omheech, hja sjenne net foarut. En derom merke hja neat fen dat ynmoaye om hjar. Der binne en wy bikleije sokken béste, oppassende minsken, sa op hjar plak, sa troch hjar saken yn beslach nomd, dat se gjin tiid miene to hawwen of de lust der ta forlearen, om hjar oandacht to fêstigjen op dat jinge der bard, buten hjar om. Eare oan dy restloaze iver, arbeidsje en soargje üs bést dwaen en wrakselje wolle we; oan de easken fen 't gewoane libben en plichten wolle wy gehoar jaen en neat forsomje, mar dochs meije wy gjin masinen wirde. Eu derom, sjen ek ris yn ’t waerl Oars sein, üs lichemskreften, üs gesountheid, en ek üs geast fieegje om in j<*fte fen natür. Wij moatte de mailiidsloft ris ynazemje, it maitiidsiiet er ris hearre. In opfrisjende for- kwikkende bis eiing giet er op us allegjerrre fen wy oernomd üt Harmen ut. It jowt us wer nije libbenswille; wer nije sa hearlik moai, dat wy wy fiell» in nije lust yn us wekker wirden, om zonken. We hawwe ouwiksel nedieb, om net to for- Siken dodzjen yn de sleur en wénst fen it alledeiske r i en hjar tofreden stelle mei altyd it selde, en fine yn hjar jonge jierren om alle winsken en bihoeften griene l&nnen, nei blomkes en blomkesiikjen oan hwet heger, ek mar faire to litten, as der En de greaten F j en rêd’lom bideeld, hwae ’t de winter sa bird seljend tooneel fen opgroeijen, bloeijen Earme minsken, dy ’t fen de iene dei op 'e f.’ kost en hjar brénje wei to finen ophélde fen kleijen. juten mei wille en biwündering, as hiene wy hjar noch noait earder sjoen. Sjuch, hwet in woelen en warren by minsken, planten en dieren I Alles libbet op, en dat oplibjen lükt üs. De sliep en réstdodde, it skyndeade wol üs dochs net oan. Né! we wolle libje en it libjen om üs hinne tierjen sjen. Nou, sjuch dan ek hwet in foroaring yn ’e natür pleats hawn hat en ho *t tomük alles klear makke is for de pronk en pracht, en greatske majesteit dy ’t we nou oanskdgje, en mei gauwens heechtiid fleren sjen, nei it gedicht der ’t we mei ynset binne. i hjar kreften binimt. Dy ’t glimpkjend oer de to klearjen. Dy ’t it ljurkje nei boppen wiist ontsteltenis geslagen. Een scheepsramp en ’t rize lit wyls sjongende fen Ijocht en sinne, libbenssegen. tweede zal weten aan te wijzen. i x- x_ -.-.x. i- j-Jx, zee ten ofjer gevallen, .V» verloren geg»e. KffiTXÏllO !1 is In één woord een ramp, die in omvang tot de seaftgriis ferwe, mar bigiet sa swietsjeswei blau- allergrootste behoort, welke de wereld kunnen eftich ou tn stekken om iimmer liochtnrnan to treffen. Een kabeltelegram uit New-York zegt: De /rex-x on zeemijlen per uur naar New-York. tamelijk rustig. afstand van ongeveer 300 M. duiken. van liet bijdraaien, doch de vaart was te groot om deze Southampton naar New-York en was niet ver van New-Foundland. In groote spanning verbeidde men nadere benchten, want de Titanic had niet minder dan 1600 passagiers en 800 man equipage aan boird ea voer een waarde vah ettelijke mil lioenen aan effecten en andere stukken, nadere berichten lieten zich niet wachten. Gedurende de beide sedert verloopen dagen heeft een stroom van telegrammen de meest tegenstrijdige berichten gebracht. Kwamen de eerste met de geruststellende mededeelingen «alle passagiers zyn gered* en «er zijn in ’t geheel geen menschenlevens te betreuren,* de volgende waren minder stellig en de directie der White-Star-Line moest Maandagavond reeds de mogelijkheid toegeven, dat er vele menschen levens bij deze ramp zouden zijn te betreuren. Dinsdag nog waren de telegrammen uiterst verwardabsolute zekerheid kon nog niet wor den gegeven, doch de berichten werden in den loop van den dag steeds ernstiger en meer dan een telegram sprak ten slotte de veronder stelling uit, dat niet minder dan 15 a 1600 menschen zouden zyn omgekomen. Wat er van deze ontzettende veronderstelling waar is zal nader blijken. Voorshands schynt alleen vast te staan, dat er een 675 reizigers, meest vrouwen en kin deren, zyn gered en een 200 van de bemanning. Dat zijn dan de mannen, die de reddingsbooten hebben bemand. Al deze bevinden zich aan boord van de Carpathia, een stoomschip van de Cunard-Line, dat thans op weg is naar New- us wer nye nooenswuie; wer nye hbbensmoed. it jiwt us nije hope en forsterk- jende fearkiêtt, hwent it seit us: »il aide is foarby gien, sjuch alles is wer ny wirden.* En de taek, dy ’t fuar us leit, oan to kinnen en te bisljuchtsjen. Wy fielle de moed wer om nije dingen oan to p >kkeu en nije plannen ré to meitsjen. Us gemoed scil dan foerre wirde en forwaerme, en derom scil it elk foegje en goed dwaen, sa nou en dan yen beusich to béiden mei it moaije yn ’e skepping, en der komt in wijing oer us, dy ’t us forheft en us de dingen en minsken mei in oar each oanskouwe lit. S Isbiwênners ek foaral, gean nei büten, ’t üs it oprizen ten de natür as it iwige hwa ’t jimme ek binne, us der ’op forgappe, der mei langst nei ütsjoen loop ek wêze mei, hwet

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1912 | | pagina 1