K 1 Hindeloopen en Stavoren. r l Ir' Ifc ]r i X F I r* lu f’ p VRIJDAG 21 MAART 1913. 39ste Jaargang. No. 13. Officieel Gedeelte. Rede van EN KA Christendom en Socialisme. r Mevr. Roland Holst, inaar Spr. 11. 4 9- n Dit blad verschijnt des Zaterdags Per post f 0.65. s. over aan dat hooge wereld. Bijbel, 1 Uitgave van T. GAASTRA Bz., firma H. BRANDENBURGH Zoon te WORKUM. arbeiders in de textielfabrieken te Twente, met van 12 a 13 gulden, waar de sr scheepvaartkapitaal, bij de groote maatschappijen als Indische Loyd en Holland-Amerikalijn. De een weekloon j patroons wonen in kostelijke villa’s en schoone gebouwen, waarin soms het glaswerk alleen verdeeling van het voortgebrachte gaan langs j f 70 000 kost. De arbeiders in de sigaren den weg van wedijver of volgens het stelsel van industrie, die thans staan in den moeilijken samenwerking. Dat laatste is juist Socialisme. i en kost per halfjaar 50 cents Enkele Nos. 3 ets Ingezonden stukken Donder dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens voor 11 uur. - Dat wordt niet goedgekeurd door den maar Bijbels, die liefde, verworpen. Aerder wordt het Socialisme rekent buiten de zonde. van getuigenis van den Franschman Paul Passy, een vroom man, maar volbloed Sociaal-Democraat. Nog één naam wil zij noemen, n.l. professor Diepenhorst, die ook betoogt dat een Christen geen Socialist kan zijn, alle onderwerpen in verband brengt met het Socialisme, maar op zeer eenzijdige wijze, waarbij de kern der zaak niet wordt aangeraakt, getuige zijn vereenzel viging van de Fransche Revolutie met de tegen woordige Sociaal-Democratische beweging. Zoo is er een rij van Christelijke getuigen aan te voeren, die eenerzijds het samengaan van Chris tendom en Socialisme erkennen, anderzijds ont kennend antwoorden. Maar Spr. wil trachten duidelijk te maken en uit te leggen wat het Socialisme is, om ten slotte ieder voor zich zelf te laten uitmaken of dat in tegenspraak met zijn Christendom is of niet. Zij vraagt daarom in de eerste plaats: wat is de kern en wat de eisch van het Cnristendom, zoowel als van het Socialisme? De kern van het Christendom is deze: de blijde boodschap, het Evangelie, dat er gemeen schap is tusschen den Eeuwige en den mensch, tusschen den Heilaud en den zondaar, tusschen God en mensch, door Jezus Christus, den Hei land. Over dien kern behoeven niet veel woor den te worden gesproken, want wie dit verstaat en beleefd heeft, die weet het. Maar het Christendom komt met den eisch: gaat heen in het volle menschenleven en tracht daar den wil des Vaders te doen. De kern van het Socialisme is aldus te om schrijven: het streven naar de afsnijding der kapitalistische uitbuiting, door de socialisatie van grond en productiemiddelen. De eisch van het Socialisme is: gaat heen in het volle menschenleven, sluit u aan bij het internationale leger, dat strijdt voor en heerlijke ideaal. Dat zal Spr. de vergadering nader uitleggen, maar vooraf wil zij haar spijt te kennen geven, dat een predikant te dezer plaatse, in eene gisteravond gehouden plechtige samenkomst, bij voorbaat haar optreden hier dezen avond heeft veroordeeld, terwijl hij zelf thans niet aanwezig is. -J:- -j 1 na hare uiteenzetting, van gedachten veranderen, machines zijn ten bate van anderen. De land arbeiders in Friesland, die werken voor een hongerloon. Haar is, het feit bekend, dat een gereformeerd arbeider 90 cent per dag ver dient bij een rijke boer, ook lid der Gerefor meerde Gemeente, zittende in het gestoelte der eere. De arbeiders in dienst van het drankkapitaal, in de branderijen te Schiedam en de glas-industrie aldaar. De arbeiders te Rotterdam, werkzaam voor het handels- en iej: die thans staan in den moeilijken strijd hunner staking. De algemeene toestand is dus, dat de arbeiders niet krijgen de opbrengst van hun arbeid. Gevraagd mag worden, hoe het mogelijk is, dat die toestanden zoo zijn geworden, maar ook, waarom ze woraen geduld. Meer in het bij zonder, hoe bijname de Christenen die toe standen kunnen vergoelijken en recht willen praten. Zijn dan de oogen daarvoor gesloten? Zegt niet Jeremia; wee u, zoo uw huis op onrecht en ongerechtigheid is gebouwd De Christenen zien het wel, maar komen met el lendige lapmiddelen. Minister Talma wil wel, maar hij kan niet. Hij, zoowel als zijn even- tueele liberale opvolger, zullen wel trachten de toestand te verbeteren, maar dat baat niet, want zij houden vast aan het kapitalistische stelsel, waaruit die toestanden noedwendig moe ten voortkomen. Er wordt wel eens beweerder is niets nieuws onder de zon, maar is dan de maatschappij niet steeds bezig zich te vervormen? De arbeiders werkt, krijgt niets, geheel in overeenstemming met het Bijbelwoord: wie niet werkt, zal niet eten. Die wet zal dan voor allen gelden, voor alle klassen, en dat zal geen achteruitgang maar vooruitgang zijn. E’genaardig is soms, dat den eenen dag wordt gesproken van te veel vrijheid, den anderen dag van geen vrijheid in een socialistische gemeen schap, maar die vrijheid zal daar juist veel meer en veel schooner heerschen, waar ieder de on verbiddelijke plicht, de eerste Christenplicht, zal hebben om te arbeiden. Waar heeft thans het met gaven en talenten gezegende arbeiderskind de vrijheid die tot ont wikkeling te brengen Die bestaat eenvoudig niet, want uit hare eigene ervaring als onder wijzeres weet Spr. van geboren intellectueele arbeiders-kinderen, wier vrijheid hierin bestond, dat zij geen andere keuze hadden dan om scheepsjongen op een logger, loopjongen of fabrieksarbeider te worden. In de kapitalistische maatschappij wordt juist de vrijheid met voeten getreden, wordt slechts gevraagd: tot welke klasse beh >ort gij Juist in de socialistische maatschappij zal het niet zijn wat Richteren zegt: een ieder deed wat goed was in eigen oogen. Soms wordt van Christelijke zyde beweerd het Socialisme staat niet in den Bijbel. Maar wat bzdoelt men daar dan mee, het socialis tisch wezen of socialistisch denken? Maar er staat ook niet in dat men het kapitalisme moet aanhangen. Neen, wordt er beweerd, het privaat bezit wordt in den Bijbel toch goedgekeurd en ge leerd, en men wijst op Abraham, die door God rijk was gemaakt. Maar juist uit Israels wetgeving, door Mazes, onder leiding van Gods geest gegeven, blijkt, dat er geen armen en geen rijken zijn. Want al moge het waar zijn, dat onder Israel ieder zijn privaat bezit had, de Israëlieten mochten daarmede toch niet doen wat zij wilden, want zij mochten hun deel niet verkoopen, wel ver huren, tot het jubeljaar kwam, om het dan aan de eigenaars terug te geven. Het privaatbezit van toen was enkel famihbezit en voor elke familie bereikbaar, niet te vergelijken met het heden, want thans valt het alleen onder het kapitaal, dat daardoor oppermachtig is in de door de eeuwige beginselen des van waarheid, gerechtigheid en De BURGEMEESTER der Gemeente WOR KUM maakt aan de ingezetenen bekend, dat op Dinsdag 25 Maart 1913, te 51/2 ure des na middags, eene vergadering van den Raad dezer Gemeente zal worden gehouden, ten einde te beraadslagen over de hieronder vermelde punten. De Burgemeester voornoemd, T. M. ten BERGE Punten van behandeling: 1. Notulen der vorige vergadering. 2. Mededeeling van ingekomen stukken. 3. Adressen om afschrijving van Hoofdelijken Omslag, dienst 1912. 4. Voorstel van den heer J. Jansen tot wijzi ging van Art. 14 der Gemeentelijke Pensioen verordening. 5. Voorstel van Burg, en Weths. tot wijzi- steeds voor den gek hebben gehouden. i voor zich zooveel mogelijk voordeel te behalen. Dat voor- het is anti-bijbelsch, anti-chris- ook weet hij zelf de kern van het Socialisme den gedaan om dat roofstelsel te vernietigen. 1 dienen en den mammon? Men dient evenwel onderscheid te maken tusschen een persoonlijk en een maatschappelijk mammonisme. Het eerste is iets tusschen God en den mensch, maar het tweede betreft de voortbrenging in de huidige maatschappij. En deze roept een moor dende concurrentie in het leven, waarbij men als broeders elkander te gronde richt, deze roept de schrille tegenstelling te voorschijn, om Zon dags in de kerk met elkaar te zingenai ziet, hoe lieflijk is ’t, als broeders saam te wonen en om Maandags dat liefdevuur weer te dooven. Als Christenen in de eerste plaats mogen wij dat mammonnistische stelsel niet huldigen. Bij de bestrijding van het Socialisme zegt men, dat daardoor het gezin wordt uiteengerukt, maar dat doet juist het Kapitalisme. De predi kanten kunnen zien dat juist om de winst, de vrouw naar de fabriek wordt gedreven, om de winst de branderijslaven worden peexploiteerd, om de winst de landarbeiders in Friesland em hongerloon wordt uitgekeerd, om de w.instdoor de rijken in Indie die groote vermogens worden gekweekt. Wel zegt de Bybel: vergadert u geen schatten, maar toch huldigt ons heele maatschappelijk stelsel juist het tegenoverge stelde. Doch dat alles komt voort uit het pri vaat bezit en daarom kan er alleen, wanneer grond en arbeidsmiddelen in handen van allen zijn gebracht, voor allen worden gewerkt door allen. Mag den stryd daarvoor nu onchristelijk worden genoemd Na de hierop volgende pauzen wenscht Spr. nader de bezwaren onder de oogen te zien, van Christelijke zyde tegen het Socialisme ingé bracht. Ds. Kromsigt heeft voor het Jongelingsverbond te Sneek gesproken over de zedelijkheid en on zedelijkheid van het Socialisme, maar persoonlijk heeft Spr. tot ds. Kromsigt gezegd, dat hij heusch het Socialisme meer moest onderzoeken, meer de economische zijde moest behandelen, gelijk ook de bestrijding van Mr. dr. van der Laar meer economisch is, want ds. Kromsigt tast het Socialisme niet aan. Er wordt dan gezegdin de Socialistische gemeenschap doet ieder wat hij zelf wil, maar dat is een verwarren van socialisme en anarchisme, want ook in de socialistische gemeenschap zal ©rde, regel en gezag zijn. Thans zijn er velen, die in tegen spraak met het woord des Bijbels: in het zweet uws aanschijns zult gij uw brood eten, niets doen, maar in de socialistische toekomststaat zal de regel worden gehuldigd: wie werkt, krjjgt de opbrengst van zijn arbeid, wie niet ging van Art. 7 der Pensioenverordening. 6. Adres van de Wed. W. Klazes om eene tegemoetkomipg uit de Gemeentekas. 7. Alsvoren van A. Algera om onderhandsche inhuring van het stukje land gelegen in het Heidenschap tusschen de woningen van Jobs. Ketelaar en Tj. Bekema. 8. Circulaire van H.H. Gedeputeerde Staten dezer provincie inzake den aanleg van een drinkwaterleiding. 9. Adres van de Wed. H. W. van der Werf om vergunning tot het leggen van een draaibrugje over de z.g.n. Oude Gracht in het Heidenschap. 10. Adres van P. de Zwart e. a. om verlaging van het schoolgeld voor het bezoeken der School voor U. L. O. Verzoek om machtiging tot den publieken verkoop van eene hoeveelheid hakhout. 12. Voorstel van Burg, en Weths. tot het doen van eene rechtstreeksche betaling uit den post onvoorziene uitgaven der begrooting 1913. 13. Versterking van uitgaafposten der be grooting dienst 1912. 14. Wijziging der begrooting van de gemeente lijke gasfabriek dienst 1912 en in ver band daarmede wijziging der Gemeente- begrooting over hetzelfde dienstjaar. De prijs der Advertentiën is van 1 —5 regels 25 cents, elke regel meer 4 cents. Grootere letters naar plaatsruimte. Buiten Friesian?, uitgezonderd Fa nilioberichton, 10 ets. per regel. Bij abonnement belangrijk lager. Tot plaatsing van adv. en reclames voor Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. Adv.-Bureau I). V. ALTA, Warmoesstr. 76-78, Amsterdam zou daarentegen worden gewezen op de Middeleeuwen, bijname wel kunnen aandragen het manifest van tal van op de gilden, maar toen heerschte het klein Orthodoxe Engelsche predikanten, uitspraken bedrijf, toen was het regel, dat de vlijtige, Anaerikaansche Christen-Socialisten met de spaarzame gezel na jaren zelf patroon kon wor- j den, terwijl de patroon als zyns gelijke omging met den arbeider. Maar hoe is die toestand thans veranderd Zie het bedrijf van een Krupp, denk aan het reedersbedrijf, stel u voor een petroleumkoning als Rockefeller! Het klein bedrijf van vroeger heeft plaats gemaakt voor het groot bedrijf, het reuzenbedrijf. De tegenwoordige arbeider wordt als arbeider geboren en zal alszoodanig sterven, wijl hij zich de arbeidsmiddelen, als: dure ma chines, fabrieken, schepen enz. niet meer kan aanschaf! m en is dientengevolge tot levenslange uitbuiting veroordeeld. Zijn arbeidskracht, die kostelijke gave Gods, is koopwaar geworden, genoodzaakt als hij is, die tegen zoo hoog moge- lijken prijs te verkoopen, ook volgens dr. Kuyper, een anti-bijbelsche, een anti-christelijke toestand. Ds. Rudolph huldigde in een gesprek met Spr. de oude regel zijner vaderen: een iegelijk man zijn eigen lijf, eigen wijf en eigen gerijf, maar op haar vraag, hoe elk arbeider aan dat eigen gerijf moest komen, bleef hij het antwoord schuldig. Toch heeft elke arbeider recht op zijn arbeidskracht en de arbeidsmiddelen. Hoe daartoe te komen? Minister Talma zegt: indien de loont oestanden maar worden verbeterd en toch gaat hij thans nog van de loonen, die be ter moeten worden, premie heffen voor de ouder- domsverzekering, veroordeelende het Staatspen sioen als een onzedelijk iets, slecht te rijmen met de uitspraak van dr. Kuyper, dat de ar- beiders instrumenten zijn geworden voor de kapitaal voeding. Spr. wenscht niet in te gaan op de kwestie der Staatspensionneering, maar toch te constateeren, dat de rechterzijde haar standpunt heeft verloochend door de aanneming van het amendement Duys, waarbij de 70-jari- gen, zonder premiebetaling, in het genot van f2 pensioen zullen worden gesteld. Daardoor bewijst de coalitie slechts, dat zij de arbeiders steeds voor den gek hebben gehouden. Het Socialisme is in de eerste plaatsanti-kapitalistisch, het kapitalisme is anti-bijbelsch, want het tegen woordige maatschappelijk stelsel huldigt de uit- digt het streven naar winstbejag, door elk zich zooveel mogelijk voordeel te behalen. Ware hij tegenwoordig, misschien zou hij, kapitalisme wordt de arbeiders als goed gehouden, maar 1 of althans haar kunnen tegenspreken. Misschien telijk, anti-Goddelijk en daarom moet alles wor- ook weet hij zelf de kern van het Socialisme den gedaan om dat roofstelsel te vernietigen, niet, doch te dien opzichte is hij de eenige Zegt ook niet de Bijbel: Gij kunt niet God niet, want over het algemeen weten de predi- J:- kanten weinig van het Socialismee en de economische dingen. En waar alle arbeiders hebben te strijden voor de komst van de socia listische gemeenschap, dienden zij als predikant toch hunne verschrikkelijke verantwoordelijkheid in dat verband beter te beseffen. Terugkomende op hare omschrijving van den kern van het Socialisme, noemt Spr. uitbuiting een hard woord, want uitbuiten is beslag leggen op een anders arbeidskracht, door hem een grooter of kleiner deel af te houden van zijn loon en dit aan te wenden tot eigen voordeel en winst, een algemeen verschijnsel in de heden- daagsche maatschappij. Wie worden uitgebuit Christendom en Socialisme, twee kracht- en twee prachtwoorden, maar in naam van beiden is geleden en gestreden, geworsteld en over wonnen, in naam van beiden hebben velen ver slagen ter neder gelegen, bloedend uit vele wonden, in naam van beiden zijn vreesachtigen tot helden geworden, in naam van beiden zijn schuchtere vrouwen tot kloeke strijdsters ge vormd. Ook dezen avond wil Spr. bepleiten de vereenigbaarheid van beiden, zij wil daartoe geen evangelie-prediking doen hooren, maar aantoonen deze waarheidindien gij uw Christen- De mijn-arbeiders over de grenzen, die werk- dom in dezen tijd maatschappelijk wilt uitleven,--*~J- J dan kan dat alleen door het Socialisme. Dat is de blyde boodschap, gaande door heel het land, door gansch de wereld. Maar 99t/2 °/o der Christenen, in het bijzonder in ons land, is het daarmede niet eens, zij huldigen een gansch tegenovergestelde beschouwing en meenen dat Christendom en Socialisme niet naast, maar tegenover elkander behooren te staan. Maar toch niet allen uit de Christelijke kringen. De groote man uit de Christelijke wereld van Nederland, dr. Kuyper, heeft jaren geleden, reeds in 1895 geschreven: bij Socialisme moet men niet denken aan atheïsme, enz., maar wilt ge weten wat het is, dan moet ge antwoord zoeken op de vraagZal de voortbrenging en de den weg van wedy ver of volgens het stelsel van Jhr. de Geer, chr.-hist. Kamerlid voor Schie dam, heeft reeds 5 jaren geleden verklaard, dat een Christen wel Socialist kan zijn. Mr. dr. van der Laar heeft meer dan eens hetzelfde getuigd in de Beukelaar en de Klaroen. Een rijzende ster in de politieke wereld, mr. de Wilde, schrijver eener brochure, waarin hij legt, met dr. Kuyper door dik en dun te gaan, L left in een debat te Schiedam openlijk het zelfde verklaard. Daar staan echter ook andere getuigen tegen over, in de eerste plaats tal van predikanten, die meenen het tegenovergestelde te mogen beweren, maar daarvoor geen bewijzen bij brengen. Een andere ster, de ex-anarchist Kloosterman, beweert ook dat een Christen geen Socialist kan zyn, maar de arbeiders moeten goed hooren naar zijne bewijzen. Hij zegt: de socialisten zyn grootendeels ongeloovigen en dan komt hij met Citaten van Bebel, Gorter, van der Goes, van Christelijke zijde gezegd dat 1 Ook Spr. vindt de zonde een verschrikkelijke realiteit, een wreede werkelijkheid, maar juist het kapitalisme verleidt tot zondigen, terwijl het Socialisme de zonde uit den weg wil ruimen. De Bijbel zegt: ergernissen moeten komen, maar wee door wien? En juist het kapitalisme geeft ergernis en is een steen des aanstoots. Haar liefde tot den Bijbel en tot het Socialisme doet Spr. zeggenin naam der mensch- heid moet dien steen des aanstoots worden weggenomen. Ook zegt men: het Socialisme veronderstelt een wereld van engelen, maar op grond van uitspraken van ds. Kromsigt, van R.-Katho- lieken, van Karl Marx, bewijst Spr. het onge rijmde daarvan, om te concludeerenin de socialistische gemeenschap zal, hoe harder door allen wordt gewerkt, ook zooveel te grooter aller welvaart zijn. En nu moge men de woorden van Jezus aanhalen: Zoek eerst het Koninkrijk Gods en al het andere zal u worden toege worpen, of: wat baat het den mensch, indien hij schade lydt aan zijne ziel, enz., juist die woorden wenscht Spr. met diepen eerbied voor den Heiland na te spreken, maar als wapen tegen het kapitalisme. Dat is geen overdrijving en in verband daar mede wordt gewezen op het werk van Generaal Booth. M iterialistisch noemt men het socialisme, maar jnist het kapitalisme maakt de menschen materialistisch, terwijl toch Jezus zegt: Zorgt niet voor den dag van morgen, want elke dag heeft genoeg aan zyn eigen kwaad. Als laatste tegenwerping, die wordt aange voerd (Spr. zou wel een 12 tal kunnen noe men) wordt er op gewezen, dat de klassenstrijd wordt gepredikt en dat men die als Christen niet kan aanvaarden, maar daar gaat het mee als met de bewering van het uiteenrukken van het gezin. Het socialisme maakt geen klassen strijd, maar het is juist de eenige manier, om daaraan een einde te maken. Gewezen wordt in dit verband op uitspraken van voormannen uit de christelijke arbeiders beweging. Diemer zegt: arbeiders, gij moet uw arbeidskracht zoo duur mogelijk verkoopen, want op de arbeidsmarkt wordt die enkel als koopwaar beschouwd, zoodat de patroon die zoo laag mogelijk tracht te koopen, terwijl de arbeider die zoo hoog mogelijk moet verkoopen, maar geen klassenstrijd l Van der Have van Rotterdam zegt onze or- ganisatie’s moeten strijdorganisatie’s zijn. Waar tegen? Tegen de bezittende klasse, waartegen zij een macht moeten vormen, maar geen klassenstrijd 1 I i j» I NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD voor de Gemeenten Workum. tlemelmner Oldephaert en Noordwolde. Tltv. zin flnAH ztltv* VkinA vaam Q/ikin ObD ['.a. I...',:. LI" ..'ll I.? .1? .1 het kapitalisme is anti-bijbelsch, want het tegen woordige maatschappelijk stelsel huldigt de uit buiting van de eene klasse door de andere, hul-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1913 | | pagina 1