TROlWRRIEVEJi. TBOUWKAARTEN ZATERDAG 6JMAART 1915. No, 8. 41ste Jaargang. ■I Binnenlandsch^ Nieuws. De skoech dy ’t yen past. steeds zullen ook zonder En dienste, Nieuwste Modellen. Uitgebreide sorteering. Vlugge en nette uitvoering. Billijke prijzen. - BELEEFD AANBEVELEND, - T. GAASTRA Bzn. Uitgave van T. QAASTRAFBz. firma H. BRANDENBURGH Zoon te WORKUM. >1 EN y my, êze». Dit blad verschynt des Zaterdags en kost per halfjaar 50 cents Per post f 0.65. Enkele Nos. 3 ets. Ingezonden stukken Donder dags in te zenden. Advertentiën Vrijdagmorgens vóór 11 uur. Salang dy klachte reden fen bistean bat, kin men ek net forwachtsje, dat de skoech dy A --J I- --1A1_JL wirdt. Men is sa foarsichtich mei yen seis. FRISO. De prjjs der Advertentiën is van 15 regels 25 cents, elke regel meer 4 cents. Grootere letters naar plaatsruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberichten, 10 ets. per regel. Bjj abonnement belangrijk lager. Tot plaatsing van adv. en reclames voor Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. Adv.-Bureau D. Y. ALTA, Warmoesstr. 76-78, Amsterdam, doen heeft. Het groote voorrecht van een goed humeur is we wezen er boven al terloops op dat duizenden kleinigheden en verdrietelijkheden, die anders zoo gemakkeljjk »je humeur be dorvens, totaal geen vat hebben op ons. Al die kleine kleinighedenze bestaan niet voor den man of vrouw, die zich meester weet van een goed humeur. Zware arbeid zelfs, al wordt die ook niet altijd con amore verricht, er zijn nog zooveel ronde jongens in vierkant gaten geperst 1 valt licht, als men zijn goed humeur maar bewaart. Onze omgeving geetf ons daarvan voorbeelden genoeg. Ook de historie heeft ze aan te wijzen. Wist de groote Abraham Lincoln by de felle tegenslagen in den Noord-Amerikaanschen slavenoorlog zyn goed humeur niet te bewaren en overwin ningen te putten uit nederlagen, zoodat bij ’t eind aan hem nog de zege was Daar zijn ook lieden, wie het moeite kost een goed humeur te bewaren en te toonen. Nauwlettend moeten zij er voor zorgen niet norsoh te wezen en af te stooten of een on- prettigen indruk te maken. Dezulken hebben het aangeleerd een goed humeur te toonen. Anderen echter, die met een goed humeur door de wereld gaan, hebben zich die moeite niet te getroosten, Zij maken vanzelf den in druk van levenslust en veerkracht en deelen onwillekeurig van die gezegende eigenschap pen mee aan anderen. En die eigenschappen zich uiten, opzettelijke voorbereiding. En daarom staan ze hun steeds ten dienste, in tjjden van voorspoed en van tegenspoed. Men zegt, en zeer terecht, dat het gemakke lijk is in tijden van voorspoed zijn goed humeur te bewaren. Minder gemakkelijk is het mees ter te blijven over zyn goed humeur als ’t ge tij is gekeerd. Maar de goed gehumeurde zal ook dan niet moedeloos bij de pakken gaan neerzitten. Vanzelf dringt zich de vraag naar voren hoe men aan een goed humeur komt. We zeiden reeds dat men leeren kan zyn goed hu meur te bewaren. Leeren in dien zin dat het een kracht of macht der gewoonte is geworden. En zoo beschouwd is zij, evenals eïke goede gewoonte, voor oefening vatbaar. Daar zyn er, die beweren dat een goed hu meur een gevolg is van een goede gezondheid Ongetwijfeld zal een goede gezondheid van gunstigen invloed zyn op ons humeur. Immers, vele lichamelijke verdrietelijkheden, die zoo vele factoren zyn om ons humeur te bederven blijven den goed gezonde gespaard. Maar toch er zijn sterke gestellen, die een las tig humeur bezitten. En omgekeerd hebben vele zwakke, lijdende menschen een groote kracht getoond in een opgewekt humeur. Bjj zulke krachtige naturen zegepraalt ongetwijfeld de geest over stoffelijke bezwaren. Lezer, laten ook wij dat trachten te doen, vooral nu, in deze tijden van verdriet en el lende. Sursum corda De harten omhoog Over het ongeluk bij Zierikzee verneemt het H. bl. het volgende Aan den kant van den zeedijk bij de Nol twintig minuten gaans van Zierikzee was Dins dagmorgen vroeg een mijn aangespoeld. Deze was door de drie zoons van den in de nabij heid wenenden landbouwer Cashoek bespeurd. Een hunner trachtte met van Burg, den knecht van zyn vader en met den 12 jarigen knaap de Haan door te trekken aan den staaldraad waaraan de mjjn bevestigd was, deze op den berm te werken, terwijl de twee anderen, de zonen van Cashoek de mijn naar boven ‘trach ten te duwen. Plotseling sprong de mijn met een geweldigen knal, die de huizen in Zierik zee deed trillen en veroorzaakte een ontzet tend onheil, waarbij alle vyf op verschrikkelijke wijze het leven verloren. Van hen die aan den staaldraad hebben getrokken werden de lyken gevonden. Van den gehuwden 66 jari gen arbeider werden beide boenen afgeslagen. De lyken van hen, die getracht hebben de mijn naar boven te duwen zyn tot nu toe nog niet gevonden. Vermoedelijk zijn ze in de Oosterschelde geslingerd. Het terrein is thans door landweermannen afgezet. In Zierikzee Onbekende eigenaar. Te Horst werd door de maréchaussee oene party leder, bestaande uit 63 pakken, in be slag genomen. De zending was geladen op twee karren en kwam per as uit den Bosch. De eigenaar was den vervoerders niet bekend, doch deze zou hun aan een magazjjntjo bjj het station het loon geven. Toen de zending kwam, was er geen eigenaar en hy kwam tot heden nog niet opdagen. Het leder vertegenwoordigt eene waarde van circa 7000 gulden. Paniek. Zondagmorgen halftwaalf had er in de 8t. Vituskerk te Hilversum onder de hoogmis een paniek plaats. Een geweldige slag, waarbij sommigen meenden een blauw licht te hebben gezien, bracht de opschudding te weeg. Ongeveer 20 personen werden be wusteloos door den schrik. Vooral onder do Belgische vluchtelingen, zittende in den lin- kerzijbank, was de schrik greot, wjjl sommi gen meenden dat er een bom op de kerk was gevallen. De aanleiding hiertoe schjjnt geweest te zyn, dat de bliksem bjj zjjno ont lading langs den bliksemafleider contact hoeft gekregen met den haan van den toren. Door den storm van Dec. j.l, was het kruis stork verbogen, waardoor de haan in nauwe aan raking kwam met de punt van den bliksem afleider. Humeur. (Nadruk verboden.) Een lastig ding, dat humeur 1 zoo hoort men vaak rodeneeren, en, naar we gelooven zon der nadenken. De een zegt het den ander vaak na. Zeker, *t is een heele toer, in de vele omstandigheden en verdrieteljjkheden des mensohelyken levens zyn humeur zyn goed humeur te bewaren. Daar zijn ongetwij feld lieden, die het niet kunnen en het, naar ’t zich laat aanzien, ook nooit zullen leeren. Leeren Kan dan het bewaren van zyn goed humeur geleerd worden, evenals het oefenen van geduld by voorbeeld zal men vragen. Zeer stellig, waarde lezer! Maar is het be waren van zyn humeur dan niet van vele omstandighedenafhankeljjk, bijv, van stoffelijke? vraagt ge nu weder. Zeker, maar dat be- teekent nog volstrekt niet dat iemand, die steeds in de meest gunstige stoffelijke om standigheden verkeert, zich ook op een goed humeur mag beroemen. Wij allen, die ons de moeite getroosten om ons heen te zien, hebben de voorbeelden van het tegendeel voor het grjjpen. Een goed humeur ie een schoone eigenschap. Sterker nog: een goed humeur is een groote schat, voor de bezitters ervan minstens even groot als voor hunne omgeving. Als een mevrouw een dienstbode zoekt, vergeet zij niet licht te informeeren naar het humeur van de gedienstige, wat dus wel een bewys ervoor is dat mevrouw een goed humeur zeer op prijs stelt. En zoo is een ieder gesteld op een goed humeur van de personen, waarmede hjj te Dy ’t de skoech past tsjucht ’m oan. Ja, dat seit men en wilens bedoelt men, dat hy of sy, der ’t men wol genoch op ou to wizen hat, üt dat praet of dat skriuwen fiele kin, dat men it op him of hjar munte hat, sonder dat syn of hjar fout nou just sa duedlik by de namme neamt wirdt, en dan scil hy of sy fensels de skoech wol oantsjen, mei oare wirden, dy preek of dat leksum wol op syn gedrach tapAsse. Mar och, dan forsint men yen gewoanlyks twakear. Fen dat skoen oandwaen komt meast tiet folie, men wol der net fen wite, ’n oar net en.... wy seis net. Earst, rn oar net. Bygelyks: Jan Nyboers’ faem seit: >0, dat woene jy sizze, frou, dat ik misskien neat to krekt en skjin bin. Hieltid sitte jy my efter ’e hakken mei praetsjes fen alles geed neisjèn hoeken en hernen net forjitte net Al to fluch der oerhinne gean. sjonge noch ta, hwet is ’t hwetl Freegje dan Aukeboer’s Fetsje mar nei. Yn ’e trjje jier dy ’t ’k der wenne ha is mjj noait forwiten dat ik net skjin en sindlik wier. Né, wy hiene ’t yn *e hbs wol krap, mar kreas en skjin ha ’k fen myn mem wol leare kinnen, sa goed as de béste, mogelik wol better as jo seis ’t leard hawwe,< De faem is rekke en puntich, de frou stil. En dochs stie de frou wol yn hjar rjucht, dat kin men oan ’e faem wol sjen, mei hjar tizebosk fen *n hierpólle om hjar kop, hjar goare hAls en nekke en onhimmel foorkommen. Mar och, hjar wol gjin sizzen hawwe en kin net fordrage dot de boerinne r’s hwet seit dat op hjar menier fen arbeidzjen doelt. Yn hjar eigen eagen is se *n béste boerefaem der’t neat op to forheljen fait. En omdat se gjin goede rie oannimme wol, bliuwt se de selde grüzige Gredske. By Aukeboer’s Fetsje wie hjar om men goed, ho scoe se dan hjir net goed wêze, tinkt se mei *n hege dunk fen hjar seis. is forkaerd, h j a seis is goed. Och Gredske, jo binne mis sloof, Aukeboer’s Fetsje en jo frou binne beide goed, wis, mar jo moatte net forjitte bern, dat elk nei syn eigen ynsicht tsjinne en gehoarzame wirde wol. Hwet yn jo foarige tsjinst goed hjitten wird, datselde foldocht yn dizze hüshAlding net. Wy wolle mar hoopje, dat er net folie Gred- skes binne, dy to heech by hjar seis opsjugge, mar dat ’r ’n bulte tsjinstbren binne, dy ’t yn ’n hopen dingen hjar eigen holle tofolle toane, ynplaets fen to harkjen nei de goede rie fen hjar patroan, dat is wier. Mar nou de skoech dy ’t for yen seis klear stiet. De leksums en formoanings, dy ’t oer forskate boegen ta en by us komme, wize we sa stilwei fen ’e hén, mei te tinken>N e t by my, hjir nést moatte jimme stellieh wêzet. Ja, wy witte ornaris it sekure adres wol op to jaen en sizze *i krekt op *e man ou, by d y-e n-d y. Pastoar of dominy preket dat it dawert, hellet it dwaze en forkearde it brek- like en onpriislike yn in minske, duedlik op ’e lappen en docht dat de tahaerders klear for de gaest spiegeljen, elk kin syn part der üt nimme, omdat yn elke minske hwet hüzet fen alle minsken, trochgeaas. Hwet bard er nou De tsjerkegongers tinke neitied: »moai sein, prach tige preek.c En fierder tinkt men, bürman hat aerdich op syn baeitsje krige en al fierder tinkende komme der *n hele rigle bürljue bij, dy *t allepjerre de preek wondermoai to pas komme. Hwent, o men is sa skerptinkent for ’n oar, men wit it sa krekt hwet er op in oar forfait. Mar der is ’n sprekwird dat seit: »De eagen sitte de minsken sa yn ’e holle, dat se fen him ou sjuggec. Ek nei de preek sjucht it each wer fen him, hwent men tinkt er net iens oan, dat it ek ris hwet for yen seis west hat. Yn dit opsicht is men sa forjitlik dat men yen seis forjit. Spitigernóch, seit men, dat er sa preke wirde moat en men scoe net graech wolle, dat sok in leksum ek for yen seis noadich wie. Men draecht, as in wiksel, de goeie rie of it formoanjendo wird, oer oan in veroorzaakte het ongeluk groote ontsteltenis. Toen 28 Febr. de verpleegden der Rijks- werkinrichting te Veenhuizen na afloop van den kerkdienst in de Ned. Herv. Kerk zich op terugweg bevonden naar het tweede gesticht weigerden sommigen te marcheeren in de be paalde orde n.l. op rijen van vier. Een woordenwisseling tusschen eon der be geleidende ambtenaren en een der verpleed. den ontstond en zette al dadelijk kwaad bloeg- Op het appèl den volgenden dag viel er al eenige gisting waar te nemen, die zich uitte in ver zet tegen den rijks veld wachter, die den door den betreffenden ambtenaar aangewezen ver pleegde wilde arresteeren. Door hulp van anderen mislukte dit toen. Op het middag appèl kwam het tot daden. Weer zou de schuldige worden aangewezen om te worden afgezonderd. Nu had hij zich op alle gebeur lijkheden gewapend, want hjj droeg verbor gen tusschen zijn kleuren een ongeveer 40 oM. lang stuk ijzer van 2 cM. vierkant. Hiermee ging hij den veldwachter te lijf en bracht hem een tamelijke ernstige wonde bij het oog toe. Toen hij voor de tweede maal zou slaan kwam de Directeur van hot tweede gesticht te hulp. Voor de slag aankwam viel er een schot uit de revolver van den Directeur en de aan rander stortte neer. De overige verpleegden vluchten uiteen. Degetroffene werd per brancard naar het centraal hospitaal gebracht. De wonde bleek niet doodelijk te zijn de kogel was ach ter het oor ingedrongen en had boven den halswervel een uitweg gevonden. Moord. Maandagavond omstreeks negen uur is oen moord gepleegd op de Prinsengracht bij do Elandstraat te Amsterdam. Op dien hoek is een oud logement »de Goede Verwachting. Reeds sedert wellicht 25 jaar woonde daar als commensaal zekere Van ’t Woud, een zandschipper; Hjj lag er thuis, zooals het heet, als een huisgenoot. Toen de man Maandagavond in zyn kwar tier kwam, kreeg hjj ruzio met zgn kostbaas, Hegeman met name, die in hooge mate onder den invloed van sterken drank verkeerde. De twist liep zoo hoog dat de logementhou der den man de deur uitzette. Van ’t Woud of Jaapt zooals hjj in de wandeling heette, bleef op straat staan en klaagde zjjn nood aan de buren. Hegeman kwam naar buiten en bracht hom een messteek toe. De getroffene zakte ineen en bleef dood liggen. De moordenaar werd naar het politiebureau op de Lauriergracht gebracht. Hjj was echter zoo dronken, dat hjj vooreerst niet in verhoor kon worden ge nomen. oar, en tinkt er net om as it ek oan yens eigen adres oustjürd is misskien. En hwerom tinkt men der net oan Och, men is to greatsk, to ünfordraechsum, to earm oan neistenljeafde. to ryk oan eigenljeafde. De heechmoed yn *e geast docht it, dat wy de skoech dy ’t üs sa tige past, net oantsjugge. Sa ’t we seine, we hearre de preek en mei alle nócht gean wy binne om ’m op dy-en-dy ta to passen, krekt as dat yens wirk is, to meitsjen dat dit stik fen ’e preek talAnne komme scil oan dit adres, en dat stik toplak brocht wirde moat oan dat adres, en tinkt derbjj »Moai, dy ’t nou gjin houtne noas hat scil wol hwet rükt hawwe.» Mar stel nou ris, as Lou Liger biweare wol dat syn bürman wol ris wat mear wierheid sprekke mocht, as Bauk Babbelsküte seit, dat hjar bürwiif altyd de müle yn beide hannen hat, as Laes Lang-fen-fingers warskout Tjeard Winkler op ’e fingers to sjen, dan scoe men der om laeitsje, n’t wier En dochs dogge we seis faken hast ek as hja. In Aid frysk sprek- wird seit: »Elk het syn lekken en brekken, hwet de iene ean ’e greate tean hat, dat het de oare oan ’e lytse linger.» Der mocht men wol ris hwet mear om tinke. As de post mei ’n brief komt, wirdt dy oan- nomd, men sjucht oan it adres op it slèfke for hwa *t it brief ornearre is. Is ’t ien oan ’e feint dan kriget dy it, is ’t ien oan yen seis dan stekt men it seis yn *e büze. Sa moast men ek dwaen as *r goeie rie, as er in skoech to grabbel smiten wirdt. Him heine en dan fensels ek oanlhke. As elk syn gedachten hwet mear oer him seis gean liet, syn eigen hannelwize en alles hwet der oan to forosrjen en to forbetterjen foei, dan scoe der licht net safolle tiid oersjitte om op ’n oar to passen en men scoe der faek minder bilang ynstelle, hwet yens bürman docht en lit Ik ha ris in rymke hawn, dat wie sa O, ’t is yn ’e wrAld sa nüver, ’t Is it Aide selde altyd. Barre er soms forkearde dingen Nimmen dy ’t er hwet fen wyt. Nimrnen het it potsje britsen, Nimmen het it rut ynslein, Nimmen het sigaren gnobbe, Nimmen yn ’t kAld fleis omsnien. Nimmen siet yn ’e appelbeammcn, Nimmen smiet de kAnne omfier, Nimmen hat de blomfaes knofle, Nimmen kaepte fleskes bier. Nimmen smiet in sul’vren leppel, Op ’e dongbult by forsin, Nimmen wit my ek to sizzen, Hwer ’k dy Nimmen fine ken. Salang dy klachte reden fen bistean Né, it leit allinne oan de Njjboers boerinne, dy ’t past sünder om-hinne-winen samar oanlükt 1 RISO. NIEUWS- EN-ADVERTENTIEBLAI) voor de Gemeenten Workum, Demelumer Oldephaert en Noordwolde. Hindeloopen en Stavoren. “7 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1915 | | pagina 1