AANBESTEDING. i I Nieuws- en Advertentieblad voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. ZATERDAG 16 APRIL 1921. 47ste Jaargang. No. 16. Officieel Gedeelte. Binnenlandsch Nieuws. Het Handelsregister. - Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM. I 2. 3. 1) Zie verder de volledige tabel ie bjjlage I. Beknopte handleiding ten dienste van de genen. die volgens de Handelsregisterwet verplicht zullen zijn omtrent hunne zaak opgave bij het handelsregister te doen, door Mr. C. D. SALOMONSON te Amsterdam. In verband met het groote belang voor handel en industrie om op de hoogte te lijn met doel en strekking der Wet op het Handelsregister, verzoekt men ons onderstaande uiteenzetting in ons blad op te nemen. Het ons toegezonden stuk is evenwel van te groote omvang om het in zijn geheel in één no. te plaatsen, waarom we het over eenige n<s. sullen verdoelen. ■♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦J De prijs der Advertentiën is van 15 regels 60 cents, J elke regel meer 7 cents. j Grootere letters naar plaats- ruimte. Buiten Friesland, uit- I gezonderd Familieberichten, 10 ets per regel. Bij abon- nement belangrijk lager. Uitgegeven door de verMniging van Secretarissen der Voorbe- reidings-Gom missie. - - - Tot plaatsing van Adv. en Reclames voor BURGEMEESTER en WET HOUDERS van WORKUM zullen op Zaterdag, den 23 April 1921, aanbesteden 1. INLEIDING. 1. Binnen korten tijd (vermoedelijk op 1 Maart 1921) zal de Handelsre gisterwet 1918,« 8tb. 493, in werking treden. Dat wil dus zeggen, dat op dien dag de verplichting begint voor hen, die daar voor krachtens deze wet in aanmerking komen, om van de in de wet genoemde gegevens betreffende hun handels- of fabriekszaak opgave te doen aan de commissie, welke met het samenstellen van het handelsregister is belast. Er zijn in ons land 36 van deze com missies één voor elk der 36 districten, waarin het land is verdeeld en welke districten het gebied der 36 nieuwe Kamers van Koophandel en Fabrieken zullen vormen. De secretarissen der be doelde commissies hebben gemeend, den goeden gang van den hun opgedragen arbeid te bevorderen, door daarbij voeling met elkaar te houden. Een uitvloeisel daarvan is de samenstelling van deze beknopte handleiding, welke naar zij zich vleien er toe zal bijdragen, de voor het doen van opgaven in aanmer king komende personen te helpen bij het vervullen van hunne overigens niet zeer moeilijke verplichting en hun het vragen van inlichtingen te besparen daardoor zal tevens bereikt kunnen wor den, dat elke commissie een zoo volledig en zoo juist mogelgk handelsregister samenstelt. 2. Het lijkt ons niet overbodig eene korte mededeeling omtrent AARD EN DOEL VAN HET HANDELSREGISTER te doen voorafgaan, daar ons gebleken het uitbreken en ver nieuwen van een gedeelte der Noorderpalage, ter lengte van 50 M. het opruimen van een brugje in den trekweg nabij Workum, (aanbeste ding onder ingezetenen). het maken van 50 Me ter walbeschoeiing aan den trekweg tusschen Parrega en Tjerkwerd. Van het bestek en voorwaar- den kan kennis worden geno men ter Gemeente-Secretarie, in de gewone kantooruren van 91 en 3—5. behoeft te worden medegedeeld. Men zal ons misschien tegenwerpen, dat blijkens hetgeen wij zooeven zeiden over het bedrag der contributie in verband met de groote van het kapitaal, dat men in vijne zaak heeft gestoken, de grootte van dit kapitaal moet worden medege deeld, en dat dit toch zeker wel een van de dingen i?, welke derden niet aan gaan. Wij kunnen hierop reeds dadelijk antwoorden later komen wij daarop nog uitvoeriger terug dat het bedrag van het in hun zaak gestoken kapitaal niet wordt vermeld in het dossier, waar van het publiek inzage kan nemen. 3. Nadat wij dus gezegd hebben, wat het handelsregister niet zal zijn, mogen wij wel in het kort uiteenzetten, wat dan wél het doel en de aard van de instelling zijn. Het doel is, om aan het publiek ge legenheid te verschaffen, zich ervan op de hoogte te stellen, wie eene bepaalde handelszaak drijft, welke de vorm van die zaak is, welke personen voor de verbinte nissen van die zaak aansprakelijk zijn en tot hoeverre hunne aansprakelijkheid gaat. De «eigenaar» der zaak (d.w z. hij, die de zaak drijf?, hetzg voor eigen rekening, hetzg als directeur of bestuur der) moet deze gegevens verstrekken door invulling van een formulier, dat de daartoe noodige vragen bevat. Een en ander wordt hierna uitvoeriger toegelicht. Voor elke zaak wordt een dossier aangelegd, van welks inhoud het publiek kosteloos inzage kan nemen Bivendien kan ieder tegen betaling van een kleine vergoeding officieels afschriften van of uittreksels uit stukken van het handels register verkrijgen. Eene zoodanige instelling bestaat reeds langen tijd in de meeste landen; bijv, m Duitscbland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Portugal, de Skandinavisohe landen, vele Zuid-Amerikaansche Staten enz. Ook Frankrijk en Engeland gingen tijdens den oorlog over tot het invoeren van een handelsregister. In ons land hebben handel en nijverheid reeds langen tijd behoefte aan een handelsregister gevoeld en op invoering daarvan aange drongen Deze aandrang leidde dan ook in de jaren 1890 en 1895 tot indiening van wetsontwerpen, welke echter nimmer wet zijn geworden. Die aandrang uit kringen van handel en nijverheid js begrijpelijk. Om slechts een enkel voorbeeld te noemenhoe dikwijls komt het niet voor dat men in aanraking komt met een handelsonder- neming onder eene firma als «Smit Meyer of iets dergelijks en dat ten slotte blijkt, dat degenen, die de zaak drijven, noch Smit, noch Meyer heeten, ja, dat er zelfs geen vennootschap is, doch dat de zaak aan slechts één persoon behoort, die onder de firma «Smit Meyer» handelt. Of wel men handelt met een onderneming, geheeten«de Provinciale Peper- en Zout Maatschappij» en meent, op dien naam afgaande, met eene naamlooze vennootschap te doen te hebben, doch bemerkt dikwijls te laat dat men een alleen handelend koopman tegenover zich heeft, die het «gekleed® vindt staan, zijn niet al te groote financieels draagkracht met een schoonklinkenden fantasie-naam te ver gulden. Zeker men kan over hei al of niet bestaan van eene vennootschap onder firma ci van oene naamlooze vennoot- Ernstige veenbranden in Drenthe. De Courant meldt Hij ie weer bez'g in Oostelijk Drenthe, de gluiperige vijand, die veenbrand heet. Voor 4 jaren, in 1917, kwam hij ge heel onverwacht. Men meent dat ’n achteloos weggeworpen lucifer, een vonk uit een baggermachine, de oorzaak is geweest van alle ellende, die toen is geleden. Nu was zijn komst al door sommigen voorspeld. Al eenige degen, of liever een;ge weken, ging in Drenthe een hosveelheid op het veld Etannde turf in vlammen op. Er werd gefluisterd door sommigen, hardop beweerd door anderen, dat de oorzaak aan opzet te wijten wai. Zoo sterk namen den laat* sten tijd de branden toe, dat de ver zekeringsmaatschappijen niet meer de te veld staande turf wilden verzekeren. Zij zegden zelfs de vorige week voor ’t grootste deel de reeds gesloten verzeke ringen op en betaalden ’t geld terug. Niettemin namen de branden toe. Een bewijs voor de onwaarschijnlijkheid van de bewering als zouden de vervenen zelve die branden hebben doen veroor zaken om de verzekeringspremie mach tig te worden. Natuurlijk bleven de branden niet alleen en uitsluitend bij de turf bepaald. Het vuur deelde zich mede aan het langzamerhand droog wor dende veen, dat begon te smeulen. Langzaam vrat het vuur voort, totdat Zaterdag de wind begon op te steken. Toen was er geen houden meer aan. 't Vuur verspreidde zich snel naar alle kanten. *t Danste, hst gleed over de vlakte voort de veenbrand woedde in al zijn hevigheid. Reeds zijn 100 woningen een prooi der vlammen geworden. Een groote hoeveelheid turf gaat verloren. De opgejaagde bevolking vlucht naar de dorpen en tracht nog iets van het huisraad te redden. Velen laden, in dien het dreigend gevaar zulks nog toe laat, hun huisraad op wagens en redden aldus nog iets van hun have. Anderen zien daartoe weinig kans en werpen hun huisraad in de veenwijken om het later terug te knnnen vinden. Vanuit Assen zijn Zaterdag reeds eenige vrachtauto’s mei militairen naar de plaatsen des onheils vertrokken, ter- Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. Adv.-Bureau D. Y. ALTA, Warmoesstr, 76-78, Amsterdam, voor Friesland Filiaal D. Y. ALTA te Leeuwarden, Bagijnestraat 54. Tel. Intercomm. 1114. schap een onderzoek instellen bij de griffie der rechtbank maar ieder weet dat zulk een onderzoek zeer bezwaarlijk, kostbaar en toch nog onbevredigend kan zijn. Bij het handelsregister zal men zich echter in vijf minuten geheel op de hoogte kunnen stellen Men zal daar precies kunnen nagaan, wie de personen zijn, die onder zekeren handelsnaam of firma handelen, hoever zij aansprakelijk zijn voor hunne verbintenissen, enz. enz. Wordt dan het recht op den handels naam (firma) ook nog bij de wet geregeld het desbetreffend ontwerp wacht nog op openbare behandeling in de Tweede Kamer dan zal daardoor de waarde van het handelsregister nog worden verhoogd. Wij bepalen ons om den omvang van dit geschrift niet onnoodig uit te breiden tot de genoemde voorbeelden zij zouden met tal van andere kunnen worden vermeerderd. 4. Hebben wij in het vorenstaande het nut van het handelsregister kunnen duidelijk maken, dan zal men begrijpen, dat de instelling slechts dan aan haar doel zal beantwoorden, indien het register nauwkeurig en volledig is. Daarom mocht de wetgever zich niet op het standpunt stellen, dat ieder die wil de noodige op gaven mag doenhij moest degenen, die daarvoor in aanmerking komen, ver plichten tot het verstrekken van de noo dige gegevens, evenals de wet ook tot het opgaven van geboorte, overlijden, huwelijk enz. aan den Burgerlijken Stand verplicht. Dat de verplichting, om opgave te doen aan het handelsregister, niet druk kend zal zijn, hebben wij reeds aange- toond. En daar ieder zakenman belang er bij heeft, dat het register zoo juist en zoo volledig mogelgk is, vertrouwen wij, dat niemand zal nalaten, de eenvoudige formaliteit, waartoe de wet hem verplicht, na te komen. Wij willen hieraan toevoegen, dat het niet of niet behoorlijk nakomen van die verplichting onaangename gevolgen kan hebben. Zoo zegt de wet, dat iemand, die verzuimd heeft eenig feit op te geven, zich op dat feit niet kan beroepen tegen over derden. Bijvoorbeeldeen koop man heeft verzuimd op te geven, dat hij een procuratie heeft ingetrokken van iemand, die als zijn proouratie-houder in het register vermeld staat. Handelt nu een derde te goeder trouw mei dien gewaanden procuratie houder, dan is de koopman gebonden en kan hij zich op de intrekking van de volmacht niet be roepen. Ook zal hij, die eene onjuiste of eene onvolledige opgave doet, niet aan derden die onjuistheid of onvolledigheid kunnen tegenwerpen. Bijvoorbeeldeen koop man stelt een proouratie-houder aan met procuratie, beperkt tot het sluiten van overeenkomsten, waaruit eene verbinte nis van ten hoogste f 10.000 kan ont staan. Hij maakt echter bij zijne op gave aan het handelsregister geene ver melding van deze beperking. Dan kan hij zich tegenover een derde, die te goeder trouw aan dien procuratiehouder goederen verkoopt voor meer dan f 10.000 niet op de bedoelde beperking beroepen. Bovendien bevat de wet strafbepalin gen, en wel voor hem, die opzettelijk eene onjuiste of Onvolledige opgaaf doet, ten hoogste is, dat hieromtrent bij velen een verkeerde opvatting bestaat. Wij hebben n.l. niet zelden de meening hooren verkondigen, dat het handehre g'ster niets anders is, dan een nieuwe belasting, welke de Staat onverzadig baar op dit gebied 1 aan handel en nijverheid van Nederland oplegt. Anderen weer meenen, dat het handelsregister een soort officieel informatiebureau is waarin ieder vrij kan snuffelen naar de gegevens omtrent de zaak van zijne con currenten, welke deze liever geheim zouden houden. Indien deze opvattingen juist waren, zou het handelsregister terecht de sym pathie van het publiek moeten ontberen. Wij achten het daarom noodig hen, bij wie die opvattingen bestaan, gerust te stellen. Eene bron van belasting aan den Staat is het handelsregister allerminst. Wel moet hij wiens zaak in het register is ingeschreven, iets betalen bij de eerste inschrijving en voorts elk jaar, maar het bedrag is róó gering, dat men het nau welijks zal gevoelen. De laags‘e ver schuldigde bedragen zijn nl. f 5 bij de eente inschrijving en verder f 2.50 per jaar (indien de zaak niet meer dan fi0.000 kapitaal heeft); de hoogste be dragen zijn: f1000 bij de eerste in schrijving en verder f 500 per jaar (voor «ene zaak met een kapitaal van meer dan f5 000.000) Eo deze bedragen komen niet aan den Staat, doch aan de nieuwe Kamers van Koophandel, ingesteld bij de wet van 26 Maart 1920 Sib. no. 152, welke tegelijk met de Handelsregisterwet in werking zal treden. Met de aldus te ontvangen gelden bestrijden deze Kamers niet alleen hare eigen kosten die van het Handelsregister daaronder begrepen doch zullen zij ook in staat worden gesteld de belangrijke functies in het belang van handel en nijverheid te ver richten, waartoe de nieuwe wet haar de bevoegdheid verleent en waarvan wij hier willen noemen het stichten en beheeren van inrich tingen tendienste van handel en nijverheid het verleenen van subsidies aan in stellingen, die een algemeen belang van handel en nijverheid bevorderen het zich belasten met het opgedragen beheer over inrichtingen ten dienste van handel en nijverheid het verzamelen van statistische gegevens Het geld door handel en nijverheid aan het handelsregister betaald, wordt dus weer ten behoeve van handel en nijverheid besteed. En indien men dan nog in aanmerking neemt dat zij, die in het handelsregister staan ingeschreven tevens kiezer zijn voor de K. v. K. en dus kunnen bepalen, aan wie zij het beheer over het door hen betaald bedrag toevertrouwen, zal elk bezwaar tegen de heffing van die kleine contributie wel vervallen. De meaning dat men door de wet verplicht wordt, tal van bijzonderheden omtrent zijne zaak in het handelsregister te doen inschrijven, die men liever geheim houdt, zal wel verdwijnen bij het lezen van deze handleidingmen zal dan immers zien, dat niets meer behoeft te worden opgegeven, dan hetgeen derden moeten en zonder bezwaar mogen weten. Niets van hetgeen zij misschien gaarne zouden willen weten, maar wat hun niet aangaat, een j»ar gevangenisstraf of ten hoogste f 1000 boeto voor hem, aan wiens schuld te wijten is, dat eene opg«sf onjuist of onvolledig in ten hoogste z< e nmanJen hochtent of ten hoogste f 1000 boete; voor hem, die de voorgerchreven op gaaf in het geheel niet doetten hoogste f 2000 boete. Volledigheidshalve merken wij hierbij nog op, dat men zelf verantwoordelijk is voor de juistheid en de volledigheid van zijn opgaafde ambtenaar, die met het houden van het handelsregister ii belast (de secretaris van de Kamer van Koophandel) behoeft niet te onderzoeken, of de opgaaf wel overeenkomstig de waarheid en volledig ia dit zou trou wens in vele gevallen ondoenlijk zijn. Men zorgo dus zelf ervoor, dat men de vragen in bet opgaafformulier juist en volledig beantwoordt. Dai dit met moei lijk is, zal uit het volgende blijken. §5. Na de voorafgaande beschou wingen zullen wij thans de volgende vragen beantwoorden lo. Wie is verplicht, omtrent zijne zaak de noodige opgaven te doen 2o. Welke feiten moeten worden opgegeven 3o. Waar, hoe en wanneer geschiedt de opgaaf? Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 65 cents; franco per post 1 gulden. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Don derdags voorm. in te zenden. Advertentiën tot uiterlijk Don- derdagsavonds, uitgez. familieber. FRISO Oude Meesters

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1921 | | pagina 1