AANBESTEDING.
i
I Nieuws- en Advertentieblad
voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz.
ZATERDAG 16 APRIL 1921.
47ste Jaargang.
No. 16.
Officieel Gedeelte.
Binnenlandsch Nieuws.
Het Handelsregister.
- Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM.
I
2.
3.
1) Zie verder de volledige tabel ie bjjlage I.
Beknopte handleiding ten dienste van de
genen. die volgens de Handelsregisterwet
verplicht zullen zijn omtrent hunne zaak
opgave bij het handelsregister te doen, door
Mr. C. D. SALOMONSON te Amsterdam.
In verband met het groote belang voor
handel en industrie om op de hoogte te
lijn met doel en strekking der Wet op
het Handelsregister, verzoekt men ons
onderstaande uiteenzetting in ons blad
op te nemen. Het ons toegezonden stuk
is evenwel van te groote omvang om
het in zijn geheel in één no. te plaatsen,
waarom we het over eenige n<s. sullen
verdoelen.
■♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦J
De prijs der Advertentiën
is van 15 regels 60 cents,
J elke regel meer 7 cents. j
Grootere letters naar plaats-
ruimte. Buiten Friesland, uit-
I gezonderd Familieberichten,
10 ets per regel. Bij abon-
nement belangrijk lager.
Uitgegeven door de verMniging
van Secretarissen der Voorbe-
reidings-Gom missie. - - -
Tot plaatsing van Adv. en Reclames voor
BURGEMEESTER en WET
HOUDERS van WORKUM
zullen op Zaterdag, den 23
April 1921, aanbesteden
1.
INLEIDING.
1. Binnen korten tijd (vermoedelijk
op 1 Maart 1921) zal de Handelsre
gisterwet 1918,« 8tb. 493, in werking
treden.
Dat wil dus zeggen, dat op dien dag
de verplichting begint voor hen, die daar
voor krachtens deze wet in aanmerking
komen, om van de in de wet genoemde
gegevens betreffende hun handels- of
fabriekszaak opgave te doen aan de
commissie, welke met het samenstellen
van het handelsregister is belast.
Er zijn in ons land 36 van deze com
missies één voor elk der 36 districten,
waarin het land is verdeeld en welke
districten het gebied der 36 nieuwe
Kamers van Koophandel en Fabrieken
zullen vormen. De secretarissen der be
doelde commissies hebben gemeend, den
goeden gang van den hun opgedragen
arbeid te bevorderen, door daarbij voeling
met elkaar te houden. Een uitvloeisel
daarvan is de samenstelling van deze
beknopte handleiding, welke naar zij
zich vleien er toe zal bijdragen, de
voor het doen van opgaven in aanmer
king komende personen te helpen bij het
vervullen van hunne overigens niet
zeer moeilijke verplichting en hun
het vragen van inlichtingen te besparen
daardoor zal tevens bereikt kunnen wor
den, dat elke commissie een zoo volledig
en zoo juist mogelgk handelsregister
samenstelt.
2. Het lijkt ons niet overbodig eene
korte mededeeling omtrent
AARD EN DOEL VAN HET
HANDELSREGISTER
te doen voorafgaan, daar ons gebleken
het uitbreken en ver
nieuwen van een gedeelte
der Noorderpalage, ter
lengte van 50 M.
het opruimen van een
brugje in den trekweg
nabij Workum, (aanbeste
ding onder ingezetenen).
het maken van 50 Me
ter walbeschoeiing aan den
trekweg tusschen Parrega
en Tjerkwerd.
Van het bestek en voorwaar-
den kan kennis worden geno
men ter Gemeente-Secretarie,
in de gewone kantooruren van
91 en 3—5.
behoeft te worden medegedeeld. Men zal
ons misschien tegenwerpen, dat blijkens
hetgeen wij zooeven zeiden over het
bedrag der contributie in verband met
de groote van het kapitaal, dat men in
vijne zaak heeft gestoken, de grootte
van dit kapitaal moet worden medege
deeld, en dat dit toch zeker wel een
van de dingen i?, welke derden niet aan
gaan. Wij kunnen hierop reeds dadelijk
antwoorden later komen wij daarop
nog uitvoeriger terug dat het bedrag
van het in hun zaak gestoken kapitaal
niet wordt vermeld in het dossier, waar
van het publiek inzage kan nemen.
3. Nadat wij dus gezegd hebben,
wat het handelsregister niet zal zijn,
mogen wij wel in het kort uiteenzetten,
wat dan wél het doel en de aard van
de instelling zijn.
Het doel is, om aan het publiek ge
legenheid te verschaffen, zich ervan op
de hoogte te stellen, wie eene bepaalde
handelszaak drijft, welke de vorm van die
zaak is, welke personen voor de verbinte
nissen van die zaak aansprakelijk zijn en
tot hoeverre hunne aansprakelijkheid gaat.
De «eigenaar» der zaak (d.w z. hij,
die de zaak drijf?, hetzg voor eigen
rekening, hetzg als directeur of bestuur
der) moet deze gegevens verstrekken door
invulling van een formulier, dat de daartoe
noodige vragen bevat. Een en ander
wordt hierna uitvoeriger toegelicht.
Voor elke zaak wordt een dossier
aangelegd, van welks inhoud het publiek
kosteloos inzage kan nemen Bivendien
kan ieder tegen betaling van een kleine
vergoeding officieels afschriften van of
uittreksels uit stukken van het handels
register verkrijgen.
Eene zoodanige instelling bestaat reeds
langen tijd in de meeste landen; bijv,
m Duitscbland, Zwitserland, Oostenrijk,
Spanje, Portugal, de Skandinavisohe
landen, vele Zuid-Amerikaansche Staten
enz. Ook Frankrijk en Engeland gingen
tijdens den oorlog over tot het invoeren
van een handelsregister. In ons land
hebben handel en nijverheid reeds langen
tijd behoefte aan een handelsregister
gevoeld en op invoering daarvan aange
drongen Deze aandrang leidde dan ook
in de jaren 1890 en 1895 tot indiening
van wetsontwerpen, welke echter nimmer
wet zijn geworden.
Die aandrang uit kringen van handel
en nijverheid js begrijpelijk. Om slechts
een enkel voorbeeld te noemenhoe
dikwijls komt het niet voor dat men in
aanraking komt met een handelsonder-
neming onder eene firma als «Smit
Meyer of iets dergelijks en dat ten
slotte blijkt, dat degenen, die de zaak
drijven, noch Smit, noch Meyer heeten,
ja, dat er zelfs geen vennootschap is,
doch dat de zaak aan slechts één persoon
behoort, die onder de firma «Smit
Meyer» handelt. Of wel men handelt
met een onderneming, geheeten«de
Provinciale Peper- en Zout Maatschappij»
en meent, op dien naam afgaande, met
eene naamlooze vennootschap te doen te
hebben, doch bemerkt dikwijls te
laat dat men een alleen handelend
koopman tegenover zich heeft, die het
«gekleed® vindt staan, zijn niet al te
groote financieels draagkracht met een
schoonklinkenden fantasie-naam te ver
gulden.
Zeker men kan over hei al of niet
bestaan van eene vennootschap onder
firma ci van oene naamlooze vennoot-
Ernstige veenbranden
in Drenthe.
De Courant meldt
Hij ie weer bez'g in Oostelijk Drenthe,
de gluiperige vijand, die veenbrand heet.
Voor 4 jaren, in 1917, kwam hij ge
heel onverwacht. Men meent dat ’n
achteloos weggeworpen lucifer, een vonk
uit een baggermachine, de oorzaak is
geweest van alle ellende, die toen is
geleden. Nu was zijn komst al door
sommigen voorspeld. Al eenige degen,
of liever een;ge weken, ging in Drenthe
een hosveelheid op het veld Etannde
turf in vlammen op. Er werd gefluisterd
door sommigen, hardop beweerd door
anderen, dat de oorzaak aan opzet te
wijten wai. Zoo sterk namen den laat*
sten tijd de branden toe, dat de ver
zekeringsmaatschappijen niet meer de te
veld staande turf wilden verzekeren. Zij
zegden zelfs de vorige week voor ’t
grootste deel de reeds gesloten verzeke
ringen op en betaalden ’t geld terug.
Niettemin namen de branden toe. Een
bewijs voor de onwaarschijnlijkheid van
de bewering als zouden de vervenen
zelve die branden hebben doen veroor
zaken om de verzekeringspremie mach
tig te worden. Natuurlijk bleven de
branden niet alleen en uitsluitend bij de
turf bepaald. Het vuur deelde zich
mede aan het langzamerhand droog wor
dende veen, dat begon te smeulen.
Langzaam vrat het vuur voort, totdat
Zaterdag de wind begon op te steken.
Toen was er geen houden meer aan.
't Vuur verspreidde zich snel naar alle
kanten. *t Danste, hst gleed over de
vlakte voort de veenbrand woedde
in al zijn hevigheid.
Reeds zijn 100 woningen een prooi
der vlammen geworden. Een groote
hoeveelheid turf gaat verloren.
De opgejaagde bevolking vlucht naar
de dorpen en tracht nog iets van het
huisraad te redden. Velen laden, in
dien het dreigend gevaar zulks nog toe
laat, hun huisraad op wagens en redden
aldus nog iets van hun have. Anderen
zien daartoe weinig kans en werpen hun
huisraad in de veenwijken om het later
terug te knnnen vinden.
Vanuit Assen zijn Zaterdag reeds
eenige vrachtauto’s mei militairen naar
de plaatsen des onheils vertrokken, ter-
Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. Adv.-Bureau D. Y. ALTA, Warmoesstr, 76-78, Amsterdam,
voor Friesland Filiaal D. Y. ALTA te Leeuwarden, Bagijnestraat 54. Tel. Intercomm. 1114.
schap een onderzoek instellen bij de
griffie der rechtbank maar ieder weet
dat zulk een onderzoek zeer bezwaarlijk,
kostbaar en toch nog onbevredigend kan
zijn. Bij het handelsregister zal men zich
echter in vijf minuten geheel op de hoogte
kunnen stellen Men zal daar precies
kunnen nagaan, wie de personen zijn,
die onder zekeren handelsnaam of firma
handelen, hoever zij aansprakelijk zijn
voor hunne verbintenissen, enz. enz.
Wordt dan het recht op den handels
naam (firma) ook nog bij de wet geregeld
het desbetreffend ontwerp wacht nog
op openbare behandeling in de Tweede
Kamer dan zal daardoor de waarde
van het handelsregister nog worden
verhoogd.
Wij bepalen ons om den omvang
van dit geschrift niet onnoodig uit te
breiden tot de genoemde voorbeelden
zij zouden met tal van andere kunnen
worden vermeerderd.
4. Hebben wij in het vorenstaande
het nut van het handelsregister kunnen
duidelijk maken, dan zal men begrijpen,
dat de instelling slechts dan aan haar
doel zal beantwoorden, indien het register
nauwkeurig en volledig is. Daarom mocht
de wetgever zich niet op het standpunt
stellen, dat ieder die wil de noodige op
gaven mag doenhij moest degenen,
die daarvoor in aanmerking komen, ver
plichten tot het verstrekken van de noo
dige gegevens, evenals de wet ook tot
het opgaven van geboorte, overlijden,
huwelijk enz. aan den Burgerlijken Stand
verplicht.
Dat de verplichting, om opgave te
doen aan het handelsregister, niet druk
kend zal zijn, hebben wij reeds aange-
toond. En daar ieder zakenman belang
er bij heeft, dat het register zoo juist en
zoo volledig mogelgk is, vertrouwen wij,
dat niemand zal nalaten, de eenvoudige
formaliteit, waartoe de wet hem verplicht,
na te komen.
Wij willen hieraan toevoegen, dat
het niet of niet behoorlijk nakomen van
die verplichting onaangename gevolgen
kan hebben.
Zoo zegt de wet, dat iemand, die
verzuimd heeft eenig feit op te geven,
zich op dat feit niet kan beroepen tegen
over derden. Bijvoorbeeldeen koop
man heeft verzuimd op te geven, dat
hij een procuratie heeft ingetrokken van
iemand, die als zijn proouratie-houder in
het register vermeld staat. Handelt nu
een derde te goeder trouw mei dien
gewaanden procuratie houder, dan is de
koopman gebonden en kan hij zich op
de intrekking van de volmacht niet be
roepen.
Ook zal hij, die eene onjuiste of eene
onvolledige opgave doet, niet aan derden
die onjuistheid of onvolledigheid kunnen
tegenwerpen. Bijvoorbeeldeen koop
man stelt een proouratie-houder aan met
procuratie, beperkt tot het sluiten van
overeenkomsten, waaruit eene verbinte
nis van ten hoogste f 10.000 kan ont
staan. Hij maakt echter bij zijne op
gave aan het handelsregister geene ver
melding van deze beperking. Dan kan
hij zich tegenover een derde, die te
goeder trouw aan dien procuratiehouder
goederen verkoopt voor meer dan f 10.000
niet op de bedoelde beperking beroepen.
Bovendien bevat de wet strafbepalin
gen, en wel
voor hem, die opzettelijk eene onjuiste
of Onvolledige opgaaf doet, ten hoogste
is, dat hieromtrent bij velen een verkeerde
opvatting bestaat.
Wij hebben n.l. niet zelden de meening
hooren verkondigen, dat het handehre
g'ster niets anders is, dan een nieuwe
belasting, welke de Staat onverzadig
baar op dit gebied 1 aan handel en
nijverheid van Nederland oplegt. Anderen
weer meenen, dat het handelsregister
een soort officieel informatiebureau is
waarin ieder vrij kan snuffelen naar de
gegevens omtrent de zaak van zijne con
currenten, welke deze liever geheim
zouden houden.
Indien deze opvattingen juist waren,
zou het handelsregister terecht de sym
pathie van het publiek moeten ontberen.
Wij achten het daarom noodig hen, bij
wie die opvattingen bestaan, gerust te
stellen.
Eene bron van belasting aan den Staat
is het handelsregister allerminst. Wel
moet hij wiens zaak in het register is
ingeschreven, iets betalen bij de eerste
inschrijving en voorts elk jaar, maar het
bedrag is róó gering, dat men het nau
welijks zal gevoelen. De laags‘e ver
schuldigde bedragen zijn nl. f 5 bij de
eente inschrijving en verder f 2.50 per
jaar (indien de zaak niet meer dan
fi0.000 kapitaal heeft); de hoogste be
dragen zijn: f1000 bij de eerste in
schrijving en verder f 500 per jaar (voor
«ene zaak met een kapitaal van meer dan
f5 000.000)
Eo deze bedragen komen niet aan den
Staat, doch aan de nieuwe Kamers van
Koophandel, ingesteld bij de wet van
26 Maart 1920 Sib. no. 152, welke
tegelijk met de Handelsregisterwet in
werking zal treden. Met de aldus te
ontvangen gelden bestrijden deze Kamers
niet alleen hare eigen kosten die van
het Handelsregister daaronder begrepen
doch zullen zij ook in staat worden
gesteld de belangrijke functies in het
belang van handel en nijverheid te ver
richten, waartoe de nieuwe wet haar de
bevoegdheid verleent en waarvan wij
hier willen noemen
het stichten en beheeren van inrich
tingen tendienste van handel en nijverheid
het verleenen van subsidies aan in
stellingen, die een algemeen belang van
handel en nijverheid bevorderen
het zich belasten met het opgedragen
beheer over inrichtingen ten dienste van
handel en nijverheid
het verzamelen van statistische gegevens
Het geld door handel en nijverheid aan
het handelsregister betaald, wordt dus weer
ten behoeve van handel en nijverheid besteed.
En indien men dan nog in aanmerking
neemt dat zij, die in het handelsregister
staan ingeschreven tevens kiezer zijn voor
de K. v. K. en dus kunnen bepalen, aan
wie zij het beheer over het door hen
betaald bedrag toevertrouwen, zal elk
bezwaar tegen de heffing van die kleine
contributie wel vervallen.
De meaning dat men door de wet
verplicht wordt, tal van bijzonderheden
omtrent zijne zaak in het handelsregister
te doen inschrijven, die men liever geheim
houdt, zal wel verdwijnen bij het lezen
van deze handleidingmen zal dan immers
zien, dat niets meer behoeft te worden
opgegeven, dan hetgeen derden moeten
en zonder bezwaar mogen weten. Niets
van hetgeen zij misschien gaarne zouden
willen weten, maar wat hun niet aangaat,
een j»ar gevangenisstraf of ten hoogste
f 1000 boeto
voor hem, aan wiens schuld te wijten
is, dat eene opg«sf onjuist of onvolledig
in ten hoogste z< e nmanJen hochtent
of ten hoogste f 1000 boete;
voor hem, die de voorgerchreven op
gaaf in het geheel niet doetten hoogste
f 2000 boete.
Volledigheidshalve merken wij hierbij
nog op, dat men zelf verantwoordelijk
is voor de juistheid en de volledigheid
van zijn opgaafde ambtenaar, die met
het houden van het handelsregister ii
belast (de secretaris van de Kamer van
Koophandel) behoeft niet te onderzoeken,
of de opgaaf wel overeenkomstig de
waarheid en volledig ia dit zou trou
wens in vele gevallen ondoenlijk zijn.
Men zorgo dus zelf ervoor, dat men de
vragen in bet opgaafformulier juist en
volledig beantwoordt. Dai dit met moei
lijk is, zal uit het volgende blijken.
§5. Na de voorafgaande beschou
wingen zullen wij thans de volgende
vragen beantwoorden
lo. Wie is verplicht, omtrent zijne
zaak de noodige opgaven te doen
2o. Welke feiten moeten worden
opgegeven
3o. Waar, hoe en wanneer geschiedt
de opgaaf?
Dit blad verschijnt des Za
terdags en kost per kwartaal
65 cents; franco per post
1 gulden. Enkele Nos. 5 ets.
Ingezonden stukken Don
derdags voorm. in te zenden.
Advertentiën tot uiterlijk Don-
derdagsavonds, uitgez. familieber.
FRISO
Oude Meesters