Nieuws- en Advertentieblad AAHBBSTÏDIH&. i Peper munt' nl voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw, Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. Leest de Advertentiën in dit Blad 47ste Jaargang. ZATERDAG 29 OCTOBER 1921. No. 44. Officieel Gedeelte. De noordwester storm. Binnenlandsch Nieuws. J T S Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM. -1 9 BURGEMEESTER en WET- HOUDERS van Workum zul len op Zaterdag den 5en No vember a.s, des voormiddags 11 uur onder de ingezetenen aanbesteden liet dempen der IN oord<‘rliav('ii. Van bestek en voorwaarden kan inzage worden genomen ter Secretarie in de gewone kantooruren. Workum, dan 24 Octobar 1921. Burgemeester en Wethouders voomoemd, A. WAGENAAR Azn., Bargamsester. A. DE VRIES, Secretaris. DE BESTE. Fjch* tromp SNfiEK. i Dit blad verschijnt des Za- terdags en kost per kwartaal 65 cents; franco per post 1 gulden. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Don- j derdags voorin, in te zenden. 1 Advertentiën tot uiterlijk Don- I derdagsavonds, uitgez. familieber. Tot plaatsing van Adv. en Reclames voor De Arbeidswet. De Kamers van Koophandel en Fa brieken te Breda, Dongen, Eindhoven, Helmond, Loon-op-Zand, Oosterhout, Roo sendaal, Tilburg en Waalwijk, gesamen- lijk besproken hebbende op 30 Scptem ber 1921 te Breda het voorontwerp van wet tot wijziging van de Arbeidswet 1919, hebben aan dan Minister van Ar* beid verzocht in het ontwerp zoodanig bepalingen op te nemen, dat aan de volgende verlangens der kamers tegemoet gekomen worde. I. Alle bedrijven moeten vrij zijn met meer dan één ploeg te arbeiden, ken oifgeving van den arbeidstijd aan het districtshoofd moet hiervoor voldoende zijn. Het wetieiijk gestelde maximum aantal uren mag echter zonder toestem ming van het districtshoofd niet door de werknemers overschreden worden. II. In de wetswijziging ware een bepaling op te nemen, dat de mogelijk heid van overwerk in bepaalde gevallen niet meer uitgesloten wordt. Toelichting Voor sommige bedrijven waar vooral door jeugdige personen ge werkt wordt, doet zich de noodzakelijk- en strandde weer bij het Noordehoofd. De «President van Heel« is op de Zuiderhoofd geslagen. Zes man verdron ken n.l. de schipper Da Geus, machinist Weening, de stoker Boe, en de matrozen Visser, Klooster en Boxman, Een man, Van der Vlies heeft zich weten te red den en boven op het wrak in veiligheid weten te brengen. Met de moterlorrey, die over do Zuiderpier loopt is hij alge- haald. Dinsdagmiddag waren reeds drie lijken geborgen. Met een stoomkraan werd vervolgens aangevangen de red dingboot om te keeren, wijl men ver moedde, dat de lijken van machinist en stoker nog in het wrak waren. De opvarenden van de «Falaise» zijn later gered dcor de stoomreddingboot «Prins der Nederlanden» en te Hoek van Holland geland. De eenige geredde matroos van der Vlies, heeft een omstandig verhaal gedaan van het wedervaren van de «President van Heel». Om 7 uur hedenmorgen, zoo vertelde hij, voer de «President van Heek uit. Bij het einde van den pier kreeg de reddingsboot een breker in de rij. De schipper commandeerde achter uit doch voordat men hieraan gevolg kon geven, kapaijsde de boot overzij Alle opvarenden behalve de machinist sloegen over boord. Toen v. d. Vlies boven water kwam, dreef hij naar zijn schatting op ongeveer 25 M. van de reddingboot af. De eenige van zijn mede schipbreukelingen, die hij toen nog ge zien heeft, was matroos Baksman, die op 15 meter van hem rondzwom. In de branding was zwemmen, zoo verhaalde v. d. Vlies, hem totaal onmogelijk. Op en neer werd hij in do diepte gezogen. Een oogenblik heeft v. d. Vlies een houten rooster van de reddingsboot onder zich gehad doch dat werd dadelijk weer weggeslagen. Hij ia toen onder de boot doorgezogen en kon de reddingslijn grij pen, die aan het berghout van de boot is verbonden. Dit werd zijn redding. Hg sloeg deze lijn met een slag om zijn pols en met vier a vijf zeeën ging bij met boot en ai over den afsluitdam en kwam tegen de hoofdpaal van den Zuiderdam te liggen. Hoe lang hij in dezen toestand ver keerd heeft wist hij niet. Hij werd uit deze positie door zijn broeder gered, die met eenige anderen mot een lorrey, de pier waren afgereden. Daar de rails stuk waren, kon men niet op de plaats van het ongeluk komen, Zij broer heeft ioen door het water wadende de lijn der reddingsboot kunnen grijpen en hem aldus gered. De omgekomenen A. Visser was 44 jaar, gehuwd en zonder kinderen, W. v. d. Klooster is 28 jaar oud, gehuwd en had 2 kinderen, B. Boksman was 40 jaar oud, gehuwd en had 8 kinderen, J. de Geus was 41 jaar oud, gehuwd en had 4 kinderen. Het droevig ongeluk heeft in Hoek van Holland een djepe verslagenheid veroorzaakt. Te Stavoren kwam de klipperaak «Onderneming», van Hoogeveen, met een lading papier voor de haven. Po gingen om binnen te komen, mislukten, zoodat moest worden geankerd, in de omniddellijke van den noorderhavendam. Een vreeselijken nacht hebben de op varenden daar doorgebrasht.Aan het omloopen van den wind en het slippen van het anker is het te danken, dat het schip niet op de steenen te pletter sloeg. Maandag gelukte het met een jol ver binding te krijgen, de ankers werden gekapt en met man en macht het hevig slingerend schip binnengesleept. De averij aan dek is groot en ook de roef geeft een tooneel van verwoesting te zien. Te Rotterdam js het stoomschip «Meer- Vele menschenlevens te betreuren. Omtrent het stranden van het ijzeren zeilschip «De Onderneming» vanMakkum, geladen met suikerbieten, meldt men nog uit Hallum Hef schip ligt op het weiland, tegen den Zomerdijk aan. De bemanning ont breekt. Het roer is weggeslagen, maar overigens is alles compleet. Uit de pa pieren blijkt, dat de Schipper W. Visser heet. De vrouw, aangespoeïd aan de Bildtsche kust, is door de familie erkend als te zijn de vrouw van den schipper. Van de overige bemanning is nog niote bekend. Nader meldt menWijbe Visser, van Makkum, bevoer met vrouw en een kindje van een jaar en een broeder van hem het aan het Noorderleeg gestrande tjalkschip. Vrij zeker kan worden aan genomen dat al de opvarenden zijn ver dronken. Het schip lag ten zuiden van Ameland voor anker, is vermoedelijk Zondagochtend door den harden wind los geslagen en verloor zijn roer. Men ver moedt, dat de vrouw met het kind, door het vrceselijke slingeren van het schip angstig geworden, aan dek gekomen is en toen overboord is geslagen en dat de beide mannen getracht hebben haar met de sloep te redden en daarbij zijn om gekomen. Behalve verlies van het roer heeft de nog nieuwe ongeveer 150 ton groote tjalk niet geleden. Waren de opvarenden in het ruim gebleven dan kan worden aangenomen dat zij het leven er zouden hebben afgebracht. Het vermoeden, dat de reddingboot «Brandark», welke van Terschelling was uitgevaren om de bemaning van de nabij Vliehorst gestrand» Duitsche schoener «Lieebeth» af te halen, is vergaan blijkt nu wel juist te zijn. Van Vlieland werd de reddingboot het laatst gezien om 5 uur namiddag op haar terugtocht en te Nieuwediep is een reddingboei van de «Brandarisc aangebracht. Ook later is van de «Brandaris» niets meer vernomen. De »Noordvaarder« van Terschelling je naar zee gegaan om de reddingboot op te sporen. Aan boord bevonden zich vier personen, n.l. schipper Teeuwen Wigman, machinist Kies en de matrozen Dijkstra en Albert Tot. Verkeert men omtrent het lot van deze booten feitelijk nog in onzekerheid, anders is het met de «President van Heek, die bij een poging om te Hoek van Holland de bemanning van de «Falaise» te redden, is omgeslagen. De Falaise zat achter *t Zuiderhoofd aldaar, de sleepboot «Leg as» haalde haar weg, doch de lichter sloeg los van de sleepboot De prijs der Advertentiën is van 15 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents. Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uit- x gezonderd Familieberichten, 1 10 ets per regel. Bij abon- Z nement belangrijk lager. ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦■I heid gevoelen, dat ook voor deze cate gorie mogelijkheid gegeven worde tot overwerk. III. De bemoeiingen van het districts hoofd strekken zich voortaan niei meer uit tot de regeling van de betaling van overwerkuren. Dezo regeling blijve uit sluitend afhankelijk van de ie maken overeenkomst tusachen werkgever en werknemer. IV. Er moot alleen reeds uit isoht- vaardigheidsoogpunt meer uniformiteit gebracht worden in de toepassing van de Arbeidswet on in de interpretatie daarvan door verschillende districtshoof den, zoodat men niet meer afhankelijk is van het persoonlijk inzicht van een inspecteur en er geen bevoorrechte po sities geschapen worden door een ver schillend interpreteren van een besluit. De genomen beslissingen van de dis trictshoofden dienen onderworpen te wor den aan de goedkeuring des ministers. V. De Arbeidswet moet, afgezien van de verruiming van den arbeidstijd, zonder meer toestaan dat een deel van het personeel (vast te stellen eventueel in overleg met do arbeidr-inspectic) bui ten den vastgestelden wettelijken werk tijd werk mag verrichten ten behoeve van het schoonmaken van de werkloka len, machines en gercadschappcn en het rep^reeren of bedrijf klaarmaken daarvan. De werktijd moet ten minste produc tieve werktijd zijn. Het ia in vele be drijven ondoenlijk onder het schoonma ken door te produceeren en onmogeiijk de schoonmaak door afzonderlijke perso nen te doen geschieden, die buiten het bedrijf staan. Valsche munters. Een inspecteur van de recbarche te Rotterdam heeft, in samenwerking met de politie te Hamburg, daar tar plaatse een onderzoek ingesteld naar de vervaar digers, eventueel uitgevers van in omloop zgt?.da vakche Nederlandsche bankbiljetten f 100. Dit is geschied, nadat bjj de recherche te Rotterdam aangifte was gedaan, d»t in den kststen tijd bj) bankan in geldzendin gen uit Hamburg en Bremen dergaiijke valschs bankbiljetten gevonden wareo. Het te Hamburg ingestelde onderzoek heeft geleid tot de aanhouding van de Duitschers C. H. L koopman, A R ma chinist en G. A. H. commissionair, alle drie aldaar woonachtig. Eerstgenoemde was in het bezit van 26 vakche Neder- iandsche bankbiljetten van f 100. V^f van die valsche bankbiljetten zjjn nog bij ban ken te Hamburg in beslag genomen. Men had ze daar ingowisseld, zonder dat man wist, dat ze valsch waren. De aangehouden Duitschors z^n te Ham burg voorloopig in do gevangenis opge sloten. Al de in beslag genomen valsche bank biljetten zjjn van do serie A Q, het cijfer vangt steeds azn met 05, de volgende vier cijfers wisselen. Als datum vermelden zjj Amsterdam 9 Jan. 1917. Het net aan da schterz^de der valsche biljetten is aan de voorzijde duldalijk zicht baar het papier aan de voorzijde is minder wit dan bjj echte biljetten. Het beeld van do Maagd is niet scherp, en het netwerk waarin aan de voorzjjde de getallen 100 staan is eenigszins gedoezeld, in technischen zinniet open. Hot te Bremen ingestelde onderzoek heeft voorloopig geen resultaat gehad. Nieuwe politieke party. Naar het «Vaderland» mededeelt, zou er Donderdag in Den Haag oen nieuwe politieke party gesticht xyn. De naam is oog niet vastgesteld, maar het zal een partfi van confessioneelon zijn, die togen de Rochtsche Coalitie positie zullen ne men. Stichters zjjn de confessioneels pre dikanten Gravomoyer te ’s Gravenhage, welbekend uit de anti-processiebeweging en Oorthuis uit Amsterdam. Aanleiding tot de stichting is in hoofdzzak do vrees voor den wassenden invloed van do Roomsch- Kaiholieke Staatsparty. drecht« van de firma van Ommeren bij het stormweer vasigoraakt op da Maas vlakte en toen door een wonderlijke bestiering van wind ©n golven, over alle epoeld banken heengeslagen en in hei Brielsche gat geraakt, waardoor het kleine onge laden schip binnen kon varen en zich in veiligheid stellen. Inderdaad is dit een groot wonder, want de Brielsche Maas ligt achter een aantal banken en hot vaarwater is daar zoo smal en zoo ondiep, dat zelfs vie- scherschepen er bezwaarlijk en alleen bij hoog tij binnen kunnen. Alleen doordat het water tot 3 M boven rottepeii opliep of i1/s M. boven gewoon tij, kon het kleine, leege schip het vaarwater bereiken, na wel honderd kansen om stukgeslagen te worden, te hebben ontloopen. Nabij Ellewoutsdijk is gezonken het aakschip «Zwerver», schipper de Waal van Werkendam, geladen met suiker bieten. De drie opvarenden zijn mat de roeiboot na een zorgelijken tocht over de Schelde aan den Zuiderwai bij de Margareth&polder geland. Bij den eendraohhpolder is het klip- perachip van De Bakker van Dinteloord tegen de steengiooiïng geworpen. Het kreeg averij aan romp en roer en ver speelde de roeiboot. Het schip is later afgesleept. Uit IJmniden meldt men, dat de sleep boot «Rooda Zee» met den slooper «Crescent» op sleeptouw, op 40 mijlen benoorden Terschelling dringend om as- sLtente heeft gevraagd. De «Cre o nt» is van de sleepboot losgeslagen, waarvan de stuuurhut met compassen en stuur inrichting weg en da kajuit ingeslagan is. De sleopbooten «Witte Zeeen «Jao. van Heemskerk» zijn resp. van den Waterweg on Nieuwediep ter assistentie uitgevaren. Onder Schiermonnikoog verkeerde het stoomschip Hectorvan de K.N.S.M in gevaar. De motorreddingsboot «Den Tex» van Rottumeroog is er heengegaan doch de «Hector» kon met eigen stoom de reis voortzeiten. Uit Zoutkamp moldt men ons, dat in de Lauwerszee battings worden opge- vischl en te Zoutkamp aangebracht. Door den hsvigen storm uit hef, noord westen is het water uit de Zuiderse© opgezweept en heeft ’t de polders te Eemnea, Baarn en Bunschoten over stroomd, zcoals dat elk jaar gebeurt. De overatrooming had ’a nachts te drie uur plaats. De boeren trachten het vee en het materiaal te redden. Het water staat tot aan den kom der gemeente Baarn. Persoonlijke ongelukken zijn niet voorgekomen, doch eenige stuks vee verdronken. Ook Spakenburg heeft schade geleden. Toch ia de stand va» het water m d;e buurten nog niet zoo hoog als in het voorjaar. Op de Molenplaat bij Ossenisse io een Engelsche Barge omhoog gevaren en over Ebbe big ven zitten. Dinsdagmiddag is te Hansweeri een sloep aangabracht, welke op de Westerschelde drijvende was, vermoedeiijk van het omhoog zit tend schip. Het schip «Johannes» geladen met zand is in het Schaar bij Wemeldinge omhoog gevaren en blijven zitten. Met hoog water is het de sleepboot T. E, I gelukt dit schip vlot te deepen, doch door het onstuimige weder en storm brak de sleeptros, waardoor het schip op drift ging, doch later weder door genoemde deepboot opgepikt en behouden te We meldinge binnen gebracht is. Vlak voor Oude Tonge is het schip vergaan van schipper van Bsuzekom uit Waspik. Het schip was geladen met maïs, vanaf Rotterdam en bestemd voor Terneuzen. Van de opvarenden, de schip per, vrouw en drie kinderen, is nog niets bekend, doch reeds is het lijk aange- ’1 van ©en 18-jarige jongen, var moedelijk den zwager van den schipper die als knecht medevoer. Men heeft de lading van het schip overgeladen en ’t schip, dat weinig ge havend was aan de kade gebracht. Op Wieringon heeft de storm aan de in aanbouw zijnde werkhaven der Zui derzeewerken nogal belangrijke schade aangebraebt. Vooral de Oostdom der haven heeft over een lengte van plm. 200 Meter geleden. Veel van het ge maakte talud en zandwerk is weggesla gen. Verder hebben de rijksschaftlokalen averij bekomen en is een Rijkeonderlosser van haar ankers losgeraaht en wegge dreven. Naar een draadloaa bericht meldt, heeft het Zweedschn stoomschip Sydic de bemanning gered van den Nooraohen driemaster «Manicia», thuiebshoorende te Drammen, welk schip gedceltelgk gevuld met water en bijna omgeslagen was. Het tuig is omgehakt en drijft langszijde en in den omtrek is het zeer gevaarlijk voor de scheepvaartpositie 5349 noord, 438 oost. De bij Nes, Ameland gestrande hout- rohoaner is om 5 uur des namiddags op sleeptouw genomen. Ten Noorden van Ameland ligt nog een torpedojager ten anker, die op een sleepboot wacht. De klipperaak «Esperance» schipper S. Leytnaar, geladen met suikerbieten en bestemd voor Groningen, kon de haven van Harlingen niet bereiken. Hij seinde om hulp. Om ongeveer half tien vertrok de sleepbcct Dordrecht, met de reddingboot schipper J. de Vries, op sleeptouw. Na veel moeite gelukte het de Esperance» behouden binnen te brengen. Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de prov. Friesland is uitsluitend gemachtigd het Alg. Adv.-Bureau D. Y. ALTA, Warmoesstr, 76-78, Amsterdam, voor Friesland Filiaal D. Y. ALTA te Leeuwarden, Bagijnestraat 54. Tel. Intercomm. 1114. FRISO IV

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1921 | | pagina 1