Nieuws- en Advertentieblad BRILLEN Ss Firma JOHs. TROMP. Sneek JST voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45. - Dit nummer bestaat uit 2 bladen- V Leest de Advertentie in dit Bind J. W. DB JONG Koorts- en Kamer-thermometers Alles goed en wel, maar geef mij tóch maar weer de zuivere medicinale pepermunt met de 3 letters No. 11. ZATERDAG 14 MAART 1925; 51ste Jaargang. Officieel Gedeelte. Binnenlandsch Nieuws. 6 cents JORDAKNS nieuwe leerlingen •oeg nu >or- met het bergen ;un- ien. ben eef- or- want die heb ik het liefst. De verongelukking as- otel, ik pen, it u dat dets nan aar- lem dat iet, oo- ■ek en ina eid ten roeien, vindt zijn het schrijven van den. gd? ik ater Markt - Workum ord, uit. sten foet ter uit tik, uid me >rg Ier ikt ich ide tar ael >er ■de ik hje rat ide •m- be- jke ch- aat ee- en. om itjes de zei, t. sede ge- ver- benevens alle soorten kou. Drie lijken zijn Maandagmorgen aan gespoeld en geborgen, n.l. die van den matroos H. van der Haven, uit Hoek van Holland en van de stokers H. Plas en J. Sas, beiden uit Maassluis. Twee dooden zaten in de tuigage van de Ijk uit iet ild den utie nu een etje 5 n tge- o Dit blad verschijnt des Za- I terdags en kost per kwartaal o 65 cents; franco per post 1 gulden. Enkele Nos. 5 ets. J t Ingezonden stukken Don- II derdags voorm. in te zenden. o Advertentiën tot uiterlijk Don- I I derdagsavonds, uitgez. familieber. dor wie ZES cent aanleggen wil, is er géén betere SIGAAR dan de in kistjes van 100 of 50. Vraagt ze den winkelier en wendt U anders tot Burgemeester en Wethouders van WORKUM brengen ter kennis van ouders en voogden, dat op Woensdag 1 April a.s. kunnen worden toegelaten tot de Ver- eenigde Burgerschool alhier. Kinderen, die vóór 1 October 1925 den leeftijd van zes jaren bereiken, komen voor toelating in aanmerking. Aangifte bij het Hoofd der school den Heer IJ. OOSTEN. Workum, den 12 Maart 1925. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. WAGENAAR Azn. De Secretaris, A. DE VRIES. heeft men met een lichtkogel in het want van de sleepboot geschoten, lijnen werden eraan bevestigd en staande op den dam, hebben de red ders 7 leden van de bemanning kunnen afhalen. Die geredden zijn kapitein B. Weltevreden, stuurman J. Hartman, 2de machinist T. Mellema, de kok M. de Tong, de matrozen M. Ketting en Pol dervaart en de tremmer R. Roelofs. Om een uur of 8 Maandagmorgen werden deze 7 mannen binnengebracht in het loodsgebouw aan de Berghaven, waar ze gastvrij onderdak en verzor ging kregen. De over ge leden van de bemanning het schip overeind te trekken. De uit gebrachte trossen zijn telkens afgeknapt. Van het schip dat 1500 ton stukgoed uit Hamburg in had en ongeveer 2000 ton kolen, was kapitein de heer Van Houten, die zijn laatste reis maakte. Het schip is gebouwd in 1912 bij de maatschappij De Schelde. De bemanning is tot nu toe aan boord gebleven. Op de sleepboot de Schelde heeft zich Zondagnacht een drama afge speeld, dat aan 8 menschen het leven gekost heeft. Reeds ’s nachts heeft de bemanning van de te Hoek van Holland gestati- moeite was echter vergeefs. De „Soerakarta” is wel inderdaad verloren. De golven zijn er de baas, Niet slechts aan dek, maar ook in de machinekamer. Zij hebben er de vuren gedoofd en alles tot stilstand gedoemd. Verder heeft het schip zoo’n groot gat dat, als het mocht worden afgebracht door de sleepbooten, het toch niet kan boven blijven. Eerst moet dat gat in ruim 1 gedicht zijn. Ook moet het schip gescheurd zijn. Waarlijk geen wonder, zegt ’t Hbl., als men ziet hoe de golven het beuken. Het voorschip schuurt voortdurend over de pier. Men is begonnen van de lading. Het lijk van den marconist der «„Schelde”, dat nog steeds in het want zag jagen, kon zich moeilijk indenken, jhi is in een sl geborgen. Ove- ngens werden aan boord geen lijken meer gevonden. schip en lading. De „Soerakarta” ligt wel eenigszins hin derlijk voor de scheepvaart, maar een groote belemmering biedt zij tot dusver nog niet. Als echter het schip van de sier zou afglijden, zal het ongetwijfeld zinken en het zou dan zeer waar schijnlijk in het vaarwater terecht komen [n dat geval zou het de geheele scheep vaart van en naar Rotterdam kunnen verhinderen. De mogelijkheid, dat het schip nog losraakt, wordt geenszins uitgesloten geacht. Omtrent de stranding vertelde een der officieren o.a. nog aan een ver tegenwoordiger van het Hbl. Het was Zondagavond 7 uur, toen wij tengevolge van den stroom te dicht jij de Noorderpier geraakten. Door de levige buien die óverkwamen hebben wij een oogenblik het licht niet gezien. Wij moeten het licht van deNoorderpier aan bakboordzijde hebben, en daarom trachtten wij den kop van het schip om te krijgen. Deze manoeuvre gelukte niet, omdat de stroom te sterk bleek. Men heeft de machine dadelijk achter uit laten slaan. Het was echter reeds te laat en wij dreven op de Noorderpier. Er werd terstond assistentie geviaagd. Ongeveer half acht kwamen de sleep- i1 „Waterweg” en „Schelde” waarmee men verbinding kreeg. Het was de bedoeling het schip even wijdig van den dam te trekken. Dit is niet gelukt, omdat de trossen braken. De beukende golven sloegen het schip nog verder op de pier. Daarna ver scheen de „Poolzee” en de „Witte Zee”, maar ook de kabels dier sleepbooten braken. Tot vier uur in den morgen heeft men toen met eigen middelen getracht het schip los te krijgen. Alle dat iemand deze in nood verkeerende boot in dat hondenweer met de kracht der beukende golven en de doodende koude van dien feilen wind had ver laten om te zien wat hij voor zijn makkers doen kon. Acht menschenlevens, een mooi vrachtschip en een goede sleepboot zijn Zondagavond aan den Hoek van Holland een prooi der elementen ge worden. Dank zij de onversaagdheid en de zeemanskunst van hen, die ter hulpe zijn uitgevaren, zijn er niet nog meer dooden te betreuren, Het bergingsvaartuig Meermin heeft ook de drie laatste leden der beman ning van de „Soerakarta”, den eersten stuurman, den marconist en den loods, meegenomen. De kapitein heeft de knieschijf gebroken en was reeds naar Rotterdam overgebracht. Het schip is nu dus geheel verlaten, zoodat men de maatregelen kan gaan overwegen, die genomen zullen moeten worden voor het bergen van Tot plaatsing van De Soerakarta aan den Hoek van Holland op de Noorderpier geloopen. De sleepboot de Schelde op de Zuiderpier verongelukt. Acht dooden. Het vrachtstoomschip Soerakarta, 7000 ton groot, van den Rotterdam- zijn verdronken of gestorven door de schen Lloyd, is Zondagavond ruim 7 uur tijdens zware hagelbuien en krach- tigen Noord-Noordwesten wind bij het binnenloopen van den nieuwen Water weg uit zijn roer en met het voorschip recht op de Noorderpier geloopen, vlak vóór den lichtopstand. De sleepboot de Schelde, van L. Scheldede eerste machinist J. Bijl en Smit en Co’s Internationalen Sleepdienst, machinist Boxman, is zoo spoedig mogelijk ter assistentie - uitgevaren. Nadat verbinding met de Soerakarta tot stand was gebracht, is de tros geknapt en onder de sleepboot doorgeslagen in de schroef. De dien tengevolge onklaar geraakte boot is met haar bemanning van 15 man op het Zuiderhoofd geworpen, in de on middellijke nabijheid van de wrakstuk ken van het stoomschip Steward Star en daar grooten deels gezonken. De schoorsteenen en het want staken met een gedeelte van de boot schuin boven de golven uit. Op beide hoofden zat dus een schip. De verongelukking van de sleepboot had plotseling aan de gebeurtenissen een veel ernstiger aanzien gegeven. De bemanning van de sleepboot verkeerde in levensgevaarmet die van Soera karta was dat, al zat het schip gevaar- zijn, de zeven overlevenden uit hun hachelijke positie te bevrijden. De acht anderen waren toen over boord gesla gen of in zee gesprongen en omge komen twee van hen hingen levenloos in het want. Maandagmcrgen na hun redding, waren zij ondergebracht in het gebouw van het loodswezen, verzorgd en warm toegedekt. Tegen 12 uur waren zij alweer zoo ver opgeknapt, dat zij een praatje maakten met hun familieleden en met de bezoekers. De stevige, blo zende kapitein Weltevreden, liet zich de voeten behandelen, die evenals die van een der anderen, van de koude te lijden hadden gehad. Stuurman Hartman lag zijn sigaar te rooken, vertelde van het droevige gebeuren, en dat hij nog op de pier was gegaan om te zien of hij niet een verbinding tot stand kon brengen. Ze hebben ge daan wat ze konden, zeide deze blijk baar zeer kalme zeeman, daarbij doe- op de pogingen der redders, er was Hij had De lijken van de overige leden van de bemanning worden nog vermist, n.l. van de stokers Van Beek en Bal en van den lichtmatroos J. Scholte. Een oogenblik hebben wij, aldus de »N. R. Ct.«, Dinsdagmorgen met de geredden, die, omringd van hun familie- eden, lagen bij te komen van de door stane ellende in de groote zaal van het oodsgebouw, gesproken. De stuurman vertelde, dat hij te midden van de lievige zeeën, die het schip beukten, nog op de pier was geweest, om te zien, of er verbinding was te krijgen. Voor het geweld van het water moest lij echter wijken en weer aan boord teruggaan. Vreeselijk waren de verhalen, die wij i oorden over het drama, dat zich had afgespeeld. Zoo zouden er twee van de mannen, onder wie de machinist Bijl, krankzinnig zijn geworden. De N. R. Crt. schrijft nog Het was boos weer toen de Soera- carta uit het roer sloeg en op de Noor- weer was het, toen de Schelde met 15 man uitvoer om te trachten hulp te verlee- nen. De verbinding werd tot stand ge bracht. de tros knapte af, slingerde te rug onder de boot door in het roer, booten maakte haar hulpeloos. De grondzeeën en de woedende elementen deden de rest, wierpen de sleepboot op het Zui derhoofd en leverden haar bemanning over aan de genade van het noodlot. Gedaan is er, wat er gedaan kon wor den. Veel is er dus gedaan, zooals de gewoonte is aan onze kusten, als er nenschen in nood verkeeren, en het waren koene, onverschrokken mannen, die er bij de derde poging in geslaagd Altijd en opnieuw moet men zich als leek verbazen over den eenvoud waarmee de redders, alsof ’t zoo van zelf spreekt, hun mooie taak vervullen, aldus de „Tel.”. Wij troffen kapitein Slis van de „President van Heel” op den havendam aan. Hij kwam terug van zijn vijfde reis binnen twee dagen. Zijn gelaat stond ernstig en bedrukt. „Wat scheelt er aan, kapitein vroegen wij hem. „Wat er aan scheelt antwoordde hij. „M’n moeilijkste werk komt nog. Ik moet rapporten maken I” Deze held der zee, die er niet tegen opziet, in een roeibootje, waarin wij bij helder weer nog niet eens de Maas zouden oversteken, tegen de woedende elementen in te zwaarste werk een rapportI Vergaan. Maandagavond werden twee botters uit Huizen, ongeveer 6 K.M. van de haven van Huizen, overvallen door een hevigen storm, vergezeld van hagel en sneeuw. Beide schepen bevonden zich ter hoogte van Naarden. Toen de storm bedaarde, zag Gerrit Hagedoorn, de schipper van den eenen botter, nergens de schuit van zijn maat, de H 52. Hij kruiste een tijdlang rond, doch meende ten slotte, dat deze het raadzaam had gevonden, huiswaarts te gaan en zeilde daarom eveneens naar de haven. Doch daar was de H 52, bemand door den 59-jarigen Isaac Veerman en diens zoon, den 21-jarigen Pieter Veer man, niet aangekomen. Hagedoorn bleef in de haven den dag afwachten en zeilde tegeu den morgen weer uit om zijn maat te zoeken. Intusschen werd door een schipper uit Amsterdam te Bunschoten gerap porteerd, dat benoorden Naarden de mast van een botter boven water uit stak, Onmiddellijk koos de boot van de zeepolitie, welke toevallig aanwezig was, zee, met aan boord de predikant van Bunschoten. Men vond na eenigen tijd inderdaad de aangewezen plaats, doch lende maar er was geen doen aan met die zee. Hij had er bij kunnen voegen, dat hij zelf „iets’, meer gedaan had, dan van hem verlangd mocht worden. Wie van den wal af, dus op vrij grooten afstand, het water over de sleepboot X De prijs der Advertentiën X is van 15 regels 60 cents, I elke regel meer 7 cents. X Grootere letters naar plaats- X ruimte. Buiten Friesland, uit- X gezonderd Familieberichten, X 10 ets per regel. Bij abon- X nement belangrijk lager. I Advertentiën en Reclames voor Handel, Nijverheid en Geldwezen buiten de Gemeente Workum is uitsluitend gemachtigd WOUTERS’ Algemeen Advertentie-, Reclame- en Uitgevers-Bureau >Neerlandia”, Zuiderplein 101, Leeuwarden. Telefoon Intercomm. 145. het nummer van den botter was niet te zien, daar schuit en zeilen te diep onder water zaten. Wel ontdekte men enkele merken van de netten en kon met moeite een stukje van het bruin geverfde zeil worden afgescheurd. De havenmeester uit Huizen herken de aan deze weinige kenmerken de identiteit van de H 52. De visschers te Huizen zijn van mee- ning, dat de H 5 2 water heeft geschept en dientengevolge is gezonken. De lijken van de verongelukte vis schers zijn naar de Tel. meldt, nog niet gevonden. Pieter Veerman was enkele maanden geleden in het huwe lijk getreden, Na twaalf jaar gearresteerd. In den avond van 28 December 1912 ontsnapte uit het huis van bewaring aan de Weteringschans te Amsterdam een vrouw, die daar in voorarrest zat wegens niet nader aan te duiden han delingen. De vlucht was goed voorbereid door hulp van buiten de gevangenis en door medewerking van een bewaarder (die daarvoor later gestraft is), en de vrouw wist naar Antwerpen te ontkomen, waar ze zich metterwoon vestigde, terwijl zij later naar Engeland uitweek. Voor eenige jaren evenwel is zij weer naar ons land gekomenzij kon dat doen daar zij zij werd onderwijl 'n 50 jaar zoo zeer veranderd was, dat de politie haar niet meer herkende. Zij woonde onder een valschen naam te Rotterdam en later te Den Haag (waar zij zelfs met de politie >mot« kreeg, zonder dat zij evenwel werd herkend) en nog later te Amsterdam. Doch thans is de Amsterdamsche politie er achter gekomen, dat de in pension wonende juffrouw Spronk nie mand anders is dan de vroegere me vrouw Romijn.c Zij is in arrest geno men en het bij verstek tegen haar gewezen vonnis, waarbij zij werd ver oordeeld tot 3 jaar gevang., zal nu wel ten uitvoer gelegd worden. Qasbedwelming. Zaterdagmorgen omstreeks acht uur was het de buren van de familie A. aan het Kleinzand opgevallen, dat er nog niemand op was, hetgeen anders nooit gebeurde. Ook meende men gas lucht te ruiken, waarom de politie gewaarschuwd werd, terwijl een der buren zich toegang verschafte door een opengeschoven raam. Het geheele huis jleek vol gas te zijn en de man, vrouw en een nichtje werden bewusteloos op jed aangetroffen. Ze werden door de politie, bijgestaan door verschillende burgers, naar buiten gebracht. De toe stand van de drie patiënten liet zich aanvankelijk ernstig aanzien, doch dank de geneeskundige hulp van dr. Pos thumus, die het eerst ter plaatse was en de hulp van zuurstof-apparaten, rnapten de man en het nichtje in den oop van den dag aardig op. De vrouw bleef den geheelen dag buiten kennis, maar thans is ook haar toestand vooruit gaande. De oorzaak bleek gelegen te zijn in het afspringen van ’n gasslang, terwijl de hooidkraan openstond. De zomertijd. De beslissing is gevallen, de zomer tijd is afgeschaft; met 52 tegen 24 stemmen heeft de Kamer zich vereenigd met het regeringsvoorstel en dus de kwestie beslist. En wij kunnen ten zij de Eerste Kamer nog anders mocht beslissen een „finis” schrijven ach ter de zomertijd-disputen. In de Kamer is, vóórdat de beslissing viel, nog met kracht voor en tegen de klokverzetting gepleit. Een 103-jarige overleden. Mevr, de wed. A. Gudde van Tichelhoven te Zierikzee is in den ouderdom van 103 jaren en 2 maan den overleden. lijk, niet het geval. Het stoomschip is rondgeslagen en zit thans dwars in het vaarwater. De sleepbooten Poolzee, Witte Zee en Waterweg hebben vergeefs getracht derpier terecht kwam. Even boos en alle andere reepen nergens goedkooper dan bij TROMP, Sneek oneerde reddingsbooten bijgestaan door enkele menschen van het loodswezen getracht de in nood verkeerende schepelingen van de Schelde te redden De eerste poging werd ongeveer 12 uur ondernomen met een joleen tweede poging in den loop van den nacht had evenmin succes als de eerste maar Maandagmorgen halfvijf heeft men verbinding gekregen met de man nen, die daar vlak bij den wal in doodsnood verkeerden. De President van Heel, onder schipper Van der Klooster, was met de jol op sleeptouw door het z.g. Groote Gat om den Zuid uitgevaren en op het juiste oogen blik had men de jol met vereende krachten over de pier gedragen met het noodige materiaal, lichtkogels, lij nen en whippertoestel er in. Uit de jol die bemand was met den schipper van de reddingsboot zelf, zijn stuurman Roel Seekles, den lichtwachter De Kort en de loodskweekelingen C. van Mul- koopt U voordeelig en goed bij: lem, P. de Neef en C. J. de Bruin, KWATTA o i!” an je. uit FRISO.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1925 | | pagina 1