Nieuws- en Advertentieblad enz. enz. i voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw, Hindeloopen, Stavoren, Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45. V.S. PEPERMUNT V.S. PEPERMUNT BRILLEN föuima/uaiunmce/ Hoest Gij Engros TROMP, Sneek No. 50. ZATERDAG 12 DECEMBER 1925. 51ste Jaargang. Officieel Gedeelte. Gemengd Nieuws Leest de Advertentiên in dit Blad Ijsvermaak! TROMP, SneeL Verkoop Rietgewas. nud c^icoi i woidedïv in Geldwezen buiten de Gemeente Workum is uitsluitend gemachtigd WOUTERS’ Algemeen Advertentie-, Reclame- en j van zou het huwelijk voltrokken worden, gevroren CACAO, REEPEN, SIGARETTEN, SIGAREN. Nergens geschikter dan bij het bekende en vertrouwde adres wu levérenu aule soortén J. W. DE JONG, OPTIEK - WORKUM De prijs der Advertentiên is van 15 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents. Grootere letters naaf plaats- ruimte. Buiten Friesland, uit- gezonderd Familieberichten, 10 ets per regel. Bij abon- J nement belangrijk lager. telijken toestand zou van een daar hij een der partijen geheel onbe vredigd zou laten. den zomertijd in België en op 15 regeling Bij KOUD en NAT weer is niet alleen een gezonde, opwekkende versnapering, doch het geeft U ook een reine, frissche keel, met minder kans op hoesten. Tegen verkoudheid dus de medicinale Burgemeester en Wethouders van WORKUM zullen op Zaterdag den 19 December e.k., des voorm. 11 uur, bij inschrijving verkoopen het op stam De tijdregeling. In een nota naar aanleiding van het verslag over het voorstel van wet van den heer van der Waerden c.s. tot Fra.nkrijk: steeds gelucht moesten worden. Voort- Mei de nieuwe jaardienst- durend moest er geventileerd worden. op 6 Juni bij invoering van den zomertijd in Nederland op 29 Augustus bij het einde den zomertijd in Nederland op 3 October bij het einde van den zomertijd in België en Frankrijk. Afgescheiden van het feit, dat zulks voor den spoorwegdienst onuitvoerbaar zou zijn, zou een dergelijke regeling voor het publiek een niet te aanvaarden achteruitgang beteekenen. Intusschen is het van het grootste belang voor den spoorwegdienst, dat zoo spoedig mogelijk vast komt te staan, welke zomertijd in 1926 in Nederland zal gelden en wanneer deze wordt in gevoerd, opdat het tijdig gereed zijn van de dienstregeling niet in gevaar wordt gebracht en ook vermeden wordt, dat veel dubbel en daardoor onnoodig werk wordt verricht. levensmiddelen, als groenten, vet en in het bijzonder melk aanzienlijk duurder worden. Naar men verneemt, zijn de vakvere nigingen voornemens, van de regeering te eischen, dat zij, zoolang de huidige crisis duurt, deze tarieven tijdelijk buiten werking zal stellen. Aan wisssn dood ontsnapt. Dinsdagnabht zijn te Zevenbergen in een perceel in de Kuiperstraat door gasvergifting een man de Grauw ge naamd, zijn zieke vrouw en nog een inwonende vrouw bijna gestikt. Toen een familielid den man om 6 uur wilde wekken, en niet werd open gedaan, verschafte hij zich toegang door een raam. Doch al spoedig be merkte hij gaslucht en bij verder on derzoek bleek, dat de drie menschen, die zich in het huis bevonden, be wusteloos waren. Spoedig werd me dische hulp ingeroepen. Na veel moeite is men er om 8 uur in geslaagd, den man en een der vrou wen bij te brengen. De toestand van de huisvrouw is echter nog zorgwek kend. Men meent als oorzaak te moeten aannemen, dat de hoofdleiding stuk --1 was> terwijl de invallende dooi deze lek deed worden. Brand in het nieuwe St. Theresia Gesticht te Franeker. Woensdagmorgen om vijf uur werd brand ontdekt in het geheel vernieuw de Sint Theresiagesticht te Franeker, dat 14 December a.s. ingewijd en in gebruik zou worden genomen. De brand weer had het vuur spoedig onder de enie. Vermoedelijk is de brand ontstaan in de kapel op de tweede verdieping, waar sedert eenige dagen een kachel brandde. Verzekering dekt de schade. Felle brand te Purmerend. Dinsdagavond te ongeveer halftien brak in de Kerksteeg te Purmerend bij v. G., brand uit. In minder dan geen tijd stond het geheele huis in lichte laaie. Ook de huizen er naast en er over liepen groot gevaar. Hier en daar sloegen de vlammen reeds over. De slagerij van Vr., de kruidenierswinkel van H. en de machinale breiinrichting van de Wed. v. R. wist men te be houden. Genoemde perceelen hebben ernstige brandschade gekregen. De overige omliggende huizen kregen veel waterschade. De brand is vermoedelijk ontstaan doordat mej. v. G. in een kast iets met lucifers zocht, waarbij vonken zijn weggespat. De passagiers hebben zich kranig gehouden. Ei waren passagiers, waar over maakte. Dit waren 162 zilvervossen, die zich in hokken aan boord van het voorschip bevonden, en die ik naar Boulogne moest brengen. Zij waren voor niet verergerd is door de nieuwe douane- minder dan 200.000 dollar verzekerd, bepalingen, waardoor allereerst de uit En lastig was, dat deze kostbare dieren Nederland afkomstige noodzakelijke echter andere ik mij meer bezorgd Dat is lastig! Maar waarom neemt Ge dan niet net als ik en heel veel anderen, van die zuivere hoestpastilles met de 3 letters J T i s Ze zijn medicinaal. Het is een propaat en tevens goedkoop middel. Vraagt ze den winkelier. vrouw teerd. De dringende nood in West- Duitschland. In verband met den nood toestand der arbeiders hebben de vakvereenigingen van Rijnland en Westfalen een vertwijfeld beroep gedaan op de Rijksregeering, om zonder ver- verwijl een breed opgezette hulpactie te organiseeren en allereerst voor werkverschaffing te zorgen. De vak verenigingen wijzen er dan verderop, dat anders uitbarstingen van vertwijfe ling met mogelijke catastrofale gevol gen moeilijk zullen kunnen uitblijven. Ook wordt betoogd, dat de nood toestand van West-Duitschland nog Het gekozen compromis sluit zich wat den zomertijd betreft, geheel aan bij de reeds sedert jaren bepleitte be middelingsvoorstellen en bij het advies van de meerderheid der tijdcommissie het brengt overeenstemming met de regelingen in Engeland, België en Frankrijk en het vermijdt de bezwaren, staand rietgewas op het perceel Ge- welke vo°r spoorwegen verbonden meente Workum, Sectie B no. 360, Z1F aan het moeJ.en van kadastrale grootte 1 H.A. 51 A en 20 meerdere zomerdienstregehngen per cA.. jxelepen in den hoek van den Hin- JaaJ; Beter dan vast te houden aan de aanvankelijk voorgestelde begin- en einddata, waartusschen de zonnetijd zou moeten liggen, komt het den voor steller voor, de grenzen, in de wet van 22 Maart 1922 genoemd, onveranderd te laten. Daardoor is de mogelijkheid van aansluiting bij Engeland, Frankrijk en België beter gewaarborgd. De wij ziging, die de voorstellers voorstaan, kan zich dan beperken tot de veran dering van «een.uur» in «veertig mi nuten». (Ineen nota van wijziging wordt deze verandering aangebracht.) De directie der Ned. Spoorwegen heeft bedenkingen. Zij heeft aan de regeering o.m. geschreven Werd het voorstel van den heer van der Waerden c.s. wet, dan zou dit be teekenen, dat bij invoering van den zomertijd, in België en Frankrijk met een vervroeging van een uur en tege lijkertijd hier te lande met een vervroe ging van veertig minuten niet alleen de naar en van Duitschland loopende treinen 40 minuten later gelegd, maar ook die welke naar en van België en Frankrijk loopen 20 minuten vervroegd zouden moeten worden. Men zou dan verkrijgen een gelijk- Zij kregen daardoor wel eens een zee tje over, maar gelukkig heeft hun dit geen kwaad gedaan. Ik heb de beesten allen behouden te Boulogne aan land kunnen brengen. Alleen waren ze ver schrikkelijk verontreinigd. Daarom heb ik draadloos aan Ply mouth om drie k.g. insectenpoeder gevraagd, een vraag, waar zij wel wat verwonderd over waren. Het zal dan ook wel de eerste keer geweest zijn, dat een dergelijk artikel draadloos werd besteld. Nog een eigenaardigheid van deze reis was de buitengewone hitte, die wij in den Atlantischen Oceaan te verduren hadden. In mijn hut was het 70 graden. Die abnormale temperatuur kan alleen toegeschreven worden aan de voor dezen tijd van het jaar buiten gewone depressie bij de Azoren. Gedurende drie weken was er een felle Z.O. wind. Op het laatst kregen wij dus de luchtstroomen van Afrika. Gedurende de geheele reis behoefde dan ook niet gestookt te worden. Eerst na Boulogne kwam de koude en op het oogenblik zijn mijn handen ver stijfd door de plotselinge koude, waarin ik verplaatst werd. Vlug, vlugger, vlugst. Te Schiedam woonde een juffrouw die onderwijzeres was. Die juffrouw was verloofd en wilde tegelegenertijd gaan trouwen, vertelt »De Stand.” B. en W. zinden echter op een ver ordening waarbij huwende onderwij zeressen met ontslag werden bedreigd. Dus, dacht de juffrouw, ik trouw vlug. De minnenden werden het eens, de aanteekening vond plaats en Dinsdag a.s. Dat ging vlug. Doch B. en W. waren vlugger. Maandag begon de raad aan de be groeting. Vooraf wat losse punten en daaronder het bewuste voorstel, ter elfder ure aan de agenda toegevoegd. Dat was vlugger dan het bruidje, dat een man en toch haar salaris als ondei- wijzeres wilde, lief was. En, zoo trok zij Zaterdag bij speciale gunning van den officier van justitie, naar het stadhuis en werd het huwelijk voltrokken. Zij was het vlugst. Huiselijk drama te Nieuwenhagen. Dinsdagavond is te Nieuwenhagen een moordaanslag gepleegd op den 49-jarigen J. H. C. Na een huiselijke twist vluchtte C uit zijn woning bij een buurman binnen, waar hij bloedend neerzeeg. Hij bleek eenige sneden be komen te hebben, terwijl hij vermoe delijk ook door een revolverschot ge troffen was. Onmiddellijk werden een geneesheer en de marechaussee ge waarschuwd, ook werd hem het Heilige Oliesel toegediend, daar men vreesde, dat de man zou sterven. Daarna is het slachtoffer, na een onduidelijke verkla ring van het gebeurde te hebben ge geven, naar het hospitaal aldaar over gebracht. De marechaussée heeft de en den zoon van C. gearres- cA., gelegen in den hoek van den Hin- delooper dijk en den Slaperdijk. Van de voorwaarden kan kennis worden genomen ter Secretarie in de gewone kantooruren van 91 en 3—5. Workum, den 10 December 1925. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. WAGENAAR Azn. De Secretaris, A. DE VRIES. De Gemeente-Ontvanger van WOR KUM herinnert er aan, dat de Rechten Gemeente-reiniging, Hondenbelasting en Schoolgelden over het jaar 1925, uitgezonderd de Schoolgelden van het le suppl. kohier en Hondenbelasting van het 3e suppl. kohier vóór 31 De cember 1925 geheel moeten worden vol daan. WORKUM, den 9 December 1925. De Ontvanger voornoemd, H. DE JAGER. a Dit blad verschijnt des Za- X terdags en kost per kwartaal a 65 cents; franco per post a 1 gulden. Enkele Nos. 5 ets. X Ingezonden stukken Don- X derdags voorm. in te zenden. a Advertentiên tot uiterlijk Don- J X derdagsavonds, uitgez. familieber. die het verkeer met Duitschland als van die, welke het verkeer met België en Frankrijk bedienen en wel een ver schuiving in verschillende richting, waardoor zeer ten nadeele van het reizend publiek een verstoring van de continuïteit in de dienstregeling zou worden teweeggebracht, grooter dan ooit tengevolge van den zomertijd is noodig geweest. Het zou voor de Nederlandsche Spoorwegen ondoenlijk zijn om bij een dergelijke ingrijpende wijziging van den treinenloop tusschen de verschillende treinen nog een eenigszins behoorlijk verband te behouden. Wil men overeenkomstig de bedoe ling van het voorstel tot een toestand geraken, die zooveel mogelijk tegemoet komt aan de tegenstanders van den zomertijd dan zou dit zonder dat het reizend publiek daarvan de dupe be hoeft te worden, bereikt kunnen wor den door met behoud van een tijds verschil van een uur den omvang van den zomertijd te doen samenvallen uw* met de invoering van de nieuwe jaar- wlizigïngvalTdewet van 23 Maart 1918, dienstregeling, zulks in 1926 op 15 Mei. - Uit den aar(j jer zaak zoude meest a bevredigende oplossing verkregen zijn, indien dat geval ook in België en Frankrijk tot invoering van den zomer tijd, op datzelfde tijdstip besloten kon worden, doch daarop schijnt voorloopig geen uitzicht te bestaan. Het voorstel van den heer Braat, zou, tot wet geworden, het gevolg hebben, dat om zich tot 1926 te Handhaving van den bestaanden wet- bepalen telkens op de na te noemen vw—-J zou zijn handhaving data een dienstregeling moet worden onnoodig scherpe verdeeldheid, ingevoerd, die afwijkt van de daaraan - voorafgaande op 4 of 18 April bij invoering van ik 24 uur te laat ben aangekomen. Maar dat is dan ook de eenige schade, die de storm ons veroorzaakt heeft. De «Rotterdam» heeft niet de min ste schade geleden en heeft zich uit stekend gehouden. Zaterdagmorgen om 10 uur begon de storm af te nemen en was het ergste geleden. Toen kon het schip dan ook weer in zijn vaart komen. Tot plaatsing van Advertentiên en Reclames voor Handel, Nijverheid en Uitgevers-Bureau >Neerlandia”, Zuiderplein 101, Leeuwarden. Telefoon Intercomm. 145. De stormachtige reis van de Rotterdam» De «Rotterdam» van de Holland- Amerikalijn is Maandagavond om 7 uur na een zeer zware reis te Rotterdam gearriveerd. De kapitein, de heer P. van den Heuvel, vertelde aan een verslaggever van de «Tel.» eenige interessante bij zonderheden over dezen tocht. «Zulk slecht weer, als op deze reis,» aldus de gezagvoerder, «heb ik zelden meegemaakt. Ik moet al heel ver in mijn herinnering teruggaan om mij voor te stellen, iets dergelijks beleefd te hebben. Dat was 24 jaar geleden. Ik voer toen, als kapitein op de «Amsteldijk» van de Holland-Amerikalijn en dacht met Kerstmis thuis te zijn, maar het werd Oudejaar. Wij waren Zaterdag 28 November met vrij goed weer van New York vertrokken. Maar al gauw kwamen er berichten, dat er een depressie boven de Azoren was, en die werd hoe lan ger hoe dieper. Op den derden dag, Maandag, begon de barometer te zak ken. Hij viel tot 720 minuten. Het woei hard en de zee was vreeselijk woest. Het was een verschrikkelijk moei- tijdige, wijziging zoowel van de treinen, lijke zee. Ik heb wel eens meer wind gehad, maar dan was de zee niet zoo verward. Zelden heb ik een zee beva ren waarbij de golfstroomen zoo dwars door elkaar heen beukten. Van Maandag tot Vrijdag hadden wij steeds Z. O. wind, en Vrijdagnacht kwam de crisis. Toen was de wind op zijn hevigst Ik ben den geheelen nacht natuurlijk op de brug gebleven. Nu is onze brug 70 voet hoog. Maar zoo hoog waren de golven, dat ik zelfs van mijn zoo hoog gelegen brug den hori zon niet meer zag en ik nog hoog tegen de zee opkeek. In den crisisnacht ben ik voortdurend van koers veranderd, om het schip in de zee te kunnen houden. De vorige stormdagen had ik al veel tijd verloren, doordat wij het schip niet met volle snelheid konden laten loopen. Maar in dien stormnacht werd ik een heel eind om de Zuid uit den koers gezet en daar is het aan te wijten dat gewijzigd bij de wet van 22 Maart 1922, tot tijdelijke afwijking van de wet van 23 Juli 1908, tot invoering van een wettelijken tijd, merkt de voorsteller op, dat dit voorstel niet bedoeld aan een bepaald standpunt vóór of tegen den zomertijd uiting te geven, doch slechts een compromis tot stand te brengen, dat voor beide partijen aan nemelijk is en bevrediging kan brengen. zijn handhaving I RECEPTEN VAN H.H, DOCTOREN ER REPJKRA.TIËN WORDEN OP ETSER werkbank gereedgemaakt. •♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦-♦♦A

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1925 | | pagina 1