Nieuws- en Advertentieblad
enz. enz.
i
voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw, Hindeloopen, Stavoren,
Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45.
V.S. PEPERMUNT
V.S. PEPERMUNT
BRILLEN
föuima/uaiunmce/
Hoest Gij
Engros TROMP, Sneek
No. 50.
ZATERDAG 12 DECEMBER 1925.
51ste Jaargang.
Officieel Gedeelte.
Gemengd Nieuws
Leest de Advertentiên in dit Blad
Ijsvermaak!
TROMP, SneeL
Verkoop Rietgewas.
nud c^icoi
i woidedïv in
Geldwezen buiten de Gemeente Workum is uitsluitend gemachtigd WOUTERS’ Algemeen Advertentie-, Reclame-
en
j
van
zou het huwelijk voltrokken worden, gevroren
CACAO,
REEPEN,
SIGARETTEN,
SIGAREN.
Nergens geschikter dan bij het
bekende en vertrouwde adres
wu levérenu aule soortén
J. W. DE JONG, OPTIEK
- WORKUM
De prijs der Advertentiên
is van 15 regels 60 cents,
elke regel meer 7 cents.
Grootere letters naaf plaats-
ruimte. Buiten Friesland, uit-
gezonderd Familieberichten,
10 ets per regel. Bij abon- J
nement belangrijk lager.
telijken toestand zou
van een
daar hij een der partijen geheel onbe
vredigd zou laten.
den zomertijd in België en
op 15
regeling
Bij KOUD en NAT weer is
niet alleen een gezonde,
opwekkende versnapering,
doch het geeft U ook een
reine, frissche keel, met
minder kans op hoesten.
Tegen verkoudheid dus de medicinale
Burgemeester en Wethouders van
WORKUM zullen op Zaterdag den
19 December e.k., des voorm. 11 uur,
bij inschrijving verkoopen het op stam
De tijdregeling.
In een nota naar aanleiding van het
verslag over het voorstel van wet van
den heer van der Waerden c.s. tot
Fra.nkrijk: steeds gelucht moesten worden. Voort-
Mei de nieuwe jaardienst- durend moest er geventileerd worden.
op 6 Juni bij invoering van den
zomertijd in Nederland
op 29 Augustus bij het einde
den zomertijd in Nederland
op 3 October bij het einde van den
zomertijd in België en Frankrijk.
Afgescheiden van het feit, dat zulks
voor den spoorwegdienst onuitvoerbaar
zou zijn, zou een dergelijke regeling
voor het publiek een niet te aanvaarden
achteruitgang beteekenen.
Intusschen is het van het grootste
belang voor den spoorwegdienst, dat
zoo spoedig mogelijk vast komt te staan,
welke zomertijd in 1926 in Nederland
zal gelden en wanneer deze wordt in
gevoerd, opdat het tijdig gereed zijn
van de dienstregeling niet in gevaar
wordt gebracht en ook vermeden wordt,
dat veel dubbel en daardoor onnoodig
werk wordt verricht.
levensmiddelen, als groenten, vet en in
het bijzonder melk aanzienlijk duurder
worden.
Naar men verneemt, zijn de vakvere
nigingen voornemens, van de regeering
te eischen, dat zij, zoolang de huidige
crisis duurt, deze tarieven tijdelijk
buiten werking zal stellen.
Aan wisssn dood ontsnapt.
Dinsdagnabht zijn te Zevenbergen
in een perceel in de Kuiperstraat door
gasvergifting een man de Grauw ge
naamd, zijn zieke vrouw en nog een
inwonende vrouw bijna gestikt.
Toen een familielid den man om 6
uur wilde wekken, en niet werd open
gedaan, verschafte hij zich toegang
door een raam. Doch al spoedig be
merkte hij gaslucht en bij verder on
derzoek bleek, dat de drie menschen,
die zich in het huis bevonden, be
wusteloos waren. Spoedig werd me
dische hulp ingeroepen.
Na veel moeite is men er om 8 uur
in geslaagd, den man en een der vrou
wen bij te brengen. De toestand van
de huisvrouw is echter nog zorgwek
kend.
Men meent als oorzaak te moeten
aannemen, dat de hoofdleiding stuk
--1 was> terwijl de invallende
dooi deze lek deed worden.
Brand in het nieuwe St. Theresia
Gesticht te Franeker.
Woensdagmorgen om vijf uur werd
brand ontdekt in het geheel vernieuw
de Sint Theresiagesticht te Franeker,
dat 14 December a.s. ingewijd en in
gebruik zou worden genomen. De brand
weer had het vuur spoedig onder de
enie. Vermoedelijk is de brand ontstaan
in de kapel op de tweede verdieping,
waar sedert eenige dagen een kachel
brandde. Verzekering dekt de schade.
Felle brand te Purmerend.
Dinsdagavond te ongeveer halftien
brak in de Kerksteeg te Purmerend bij
v. G., brand uit. In minder dan geen
tijd stond het geheele huis in lichte
laaie. Ook de huizen er naast en er
over liepen groot gevaar. Hier en daar
sloegen de vlammen reeds over. De
slagerij van Vr., de kruidenierswinkel
van H. en de machinale breiinrichting
van de Wed. v. R. wist men te be
houden. Genoemde perceelen hebben
ernstige brandschade gekregen. De
overige omliggende huizen kregen veel
waterschade. De brand is vermoedelijk
ontstaan doordat mej. v. G. in een kast
iets met lucifers zocht, waarbij vonken
zijn weggespat.
De passagiers hebben zich kranig
gehouden. Ei waren
passagiers, waar
over maakte.
Dit waren 162 zilvervossen, die zich
in hokken aan boord van het voorschip
bevonden, en die ik naar Boulogne
moest brengen. Zij waren voor niet verergerd is door de nieuwe douane-
minder dan 200.000 dollar verzekerd, bepalingen, waardoor allereerst de uit
En lastig was, dat deze kostbare dieren Nederland afkomstige noodzakelijke
echter andere
ik mij meer bezorgd
Dat is lastig!
Maar waarom neemt Ge dan niet
net als ik en heel veel anderen,
van die zuivere hoestpastilles
met de 3 letters J T
i s
Ze zijn medicinaal.
Het is een propaat en tevens
goedkoop middel.
Vraagt ze den winkelier.
vrouw
teerd.
De dringende nood in West-
Duitschland.
In verband met den nood
toestand der arbeiders hebben de
vakvereenigingen van Rijnland en
Westfalen een vertwijfeld beroep gedaan
op de Rijksregeering, om zonder ver-
verwijl een breed opgezette hulpactie
te organiseeren en allereerst voor
werkverschaffing te zorgen. De vak
verenigingen wijzen er dan verderop,
dat anders uitbarstingen van vertwijfe
ling met mogelijke catastrofale gevol
gen moeilijk zullen kunnen uitblijven.
Ook wordt betoogd, dat de nood
toestand van West-Duitschland nog
Het gekozen compromis sluit zich
wat den zomertijd betreft, geheel aan
bij de reeds sedert jaren bepleitte be
middelingsvoorstellen en bij het advies
van de meerderheid der tijdcommissie
het brengt overeenstemming met de
regelingen in Engeland, België en
Frankrijk en het vermijdt de bezwaren,
staand rietgewas op het perceel Ge- welke vo°r spoorwegen verbonden
meente Workum, Sectie B no. 360, Z1F aan het moeJ.en van
kadastrale grootte 1 H.A. 51 A en 20 meerdere zomerdienstregehngen per
cA.. jxelepen in den hoek van den Hin- JaaJ;
Beter dan vast te houden aan de
aanvankelijk voorgestelde begin- en
einddata, waartusschen de zonnetijd
zou moeten liggen, komt het den voor
steller voor, de grenzen, in de wet van
22 Maart 1922 genoemd, onveranderd
te laten. Daardoor is de mogelijkheid
van aansluiting bij Engeland, Frankrijk
en België beter gewaarborgd. De wij
ziging, die de voorstellers voorstaan,
kan zich dan beperken tot de veran
dering van «een.uur» in «veertig mi
nuten». (Ineen nota van wijziging wordt
deze verandering aangebracht.)
De directie der Ned. Spoorwegen
heeft bedenkingen. Zij heeft aan de
regeering o.m. geschreven
Werd het voorstel van den heer van
der Waerden c.s. wet, dan zou dit be
teekenen, dat bij invoering van den
zomertijd, in België en Frankrijk met
een vervroeging van een uur en tege
lijkertijd hier te lande met een vervroe
ging van veertig minuten niet alleen
de naar en van Duitschland loopende
treinen 40 minuten later gelegd, maar
ook die welke naar en van België en
Frankrijk loopen 20 minuten vervroegd
zouden moeten worden.
Men zou dan verkrijgen een gelijk-
Zij kregen daardoor wel eens een zee
tje over, maar gelukkig heeft hun dit
geen kwaad gedaan. Ik heb de beesten
allen behouden te Boulogne aan land
kunnen brengen. Alleen waren ze ver
schrikkelijk verontreinigd.
Daarom heb ik draadloos aan Ply
mouth om drie k.g. insectenpoeder
gevraagd, een vraag, waar zij wel wat
verwonderd over waren. Het zal dan
ook wel de eerste keer geweest zijn,
dat een dergelijk artikel draadloos
werd besteld.
Nog een eigenaardigheid van deze
reis was de buitengewone hitte, die
wij in den Atlantischen Oceaan te
verduren hadden. In mijn hut was het
70 graden. Die abnormale temperatuur
kan alleen toegeschreven worden aan
de voor dezen tijd van het jaar buiten
gewone depressie bij de Azoren.
Gedurende drie weken was er een
felle Z.O. wind. Op het laatst kregen
wij dus de luchtstroomen van Afrika.
Gedurende de geheele reis behoefde
dan ook niet gestookt te worden. Eerst
na Boulogne kwam de koude en op
het oogenblik zijn mijn handen ver
stijfd door de plotselinge koude, waarin
ik verplaatst werd.
Vlug, vlugger, vlugst.
Te Schiedam woonde een juffrouw
die onderwijzeres was. Die juffrouw
was verloofd en wilde tegelegenertijd
gaan trouwen, vertelt »De Stand.”
B. en W. zinden echter op een ver
ordening waarbij huwende onderwij
zeressen met ontslag werden bedreigd.
Dus, dacht de juffrouw, ik trouw
vlug. De minnenden werden het eens,
de aanteekening vond plaats en Dinsdag
a.s.
Dat ging vlug.
Doch B. en W. waren vlugger.
Maandag begon de raad aan de be
groeting. Vooraf wat losse punten en
daaronder het bewuste voorstel, ter
elfder ure aan de agenda toegevoegd.
Dat was vlugger dan het bruidje, dat
een man en toch haar salaris als ondei-
wijzeres wilde, lief was.
En, zoo trok zij Zaterdag bij speciale
gunning van den officier van justitie,
naar het stadhuis en werd het huwelijk
voltrokken.
Zij was het vlugst.
Huiselijk drama te Nieuwenhagen.
Dinsdagavond is te Nieuwenhagen
een moordaanslag gepleegd op den
49-jarigen J. H. C. Na een huiselijke
twist vluchtte C uit zijn woning bij een
buurman binnen, waar hij bloedend
neerzeeg. Hij bleek eenige sneden be
komen te hebben, terwijl hij vermoe
delijk ook door een revolverschot ge
troffen was. Onmiddellijk werden een
geneesheer en de marechaussee ge
waarschuwd, ook werd hem het Heilige
Oliesel toegediend, daar men vreesde,
dat de man zou sterven. Daarna is het
slachtoffer, na een onduidelijke verkla
ring van het gebeurde te hebben ge
geven, naar het hospitaal aldaar over
gebracht. De marechaussée heeft de
en den zoon van C. gearres-
cA., gelegen in den hoek van den Hin-
delooper dijk en den Slaperdijk.
Van de voorwaarden kan kennis
worden genomen ter Secretarie in de
gewone kantooruren van 91 en
3—5.
Workum, den 10 December 1925.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
A. WAGENAAR Azn.
De Secretaris,
A. DE VRIES.
De Gemeente-Ontvanger van WOR
KUM herinnert er aan, dat de Rechten
Gemeente-reiniging, Hondenbelasting
en Schoolgelden over het jaar 1925,
uitgezonderd de Schoolgelden van het
le suppl. kohier en Hondenbelasting
van het 3e suppl. kohier vóór 31 De
cember 1925 geheel moeten worden vol
daan.
WORKUM, den 9 December 1925.
De Ontvanger voornoemd,
H. DE JAGER.
a Dit blad verschijnt des Za-
X terdags en kost per kwartaal
a 65 cents; franco per post
a 1 gulden. Enkele Nos. 5 ets.
X Ingezonden stukken Don-
X derdags voorm. in te zenden.
a Advertentiên tot uiterlijk Don- J
X derdagsavonds, uitgez. familieber.
die het verkeer met Duitschland als
van die, welke het verkeer met België
en Frankrijk bedienen en wel een ver
schuiving in verschillende richting,
waardoor zeer ten nadeele van het
reizend publiek een verstoring van de
continuïteit in de dienstregeling zou
worden teweeggebracht, grooter dan
ooit tengevolge van den zomertijd is
noodig geweest.
Het zou voor de Nederlandsche
Spoorwegen ondoenlijk zijn om bij een
dergelijke ingrijpende wijziging van den
treinenloop tusschen de verschillende
treinen nog een eenigszins behoorlijk
verband te behouden.
Wil men overeenkomstig de bedoe
ling van het voorstel tot een toestand
geraken, die zooveel mogelijk tegemoet
komt aan de tegenstanders van den
zomertijd dan zou dit zonder dat het
reizend publiek daarvan de dupe be
hoeft te worden, bereikt kunnen wor
den door met behoud van een tijds
verschil van een uur den omvang van
den zomertijd te doen samenvallen
uw* met de invoering van de nieuwe jaar-
wlizigïngvalTdewet van 23 Maart 1918, dienstregeling, zulks in 1926 op 15 Mei.
- Uit den aar(j jer zaak zoude meest
a bevredigende oplossing verkregen zijn,
indien dat geval ook in België en
Frankrijk tot invoering van den zomer
tijd, op datzelfde tijdstip besloten kon
worden, doch daarop schijnt voorloopig
geen uitzicht te bestaan.
Het voorstel van den heer Braat,
zou, tot wet geworden, het gevolg
hebben, dat om zich tot 1926 te
Handhaving van den bestaanden wet- bepalen telkens op de na te noemen
vw—-J zou zijn handhaving data een dienstregeling moet worden
onnoodig scherpe verdeeldheid, ingevoerd, die afwijkt van de daaraan
- voorafgaande
op 4 of 18 April bij invoering van
ik 24 uur te laat ben aangekomen.
Maar dat is dan ook de eenige schade,
die de storm ons veroorzaakt heeft.
De «Rotterdam» heeft niet de min
ste schade geleden en heeft zich uit
stekend gehouden.
Zaterdagmorgen om 10 uur begon
de storm af te nemen en was het ergste
geleden. Toen kon het schip dan ook
weer in zijn vaart komen.
Tot plaatsing van Advertentiên en Reclames voor Handel, Nijverheid en
Uitgevers-Bureau >Neerlandia”, Zuiderplein 101, Leeuwarden. Telefoon Intercomm. 145.
De stormachtige reis van de
Rotterdam»
De «Rotterdam» van de Holland-
Amerikalijn is Maandagavond om 7 uur
na een zeer zware reis te Rotterdam
gearriveerd.
De kapitein, de heer P. van den
Heuvel, vertelde aan een verslaggever
van de «Tel.» eenige interessante bij
zonderheden over dezen tocht.
«Zulk slecht weer, als op deze reis,»
aldus de gezagvoerder, «heb ik zelden
meegemaakt. Ik moet al heel ver in
mijn herinnering teruggaan om mij
voor te stellen, iets dergelijks beleefd
te hebben.
Dat was 24 jaar geleden. Ik voer
toen, als kapitein op de «Amsteldijk»
van de Holland-Amerikalijn en dacht
met Kerstmis thuis te zijn, maar het
werd Oudejaar.
Wij waren Zaterdag 28 November
met vrij goed weer van New York
vertrokken. Maar al gauw kwamen er
berichten, dat er een depressie boven
de Azoren was, en die werd hoe lan
ger hoe dieper. Op den derden dag,
Maandag, begon de barometer te zak
ken. Hij viel tot 720 minuten. Het
woei hard en de zee was vreeselijk
woest. Het was een verschrikkelijk moei-
tijdige, wijziging zoowel van de treinen, lijke zee. Ik heb wel eens meer wind
gehad, maar dan was de zee niet zoo
verward. Zelden heb ik een zee beva
ren waarbij de golfstroomen zoo dwars
door elkaar heen beukten.
Van Maandag tot Vrijdag hadden wij
steeds Z. O. wind, en Vrijdagnacht
kwam de crisis. Toen was de wind op
zijn hevigst Ik ben den geheelen nacht
natuurlijk op de brug gebleven. Nu is
onze brug 70 voet hoog. Maar zoo
hoog waren de golven, dat ik zelfs van
mijn zoo hoog gelegen brug den hori
zon niet meer zag en ik nog hoog
tegen de zee opkeek.
In den crisisnacht ben ik voortdurend
van koers veranderd, om het schip in
de zee te kunnen houden.
De vorige stormdagen had ik al veel
tijd verloren, doordat wij het schip niet
met volle snelheid konden laten loopen.
Maar in dien stormnacht werd ik een
heel eind om de Zuid uit den koers
gezet en daar is het aan te wijten dat
gewijzigd bij de wet van 22 Maart 1922,
tot tijdelijke afwijking van de wet van
23 Juli 1908, tot invoering van een
wettelijken tijd, merkt de voorsteller
op, dat dit voorstel niet bedoeld aan
een bepaald standpunt vóór of tegen
den zomertijd uiting te geven, doch
slechts een compromis tot stand te
brengen, dat voor beide partijen aan
nemelijk is en bevrediging kan brengen.
zijn handhaving
I
RECEPTEN VAN H.H, DOCTOREN ER
REPJKRA.TIËN WORDEN OP ETSER
werkbank gereedgemaakt.
•♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦-♦♦A