enz. enz. Nieuws- en Advertentieblad Üurwerli-Reparaties Rouwbrieven De Heer PANBAKKER met zyn DRAAIMOLEN voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, -- Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45. l/inderkopjes ra met mooi,dik haar Wie komt?? J. V. de JONG, Opticien, Workum J. van Douwen Kuipers Breng ons Uw BRILRECEPT en ge zult tevreden zijn over afwerking en prijs No. 39. ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1929. 55ste Jaargang. om GRATIS te draaien. DE COMMISSIE Plaatselijk Nieuws. Predikbeurten. Burgerlijke Stand. Woensdagnamiddag a.s. van 1 tot 2.30 uur, Gemengd Nieuws V00‘- alle schoolkinderen vanaf 6 jaar daten, maar tot strijders voor de vrede, - Evangelie en Krijgsdienst Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 65 cents; franco per post 1 gulden. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorna, in te zenden. Ad- vertentiën tot uiterlijk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten Horlogerie Markt MIJNHARDT's Hoofdpijn-Tabletten 60 ct. Laxeer-Tabletten 60 ct. Zenuw-Tabletten 75 ct. Staal-Tabletten 90 ct. Maag-Tabletten 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten worden spoedig geleverd Drukkerij FRISO" - Workum Workum. Van 13 t/m 19 September. GehuwdGeene. Geboren: Evert zv Joost Bylsma en Baukje Zijlstra. OverledenGeene. Hemelumer Oldephaert en Noordwolde Van 13—19 Sept. Geboren: Dirkje dv Douwe Wiebe de Vries en Geertje Tilstrrr te Oudega. Meinte zv Haring de Jong en Baukje Schilstra te Molkwërum. GehuwdGeene. OverledenAndries van Solkema, 83 jr. wedn. van Douwe Paauw en Af ke Gerrits van der Molen te Koudum. Age Zeldenrust, 70 jr. echtgen. van lek Wierstra, wedn. van Trijntje de Vries te Warns. Doede de Jong, 75 jr. echtgen. van Geertje Felkers, wedn. van Sara de Jong te Koudum. De prijs der Advertentiën is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents. Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bij abonnement belangrijk lager De jubilaris is praetor van den Ring Makkum en assessor van de classis Franeker. Hij is medewerker aan „Tekst en Uitleg” en bewerkte daar voor: Kleine Profeten II (Habakuk- Maliachi). Dr. Smit wenscht den gedenkdag in alle stilte te herdenken. Laat uw hondje in de goot uit Een welgetneenden raad van den Amsterdamschen reinigings- directeur. Dezer dagen heeft de Gezondheids commissie van Amsterdam vergaderd. De directeur van de stadsreiniging heeft de commissie een stuk gezonden, waarin hij opmerkt dat het zeer groote aantal honden, wel ongeveer vijftig duizend, dat in Amsterdam woont, de trottoirs met hun uitwerp selen bevuilt, op een allerverschrik kelijkste manier, wat schadelijk voor de gezondheid is. Naar zijn meening zal het den hondeneigenaars aan het verstand gebracht moeten worden dat ze nu voortaan hun honden in de goot moeten uitlaten instede van langs de woningstoepen en lantaarnpalen. In het buitenland treedt het euvel lang niet zoo sterk op; de Nederlanders zijn blijkbaar slechte hondenpaedago- gên. De schrijver meent dat dit wel kanhonden bezitten veel intellect en hun is veel te leerén. Daarom wil de schrijver aan alle belastingbeta lende Amsterdamsche hondeneige naars een circulaire zenden, waarin hun op het hart gedrukt wordt, hun honden op te voeden overeenkomstig schrijvers wensch. Het lid der commissie, dr. Folmer, heeft omtrent dit schrijven advies uitgebracht, waarin hij zegt dat het aantal honden niet zoo groot is als de directeur der Stadsreiniging meent. Het nadeel voor de gezondheid, door honden-excrementen teweeggebracht, is twijfelachtig. Nochtans moet het initiatief van den directeur worden toegejuicht. In den zin van dit advies zal den directeur der Stadsreiniging geant woord worden. Het is te hopen, dat de Amster damsche honden goedleersch zullen blijken te zijn, en de wetten van het fatsoen naleven tot heil van ’s men- schen gezondheid Een royale patroon. Louis Bamberger, de oprichter en president van een der grootste waren huizen van Amerika, heeft, zonder voorafgaande mededeeling, meer dan een millioen dollar aan geld en jaar- lijksche toelagen uitgedeeld aan 235 dames en heeren, die gedurende 15 jaar of langer in zyn zaak werkzaam waren. Behalve de mededeeling, dat deze gaven bedoeld waren als beloo- ning voor de trouwe diensten, gaf Bamberger geen enkele verklaring van zijn handelwijze. Een legaat. Wijlen de heer D. A. Beintema te Leeuwarden heeft aan de Kerkvoogdij der Ned. Herv. Gem. te Anjum lande rijen ter waarde van f 10.000 vermaakt. De Onderwijsbegrooting. Ruim 9t/4 millioen hooger. De onderwys-begrooting voor 1930 is ruim 9t/4 millioen hooger dan het bedrag, dat voor 1929 is toegestaan, ’t geen in hoofdzaak ligt aan herstel van het zevende leerjaar, de nieuwe salarisregeling en de hoogere bijdra ge aan ’t pensioenfonds. Voor het Nijverheidsonderwijs is f 13.975.478 geraamd of f516.800 meer dan voor 1929. O.m. zijn gelden uitge trokken voor de benoeming van een tweede inspectrice van het nijverheids onderwijs voor meisjes. schen het heerlijke „lichte” vredes- idiaal van het Evangelie en de duis tere werkelijkheid, waaronder wij ge bukt gaan. Uw naam is eeuwen lang geprezen, Maar is Uw heil’ge wil volbracht? Het licht scheen aan de kim verrezen, Maar 't klaaglied ruischt: „Nog heerscht de nacht” Na de rede van Ds. IJntema zong Mej. C. J. V. Rudolphi van IJlst onder begeleiding van den heer J. Boonstra alhier, psalm 137 en psalm 23. Vér- volgens voerde Ds. S. H. N. Gorter van Rotterdam het woord over het onderwerp„Een licht der lichten opgegaan”. Spr. ving aan met de herinnering aan de wijsgeerige waarheid, dat alles wordt gekend uit zijn tegendeel, licht uit duisternis en duisternis uit licht en het een is er niet zonder het ander. Onze rede, ons nuchter verstand zegt onshet duister zou er niet zijn en niet gekend kunnen worden zoo er geen licht was. Ons geloof is er nog veel sterker van overtuigd, dat in de duisternis altijd weer het licht geboren wordt, zoo ook in de duisternis van oorlogs- bedreiging het licht van sterken vredeswil en groote vredesbereidheid. Deze vredesbereidheid is aanwezig bij de leidende staatslieden en diplo maten. Zij moeten in dezen moeilijken arbeid gedragen en geschraagd wor den door den vredeswil der volkeren. De publieke opinie moet zich onbe wimpeld op overtuigende wijze uit spreken. Hieraan ontbreekt nog zoo veel. Er Zijn nog zooveel onverschilligen en kleinmoedigen. Er zijn helaas ook nog Vechtbelusten en personen en groepen die stoffelijk gebaat zijn bij het in stand houden van het oorlogsapparaat. Deze belemmeren op ongemeene wijze het vredeswerk. Ieder, die zich naar Christus noemt, moet positie kiezen. De Christen be hoort te staan aan den kant van het licht van het Evangelie, dat het behoud der wereld, vrede, verzoening en broederschap wil. De oorlog is ongetwijfeld rampspoe- g in zijn gevolgen. De oorlog is schadelijk en verderfelijk. De Christen zegtde oorlog is zonde. Hier wijst Spr. op de kern van het soon belijdt, dat,* nadat hij in "den granaattrechter een man over hoop heeft gestoken, zijn leven gebroken t hem niet weer los. Daarom zegge de Christen: „Dit ujj uü «uiuuiwuvv mammm doe ik niet. Dit mag ik niet doen, den en wanneer hij ook dat niet wil, Christus verbiedt het mij”. Dit te zeggen niet enkel met de lippen, maar het te onderstrepen door de daad, vraagt van jonge menschen groote offers. Heerlijk wie dit offer brengt. Hij voelt zich medewerker aan de blijd schap der menschheid. Het verlos sende in het offer is het besef, dat men het licht, dat Christus heeft doen opgaan, verder draagt. Óp zuivere en gevoelige wijze zong Mej. Rudolphi vervolgens: Een roep stem, Morgenglans en Voorwaarts. Ds. A. L. Broer van Hindeloopen sprak over„r alle volken!” Wij weten allen, aldus Spr., van de duistere schaduw, die er over de we reld ligt en ook van het licht der lichten dat in Christus is opgegaan. Maar toch zyn er duizenden, die hier van weten, maar die blyven staan aan den kant van den weg, die niet hier binnengaan en niet met ons strijden voor de vrede. En Christus geeft toch een duidelijk getuigenis: met alle oorlog en oorlogstoerusting is Zijn evangelie in onverzoenlijken strijd. Waarom komen zy dan niet tot ons, die duizenden. Waarom gaan zij inte gendeel met Christus’ Naam op de lippen ten oorlog, waarom verdedigen zy gifgassen en kanonnen? Zien zij het licht niet of durven zij het niet op een kandelaar te plaatsen? Gelukkig begint er ontwaking te komen. In Vrijzinnige, in Doopsgez., maar ook in Orthodoxe kringen. Ge lukkig begint men wat een Amster- damsch predikant noemde „het schul dig verzuim der kerken” in te zien. „Kerk en Vrede”, onder leiding van Prof. Ileering en Ds. Hugenholtz is opgericht, Doopsgezind streven tegen oorlog en krijgsdienst, wint steeds meer aan invloed. Maar wij zijn nog lang niet aan ons doel. Allen moeten nog meer tot het licht van Christus komen in dit opzicht. Alle Christenen moeten Zyn Roepstem beter leeren verstaan. Alle menschen moeten in naam der menschelijkheid met alle de jeugd van heden moet ook in dit opzicht de kracht der toekomst wor den. Zooals een vroeger geslacht de slavernij' afschafte en de achteruit zetting van de vrouw, zoo moet nu de oorlog worden gebannen van de wereld. Anders zal de wereld gevoerd worden tot den ondergang, dan hebben de kerken hun roeping om licht der aarde te zijn miskend, dan is het Christendom schandelijk te kort ge schoten en is het ons respect niet meer waard. Strijdt in den naam van Christus tegen den oorlog, vóór ontwapening! Eén kreet wordt geboren, Uit duizenden koren, Een schrei zet de wereld [in davering. Hoog boven de machten, Die ’t leven verkrachten Klink’ ’t wachtwoord der eeuwen: [Ontwapening Hierna beklom Ds IJntema weder de kansel aan wien evenals de opening ook de sluiting was opgedragen. Nadat nog om een bijdrage ter be strijding der gemaakte'onkosten was gevraagd en allen die nog meer van deze zaak wenschen te weten werden aangespoord, de bij den uitgang van het kerkgebouw aangeboden brochure te koopen, werd de bijeenkomst na nog het bekende kerstlied„Er is uit ’s werelds duistere wolken” enz. staan de te hebben gezongen, met dankge bed gesloten. Van de gelegenheid om zich als lid op te geven werd door het teekenen op een in de consistoriekamer neder- gelegde lijst, een druk gebruik ge maakt. WORKUM. Ds. J. P. E. C. Eerhard te Kethel en Spaland heeft het beroep naar de Ned. Herv. Gemeente alhier, aangenomen. Benoemd als onderwijzer aan de Marnix-school te Zwolle, onze vroegere stadgenoot de heer F. Vlas, thans te Slochteren. HINDELOOPEN. Ds. A. L. BroeA Doopsgez. pred. alhier en te Koudum, hoopt 27 Oct. a.s. afscheid te nemen ('s middags 2 uur alhier en ’s avonds 7.30 uur te Koudum), om Zondag 3 Nov. intrede te doen te Harlingen. MAKKUM. Dr. G. Smit alhier, her denkt 25 Sept. a.s. den dag, waarop hij voor 25 jaar, alhier intrede deed. Gerard Smit werd 9 Januari 1867 te Kruiningen (Zeeland) geboren. Aan vankelijk voor het onderwijs bestemd was hij van 1885—1890 werkzaam als onderwijzer. Hierna begon de voorbe reidende studie voor t predikambt en bezocht hij daartoe van 1890—1892 het gymn. te Doetinchem. Vervolgens studeerde hij theologie te Utrecht en werd Nov. 1896 candidaat van het Prov. Kerkbestuur van Overijssel. 9 Jan. 1898 verbond hij zich aan z’n eerste gemeente Oosterland, alwaar hij den herdersstaf opnam met een pred. over 1 Cor. 1 vers 23. Zijn ,Komt tot zijn schijnsel, bevestiger was ds. v. d. Berg van 1 J ‘Zienkzee. 30 Januari 1900 promo veerde hy tot doctor in de theologie aan de universiteit te Utrecht op een proefschrift „De profeet Habakuk.” 25 Sept. 1904 deed hij intrede te Makkum en Cornwerd met een leer rede over Ps. 1212, na bevestiging door ds. P. C. IJsseling, destijds te Makkum, nu te Loenen a. d. Vecht. Zondagmiddag te 3 uur werd in de Doopsgez. KerkteWorkumgehouden een openbare samenkomst, belegd door de Doopsgezinde Arbeidsgroep tegen den krijgsdienst. De opkomst was schitterend. Het kerkgebouw was tot de nok toe ge vuld met belangstellenden, waaronder velen van buiten de plaats. Na gebed en het zingen van lied 88 1 uit den N. P. B. opende Ds. J. IJntema van Dantumawoude de samen komst met een woord van dank tot den kerkeraad voor het bereidwillig beschikbaar stellen van het kerk gebouw en riep hij het welkom toe aan de talrijke aanwezigen. Spr. zette vervolgens in het kort uiteen, dat] de Doopsgez.' Arbeids groep tegen den krijgsdienst (voorz. ds. J. M. Leendertz te Haarlem en secretarissen ds. F. Kuiper te Krom menie en G. J. A. van Staden te Utrecht) zich ten doel stelt het pro bleem van den krijgsdienst en het gewetens conflict, waarvoor het me nigeen plaatst, te stellen onder het licht van het Evangelie. De Doopsgezinde Arbeidsgroep is in haar geheel aangesloten by de Vereeniging „Kerk en Vrede”, de groep van godsdienstige voorgangers en gemeenteleden tegen oorlog en oorlogstoerusting. Spr. vestigde er de aandacht op, dat de oude weg van bewapeningen oorlogsvoorbereiding naar den onder gang voert. De Nederlandsche Overheid erkent krachtens de Dienstweigeringswet de gewetensbezwaren, die een christen kan hebben tegen den dienstplicht. De Dienstweigeringswet bepaalt, -- dat de gewetensbezwaarden zich aan boek van Remarque, hoe de hoofdper- een onderzoek naar de waarde en de uu rio„ beteekenis hunner gewetensbezwaren hebben te onderwerpen, welk onder-- zoek niet altyd vrij van willekeur is. I is. De wroeging over dien moord laat ZQn de gewetensbezwaren erkend, 1 dan moet de dienstplichtige, wanneer hy bij de ambulance gaat, acht maan- C twaalf maanden langer in dienst verband staan (by mijnbouw of bosch- cultuur.) Spr. betreurt het, dat zoo weinigen zich op deze wet beroepen, dat dus nog veel te zwak is het besef, dat Evangelie en krijgsdienst twee be grippen zijn, die elkaar uitsluiten. Spr. komt hiermede tot zijn onder werp „Daar is uit ’s werelds duistre wolken.” De soldaat is een algemeen ver schijnsel in onze samenleving. Het militaire instituut is een steen in het maatschappelijk gebouwnaar veler opvatting, een hoeksteen, een steen tot beveiliging en steun; naar ons oordeel een vuursteen, die het geheel kan doen springen. Dit is ons duidelijk geworden in de smartelijke jaren 1914—1918. De wreede werkelijkheid van den mensch- onteerenden oorlog wordt ons ge schilderd in boeken als van Erich Maria Remarque: „Van het Westelijk front geen nieuws” en Ernst Friedrich „Oorlog aan den oorlog”, uit welke werken Spr. enkele gedeelten naar voren brengt. De duisternis, die ons benauwt is deze, dat een herhaling dezer ver schrikkelijke dingen mogelijk is, dat de dienstplicht africht tot zulk een ontzettend, weerzinwekkend bedrijf. Welk een schrille tegenstelling tus- Uren officieele Zomertydregeling. Zondag 22 September. WORKUM (Herv.) Voorm. 9i/2 uur ds O. S. Cazemier van Stavoren. Nam. 5 uur ds Th. A. Hoen. (Cat. Zondag 2.) WORKUM (Doopsgez.) Voorm. 9i/2 uur ds I. Hulshoff. WORKUM (Ger.) Voorm. 91/2 uur ds E. C. van der Laan. Nam. 2i/2 uur Lezen. WORKUM (Bapt. Gem). Voorm. 9i/2 uur en Nam. 5 uur Godsdienst oefening. Zendingscollecte. HEIDENSCHAP (Herv.) Nam. 2 uur ds Th. A. Hoen (Cat. Zondag 2.) HEIDENSCHAP (Ger.) Voorm. 9i/2 uur Lezen. Nam. 2 uur ds E. C. van der Laan. FERWOUDE (Herv.) Nam. 2i/2 uur ds B. Spijkerboer. GAAST (Herv.) Voorm. 10 uur ds B. Spijkerboer. HINDELOOPEN (Herv.) Voorm. 9i/2 uur ds Hoekert. Nam. 2 uur Cand. v. d. Heide van Amersfoort. HINDELOOPEN (Doopsgez.) Geen dienst. HINDELOOPEN (Ger.) Voorm. 9i/2 uur Lezen. Nam. 2 uur ds. Boersma van Koudum. KOUDUM (Herv.) Voorm. 10 uur Leesdienst. Nam. 2i/2 uur ds. Bou- man van Warns. KOUDUM (Doopsgez.) Avonds 8 uur ds A. L. Broer. KOUDUM (Ger.) Voorm. 10 uur ds. Boersma. Nam. 2i/2 uur Lees dienst. WARNS (Doopsgez.) Voorm. 10i/2uur ds. Ens. De oorlog is ongetwijfeld rampi dig in zijn gevolgen. De oorlc zegtde oorlog is zonde. ISO q- HIJ KOMT! Het haar groeit veel sneller als gij dat met Purol behandelt. Als I men zoo nu en dan slechts een weinig I Purol goed in de hoofdhüid wrijft, dan I wordt daardoor de haargroei krachtig I bevordert en het haar mooier en dikker.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1929 | | pagina 1