Nieuws- en Advertentieblad voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. h PUROLinhuis! Bij Hoofdpijn en bij Kiespijn „VOORLICHTING” OF VERDICHTING? ZATERDAG 10 OCTOBER 1931. No. 41. Officieel Gedeelte. I INGEZONDEN. F WACHT NIET F te lang met het aanschaffen van een goede BRIL J. W. DE JONG Optlciën Workum COLLECTE. Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 - 5Tste Jaargang Bekendmaking. Algemeen Weekoverzicht BINNENLAND. De onzichtbare steun. Mijnhardt’s Poeders Che. EERHARD. i) K. H. Miskotte in (Nadruk verboden.) J a gemaakt had. Zyn hoorden verklaren, dat hy het zoo zeggen, 't is maar t a Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Een voordeelig en goed adres is 3 >- r schappij Matthiis: S.D.A.P. Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 65 cents; franco per post 1 gulden. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad- vertentiën tot uiterlijk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten de spreker van dien avond zoo sprak, io. Spreker" wilde voorop stellen het principieel verschil, dat ligt tus- schen de S.D.A.P. en dat van andere partijen te zamen (dus ook van de Christelijke partijen). Nu wil ik poli- e Christelijke partijen volstrekt eenvoudigen man in stand hield en maakte, dat hem geen haar gekrenkt werd, in het midden van de toch Burgemeester en Wethouders van WORKUM brengen ter algemeene kennis, dat door hen vergunning is verleend aan het Leger des Heils tot het houden van eene Collecte (jaar- lyksche nationale aanvrage) in onze gemeente op Maandag 12 October 1931. Workum, den 5 October 1931. Burgemeester en Wethouders voornoemd, C. E. van KOETSVELD. De Secretaris, v. d. GOOT. In grofheid ligt altijd een uit daging, en zy geeft hem, tot ivien zij gericht is, een recht om te antwoorden. Prof. Gr. Weübrecht. Mijnheer de Redacteur, In de „Friso” van Zaterdag 3 October 1.1. komt een uitvoerig ver slag voor van de openbare vergade ring der S.D.A.P. op 29 Sept. 1.1. Gezien bovenstaand motto, en den inhoud van bedoeld stuk, zult u wel zoo ridderlijk willen zijn ook m{jn stukje onverkort op te nemen. Bij voorbaat mijn beleefde dank. Burgemeester en Wethouders van WORKUM brengen ter kennis van het publiek, dat aan J. Mink, bakker aldaar en zijne rechtverkrijgenden vergunning is verleend tot het ver- grooten van zijne bakkerij, staande in wijk E, no. 38, kadastraal bekend, gemeente Workum, sectie A, no. 265. Workum, den 8 October 1931. Burgemeester en Wethouders voornoemd, C. E. van KOETSVELD. De Secretaris, v. D. GOOT. Er zijn 225.000 werkloozen in ons land. De werkgelegen heid van 1500 arbeiders in Oss bedreigd. Kapitalisme en oorlog. De N.O.C.-loterijen zijn mislukt. Niet naar Los AngelesSlachtoffers van moord en brand. Het is niet gemakkelyk om het aantal werkloozen in ons land precies vast te stellen; slechts uit de cijfers, die de vakbonden verstrekken, de arbeidsbeurzen en de bureaux voor maatschappelijken steun, kan een globale schatting worden opgemaakt. Men kan aannemen, dat op het oogen- blik circa 225.000 Nederlanders werk loos zijn en de verwachting is, dat dit aantal in den komenden winter nog aanmerkelijk zal stijgen. Voor sommige gemeenten is de omvang der malaise een ramp geworden, die de gemeente-financiën volkomen ont wricht. De Brabantsche stad Oss zal zich misschien weldra bij die ge meenten gevoegd zien, omdat de stopzetting van eenige groote fabrie ken daar, tot het Unilever-Concern behoorende, en overbrenging van de bedrijven naar Engeland, wordt over wogen. Het is een der schaduwzijden van de trust-vorming, dat geld uit sluitend doel wordt, de bescherming van het kapitaal de eenige zorg, ter wijl maatschappelijke wenschen, noo- den en behoeften, en economische streekbelangen, niet worden geteld. Onder zulke omstandigheden moet het verzet groeien tegen het kapita listische stelsel. Als straks in Oss weer 1500 arbeiders op straat komen, dan zal de nood in dat stadje schier „de „Het lyrisch werk van mevr. Roland Holst.” Christelijk letterkundige studiën. Uitgevers-my. Holland Amster dam, Dl. IV, blz. 132. Bij Brand- en Snij wonden, Pynlyke Kloven, Ruwe handen en Schrale huid. Socialisten, ook gij zyt menschen Daarom verfoeien wy niet, ondanks allen laster, maar uw stelsel, dat methodisch en principieel tegan God ingaat. Maar, wie weet.Ook onder u heeft God zyn Saulussen, die Hij tot kruisgezanten maken zal. Als mensch reik ik u de broederhand en ver maan u vriendelijk: liegt niet tegen elkander. Een vliegmachine, Chineesche roovers en nog iets. John Pilgrim vertelt wel een aar dige geschiedenis, al is die dan ook maar erg simpel, over een zekere jongeman, die een heele lange en naar men algemeen geloofde, heel gevaarlijke vliegtocht ging maken. En toen die jonge vliegenier veilig en wel op de plaats van bestemming gedaald was, vroeg men hem, of hy zich op zijn tocht niet erg bezorgd gemaakt had. Zyn toehoorders waren stellig heel verwonderd, toen zij hem hoorden verklaren, dat hy het zoo druk had gehad met na te gaan, hoe zijn machine vorderde, en met het verzorgen en besturen van z(jn vlieg tuig, dat bjj geen tijd had gehad om zich bezorgd te maken. Ja, zie eens hier, zonder het mis schien volledig te beseffen, sprak die jonge piloot een groote waarheid uit, want het is juist de onzekerheid in ons leven, die ons zorgen bereidt. En het hebben van een vast en be paald doel in het leven, net zooals net hebben van een vast en bepaald doel voor den jongen vliegenier de gelegenheid tot bezorgd maken uit sloot, is inderdaad een van de sterkste middelen tegen bezorgdheid en be kommerdheid. En het is net zoo ge makkelijk er een gewoonte van te maken, zich gelukkig te voelen, als het is er een gewoonte van te maken altijd en eeuwig over iets bezorgd te z^n. Laten we probeeren bezorgd heid uit onze gedachten, uit ons leven te verdrijven. O, ik weet het wel, het is heelemaal niet gemakkelijk om er mee te beginnen, maar het is niet moeilijk ermee te eindigen. En een manier om ermee te beginnen, is geen tijd te hebben om zich bezorgd te makenAls we eenmaal onze bezorgdheid overwonnen hebben, heb ben we een andere wereld aan ons leven toegevoegd, een wereld waarin vreeze, noch beven, noch Ingebeelde - voorgevoelens plaatshebben. Vergeet niet gelijkstellen met het Christendom, je zorgen of bekommernissen, denk aan de dingen die je wil doenen doe zeEn, zou ik er aan toe willen voegen, doe ze, terwijl je zwaar leunt op dien onzichtbaren doch feilloozen en nimmer wankelenden steun: het vertrouwen in de macht van het goede. ondragelijk worden en de bodem be reid zyn om er haat op te laten kie men tegen het kapitalisme. Al be- teekent de macht der socialisten nog niet veel in het Brabantsche, er is daar een Roomsch radicalisme aan het groeien, dat óók rood van kleur is. Een aantal Brabantsche bladen heeft zich een terminologie geëigend, die voor zoover het sociale vraag stukken betreft dikwyls niet van de socialistische pers is te onder scheiden. De Haarlemsche bisschop, de als Warmondsclje hoogleeraar in de sociologie vermaard geworden prof. Aengenent, heeft er dezer dagen in een rede op gewezen, hoe gebruike lijk het in sommige katholieke krin gen is geworden om te spreken van „het kapitalistische stelsel moet ver dwijnen,” wat hy als socialistische uitingswijze en strydig met de kerkelyke leer natuurlijk veroordeel de, zonder nochtans zijn eigen critiek te sparen op een productiewijze, waarin aan het kapitaal, speciaal het geldkapitaal, een te groote rol wordt toegekend en te weinig beteekenis aan den arbeid. Zoo streven alle richtingen op haar eigen wijze naar een oplossing van de huidige moeilijkheden. De sociaaldemocraten met de N.V.V.-ers hielden een demonstratie- congres, waarin het kapitalisme natuurlijk nog heel wat radicaler werd afgemaakt. Toch zyn daar door de oude en beproefde leiders ernstige vermaningen geuit, die tot voozich- tigheid aanspoorden. In ons land, zoo maakten ze duidelijk, kan geen partieele oplossing van de wereld crisis tot stand komen, we moeten hier méé, op en neer, met de rest der internationale gemeenschap. En daarom zou het onverstandig zijn om hier al vast brokken te gaan maken. Dan zoudën de arbeiders slechts de ernstigst getroffen slachtoffers zijn. We moeten mee helpen stuwen, zoo werd er aan de massa betoogers ge leerd, om te komen tot een planmatige wereldproductie. „We moeten gaan tornen aan de kapitalen voor „Oorlog.” We zullen straks in de Kamer al vast 25% vermindering van de Oorlogsbegrooting voorstellen riep Albarda uit. „En met 50% gaan we óók accoord!” vulde hij aan. „Geen cent krijgen ze meerwerd er ge roepen. Dat was alles heel erg demonstratief. Als men nu ook „Oorlog” eens meer planmatig te lijf ging, een beetje meer redeljjk en doordacht, dan zou men het misschien verder brengen dan met deze heftige arm zwaaien inde lucht. De N.O.C.-loteryen zijn een volsla gen mislukking gewordenhet pu bliek heeft geweigerd om de 80.000 loten a f2.50 af te nemen, die een uitzending van Nederlandsche sport- vertegenwoordigers naar de Olym pische Spelen moesten mogelijk ma ken. Van dat laatste komt dus niets, wat een nieuw brokje leed beteekent, waar we echter best over heen zul len komen Christus zegt: MIJ is gegeven alle macht, in hemel en op aarde. Het socialisme spreekt van kracht ONZER handen.” Christus leert bidden: UW wil ge schiedde. Het socialisme proclameert eenvou dig: wy willen geen crisis en wy willen geen kapitalisme enz. Ziet, lezers, zegt zelf eensliegen dominee’s, liegen ze „bewust,” als zy overeenkomstig Gods Woord wel een andere wereldorde prediken, maar door Goddelijke hart-orde van binnen uit? Of-liegt misschien degene die „voor lichting” wil geven?? Ik wil voor hem hopen dat hy loog uit onwetend heid, en niet „bewust.” Maar dan is het toch tyd, dat men eens kennis neme van „de andere zyde.” Lieve menschen, wy staan ALLEN voor God aan ééne zijde: op de oor deelslyn. Zyn crisis, Gods crisis vol trekt zich op deze wereld. Nu kan „het grootste gebouw in het drukkers- bedryf in Nederland” wel bij honderd- duizende exemplaren het uitschreeu wen Wy willen geen crisis, maar zoo zegt de Heere MIJN RAAD ZAL BESTAAN, EN IK ZAL AL MIJN WELBEHAGEN DOEN. Nu wil het komend „Volksblad voor Friesland” gratis-verzekering bieden en een prysvragen-serie in stellen. Alles natuurlyk uit louter menschen-minHooren wij te midden van al die lawaaierige drukte naar één stem, Gods stem „Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is, en uwen arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan? Neigt uw oor, en KOMT TOT MIJ, HOORT EN UWE ZIEL ZAL LEVEN.” Ik wilde slechts eenige aanteeke- ningen maken bij dit verslag (’t zy de spreker van dien avond zoo sprak, of de verslaggever zoo stelde). io. Spreker wilde voorop stellen iet principieel verschil, dat ligt tus- chen de S.D.A.P. en dat van andere iartyen te zamen (dus ook van de 'Ustelijke partyen). Nu wil ik poli tieke Christeiyke partyen volstrekt Nu vraag ik in gemoedeHoe kan men eenerzyds terstond het principi eel verschil zelf erkennen, en ander- e zyds zeggen of schryven„De socia- Want wat was het anders, dat dien listen en Christendom staan ver van i elkaar zeggen de heeren en de haar gekrenkt dominee’s terwyi zy weten dat ze T™ de toch daarmee bewust liegen". Dan heeft de De prys der Advertentiën is van 1 5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. By abonnement belangrijk lager Van leed gesprokenDat heeft er geheerscht in dat ongelukkige gezin in Rotterdam, vader, moeder en drie kinderen, huizende, levende, slapende in één kamer, te midden van wat lompen. Totdat het vuur zich over de ongelukkigen erbarmde. Vader en moeder gingen de eeuwig heid in zonder weet omtrent het lot der kinderen. Ze zyn gegaan, allen tegeiyk en mét elkaar. Ons dunkt, dat die stakkerds het meeste leed vóór den brand hebben gekend. Anders was dat in het Zuid-Holland- sche dorp Wateringen. Jonge menschen op den vloed der tijden afgedreven van hun geboortestreek naar een vreemde plaats, waar ze zich onwennig voelden tusschen de menschen. Geen vrienden en geen omgang. De man had zyn werk tenminste nog, de vrouw slechts het vreemde om zich heen en de eenzaamheid, die ènders was dan de eenzaamheid van haar Drenthe. En toenDe justitie durft het nog niet zeggen, en wy ook niet, en gy, lezer, ge zegt het óók niet, omdat bet hier een moeder geldt en haar eigen kinderen. Maar we voelen hetEn onderwyi w y vergeten, zullen twee menschen anders dan daar in Rotterdam dat verschrik- keiyke nog een leven lang met zich biyven meedragen, in hart en hoofd door de nevelen heen I spreker of schryver zelf deze leugen al dadelyk mee verbreid. 20. Spreker zegt dat kapitalisme niet beteekent „geld, menschen met geld”. Een paar regels verder lees ik echter: „En de menschen, die fabrie ken, kolenmynen, petroleumvelden enz. in bezit hebben zyn een kleine groep die wy omvatton met het woord kapitalisme.” Hier is het kapitalisme dus wel degelyk een groep menschen (groot- industrieelen enz.) 30. Ik zou verder wel eens nader omschreven willen zien wat spreker verstaat onder „geestelijk voedsel” „dat het kapitalisme ieder mensch bieden moet.” Ik ben bang, dat dit zeer in intellectualistischen zin wordt verstaan (meerdere scholen enz.) 4°. „Wy als socialisten meenen dat er een andere wereldorde komen moet.” Aldus bet verslag. Ach, men boude toch eens op met deze immoreele coquetterie. Dat wisten de oude profeten van Israël reeds duizende jaren vóór u, socialistenLeest er Amos en Micha maar eens op na, om van de Aposte len (Jacobus niet te vergetenniet te spreken. 5°. „Dominee’s enz. j altyd zoo geweest en ’t moet zoo blyven.” Ik zou toch gaarne ook eens be wezen zien, dat dit zoo is, immers de spreker schynt sterk in het bewyzen. („Hy bewijst, hy bewyst” lezen wy herhaaldelijk in het verslagverdacht, waar het zeer gecompliceerde ver houdingen geldt.) Laat ik een paar citaten van dominee’s mogen afschry- ven, en ook iets anders „bewijzen.” „De Christeiyke burgery is niet de zuivere vertegenwoordiger van het Christendom, en het westersch Chris tendom is niet de volle gestalte der christelijke Religie, en de christelijke Religie zelf is niet dan een gebrek kige afglans van Christus en de uit- eindeiyke bedoeling van Zijn Woord.Waar wij voor de keuze staan, dat de smaad valle op ons of op den Heer der gemeente daar kunnen wij niet lang aarzelen en daar bekennen wy onze onmete- lyke schuld.1) Dr. Locher in „ONS KERKBLAAD- JE” (Zondag 4 Oct. 1.1.) zegt o.a. „Ook in Israël moest er gewaakt, dat de rykdom niet al meer aanwies door het voegen van akker by akker. Laat ons letten op hetgeen onder ons en door ons verkeerd geschiedt, ook en vooral in ’t maatschappelijke leven.” En schryver dezes is al herhaalde lijk als „socialistisch dominee” ge brandmerkt, omdat hy sterk aandrong op sociale rechtvaardigheid en de portemonnaie van sommigen wat al te zeer naderde. Bovendien leert Gods Woord, waarvan de predikant bedienaar is, niet uitdrukkelyk dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen zal, waarin gerechtig heid woont? Zie, dat schynt men in het roode kamp niet te weten. Ja, socialistener moet een an dere wereldorde komen, maar.GOD ZAL DAT DOEN OP ZIJN TIJD EN OP ZIJN WIJZE. Zeker niet door het Evangelie van den haat, maar door het Evangelie der liefde Gods. Het ko mend arbeidersblad zal ook in staat zyn „alle voorlichting te geven voor den stryd voor een andere en betere wereldorde.” Die betere wereldorde IS er reeds in beginsel. Waar in den weg van opreente bekeering en liefde tot God ook waarachtige naastenliefde wordt betracht, daar is die betere wereld orde in beginsel aanwezig. De Christen ziet die betere wereld orde in Jezus Christus reeds gewaar borgdniet in Marx c.s. Hij zal ver- bryzelen wie verdrukt. Maar die wereldorde is van geesteiyk-zedeRj- ken aard; en werkt VAN BINNEN UIT naar buiten. Gods Woord treft het centrale. Christus zegt: Gy mensch moet u bekeeren. Het socialisme zegtde maat- schappy moet beter worden. Christus zegt: Zoekt EERST HET KONINKRIJK GODS, (al deze din gen zullen u toegeworpen worden.) Het socialisme zegt: zoekt eerst stoffeiyke verbetering. God zegt: Gy zult niet begeeren. Het socialisme zegt: Gy zult alles begeeren („Steeds meer van de maat- vragen,” aldus de heer jsen op het crisiscongres der S.D.A.P.) Doos 45 Ct. BQ Uw Drogist. zeker niet om hun zachtaardigheid bekend staande Chineesche roovers? William Gilroy vertelde ervan: On langs, aldus Gilroy, zat ik naast een man met een merkwaardige ervaring... Ik sprak met hem en hoorde hem spreken. Hy was juist uit de door hongersnood geteisterde provincies van China teruggekomen. Hy was doorgedrongen in streken, die „ver geven” waren van bandieten, waar geen reiziger veilig was, en waar zelfs de autoriteiten van recht en wet niet konden doordringen. En toch had hy in die streken groote be dragen aan geld met zich rondge dragen, zonder een cent te verliezen, en had hy groote hoeveelheden voed sel voor de hongerenden vervoerd, te midden van door hongersnood ge- teisterden, en met maar heel gering verlies. Welke kracht, welke macht had die man? Het was de kracht van het volmaakte vertrouwen (in het goede) en een volmaakte toewyding, welke hem onbeperkte moed gaf. Het wagen van zyn leven viel daartegenover in het niet en zelfs geweldenaren eer biedigden hem, daar zy zyn vol maakte onzelfzuchtigheid en zyn moed als het ware aanvoelden. En zoo zyn er tallooze voorbeelden van deze ongeziene, doch nimmer falende steun, zoowel in het verleden als in het heden. Sir Ernest Shackleton heeft een wonderlyk mooi getuigenis verschaft van de steunen de macht dier ongeziene tegenwoor digheid te midden van de barre eenzaamheid der Poolstreken. Expe- ditiereizigers en missionarissen, ar beiders en zakenlieden, vrouwen en staatslieden hebben ontelbare malen bewezen, hoe zeer hun leven verrijkt werd, hoe groot hun macht en de hun ondersteunende kracht was, als zy wandelden in het licht van hun begrypen, dat wat op het goede ge grondvest is, op veilige en onwan kelbare rots staat, een licht echter, dat men nimmer zag op „zee of kust; en in elke sfeer des levens hebben de macht van een ongeziene tegenwoordigheid en het besef van eeuwige werkelijkheden, aan zwakke dingen macht gegeven." FLORIS C. k t 3 t r i j FRXSO. 1 1 9 1 j 1 i- 't 1 9 t 9 1 t -- - maar de principle dier partyen (hoe gebrekkig dan ook toegepast) ademen toch in menig opzicht den geest van ’t Christendom. ET--

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1931 | | pagina 1