ZATERDAG-AAKBIEDING BRANDSMA 5 voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw, Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. Nieuws- en Advertentieblad A. M. SÜSTRING I' Watnooitmist! uitsluitend a contant! Gesterkt en gekalmeerd worden Uw vermoeide en overprik kelde zenuwen door het gebruik van Mljnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. Aan het Afd.-Bestuur der S.D.A.P. te Workum. 57ste Jaargang ZATERDAG 24 OCTOBER 1931. No. 43. I -- Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 86 c INGEZONDEN. 100 98 c. 58 c. WOORDEN... OPTICIEN Alle Vrijdagen ZITTING van 9 tot 3 uur bij J. BANDSTRA Plaatselijk Nieuw?. OOGZIEKTEN "A kunnen vaak voorkomen wor den, wanneer ge tijdig uwen Dokter raadpleegt. Recepten worden door on» vertrouwd en vakkundig uitgevoerd. J. W. DE JONG Opticien Workum (Nadruk verboden.) (Adv.) ei (niet naar M(jne heeren, ik kan werkelijk niet blijven. delijke daden opwekken. Indien hun te hebben, en de hulpelooze, weerloo- WOKKUM SAEEK van 98 voor je je Moderne WOLLEN DAMESKOUSEN w li r, Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Prachtige WOL en ZIJDEN DAMESKOUSEN Partij WOLLEN FANTASIESOKKEN mooie kwaliteit ld r, d: m r- m m et m te ie u- Disraeli schreef: geeren we de menschen.” noodig i-2-1 .enkele woorden” effect te verleenen, ze van daar- we niet i „bank papier” van woorden met een scheef oog aanziet, alsof het een valsch biljetje was zonder heusche dekking. FLORIS C. Party ZIJDEN FANTASIESOKKEN moderne dessins Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 65 cents; franco per post 1 gulden. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad- vertentiön tot uiterlijk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten ik: gij ver liefde tot God. Tot de Christenen zeg ik: gij moet „sociaal” voelend.i. naaastenliefde betrachten.2) Tot de socialisten zeg ik: gij moet Christen worden. Uw hemel is het Vaderhuis niet. De menschen worden veront rust. niet door de dingen zelve, maar door hun meeningen of gedachten omtrent die dingen. EPICTETUS. De ladder des levens zit vol splinters, maar ze prikken altijd het hardste, als we naar bene den glijden. Pijnlijke kloven en de wonden, ont vellingen en schavingen, die gij bij Uw dagelijkschen arbeid opdoet, genezen het spoedigst door Purol. Ook aan huis te ontbieden Gods maar voorzienigheid Gods. Het predikambt beoogt Evangelie- prediking, die indirect als vrucht van bekeering nu ook waarach tige naastenliefde zal kweeken. Het is „in strijd met de hoogste Liefde” mijne heeren, het materieel-" tydelyke allereerst te verbeteren, en het geestelijk-eeuwige te vervlakken tot wat wij dien aangaande denken. Of socialistische predikanten ook geen Christenen zijn? Wie heeft my tot rechter aangesteld Een Bijbelvast Christ-geloovige kan geen socialist zün, en nog moeilyker blijven m.i. Geen menschelyke evolutie leer met een Christelijk tintje, maar goddelijke revolutie-leer vol oordeelsbrand en liefdegloed zal ons redden. Nog ééne opmerking. Debateeren doe ik niet. Ook niet met een theoloog. Ik heb destijds daar nooit eenige vrucht van gezien, noch in Leiden, noch in den Haag. Zulke diep ingrijpende levensproblemen laten zich niet door een geestelijk steekspel verduidelijken. Dat kweekt dilettantisme en oppervlakkigheid. Principieel doe ik dit dus niet. Gij vraagt„Durft Gy dit aan Ach, schrijf voortaangy, met kleine letterIk ben ook een mensch. Maar die vraag doet denken aan twee kwajongens die vechten, waar van de een uitdagend roept: „Kom op, als je durft.” Jammer, dit valt wat uit den toon. Maar ongemerkt zy't gij, heeren, in uw „ingezonden” en ik in myn antwoord op theologisch gebied ge komen. Het sprekendst bewys dat dit alles wel degelijk met Godsdienst te maken heeft. „Met woorden re- Al wat is om welk dan ook van die vriendschaps- of handelsverdragen afsluiten, of als zij overeenkomen hun vloot te beperken Met een by voorbaat aangenomen trouweloosheid aan de zijde van de regeeringen faalt alle hoop der beschaving. Het is het goed vertrouwen van regeeringen en van de bekwaamheid en bereidwilligheid der publieke opinie om de regeerin gen te dwingen hun verpande woord te houden, dat de vrede van de wereld en de hoop van de wereld afhangen. De slotsom van dit alles is, dat wij hebben te waken, dat er achter de woorden die wijzelf en zy die voor ons collectief spreken, 100 pCt. „goud”-dekking staat, 100 pCt. dekking aan 24 karaats gedachten, aan goede gedachten. Soms wordt nog veel te weinig beseft, welk een enorme macht ten goede of ten kwade juist gedachten z(jn. Er is een heel oud woord, dat zegt, dat „gelijk een mensch in zijn hart denkt, zoo is hij.” En dat leidt Ingezonden Mededeelingen. Dames en Heeren Alleen de beste kwaliteit Gemolton- neerde Ondergoederen kunt U ge bruiken. Al is de kwaliteit maar even lichter, dan zult U ervaren, dat ze in ’t gebruik onmiddellijk stuk gaat en dus altijd te duur is. Wij voeren alleen le kwaliteit, doch de prijs is geen bezwaar. Mansmaat Broek 1.95 Hemdrok 2.10 Koopt dus uw Gemolt. bij ons en U is in alles tevreden. Uw dw. dn., B. JONGSTRA. BROWNELL. We hebben over het algemeen ge sproken niet veel respect voor woor den. Ze kunnen mooi en fraai-klinkend zijn, ze kunnen hard en kwetsend *0 - woorden. En daarmee wil men zeg gen: op zich zelf hebben ze geenbe- teekenis; het komt er slechts opaan, welke gedachten erachter staan. Te deksel: al weer die gedachten, die vluchtige, ongrijpbare, ontastbare din gen; overal komen ze om den hoek kijken, overal spelen ze een rol, een groote rol, de allerbelangrijkste rol. Omdat het als het ware de levens geesten zijn van daden en woorden vooral. En als we daarover eens nadenken, dan is het begrijpelijk, dat de cynicus ons zegt, dat de uitbanning van oor log slechts woorden zijn, zooals Dr. Nicholas Murray Butler terecht op merkte woorden dat zyn de tien Geboden ook, en ook onze grondwet woorden dat is elk verdrag, dat door middel van het gebruikelijke proces van onderhandeling en ratifi catie de opperste wet van het land is geworden. Zeker, dat zijn allemaal „maar” woorden, o ja, niets dan woorden van het standpunt van den cynicus bezien. Menschen met hel derder visie en wijzer oordeel echter zien in die woorden de geschreven en gesproken geschiedenis van daden, van gedachten en van den wil, van besluiten en van doeleinden. Het is verder debateeren. Velerlei arbeid roept. Ik hoop op een lezing in de Ned. Herv. Kerk mijn standpunt nader uiteen te zetten. Laten de arbeiders, ook „van alle andere richtingen”, dan myn antwoord hooren. Zy zullen van harte welkom zijn. Wellicht ont dekt u dan niet „één zonnestraaltje,” maar ziet dan iets van de Zon der gerechtigheid. God geve het Met heilbede en beleefden groet. Chr. EERHARD. 1) Vergeef dit woord a.u.b. 2) M. a. w. door chrisitaniseering tot socialiseering. Het eerste is de roeping der predikantenhet tweede der cftmien-staatslieden, christen-economen enz. Da practische toepassing der christelijke beginselen van liefde tot God en naastenliefde op staat kundig, maatschappelijk en econo misch terrein, noem ik sociali seering. Dit is principieel en methodisch verschillend van Marx’s beginselen. voor deze vraag. U schrijft en terechtGodsdienst met een hóófd letter. Welnu, Godsdienst niet ver staan in den zin van „religiositeit” maar als „dienen van God,” heeft daarmee allereerst te maken. De Christen streeft er naar te doen wat Jezus’levenspractijk was: „Ik doe altyd, wat Hem (God) welbehage lijk is.” Hy bidt „Uw wil geschiede.” Geen levensterrein kan hij onttrekken aan die beginselen die God in Zyn woord en in Christus heeft geopen baard. En dan is onmiddellyk het klasse-egoïsme van de S.D.A.P., die schijnbaar geen andere wezens op Gods aardbodem meer kent dan pro letariërs (in practijk lijkt dit er zeer bedenkelijk op, en theoretisch nadert men sterk deze begrenzing) geoor deeld. Evenzeer natuurlijk kapitalis- ten-egoïsme, en burger-egoisme enz. Dan zijn geld en goed en productie enz. talenten van God, die Gods eer en ’s naasten-heil moeten dienen. De ware wortel tot recht gemeenschaps gevoel ligt in den Godsdienst, die een solidariteit kent van gewijde, hoogere orde dan die van maatschap pelijk levens-niveau. Ook de stoffelijke dingen zyn ge bonden aan hoogere waarden, en moeten gerechtigheid en liefde ge hoorzamen. Bovendien verkondigt het socialisme aangaande huwelijk, gezin, bezit, eigendom theorieën, die wel degelijk met Godsdienst te maken hebben. Schrijver dezes zou meer recht hebben „in arren moede” te zeggen: „de heeren liegen bewust”, door het te doen voorkomen alsof de socialis tische hemel niet zooveel verschilt van dien, welke de Schrift ons teekent. Mynheer de Redacteur, Vergun my nog één keer gastvry- al heel lang geleden, dat de wysgeer^heid in uw blad, naar aanleiding van het ingezonden stuk van het Afd.- Bestuur der S.D.A.P. in de „Friso” van 17 Oct. 1.1. By voorbaat myn wel gemeende dank. Ik ben gekomen opdat zij het leven hebben en overvloed hebben. Johannes 10 vers 10b. Myne 'Heeren, Allereerst wil ik u myn oprechten dank betuigen dat u zoo beleefd waart ridderiyk te onderteekenen. Onzichtbaar als een adder onder het gras in den hiel te byten, laat dat maar aan adderen en adderen-gebroed- sel over Doch ter zake. Mijne heeren, ik kan heusch nog goed lezen, al doe ik het dan, om myn oogen wat te sparen, met een bril. En ik heb niet oppervlakkig gelezen. Wellicht had ik in het begin van myn „ingezonden” iets duideiyker kunnen zyn. Het principieële verschil tusschen u en alle andere partyen is naar uw eigen woord, dat gy de grondslagen van het bestaande economische leven omver wilt werpen, terwyi al de andere partyen willen voortbouwen op dezelfde basis als nu. Of dit laatste juist is, laat ik thans in het midden. Ik betwijfel het zeer. Maar ik zou toch willen vragen: liggen die grondslagen der econo mische levensstructuur buiten geeste lijke principes en godsdienstige over tuigingen En heb ik dan geen recht en plicht als theoloog dat terrein eens te verkennen, en de principia te toetsen, waardoor men geleid wordt tot „omverwerping” der bestaande grondslagen „Heeft dit ieta met Godsdienst te maken?” vraagt u. Ik dank u zeer Dat is geen leer „zooals die door ds. Eerhard c.s. wordt gepredikt,” maar dat is het Evangelie der genade Gods; het Evangelie door „de open baring van Jezus Christus” ontvangen. (Galaten 1 vers 12) Weet u wat Paulus (niet ds. Eer hard c.s.zegt „indien u iemand een Evangelie verkondigt buiten hetgeen gij ontvan gen hebt, die zy vervloekt.” (Galaten 1 vers 9 b.) WORKUM, Vorige week Zaterdag ging onze voetbalclub een bezoek brengen aan IJ.V.C. te IJlst, om een vriendschappelyken wedstrijd te spe len. Voor dit doel was door de Wor- kumer club een mooie medaille uitgeloofd. Nog teerende op den roem die onze club in Stavoren behaald had, ging zij vol moed de stryd aanbinden. Aanvankeiyk met succes, aangezien zy het meest in den aanval was. Het leidende punt, bleef niettegenstaande de hardnekkige pogingen onzer man netjes. uit. Oorzaak te kort spel der voorhoede. Plots gebeurde het onge dachte. Door te veel opdringen onzer rechtsback en een nalatigheid van den scheidsrechter, zag IJ.V.C. een doorbraak met succes bekroond. Want met een formidabel schot kreeg IJ.V.C. de leiding, die zy, na een zwaar bevochten wedstryd, heeft be houden. De nabetrachting zegt, dat IJlst een goeden wedstryd achter den rug heeft, maar dat onze club overwegend in den aanval is geweest en dat haar spel technisch hooger stond. Voorts dat er goede krachten in onze club schuilen. Vooral de backs en de midden-linie heben goed werk verricht en gaven de voorhoede gelegenheden te over om te scoren Een volgende maal beter jongens. 22 October 1931. Onze plaats genoot de heer P. Fekkes, onder- wyzer aan de Herv. School alhier, is benoemd tot onderwyzer aan de Chr. M.U.L.O. te Koudum. De prys der Advertentiën is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bij abonnement belangrijk lager Uw laatste vraag moet ik ontken nend beantwoorden. Bewust liet ik verder de productie middelen uit het debat. Ik wilde theologisch, meer princi pieel deze dingen naderen. Ik ben geen econoom, ZEKER IS HET NIET NAAR GODS WIL, DAT DE EEN ALLES, DE ANDER NIETS HEEFT. Dit is gevolg der zonde, die alle ver houdingen vergiftigt. Wilt u myn standpunt kort en klaar hooren Tot de Christenen zeg ikgy ver geet zoo vaak het tweede gebod: naastenliefde. Tot de socialisten zeg geet het eerste gebodli r~ r" „sociaal” voelen: d.i. naaastenliefde Zware Fil d’ Ecosse en Wol DAMESKOUSEN van 136 11 q voor ±±O PROFITEERT VAN DEZE SPOTGOEDKOOPE AANBIEDING Party FLOR FANTASIESOKKEN zeer nieuw 78 c. God belooft een nieuwe wereld en een nieuwe aarde, die Hy scheppen zal. Dit is niet hetzelfde als een „mooiere” wereldorde, die menschen willen maken. Geen menschelijke evolutie zal dat brengen, maar Goddelijke revolutie, die omwentelt wat wy' construeeren, dwars door den oordeelsbrand heen. De exegese der z.g.n. socialistische collega’s is een onschriftuurlyke, eigendunkeiyke verklaring, die ik zeker niet na mag volgen. (Hier kan niet nader op deze zaak worden in gegaan.) Een mensch is zoo maar niet „mede arbeider Gods". God moet eerst Zyn werk in ons werken, n.m.l. het geloof in Jezus Christus als Verlosser onzer zonden en Verzoener onzer schuld, zal er van een mede-arbeiden-met- God sprake kunnen zyn. Geen vry-making van het proletari aat, maar vry making van de mensch- heid in haar geheel beoogt het Evan gelie. En dan niet allereerst vry making van menscheiyk onrecht, maar vry- making van zonde en schuld voor God. En als vrucht dier verlossing wordt de liefde Gods, door den Heiligen Geest uitgestort, openbaar in het menscheiyk hart, die naastenliefde ontsteekt. Door het nieuwe hart komt het tot nieuwe levenshouding en wereld-visie. Het zegt toch weinig of ook Ned. Herv. Predikanten in het socialisme „bevrediging vinden.” Dat is weer het hoogmoedig individualisme van onzen tyd, dat niet vraagt allereerst wat God naar Zyn Woord (niet naar de stukjes die ik er naar myn zin uitknip 111) wil, maar waarin men eigen religiositeit kan voldoen. Toch de voorbeelden zyn er, dat Christenen voor het socialisme warme sympathie koesterden. Ik denk aan Paul Göhre b.v. in Duitschland. Maar hun ideaal, het socialisme te christi- aniseeren in positlef-christeiyken zin, leed schipbreuk. „Godsdienst is privaat-zaak maar het marxisme is partyzaak, ziehier het verschil,” aldus mevr. Roland Holst. En nu ontstaat er een onvermyde- iyke stryd by den ernstigen Christen- Socialist-arbeider, die de partyzaak allereerst moet dienen als socialist, en God allereerst dienen moet als Chris ten Eén kan maar de eerste zyn. God wil niet toezien, maar voorzien. Wy beiyden geen „toezienigheid” (i oorlog af te zien, waarom zou men zullen houden als zy ift ons er toe te bedenken, dat gebrek aan zelfbeheersching, woede en onaangename gemoedsstemmingen zoowel lichaam als gemoed vergiftigen en schaden. En daarom was het ver standig wat een scribent in Ulster County News opmerkte, n.l. dat indien men den kinderen leerde dat het leelijk is om zich over te geven aan boos humeur, hun in hun latere leven veel zorgen en spyt zouden bespaard blyven. Leer den kinderen veel meer, dat vriendelyke gedachen ook vrien- deiyke daden opwekken. Indien hun geleerd werd hun medemenschenlief ze dieren, dan zou dit hen doen neigen naar zachtmoedigheid en rechtvaar digheid. Wat het menschelyke ras noodig heeft, is een ware doop van vriendeiykheid en zelfbeheersching. Dan zouden vrede, liefde en goedheid op aarde heerschen, in plaats van haat, ellende en ontevredenheid. En dat alles geven wy allen, u en ik, onmiddellyk toe. Het is slechts weer een ander aspect van vele, alom aanvaarde groote, eeuwige waarheden. Woorden.En de taak die het eerst voor de hand ligt, is aan die woorden den achtergrond te geven dien noodig hebben, een „dekking” 24-karaats-gedachten. Als we zïjn’ doch het biyven altyd slechtsvoor zorgen, dan hoeven bang te zyn, dat iemand ons oog aanziet, alsof het een valsch biljetje idi in ö*5 h K ie it, Ü1 et >n Jr it je >8 a- le o. D, ir n i' n 6 FRISO. „VU&C1V n WA uvu vuvv.» v.awuvm, is dat zij die ze uitgesproken hebben of ze onderteekend hebben, het ver trouwen züllen gestand blijven. Indien trouweloosheid aangenomen wordt de onfeilbare metgezellin van die woor den te zijn, waarom zou men dan niet aannemen dat zy alle woorden vergezelt? Indien de regeeringen niet verwacht worden hun woord te houden als zij te kennen geven van oorlog af te zien, waarom zou men dan verwachten dat zij hun woord H-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1931 | | pagina 1