:et 24 voor de Gemeenten Worknm, Hem. Oldeph. en Noord®, Hindeloopen, Stavoren, enz enz Nieuws- en Advertentieblad F PUROI 59ste Jaargan ZATERDAG 15 APRIL 1933. No. 16 Officieel Gedeelte. -l: Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 Bekendmaking. Plaatselijk Nieuws. V erkiezingspropaganda. PASCHEN. A Igemeen weekoverzicht 1533 - 24 April 1933. FLORIS C. (Adv.) t t i j k r i tot hoeksteen van het christelijk geloof zou worden gegeven. Eén enkele oorlog vernietigt den arbeid s. die door verschillende geslachten van op- J voeders werd tot stand gebracht Uit „Opvoeder, wat doet gij voor den vrede?” door Georg Früh. >a e. w e- it n >- kt ir- en ht et ze e- nt ok- jer- lar W. de, na, •ta i' 9 at. in- G 99. an In- an kn ar n r- n e d i- 1 n—- Dit blad verschynt des Za terdags en kost per kwartaal 50 centsfranco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad- vertentiön tot uiterlyk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten H- Het schijnt, dat de Duitsche enNe- derlandsche regeeringen elkaar ge vonden hebben voor wat den nood betreft in de Rjjnscheepvaart. Te Duisburg hebben tusschen de verte genwoordigers van beide regeeringen, van de reederyen en de schippers besprekingen plaats gevonden, welke tenminste hebben geleid tot overeen stemming in het gevoelen, dat steun benoodigd is, maar met principieel behoud van het vrije bedrijf. In het begin van Mei zullen de onderhande- lingen worden hervat. Overigens blijven de berichten uit Duitschland maar weinig opwekkend voor ons. De werkgelegenheid der Nederlan ders vermindert er met den dag. Velen worden ontslagen, uitsluitend omdat ze niet-Duitschers zijn. Door dat alles ontstaat ook hier uit drang tot zelfbehoud een streven om buiten landers te weren. Op de Groningsche Kermis b.v. zullen dit jaar geen bui- tenlandsche musici worden toegelaten. Burgemeester en Wethouders van WORKUM brengen ter openbare konnis, dat door den gemeenteraad bij zijn besluit van gisteren aan het bestuur der Nieuwe Vereeniging voor Christelijk schoolonderwijs medewer king is verleend voorde aanschaffing van leermiddelen ten behoeve der school voor uitgebreid lager onderwijs. Workum, den 11 April 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, C. E. van KOETSVELD. De Secretaris, v. d. GOOT. Het is verboden op publieke gebou wen, op straten, boomen, bruggen, kaden, wallen, gronden of welke andere eigendommen der Gemeente ook, door aanplakken, verven, kalken, het plaatsen van palen met daaraan be vestigde reclameborden, of op eenige andere wijze, opschriften of afbeel dingen aan te brengen, die betrekking hebben op de te houden kamerver kiezing. Ook op particuliere gebouwen of eigendommen is het aanbrengen van dat zelfde verboden, tenzij daartoe uitdrukkelijk vergunning is verleend door den bewoner of eigenaar. Ter handhaving van dit verbod doe ik een beroep op de medewerking van alle hier ter plaatse bestaande politieke partijen. De Burgemeester van Workum, C. E. van KOETSVELD. maansche stammen, de haas een nog veel grooter plaats inneemt bij de Paaschattributen, dan dit in ons lanc het geval is. (Nadruk verboden). De berekening van den Paaschdatum de Zondag die op de eerste volle maan na het officieele begin van de lente op 21 Maart volgt is een zeer ingewikkelde geschiedenis, waar voor tal van formules bestaan. Het zij voldoende op te merken, dat volgens astronomische berekeningen eerst na 300.000 jaar de periodieke Paasch- datums in dezelfde volgorde terugkee- ren. Paschen kan op 22 Maart vallen, doch ook op 25 April. In de jaren 1598, 1693, 1761 en 1818 viel Paschen inderdaad op 22 Maart. Maar in de eerste eeuwen die nu volgen, is dat niet meer te beleven. In den jare 1734, alsook in 1886 viel Paschen op 25 April en dat gebeurt weer in 1943, 2038 en 2190. Het eten van gewone en gekleurde eieren omstreeks den Paaschtijd vindt bij verschillende volken en rassen plaats en heeft natuurlijk telkens een andere oorsprong. Zelfs de Chineezen eten speciaal eieren in dezen tijd van het jaar, bij hun lentefeest. Hoe het ook zij, reeds in de vroegste tijden gaf men aan het gebruik der eieren een symbolische beteekenis. Bij de Joden at men aan den Paaschdisch met het Paaschlam tevens eieren. Het viel de Christenen niet moeilijk, om eerlang aan het ei de symbolische beteekenis van de wederopstanding te verbinden. Immers kan men het ei inderdaad beschouwen als een >stee- nen graf«, waarin ten slotte toch het leven geborgen blijkt te zijn. Dit ver klaart goeddeels het veelvuldig vertoon van kuikentjes in allerlei Paaschuit- stallingen. Tenslotte eenig allerlei. Voor den j t eerste "processen begonnen tegen de gevallen van dienstweigering door Europeesch marine-personeel vóór en tijdens de gebeurtenis met de Z. P. Eenige dienstweigeraars zijn reeds gestraft met 4-10 maanden en ont zetting uit den dienst. In Almelo dreigt tegen Dinsdag weer een staking; nu op de spinnerij „Twenthe”, waar een loonsverlaging is aangekondigd van 5 o/o. te volgen door een van 21/2 °/o in de volgende maand. Er is sprake van, dat de fabriek gesloten wordt, als de staking doorgaat, omdat de uitkomsten •TX*? toch al zeer slecht zouden zijn. Bo rn Duitschland, het land van de Ger veQ (jen ]jargfcamp raakte Woensdag een militair vliegtuig in brand. Na de uitgevoerde noodlanding konden de twee inzittenden zich nog redden, z| het met lichte brandwondenhe toestel verging geheel. De bespre kingen tusschen Nederland en Japan over een arbitrage-verdrag verloopen vlot. Het betreft hier geen politieke aangelegenheid van bjjzonderen aard. Dergeljjke verdragen sloten we reeds met verschillende landen. De onder wijzers Vrijburg en Reens, die zoo heftig reageerden op de loonsverla ging in Indië zjjn veroordeeld tot resp. f100 boete en 14 dagen gevan genisstraf. Onze vroegere stadgenoot B. d Boer werd bevorderd tot controle der Comptabiliteit by de Centr. Co tröle der N. S. te Utrecht. 13 Apr. Vorige Vrijdag passeerd de zgn. „roode auto” ons stadje hield op 't Zuid en Noord stop om vanaf particulier terrein eenige sot alistische strijdliederen en korte red voeringen, opgenomen op gramafoo platen, ten gehoore te geven. Een ander werd duidelijk weergegeven trok mede wegens verbod om op d openbare weg in onze gemeente v< - sterkte’gramafoonplaten te doen ho< - ren en door de origineele wyze waart deze verkiezingspropagande werd g - voerd, nogal eenige belangstel Na het kort oponthoud in onze gem. trok de auto weer verder om elde i haar propagandawerk voort te zette 13 April. Te Stavoren had vori Zaterdag het laatste trrffon pla; 1 tusschen H.V.V. I en „Stormvogel* om de kampioenstitel van de O.B.Z.V te bemachtigen. Voor de aan vang van de wedsti. overhandigde de Hindelooper aanvoe ALLE gute ding seynd drey Drum schenk dir drey Ooster Ey. Glaub und Hoffnung samt der Lieb Niemals auss dem Herzen schieb. Glaub der Kirch, vertrau auf Gott, Liebe Ihn biss in den Todt. (Oud vers op een oud-Duitsche (Paaschprent). Het christelijke Paaschfeest, zooals wij dat thans kennen, werd oorspron kelijk, in overeenstemming met 1 Cor. »Ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christusc gevierd ter herden king van den kruisdood en de weder opstanding van den Christus. Later werd aan het Paaschfeest zelf meer uitsluitend de beteekenis van de her denking van de grootsche overwinning over dood en graf, de verrijzenis, die anderd was in een viervoeter, hoewel het oorspronkelijk een vogel was. Doch ondanks deze wonderbaarlijke veran dering zou de haas nog steeds het vermogen hebben behouden om eieren te leggen. Ostara moet den haas tot haar boodschapper gekozen hebben, en als men nu nog weet, dat Ostara de godin van het Oosten, de lente en de ochtendstond was, dan heeft men eenig begrip omtrent de ontwikkeling van de figuur van den Paaschhaas, die eieren legt. En het is begrijpelijk, dat Waarschuwing voor iedereen Steeds weer blfjkt het, dat niet alt|jd „ASPIRIN” verstrekt wordt, indien men „ASPIRIN” verlangt. Voorname lijk b|j aankoop van losse tabletten. kunt zich hiertegen vrijwaren, door steeds de origineele verpakkingen te eischen en wel: oranje-zakjes met 2 tabletten a 10 cent en oranjeband-buisjes met 20 tabletten a 70 cent en geen losse tabletten. Elke tablet is voorzien van het Bayer-kruis. Dit is Uw waarborg voor echtheid. heeft te bestrijden. <J,Het woord was daarna aan den spreker, met als onderwerp: „Het christelijk Geweten en de Oorlog.” r eên vraagstuk noemt, dat wel niet meer uit de gedachtenwisseling zal verdwijnen, voordat het een oplossing gevonden heeft. Het persoonlijk ver antwoordelijkheidsgevoel is ontwaakt. Het oorlogsvraagstuk is gewetens vraagstuk in de eerste plaats. Spr. leest enkele citaten voor uit Ludwig Lemme’s werk: Die Chr.Ethik, waar in de oorlog wordt onttrokken aan het geweten van den enkeling en verklaard wordt, „dat in den oorlog het gebruik van alle middelen geoor- I nietiging der vjjandeljjke krijgsmacht dus ook alle middelen van het bedrog.” Sterk raakt dus het oorlogsvraagstuk het zedelyke leven. Spr. w|)dt dan uit)over het geweten, de beteekenis daarvan, de noodzake lijkheid en de mogelijkheid het gaaf te houden. Dank zy het geweten is zedel|jke vooruitgang mogelijk, wijl de mensch in het geweten in aanra king is met een wereld van hooger orde. De telkens hoogere vorm van samenleving, die daardoor ontstaat, van vooVruim öÓijaar. wordt nooit met één slag en overal tegelijk aanvaard. Het geweten klimt geleidelijk tot hoogere zuiverheid, w|jl God ons voortleidt van licht tot licht. Daarom is het mogel|jk dat het ge weten in het eene geslacht iets ver- oordeelt, waartegen het geweten van een vroeger geslacht niet protesteerde. Hieruit vloeit voort, dat we ter ver dediging van den oorlog niet zonder meer kunnen volstaan met een beroep 1 op wat vroeger gebeurd is. We z|jn onderweg. Het kwaad groeit, maar ook het licht wint aan sterkte en de 1 Geest van Christus vervolgt Z|jn doelwit. We moeten nagaan, waarin Zijn invloed openbaar wordt en Z|jn leiding zoeken in de geestelijke worste ling der menschheid. Daar by het leven van Abraham, Jozua of David geen stilstand in de ontwikkeling is ingetreden, dragen hun daden geen normatief karakter. Ieder geslacht krijgt zijn eigen licht, volbrengt z|jn eigen taak en vervult den Raad Gods in Z|jn t|jdtreedt dan af om plaats te maken voor een volgend geslacht, dat onder strijd en p|jn een stukje verder den weg opgestuwd wordt. De B|jbel toont ons dat God afdaalt totdat hij contact heeft, en dan met ons st|jgt, zoo snel als kan zonder dat contact te verliezen. Spr. toont dit nu nader aan. H|j w|jst trappen opwaarts aan in de ge wijde geschiedenis. Verschillende da den worden genoemd, eens verricht zonder gewetensprotest, maar die w|j moeten veroordeelen zonder te kunnen sannemen, dat ons oordeel zedeljjken achteruitgang beteekent. Wjj leven uit het woord van Hebr. 1 1, Christus is onze Heer, Autoriteit onzer ziel. Het wil niet zeggen dat w|j individueel beter z|jn, maar w|j leven op hooger plan, in andere sfeer. Binnenland. PaschenDe nood in de Rijnvaart; besprekingen te Duis burg. Geen buitenlandsche musici op de Groningsche ker mis. Allerlei. Dit jaar hebben we een zeldzame gelegenheid om een paar mooie 'aaschdagen te genieten, nu het Paaschfeest laat valt en het voorjaar vroeg heeft ingezet. We kunnen kie zen tusschen bollenvelden en bloeiende boomgaarden, want wat wel heel bijzonder is voor dezen tijd des jaars ook de vruchtboomen en speciaal de perziken, kersen en pruimen staan voor een groot deel al in vollen bloei We hebben nu al verscheidene weken van het kostelijkste weer beleefd, evenals elke andere, met Gods hulp Zouden we met Paschen juist een omslag krijgen? Het is in ons klimaat een soort traditie, dat de natuur ons op de feestdagen teleurstelt. Laten we er het beste van hopen. Z|jn de omstandigheden gunstig, dan zal het verkeer groot z|jn. De Spoor wegen hebben verscheidene extra- en goedkoope treinen ingelascht. Groot zal in elk geval op den tweeden Paaschdag de trek naar Delft wezen, waar een grootsche huldiging plaats heeft van den Vader des Vaderlands, van Willem de Zwijger, van wienwe een geboorte-eeuwfeest dit jaar her denken. WORKUM. Naar wjj vernemen zal op Maandag 24 April in de Hervormde Kerk een feestelijke samenkomst plaats hebben ter herdenking van den Prins van Oranje, waarby het woord zal worden gevoerd door den Burge meester en door de Predikanten der Üed.Hervormde ender Gereformeerde Gemeente, en welke samenkomst ver der door muziek en zang zal.worden opgeluisterd, Woensdag 12 dezer had de’afd. slachten hebben gereageerd %p L Workum van „Kerk en |Vrede” een openbare vergadering belegd in het gebouw Rehoböth, waar als spreker optrad ds. J. Louw van Groningen, Bapt. predikant aldaar. De voorzitter van de afd., de heer S. T. Boelsma, opende de samenkomst met gebed, waarna gezongen werd Gez. 264 vers 2. In z|jn openingswoord, waarin hij den spreker en de ±*80 aanwezigen welkom heette, wees de voorzitter de door sommigen gehuldigde meening als zou in de gelederen van „Kerk en Vrede” slechts plaats zyn voor zgn. vrijzinnigen als kunstmatig af, hetgeen door hem met voorbeelden werd aangetoond. Voorts liet hij uit komen dat „Kerk en Vrede” het militarisme niet ziet als een noodza- kelyk onderdeel van een bepaald stelsel, maar afhankelijk van de menschel|jke natuur, die deze zonde. Paschen brengt een heele reeks ge kerstende gebruiken mee, zooals^ het eten van eieren en speciaal vervaar- digde eieren van chocolade, suiker, enz. en het geven van geschenken. Verder zijn er nog de Paaschhazen, Paasch- kippen, Paaschvuren enz. Wat deze laatsten aangaat, oorspronkelijk waren dat groote vuren, welke bij de oude Germanen in de lente ontstoken werden ter eere van de godin Ostra, de godin van licht, liefde en leven, van den wasdom dus. Deze vuren vormden het hoogtepunt van de heidensche lente feesten en men schreef aan den rook alsmede aan de werking van de vuren zelve wonderdadige kracht toe. Men heeft mij verzocht alle kringen der bevolking aan te sporen tot deel neming aan de herdenking van den 400sten geboortedag van Prins Willem van Oranje, de stichter van ons onaf hankelijk volksbestaan, de „Vader des Vaderlands”, welke valt op Maandag 24 April. Volgaarne voldoe ik b|j deze aan dat verzoek. Te meer waar het hier betreft de huldiging van een zóó veelzijdige reuzenfiguur, dat alle richtingen, hoe uiteenloopend ook, wel een of meer gronden hebben, waarop zij hem met eerbied en dank baarheid kunnen gedenken. Niet slechts om de zeer uiteenloo- pende inzichten, maar ook om nog andere redenen, is het niet goed mogelijk allen tot die herdenking b|jeen te komen in één gebouw. Maar iudien het geschiedt op den zelfden dag door elke groep der bevolking in eigen kring, wordt het toch even eens eene huldiging door de geheele bevolking. Ook zjj het m|j vergund op te wekken tot het uitsteken der vlaggen, hetgeen eveneens op den toren en op het Stadhuis zal geschieden. De Burgemeester van Workum, C. E. van KOETSVELD. En dan is er de Paaschhaas, feitelijk voor velen een van de meest onbe grijpelijke Paaschattributen, waarvan het moeilijk valt, er een Christelijke symbolische beteekenis aan te hechten. Nu, dat heeft men ook niet gedaan, en in onze dagen leeft de Paaschhaas als symbolische figuur nog voort als on- vervalscht overblijfsel van heidensche mythologie. De oude Germanen be schouwden den haas als een heilig dier, dat door de godin Ostara ver- Zeekrïjgsraad tè’ Soerabaja z|jn de Ook zw|jgt ons geweten niet meer alles, waarop het geweten der eers Christenheid en dat der Christens in de middeleeuwen zweeg. Sprei noemde de slavernij en de gelooi - dwang en geloofsvervolging. Nieir zedelyke oordeelen zijn bezig zich vormen aangaande de verhoudh tusschen de volken. Op benede - christelijke gedachten en opvatting berust de verdediging van den oork Ook het verkeer tusschen de volkc moet uit de beneden-christelyke sfe<. worden opgeheven. De vraag is niet hoe vroegere g Evangelie, maar wat God nu van o. vraagt. Uit het aanvaarden van de a krijgsdienst in het N. Testament (g - l|jk van de slavernij) mag niet worde 1 afgeleid, dat wij aan den oorlog mo gen deelnemen. Niet de histori maar Christus is toetssteen onzt r dagen. Tenslotte'legde spr. er den nadn •p, dat deze mentaliteit moet groei- Hier moet niets geforceerd worde zal er geen terugslag komen en ,,t c laatste erger worden dan het eerst We kunnen alleen die lasten drage die in overeenstemming zynmetor: j innerlijke kracht. Dan volgt er g< chaos. Laat ons in Gods weg gai. staan, opdat H|j Zijn wil door ons z 1 kunnen doorzetten. Naar aanleiding van het gesproke werden eenige vragen gesteld, d door den spreker werden beantwoor Na het zingen van het laatste ve 3 van het Wilhelmus, ging deze vo r in dankgebed. Het was een goede avond vc „Kerk en Vrede” met veel aandact Spïëkêï’iert,’ dët merdit"öndVrwe°rp (N'B; Tot ons leèdwezen werd, d. «en vraagstuk noemt, dat wel niet «en misverstand, bovenstaand ver* met in de vorige Fnso opgenome Red.) Blijkens een adv. in dit blad wordt Paaschmaandag en Dinsd g d.a.v. de jaarlyksche tentoonstel!! der Vakteekenschool alhier gehoudt- geopend de le dag van 6—9, en c i 2e dag van 6—8. De geregelde bezoekers dezer te - toonstelling weten, dat ’t daar geb - dene wel van zoodanige kwaliteit dat ’t aanspraak mag maken op fl in' loofd is, die kunnen leiden tot ver- belangstelling. Tot opluistering is tevens aanwezigen collectie foto 3 en teekeningen van diverse bouw werken, welwillend hiervoor afgestaan door den heer A. Baart, architect la Leeuwarden, en ook een aantal tee- keningen^van een'stadgenoot, die ia 1876 de A. B. S. te Amsterdam bezoek Voor ieder die’in teekenen belan stelt, voor den vakman in’t bijzonde is dit een aardige attractie, en biedt 't gelegenheid ’t hedendaagsche te* - kenen eens te vergelijken met de t Mogen velen zich geroepen acht de expositie met hun tegenwoordi heid te vereeren. De pr(js der Advertentiëa is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bjj abonnement belangrijk lager tl 3Og- ars, dolf 6. 149. aar van mn, oot- ede aas urn FRISO. Het Doorzitten bij Wielrijd. Rg» en een door de Zon Verbrandt. Huid, verzacht en geneest men mei Doos 30-60 en 90 ct. Tube 80 ct. Bij Apoth. cn Drogiste..

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1933 | | pagina 1