Nieuws- en Advertentieblad voor de Gemeenten Worta, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 - -J W\ ZATERDAG 4 NOVEMBER 1933. 59ste Jaargang No. 45 Officieel Gedeelte. Plaatselijk Nieuws Algemeen weekoverzicht Binnenland. Een nieuwe wereld. Begrafenisrechten. de FLORIS C. van de eischt i want de vermogens der ziel kunnen Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 50 centsfranco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad- vertentiën tot uiterlyk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten We voorspellen ook veel moeilijk heden aan degenen, die bezig zyn om in Indië een z.g. democratisch dag blad op te richten. In Indië is men nimmer erg tolerant tegenover de pers geweest en dat zal er in dezen tjjd van politieke spanning wel niet anders op worden. Het nieuwe blad zal de Indië Express worden geheeten. De bekende sociaal democraat Stokvis is van de week uit ons land naar Indië vertrokken om de oprichting van het blad te leiden. Zyn persoon geeft vermoedelyk wel eenige aan wijzing, van welk democratisch ka rakter de Indië Express zal worden. De prys der Advertentiën is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bij abonnement belangrijk lager ------- „Stormvogels” t^ÉïSS&. tabletten Zooals de lente arbeidt onder de wintersneeuw, zoo verbergen de uren van stoffelijke genoegens, welke we nu doorleven in hun dorre waan zin de behoefte aan een ideaal, dat noodig is voor het evenwicht van een voor volmaking vatbare mensch- heid. Laten menschen van goede wille dit ideaal heel hoog tot uitdrukking brengen, en de menschen (d.i. de massa) zullen volgen, want zjj zullen aldus de latente verlangens doen ont waken, die nu sluimeren. Iemand moet dezen stroom scheppen.Laten we, voor ons eigen geluk, gebruik maken van de macht, die we in ons zelve hebben, doch die we miskennen. (Nadruk verboden.) In Indië is de berechting begonnen van de muiters der „Zeven Provin ciën.” Van de hoofdaanleggers uitsluitend inlanders is er nog slechts één in leven; de anderen vielen door de uitwerking van de geworpen bom. Er werden straffen geëischt van 6 tot 18 jaar gevangenis. De bestaande politieke partyen bly ven heftig ageeren tegen het fascisme in haar verschillende vormen. Op den Katholiekendag, welke Zondag j.l. in Venlo werd gehouden hielden Mgr. Dr. Poels en Mr. Goseling, voorzitter van de R. K. Staatsparty heftige redevoe ringen tegen fascisme en dictatuur. Dr. Poels kon zich niet begrijpen, dat er arbeiders naar het fascisme over liepen. „Verlangen zjj inderdaad zoo naar de knoet?’’ vroeg hy. „Die is toch slecht goed voor onbeschaafde eu wilde volken, welke niet anders te regeeren zyn.” Wel werd door de sprekers de noodzaak van vernieu wing in velerlei opzicht bepleit. In Utrecht trok Mr. Joekes, het Vrjjz. Dem. Kamerlid tegen het fascisme van leer. Maar ook Mussert ver saagt niet. Hy trekt heel het land rond, zjjn a.s. zege voorspellend, op hetwelk telkens alvast een indruk wekkend Wilhelmus wordt aange heven. Hoe wjj het ook wenden of draaien, wanneer wy een nieuwe wereld zou den willen zien, die de plaats inneemt van de oude onvolmaakte, dan moet de eerste stap daartoe toch gedaan worden door ons zelf, door een ver andering van onze gedachten. Bij alles wat wy doen en nastreven, ko men wij telkens weer tot het uitgangs punt terug de gedachten.Meer en meer wordt men zich bewust van de bijzondere en belangrijke beteekenis van de kwaliteit van onze gedachten. Men kan daarom ter harte nemen, wat Dr. Jean Bertrand eens schreef: De wetenschap erkent tegenwoordig, dat zjj niet langer de problemen mag ignoreeren, welke wellicht hoogst on genaakbaar schijnen. Onbekende machten komen aan het licht en worden ontvouwd. Gedachte is macht er zQn goede gedachten en kwade gedachten. Vrees, jaloezie, egoïsme drukken ons ter neer en maken ons onvruchtbaar. Geloof, altruïsme en energie zyn kiemen, die geluk schep pen. Edelmoedige gedachten dragen in zichzelf... licht en onbeperkte activiteit. Laat ons deze ontwikkelen Er is ernstig sprake van, dat bin nenkort van B. en W. in Amsterdam voorstellen z(jn te verwachten, strek kende om aan de gehuwde vrouwen, niet-kostwinsters, in gemeentedienst ontslag te verleener. Het doel er van zou zijn om voor mannelijke gezins hoofden ruimer arbeidsgelegenheid te scheppen, maar als maatregel tegen de werkloosheid kan het voorstel na tuurlek niet zoo bijzonder veelbetee- kenen. Wel wil het wat zeggen, dat er tenminste een einde zou worden gesteld aan de ergernis, dat in Amster- damschen gemeentedienst nog zooveel personen worden aangetroffen, die dubbel op loon trekken, terwijl zoo vele duizenden gezinshoofden van den steun moeten leven. In de hoofdste- delyke admistiatie en by het onder was zjjn vele vrouwen werkzaam, wier man ia een anderen dienst een behoorlijk loon verdient, ja zelfs zyn er vele voorbeelden aan te wyzen van man en echtgenoote, die beiden in gemeentedienst zyn. Te Groningen heeft de justitie een inval gedaan in een drukkerij, waar o.m. de uitgave „De Arbeider”, een anarchistisch weekblad, werd ver zorgd. De inval geschiedde, omdat in het jongste nummer van het blad tot daadwerkelijke dienstweigering was aangespoord. Kranten werden in be slag genomen niet alleen, maar ook werden belangrijke onderdeelen van zetmachine en drukpers meegenomen om voortzetting van bedryf en mis drijf onmogelijk te maken. Het is misschien wel de eerste keer, dat ten onzent op zóó krasse wijze wordt gereageerd op wat men zou kunnen noemenexcessieve persuitingen. LIJST van uit Workum vertrok ken en aldaar gevestigde per sonen over October 1933. Ingekomen Jacob IJdema van Limmen, Molen weg C 130 naar G 91. Dirkje Eliza beth Brandenburg van Leeuwarden, Mr. P. J. Troelstraweg 62 naar B 117. Jacobus Johannes Brusche van Wor- merveer, Oversluispad 1 naar G 48. Marten Visser van Woudsend 46 naar G 50. Reino Rijpma van Ameland, Nes 149 naar D 112. Ruurdtje Vlas van Heemstede, Binnenweg 199 naar G 134. Magdalena Ludema van Hilver sum, Koninginneweg 40 naar E 22. Jantje Eiling van Leeuwarden, van Sytemastr. 17 naar D 88. Vertrokken Cecilia Catharina Brandsma, van D 49 naar Veghel, Nieuwstraat. Fettje Bonnema, van F 15a naar Berlikum. Sietske ten Dam, van D 18 naar Bolsward, Marktplein 10. Reintje Yotema, van A 30 naar Blokker, Portweg A 89. Theodorus de Zwart, van C 46 naar Leeuwarden, Jacob van Akkerstr. 5. de, syn bistean der oan oer jaen. Nou! in jier ef tsten letter, komme e hjir joun opny byinoar, en binammeu op ’e jongerein isi üs forwachting stek!. De Ontwikkeling fen de Fryske be weging hat net stilstien, mar giet foaral yn dizze tiid mei greate sprongen foarüt. Dêrom ha we sein: Mei Warkum dê yn binefter komme It aide, meat den tüzend jierrich stê itsje, det ek yn de Fryske skied’nis in rol spile hat, en det as it wiere, mei de Fryske skied’nis, in skeakel foarmt, twisken it hjoed en it for line. Ut det forline komt in ropstim, en it steld Os „Kristen-Friezen” foar de fraechIs it om dóch det wij Friezen binne Friezen mei in eigen tael, yn üader- skieding fen alle oare talen. Friezen ek mei in eigen aerd en karakter, en eigen oanliz. Ut de skied’nis fen it Fryske folk kin men leare, det Gód it Fryske folk nea minachte hat, mar al de ieuwen lans biwarre en bistjürt neffens Syn wiis bistel. Gód minachtet net hwet er iêls plante hat, mar wy Friezen minachtsje üs féls, omdet we foar Gód en de wrald gjin Friezen wêze wolle, en de memmetael net waerdich achte wird it plak yn to nimmen hwet hjar fen Gódswege tabiskikt is. Troch de yofloed fen de fryske biweging is lykwols in kentering waer to nimmen. Dêr komt bilangstelling enwardea- ring Ouder it Fryske folk foar it Frysk-eigene. ÏJêroan mei to wirkjen is ek it doel fen dizze joun. Det wedennetallinne in selliche joun hawwe meie, mar det we ek oan ’e ein fen dizze joun, it wirk oerdrage kinne oan ’e nye krite „Warkum” dy ’t „War dyI” yn hjar fiodel skriuwe mei, wier de winsk wê-mei dit iepeningswird bisletten waerd. Hjirnei krigen we in foardracht fen Tj. de Witte: „fiif presint” dy ’t tige yn ’e smaek foei. Nei it sjongen fen ’e „Grouwster weachen” hat de Hear Lycklema üs op in moaije en oangename menear Oaderbalden, troch üs foar to lézen üt it forhael fen: „De Jonge fen de Marsheide” dêrfen it twadde diel. Déroan koene we hwer is merkbite, ho moai de Fryske tael eigent’lik wol is. Nei ’t skoft waerd earst songen „Bitrouwen” wêrnei de Hear Fennema fen Suits in propagandewird spritsen hat, oangeande doel en stribjen fen it Kristelik F<ysk Selskip. It wier in andert op de fraech: Hwet wQ wolle! Yn in düd’lik en klear bitoog hat er üs foarhülden de bitsjutting fen it: Kristelik enFrysk, om dêrnei dizze twa to stellen tsjiiioer de tastüa en posytsje fen Fryslau en ii Fryske folk, én üs sjen to litten de taek en ropping dy it Kristelik Worden de gehuwde vrouwen verwijderd uit den Amsterdam- schen gemeentedienst Een eerste maatregel tegen excessieve uitingen in de pers. Een nieuw democratisch dagblad voor Indië. Misschien een nieuwe zender- regelfng; geen verandering inde zendtjjdregellng. Betoogen te gen fascisme en dictatuur. De gevaarlijke Graal-meisjes. De eerste stadstram gaat sneuvelen. Berechting van de muiters der Zeven Provinciën. Strijd niet alleen tegen slechte gedachten of neigingen, maar tracht u ernstig bezig te houden met een goede gedachte of een goed doel, totdat die slechte ge dachte verdwenen is. ANSELM. Wy zyn het er vrywel allemaal over eens, dat de wereld of duidely- ker nog, de maatschappy waarin wy leven, nog verre van ideaal is. Toch zou daarin snel een wezeniyke ver betering aangebracht kunnen worden, indien allen er ernstig naar streefden om rein in gedachte, woord en daad te zyn, zooals de groote leeraar der menschheid dit gebood. En al heel gauw zouden immoraliteit en al de aanklevende euvelen daarvan van de aarde verbannen zyn. Zeker, wan neer geen van ons allen de dingen begeerde, die aan onzen naaste be- hooren, dan zouden stryd en twist op houden te bestaan. Zoo kan men de meening deelen, dat toekomstige oor logen, indien ze zouden komen, slechts plaats hebben omdat de men schen zoo weinig van de ware chris ten in zich hebben, dat ze als indivi duen, zoowel als naties, willen vol harden in hun oude methoden om ge woonweg hun naasten te berooven van hun goed, van hun landen en hun huizen, om ze te onderdrukken en tot slaven te maken. Want is het, tot zfln eenvoudigsten vorm terugge- gebracht, niet precies dit, dat b.v. in en na den jongsten wereldoorlog plaats vond En wy dienen ons er goed rekenschap van te geven, dat noch een Volkenbond, noch eenige andere materieele maatregelen het duizendjarige ryk naderby kunnen brengen, tenzy meer mannen en vrouwen dan tot nog toe, die tezamen de naties vormen, opleven naar den Gulden Regel, n.l. om den naaste zóó te behandelen, geiyk zij behandeld zouden willen worden, en deze groote levenswaarheid in hun hart ten troon hebben verheven, om hun levens, hun daden, hun motieven, hun ge dachten te leiden en te beheerschen. Door een al te woordeiyke opvat ting van wat in overdrachteiyken zin bedeeld werd, is men er toe gekomen om de oude schriftuurlijke waarheden Thans koopt U de fijnste Advocaat voor f 150 per heele en 80 cent per halve flesch Let op het merk „De Friesche Kip” Te WORKUM verkrijgbaar by B. GRAS en T. A. DEINUM. Vraagt ze uwen leverancier of by WED. S. JOUSTRA ZOON - SNEEK WARKUM, 27-10 '33. Freedtojoun waerd hjir ya it lekael „F.. in kritejoun balden, ütgeande fen de krite „Ferwalde” fen it Kristelik Frysk Selskip. It minne waer sell oarsaek west hawwe, det er net folie ljue oan de ütiiü?ing gehoar jöwn hawwe. Dit wier spitich, omdet it bidoeling wier, det ek de Warkumer Jong-Friezen, (en dy scille der dóchs hope we wol wêze?) en de ülderen wêTen we miene to witten, det se Frysk-sinuich oanlein binne (wêr wieme nou de a’.d leden fen ’e sa forneamde krite „Warkum”?) meinoar sizze seoene: Wy wolle ek yn War kum hwer in Fryske krite hawwe. Net tsjunsteande det, wier it dóchs hwer in selliche joun. De gearkomste waerd lepene mei it sjongen fen Psalm 89 vers 1 en 8 wêrnei de foarzitter I. G. de Boer üs foar gong yn gebet. Lézen waerd Matth. 25 vers 14—30. Hjirnei waerd de skriuwer gelegen- byd jówn de oanteikens foar to’êzen fen de lêsthülden gearkomste, wêrnei de foarzitter in koart ynliedend wirdtsje spriek. Nei in wird fen wolkom oan ’e hear Fennema fen Suits, haedbistürs- lid fen it Kristelik Frysk Selskip, de leden fen ’e krite „Ferwalde”, en de bilangstellenden üt Warkum, waerd meidield hwet it doel fen dizze joun wier. In nye krite op it aide plak. De aide krite hat in foaroansteand plak ynnommen Ouder de rige kriten fen it Selskip. De Old-leden heart men noch faken praten oer dy moaije, echt Fryske jounen, wêrfoar do Rebobch- wêrbij forskillende foarbielden üt ’e praktyk nei foaren brocht waerden, dy ’t in bield sjen lieten, ho fier it mei de rjuchtsposytsje fen de Fryske tael kommen is. Hjirnei wierne we kommen oan ’e rounfrage. Bispritsen waerd de saek yn Warkum, en ho dit fjirder oan to pakken. Bisletten waerd yn bigjinsel ta it oprjuchtsjen fen dé krite „Warkum” en den óf to wachtsjen, eft er earst mear komme mochten, dy ’t sich as lid by de krite „Warkum” winsken oan to siten. Wy hawwe moed det er yn War kum gei.óch Friesk sinniche ljue wêze scille, dy ’t dit jonge libben foarthelpe wolle, troch him ef hjaras lid op to jaen, sadet we ek yn War kum üs fêste kritejounen hwer hülde kinne Ünder namme fen de krite „Warkum”. Nei noch songen to hawwen Ps. 98 vers 1, gong de heer Fennema üs foar yn tank oan Gód. 1 Nov. Beroepen by de Ned. Herv. Gem. alhier (toez.), ds. N. J. Cupédo te Noordwyk aan Zee, vroe ger te Koudum. 1 Nov. Hoewel het er in ’t laatst van de vorige week in ’t geheel niet op leek dat de wedstrijd „Stormvo gels” I—H.V.V. I kon doorgaan, was tegen Zaterdagmiddag het terrein toch flink opgedroogd en goed bespeelbaar. De harde wind had men tydens de wydstryd wel kunnen missen, want hierdoor komen dik- wyis verrassingen en het spel wordt niet fraaier. Voor de rust toen Op het departement van minister de Wilde is druk geconfereerd ge worden met de leiders van onzer verschillende omroepen en dat heeft het bericht verwekt, als zou aan een nieuwe verdeeling van den zend- - tyd worden gewerkt. Daarvan blijkt voor onze medeschepselen. Dit .ver- echter niets aan. De besprekingen al uto? ni rr InQVïanmnof _»_i_ _n i_ Q0D mogeiyke nieuwe zendêrregeling. Dat vraagstuk is acuut geworden, nu onze lange golf door het Zürich sche radio-besluit wordt bedreigd. den vooravond van Allerheiligen en ter intentie van Allerzielen. Een reli gieuze uiting derhalve. In den raad wilde men den burgemeester over z(jn verbod interpelleeren, maar hy beantwoordde de interpellatie niet, omdat het een zaak gold, welke alleen hem, als hoofd der politie aanging. De sociaal democraten toonden zich tegenover den burgemeester al even verontwaardigd als de katholieken. Achteraf verluidt, dat de burgemeester geen schele oogen wilde maken in zyn gemeente door aan Graal of A.J.C. optochten in uniform toe te staan, hetgeen aan fascisten verboden moet worden. De burgemeester schynt zyn gemeentenaren geen byzonder onderscheidingsvermogen toe te kennen. als onpractisch voor dezen tyd ter zyde te schuiven. Men is broeder schap der menschen somtyds als een utopie gaan beschouwen, vanwege de practische onmogelijkheid om zijo aardsche bezittingen met den eerste de beste, die daarom zou vragen, te deelen. Doch het is goed om te be denken, dat het niet altyd juist brood of een huis of kleeding is, dat onze broeder van noode heeft; misschien heeft hy wat bemoadiging noodig. Uw opbeurend geloof, uw geloof in hem, uw lof, de uitdrukking van uw geloof in de nimmer falende zorg van Hem, die het heelal bestuurt, voor al zyn schepselen, kunnen de reddings- iyn vormen, die een ander voor ver drinken behoeden, voor ten onder gaan onder de golven van bitterste nood en leed, welke gyzelf wellicht nog nooit hebt ontmoet. Het kan ook zyn, dat hij hunkert naar iets van schoonheid of vreugde, of natuurlyke blijmoedigheid, het kan ook zyn, dat hy dorst naar vriendschapmisschien kunt gy hem een boek leenen, of mee naar een kerk nemen, of al leen maar lachen en vrooiyk zyn met hem. Want gy kent het gezegde, nietwaar„Een vrooiyk hart doet goed, gelyk een medicyn”, of het populairdere „Opgewektheid is de beste medicijn”. Maar hoe kunt gy uwen naaste helpen, tenzy gy hem kent, tenzy uw oogen en uw ooren en uwe handen voor hem geopend zyn? Al de haat en de stryd en al het bloedvergieten tusschen de naties komt voort uit verkeerd begrypen; omdat wy elkander niet van aange zicht tot aangezicht zien, doch als in een van die goedkoope spiegels, die het beeld verwringen tot iets wan staltigs. De burgemeester van Hoorn heeft begrepen, dat in onze dagen van al die nieuwigheden ongedachte gevaren dreigen en hy heeft een geweldigen verdedigenden slag geslagenhy heeft een Allerheiligen-tocht van de Graal- meisjes verboden, d. i. een soortdestiids san bulte bilangstelling bistie. Stillen Omgang van katholieke jonge I Dy Hide krite moast lykwols troch meisjes, met lichtende fakkels, aan forskillende omstandigheden biynfloe- Burgemeester en Wethouders van WORKUM brengen ter kennis eigenaars van graven, dat er in maand NOVEMBER gelegenheid be staat, de contributie over 1933, ter secretarie te betalen. Daarna zal er per postkwitantie over worden beschikt, wat een ver- hooging van f0.15 medebrengt. Workum, den 26 October 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, C. E. VAN KOETSVELD. De Secretaris, v. d. GOOT. slechts weinig inspanninghebben zich alleen beperkt tot ontwikkeld worden door oefening en gehoorzaamheid. w Bij Ruwe Handen Purol FRISO. Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van 20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. a 10 ets. Groote Prijsverlaging

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1933 | | pagina 1