Nieuws- en Advertentieblad voor de Gemeenten Worfcum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. 8b ■v Zo'n rheumaiiek1. Distributie Goedkoops Groenten. Distributie gekookt Rundvleesch. No. 39 ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1935. 61ste Jaargang Officieel Gedeelte. ONZE OPINIE. Plaatselijk Nieuws. -Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 bon no. 83. hij dan ook het FLORIS C. De raad in het hart eens mans is als diepe wateren, maar een man van verstand zal dien uit halen. Die verstand bekomt, heeft zijne ziel lief; hy neemt de verstan digheid waar om het goede te vinden. ligt, goede inge- overtuiging op na houden, het is even zeer van belang, dat we redenen heb ben voor onze overtuiging. Menig een weet op de keper beschouwd niet eens precies waarom hij tot een be paalde groep behoort of op een be paalde partjj zjjn stem uitbrengt. Sommigen hebben soms niet eens de zaak heelemaal tot in al zijn conclu sies doordacht. Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 50 cents; franco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad- vertentiën tot uiterljjk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten De kaarten voor de distributie van goedkoope groenten aan werkloozen, die zich daarvoor hebben aangemeld zullen worden uitgereikt op Dinsdag 24 September a.s. des voormiddags van 11 tot half 12 in het gebouw A.Z. De kaarten kunnen alleen in ont vangst worden genomen tegen con tante betaling. De prijs varieert van 10—75 cent, naar gelang van het aantal personen, waarvoor de kaart geldig is. Omtrent het gebruik der kaarten en de verdere regeling der distributie zullen by de uitreiking nadere in lichtingen worden verstrekt. Workum, den 19 September 1935. Burgemeester en Wethouders van Workum, C. E. van KOETSVELD. De Secretaris, v. d. GOOT. 17 Sept. Benoemd tot kapelaan te Utrecht de Weleerw. heer B. J. Wilmink, alhier, in wiens plaats zal treden de Weleerw. heer K. G. Th. Meurs. Maar de kwestie is, datdemeening van collectiviteit der burgers ten slotte de meening van een natie be paalt. En zooals de natie denkt, zoo is zy. De naties der wereld hadden jaren en eeuwen gedacht in termen .an militarisme, handelsnayver, ge heime verdragen, afgunst, argwaan en intrigue. Het gevolg was de wereld oorlog, de meest vernietigende oorlog die de menschheid nog ooit gekend heeft en die noodig scheen te zyn geweest om de gedachten der wereld te veranderen. We dienen de verma ning te aanvaarden, dat we moeten voortgaan onze manier van denken te veranderen. Het is immers meer dan tyd dat we onze gedachten afwenden van bewapening en vestigen op de persoonlijke behoeften van den mensch. De werkeloozen, de moede en ver slagenen, de hongerenden en onbe- schaafden moeten geholpen en gered worden. De misdaad moet over meesterd worden en uitgeroeid en van voedingsbodem beroofd. Kinderen moet het recht worden gegeven op de allerbeste wQze en onder de beste omstandigheden te worden opgevoed en voorbereid voor het leven in de maatschappij. Door gezond, zuiver en eerljjk denken, door oprechtheid en rechtschapenheid en moreele moed kan zeker de beschaving gered worden. Het komt er maar op aan hoe we denken, op onze opinie... (Nadruk verboden.) De prjjs der Advertentiën is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bij abonnement belangrijk lager radeel in te winnen. De heer Faber merkt op dat het gedeelte tot Sirius wel een duidelijk bewjjs levert van de deugdzaamheid In de week van 23 September—29 September 1935 is geldig 18 Sept. De voetbalcompetitie is in de Zuidwesthoek nog niet begon nen omdat contact gezocht is met de Chr. Voetbalbond, waarbij nog slechts enkele clubs «Qn aangesloten. Wan neer men tot overeenstemming kan komen, zal die samenwerking voor beide bonden een uitkomst zijn en kan op een meer afwisselend compe titie programma worden gerekend. Voor Zaterdag a s. is het weer het 2e elftal van „Stormvogels”, dat aan seriewedstrflden te Warns hoopt deel te nemen. 16 Sept. Zaterdagmiddag j.l. werd op de Groote Gaast- en Zandmeer de laatste onderlinge zeilwedstrijd ge houden. De deelname aan deze maan- delyksche wedstrijden wordt steeds grooter, zoodat het bestuur hoopt ook in het volgend seizoen regelmatig deze aardige sportmiddagen te orga- niseeren. Er werd gezeild in 5 klassen en de zeer stijve bries gaf de be manningen handen vol werk. Nadat drie routes waren gezeild kon de wedstrijdcommissie de volgende jacht- eigenaars een prjjs toekennen. Larken. Ie prijs „Henny” van Jac. Reinstra, Koudum. 2e prijs „Johanna" van Teo Deden, Bakhuizen. KI. Schouwen. Ie Drys „4 Broerren" van W. de Jong, Koudum. 2e prijs „Zeillust“ van Dr. Tromp Visser, Warns. Gr. Schouwen. Ie prijs Jacob de Boer, onder Workum. 16 M2. B.M.’s. Ie prijs „Horzea“ van W. Valk, Workum. 2e prijs „Njord“ van S. A. Visser, Workum. 3e prijs „Markol“ van O. de Roos, Workum. Invitatieklasse. Ie prijs S. Haagsma, Oudega (W.) 2e prijs I. Dijkstra, Koudum. en zou daarom overleg willen plegen met het P.E.B. Ook de heer Jonkman had gaarne dat de beslissing tot de volgende vergadering werd uitgesteld. Een desbetreffend voorstel wordt, hoewel enkele leden zeggen het nut er niet van in te zien, met algemeens stemmen aangenomen. De heer Ferwerda vraagt aan het einde van de vergadering nog even hoe by de Stationswegverbetering het verkeer geregeld zal worden. De voorz. vermoedt dat in elk ge val het zwaar verkeer over Koudum zal moeten rijden, en dat klein incon venient zal men zich zeker gaarne getroosten voor het later te ontvangen douceurtje, n.l. een soliede weg. Ove rigens zal het Dagelyksch Bestuur te zijner tyd bepalen welk verkeer al en niet is toegestaan. Hierna sluiting. vermoedelyk geen schade aan den weg doen, daar de bodemgesteldheid ter plaatse zóó is, dat de boomwor tels zich meer naar de diepte werken. Het verdient aanbeveling dat het ver keer over den weg gedurende een dag of drie gesloten wordt, aldus de burgemeester. De heer Haytema merkt op dat hy in de vorige vergadering tegen die dure verbetering wastoen ging het over een bedrag van f6000 voor de geheele Stationsweg en nu over een kleiner stuk, dat toch nog f7000 zal komen te kosten. Meende men dat het verkeer geen hinder zou ondervin den, nü wordt voorgesteld de weg eenige dagen te sluiten en als gevolg hiervan veel kosten aan de weg langs het vierkant; derhalve is spr. er thans ook volstrekt tegen. De heer Boersma geeft in overwe ging het vierkant te sluiten voor zwaar verkeerde melkauto’s zouden die dagen wel over Koudum kunnen rijden en van de lichte luxe auto’s zal de weg zeker niet veel te lyden hebben. De heer de Roest vindt het lang niet zeker dat deze verbetering af doende is, omdat de ondergrond gelijk blyft. Het bedrag is hoog voor dit gedeelte van den Stationsweg, waar langs weinig verkeer gaat dan alleen naar het station, wanneer de weg Koudum—Nieuwe Aanleg binnenkort klaar zal zijn en bovendien zal er voor het geheele vierkant nog wel een paar duizend gulden voor onder houd bij komen. De heer Brandsma zag ook liever dat de Stationsweg op eenvoudiger wyze werd verbeterd, zooals byv. de wegen in Wonseradeel onderhouden worden, die in goeden staat zyn en zeker veel minder kosten. De heer de Vries meent dat men nu niet op de discussie van de vorige vergadering moet terugkomen; toen is in principe besloten tot afdoende verbetering en al zyn de kosten wel even hooger, de lengte van het te verbeteren stuk is dezelfde. De heer Faber kan geheel met het advies van B. en W. meegaan, want dat is voor de gemeente het voordee- ligst. We kragen dan immers een mooie nieuwe weg, die aan rente en afschrijving over 20 jaar, ongeveer f700 per jaar kost, terwyl de laatste 5 jaar gemiddeld f800 is uitgegeven en de weg desondanks nog in slechten staat gebleven is. Wanneer de weg naar Koudum klaar is, zal die het verkeer langs den Stationsweg niet noemenswaard ontlasten. Door Ged. Staten wordt deze verbetering blyk baar ook wel noodig geoordeeld en niet als luxe beschouwd, want dan zou die goedkeuring zeker niet aan dit plan gegeven worden. De heer Westendorp vindt het wel een luxe-post en zou het een schande voor de gemeente noemen, wanneer dat bedrag, waarvoor veel meer arbeid verricht kan worden, aan materiaal voor verbetering besteed werd. De heer Haytema merkt op dat de aannemer slechts 3 jaar garantie geeft en de heer Faber noemt al 20 jaar, waarin zoo goed als niets aan die weg zou behoeven te gebeuren. Er wordt ook wel telkens over de slechte toestand van den Stationsweg gesproken, alsof die bijna onberijd baar en levensgevaarlijk was voor het verkeer, maar zoo erg is het lang nietde weg is behoorlek, vindt spr. De voorz. wjjst er op dat de ga rantie van den aannemer alleen geldt voor fouten van aanleg. De heer de Roest kan zich niet vereenigen met het gesprokene van den heer Faber. Deze laat het voor komen alsof de eerste 20 jaar geen bedrag voor onderhoud van den Sta- 16 Sept. J.l. Zaterdagavond ge raakte aan de Makkumerdyk nabij de brug van het Tellefennepad een luxe auto uit Lemmer te water. De auto sloeg over de kop en kwam ondersteboven in de ondiepe dijk- yaart terecht. De drie inzittende jongemannen konden zich echter spoedig uit hun benarde positie be- vryden, doch liepen daarby wel eenige snQwonden en schrammen op. SPREUKEN. Wanneer men een vergelijking trekt tusschen den huldigen tyd en dien van een twintig jaar geleden ten aanzien van de mogelijkheid van de massa der menschen, om zich een opinie te kunnen vormen omtrent het wereldgebeuren, dan blijkt ook in dit opzicht onze tegenwoordige tyd van enorme vooruitgang te getuigen. Door radio en film, door sterk verbeterde verkeersmiddelen die een intensief contact tusschen de volken mogelyk hebben gemaakt, zfjn talloozen in staat, zich een eigen opinie te vormen omtrent hetgeen er in de wereld voor valt, omtrent andere volken en naties. En daarmee hebben talloozen een beter inzicht gekregen in de nooden en behoeften van onzen tyd. Dit is van groot belang, juist ter oplossing van de vele problemen, waarvoor de wereld zich geplaatst ziet. Waarom, kan men vragen, is onZe opinie feitelyk van zooveel beteeke- nls Ik kan toch de wereld niet ver anderen, zou een pessimist kunnen zeggen. Inderdaad, in een slag kan men de wereld niet veranderen. Maar het is niettemin van het grootste belang, dat de menschen leeren na denken en ernstig nadenken en juist nadenken over de dingen, opdat hun gedachten hunne daden zullen be ïnvloeden en daarmee kleur en in houd aan hunne dagen zullen geven. Want wat gebeurt er eigenlijk in een goede, democratische regeerings- vorm? Dan heeft ieder mensch voor zich zelf te denken, en deze denkende individuen kiezen hun vertegenwoor digers, in wier optreden en daden als het ware het volkssentiment kristal liseert tot wetten. Alles goed en wel, kan iemand zeg gen, maar wat kan de enkeling feitelijk voor invloed uitoefenen, wat doet het er toe, wat ik denk? Wel, eenheele- boel. Het is inderdaad juist, wat iemand onlangs in dit verband opmerkte, dat één mensch dikwijls een heele keten van invloeden in werking heeft ge bracht, die niet eerder ophielden te werken, dan nadat de gewenschte hervorming was tot stand gebracht. Een verstandig man is hy, die zjjn gedachten weet te veranderen, dat wil zeggen, die, steeds in wjjsheid en ervaring groeiende, heden anders weet te denken, wanneer hjj begrijpt dat hQ gisteren in het ongelyk was. Want het Is niet alleen van belang dat we er een eigen meaning, een ZO’N ASPIRIENTJE HELPT TOCH MAAR WORKUM, 16 September 1935. He denavond half acht kwam de Raad onzer gemeente in spoedeischende vergadering byeen. Het eenigst punt van de agenda was Verbetering Stationsweg. Na de opening herinnerde de voor zitter er aan dat in een vorige ver gadering met 7 tegen 4 stemmen in principe besloten was tot een grondi ge verbetering van den Stationsweg. De kosten waren toen geiaamd op f6000. Verder deelt spr. mede dat de gem.-architect desgevraagd een aan bieding heeft ontvangen van de Noord-Nederlandsche Wegenbouw te Harlingen. In die aanbieding wordt plm. 100 M. van den weg, aan de stadzQde, buiten beschouwing gelaten. Van de overige 700 M. zal een lengte van 400 M. bij 41/2 en 300 by 5 M., totaal een oppervlak van 3300 M2., waarvoor benoodigd 140 ton asphaltbinder, dik ingewalst worden met een deklaag van 4 c.M. De sa menstelling volgens het bestek van den weg Workum—Bols ward. Kosten f6760. Met kantsteenen aan weers zoden van den weg, verhoogt die kosten met f 180 voor elke kant. Over enkele weken zal het werk, dat in één week gereed kan zjjn, uitgevoerd kunnen worden. Waar het profiel van den weg zoowel in de lengte als in de breedte slecht is, advi seert de gem.-architect, ook uit finan cieel oogpunt, op deze aanbieding in te gaan, waarbij kantsteenen aan één zjjde voldoende zjjn. Van Ged. Staten is bericht ontvangen dat de Hoofdingenieur van de Prov. Waterstaat deze verbetering goed keurt, doch dat de weg dan aan beide-- zijden met kantsteenen moet worden tionsweg op de begroeting noodig opgesloten (2 x f 180), totaal kosten- zal zjjn, maar met eenige kosten moet bedrag dus f7120. In de laatste vijf toch wel rekening worden gehouden, jaren is aan onderhoud gemiddeld Spr. vindt het raadzaam om inlich- f800 per jaar besteed. Na deze ver- tingen by den architect van Wonse- betering zal de eerste jaren niets en x in lengte van jaren toch een aanmer kelijk minder bedrag voor onderhoud uitgegeven worden. De boomen zullen 18 Sept. De beslissingswedstrijd om het kampioenschap van de O. K. B. is deze week niet gesneeld, omdat onze korfbalclub „Jong Frisla” geen twaalftal by een kon krijgen en het weer was trouwens ook een beletsel geweest. Of de beslissing dit seizoen wel zal vallen, betwijfelen we, nu de herfst z’n intrede al gedaan schijnt te hebben. Volgende week Maandag, den 23sten September, zal het 10 jaar geleden zyn dat de korfbalclub „Jong Frisla” werd opgericht, welk feit dezen win ter op eenigszins feestelijke wyze herdacht zal worden. Alsdan zal na der op het wel en wee en op de behaalde successen van de jubi- leerende vereeniging worden terug gekomen. Voor een dergelQke vereen, toch is een 10-jarig bestaan een ge beurtenis, die men niet ongemerkt voorbij ma£ laten gaan. Het is nu in elk geval wel een felicitatie waard, met de aanmoediging om zoo nog vele jaren door te gaan. van de voorgestelde wegbewer- king. Dat ligt al by na 10 jaar en de eerste jaren zal men daar aan nog geen onkosten krjjgen. By het wegenonderhoud in Wonsera deel is men zeer royaal met materi ën daar wordt steeds een wals ge bruikt, doch er komen even goed kuilen in de weg en het kost handen vol geld. Het mooiste maar ook het voordeeligsta is een goeie weg, dan zyn we er af. De heer Brandsma vindt dit toch te veel een risico-plan en zal er z’n stem dan ook niet aan geven. De heer Ferwerda verklaart zich op dit gebied een leek, maar uit de besprekingen is hem gebleken dat er ontzettend veel risico aan dit plan verbonden is en die risico kunnen we niet dragen. Daarom zou spr. het onderhoud op dezelfde wyze willen probeeren zooals dit geschiedt in Wonseradeel. De heer de Vries is van oordeel dat het risico tot een minimum be perkt is. Voor de Stationsweg wordt dezelfde garantie gegeven als voor de Trekweg en de deklaag is van eenzelfde samenstelling. Wanneer er iets verkeerds is zal zich dat in de eerste drie jaren openbaren. De uit drukking van den heer Westendorp dat hy zich zou schamen om met het voorstel van B. en W. mee te gaan, noemt spr. wel wat lichtvaardig. De gem.-architect en de hoofdingenieur adviseeren als deskundigen tot deze finale verbetering, die spr., gezien de kosten dis reeds aan deze weg be steed zjjn en het resultaat daarvan, zeker in 't belang van de gemeente vindt en waarom hij dan ook het advies van B. en W. met warmte kan aanbevelen. De heer de Roest meent dat men de Stationsweg niet vergeleken kan met den Trekweg of Langelaan. Die wegen kostten immers ongeveer f24000 en f16000 per K.M. Het is zeer de vraag of de ondergrond wel hecht genoeg zal zyn. De heer de Vries merkt op dat de Stationsweg verkeerd ligt, maar overigens is het een goede inge reden weg. In verhouding is de Trekweg veel duurder, maar deze was erg on-egaal en moest omge ploegd en aanmerkelijk verbreed worden. Waar eertijds voor het gedeelte van de Geref. school naar Sirius plm. f4000 betaald is en dit aan de ver wachtingen beantwoord, is de heer Boersma er voor, dat ook het andere deel van de Stationsweg op die wyze verbeterd wordt. Het voorstel van B. en W. wordt hierna met 6 tegen 5 stemmen aan genomen. Voor de heeren Faber, Boersma, van Eymeren, Jonkman, de Vries en Gaastra. Tegen de heeren Ferwerda, Brandsma, de Roest, Hayte ma en Westendorp. De voorz. doet thans nog mede- deeling van een verzoek van het Provinciaal Electrlclteitsbedryf tot aankoop van de benoodigde grond, tegen f2 per M2., voor het bouwen van een transformatorhuisje op het terrein bij de voormalige ziekenbarak. Voor de gemeente zyn hieraan ver der geen kosten verbonden, terwijl het transformatorhuisje achter de kerk dan ontlast zal worden en geheel voor de plaatselyke distributie zal dienst doen. De heer Brandsma verwondert zich over de plaats en ziet liever dat de gemeente gratis terrein afstaat, wanneer dat gebouwtje bjjv. by de overweg naar het Heidenschap ge plaatst wordt. Dat vindt spr. prac- tischer met het oog op een eventueele electrificatie van het Heidenschap. De heer Gaastra weet mede te deelen dat deze transformator noodig is voor de fabriek van de N. V. v/h Tjebbes en Co. en één van grootere capaciteit zal worden, doch overigens wordt de Raad alleen verzocht een stukje grond te verkoopen en zal hiervoor wel de doelmatigste plaats gekozen zijn; in elk geval is dit enkel een aangelegenheid van het P.E.B. Op een vraag van den heer Jonk man of de fa. Tjebbes en Co. hier door bevoorrecht wordt by verder af wonenden, kan, hoewel het onaan nemelijk lijkt, niet met zekerheid worden geantwoord, daar dit uitslui tend zaken van het P.E.B. zijn. De heer Westendorp voelt wel iets voor het idee van den heer Brandsma ,.L .a FRISO. Pijnen van rheumatiek-aanvallen maken U soms machte loos. Neemt bij de eerste verschijnselen van zo'n aanval Aspirin. Ook U komt dan tot de conclusie: Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes v. 20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes v. 2 tabl. a 10 ets.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1935 | | pagina 1