Nieuws- en Advertentieblad
voor de Gemeenten Worfcum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz.
8b
■v Zo'n rheumaiiek1.
Distributie Goedkoops Groenten.
Distributie gekookt Rundvleesch.
No. 39
ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1935.
61ste Jaargang
Officieel Gedeelte.
ONZE OPINIE.
Plaatselijk Nieuws.
-Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45
bon no. 83.
hij dan ook het
FLORIS C.
De raad in het hart eens mans
is als diepe wateren, maar een
man van verstand zal dien uit
halen.
Die verstand bekomt, heeft zijne
ziel lief; hy neemt de verstan
digheid waar om het goede te
vinden.
ligt,
goede inge-
overtuiging op na houden, het is even
zeer van belang, dat we redenen heb
ben voor onze overtuiging. Menig
een weet op de keper beschouwd niet
eens precies waarom hij tot een be
paalde groep behoort of op een be
paalde partjj zjjn stem uitbrengt.
Sommigen hebben soms niet eens de
zaak heelemaal tot in al zijn conclu
sies doordacht.
Dit blad verschijnt des Za
terdags en kost per kwartaal
50 cents; franco per post
80 cents. Enkele Nos. 5 ets.
Ingezonden stukken Donder
dags voorm. in te zenden. Ad-
vertentiën tot uiterljjk Don
derdagsmorgens 12 uur, uit
gezonderd familieberichten
De kaarten voor de distributie van
goedkoope groenten aan werkloozen,
die zich daarvoor hebben aangemeld
zullen worden uitgereikt op Dinsdag
24 September a.s. des voormiddags
van 11 tot half 12 in het gebouw A.Z.
De kaarten kunnen alleen in ont
vangst worden genomen tegen con
tante betaling. De prijs varieert van
10—75 cent, naar gelang van het
aantal personen, waarvoor de kaart
geldig is.
Omtrent het gebruik der kaarten
en de verdere regeling der distributie
zullen by de uitreiking nadere in
lichtingen worden verstrekt.
Workum, den 19 September 1935.
Burgemeester en Wethouders
van Workum,
C. E. van KOETSVELD.
De Secretaris,
v. d. GOOT.
17 Sept. Benoemd tot kapelaan
te Utrecht de Weleerw. heer B. J.
Wilmink, alhier, in wiens plaats zal
treden de Weleerw. heer K. G. Th.
Meurs.
Maar de kwestie is, datdemeening
van collectiviteit der burgers ten
slotte de meening van een natie be
paalt. En zooals de natie denkt, zoo
is zy. De naties der wereld hadden
jaren en eeuwen gedacht in termen
.an militarisme, handelsnayver, ge
heime verdragen, afgunst, argwaan
en intrigue. Het gevolg was de wereld
oorlog, de meest vernietigende oorlog
die de menschheid nog ooit gekend
heeft en die noodig scheen te zyn
geweest om de gedachten der wereld
te veranderen. We dienen de verma
ning te aanvaarden, dat we moeten
voortgaan onze manier van denken te
veranderen. Het is immers meer dan
tyd dat we onze gedachten afwenden
van bewapening en vestigen op de
persoonlijke behoeften van den mensch.
De werkeloozen, de moede en ver
slagenen, de hongerenden en onbe-
schaafden moeten geholpen en gered
worden. De misdaad moet over
meesterd worden en uitgeroeid en
van voedingsbodem beroofd. Kinderen
moet het recht worden gegeven op
de allerbeste wQze en onder de beste
omstandigheden te worden opgevoed
en voorbereid voor het leven in de
maatschappij. Door gezond, zuiver en
eerljjk denken, door oprechtheid en
rechtschapenheid en moreele moed
kan zeker de beschaving gered
worden. Het komt er maar op aan
hoe we denken, op onze opinie...
(Nadruk verboden.)
De prjjs der Advertentiën
is van 1—5 regels 60 cents,
elke regel meer 7 cents
Grootere letters naar plaats
ruimte. Buiten Friesland,
uitgezonderd Familieberich
ten, 10 cents per regel.
Bij abonnement belangrijk
lager
radeel in te winnen.
De heer Faber merkt op dat het
gedeelte tot Sirius wel een duidelijk
bewjjs levert van de deugdzaamheid
In de week van 23 September—29
September 1935 is geldig
18 Sept. De voetbalcompetitie is
in de Zuidwesthoek nog niet begon
nen omdat contact gezocht is met de
Chr. Voetbalbond, waarbij nog slechts
enkele clubs «Qn aangesloten. Wan
neer men tot overeenstemming kan
komen, zal die samenwerking voor
beide bonden een uitkomst zijn en
kan op een meer afwisselend compe
titie programma worden gerekend.
Voor Zaterdag a s. is het weer het
2e elftal van „Stormvogels”, dat aan
seriewedstrflden te Warns hoopt deel
te nemen.
16 Sept. Zaterdagmiddag j.l. werd
op de Groote Gaast- en Zandmeer de
laatste onderlinge zeilwedstrijd ge
houden. De deelname aan deze maan-
delyksche wedstrijden wordt steeds
grooter, zoodat het bestuur hoopt ook
in het volgend seizoen regelmatig
deze aardige sportmiddagen te orga-
niseeren. Er werd gezeild in 5 klassen
en de zeer stijve bries gaf de be
manningen handen vol werk. Nadat
drie routes waren gezeild kon de
wedstrijdcommissie de volgende jacht-
eigenaars een prjjs toekennen.
Larken. Ie prijs „Henny” van Jac.
Reinstra, Koudum. 2e prijs „Johanna"
van Teo Deden, Bakhuizen.
KI. Schouwen. Ie Drys „4 Broerren"
van W. de Jong, Koudum. 2e prijs
„Zeillust“ van Dr. Tromp Visser,
Warns.
Gr. Schouwen. Ie prijs Jacob de
Boer, onder Workum.
16 M2. B.M.’s. Ie prijs „Horzea“ van
W. Valk, Workum. 2e prijs „Njord“
van S. A. Visser, Workum. 3e prijs
„Markol“ van O. de Roos, Workum.
Invitatieklasse. Ie prijs S. Haagsma,
Oudega (W.) 2e prijs I. Dijkstra,
Koudum.
en zou daarom overleg willen plegen
met het P.E.B.
Ook de heer Jonkman had gaarne
dat de beslissing tot de volgende
vergadering werd uitgesteld.
Een desbetreffend voorstel wordt,
hoewel enkele leden zeggen het nut
er niet van in te zien, met algemeens
stemmen aangenomen.
De heer Ferwerda vraagt aan het
einde van de vergadering nog even
hoe by de Stationswegverbetering het
verkeer geregeld zal worden.
De voorz. vermoedt dat in elk ge
val het zwaar verkeer over Koudum
zal moeten rijden, en dat klein incon
venient zal men zich zeker gaarne
getroosten voor het later te ontvangen
douceurtje, n.l. een soliede weg. Ove
rigens zal het Dagelyksch Bestuur te
zijner tyd bepalen welk verkeer al en
niet is toegestaan.
Hierna sluiting.
vermoedelyk geen schade aan den
weg doen, daar de bodemgesteldheid
ter plaatse zóó is, dat de boomwor
tels zich meer naar de diepte werken.
Het verdient aanbeveling dat het ver
keer over den weg gedurende een
dag of drie gesloten wordt, aldus de
burgemeester.
De heer Haytema merkt op dat hy
in de vorige vergadering tegen die
dure verbetering wastoen ging het
over een bedrag van f6000 voor de
geheele Stationsweg en nu over een
kleiner stuk, dat toch nog f7000 zal
komen te kosten. Meende men dat het
verkeer geen hinder zou ondervin
den, nü wordt voorgesteld de weg
eenige dagen te sluiten en als gevolg
hiervan veel kosten aan de weg
langs het vierkant; derhalve is spr.
er thans ook volstrekt tegen.
De heer Boersma geeft in overwe
ging het vierkant te sluiten voor
zwaar verkeerde melkauto’s zouden
die dagen wel over Koudum kunnen
rijden en van de lichte luxe auto’s
zal de weg zeker niet veel te lyden
hebben.
De heer de Roest vindt het lang
niet zeker dat deze verbetering af
doende is, omdat de ondergrond gelijk
blyft. Het bedrag is hoog voor dit
gedeelte van den Stationsweg, waar
langs weinig verkeer gaat dan alleen
naar het station, wanneer de weg
Koudum—Nieuwe Aanleg binnenkort
klaar zal zijn en bovendien zal er
voor het geheele vierkant nog wel
een paar duizend gulden voor onder
houd bij komen.
De heer Brandsma zag ook liever
dat de Stationsweg op eenvoudiger
wyze werd verbeterd, zooals byv. de
wegen in Wonseradeel onderhouden
worden, die in goeden staat zyn en
zeker veel minder kosten.
De heer de Vries meent dat men
nu niet op de discussie van de vorige
vergadering moet terugkomen; toen
is in principe besloten tot afdoende
verbetering en al zyn de kosten wel
even hooger, de lengte van het te
verbeteren stuk is dezelfde.
De heer Faber kan geheel met het
advies van B. en W. meegaan, want
dat is voor de gemeente het voordee-
ligst. We kragen dan immers een
mooie nieuwe weg, die aan rente en
afschrijving over 20 jaar, ongeveer
f700 per jaar kost, terwyl de laatste
5 jaar gemiddeld f800 is uitgegeven
en de weg desondanks nog in slechten
staat gebleven is. Wanneer de weg
naar Koudum klaar is, zal die het
verkeer langs den Stationsweg niet
noemenswaard ontlasten. Door Ged.
Staten wordt deze verbetering blyk
baar ook wel noodig geoordeeld en
niet als luxe beschouwd, want dan
zou die goedkeuring zeker niet aan
dit plan gegeven worden.
De heer Westendorp vindt het wel
een luxe-post en zou het een schande
voor de gemeente noemen, wanneer
dat bedrag, waarvoor veel meer
arbeid verricht kan worden, aan
materiaal voor verbetering besteed
werd.
De heer Haytema merkt op dat de
aannemer slechts 3 jaar garantie
geeft en de heer Faber noemt al 20
jaar, waarin zoo goed als niets aan
die weg zou behoeven te gebeuren.
Er wordt ook wel telkens over de
slechte toestand van den Stationsweg
gesproken, alsof die bijna onberijd
baar en levensgevaarlijk was voor
het verkeer, maar zoo erg is het
lang nietde weg is behoorlek,
vindt spr.
De voorz. wjjst er op dat de ga
rantie van den aannemer alleen geldt
voor fouten van aanleg.
De heer de Roest kan zich niet
vereenigen met het gesprokene van
den heer Faber. Deze laat het voor
komen alsof de eerste 20 jaar geen
bedrag voor onderhoud van den Sta-
16 Sept. J.l. Zaterdagavond ge
raakte aan de Makkumerdyk nabij
de brug van het Tellefennepad een
luxe auto uit Lemmer te water. De
auto sloeg over de kop en kwam
ondersteboven in de ondiepe dijk-
yaart terecht. De drie inzittende
jongemannen konden zich echter
spoedig uit hun benarde positie be-
vryden, doch liepen daarby wel
eenige snQwonden en schrammen op.
SPREUKEN.
Wanneer men een vergelijking
trekt tusschen den huldigen tyd en
dien van een twintig jaar geleden ten
aanzien van de mogelijkheid van de
massa der menschen, om zich een
opinie te kunnen vormen omtrent het
wereldgebeuren, dan blijkt ook in dit
opzicht onze tegenwoordige tyd van
enorme vooruitgang te getuigen. Door
radio en film, door sterk verbeterde
verkeersmiddelen die een intensief
contact tusschen de volken mogelyk
hebben gemaakt, zfjn talloozen in
staat, zich een eigen opinie te vormen
omtrent hetgeen er in de wereld voor
valt, omtrent andere volken en naties.
En daarmee hebben talloozen een
beter inzicht gekregen in de nooden
en behoeften van onzen tyd. Dit is
van groot belang, juist ter oplossing
van de vele problemen, waarvoor
de wereld zich geplaatst ziet.
Waarom, kan men vragen, is onZe
opinie feitelyk van zooveel beteeke-
nls Ik kan toch de wereld niet ver
anderen, zou een pessimist kunnen
zeggen. Inderdaad, in een slag kan
men de wereld niet veranderen. Maar
het is niettemin van het grootste
belang, dat de menschen leeren na
denken en ernstig nadenken en juist
nadenken over de dingen, opdat hun
gedachten hunne daden zullen be
ïnvloeden en daarmee kleur en in
houd aan hunne dagen zullen geven.
Want wat gebeurt er eigenlijk in een
goede, democratische regeerings-
vorm? Dan heeft ieder mensch voor
zich zelf te denken, en deze denkende
individuen kiezen hun vertegenwoor
digers, in wier optreden en daden als
het ware het volkssentiment kristal
liseert tot wetten.
Alles goed en wel, kan iemand zeg
gen, maar wat kan de enkeling feitelijk
voor invloed uitoefenen, wat doet het
er toe, wat ik denk? Wel, eenheele-
boel. Het is inderdaad juist, wat iemand
onlangs in dit verband opmerkte, dat
één mensch dikwijls een heele keten
van invloeden in werking heeft ge
bracht, die niet eerder ophielden te
werken, dan nadat de gewenschte
hervorming was tot stand gebracht.
Een verstandig man is hy, die zjjn
gedachten weet te veranderen, dat
wil zeggen, die, steeds in wjjsheid en
ervaring groeiende, heden anders
weet te denken, wanneer hjj begrijpt
dat hQ gisteren in het ongelyk was.
Want het Is niet alleen van belang
dat we er een eigen meaning, een
ZO’N ASPIRIENTJE HELPT TOCH MAAR
WORKUM, 16 September 1935. He
denavond half acht kwam de Raad
onzer gemeente in spoedeischende
vergadering byeen. Het eenigst punt
van de agenda was Verbetering
Stationsweg.
Na de opening herinnerde de voor
zitter er aan dat in een vorige ver
gadering met 7 tegen 4 stemmen in
principe besloten was tot een grondi
ge verbetering van den Stationsweg.
De kosten waren toen geiaamd op
f6000. Verder deelt spr. mede dat de
gem.-architect desgevraagd een aan
bieding heeft ontvangen van de
Noord-Nederlandsche Wegenbouw te
Harlingen. In die aanbieding wordt
plm. 100 M. van den weg, aan de
stadzQde, buiten beschouwing gelaten.
Van de overige 700 M. zal een
lengte van 400 M. bij 41/2 en 300
by 5 M., totaal een oppervlak van
3300 M2., waarvoor benoodigd 140 ton
asphaltbinder, dik ingewalst worden
met een deklaag van 4 c.M. De sa
menstelling volgens het bestek van
den weg Workum—Bols ward. Kosten
f6760. Met kantsteenen aan weers
zoden van den weg, verhoogt die
kosten met f 180 voor elke kant. Over
enkele weken zal het werk, dat in
één week gereed kan zjjn, uitgevoerd
kunnen worden. Waar het profiel
van den weg zoowel in de lengte
als in de breedte slecht is, advi
seert de gem.-architect, ook uit finan
cieel oogpunt, op deze aanbieding in
te gaan, waarbij kantsteenen aan
één zjjde voldoende zjjn. Van Ged.
Staten is bericht ontvangen dat
de Hoofdingenieur van de Prov.
Waterstaat deze verbetering goed
keurt, doch dat de weg dan aan beide--
zijden met kantsteenen moet worden tionsweg op de begroeting noodig
opgesloten (2 x f 180), totaal kosten- zal zjjn, maar met eenige kosten moet
bedrag dus f7120. In de laatste vijf toch wel rekening worden gehouden,
jaren is aan onderhoud gemiddeld Spr. vindt het raadzaam om inlich-
f800 per jaar besteed. Na deze ver- tingen by den architect van Wonse-
betering zal de eerste jaren niets en x
in lengte van jaren toch een aanmer
kelijk minder bedrag voor onderhoud
uitgegeven worden. De boomen zullen
18 Sept. De beslissingswedstrijd
om het kampioenschap van de O. K.
B. is deze week niet gesneeld, omdat
onze korfbalclub „Jong Frisla” geen
twaalftal by een kon krijgen en het
weer was trouwens ook een beletsel
geweest. Of de beslissing dit seizoen
wel zal vallen, betwijfelen we, nu de
herfst z’n intrede al gedaan schijnt
te hebben.
Volgende week Maandag, den 23sten
September, zal het 10 jaar geleden
zyn dat de korfbalclub „Jong Frisla”
werd opgericht, welk feit dezen win
ter op eenigszins feestelijke wyze
herdacht zal worden. Alsdan zal na
der op het wel en wee en op de
behaalde successen van de jubi-
leerende vereeniging worden terug
gekomen. Voor een dergelQke vereen,
toch is een 10-jarig bestaan een ge
beurtenis, die men niet ongemerkt
voorbij ma£ laten gaan. Het is nu in
elk geval wel een felicitatie waard,
met de aanmoediging om zoo nog
vele jaren door te gaan.
van de voorgestelde wegbewer-
king. Dat ligt al by na 10 jaar en
de eerste jaren zal men daar
aan nog geen onkosten krjjgen.
By het wegenonderhoud in Wonsera
deel is men zeer royaal met materi
ën daar wordt steeds een wals ge
bruikt, doch er komen even goed
kuilen in de weg en het kost handen
vol geld. Het mooiste maar ook het
voordeeligsta is een goeie weg, dan
zyn we er af.
De heer Brandsma vindt dit toch
te veel een risico-plan en zal er z’n
stem dan ook niet aan geven.
De heer Ferwerda verklaart zich
op dit gebied een leek, maar uit de
besprekingen is hem gebleken dat er
ontzettend veel risico aan dit plan
verbonden is en die risico kunnen we
niet dragen. Daarom zou spr. het
onderhoud op dezelfde wyze willen
probeeren zooals dit geschiedt in
Wonseradeel.
De heer de Vries is van oordeel
dat het risico tot een minimum be
perkt is. Voor de Stationsweg wordt
dezelfde garantie gegeven als voor
de Trekweg en de deklaag is van
eenzelfde samenstelling. Wanneer er
iets verkeerds is zal zich dat in de
eerste drie jaren openbaren. De uit
drukking van den heer Westendorp
dat hy zich zou schamen om met het
voorstel van B. en W. mee te gaan,
noemt spr. wel wat lichtvaardig. De
gem.-architect en de hoofdingenieur
adviseeren als deskundigen tot deze
finale verbetering, die spr., gezien de
kosten dis reeds aan deze weg be
steed zjjn en het resultaat daarvan,
zeker in 't belang van de gemeente
vindt en waarom hij dan ook het
advies van B. en W. met warmte
kan aanbevelen.
De heer de Roest meent dat men
de Stationsweg niet vergeleken kan
met den Trekweg of Langelaan. Die
wegen kostten immers ongeveer
f24000 en f16000 per K.M. Het is
zeer de vraag of de ondergrond wel
hecht genoeg zal zyn.
De heer de Vries merkt op dat de
Stationsweg verkeerd ligt, maar
overigens is het een goede inge
reden weg. In verhouding is de
Trekweg veel duurder, maar deze
was erg on-egaal en moest omge
ploegd en aanmerkelijk verbreed
worden.
Waar eertijds voor het gedeelte
van de Geref. school naar Sirius plm.
f4000 betaald is en dit aan de ver
wachtingen beantwoord, is de heer
Boersma er voor, dat ook het andere
deel van de Stationsweg op die wyze
verbeterd wordt.
Het voorstel van B. en W. wordt
hierna met 6 tegen 5 stemmen aan
genomen. Voor de heeren Faber,
Boersma, van Eymeren, Jonkman, de
Vries en Gaastra. Tegen de heeren
Ferwerda, Brandsma, de Roest, Hayte
ma en Westendorp.
De voorz. doet thans nog mede-
deeling van een verzoek van het
Provinciaal Electrlclteitsbedryf tot
aankoop van de benoodigde grond,
tegen f2 per M2., voor het bouwen
van een transformatorhuisje op het
terrein bij de voormalige ziekenbarak.
Voor de gemeente zyn hieraan ver
der geen kosten verbonden, terwijl
het transformatorhuisje achter de kerk
dan ontlast zal worden en geheel
voor de plaatselyke distributie zal
dienst doen.
De heer Brandsma verwondert
zich over de plaats en ziet liever dat
de gemeente gratis terrein afstaat,
wanneer dat gebouwtje bjjv. by de
overweg naar het Heidenschap ge
plaatst wordt. Dat vindt spr. prac-
tischer met het oog op een eventueele
electrificatie van het Heidenschap.
De heer Gaastra weet mede te
deelen dat deze transformator noodig
is voor de fabriek van de N. V. v/h
Tjebbes en Co. en één van grootere
capaciteit zal worden, doch overigens
wordt de Raad alleen verzocht een
stukje grond te verkoopen en zal
hiervoor wel de doelmatigste plaats
gekozen zijn; in elk geval is dit
enkel een aangelegenheid van het
P.E.B.
Op een vraag van den heer Jonk
man of de fa. Tjebbes en Co. hier
door bevoorrecht wordt by verder
af wonenden, kan, hoewel het onaan
nemelijk lijkt, niet met zekerheid
worden geantwoord, daar dit uitslui
tend zaken van het P.E.B. zijn.
De heer Westendorp voelt wel iets
voor het idee van den heer Brandsma
,.L .a
FRISO.
Pijnen van rheumatiek-aanvallen maken U soms machte
loos. Neemt bij de eerste verschijnselen van zo'n
aanval Aspirin. Ook U komt dan tot de conclusie:
Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes v. 20 tabl. 70 ets. en oranjezakjes v. 2 tabl. a 10 ets.