H.H. WINKELIERS! r Burgemeester D E GROTE ATTRACTIE AAN DE MICA VERBONDEN s W. H. VAN DER WERF De zaak voor Peulvruchten u te F E Ie prijs 1 LAND- of WEEKEND-HUIS (u bouwen volgens teekening door winnaar aan te wijzen, mits de grond niet duurder kost dan f 1000 -, dus land- of weekend-huis plus f 1OOO. No. iste Jaargang i a s u Waardebonnen waardebonnen van aa Beleefd aanbevelend rist nk- te Maandag 14 October 1935 10 10 20 100 100 200 sag ge ien oae- is eur zt): Wed. R. S. BOUMA A. BRANDSMA O. DIJKSTRA P. EILING E. EILING P. FABER P. FLAPPER J. FLAPPER een ver- J. SIKKES Wed. P. VELDMAN J. VELDMAN P. VOGELZANG S. DE VRIES (Warenhuis) W. II. VAN DER WERF A. ZEIJLSTRA Hzn. Ik oer Wk de, ge- an- tig niet pita nee wijl aar an? ge- ras. len. >or- zou at? uw de f 100.- - 50.- - 25.— ZEER GROOTÉ PR'JZENLANDHUIS LUXE FORD AMEUBLEMENTEN ENZ. IJ. FLAPPER R. FLAPPER D. GRAAFSMA T. GAASTRA Bz. R. GIELSTRA L. DE HAAN J. D. DE JAGER G. DE JONG DEELNEMERS: Wed. J. DE JONGE B. JONGSTRA J. v. DOUWEN KUIPERS L. MENSONIDES R. VAN DER MEER J. REKERS W. J. RIEMERSMA E. J. ROBIJNS len. je Deze prijzen zijn reeds belangstelling en Doe ook Gif in de vreemde niet Wat thans Uw eigen plaats U biedt T R DF TONG IN ADMINISTRATIE - Noord A 48 BILLIJKE TARIEVEN De dagen van de betrekkelijke wel vaart of schijnwelvaart voor iedereen zijn voorbij. De tijden zijn ernstiger geworden. Voor de middenstand is de strijd aan gebroken om het naakte bestaan. Hoe betreurenswaardig de econo mische toestand ook moet heten, voor de middenstand is er in al deze zwarte misère dit sprankje licht, dat nu de middenstand begrijpt te moeten opkomen voor zijn stand, de handen ineen te moeten slaan, van zich te moeten laten horen, te moeten tim meren aan de weg, een beroep te moeten doen, krachtig, luid en ge motiveerd, op de gunst van het publiek 1 Joris Goedbloed-Middenstand is wakker geworden. Hij neemt geen genoegen meer met verwaarlozing onder toekenning van vergulde titels. Hij vraagt daadwerkelijke steunen zakelijke waardering. En het publiek-1935 begrijpt en waardeert die veranderde houding! Het publiek-1929 begreep niets van een middenstand en voelde niets voor een middenstand, die ingedommeld Toen was de middenstand de steunt pilaar van de staat en de ruggegraa- van de maatschappij. Bij alle mogelijke gelegenheden, te pas en te onpas, werd hij als zodanig uitgekreten. Als om strijd beijverden zich de autoriteiten om de middenstand met mooie titels te vereren. Maar daarbij bleef het dan ook. De middenstand genoot in de pu blieke waardering meer de schijn dan het wezen. Ondanks alle mooie woorden over zijn maatschappelijke betekenis en zijn onmisbaarheid liet hij zich in een hoek dringen, door het groot-kapitaal, en steeds meer kaas van zijn brood eten door de andere bedrijfsvormen in het economische leven. Dat in een hoek dringen was voor een deel de schuld van de midden stand zelf. Maar zijn ongelukkige positie in de waardering van het assepoetstersplaats in publiek, zijn het huis der maatschappij, had de middenstand geheel aan zich zelf te wijten. Hoe anders is dit nu geworden! Arbeid en landbouw zijn, evenals groothandel en industrie, gebaat bij een gezonde middenstand. Arbeider, landbouwer, ambtenaar en groot-werkgever hebben waarde ring voor den middenstander, die ge leerd heeft evenals zij de strijd voor zijn belangen en bestaan zelf te voeren. Het is inderdaad niet nodig, dat arbeiders of landbouwers langs coöpe ratieven weg een taak overnemen, die door de middenstand behoorlijk wordt vervuld. De betekenis en de onmisbaarheid van de middenstand is inderdaad geen schijn maar wezen. De middenstand is inderdaad een nuttige schakel in de maatschappij. Daarom de veranderde houding van Koning Publiek! Daarom: Pro Middenstand! Mr. F. J. H. BACH, Directeur Bureau Ned. R.-K. Middenstandsbond. In tijden van depressie. Niemand zal ontkennen, dat wij le ven in een tijd van algemene depres sie en ook de middenstand gevoelt ongetwijfeld voor een niet gering deel, hoe sterk ook in het zakenleven dus die depressie werkt. Het klinkt daarom als een lied der hoop, dat in Nederland bij de mid denstand de geestkracht niet is inge zonken, doch integendeel wordt, als met vernieuwde kracht, de strijd om het bestaan weer aangebondên en door het organiseren van een Natio nale MICA laat men zien, wat de middenstand vermag. De middenstand toch heeft tot taak de wereld te dienen. In het tegenwoordige distributie proces is hij het, die zorgt, dat alles wat voor levensonderhoud nodig is, onder het bereik dei’ verbruikers wordt gebracht, Hij doet dat met grote zorg en toewijding en is, dik wijls met vrouw en kinderen, van de vroege morgen tot de late avond bezig, zijn taak zo goed mogelijk te vervullen. Heel vaak brengt zijn arbeid hem slechts «en eenvoudig, sober bestaan. Een bestaan, waarin hij toch geluk kig en tevreden kan zijn. De verkoopweken geven een dui delijk beeld, dat bij de middenstand nog de gezonde, goede gedachte leeft, die de oude gilden hadden, n.m.L: te zorgen voor goede betrouwbare kwa liteiten, die tegen matige prijzen worden verkocht. Een verkoop- en winkelweek is een geschikte gelegenheid om het publiek te doen zien, wat de middenstand kan, wat de winkelstand in Workum bren gen kan. Verkoopdagen geven ook de gele genheid om de verschillende delen der bevolking nader tot elkander te brengen en elkander te leren verstaan. Ook de komende MICA zal daar ongetwijfeld toe bijdragen. Moge ook nu weer de heerlijke moed van de Nederlandse midden stand leiden tot een geleidelijke op leving van het zakenleven, dat zich aanpast aan de eigenaardige toestan den van de tegenwoordige tijd. K. MEIMA, Leider van het Centraal Bureau van de Christelijke Middenstand. Pro Middenstand. Pro juventute. Voor de jeugd! Pro senectute. Voor de grijsheid! Pro patria. Voor het vaderland Ja, waarom niet „Pro middenstand?” Het lijdt geen twijfel, of brede groe pen Nederlanders denken op het ogenblik heel anders, heel wat beter, heel wat gunstiger over de midden stand dan nog slechts enkele jaren geleden. itte zer ikt. tan LQk es- ira tel- een een en verder: f 10.- - 5.- - 2.50 ten ien sen izy 3EQ. Ik me ng, det scheen en te goedzakkig om voor zijn belangen op te komen. Het publiek-1935 begrijpt en waar deert de middenstand, die opzijnqui vive is en die de strijd voor zijn be langen ter hand heeft genomen. De middenstand, het kleinbedrijf in detailhandel en ambacht, verdient inderdaad de steun van ieder wel denkende in zijn strijd tegen over woekering en verdringing door het groot-kapitaal. Het zou inderdaad niet goed zijn, het zou niet zijn in het algemeen be lang, als de middenstand door enkele mammouthbedryven, door het groot kapitaal, werd overwoekerd en ver drongen. De middenstand verdient de steun van het publiek te meer omdat hij zelf zo krachtig de strijd tegen on kunde en laksheid in eigen kring, de strijd ook tegen de beunhazerij en onbekwaamheid, ter hand heeft ge nomen. De ene maatschappelijke groep kan het alleen goed gaan, als ook do an dere welvaart heeft. Leven en laten leven! Het publiek en de reclame. Zelfs de goedmoedigste mens is critisch aangelegd, maar die goed moedige mens zal zich niet in zovele woorden uiten; het lijkt dan, dat hij niet critisch is, doch onderbewust voltrekt zich een proces, waardoor een zaak naar deze of gene zijde be slist wordt. Critisch is de adspirant-koopster (of koper) en met recht, want zij kent haar behoeftenzij dient evenwel de juiste plaats te vinden. Als nu de zakenman zegt: bij mij is de juiste plaats, dan „gelooft” dè koopster dat wel en zij vraagt zich af: waarom? Zij wenscht een ver klaring. Een verklaring nu kan zijn verklaring in woorden of een klaring door gevoel. Een voorbeeld van dit laatstede koopster komt in een winkel, voelt de rustige sfeer aan, vindt het aangenaam, alles maakt een prettige indruk op haar; de be diening is vlot, zij is overtuigd, dat zij hier goed terecht is, zonder dat ze wat gekocht heeft. Dit wil ik overtuiging door gevoel noemen. Maar dat is een overtuiging door gevoel, die ze in de winkel kreeg zij moet evenwel die overtuiging reeds vóór die tijd hebben. U voelt hieruit, hoe groot de moei lijkheid is, reclame zodanig te ma ken, dat zij 1) die overtuiging bij brengt; 2) binnen de financiële per ken blijft; 3) een eenheid met de zaak vormt en dus ten volle tot ver hoging bijdraagt. Ik zei zo juist, 1) die overtuiging bijbrengt. Nu wil het geval, dat men vaak die overtuiging niet bijgebracht wenst, dat men steeds maar weer afvliegt op het licht als een vlieg, die uiteindelijk zijn vleugels zal bran den. Doch als het publiek zich de moeite in zijn eigen voordeel wil getroosten, dan zal het de goede plaats vinden en dan zal het die onmisbare overtuiging krijgen. Moge de MICA de adspirant-koopster hel pen den middenstandswinkelier en den middenstandsvakpatroon te waar deren en hun diensten op juiste waar de te schatten. Bij het maken van de MICA-puzzle heb'ik gestreefd aan het publiek te leren, wat de middenstand beduidt, dat er zo talrijk vele branches zijn, maar ik moet erop wijzen, dat er verschillende branches zijn, die niet op de puzzle voorkomen en die toch voor het publiek zeer waardevol zijn. Men kan nu eenmaal alles niet in een kort bestek schrijven of illustre ren. Het is waar, dat het publiek zich niet kan bemoeien met de taak van den winkelier, het wenst bevre diging. De klant is koning, en de winkelier is dienaar, doch een onmis bare dienaar, want hoe zwaar zou het hedendaagse publiek het hebben, indien er niet de onmisbare schakel wasdie onmisbare schakel heet middenstandswinkelier en midden standsvakpatroon. De een kan niet zonder den andere, dusleve het publiek, leve de middenstandswinke lier, leve de middenstandsvakpatroon A. E. GELINK. Reclame-adviseur van den Kon. Ned, Middenstandsbond, Wat onze over onze MICA zegt. In dezen zorgvollen tijd ver- keeren alle klassen en standen der maatschappij in zeer moeilijke omstandigheden. Ook met den Middenstand is dat in hooge mate het geval. Het verdient waardeering dat onder den druk der tijdsomstan- digheden de Middenstand niet i zuchtend blijft stilzitten, maar zich j daartegen weert met alle macht, i Zulk een poging tot verweer zien wij ook weder in deze MICA”-beweging. Gaarne voldoe ik aan het ver zoek, om voor het welslagen van deze poging aller medewer king te vragen. C E. VAN KOETSVELD. Bij aankoop van elke 50 cent bij een Mica-deelnemer (herkenbaar aan het Mica-raambiljet), krijgt de koper een Micaatje, een prijs puzzle-stukje. 12 verschillende Micaatjes moet U zien te krijgen; dat zal U niet moeilijk vallen, want de 12 stukjes worden U in gelijke hoeveelheden gedistribueerd. U zult dus gemakkelijk 12 verschillende Micaatjes krijgen, anders zult U even moeten ruilen met uw buurman. Bij uw leverancier kunt u gratis een rebus-formuiier ontvangen. Daar plakt u dus 12 verschil lende Micaatjes in de juiste volgorde op; één manier is maar mogelijk, dus ook dat zal geen moeilijkheden opleveren. Bij het oppiakken hebt u al gezien, dat ook nog even een rebus moet worden opgelost. De oplossing van de rebus schrijft u even op het formulier. U onderteekent dan het formulier en maakt nog even een slagzinnetje, of rijmpje of verhaaltje, op den Middenstand betrekking hebbende. Dat formulier levert U tenslotte in bij uw winkelier en wel uiterlijk MAANDAG 28 OCTOBER a.s., ’s avonds 8 uur U moogt natuurlijk ook 2, 3, 4 of meer formulieren inleveren, met resp. 24, 36, 48 enz. I Micaatjes. Hoe meer volgeplakte formulieren, hoe grooter Uw kans natuurlijk. Onder de goede oplossers voor puzzle en rebus worden dan de prijzen spoedigst na 26 October aangewezen. En wat voor prijzen. Verder: 1 Auto (Ford Luxe, de V-8), een Salon-ameublement, Huiskamer-ameubleirent, een Slaapkamer-ameublement, een Kano, Radio, een Stofzuiger, een Motorfiets van nu zeker, doch wij hebben reeds bericht ontvangen, dat door de enorme deelname BIJNA DUBBEL ZOVEEL PRIJZEN worden beschikbaar gesteld. Ml I DE MICA WORKUIV n n n w -.1 ■5 i -ƒ■ DOETMEE AAN DE GROOTE PR'JSPUZZLE

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1935 | | pagina 1