Nieuws- en Advertentieblad voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. w Luchtbeschermingsdienst. ZATERDAG 17 OCTOBER 1936. 62ste Jaargang No. 42 Officieel Gedeelte. Gemengd Nieuws. Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 Algemeen weekoverzicht Binnenland. Tom 3 wai li I I r a >ber en 1880 'der den ZQ, die j werkverscl Het ▼an i De Burgemeester van WORKUM roept personen op, die zich beschik baar willen stellen voor de genees kundige afdeeling van den luchtbe schermingsdienst. In aanmerking ko men zQ, die niet gewoon- of buiten gewoon dienstplichtig zQn en geen vrijwillige verbintenis bQ eenig mili tair corps hebben aangegaan. ZQ die deel willen nemen aan een opleidingscursus leiders Dr. de Walle en Dr. Hazevoet worden verzocht zich ten spoedigste zoo mogelQk voor a.s. Dinsdag ter secretarie op te geven. Workum, 15 October 1936. De Burgemeester voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN. e k ts e h, el •e. co et »n r- Ne- oet- het »or- ge- ige ior- 'an ialf en, Qa en, en en ke Br ut en in- p- gewond. ,df 40 De prQs der Advertentiën is van 15 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bij abonnement belangrijk lager Wijnkoop aan de regeering gesteld, zou er thans reeds een achterstand in de anthracietlevering der Limburgsche mijnen zijn van 10.000 ton. De heer Wijnkoop vreest, dat we bij een eventueelen strengen winter voor hooge prezen en voor een kolente kort zullen komen te staan. Daarom vraagt hfj faciliteiten voor den invoer van Belgische en Eugelsche kolen. Toch een R.A.I in 1937 De hoofdstad is wakker geschud door de dreiging, dat in het komende voorjaar de groote Amsterdamsche automobieltentoonstelling niet zou doorgaan, welke in het zakenleven, vooral door het talrijke vreemdelin- genbezoek, zooveel leven placht te brengen. Verschillende organisaties spannen zich in om de noodige ga ranties samen te brengen, welke voor een degelQken opzet worden vereischt. Er is thans weer alle kans, dat in Februari 1937 Amsterdam zijn R.A.I. zal hebben. Het zal trouwens zeer interessant zijn om te zien, welken invloed de devaluatie en het alge- meene herstel der bedrijvigheid op de automobielindustrie en -verkoop zal blijken te hebben gehad. Nieuwe aardappelsoort Komeet. Een plaatsvervanger voor De Wet? Door het Kweek veld van de Friesche Maatschappij Landbouw wordt dit jaar een nieuwe aardappelsoort in de handel gebracht, welke aldaar eenige jaren onder de aanduiding K 101 is geteeld en waaraan thans de naam Komeet is gegeven. Deze aardappel is in 1929 gewon nen uit een kruising van Eigenhei mer (moederplant) en Furore (vader- plant.) De Komeet geeft een tamelijk forsch gewas met groen loof dat vaak wat mozaïekachtig doorschemert. De rQptQd is eenige weken na Eigen heimer, doch aanmerkelijk vroeger dan van de Roode Star en komt overeen met de vroegere De Wet. Ook in verschillende andere opzichten vertoont De Komeet overeenkomst met De Wet. De knol wordt vri) groot van stuk, is rond van vorm, geel van schil en vrQ sterk geel van vleesch. De oogen zijn iets minder diep dan van De Wet. De deugd en smaak worden door de meeste proef nemers zeer geroemd en ook in dit opzicht geljjkt ze op De Wet, hoewel ze niet zoo vast is. De opbrengst is goed, de knollen zitten dicht bij de plant en zijn gemakkelQk te rooien. De ervaringen met De Komeet op zandgrond zijn minder gunstig. In tegenstelling met De Wet is de Ko meet onvatbaar voor wratziekte. Een aardappelsoort zonder fouten moet nog worth I- Dit blad verschQut des Za terdags en kost per kwartaal 50 cents; franco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad vertentiën tot uiterlijk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten H- De strijd voor... devaluatie. Men zal het misschien min of meer verwonderlijk vinden, maar óadanks de devaluatie van den gulden is aan den strijd van sommigen vóór de devaluatie geen einde gekomen. Van de week is het Comité voor Devalu atie nog te Den Haag in vergadering bijeen geweest en toen bleek, dat de devaluïsten nog geenszins zQn be vredigd door de totstandgekomen waardevermindering van den gulden. Inderdaad wordt het met den dag duidelijker, dat onze devaluatie, welke voor de anti-devaluïsten een groote teleurstelling was, de voorstanders van devaluatie niet heeft bevredigd. Die toestand is niet goed. De devaluïsten zQn van meening, dat de regeering slechts precies zoo ver is gegaan met de waardever mindering van den gulden, als de omstandigheden haar dwongen. En in geen geval ver genoeg om, naast de nadeelen van devaluatie, ook groote voordeelen te doen ontstaan. Voor dat laatste en dit was ook de meening van het vorenbedoelde Comité zou er ernstig naar ge streefd moeten worden om den gul den in een zoodanige verhouding te brengen tot het pond sterling, dat het Nederlandsche prijsniveau, het welk vóór de devaluatie zich nog verhield tot het wereldmarktniveau als 100 tot 70, daarmede in overeen stemming zal worden gebracht. Motieven van persoonlijke of nationale ijdelheid om den gulden niet of anders zoo weinig moge lijk te devalueeren, welke ons land in het verleden zoo onbe rekenbare schade hebben berok kend, mogen thans niet langer een rol spelen. Aldus is het oordeel van het Comité voor devaluatie, waarin verschillende hoogleeraren in de economische vak ken en een aantal groote fabrikanten zetelen. Geen mijn werkers» taking. In ons Limburgsch mQngebied dreigde ’n staking door een verslech tering van de arbeidsvoorwaarden aan de Oranje-Nassaumijnen. Thans echter heeft de mQn-directie aan het Dag. Bestuur van den R.-K. MQnwerkers- bond meegedeeld, dat om bedrQfs- technische redenen was overgegaan tot wijziging van de diensten op Zaterdag- en Zondagnacht. ZQ kon evenwel de bezwaren der arbeiders aanvoelen en daarom zou in het ver volg de Zaterdagnachtdienst worden gecombineerd met den Zaterdagmid- dagdienst, zoodat de Zondagnacht- dienst komt te vervallen. Het dagelQksch bestuur van den Ned. R.-K. Mijnwerkersbond verklaar- een regeling is getroffen, waardoor een stjjging van de prijs van het ongebuilde meel wordt voorkomen. Prins Bernhard en het Oranjehuis. In de Ned. Leeuw, het maandblac van het Kon. Ned. Genootschap voor geslacht- en wapenkunde, zQn twee geslachtstabellen opgenomen, waar van de eene de viervoudige afstam ming van prins Bernhard van Lippe Dreigend kolentekort? Het is geen wonder, dat de mijn directies thans liever geen conflict hebben, want de kolenposltie van Limburg is, dank zQ de devaluatie, sterk verbeterd. Men kan thans weer concurreeren met de Engelsche en Belgische anthraclet, die veel duurder is geworden en daarom haast nle meer wordt ingevoerd. Blijkens vragen, door hot Kamerlid Biesterfeld met Prins Willem I van Oranje aangeeft en de andere de naaste graad van bloedverwantschap tusschen Prinses Juliana en hem. Prins Bernhard stamt dubbel af zoowel van Louise Juliana, die met Frederik IV van de Paltz is getrouwd geweest als van Catharina Belgica, de gemalin van Philips LodewQk II van Hanau—Müuzenberg, belden dochters van Willem I en Charlotte de Bourbon—Montpensier. En zoowel Prinses Juliana als ?rlns Bernhard stammen af van Hendrik XXIV, graaf van Reuss- Jo ffritz uit zjjn in 1704 gesloten huwelijk met Marie Ellenore Emilie gravin van Promnitz-Dittersbach en wel de Prinses in de 7e graad (van vaderszijde) en de 8e graad (van moederszijde) en de Prins in de 8e graad. Daar heeft niemand aan gedacht... Een komische vergissing in de nieuwe verkeersvoorschriften. „Aan de definities, waarmee het Motor- en RQwielreglement begint, wordt nu o.m. de omschrijving van het begrip „dag” toegevoegd, dit ten einde In de artikelen de lange om schrijving „tusschen een half uur voor zonsopgang en een half uur na uitlegging van het begrip „dag", landarbeider W. Evers, die in een welke, gelijk uitdrukkelijk vermeld is, voor het geheele reglement geldt, heeft evenwel ten gevolge, dat.... degenen, die wegens overtreding van een der bepalingen een zeker aantal dagen hechtenisstraf krijgen, elke avond moeten worden vrijgelaten en elke ochtend in het Huis van Bewa ring dienen terug te keerenl Van harte zullen zQ zingen: „En waarom zullen we treuren...” gevolgd door: „Die Nacht gehórt uns..." Wij compllmenteeren, aldus voegt het Hbl. aan dit bericht toe, den spitsvondigen redacteur van De Auto kampioen, aan welk tijdschrift het bovenstaande is ontleend, met zQn geniale trouvaille. Bet IQkt ons rede lijk, in lichte overtredings-gevallen de daders te detineeren omtrent de donkere dagen vóór Kerstmis. BQ recidivisten is hechtenis in de zomer gemotiveerd: zQ leeren dan tevens vroeg opstaan. Onze wetgever schoon zelden consulent voor de planten-veredeling, de Komeet met gerustheid te kunnen aanbevelen. De Radio-Centrales en de omroep. De Radio-bode meldt dat door de Regeering per Koninklijk besluit vastgesteld is dat de Radio-Centrales per hoofd der aangeslotenen een be drag van f2.—per jaar zullen moeten betalen aan de N. O. Z. E. M. A., en dat de concessies voor vQf jaar, voor waardelijk voor tien jaar, zullen wor den verlengd. De f2.zullen niet terstond betaald worden, maar eerst in 1940, Voor 1936 zullen de radio-centrales echter reeds f0.25 per aangeslotene betalen, voor 1937 f1.25 en voor 1938 fl.50 en in 1939 f 1.75. Geen verhooging prijs van bruinbrood. «Ued’g °£n d’.‘ bXiTwM?.’- D“ r.g..rlng.per.dl.n.t m.ldt, d.t KJ*fey” lealg is opgelost. eenstemming met de maalbedrQven heeft toch nog wel iets met vader Homerus gemeen!... De brandstoffenbijslag. De minister van Sociale Zaken heeft een brief gericht tot de gemeen tebesturen, waarin hQ mededeelt, dat in het tijdvak van 1 November tot en met 3 April 1937, evenals de vorige winter is geschied, aan ondersteunde en bij een werkverschaffing geplaatste werkloozen een brandstoffenbQslag moet nog worden gekweekt, maar aan ten hoogste fl per week mag hen, die pr?» «ellen op een prima d T6r5r,tt vJor dere bBslag hïe'r no”™t aanmerking gehuwde en ongehuwde koetwlnner. en roorU zij, die de steun voor alleenwonenden ontvangen. Aan hen, die bQ anderen inwonen, mag geen brandstoffenbijslag worden verstrekt. De toekenning van brandstoffen bijslag aan ondersteunden mag in zooverre tot gevolg hebben dat de maximum-uitkeeringen worden, dat bQ geheele werkloosheid de som van steunbedrag en brandstoffenbijslag en bQ gedeeltelijke werkloosheid de som van het loon van den ondersteunde, het steunbedrag en de brandstoffen bijslag, ten hoogste bedraagt 95 pet. van het loon, dat de betrokken arbei der ten tfjde van de ondersteuning in het vrQe bedrQf zou kunnen ver dienen, indien hQ niet werkloos was. geen volle week bQ de ihaffing zijn geplaatst, dan wel periodiek zijn tewerkgesteld, kunnen de bijslag slechts ontvangen voor de dagen of weken, gedurende welke zQ bij de werkverschaffing ar beiden, bij bijv. 4 dagen plaatsing dus maximaal </e van een gulden. Ook deze winter mag, indien tijd, dat zjj zulks het meest noodlg bijv, door verstrekking van cokes van de gemeentegasfabriek of door aankoop van brandstoffenbQslag, het zij dat deze in geld dan wel in natura wordt verstrekt, niet meer worden toegekend dan voor een arbeidersge zin noodzakelijk geacht moet worden. Indien bijv, cokes wordt verstrekt tegen 50 ets. per h.l. en een hoeveel- ,- held van anderhalve h.l. per gezin voldoende geacht kan worden, dan mag niet meer dan anderhalve _h.l. beschikbaar worden gesteld, verschil tusschen de waarde laatstgenoemde hoeveelheid, 75 ets., en de maxlmum-bQslag van f 1, dus 25 cents, mag dan niet bovendien uitgekeerd worden, ook al zou bij uitbetaling van dat verschil het bovengenoemde percentage niet over schreden worden. érnstig auto-ongeluk bij Soerabaja. Ter hoogte van Pandaan, op den weg van Malang naar Soerabaja, is een two seater, waarin vier personen waren gezeten, tijdens het inhalen van een andere auto tegen een boom gebotst. De 35-jarige Carel Pietersen en de 25-jarlge Gustaaf Perie werden op slag gedood. Mej. S. P. von Franque- mont en de 22-jarige F. W. Perie werden zeer zwaar gewond. Mej. von Franquemont bestuurde de auto, hoewel zy niet in het bezit was van een rijbewijs. Alle betrokkenen waren werkzaam bij de gemeente Soerabaja. In een hooivork gevallen. Op het erf van de boerderij van de weduwe Kwakernaat te Alphen aan u den Rijn, heeft een droevig ongeluk zonsondergang” te vermijden. Deze plaats gehad. De ongeveer 26-jarige 1*1 tl A OTOrf n Cf wcin kifit floept a n «4 ««Vx a4 zl MA A Is1 amai 4 looiberg werk verrichtte, viel na beëindiging van zijn werkzaamheden n een z.g. voergat van een hoogte van 4 M. De man kwam op een hooivork terecht, met het noodlottig gevolg, dat de steel hem 40 cM. in het lichaam drong. Nadat een medicus de eerste hulp had verleend, is E., die ondraaglijke Pijnen leed, naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden overgebracht, waar hij aan de gevolgen is over- eden. Ernstig motor-ongeluk. Dinsdagavond tusschen 9 en 10 uur s een motorrijder, afkomstig uit Meyl (L.), tengevolge van slippen tegen een stilstaanden kermiswagen gereden op den Rijksweg Den Bosch —Tilburg, onder de gemeente Hel- voirt. De motorrijder kreeg slechts eenige ontvellingen. Z(jn verloofde, mej. J. Z., afkomstig uit Terheyden uitblinkend als_ elegant stylist j— (N.Br.), die op de duo zat, werd echter zeer ernstig Nadat geneeskundige hulp verleend is z(j naar het ziekenhuis te Den Bosch vervoerd, waar zfl kort na aankomst is overleden. Distributie van levensmiddelen aan werkloozen. In een openbare vergadering van de Kamer van Koophandel te Amster dam is goedgekeurd de verzending van een schrijven aan den Minister van Sociale Zaken inzake de distri butie van levensmiddelen aan werk loozen. De Kamer verzoekt daarin bjj verstrekking van levensmiddelen aan werkloozen met de belangen van den handeldrjjvenden middenstand, zoowel detaillisten als groothandelaren ten volle rekening te houden door de betrokken bedreven bij die distributie in te schakelen. Een 103-jarige. Mejuffrouw de wed. E. van der Mey —Snijders, in haar woonplaats WQk aan Zee beter bekend als „Opoe van der Mey”, hoopt Maandag a.s. haar 103den verjaardag te vieren. Verkeersonderwijs aan dienstplichtigen. Een gelukkig initiatief. Eenige tQd geleden verzocht de K.N.A.C. aan den minister van Defensie te bevorderen dat aan de militleplich- tigen tQdens hun eerste oefenlngstjjc eenvoudig verkeersonderwijs zal wor den gegeven. Daardoor zou aan een 20.000-tal jongelieden, juist op deleef- hebben een beter begrip van het wegverkeer en een beter besef van de verantwoordelijkheid om daaraan deel te nemen, kunnen worden bijge bracht. Het is n.l. gebleken, dat 27 pet. genomen, van de slachtoffers van verkeersonge vallen bestaan uit personen tusschen 19 en 29 jaar. Op de voorgrond stond dat met het oog op de beperkte oefe nt ngs tijd voor een dergelQk verkeers- onderwQs niet veel tijd beschikbaar zou kunnen z(jn, maar dat reeds en kele korte instructies en herhaald» aanwijzingen om ordelik en volgens de wettelflke voorschriften aan het verkeer deel te nemen, hun invloed ten goede niet zullen missen. Dit voorstel heeft weerklank ge vonden bi) de autoriteiten van land en zeemacht. Nu de ingrijpende wij zigingen van het motor- en rijwiel- reglement ztf n afgekomen, zal door de LN.A.C. een eenvoudige geïllustreerds rleine wegcode worden samengesteld en gratis beschikbaar worden gesteld voor het verkeersonderwijs aan dienst plichtigen. Het boekje zal dan met de specifiek militaire bepalingen worden aangevuld. Het wordt n.l. mogelQk geacht aan de hand daarvan aan de niliciens tQdens hun eerste oefenlngs- ;Qd het een en ander over het ver keer op de weg bQ te brengen. Te voren zullen door de K.N.A.C. aan de hand van het verkeersonderwQs- boekje en een verkeersfilm voor officieren en kader voordrachten en nadere besprekingen worden ge houden. Het laat zich dus aanzien, dat binnenkort leger en vloot meer nog dan tot dusver in de actie voor grootere verkeersveiligheid zullen worden ingeschakeld. Bereisde Roek Een treincontroleur der Ned. Spoor wegen schrQft aan „Spoor- en Tram wegen- DikwQls leest men in de pers van piloten, chauffours,stewardessen enz, die een millioen k.m. of een millioen mQl hebben afgelegd. Niemand komt echter op de gedachte, dat een con ducteur ook lange afstanden afiegt. Voor mQ self heb ik eens uitgerekend, hoeveel kilometer ik in mQn dienst jaren heb afgelegd (van 1898 tot 19£9 deed ik als conducteur en hoofd-con- ducteur dienst op snel- en D-treinen, van 1929 tot 1936 was ik werkzaam als treincontroleur). Volgens een nauwkeurige noteering legde ik ge middeld 275 k.m. per werkdag af. Het jaar geteld op 300 werkdagen, heb ik dus in 38 jaar ruim 3.000.000 k.m. afgelegd, d.w.z. 75 maal de omtrek van de aarde of ruim 3 maal een reis naar de maan en terug. En dat nog wel zonder eenig onge val. Met welken piloot of chauffeur zou dat na 3.000.000 k.m. ook bet ge val zQn? Da opening der Moerdljkbrug. Naar uit cfficieele bron gemeld wordt, zal de opening van de Moer- dQkbrug door H.M. de Koningin in da voormiddag van Zaterdag 12 Decem ber plaats hebben. Daarna zullen de talrQke autoriteiten en de deelnemers aan de diverse sterritten, clubtochten enz, uitgeschreven door de K.N.A.C., de A.N.W.B. en de B.B.N. de eerste rit over de brug maken. Te Breda zullen die dag groote festiviteiten plaats hebben. Monument voor H.M. de Koningin-Mocder. Het ligt in het voornemen van H.M. de Koningin om Woensdag 21 dezer te Soest de onthulling te verrichten van het monument ter nagedachtenis aan H.M. de Koningin-Moeder. Rijkscommissie van advies voor werkverschaffing in Friesland. De onlangs op initiatief van minister Slingenberg, in overleg met Gedepu teerde Staten van Friesland ingestelde RQkscommissie van advies voor werk verschaffing in onze provincie heeft deze week haar eerste vergadering gehouden. De commissie zal, te beginnen 3 November a.s., elke eerste en derde Dinsdag van de maand om 2 uur te Leeuwarden op het provinciehuis vergaderen. Besturen van gemeenten, water schappen en polders, kunnen gelegen heid krQgen eventueele voorstellen met de commissie te bespreken. Juist op tijd teruggekeerd. Uit Bosnlch Novi in Joego Slavië wordt gemeld, dat een boer, die in 1914 door de Russen gevangen na 22 weer in zQn woonplaats terugkëerda juist op de dag, dat zQn vrouw een nieuw huwelQk eenige aarzeling werd de kend i viel zQn vrouw hem in de armen. 11 was jaar afwezigheid ilaats terugkeerde I, dat zQn vrouw wilde aangaan. Na ige aarzeling werd de boer her- d en snikkend van aandoening J I.U.WVI Q i FRISO

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1936 | | pagina 1