Nieuws- en Advertentieblad ïoof de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz Openbare Bekendmaking. Oefening in de Luchtbescherming het voorschrijven van algemeene ge dragsregels noodzakelijk maakt; Luchtbeschermingsoefening. No. 43 ZATERDAG 24 OCTOBER 1936. 62ste Jaargang Officieel Gedeelte. Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 In is V. --- II- 1 dntd bllilt WWlUfc OU pvfc. UUUl Uö 1IUV1UV1U fcü' opening der vergadering, leidt dragen, zoodat 1/3 X 5/a Ve wederom woning tegen den wil van den bewo ner te betreden. (Wet betreffende bescherming tegen luchtaanvallen, artt. 12-16.) Workum, 20 October 1936. De Burgemeester voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN. a.s. om k ir n e st n i- n i. d k it d Q I- r r a FRISO. het onder ten 2e bepaalde n.l. dat de om ge- De prgs der Advertentiën Is van 15 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bjj abonnement belangrijk lager gemeente-architect het gevoelen van het College aan den hoofd-ingenieur kenbaar gemaakt en zijn de diver se mogelijkheden ampel besproken. Van het, in dat onderhoud, waarbij door den hoofd ingenieur de me dewerking van de provincie werd toegezegd en een voorafgaande prin cipieels uitspraak van Gedep Staten overbodig geacht werd, tot standgebrachte is het aanhangig ge maakte voorstel van ons College het onmiddellQk gevolg. In de overtui ging, dat het onverantwoord moet worden geacht b(j deze secundaire werkzaamheden ook maar iets aan zeker risico ondergeschikt te maken, wordt door ons College, met volledige instemming van den hoofd-ingenieur thans aan uwen Raad voorgesteld, voor de voor deze werkzaamheden ten laste van de gemeente komende kosten, fondsen beschikbaar te stellen tot een totaal bedrag van 14026 zijnde 1*3 van het totaal bedrag groot f12.078. Ik moge u nog toelichten, dat door de grootere breedte die vanwege de ge meente aan den weg wordt gegeven i/0 van het totaal bedrag van Prov. subsidie niet in aanmerking komt. Van het resteerende s'e gedeelte wordt 80 pCt. door de Provincie ge- de voorz. het te behandelen punt als volgt in Mijne Heeren. Van de bevoegdheid neergelegd in de artikelen 47 en 48 der gemeente wet heb ik gemeend gebruik te mo gen maken en u derhalve tot een spoedeischende vergadering van uwen laad op te moeten roepen daar het aunt van de agenda naar het oordeel van het College van Burgemeester en Wethouders geon uitstof van behan- 1 deling door den Raad gedoogt. Ware hier sprake van een nieuw 1 aan te vangen werk, do kwestie zou een geheel ander karakter dragen. Hier betreft het echter eenwerk.dat in een reeds eenigszins ver gevorderd stadium van voltooiing verkeert, ter wijl b(j deze afwerking zich omstan digheden voordoen, die ©ogenblikke lijk voorziening vereischen. Toen in de maand Augustus het Noord in behandeling was genomen zijn wij bij de uitvoering reeds een enkele maal op sommige plaatsen gestuit op een geaardheid van den onderliggenden bodem, die een deugde lijke uitvoering der ter hand genomen werkzaamheden ernstig in gevaar bracht. De ervaring evenwel verleden ,aar opgedaan bij de wegwerken op let traject Bolsward—Workum en bjj de rioleerlng heeft by ons college de neening doen postvatten, dat ook lier de moeilijkheden overwonnen zouden kunnen worden en dat, zooals ook toen het geval was, de weg, na te zijn vastgeroden, wellicht al of niet j na een onderschikte nabehandeling, aan de gestelde eischen zou kunnen voldoen. Nadat op 12 September het Noord voor het verkeer definitief zou wor den vrijgegeven Is op 14 September met de werken aan het Zuid een aanvang gemaakt. In versterkte mate evenwel deden zich daar ter plaatse de eenmaal gesignaleerde euvelen in de gesteldheid van den bodem ge voelen. Ondanks deze verergerde moeilijkheden zag ons College in den aanvang geen voldoende redenen haar eenmaal ingenomen standpunt ie verlaten. De toestand is evenwel nadien in zoodanige mate verergerd, machtiging ontving, den hoofd-ingeni- eur van den Provincialen Waterstaat uit te noodigen persoonlijk een en ander in oogenschouw te komen nemen. Tot deze maatregel achtte ons College zich door haar verant woordelijkheid gedreven waar, zooals uwen Raad bekend is, door de Pro vincie 80 pCt. in de kosten dezer wegwerken wordt bijgedragen. Wij geraakten gepasseerde Maandagmid dag tot de afspraak om Woensdag ten bureeie van den hoofd-ingenieur een begroeting in te dienen, waarop, naar de ervaringen des Maandags opgedaan, een plan van versterking en verbetering zou kunnen worden vastgesteld. Nadat in den vroegen morgen van Dinsdag j.l. door net College van Burgemeester en Wethouders de, in deze aangelegenheid aan te nemen houding, was bepaald, is Woensdag Aan de Burgerij van Workum. Op 30 October a.s. zal over de ge lede provincie Friesland een lucht- beschermingsoefening gehouden wor den. Voor allen is de avondoefening van het grootste belang. Geoefend zal worden, evenals in Maart j 1., om Workum dermate te verduisteren, dat wij niet door de vliegtuigen, die medewerken, opgemerkt zullen wor den. De gedragsregels, die ik voor deze avondoefening, die van 20—22 uur zal duren, vaststelde zult U in dit blad afgedrukt vinden. Ik merk nog op, dat de wet van 23 April 1936 be treffende bescherming tegen lucht aanvallen togen overtreding dezer gedragsregels straffen bedreigd, ter wijl de desbetreffende strafbare fel ten beschouwd worden als misdrijven. Ten aanzien van punt 6 dezer ge dragsregels vestig ik er Uw aan dacht op, dat het daar bepaalde ook van gelding is voor alle autobussen. De spoor- en tramwegen, die hun volledige medewerking toezegden vallen niet onder dit verbod. Gedeputeerde Staten hebben beslo ten, dat de b£j de provincie in beheer zijnde bruggen en sluizen op 30 October a.s. van 20—22 uur gesloten zullen worden gehouden. Voor vaartuigen, die hierdoor hun bestemming niet meer kunnen berei ken kan, mits het verzoek daartoe tQdig bij Gedeputeerde Staten wordt ingediend, vergunning worden ver leend om tot 2 uren na het gewone sluitingsuur door te varen. Nu alle medewerking der burgerij gegrond is geworden op de ver plichting haar bjj bovengenoemde wet opgelegd, zal op 30 October a.s. aan de bestuurders van motorrijtui gen, rij- en voertuigen geen materialen ter voldoening aan het onder 6e be paalde worden uitgereikt. Een ieder dient dus zelfstandig voor de beplakking der lampen als onder ten 6e aangegeven zorg te dragen. De aandacht wordt bovendien nog gevestigd op de tweede volzin van winkels, die om 20 uur sluiten, 20.10 uur alle uitstralend licht doofd moeten hebben. Op den avond van 30 October zal de torenklok in plaats van 21 uur om 22 uur geluld worden. Dit luiden kan dan tevens als einde der oefening beschouwd worden. Ten einde de oefening te doen sla gen en noodzakelijk optreden dor politie te voorkomen verzoek ik allen de hierboven afgedrukte gedrags regels stipt na te volgen. De Burgemeester van Workum, W. M. OPPEDIJK van VEEN, d.a.v. door den Burgemeester en den Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 50 cents; franco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad vertentiën tot uiterlijk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten gonnen was, hoorde men telkens van deskundige en ondeskundige zijde de weg die houdt het nooitWaarom toen de hoofd-ingenieur er niet bijge roepen. Spr. had dit werkelijk vetl nuttiger geacht. De hoofd-ingenieur geregeld op de hoogte gehouden en eerder gewaarschuwd. De gemeente zou dan voor veel kosten gespaard zyn gebleven. Verder heeft spr. op gemerkt dat vanaf Beth-El tot Reho- both bijna geen slakken doch hoofd- zakeljjk oude steenen en balstoenen gebruikt worden en juist over dat gedeelte is de grond het slechtst. De voorz. zegt dat hy niet voort durend naar het werk is gaan kijken, maar hy heeft gehooid dat op som mige plaatsen een zeer dikko laag slakken ligt en meent te moeten aan nemen dat voor voldoende verhar ding zorg gedragen wordt. In het begin leek het werk ongunstig, maar men was de meaning toegadaan, dat op den duur door het verkeer, na het inrjjden van den weg, de toestand beter zou worden. Dit bleek echter niet zoo te zijn. Nu waren er twee oplossingen. Totaal uitgraven en ge deeltelijk opvullen mot Gaaster- landsch zand (da rloleering zou moeten worden geïsoleerd, tydeljjk worden gestut en hangende gemaakt) het zanddek weer met een slak- kenlaag worden bedekt, daarna weer zand en dan de klinkers. Dit zou evenwel zoo niet het drievoudige, dan toch het dubbele kosten van het project zooals dat nu is voorgelegd. De hser Fabar vraagt of het zeker is, dat hot werk 1 December klaar is. vorst valt in. Spr. zou billen voorstellen het werk nu uit ta voeren en het bijkomende volgend voorjaar. Als het treft kunnen we er Immers de hoele winter mee zitten. De bewoners van Workum z(jn den laatsten tyd niet verwend. Met St. Nicolaas zou het voor de nerindoen- den een dubbele strop zyn. Spr. zou het niet durven riskeeren do maand December in te gaan met een opge- broken straat. In den winter kan bij groote regenval het water ook slecht weg komen, hetgeen het werk ook zal belemmeren. De voorz. antwoordt dat de kosten hierin een overwegende rol zullen spelen. De Provincie bepaalt n.l. dat de subsidie, verleend ter verbetering van een weg, voor één keer wordt verstrekt. Wanneer dan ook den winter wordt afgewacht, dan gaat de Provincie er van uit, dat het een tweede werk is. Dit kan nog iydig aangevuld worden. Het wordt be schouwd als een tegenvaller en de subsidie wordt ook uitgskeerd. De toezegging dat het werk 1 Dec. klaar zal zijn, kan niet worden gegeven ’t wordt misschien iets later. De heer Gaastra deelt mede dr t hij in een onderhoud met den hoofd- ingenieur heeft gevraagd: Wanneer dit werk nu zoo opgeleverd wordt en het volgend jaar wordt opnieuw bestraat, zal de Provincie dan sub- sldieeren. Het antwoord was: Nee. De hoer Boersma maakt eenige op merkingen betreffende de wQze van uitvoering van het werk. De heer Brandsma stelt nog een paar vragen: Wie is de ontwerper van dit plan en waarom heeft de gem.-architect niet eerder de slechte ervaring, ophetNoord opgedaan, mee gedeeld De voorz. antwoordt dat de gem.- architect het plan heef: opgemaakt, waarna dit goedgekeurd is door de Prov. Waterstaat. De heer Gaastra licht toe, dat de meening van den architect was, dat wanneer over de slappe ondergrond een vaste laag kwam, deze dan zou houden. Een naotiveering van deze meaning is ook dat b(j de toren, waar de bestrating steeds het best was, da ondergrond heel slecht bleek te zijn. De heer de Roest vraagt of da hoofd-ingenieur ook op het Zijlspad is geweest. De grond is daar zeer hard en de ondergrond ook. Spr. zou in overweging willen geven om daar niet uit te graven, maar dadelijk te bestraten, hetgeen een besparing zou geven. De voorz. zegt in die richting ook een voorstel gedaan te hebben aan kelQke plaiT echter beter acht. Da 1 deugdelijke kwaliteit en moét op het “De heer Brandsma, zou waar de ten laste van de gemeente komt, derhalve in totaal f/3. Het plan voor welks financiering uw medewerking thans wordt ge vraagd laat zich in groote trekken als volgt beschrijven. Gedurende de normale werkzaamheden aan het Zuid wordt het gedeelte bfj de Kerk, van Markt tot aan de ingang der open bare schorl 80 m. uitgegraven en wordt onder de slakkon-verharding een zandlaag (Gaasterlandsch zand) in plaats van zeezand ter dikte van 30 cm. aangebracht. Daarop een slak kenlaag en de bestrating. Tegelijker tijd wordt een gedeelte van het Zuid, zich uitstrekkende van de slagerij van Dooper tot aan den woning van den Heer Groenendal in totaal on geveer 120 m. in behandeling geno men. De werkzaamheden aldaar zul len bestaan uit het aanbrengen van een 10—12 cm. dikke betonlaag. De totaalduur der werkzaamhedan aan het Zuid zullen derhalve een zeer geringe, wellicht zelfs geennoemens- waardige langere tijdsduur vereischen. Nadat het Zuid geheel zal zyn ge reed gemaakt zal met het aanbren gen vaneenlO—12cm. dikke betoelaag aan het Noord van het asphalt weg dek bij de RK. Kerk tot aan de Fer- wouderweg een aanvang worden ge maakt. Ter wille van het verkeer zal dit traject geheel worden afge werkt alvorens met het tweede ge deelte van de Fer wonderweg—het woonhuis van Dr. de Walle een aan- Ivang te maken. Het eerste gedeelte R K. Kerk— Ferwouderweg zal ongeveer één week duren, het tweede gedeelte Ferwou Gesteld de derweg—Dr. de Walle ongeveer li/a week vorderen. Aan den aannemer zal krachtens da desbetreffends voor schriften niet alleen doch eveneens uit billijkheidsoverwegingen een ver lenging (zij het dan niet een groot®) van de oplevertijd moeten worden toegestaan. De boetedagen zullen der halve na 1 November niet in kunnen gaan, doch thans later gesteld moeten worden. Ten aanzien van de uitvoe ring doelt het Collega uwen Raad nog mede, dat voorzorgen z[jn ge troffen, dat deze extra werken zoo dat ik van de heeren Wethouders vee^ rnogelijk aan de in Workum ge vestigde ondernemers zullen worden opgedragen. Het is, naar het Collega van oordeel is, een eisch van billyk- heid dat aan den tegenwoordigen aannemer, mot wien ook de architect voeling heeft gehouden, deze extra werkzaamheden zullen worden op gedragen. Het College is van maening, dat hierdoor ook de nieuwe werken, door ds garantie van ééa persoon gedekt, beter tot één geheel kunnen worden opgeleverd. Het College is overtuigd op deze wijze de verantwoordelijkheid voor den nieuwen weg ten volle te kunnen dragen, zoowel tegenover uwen Raad, als tegenover de Provincie die zoo ’n aanzienlijk subsidie verleent. WQ mogen u derhalve, na kennis neming van deze u uiteengezette overwegingen, verzoeken aan ons voorstel, tot het beschikbaar stellen van de hiervoor benoodigde gelden, uwe goedkeuring te hechten. Da heer Brandsma verwondert er zich niet over dat dit zoo gekomen is. De heele Raad en ook da burgerij zal het trouwens niet verwonderen. Hoe is men tot dit besluit kunnen komen om het werk zoo uit te voe ren Da beste harde bovengrond, die soms uitgehakt moest worden, afgra ven en op slappe ondergrond gaan werken. Spr. heeft met den heer Wiersma hierover een onderhoud gehad en die zei, dat dit oorspronke lijk zijn bedoeling niet geweest was. Heeft de gem.-architect hiervan rap port uitgebracht en is deze weg nu op advies van den heer Wiersma zoo gemaakt? Zonder uitgravingvan de harde bovengrond had men wel licht betere resultaten gekregen. De voorz. antwoordt dat de Pro vincie een harde fundeering eischte, derhalve moest men eerst uitgraven. Juist de ervaring met de rioleerlng opgedaan, had de meening doen post vatten, dat de fundeering zooals die op hst oogenblik wordt gelegd de goede zou zyu. De heer Hajjtema merkt op dat, toen men op het Noordeind ging den hoofd-ingenieur, die het oorspron- walsen, de grond zeer slap bleek ta kelijke plan echter beter acht. Da zijn. Toch is men daar op gaan laag, die aangebracht wordt, is van vloeren. *3 De heer de Roest krijgt nu het ZQlspad voldoen. woord. Nadat met de uitvoering be- De Burgemeester van WORKUM Overwegende, dat de op VRIJDAG 30 OCTOBER 1936 te houden Gezien de door den Minister van Binnenlandsche Zaken verleende goedkeuring van deze oefening; Gelet op artikel 12 der wet betref- fende bescherming tegen luchtaan vallen Stelt vast de volgende gedrags- regels, welke zullen gelden op 30 October a.s. van 20—22 uur. 1°. De straatverlichting wordt ge- doofd. i 20. Het uitstralen van licht uit huizen I of gebouwen <s verboden. Voor winkels en bedrijven, welke eerst te 20 uur sluiten, gaat dit verbod in te 20.10 uur. 3°. Het verbod sub 2 betreft tevens van buiten af zichtbare voorwerpen als lichtreclames, automaten, benzine pompen, klokken, enz., alsmede woon wagens, woonschepen, stilstaande voertuigen enz. 40. BQ het verlaten van huizen of gebouwen is men gehouden er tegen te waken, dat licht door de geopende deur naar buiten kan stralen. 5°. Het gebruik buitenshuis van lantaarns (behoudens in de sub 6 be doelde gevallen), fakkels en andere lichtgevende voorwerpen, is verboden. 60. Het verkeer te land is verboden, I tenzij het aan de volgende eischen voldoet De lichten van motorrijtuigen en voertuigen moeten worden bedekt met zwart of blauw papier, of and: re, vrijwel ondoorschijnende stoffen, waarin een spleet van ten hoogste 5 cM. breedte en ten hoogste 1 cM. hoogte onder het brandpunt van de lamp kan worden vrijgelaten. Motorrijtuigen mogen slechts de zgn. stadslichten voeren. Hij wielen mogen geen licht voeren. Voldoet de verlichting van een voertuig of rijwiel niet aan deze eischen, ter beoor- deeling van de Politie, dan wordt verder gebruik van het voertuig of rijwiel ver boden. 70. De snelheid van het toegelaten verkeer moet zoodanig zyn, dat het rijden met bedekt licht of zonder licht geen gevaar kan opleveren. 8°. Het verkeer te water wordt geheel verboden en gestremd. Bruggon, sluizen, enz. worden niet bediend, noch verlicht. 9°. Het is voetgangers verboden buiten noodzaak, ter beoordeeling van de Politie, op het voor het rijverkeer bestemde gedeelte van de wegen te loopen of te vertoeven. 100. Een ieder is verplicht aan de, in het belang der oefening gegeven, bevelen of aanwijzingen van de politie of hulppolitie onmiddellijk gevolg te geven. Onder politie worden verstaan alle ambtenaren, bezoldigd of onbe zoldigd, van de Rijks- of Gemeente politie. De manschappen der hulppolitie z(jn kenbaar aan een witte band met het gemeentewapen om den rechter arm. lio. Geenerlei aansprakelijkheid wordt aanvaard voor schade, welke van bovenstaande bepaling het gevolg kan zijn. Ieder die zich op straat begeeft, doet zulks geheel voor eigen risico. Met het oog hierop vertoeve men buiten noodzaak zoo min mogelijk buitenshuis. Er wordt aan herinnerd, dat opzettelijk niet voldoen aan bovenstaande voor schriften, gestraft wordt met gevangenis straf van ten hoogste twee jaren of geld boete van ten hoogste duizend gulden. Hij, aan zuiens schuld te wijten is, dat aan bedoelde verplichtingen niet wordt voldaan, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of met een geld boete van ten hoogste vijfhonderd gulden. De ambtenaren van Rijks- én Ge meentepolltie, naar wier oordee iemand een feit pleegt, waardoor het welslagen dar oefening in gevaar wordt gebracht, zijn bevoegd na aan maning op kosten van den overtreder te doen~tw bevoegd zoo noodlg te” allen tijde een Verslag van de spoedeischende ver gadering van den Raad der Gemeente WORKUM, op Vrijdag 16 October 1936, des avonds 7 uur. Voorzitter de heer Mr. W. M. Oppe- dyk van Veen, Burgemeester. Secretaris de heer D. van der Goot. Tegenwoordig alle leden. Punt van behandeling Voorstel van B. en W. tot verhoo- ging van de ten laste der gemeente blijvende kosten voor het maken van een gefundeerde klinkerweg met f4000. De korte toelichting op dit voorstel luidtxx, Deze verhooglng van de ten laste der gemeente blijvende kosten met f4000 wordt, in overleg met den pro vincialen hocfdlngenleur noodzakelflk geacht, voor het maken van 420 meter betonlaag over de fundeering en ver sterking van 80 meter fundeering. Deze versterking is noodig met het oog op den te slappen ondergrond. De totale kosten van deze versterking xx.«uxuS «xvo.vxx ,auuCuU,v...v... worden begroot op f12078 waarvan de noodige maatregelen te treffan of I Vs gedeelte of f4026 ten laste van de treffen. ZQ zijn in dat geval!gemeente blijft.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1936 | | pagina 1