Nieuws- en Advertentieblad
ïoof de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz
Openbare Bekendmaking.
Oefening in de Luchtbescherming
het voorschrijven van algemeene ge
dragsregels noodzakelijk maakt;
Luchtbeschermingsoefening.
No. 43
ZATERDAG 24 OCTOBER 1936.
62ste Jaargang
Officieel Gedeelte.
Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45
In
is
V.
---
II-
1
dntd bllilt WWlUfc OU pvfc. UUUl Uö 1IUV1UV1U fcü'
opening der vergadering, leidt dragen, zoodat 1/3 X 5/a Ve wederom
woning tegen den wil van den bewo
ner te betreden.
(Wet betreffende bescherming tegen
luchtaanvallen, artt. 12-16.)
Workum, 20 October 1936.
De Burgemeester voornoemd,
W. M. OPPEDIJK van VEEN.
a.s.
om
k
ir
n
e
st
n
i-
n
i.
d
k
it
d
Q
I-
r
r
a
FRISO.
het onder ten 2e bepaalde n.l. dat de
om
ge-
De prgs der Advertentiën
Is van 15 regels 60 cents,
elke regel meer 7 cents
Grootere letters naar plaats
ruimte. Buiten Friesland,
uitgezonderd Familieberich
ten, 10 cents per regel.
Bjj abonnement belangrijk
lager
gemeente-architect het gevoelen van
het College aan den hoofd-ingenieur
kenbaar gemaakt en zijn de diver
se mogelijkheden ampel besproken.
Van het, in dat onderhoud, waarbij
door den hoofd ingenieur de me
dewerking van de provincie werd
toegezegd en een voorafgaande prin
cipieels uitspraak van Gedep
Staten overbodig geacht werd, tot
standgebrachte is het aanhangig ge
maakte voorstel van ons College het
onmiddellQk gevolg. In de overtui
ging, dat het onverantwoord moet
worden geacht b(j deze secundaire
werkzaamheden ook maar iets aan
zeker risico ondergeschikt te maken,
wordt door ons College, met volledige
instemming van den hoofd-ingenieur
thans aan uwen Raad voorgesteld,
voor de voor deze werkzaamheden
ten laste van de gemeente komende
kosten, fondsen beschikbaar te stellen
tot een totaal bedrag van 14026 zijnde
1*3 van het totaal bedrag groot
f12.078.
Ik moge u nog toelichten, dat door de
grootere breedte die vanwege de ge
meente aan den weg wordt gegeven
i/0 van het totaal bedrag van Prov.
subsidie niet in aanmerking komt.
Van het resteerende s'e gedeelte
wordt 80 pCt. door de Provincie ge-
de voorz. het te behandelen punt als
volgt in
Mijne Heeren.
Van de bevoegdheid neergelegd in
de artikelen 47 en 48 der gemeente
wet heb ik gemeend gebruik te mo
gen maken en u derhalve tot een
spoedeischende vergadering van uwen
laad op te moeten roepen daar het
aunt van de agenda naar het oordeel
van het College van Burgemeester en
Wethouders geon uitstof van behan- 1
deling door den Raad gedoogt.
Ware hier sprake van een nieuw 1
aan te vangen werk, do kwestie zou
een geheel ander karakter dragen.
Hier betreft het echter eenwerk.dat
in een reeds eenigszins ver gevorderd
stadium van voltooiing verkeert, ter
wijl b(j deze afwerking zich omstan
digheden voordoen, die ©ogenblikke
lijk voorziening vereischen.
Toen in de maand Augustus het
Noord in behandeling was genomen
zijn wij bij de uitvoering reeds een
enkele maal op sommige plaatsen
gestuit op een geaardheid van den
onderliggenden bodem, die een deugde
lijke uitvoering der ter hand genomen
werkzaamheden ernstig in gevaar
bracht. De ervaring evenwel verleden
,aar opgedaan bij de wegwerken op
let traject Bolsward—Workum en bjj
de rioleerlng heeft by ons college de
neening doen postvatten, dat ook
lier de moeilijkheden overwonnen
zouden kunnen worden en dat, zooals
ook toen het geval was, de weg, na
te zijn vastgeroden, wellicht al of niet j
na een onderschikte nabehandeling,
aan de gestelde eischen zou kunnen
voldoen.
Nadat op 12 September het Noord
voor het verkeer definitief zou wor
den vrijgegeven Is op 14 September
met de werken aan het Zuid een
aanvang gemaakt. In versterkte mate
evenwel deden zich daar ter plaatse
de eenmaal gesignaleerde euvelen in
de gesteldheid van den bodem ge
voelen. Ondanks deze verergerde
moeilijkheden zag ons College in den
aanvang geen voldoende redenen
haar eenmaal ingenomen standpunt
ie verlaten. De toestand is evenwel
nadien in zoodanige mate verergerd,
machtiging ontving, den hoofd-ingeni-
eur van den Provincialen Waterstaat
uit te noodigen persoonlijk een en
ander in oogenschouw te komen
nemen. Tot deze maatregel achtte
ons College zich door haar verant
woordelijkheid gedreven waar, zooals
uwen Raad bekend is, door de Pro
vincie 80 pCt. in de kosten dezer
wegwerken wordt bijgedragen. Wij
geraakten gepasseerde Maandagmid
dag tot de afspraak om Woensdag
ten bureeie van den hoofd-ingenieur
een begroeting in te dienen, waarop,
naar de ervaringen des Maandags
opgedaan, een plan van versterking
en verbetering zou kunnen worden
vastgesteld.
Nadat in den vroegen morgen van
Dinsdag j.l. door net College van
Burgemeester en Wethouders de, in
deze aangelegenheid aan te nemen
houding, was bepaald, is Woensdag
Aan de Burgerij van Workum.
Op 30 October a.s. zal over de ge
lede provincie Friesland een lucht-
beschermingsoefening gehouden wor
den. Voor allen is de avondoefening
van het grootste belang. Geoefend
zal worden, evenals in Maart j 1., om
Workum dermate te verduisteren,
dat wij niet door de vliegtuigen, die
medewerken, opgemerkt zullen wor
den.
De gedragsregels, die ik voor deze
avondoefening, die van 20—22 uur zal
duren, vaststelde zult U in dit
blad afgedrukt vinden. Ik merk nog
op, dat de wet van 23 April 1936 be
treffende bescherming tegen lucht
aanvallen togen overtreding dezer
gedragsregels straffen bedreigd, ter
wijl de desbetreffende strafbare fel
ten beschouwd worden als misdrijven.
Ten aanzien van punt 6 dezer ge
dragsregels vestig ik er Uw aan
dacht op, dat het daar bepaalde ook
van gelding is voor alle autobussen.
De spoor- en tramwegen, die hun
volledige medewerking toezegden
vallen niet onder dit verbod.
Gedeputeerde Staten hebben beslo
ten, dat de b£j de provincie in beheer
zijnde bruggen en sluizen op 30
October a.s. van 20—22 uur gesloten
zullen worden gehouden.
Voor vaartuigen, die hierdoor hun
bestemming niet meer kunnen berei
ken kan, mits het verzoek daartoe
tQdig bij Gedeputeerde Staten wordt
ingediend, vergunning worden ver
leend om tot 2 uren na het gewone
sluitingsuur door te varen.
Nu alle medewerking der burgerij
gegrond is geworden op de ver
plichting haar bjj bovengenoemde
wet opgelegd, zal op 30 October a.s.
aan de bestuurders van motorrijtui
gen, rij- en voertuigen geen materialen
ter voldoening aan het onder 6e be
paalde worden uitgereikt. Een ieder
dient dus zelfstandig voor de
beplakking der lampen als onder
ten 6e aangegeven zorg te dragen.
De aandacht wordt bovendien nog
gevestigd op de tweede volzin van
winkels, die om 20 uur sluiten,
20.10 uur alle uitstralend licht
doofd moeten hebben.
Op den avond van 30 October
zal de torenklok in plaats van
21 uur om 22 uur geluld worden. Dit
luiden kan dan tevens als einde der
oefening beschouwd worden.
Ten einde de oefening te doen sla
gen en noodzakelijk optreden dor
politie te voorkomen verzoek ik allen
de hierboven afgedrukte gedrags
regels stipt na te volgen.
De Burgemeester van Workum,
W. M. OPPEDIJK van VEEN, d.a.v. door den Burgemeester en den
Dit blad verschijnt des Za
terdags en kost per kwartaal
50 cents; franco per post
80 cents. Enkele Nos. 5 ets.
Ingezonden stukken Donder
dags voorm. in te zenden. Ad
vertentiën tot uiterlijk Don
derdagsmorgens 12 uur, uit
gezonderd familieberichten
gonnen was, hoorde men telkens van
deskundige en ondeskundige zijde
de weg die houdt het nooitWaarom
toen de hoofd-ingenieur er niet bijge
roepen. Spr. had dit werkelijk vetl
nuttiger geacht. De hoofd-ingenieur
geregeld op de hoogte gehouden en
eerder gewaarschuwd. De gemeente
zou dan voor veel kosten gespaard
zyn gebleven. Verder heeft spr. op
gemerkt dat vanaf Beth-El tot Reho-
both bijna geen slakken doch hoofd-
zakeljjk oude steenen en balstoenen
gebruikt worden en juist over dat
gedeelte is de grond het slechtst.
De voorz. zegt dat hy niet voort
durend naar het werk is gaan kijken,
maar hy heeft gehooid dat op som
mige plaatsen een zeer dikko laag
slakken ligt en meent te moeten aan
nemen dat voor voldoende verhar
ding zorg gedragen wordt. In het
begin leek het werk ongunstig, maar
men was de meaning toegadaan, dat
op den duur door het verkeer, na
het inrjjden van den weg, de toestand
beter zou worden. Dit bleek echter
niet zoo te zijn. Nu waren er twee
oplossingen. Totaal uitgraven en ge
deeltelijk opvullen mot Gaaster-
landsch zand (da rloleering zou
moeten worden geïsoleerd, tydeljjk
worden gestut en hangende gemaakt)
het zanddek weer met een slak-
kenlaag worden bedekt, daarna
weer zand en dan de klinkers. Dit
zou evenwel zoo niet het drievoudige,
dan toch het dubbele kosten van het
project zooals dat nu is voorgelegd.
De hser Fabar vraagt of het zeker
is, dat hot werk 1 December klaar is.
vorst valt in. Spr. zou
billen voorstellen het werk nu uit ta
voeren en het bijkomende volgend
voorjaar. Als het treft kunnen we er
Immers de hoele winter mee zitten.
De bewoners van Workum z(jn den
laatsten tyd niet verwend. Met St.
Nicolaas zou het voor de nerindoen-
den een dubbele strop zyn. Spr. zou
het niet durven riskeeren do maand
December in te gaan met een opge-
broken straat. In den winter kan bij
groote regenval het water ook slecht
weg komen, hetgeen het werk ook
zal belemmeren.
De voorz. antwoordt dat de kosten
hierin een overwegende rol zullen
spelen. De Provincie bepaalt n.l. dat
de subsidie, verleend ter verbetering
van een weg, voor één keer wordt
verstrekt. Wanneer dan ook den
winter wordt afgewacht, dan gaat de
Provincie er van uit, dat het een
tweede werk is. Dit kan nog iydig
aangevuld worden. Het wordt be
schouwd als een tegenvaller en de
subsidie wordt ook uitgskeerd. De
toezegging dat het werk 1 Dec. klaar
zal zijn, kan niet worden gegeven
’t wordt misschien iets later.
De heer Gaastra deelt mede dr t
hij in een onderhoud met den hoofd-
ingenieur heeft gevraagd: Wanneer
dit werk nu zoo opgeleverd wordt
en het volgend jaar wordt opnieuw
bestraat, zal de Provincie dan sub-
sldieeren. Het antwoord was: Nee.
De hoer Boersma maakt eenige op
merkingen betreffende de wQze van
uitvoering van het werk.
De heer Brandsma stelt nog een
paar vragen: Wie is de ontwerper
van dit plan en waarom heeft de
gem.-architect niet eerder de slechte
ervaring, ophetNoord opgedaan, mee
gedeeld
De voorz. antwoordt dat de gem.-
architect het plan heef: opgemaakt,
waarna dit goedgekeurd is door de
Prov. Waterstaat.
De heer Gaastra licht toe, dat de
meening van den architect was, dat
wanneer over de slappe ondergrond
een vaste laag kwam, deze dan zou
houden. Een naotiveering van deze
meaning is ook dat b(j de toren, waar
de bestrating steeds het best was, da
ondergrond heel slecht bleek te zijn.
De heer de Roest vraagt of da
hoofd-ingenieur ook op het Zijlspad
is geweest. De grond is daar zeer
hard en de ondergrond ook. Spr. zou
in overweging willen geven om daar
niet uit te graven, maar dadelijk te
bestraten, hetgeen een besparing zou
geven.
De voorz. zegt in die richting ook
een voorstel gedaan te hebben aan
kelQke plaiT echter beter acht. Da
1
deugdelijke kwaliteit en moét op het
“De heer Brandsma, zou waar de
ten laste van de gemeente komt,
derhalve in totaal f/3.
Het plan voor welks financiering
uw medewerking thans wordt ge
vraagd laat zich in groote trekken
als volgt beschrijven. Gedurende de
normale werkzaamheden aan het Zuid
wordt het gedeelte bfj de Kerk, van
Markt tot aan de ingang der open
bare schorl 80 m. uitgegraven en
wordt onder de slakkon-verharding
een zandlaag (Gaasterlandsch zand) in
plaats van zeezand ter dikte van 30
cm. aangebracht. Daarop een slak
kenlaag en de bestrating. Tegelijker
tijd wordt een gedeelte van het Zuid,
zich uitstrekkende van de slagerij
van Dooper tot aan den woning van
den Heer Groenendal in totaal on
geveer 120 m. in behandeling geno
men. De werkzaamheden aldaar zul
len bestaan uit het aanbrengen van
een 10—12 cm. dikke betonlaag. De
totaalduur der werkzaamhedan aan
het Zuid zullen derhalve een zeer
geringe, wellicht zelfs geennoemens-
waardige langere tijdsduur vereischen.
Nadat het Zuid geheel zal zyn ge
reed gemaakt zal met het aanbren
gen vaneenlO—12cm. dikke betoelaag
aan het Noord van het asphalt weg
dek bij de RK. Kerk tot aan de Fer-
wouderweg een aanvang worden ge
maakt. Ter wille van het verkeer
zal dit traject geheel worden afge
werkt alvorens met het tweede ge
deelte van de Fer wonderweg—het
woonhuis van Dr. de Walle een aan-
Ivang te maken.
Het eerste gedeelte R K. Kerk—
Ferwouderweg zal ongeveer één week
duren, het tweede gedeelte Ferwou Gesteld de
derweg—Dr. de Walle ongeveer li/a
week vorderen. Aan den aannemer
zal krachtens da desbetreffends voor
schriften niet alleen doch eveneens
uit billijkheidsoverwegingen een ver
lenging (zij het dan niet een groot®)
van de oplevertijd moeten worden
toegestaan. De boetedagen zullen der
halve na 1 November niet in kunnen
gaan, doch thans later gesteld moeten
worden. Ten aanzien van de uitvoe
ring doelt het Collega uwen Raad
nog mede, dat voorzorgen z[jn ge
troffen, dat deze extra werken zoo
dat ik van de heeren Wethouders vee^ rnogelijk aan de in Workum ge
vestigde ondernemers zullen worden
opgedragen. Het is, naar het Collega
van oordeel is, een eisch van billyk-
heid dat aan den tegenwoordigen
aannemer, mot wien ook de architect
voeling heeft gehouden, deze extra
werkzaamheden zullen worden op
gedragen. Het College is van maening,
dat hierdoor ook de nieuwe werken,
door ds garantie van ééa persoon
gedekt, beter tot één geheel kunnen
worden opgeleverd.
Het College is overtuigd op deze
wijze de verantwoordelijkheid voor
den nieuwen weg ten volle te kunnen
dragen, zoowel tegenover uwen Raad,
als tegenover de Provincie die zoo ’n
aanzienlijk subsidie verleent.
WQ mogen u derhalve, na kennis
neming van deze u uiteengezette
overwegingen, verzoeken aan ons
voorstel, tot het beschikbaar stellen
van de hiervoor benoodigde gelden,
uwe goedkeuring te hechten.
Da heer Brandsma verwondert er
zich niet over dat dit zoo gekomen
is. De heele Raad en ook da burgerij
zal het trouwens niet verwonderen.
Hoe is men tot dit besluit kunnen
komen om het werk zoo uit te voe
ren Da beste harde bovengrond, die
soms uitgehakt moest worden, afgra
ven en op slappe ondergrond gaan
werken. Spr. heeft met den heer
Wiersma hierover een onderhoud
gehad en die zei, dat dit oorspronke
lijk zijn bedoeling niet geweest was.
Heeft de gem.-architect hiervan rap
port uitgebracht en is deze weg nu
op advies van den heer Wiersma
zoo gemaakt? Zonder uitgravingvan
de harde bovengrond had men wel
licht betere resultaten gekregen.
De voorz. antwoordt dat de Pro
vincie een harde fundeering eischte,
derhalve moest men eerst uitgraven.
Juist de ervaring met de rioleerlng
opgedaan, had de meening doen post
vatten, dat de fundeering zooals die
op hst oogenblik wordt gelegd de
goede zou zyu.
De heer Hajjtema merkt op dat,
toen men op het Noordeind ging den hoofd-ingenieur, die het oorspron-
walsen, de grond zeer slap bleek ta kelijke plan echter beter acht. Da
zijn. Toch is men daar op gaan laag, die aangebracht wordt, is van
vloeren. *3
De heer de Roest krijgt nu het ZQlspad voldoen.
woord. Nadat met de uitvoering be-
De Burgemeester van WORKUM
Overwegende, dat de op VRIJDAG
30 OCTOBER 1936 te houden
Gezien de door den Minister van
Binnenlandsche Zaken verleende
goedkeuring van deze oefening;
Gelet op artikel 12 der wet betref-
fende bescherming tegen luchtaan
vallen
Stelt vast de volgende gedrags-
regels, welke zullen gelden op 30
October a.s. van 20—22 uur.
1°. De straatverlichting wordt ge-
doofd. i
20. Het uitstralen van licht uit huizen I
of gebouwen <s verboden. Voor winkels
en bedrijven, welke eerst te 20 uur
sluiten, gaat dit verbod in te 20.10 uur.
3°. Het verbod sub 2 betreft tevens
van buiten af zichtbare voorwerpen
als lichtreclames, automaten, benzine
pompen, klokken, enz., alsmede woon
wagens, woonschepen, stilstaande
voertuigen enz.
40. BQ het verlaten van huizen of
gebouwen is men gehouden er tegen te
waken, dat licht door de geopende deur
naar buiten kan stralen.
5°. Het gebruik buitenshuis van
lantaarns (behoudens in de sub 6 be
doelde gevallen), fakkels en andere
lichtgevende voorwerpen, is verboden.
60. Het verkeer te land is verboden, I
tenzij het aan de volgende eischen
voldoet
De lichten van motorrijtuigen en
voertuigen moeten worden bedekt
met zwart of blauw papier, of and: re,
vrijwel ondoorschijnende stoffen,
waarin een spleet van ten hoogste
5 cM. breedte en ten hoogste 1 cM.
hoogte onder het brandpunt van de
lamp kan worden vrijgelaten.
Motorrijtuigen mogen slechts de zgn.
stadslichten voeren.
Hij wielen mogen geen licht voeren.
Voldoet de verlichting van een voertuig
of rijwiel niet aan deze eischen, ter beoor-
deeling van de Politie, dan wordt verder
gebruik van het voertuig of rijwiel ver
boden.
70. De snelheid van het toegelaten
verkeer moet zoodanig zyn, dat het
rijden met bedekt licht of zonder
licht geen gevaar kan opleveren.
8°. Het verkeer te water wordt geheel
verboden en gestremd.
Bruggon, sluizen, enz. worden niet
bediend, noch verlicht.
9°. Het is voetgangers verboden buiten
noodzaak, ter beoordeeling van de Politie,
op het voor het rijverkeer bestemde gedeelte
van de wegen te loopen of te vertoeven.
100. Een ieder is verplicht aan de,
in het belang der oefening gegeven,
bevelen of aanwijzingen van de politie
of hulppolitie onmiddellijk gevolg te
geven.
Onder politie worden verstaan
alle ambtenaren, bezoldigd of onbe
zoldigd, van de Rijks- of Gemeente
politie.
De manschappen der hulppolitie
z(jn kenbaar aan een witte band met
het gemeentewapen om den rechter
arm.
lio. Geenerlei aansprakelijkheid
wordt aanvaard voor schade, welke
van bovenstaande bepaling het gevolg
kan zijn.
Ieder die zich op straat begeeft,
doet zulks geheel voor eigen risico.
Met het oog hierop vertoeve men
buiten noodzaak zoo min mogelijk
buitenshuis.
Er wordt aan herinnerd, dat opzettelijk
niet voldoen aan bovenstaande voor
schriften, gestraft wordt met gevangenis
straf van ten hoogste twee jaren of geld
boete van ten hoogste duizend gulden.
Hij, aan zuiens schuld te wijten is, dat
aan bedoelde verplichtingen niet wordt
voldaan, wordt gestraft met gevangenisstraf
van ten hoogste een jaar of met een geld
boete van ten hoogste vijfhonderd gulden.
De ambtenaren van Rijks- én Ge
meentepolltie, naar wier oordee
iemand een feit pleegt, waardoor het
welslagen dar oefening in gevaar
wordt gebracht, zijn bevoegd na aan
maning op kosten van den overtreder
te doen~tw
bevoegd zoo noodlg te” allen tijde een
Verslag van de spoedeischende ver
gadering van den Raad der Gemeente
WORKUM,
op Vrijdag 16 October 1936, des
avonds 7 uur.
Voorzitter de heer Mr. W. M. Oppe-
dyk van Veen, Burgemeester.
Secretaris de heer D. van der Goot.
Tegenwoordig alle leden.
Punt van behandeling
Voorstel van B. en W. tot verhoo-
ging van de ten laste der gemeente
blijvende kosten voor het maken van
een gefundeerde klinkerweg met
f4000.
De korte toelichting op dit voorstel
luidtxx,
Deze verhooglng van de ten laste
der gemeente blijvende kosten met
f4000 wordt, in overleg met den pro
vincialen hocfdlngenleur noodzakelflk
geacht, voor het maken van 420 meter
betonlaag over de fundeering en ver
sterking van 80 meter fundeering.
Deze versterking is noodig met het
oog op den te slappen ondergrond.
De totale kosten van deze versterking
xx.«uxuS «xvo.vxx ,auuCuU,v...v... worden begroot op f12078 waarvan
de noodige maatregelen te treffan of I Vs gedeelte of f4026 ten laste van de
treffen. ZQ zijn in dat geval!gemeente blijft.