Nieuws- en Advertentieblad voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph, en Noordw, Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. Collecte gewapenden dienst. 63ste Jaargang ZATERDAG 5 JUNI 1937. No. 23 Officieel Gedeelte. Predikbeurten ONS WEEKPRAATJE Burgerlijke Stand Plaatselyk Nieuws. Adverteert in Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 - INGEZONDEN >Friio’\ AANBESTEDING. COLLECTE LU en Geen Overleden: Geene. overwlnniD] 1 te n- M. de R. Op de ingezonden stukken van „Een IK. ontwapenaar”, dien ik gemaks- 1- 8 r- a- id en in si de an m- id d- irt 5g ek 0n an Jo an er- Buiten verantwoordelijkheid der Redactie er 81- er- er- >rs en al- er- ch ré én >n- >p- uur Leesdienst. KOUDUM (Doopsgez.) Voorm. 10.30 uur Mej. da J. H. van der Slooten. WARNS (Herv.) Voorna. 10 uur da J. F. L. A. Becht.* Nam. 2.30 uur ds J. F. L. A. Becht. WARNS (Doopsgez.) Niet ontvangen. STAVOREN (Herv.) Voorm. 9 30 uur da A. van der Hejj. Avonds 7.30 uur da A. van der Hetj. t ti it t- 0 e d >- wt iet iet ie- ipt ot- ird e n k d r- rt n >n s. 0. n i- d h i- n n r n e n m- JD, Di ll, iet lig ar in- ut >n. ;e- el- 0d wier deugd in hun kommer ten onder ging. De misdaad spruit meeat voort uit misdeeldheid en zwakheid. En het is een misdaad om den mis deelde en zwakke in den steek te laten. Burgemeester en Wethouders van WORKUM brengen ter kennis, dat de collecte ten behoeve van het fonds ter aanmoediging en ondersteuning ven den gewapenden dienst in de Nederlanden (Fonds voor oud-mlli- talren) in deze gemeente zal worden gehouden in de week van 7—12 Juni e.k. Workum, den 27 Mei 1937. Burgemeester en Wethouders voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN. De Secretaris, v. D. GOOT. dienst. HINDELOOPEN (Ger.) Voorm. 9.30 uur ds Jansen. Nam. 2 uur Lezen. KOUDUM (Herv.) Voorm. 10 uur ds F. G van Binsbergen. Nam. 2.30 De prQs der Advertentièn is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bij abonnement belangrijk lager II- Dit blad verschflnt des Za terdags en kost per kwartaal 50 cental franco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zendon. Ad- vertentiën tot uiterlflk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten Workum. Week van 28 Mei t/m 3 Juni. GeborenGeene. Gehuwd: Feike Sjoerds 25 jr te Hindeloopen en Sjoukje Wolthuis dat geschiedt op last van de Overheid, 26 jr te Workum. met kracht moet worden gesteund. Maar men vergete twee dingen niet le. Dat b(j een zuiveren verdedi gingsoorlog, de eenige, dien ik op Bij bel sche gronden accepteer, de zondaa aan de overzQde van de grenzen zit Denk aan België in 1914. 2e. Dat zoolang er niet internatio naal ontwapend wordt, éénzijdige ontwapening onkol tot ellende kan leiden. De Zedenproceasen in Duitschlaod En do Reclasseeringsdag bij ons. Van de week vroeg me iemand, Strafwetboek. Dat*we staande bleven, wat ik wel te zeggen had over die zedenprocessen in Dultschland tegen kloosterlingen. Ik was waarlQk ge troffen over zooveel vriéndelijke be langstelling in wat ik denk. Ik heb me niet moe gemaakt met het com- poneeren van een weloverwogen antwoord. Het stellen van dergeljjke vragen komt meestal uit... onzede lijkheid voort, n.l. uit het genoegen van anderen te kwellen. Sadisme dus. Wanneer Dultsche kloosterlingen zich aan onzedeljjke uitspattingen zouden hebben schuldig gemaakt, dan moet ieder behoorlek mensch zulks van afschuw vervullen. Daaromtrent valt dus niets te vragen. Slecht is slecht en wordt dubbel-slecht, wan neer het wordt bedreven door men- ■cheo, die zich het goede speciaal hebben toegewjjd. Overigens dienen we ook tegenover den slechten mensch rechtvaardigheid te betrachten en het oordeel liever over te laten aan Hem, Die tot in de ziel kan lezen. Zelfs onze officleele, menschelQke, rechtspraak moet dan ook méér op de verbetering van den gevallene zijn gericht dan op zQn be straffing. De mensch ie helaas tot het booze vaak geneigd. Hot zQn dikwijls slechts de omstandigheden, welko ons staande houden. Het ie voor den rflk- aard niot moeilQk om zich af te hou* Burgemeester en Wethouders van WORKUM zullen op Maandag 7 Juni «,i. ten gemeentehuize onder inge zetenen aanbesteden Het maken van 2 duikers in de dammen door de z g. Slenk langs de Zeedijk. Bestek en teekening verkrijgbaar ter secretarie a f 0 25 Workum, den 2 Juni 1937. Burgemeester en Wethouders, voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN. die Dultsche zedenprocessen. Den om- De Secretaris, v. d. GOOT. Burgemeester en Wethouders van WORKUM brengen ter algemeene kennis, dat door hen vergunning is verleend aan het Landelijk Comité van uitvoering van den Natlonalen Reclasseeringsdag te Amsterdam tot het houden van een huis- en straat- collecte met spaldjesverkoop op Za terdag 5 Juni 1937. Ter voorkoming van misverstand wordt er de aandacht op gevestigd, dat deze kennisgeving alleen dient tot informatie voor het publiek, zoo- dat daarin geen aanbeveling voor of instemming met do collecte moet worden gelezen. Workum, den 27 Mei 1937. Burgemeester en Wethouders voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN. Do Secretaris, v. d. GOOT. heid of spilzucht. Zoo vervalt de arme mensch niet gauw tot laatstgenoemde ondeugden. Sociale omstandigheden, aangeboren karakter e.d. bepalen voor een groot deel onze levenshouding. Mannen en vrouwen die zich di dienst van God wjjden, kunnen daar mee hun natuur niet afleggen. Ze heb ben te vechten, méér dan anderen, met verzoekingen. Als ze aan deze toegeven, is dat slecht en tragisch. Laten we echter óók oog hebben voor den moed, waarmee zooveel meerde ren hunner alle verleiding weerstaan en tot een ascetisch leven komen, dat hoe vreemd en voor velen zelfs onnuttig het ook moge schenen hjalve X. noemen, en van den van heilige on indrukwekkende held- heftigheid is. Een a ider oordeel heb ik niet over vang van kwaad in de Duische kloos ters zullen we aan de band der gege vens van do machthebbers in Berlijn nóóit loeren kennen omdat zQ het kwade niet haten omwille van 't goe de, het kwade niet blootleggen om 't uit te roeien, maar alleen om er politiek voordeel uit te halen en hun iaat tegen het christendom waar van ze slechts een „Joodschen1* oor sprong willen zien bot te vieren. Goebels heeft in zijn donderrede van de vorige week tegen de onze delijkheid in de Dultsche kloosters, lerinnerd aan het feit, dat z$n partij in 1934 meer dan 60 hooge functiona rissen, die zich aan homostxueele uitspattingen overgaven, „zonder vorm van proces” overhoop had laten schieten. Ja, zulke methoden kan men Inderdaad van een kerkbestuur niet verwachten. We herinneren denbeer Goebels er overigens aan, dat zijn partjj de onzedelijkheid dier func tionarissen pas ontdekte, toen dezen een complot hadden gesmeed tegen het bewind van hun mede-partjjge- nooten Wie het kwade om het kwade haat, zal het trachten te beelen en niet in al z(jn stank en giftigheid bekend maken, aldus het kwade verspreidend over het gezonde. Gelukkig kent men ten onzent an dere methoden om de misdadigheid te bestrijden dan door 't overhoop schieten „zonder vorm van proces** van misdadigers en het openbars ten toon stellen van de slechtheid van anderen. Wjj trachten het kwade te bestrij den door den gevallene te helpen. Daartoe dient b.v. een reclasseerings dag, als Zaterdag a.s. overal in den lande wordt gehouden. WQ die nógstaan, mogen daarvoor dankbaar zijn en verder blijven toe zien, dat we niet vallen. Als we nog staan, is dat voor een deel misschien het loon voor onzen strijd tegen de verzoeking, maar even zeer hebben we dat te danken aan de omstandigheden. De omstandigheid b.v., dat het kwaad, dat wij bedreven niettegenstaande het soms héél erg kan zijn niet als zoodanig is vast gelegd in de bepalingen van ons die heeren een kantoor kennen, dat niet heel slotvast isen 3e. dat zich in dat kantoor een brandkast bevindt met een rjjken inhoud. Waartoe mag mqn verstand dan met 100 pet. zekerheid op grond van die gegevens concludeeren Eenvoudig hiertoe, dat op een goe den morgen de inhoud van dien brandkast met of zonder het ding zelf zal blijken verdwenen te zijn. Welnu ik zou een zelfde redeneering kunnen opzetten om zeer aannemelijk te maken, dat éénzijdige ontwapening voor ons volk tot catastrofale gevolgen moet leiden. De uitzonderlijke ligging van Neder land, heel anders dan die van Dene marken, Zweden en Noorwegen, heeft daaraan schuld. Dit over de practische kant van het vraagstuk, waarmee ik dan afscheid neem van den R.-K. Heer X. om mij te wenden tot de meer principlëele bestrijding van den WelEerw. Heer Grootes. Ia zijn inleiding gebruikt hij de de woorden „nog weer” en typeert daarmee m{jn bewapeningsdenkbeel- den op Bjjbelsche gronden als een overwonnen standpunt. Gelet op het feit, dat de A R., C.H. en K.S. partijen hetzelfde doen, is dat toch zeker niet geheel juist! Ik verbljjd mij er intusschen over, dat ik met hem zoovast één punt van aanraking heb in Deut. 32 8, welks inhoud Ds. G. met zijn eigen woorden omschrijft, maar toch als vaststaande aanneemt. God stelde dus de landpalen vast van elk volk en gaf het een eigen plaats en taak in de geschiedenis der menschheid, als uitvoeisel van Zyn Goddelijk Recht. Als wfl het nu ook nog eens kunnen worden over het begrip Overheid, dan komen wij een heel eind heen. Misschien kunnen wQ dat, omdatde Schrift ook voor den heer G. een autoritair karakter draagt. Welnu Gods Woord leert ons door- loopend, dat de machten, die er zQn, van God zjjn verordineerd en dat wfl aan die machten gehoorzaamheid ver schuldigd zjjn. Ik verwijs hier naar Spr. 8 15 en 16, Titus 3:1. en het 2e en 3a hoofdst. van Tim. Ten over vloede wil ik de aandacht nog ves tigen op het Woord van Jezus tot Pilatus, waarin hjj diens rechtsmacht uitdrukkelijk erkent, als van boven gegeven. Joh. 19 11. De overheid is dus, voor mjj, een van God in gestelde macht, tot hand having van het recht, het recht tus- schen mensch en mersch, maar bo- Z(j heeft als van zelf een dwingend karakter, omdat het kwaad zich zon der dwang niet laat inperken. Daarom staat er dat zjj „het zwaard niet tevergeefs draagt”. Rom. 13 4. Het zwaard werkt naar binnen en naar buiten want het moet zich rich ten tegen eiken breker van het god delijk recht. Binnenlands werkt dat zwaard in den vorm van justitie en politie, maar als de rechtbreker van buiten komt, vertoont dat zelfde zwaard zich in den vorm van een legermacht, die de grenzen bewaakt. Dat leger kan bjj het vervullen van z(jn opdracht genoodzaakt zijn bloed te vergieten en te dooden. Goed, maar aan wien wij allen gehoorzaamheid verschuldigd zjjn, omdat zjj daar staat b(i de gratie Gods. Daarom komt een soldaat, die in den oorlog doodt, niet in conflict met het gebod„Gij zult niet doodslaan”. Nog één vraag dient beantwoord, n.l. of ik oorlogvoeren geen zonde vind. Ja, de oorsprong van eiken oorlog is de zonde, Jac. 4 1. Ook vind ik eiken oorlog een zoo groote gruwel, dat elk streven om oorlogen te voor komen, en ik denk hier aan de Volkenbondsgedachte, internationaal recht, intern, gerechtshoven en intern. ’t Is alsof iemand tot ons zou zeg gen Wjj streven naar een wereld, waarin geen dieven en schurken meer zijn, zet nu ’s nachts zoo vaatje deur maar open. Alvorens aan zulk een raad gevolg te geven, zullen wij toch zeker allen ever daarmee wachten, totdat die wereld er eerst eens is. Men bouwt geen huis op een poel, die nog gedempt moet worden. Hiermee meen ik m(jn meer prin- cipieelen opponent, den heer Grootes, mijn standpunt ie hebben uiteengezet en hoop hem daarmee de overtuiging te hebben bijgebracht, dat mjjn denk wijze omtrent het oorlogsrecht in niets verschilt met die van Jhr. de Geer, die, zooals hem bekend zal zijn, ook nog altijd trouw voor de oorlogs- begrootiug stemt. Met vr. dank voor de opname, B. IJ. WIELINGA. Workum, 2 Juni ’37. ZONDAG 6 JUNI (Uren cfficieele zomertijd) WORKUM (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds J. van Veen. Nam. 5 uur ds C. G. H. Blok. In beide diensten schaal- collecte voor de Inw. Zending. WORKUM (Doopsgez.) GEEN DIENST. (Wegens rlngbeurt). WORKUM (Ger.) Voorm. 9 30 uur ds E. C. van der Laan. Nam. 2.30 uur ds E. C. van der Laan. WORKUM (Bapt. Gem.) Voorm. 9.30 de heer H. Leenstra Sr. Avondmaal. Nam. 5 uur Geen dienst. HEIDENSCHAP (Herv.) Nam. 2 uur ds J. van Veen. PERWOUDE (Herv.) Voorm. 10 uur ds A. van der Flier. HINDELOOPEN (Herv.) Voorm. 9.30 uur Cand. J. H. Hoogenkamp, van Utrecht. Nam. 2 uur ds J. J. F. Franck. HINDELOOPEN (Doopsgez.) WORKUM. Bij beschikking van den Minister van Financiën is de assis tent J. van Ossenbruggen ingaande 1 Juli 1937 verplaatst van Workum naar Witmarsum en is de assistent H. Altena op genoemden datum ver plaatst van Pannerden naar Workum. Ds C. G. H. Blok predikant bfl de Ned. Herv. Gem. alhier heeft voor s— Voetbal. 2 Juni. In de hedenavond te Hemelum gespeelde nederlaagwed- strjjd kon „Stormvogels** het niet tot een overwinning brengen. De eind stand was 2—1 in 't voordeel van de gaatheeren. WelEerw. Heer Grootes diene het volgende als antwoord. Ontdaan van alle franje en het gratis esje in de Ned. taal, dat ik natuurlijk dankbaar aanvaard, komt de heer X. tot mij laat ik het zoo maar uit drukken, want dat is toch z(jn be doeling met de vraag of het Woord van den Grooten Meester tot den „zwaardvechter” Petrus in den hof van Gethfcémaié: „Allen die met het zwaard slaan, zullen door het zwaard vergaan”, niet in strijd is met m(jn bewapeningsstandpunt. Welnu, mfln antwoord is :heelemaal niet, want het heeft er niets mee te maken. Gelet op het feit, dat Petrus hier iet zwaard trekt op eigen gezag en dan nog wel voor ziju Meester, die het koninkrijk Gods op aarde bracht, een koninkrijk, waarin van zwaarden geen sprake meer zal zijn, wordt hij door zijn Heer eenvoudig verwezen naar de oude Joodsche wet: ,,oog om oog, ;and om tand.” Chrhtus was „niet ge komen om de Wet te ontbinden, maar om die te vervullen". Maar let nu ook eens op het ant woord dat Pilatus van Christus krijgt, op diens vraag„ZQt g(j dan de Ko- nlng der Joden?” Dit: „Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld, indien mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zoo zouden Mjjn dienaars voor Mij ge streden hebben, opdat ik de Joden met overgeleverd ware.” Heeft dat den heer X ook iets te zeggen En wat is h t oordeel van Christus over dien krijgsman, dien de Schrift den hoifdman over honderd noemt? Een man dus, die gewoon was te dooden met het zwaard, als zjjn plicht hem daartoe riep En hoe staat het met het antwoord, dat de krijgslieden van Johannes den Dooper krijgen op hun vraag: „Wat moeten wij doen om zalig te worden Dit: „Doet niemand overlast en weest tevreden met uw bezoldiging.” venal van het goddelyk recht. Onnoodig overlast komt in den oor log veelvuldig voordaarvoor worden zQ gewaarschuwd, maar wat beteekent dat woord: „weest tevreden mst uw bezoldiging De kerkvader Augustinus, voorge- loovige Protestanten een man van groot gezag en voor den R K. een man, voor wiens naam zijn kerk het St. plaatste, teekent hierbij aan in een brief aan Marcelles: „Want als de Chr. leer over eiken oorlog een veroordeelend vonnis uit sprak, zoo zou den krijgslieden, die raad vroegen om zalig te worden veeleer zijn geantwoord, dat zij de wapens hadden weg te werpen en den krijgsdienst geheel vaarwel te zeggen. Maar tot hen wordt gezegd„Doet niemand overlast en weest tevreden met uw bezoldiging. Wie nu het bevel krijgt tevreden te zQn met zijn soldij, wordt waarlijk niet verboden krflg te voeren.” Laat de Heer X. eens over die uitspraak van „St.” Augustinus, d.w.z. van zQn Kerk, nadenken. Iets anders. Als ik in mijn ingezonden van 21 Mei met ’n paar woorden de gevaren belicht, die er voor ons land aan ontwapening verbonden zijn, teekent X. daarbij aan: „De mensch wikt, God beschikt” en het woord van den apostel Paulus„Wfl kennen ten deele en wjj profeteeren ten deele.” Die woorden laat ik natuurlijk staan in hun volle kracht, maar God gaf mQ ook mijn verstand, om met de feiten vóór mij, langs den weg der deductie tot conclusies te komen, die voor 100 °/o juist z(jn. Sta mij toe daarvan een voorbeeld te geven: Als gegeven is: le; dat er in Am sterdam, evenals in alle groote steden heel wat dieven huisvesten2e. dat danken we misschien aan een paar lieve ouders, die ons zoo goed en braaf groot brachten. Hoe zouden wij hebben geleefd, als we bij onze ge boorte zoo ongelukkig „terecht” wa ren gekomen als die duizenden ver waarloosde kinderen uita- of onsociale milieu’s? We zijn van den eigendom van anderen af kunnen blijven, om dat we het niet noodlg hadden. Zou den we ook zoo „eerlijk” zijn geweest, wanneer we de kwellende zorgen, nijpenden honger misschien, hadden gekend van sommigen, die thans boe ten voor een val op een weg, welke van spleten en afgronden een aan eenschakeling was? Ik wil de criminaliteit niet goed praten, maar slechts verontschuldigen. Ieder mensch moge al kracht naar kruis krijgen, ook de kruisweg van den een is veel langer en moei- IQker dan van den ander. Beter is te helpen dan te oordeelen. Als wfl een lieve moeder hadden, welke ons deugdzaam hield, laten we dan den broeder helpen, die er zóó eene niet heeft gekend en daarom viel. Als wQ te veel hadden om tot hongeren gedoemd te zQn, laten we dan voorzien in het tekort, dat den andor tot do misdaad bracht. Als w( sterk konden blflven in de deugd, laten we dan de matorieele omstan* den van dietstalT wél van hardvochtig- dlgheden helpon verbeteren van hen, 1 i i if If i i t i- 8 8 D, D, ra i. t) i- r o t 8

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1937 | | pagina 1