Nieuws- en Advertentieblad
voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz.
P
DRUKWERK
origineel en vakkundig verzorgd doet
het beter en maakt reclame voor
Uw zaak. Wij leggen er ons
speciaal op toe om van
elke order, groot of
klein iets aparts
te maken
50 I
Collecte Gewapende Dienst.
64ste Jaargang
ZATERDAG 4 JUNI 1938.
No. 23
Officieel Gedeelte.
Algemeen weekoverzicht
Uitgave van T. GAASTRA.Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 --
L
lai.. I
DRUKKERIJ „FRISO”
ff
I
’H
D is
Binnenland.
e
't
r
>t
e
i.
y
r
r
n
II-
Dit blad verschflnt des Za
terdags en kost per kwartaal
50 cents) franco per post
80 cents. Enkele Nos. 5 ets.
Ingezonden stukken Donder
dags voorin. In te zenden. Ad-
vertentiën tot uiterlQk Don
derdagsmorgens 12 uur, uit
gezonderd familieberichten
ll-
Wy willen
graag technisch
adviseeren en maken
U offerte zonder eenige
verplichting. Alle soorten Druk
werk voor Handel en Industrie.
GAASTRA WORKUM
l
i
i
1
h
a
De prQs der Advertentifin
is van 1—5 regels 60 cents,
elke regel meer 7 cents
Grootere letters naar plaats
ruimte. Buiten Friesland,
uitgezonderd Familieberich
ten, 10 cents per regel.
Bij abonnement belangrijk
lager
In 't kort.
De storm, welke in deze voorjaars
dagen van matig tot krachtig over ons
land woedde, heeft verscheidene on
gevallen verwekt.
De tinbaggermolen werd er door
belemmerd om uit te varen naar
Terschelling voor het bergen van het
BLutine”-goud.
Bij het Arnhemsche station ont
spoorde Dinsdag een electrlsche trein
zonder passagiers. Er zQn gelukkig
geen slachtoffers, maar de materleelc**,,
schade bleek groot. ^WARD
De beroepen van de marechausse. ERD
te Oss zullen door het ambtenaren
gerecht behandeld worden op Donr
dag 23 Juni a.s.
Stakingen.
Ondanks dat er honderdduizenden
naar arbeid snakken, bleven er nog
werkstakingen voorkomen. Zeker,
ook onvoldoende salarieerlng kan on-
dragelQk zQn... Het visscherQcoiflict
duurt voort Belde parttyen toonen zich
onverzoenljjkde rQksbemiddelaar
heeft ze thans arbitrage voorgesteld.
In Amsterdam heerscht een staking
in het taxlbedrQf. De text chauffeurs
elschen niet ten onrechte loons-
verhooging. De patroons zagen zich
door zulkp veihooging verplicht tot
tariefsverhooging. Tariefsverhooging,
zoo meenen de chauffeurs, zal de ver-
voercjjfers, welke reeds een laagte
record aan wijzen, nog méér drukken.
En daarmee het loon.
De vicieuze cirkel!
daarna, dan moeten de geregelde
passagiers komen die er voor moeten
zorgen, dat elke vorm van teleur
stelling in de verkeersresultaten uit
blijft, opdat ook in 1939 de exploitatie
ter hand kan worden genomen en
daaraan uitbreiding kan worden ge
geven. W(j doen dus een dringend
beroep op aller medewerking om
ieder op z(jn terrein als propagan
dist op te treden en te helpen
geheel Friesland voor de luchtvaart
te winnen.
De Jamboree.
In de voornoemde vergadering van
den raad der vereeniging en het be
stuur der Ned. Padvinders werd o.m.
medegedeeld, dat het batig saldo der
Jamboree f 75000 bedraagt, welk be
drag aan het nationaal hoofdkwartier
is overgemaakt.
Tot voorzitter van den raad werd
benoemd de gen. maj. b. d. C. J. M.
Colette, te Voorburg.
De Vliegvelden.
Amsterdam en Rotterdam, bij ge
staan door tal van supporters in het
heele land, bleven hevig ageeren
tegen het voornemen van de regee-
ring tot stichting van één centraal
vliegveld voor het ^burgerlijk lucht
verkeer onder Leiderdorp. De ge
meentebesturen van beide steden
hebben zich onverzetteljjk verklaard
oy uuc vUS««o,. ln hun eisch tot behoud van een
Dan is het nieuwe dat trekt. Maar 6te®D vlieghaven, Amsterdam wil
DE FRIESCHE LUCHTHAVEN
EN LUCHTLIJN.
De Friesche Luchtvaartvereenlging
en de K.L.M. hadden Zaterdagmiddag
een aantal personen uit alle kringen
onzer provincie naar Leeuwarden
genoodlgd voor een bespreking ter
voorbereiding van de a.s. opening
van de Friesche luchthaven bij
Leeuwarden (24 Juni) en luchtlQn
(25 Juni).
In een conferentie vooraf werden
de pers nadere inlichtingen verstrekt,
waarbQ bleek dat de bijeenkomst
vooral bedoeld was ter inleiding van
een campagne onze provincie „air-
minded1* dus „luchtgezlnd" te maken,
opdat als straks het nieuwtje af is
van een vllegtochtje van Leeuwarden
naar Amsterdam of Groningen, de
werkelijk serieuze clientèle voor de
K.LM. hier in Friesland voor den
dag komt, die het blQvend succes van
luchthaven en IQn moet verzekeren.
Want zooals bekend geldt het nu nog
maar een driemaandsche proefdlenst
van de K.L.M. het moet echter daar
heen dat er zooveel belangstelling in
die drie maanden blflkt dat op de
zomer-exploitatie een wlnter-explolta-
tie volgt en de minister toestemming
geeft de lijn in de geregelde dienst
regeling der K.L.M. op te nemen.
Naar aanleiding van eenige vragen in
de conferentie gedaan deelde de heer
Pauw die er de K.L.M. vertegenwoor
digde mede, dat hst niet onmogelflk
geweest is thans reeds een ochtend
dienst van Leeuwarden te laten
vertrekken, hoewel erkend wordt
dat het vertrek om 12 45 naar Amster
dam niet ideaal is. Uiteraard is echter
een dienstregeling een compromis van
allerlei wenschen, en dat meent men
het best met dit uur bereikt te
hebben.
In de vergadering met genoodlgden
heeft, na een openingswoord van den
voorzitter der Friesche Luchtvaart-
vereenlglng den heer Kramer, de
burgemeester van Leeuwarden, jhr.
van Beyma, het doel en de totstand
koming van het vliegveld b(j Leeu
warden, dat 600 x 600 M. opper
vlakte heeft, uiteengezet en een be
roep op alle aanwezigen gedaan
metterdaad het hunne te doen de
plannen van K.LM. en Friesche
Luchtvaartvereen. te doen slagen,
opdat onze provincie in ’t internatlo-
G. J. M. C. vanNflnatten uit Utrecht,
laatstgenoemde indertijd commandant
van da saluut batterij te Baarn, aan
het prinselijk echtpaar den huls aan
geboden van de patroon welke als
eerste schot op 31 Januari om 9 55
uur de blijde geboorte van P/loses
Beatrix verkondde.
De huls, die voorzien was van een
zilveren band, waarop een inscriptie
is gegraveerd, werd door Prinses
Juliana in ontvar gst genomen.
Prins Bernhard is voornemens de
opening b(j te wonen van het interna
tionale wegencongres op Maandag 20
Juli in betKurhaus te Scheveningen.
Prins Bernhard zal ook waarschijn
lijk den Olymplschen dag op 26 Juni
in het Stadion te Amsterdam bewonen.
Zooals men weet zal de voetbal
wedstrijd tusschen het Nederlandsche
en bet Nederlandsch-Indische elftal
een onderdeel daarvan vormen.
Dat ook de Padvinderij ’s Prinsen
belangstelling heeft, heeft Z. K. H
reeds meermalen betoond. J 1. Zater
dagmiddag heeft hij een gecombi
neerde vergadering van den raad
der vereeniging en het bestuur der
Nederl. padvinders gepresideerd.
Het geheele district ’s Gravenbage,
ongeveer 2000 verkenners en voor
trekkers en ongeveer 1500 welpen,
stond aangetreden op de Sophialaan.
De Prins, die het uniform van de
Nederlandsche padvinders droeg, in
specteerde de padvinders en begat
zich daarna naar het monument op
het plein 1813, alwaar de welpen
Z. K. H. den horderoep bracht.
Tenslotte defileerden de padvinders
voor den Prins.
PINKSTEREN.
Het Wonder dat zich herhaalt.
Alle groote christelijke feesten
steunen in hun oorsprong en betee
kenis op een gebeurtenis van boven
natuurlijke beteekenis. Althans voor
den orthodoxen christen.
Wonderbaar Immers is de geboorte
van Gods Zoon als Mensch (Kerstmis);
een mysterie is Zijn LQden en Dood
(Goede Vrijdag); een mirakel Zjjn
Verrijzenis (Paschen)een onbegrepen
glorie is 's Heeren Hemelvaart.
Ook de beteekenis van Pinksteren
steunt op een Wonder. Maar het
Wonder van Pinsteren staat nader
dan de vorengenoemde mysteriën
tot de menschelQke rede.
Om twee redenen.
Eerstens om z(jn menscholijk begrlj-
pelijke const quentle, zjjn logische
aansluiting op de andere groote
Wonderen, welke het Verlossingswerk
betroffen. De Verlossing beteekende
genade voor ons. Maar hoe zouden
we deze genade kunnen behouden
zonder de kracht daartoe
De andere reden, waarom het Pink
sterfeest de menschelQke rede zoona
is, ligt omsloten in de geregelde her
haling van het Wonder, waardoor we
er aan wennen.
Wat was het Pinksterwonder De
bekrachtiging van den menschelQken
geest door den Heiligen Geest, d.i.
door den geest Gods. Eenvoudige en
ongeletterde lieden, wlen de Waarheid
was geopenbaard, maar die deze in
menschelQke zwakte nog zoo weinig
hadden vermogen te verwerken, dat
ze voortdurend van de eene weifel
moedigheid in de andere waren
gevallen, vonden zich plots terug in
de zekerheid van het weten, en in
het vermogen om van hun eigen
zekerheid aan anderen mee te deelen.
Dat is het Wonder, dat zich nog
eiken dag door Gods genade aan den
menseb voltrekt.
Maar niet aan allen.
De heer de Pauw van de K L.M.
heeft in een rede op het belang
daarvan gewezen.
Spr. stelt verder de aanwezigen
de drieledige vraag: Is U over
tuigd van de beteekenis van het
luchtverkeer voor de moderne samen-
eving, moet Friesland als belangrijke
Nederlandsche provincie niet zorgen,
blijvend op het luchtnet aangesloten
te worden en zijn wjj allen niet
verplicht daaraan, leder naar zjjn
vermogen en in zQn eigen kring,
mede te werken?
Spr. wjjst er dan op, dat Friesland
onder zeer gunstige omstandigheden
zQn intrede in de luchtvaart doet. In
de exploitatie van binnenlandsch
luchtverkeer is reeds een ruime er
varing verkregen. Tal van experi
menten z(Jn op andere binnenland-
sche Ijjnen genomen. Friesland plukt
er de vruchten van. Het.materieel
van ouder type, waarmede aanvan
kelijk gevlogen werd, is geheel uit
den dienst genomende Friesche
IQn wordt meteen met het meest
moderne materieel geëxploiteerd. De
tarieven, welke in den aanvang voor
velen onbereikbaar waren, z(Jn thans
tot het peil der spoorwegen, 2e klasse,
verlaagd. Een verkeerssubsidie, welke
de KLM. vroeger van de gebieden,
welke z(j met het verkeer bediende,
genoodzaakt was te vragen, wordt
niet verlangd. Al deze voordeelen
krijgt Friesland als het ware in den
schoot geworpen.
Van Leeuwarden naar Groningen
zal men in 15 minuten kunnen
vliegen, prfls voor een enkele reis
f 4, retour f 5. Een enkele reis Leeu
warden—A’dam (reisduur 1 uur 20
min kost f 5.50, retour f 8.30.
Uw aller tegenwoordigheid, aldus
spr., bevestigt de conclusie, welke
w(j reeds tQdens onze voorbereidin
gen trokken, dat er in Friesland een
groote belangstelling voor de lucht-
vaartplannen bestaat. Wfj durven
U bij voorbaat te verklaren, dat U
van die belangstelling geen spijt zult
hebben. De luchtvaart opent nieuwe
wegen, verruimt den blik, werkt
fascineerend op jong en oud en het
geeft voldoening er een steentje toe
te hebben bijgedragen. Trouwens,
U zjjt begonnen een luchthaven aan
te leggen; het kan niet anders of het
moet Uwe bedoeling zQn in die haven
schepen te zien.
Het zou onjuist z(jn te veronder
stellen, dat de rest vanzelf komt en
dat hiermede Uw taak afgeloopen
is. Om een dageljjksche voldoende
bezetting van de vliegtuigen te waar
borgen is heel wat noodlg. Over het
begin maken w(j ons niet ongerust.
Het regeerings jubileum.
De voorbereidingen voor de viering
van het 40-jarig regeeringsjublleum
worden allerwegen met (j ver voortge
zet. Ook door de cfflcieele instanties.
Zoo hebben deze week de afdeelingen
der Tweede Kamer vergaderd tot het
benoemen van de leden eener com
missie van redactie (uit en door elke
afdeellng één lid) voor het samen
stellen van een ontwerp-adres van
hulde en gelukwensching aan Hare
Majesteit de Koningin.
Hare Majesteit, die tegenwoordig b(
voorkeur ten paleize Het Loo vertoeft,
waar Zfj in de nabijheid van Haar
kinderen en van Haar kleinkind is,
heeft deze week ter afdoening van
eenige regeerlngszaken enkele dagen
verblijf gehouden op het paleis aan
het Noordeinde in Den Haag.
De PrinselQke familie.
Maandagochtend hebben luitsnant-
kolonel P. J. A. Bartels, kaplteln-
adjudant W. Wilschut en kapitein
Wat wjj voor de overwinning
kunnen doen, is gelooven en den
weg der Waarheid helpen afpalen.
Niet alle geloof, dat beleden wordt,
is waarachtig gelooven.
Of we dat doen, weten we pas
nadat we de beproeving hebben door
staan. De beproeving der loutering.
Hoezeer was het geloof der apos
telen niet beproefd door alle feiten
en gebeurtenissen de vervolging
en de Dood van Jezus welke
schenen te getuigen tegen wat hun
als de Waarheid was geopenbaard?
Hoevelen zien we in onze dagen
hun vaandel niet verlaten, waaronder
ze streden, de zaak verraden, waarin
ze zeiden te gelooven, enkel en alleen,
omdat de wereld feiten van schijnbare
tegenspraak stelt? Het geloof, dat
onder de beproeving bezwijkt, is geen
waarachtig gelooven geweest.
Z(j, die oprecht gelooven, versagen
niet; z(j weten zich verzekerd van
de overwinning, de overwinning van
het hooge Ideaal, trots tegenslag,
vervolging en verguizing.
Dat gelooven geeft kracht. Kracht
om blijmoedig vol te houden tegen
de verdrukking in. Kracht om met
overtuiging te blijven getuigen, terwjjl
de tegenstander machtbewust hóónt.
De idealist kan ondergaan, maar
zQn Ideaal, z(jn geest zal leven.
De apostelen, die op Pinksteren
begenadigd werden met de kracht
van de Heiligen Geest, hebben in
Gods Naam, gezegevierd. Ze zijn
vervolgd, de meesten stierven een
gewelddadigen dood. Maar juist die
dood, de w(Jze, waarop ze dezen
ingingen, werd hun triomf, want
ze getuigde van den offerzin, dien de
Waarheid hun gebood welke ze
predikten.
Elk menschenoffer aan de Waarheid
is een mijlpaal op den weg der
overwinning.
Wie zóó leert zien, die gelóóft.
En ontvangt z(jn kracht van den
Heiligen Geest. Md.
OnmenscheliJk groot was de taak,
voor welke de apostelen, eenvoudige
menschen, zich gesteld zagen. Ze
moesten de wereld veroveren voor
God domheid, vooroordeel, dwaling
en afgoderij verdringen om plaats te
maken voor de Waarheid. Wat moeten
ze niet dikwijls voor overmoedigen
en dweepers zijn aangezien, voor
onpractische idealisten I
En tóch: ze gingen huns weegs,
ijverend, hun zending vervullende.
En ze volbrachten haar. Omdat ze
het geloof hadden. Wie waarlik
gelooven, ontvangen kracht. Ook
thans nog.
De geest van sommigen dikwijls
van slechts weinigen wordt gedra
gen door idealen. De massa verwon
dert zich over dezulken; z(j begrijpt
niet, hoe de idealisten hun tfld en
moeite kunnen verdoen aan een zaak,
welke hopeloos lijkt.
Géén ideaal echter is hopeloos, dat
uit een vast gelooven voorkomt. Een
klein groepje idealisten kan met
Gods hulp groote dingen wrochten,
omdat het geloof een kracht is zonder
begrenzing.
Nooit is een zaak verloren, waar
voor apostelen in oprechtheid ijveren.
Maar het tijdstip, waarop we de
genade der ultelndelQke overwinning
deelachtig zullen worden, kennen we
niet. Dat staat genoteerd in het Boek, vuav pavT&uv** *u
dat de Voorzienigheid schrift. nale luchtverkeer worde opgenomen.
Seizoensport.
Heel het vllegveldengedoe is een
seizoensport, d.w.z. de drukte komt
voort uit de geschiktheid van onzen
tQd onze tijdsomstandigheden
voor het losbreken van oorlog en
luchttempeesten. Ook het volksgas-
masker is aldus een seizoenartikel.
De N.V. Electro Zuur- en Water-
steffabriek te Amsterdam heeft van
Sociale Zaken krachtens de bepaling
van het gasmaskerbesluit vergunning
gekregen tot de vervaardiging van
een gasmasker tegen een pr(js van
vijf gulden per stuk.
Ook het staatsbedrijf der Artillerle-
inrichting aan de Hembrug mag een
masker voor dezen prijs leveren,
terwijl er voorts een Belgische on
derneming is, die eveneens voor v(jf
gulden een zeer doelmatig gasmas
ker in de handel kan brengen.
Nederland beschikt dus over drie
Burgemeester en Wethouders van
WORKUM brengen ter kennis, dat
de collecte ten behoeve van het fonds
ter aanmoediging en ondersteuning
van den GEWAPENDEN DIENST
in de Nederlanden (Fonds voor oud-
milltairen) in deze gemeente zal
worden gehouden in de week van
13—18 Juni e.k.
Workum, den 1 Juni 1938.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
W. M. OPPEDIJK van VEEN.
De Secretaris,
v. d. GOOT.
leveranciers van een artikel, dat, naar
wjj innig hopen, nooit noodzakeljjk
zal zijn, doch met het noodgedwongen
gebruik waarvan men toch in dezen
t^d rekening moet houden.
B() de distributie van gasmaskers
zullen voorlooplg „vrijwilligers vóór”
gaan, d. z. de ambtenaren en overigen
die iets met luchtbescherming hebben
te maken.
De overigen kunnen zich voorlooplg
nog aan vreedzamer bezigheid wjjden
het hengelen b(jv., waarvoor het
seizoen eveneens sinds Woensdag j 1.
is opengesteld.
Dalende werkloosheid.
Met aandacht volgde het publiek
dezer dagen het belangwekkende
debat ia de Tweede Kamer over de
werkloosheidsbestrijding en de poli
tiek te dien aanzien van de regeering.
Mogen deze debatten de activiteit
tot beteugeling van de ergste crisis-
vorno, hebben gestimuleerd!
Het huidige beeld der werkloos
heid in ons land is overigens niet
zonder hoop voor de toekomst.
In de eerste verslagweek van Mei
was het werkloosheidspercentage
voor alle tegen werkloosheid ver
zekerden in de laatste jaren als volgt:
1935: 300; 1936 31 6; 1937: 25 5
Inbrekendo onderwijzer.
Dat het individueels leed der werk
loosheid intusschen voor velebetrok-
kennen schier ondragelQk blQft, bleek
uit em inbraakhistorie te Hilversum.
Een inbreker werd er betrapt door
een survellleerenden agent. Deze
sommeerde den man die op de fiets
wegvluchtte halt te houden. Ook bQ
herhaald aanroepen voldeed deze
hieraan niet. De agent heeft toen
geschoten en den vluchteling in den
rug, bjj het schouder, geraakt.
In het ziekenhuis bleek, dat men
met een onderwijzer had te doen, die
door werkloosheid in een zwaarmoe-
digen toestand was gebracht, waaruit
hfj zich door een wanhoopsdaad heeft
willen bevrijden.
Schiphol als centraal vliegveld voor
nu en in de toekomst bepaald zien.
De Rotterdamsche K. v. K. heeft ten
behoeve van het behoud van het
Rotterdamsche vliegveld aan de re-
gèering geadresseerd.
Het Rotterdamsche gemeentebe
stuur heeft aan de regeering (de
fensie) verlof geweigerd om drie
hangars voor militaire toestellen
op Waalhaven te bouwen, als de
plannen voor de stichting van een
centraal vliegveld niet worden
opgegeven. De Rada eischt een
spoedige beslissing van de re
geering.
Het Tweede Kamerlid Dr. v. d.
Tempel (S.D.) heeft een aantal schrif
telijke vragen tot de regeering ge
richt, welke bedoelen kracht b(1 te
zetten aan de acties van Amsterdam
en Rotterdam.
n
Ie
8.
al
>r 1
P
e
f
e
i,
r
I
s
FRISO
1
I.
r
I
t
i
F
t
8
i.
f
b
i
i
t
r
i
i
t
i
t
i
1
1
n
e
ie
rg
ie
n
o.
it
e i
Ie
e
8-
B.
kt I
i-