Nieuws- en Advertentieblad voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. P DRUKWERK origineel en vakkundig verzorgd doet het beter en maakt reclame voor Uw zaak. Wij leggen er ons speciaal op toe om van elke order, groot of klein iets aparts te maken 50 I Collecte Gewapende Dienst. 64ste Jaargang ZATERDAG 4 JUNI 1938. No. 23 Officieel Gedeelte. Algemeen weekoverzicht Uitgave van T. GAASTRA.Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 -- L lai.. I DRUKKERIJ „FRISO” ff I ’H D is Binnenland. e 't r >t e i. y r r n II- Dit blad verschflnt des Za terdags en kost per kwartaal 50 cents) franco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorin. In te zenden. Ad- vertentiën tot uiterlQk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten ll- Wy willen graag technisch adviseeren en maken U offerte zonder eenige verplichting. Alle soorten Druk werk voor Handel en Industrie. GAASTRA WORKUM l i i 1 h a De prQs der Advertentifin is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bij abonnement belangrijk lager In 't kort. De storm, welke in deze voorjaars dagen van matig tot krachtig over ons land woedde, heeft verscheidene on gevallen verwekt. De tinbaggermolen werd er door belemmerd om uit te varen naar Terschelling voor het bergen van het BLutine”-goud. Bij het Arnhemsche station ont spoorde Dinsdag een electrlsche trein zonder passagiers. Er zQn gelukkig geen slachtoffers, maar de materleelc**,, schade bleek groot. ^WARD De beroepen van de marechausse. ERD te Oss zullen door het ambtenaren gerecht behandeld worden op Donr dag 23 Juni a.s. Stakingen. Ondanks dat er honderdduizenden naar arbeid snakken, bleven er nog werkstakingen voorkomen. Zeker, ook onvoldoende salarieerlng kan on- dragelQk zQn... Het visscherQcoiflict duurt voort Belde parttyen toonen zich onverzoenljjkde rQksbemiddelaar heeft ze thans arbitrage voorgesteld. In Amsterdam heerscht een staking in het taxlbedrQf. De text chauffeurs elschen niet ten onrechte loons- verhooging. De patroons zagen zich door zulkp veihooging verplicht tot tariefsverhooging. Tariefsverhooging, zoo meenen de chauffeurs, zal de ver- voercjjfers, welke reeds een laagte record aan wijzen, nog méér drukken. En daarmee het loon. De vicieuze cirkel! daarna, dan moeten de geregelde passagiers komen die er voor moeten zorgen, dat elke vorm van teleur stelling in de verkeersresultaten uit blijft, opdat ook in 1939 de exploitatie ter hand kan worden genomen en daaraan uitbreiding kan worden ge geven. W(j doen dus een dringend beroep op aller medewerking om ieder op z(jn terrein als propagan dist op te treden en te helpen geheel Friesland voor de luchtvaart te winnen. De Jamboree. In de voornoemde vergadering van den raad der vereeniging en het be stuur der Ned. Padvinders werd o.m. medegedeeld, dat het batig saldo der Jamboree f 75000 bedraagt, welk be drag aan het nationaal hoofdkwartier is overgemaakt. Tot voorzitter van den raad werd benoemd de gen. maj. b. d. C. J. M. Colette, te Voorburg. De Vliegvelden. Amsterdam en Rotterdam, bij ge staan door tal van supporters in het heele land, bleven hevig ageeren tegen het voornemen van de regee- ring tot stichting van één centraal vliegveld voor het ^burgerlijk lucht verkeer onder Leiderdorp. De ge meentebesturen van beide steden hebben zich onverzetteljjk verklaard oy uuc vUS««o,. ln hun eisch tot behoud van een Dan is het nieuwe dat trekt. Maar 6te®D vlieghaven, Amsterdam wil DE FRIESCHE LUCHTHAVEN EN LUCHTLIJN. De Friesche Luchtvaartvereenlging en de K.L.M. hadden Zaterdagmiddag een aantal personen uit alle kringen onzer provincie naar Leeuwarden genoodlgd voor een bespreking ter voorbereiding van de a.s. opening van de Friesche luchthaven bij Leeuwarden (24 Juni) en luchtlQn (25 Juni). In een conferentie vooraf werden de pers nadere inlichtingen verstrekt, waarbQ bleek dat de bijeenkomst vooral bedoeld was ter inleiding van een campagne onze provincie „air- minded1* dus „luchtgezlnd" te maken, opdat als straks het nieuwtje af is van een vllegtochtje van Leeuwarden naar Amsterdam of Groningen, de werkelijk serieuze clientèle voor de K.LM. hier in Friesland voor den dag komt, die het blQvend succes van luchthaven en IQn moet verzekeren. Want zooals bekend geldt het nu nog maar een driemaandsche proefdlenst van de K.L.M. het moet echter daar heen dat er zooveel belangstelling in die drie maanden blflkt dat op de zomer-exploitatie een wlnter-explolta- tie volgt en de minister toestemming geeft de lijn in de geregelde dienst regeling der K.L.M. op te nemen. Naar aanleiding van eenige vragen in de conferentie gedaan deelde de heer Pauw die er de K.L.M. vertegenwoor digde mede, dat hst niet onmogelflk geweest is thans reeds een ochtend dienst van Leeuwarden te laten vertrekken, hoewel erkend wordt dat het vertrek om 12 45 naar Amster dam niet ideaal is. Uiteraard is echter een dienstregeling een compromis van allerlei wenschen, en dat meent men het best met dit uur bereikt te hebben. In de vergadering met genoodlgden heeft, na een openingswoord van den voorzitter der Friesche Luchtvaart- vereenlglng den heer Kramer, de burgemeester van Leeuwarden, jhr. van Beyma, het doel en de totstand koming van het vliegveld b(j Leeu warden, dat 600 x 600 M. opper vlakte heeft, uiteengezet en een be roep op alle aanwezigen gedaan metterdaad het hunne te doen de plannen van K.LM. en Friesche Luchtvaartvereen. te doen slagen, opdat onze provincie in ’t internatlo- G. J. M. C. vanNflnatten uit Utrecht, laatstgenoemde indertijd commandant van da saluut batterij te Baarn, aan het prinselijk echtpaar den huls aan geboden van de patroon welke als eerste schot op 31 Januari om 9 55 uur de blijde geboorte van P/loses Beatrix verkondde. De huls, die voorzien was van een zilveren band, waarop een inscriptie is gegraveerd, werd door Prinses Juliana in ontvar gst genomen. Prins Bernhard is voornemens de opening b(j te wonen van het interna tionale wegencongres op Maandag 20 Juli in betKurhaus te Scheveningen. Prins Bernhard zal ook waarschijn lijk den Olymplschen dag op 26 Juni in het Stadion te Amsterdam bewonen. Zooals men weet zal de voetbal wedstrijd tusschen het Nederlandsche en bet Nederlandsch-Indische elftal een onderdeel daarvan vormen. Dat ook de Padvinderij ’s Prinsen belangstelling heeft, heeft Z. K. H reeds meermalen betoond. J 1. Zater dagmiddag heeft hij een gecombi neerde vergadering van den raad der vereeniging en het bestuur der Nederl. padvinders gepresideerd. Het geheele district ’s Gravenbage, ongeveer 2000 verkenners en voor trekkers en ongeveer 1500 welpen, stond aangetreden op de Sophialaan. De Prins, die het uniform van de Nederlandsche padvinders droeg, in specteerde de padvinders en begat zich daarna naar het monument op het plein 1813, alwaar de welpen Z. K. H. den horderoep bracht. Tenslotte defileerden de padvinders voor den Prins. PINKSTEREN. Het Wonder dat zich herhaalt. Alle groote christelijke feesten steunen in hun oorsprong en betee kenis op een gebeurtenis van boven natuurlijke beteekenis. Althans voor den orthodoxen christen. Wonderbaar Immers is de geboorte van Gods Zoon als Mensch (Kerstmis); een mysterie is Zijn LQden en Dood (Goede Vrijdag); een mirakel Zjjn Verrijzenis (Paschen)een onbegrepen glorie is 's Heeren Hemelvaart. Ook de beteekenis van Pinksteren steunt op een Wonder. Maar het Wonder van Pinsteren staat nader dan de vorengenoemde mysteriën tot de menschelQke rede. Om twee redenen. Eerstens om z(jn menscholijk begrlj- pelijke const quentle, zjjn logische aansluiting op de andere groote Wonderen, welke het Verlossingswerk betroffen. De Verlossing beteekende genade voor ons. Maar hoe zouden we deze genade kunnen behouden zonder de kracht daartoe De andere reden, waarom het Pink sterfeest de menschelQke rede zoona is, ligt omsloten in de geregelde her haling van het Wonder, waardoor we er aan wennen. Wat was het Pinksterwonder De bekrachtiging van den menschelQken geest door den Heiligen Geest, d.i. door den geest Gods. Eenvoudige en ongeletterde lieden, wlen de Waarheid was geopenbaard, maar die deze in menschelQke zwakte nog zoo weinig hadden vermogen te verwerken, dat ze voortdurend van de eene weifel moedigheid in de andere waren gevallen, vonden zich plots terug in de zekerheid van het weten, en in het vermogen om van hun eigen zekerheid aan anderen mee te deelen. Dat is het Wonder, dat zich nog eiken dag door Gods genade aan den menseb voltrekt. Maar niet aan allen. De heer de Pauw van de K L.M. heeft in een rede op het belang daarvan gewezen. Spr. stelt verder de aanwezigen de drieledige vraag: Is U over tuigd van de beteekenis van het luchtverkeer voor de moderne samen- eving, moet Friesland als belangrijke Nederlandsche provincie niet zorgen, blijvend op het luchtnet aangesloten te worden en zijn wjj allen niet verplicht daaraan, leder naar zjjn vermogen en in zQn eigen kring, mede te werken? Spr. wjjst er dan op, dat Friesland onder zeer gunstige omstandigheden zQn intrede in de luchtvaart doet. In de exploitatie van binnenlandsch luchtverkeer is reeds een ruime er varing verkregen. Tal van experi menten z(Jn op andere binnenland- sche Ijjnen genomen. Friesland plukt er de vruchten van. Het.materieel van ouder type, waarmede aanvan kelijk gevlogen werd, is geheel uit den dienst genomende Friesche IQn wordt meteen met het meest moderne materieel geëxploiteerd. De tarieven, welke in den aanvang voor velen onbereikbaar waren, z(Jn thans tot het peil der spoorwegen, 2e klasse, verlaagd. Een verkeerssubsidie, welke de KLM. vroeger van de gebieden, welke z(j met het verkeer bediende, genoodzaakt was te vragen, wordt niet verlangd. Al deze voordeelen krijgt Friesland als het ware in den schoot geworpen. Van Leeuwarden naar Groningen zal men in 15 minuten kunnen vliegen, prfls voor een enkele reis f 4, retour f 5. Een enkele reis Leeu warden—A’dam (reisduur 1 uur 20 min kost f 5.50, retour f 8.30. Uw aller tegenwoordigheid, aldus spr., bevestigt de conclusie, welke w(j reeds tQdens onze voorbereidin gen trokken, dat er in Friesland een groote belangstelling voor de lucht- vaartplannen bestaat. Wfj durven U bij voorbaat te verklaren, dat U van die belangstelling geen spijt zult hebben. De luchtvaart opent nieuwe wegen, verruimt den blik, werkt fascineerend op jong en oud en het geeft voldoening er een steentje toe te hebben bijgedragen. Trouwens, U zjjt begonnen een luchthaven aan te leggen; het kan niet anders of het moet Uwe bedoeling zQn in die haven schepen te zien. Het zou onjuist z(jn te veronder stellen, dat de rest vanzelf komt en dat hiermede Uw taak afgeloopen is. Om een dageljjksche voldoende bezetting van de vliegtuigen te waar borgen is heel wat noodlg. Over het begin maken w(j ons niet ongerust. Het regeerings jubileum. De voorbereidingen voor de viering van het 40-jarig regeeringsjublleum worden allerwegen met (j ver voortge zet. Ook door de cfflcieele instanties. Zoo hebben deze week de afdeelingen der Tweede Kamer vergaderd tot het benoemen van de leden eener com missie van redactie (uit en door elke afdeellng één lid) voor het samen stellen van een ontwerp-adres van hulde en gelukwensching aan Hare Majesteit de Koningin. Hare Majesteit, die tegenwoordig b( voorkeur ten paleize Het Loo vertoeft, waar Zfj in de nabijheid van Haar kinderen en van Haar kleinkind is, heeft deze week ter afdoening van eenige regeerlngszaken enkele dagen verblijf gehouden op het paleis aan het Noordeinde in Den Haag. De PrinselQke familie. Maandagochtend hebben luitsnant- kolonel P. J. A. Bartels, kaplteln- adjudant W. Wilschut en kapitein Wat wjj voor de overwinning kunnen doen, is gelooven en den weg der Waarheid helpen afpalen. Niet alle geloof, dat beleden wordt, is waarachtig gelooven. Of we dat doen, weten we pas nadat we de beproeving hebben door staan. De beproeving der loutering. Hoezeer was het geloof der apos telen niet beproefd door alle feiten en gebeurtenissen de vervolging en de Dood van Jezus welke schenen te getuigen tegen wat hun als de Waarheid was geopenbaard? Hoevelen zien we in onze dagen hun vaandel niet verlaten, waaronder ze streden, de zaak verraden, waarin ze zeiden te gelooven, enkel en alleen, omdat de wereld feiten van schijnbare tegenspraak stelt? Het geloof, dat onder de beproeving bezwijkt, is geen waarachtig gelooven geweest. Z(j, die oprecht gelooven, versagen niet; z(j weten zich verzekerd van de overwinning, de overwinning van het hooge Ideaal, trots tegenslag, vervolging en verguizing. Dat gelooven geeft kracht. Kracht om blijmoedig vol te houden tegen de verdrukking in. Kracht om met overtuiging te blijven getuigen, terwjjl de tegenstander machtbewust hóónt. De idealist kan ondergaan, maar zQn Ideaal, z(jn geest zal leven. De apostelen, die op Pinksteren begenadigd werden met de kracht van de Heiligen Geest, hebben in Gods Naam, gezegevierd. Ze zijn vervolgd, de meesten stierven een gewelddadigen dood. Maar juist die dood, de w(Jze, waarop ze dezen ingingen, werd hun triomf, want ze getuigde van den offerzin, dien de Waarheid hun gebood welke ze predikten. Elk menschenoffer aan de Waarheid is een mijlpaal op den weg der overwinning. Wie zóó leert zien, die gelóóft. En ontvangt z(jn kracht van den Heiligen Geest. Md. OnmenscheliJk groot was de taak, voor welke de apostelen, eenvoudige menschen, zich gesteld zagen. Ze moesten de wereld veroveren voor God domheid, vooroordeel, dwaling en afgoderij verdringen om plaats te maken voor de Waarheid. Wat moeten ze niet dikwijls voor overmoedigen en dweepers zijn aangezien, voor onpractische idealisten I En tóch: ze gingen huns weegs, ijverend, hun zending vervullende. En ze volbrachten haar. Omdat ze het geloof hadden. Wie waarlik gelooven, ontvangen kracht. Ook thans nog. De geest van sommigen dikwijls van slechts weinigen wordt gedra gen door idealen. De massa verwon dert zich over dezulken; z(j begrijpt niet, hoe de idealisten hun tfld en moeite kunnen verdoen aan een zaak, welke hopeloos lijkt. Géén ideaal echter is hopeloos, dat uit een vast gelooven voorkomt. Een klein groepje idealisten kan met Gods hulp groote dingen wrochten, omdat het geloof een kracht is zonder begrenzing. Nooit is een zaak verloren, waar voor apostelen in oprechtheid ijveren. Maar het tijdstip, waarop we de genade der ultelndelQke overwinning deelachtig zullen worden, kennen we niet. Dat staat genoteerd in het Boek, vuav pavT&uv** *u dat de Voorzienigheid schrift. nale luchtverkeer worde opgenomen. Seizoensport. Heel het vllegveldengedoe is een seizoensport, d.w.z. de drukte komt voort uit de geschiktheid van onzen tQd onze tijdsomstandigheden voor het losbreken van oorlog en luchttempeesten. Ook het volksgas- masker is aldus een seizoenartikel. De N.V. Electro Zuur- en Water- steffabriek te Amsterdam heeft van Sociale Zaken krachtens de bepaling van het gasmaskerbesluit vergunning gekregen tot de vervaardiging van een gasmasker tegen een pr(js van vijf gulden per stuk. Ook het staatsbedrijf der Artillerle- inrichting aan de Hembrug mag een masker voor dezen prijs leveren, terwijl er voorts een Belgische on derneming is, die eveneens voor v(jf gulden een zeer doelmatig gasmas ker in de handel kan brengen. Nederland beschikt dus over drie Burgemeester en Wethouders van WORKUM brengen ter kennis, dat de collecte ten behoeve van het fonds ter aanmoediging en ondersteuning van den GEWAPENDEN DIENST in de Nederlanden (Fonds voor oud- milltairen) in deze gemeente zal worden gehouden in de week van 13—18 Juni e.k. Workum, den 1 Juni 1938. Burgemeester en Wethouders voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN. De Secretaris, v. d. GOOT. leveranciers van een artikel, dat, naar wjj innig hopen, nooit noodzakeljjk zal zijn, doch met het noodgedwongen gebruik waarvan men toch in dezen t^d rekening moet houden. B() de distributie van gasmaskers zullen voorlooplg „vrijwilligers vóór” gaan, d. z. de ambtenaren en overigen die iets met luchtbescherming hebben te maken. De overigen kunnen zich voorlooplg nog aan vreedzamer bezigheid wjjden het hengelen b(jv., waarvoor het seizoen eveneens sinds Woensdag j 1. is opengesteld. Dalende werkloosheid. Met aandacht volgde het publiek dezer dagen het belangwekkende debat ia de Tweede Kamer over de werkloosheidsbestrijding en de poli tiek te dien aanzien van de regeering. Mogen deze debatten de activiteit tot beteugeling van de ergste crisis- vorno, hebben gestimuleerd! Het huidige beeld der werkloos heid in ons land is overigens niet zonder hoop voor de toekomst. In de eerste verslagweek van Mei was het werkloosheidspercentage voor alle tegen werkloosheid ver zekerden in de laatste jaren als volgt: 1935: 300; 1936 31 6; 1937: 25 5 Inbrekendo onderwijzer. Dat het individueels leed der werk loosheid intusschen voor velebetrok- kennen schier ondragelQk blQft, bleek uit em inbraakhistorie te Hilversum. Een inbreker werd er betrapt door een survellleerenden agent. Deze sommeerde den man die op de fiets wegvluchtte halt te houden. Ook bQ herhaald aanroepen voldeed deze hieraan niet. De agent heeft toen geschoten en den vluchteling in den rug, bjj het schouder, geraakt. In het ziekenhuis bleek, dat men met een onderwijzer had te doen, die door werkloosheid in een zwaarmoe- digen toestand was gebracht, waaruit hfj zich door een wanhoopsdaad heeft willen bevrijden. Schiphol als centraal vliegveld voor nu en in de toekomst bepaald zien. De Rotterdamsche K. v. K. heeft ten behoeve van het behoud van het Rotterdamsche vliegveld aan de re- gèering geadresseerd. Het Rotterdamsche gemeentebe stuur heeft aan de regeering (de fensie) verlof geweigerd om drie hangars voor militaire toestellen op Waalhaven te bouwen, als de plannen voor de stichting van een centraal vliegveld niet worden opgegeven. De Rada eischt een spoedige beslissing van de re geering. Het Tweede Kamerlid Dr. v. d. Tempel (S.D.) heeft een aantal schrif telijke vragen tot de regeering ge richt, welke bedoelen kracht b(1 te zetten aan de acties van Amsterdam en Rotterdam. n Ie 8. al >r 1 P e f e i, r I s FRISO 1 I. r I t i F t 8 i. f b i i t r i i t i t i 1 1 n e ie rg ie n o. it e i Ie e 8- B. kt I i-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1938 | | pagina 1