Een Bril
PAARDEMARKT
EEN WANDELING IN EN OM WORKUM
HOFSTEDE
Nieuws- en Advertentieblad
W. Rijpma, Noord, Workum
I
voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz.
op Maandag 5 September 1938
In prijs verlaagd
T. GAASTRA Bzn.
Voor inlijsten
JE ADRES
Breukbanden. SoIide Reparatie-Inrichting
Gesteund door onze jarenlange
ervaring garandeeren wjj
PRIMA pasvorm en kwaliteit
Snelverkeer en veiligheid.
Buikgordels,
ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1938.
No. 34
64ste Jaargang
Officieel Gedeelte.
te WORKUM
ONS WEEKPRAATJE
THANS 25 CENT
Plaataelijk Nieuws.
1
Algemeen weekoverzicht
ij” CRÊME^
Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45
Elastieken Kousen, Verplegingsartikelen enz. enz.
111
mi
en
9
beste
over
I
i
1
i
dat doe ik dus, kermis of géén kermis
op de Markt, bissing of geen biasing.
Met d© hand op de wet verpletter ik
alles, wat zich niet bergt voor de
regels van het verkeer. Deze bar-
baarsphheid zou natuurlek te gruw
zamer worden, als de maximum nnel-
heid in elke bebouwde kom op 50 K.M.
werd gesteld.
Verkrijgbaar bij den Uitgever van „FRISO”
oooooooooooooieioooooooooooooo
f 5140
- 5180
- 5297
- 5568
- 5688
- 5740
- 6160
Het
lure
kar
veel
3UW
iris,
lur.
de-
g«-
ut
an
op
n-
Ik
U
dve
ien
m-
ra-
ar-
del
ïe-
x>r
20
ol-
>e-
'ee
m,
au
P
d
r
u
u
8
r
o
t
i
- 50 a 60 jaar geleden -
van Foto’s, Platen enz.
-
Dit blad verschijnt des Za
terdags en kost per kwartaal
50 centsfranco per post
80 cents. Enkele Nos. 5 ets.
Ingezonden stukken Donder
dags voorm. in te zenden. Ad-
vertentlën tot uiterljjk Don
derdagsmorgens 12 uur, uit
gezonderd familieberichten
ll-
E 17.
van Ter
boord
en het ter plaatse bouwen van
nieuw boerderijtje werd als
ingeschreven
H. Sleeker, Parrega
kuur doet. De reis van het prinselijk
paar zal slechts een week duren.
Prinses Beatrix is gedurende dien
tjjd toevertrouwd aan de zorgen van
haar grootmoeder, koningin Wilhel
mina.
Binnenland.
S. Eekma, Hindeloopen
J. S. de Jong, Koudum
R. G. Visser, Workum
H. J. Voets, Workum
J. Feenstra, Bolsward
Het werk werd gegund aan den
D® prijs der Advortentiën-
is van 15 regels 60 cents,
elke regel meer 7 cents
Grootere letters naar plaats
ruimte. Buiten Friesland,
uitgezonderd Familieberich
ten, 10 cents per regel.
By abonnement belangrijk
lager
^1
WORKUM. Bij de op 10 Aug.'38 ge
houden aanbesteding tot het af breken
van het voormalig tolhuis onder
Workum bQ de brug naar Nfjhuizum
i een
volgt
Het a.s. regeeringsjubileum.
In alle gemeenten zit men thans
midden in de voorbereiding der a.s.
jubileumfeesten.
De B.V.L. zal op 27 Aug. voor H.M.
de Koningin defileeren; de normale
weermacht op 29 Augustus. Aan dat
laatste zal ook de Kol. Reserve deel
nemen, de marine en de mil. lucht
vaart. Dit défilé wordt gehouden op
de Van Alkemalaan in Den Haag.
Honderden vereenigingen nemen
deel aan de Vaandelhulde, die H.M. de
Koningin 5 Sept, bfl haar intocht te
Amsterdam zal worden gebracht.
BQ de nationale jeugdhulde op 6
Sept, zal ook Indië vertegenwoordigd
zQn23 vlaggen van Indische gemeen
ten worden per K.L.M. naar ons land
overgebracht.
Wederom zfln van de weekeenige
hooge Indische gasten ter bQwonlng
van hetfeest gearriveerd, n.l. de sultan
van Langkat met zQn gemalin en zQn
dochters.
De P.T.T. heeft 'n aardige attentie
bedacht door in de jubileumdagen,
d.i. van 5 tot en met 10 September,
een goedkoop tarief te stellen voor
alle particuliere gesprekken met Indië.
Een drie-minutengesprek met Java,
Madoera en Ball zal dan t 5 kosten;
met Sumatra en Makassar f 6 50 De
gesprekken kunnen vanuit het huis
van eiken geabonneerde worden
gevoerd, ófwel vanuit de openbare
cellen.
Op 2 September zal H.M. de Konin
gin ter gelegenheid van haar jubileum
een bezoek brengen aan Rotterdam.
Op Maandag 21 November zal de
koning van België Z.M. Leopold III,
koningin Wilhelmina officieel te gast
zQn.
Een korte na-vacantie.
Prinses Juliana en Prins Bernhard
maakten deze week een autotocht
door Duitschland en Noord-Italië. In
Aken troffen zQ prinses Armgard, de
moeder des prinsen, die aldaar een
kan worden overschreden. „Gerust!”
zegt het blad.
Het vraagstuk der maxlmum-snel-
heid in bebouwde kommen, is uiterst
moeilijk. EigenlQk is elke bepaling
daaromtrent gevaarlijk. Zelfs als ik
Ommen binnenstorm met een snelheid,
welke binnen de 12 K.M.-grens blijft,
kan ik daarmee een blijk geven van
roekeloosheid. In bepaalde omstandig
heden wel te verstaan 1 B.v. als er een
draaimolen op de Markt draait en de
Ommer jeugd, in verspreide orde
opgesteld, zich begeesterd staat te
vergapen aan de schittering van goud
en zilver-verschQn, fluweelige zacht
heid en waereldsche praal. DAnhoor
ik mijn snelheid tot nul te reduceeren,
sf te stappen en mQn vélo aan de
hand zigzag door de schare te leiden.
Maar er zjjn menschen, die bjj zich
zelf redeneerendoor Ommen mfig ik
hoen suizen met een snelheid van elf
en een halve kilometer per uur en
Er zjjn inderdaad en helaas men
schen, die ter ontlasting van hun
eigen verantwoordelijkheid niets zoo
gemakkelQk en geriefelijk vinden als
de wet. Wanneer een maximum snel
heid is bepaald, en er is binnen de
grenzen daarvan gereden, bovendien
behoorlijk rechts van den weg, -—
dan staan ze met een gerust geweten
boven elk lijk. „Eigen schuld„Roe
keloosheid
Men ziet iets dergelijks tegenwoor
dig op den modernen „voorrangsweg“.
Een mooie uitvinding, geriefelijk
voor snelheidsmaniakken en gemak-
zuchtigen. Je hoeft niet uit te kjjken,
niet naar links en niet naar rechts,
je rjjdt maar rechtdoor en vermor
zelt „In naam der wet1* allen, die te
stom of te onnadenkend z{jn om zich
op het juiste moment den julsten regel
van het verkeer te herinneren.
Als ik kiezen moest, dan zou ik
nog liever den 12 KM.-paal van
Ommen in alle bebouwde kommen zien
geplaatst, dan palen, welke een
maximum snelheid van 50 K.M. aan
geven. Maar het liefste, omdat het
’t veiligste is zeg ik juist in de
wooncentra alle maximum-snelhe-
den afgeschaft, omdat zulks de beste
waarborg zou zijn voor de inschake
ling van het persoonlijke verantwoor
delijkheidsgevoel. Vooral wanneer uit
de praktQk van de rechtspraak zou
blijken, dat het dubbel wordt aange
rekend, als de bestuurders van eenig
voertuig in de bebouwde kom eener
gemeente niet de voorzichtigheid
betracht, welke de omstandigheden
hem bieden.
Deze laatste kunnen hem soms
een snelheid van meer dan 50 K.M.
toestaan, ze kunnen óók wel eens
een gang van 10 K.M. als roekeloos
heid bestempelen.
-
Een roemruchte kruiser.
Mét H.M. de Koningin viert binnen
kort ook een onzer meest befaamde
kruisers zQn 40 jarig jubileum, nl.
Haren Majesteits „Gelderland”. Op
28 September zal het 40 jaar geleden
zjjn, dat deze kruiser van stapel
liep. Het schip maakte deel uit van
een serie van zes kruisers die alle
provlncienamen droegen. De mooie
lijnen van deze schepen wekten des
tijds de algemeene bewondering en
ook als zeeschepen voldeden z(j zeer
goed.
De zes schepen waren vrjjwel ge
lijk en een aardige anecdote vertelt,
dat tijdens het conflict met Venezuela,
waarbij de scheepsmacht in de
Caraïbische Zee o.a. bestond uit een
paar schepen van dit type en deze
om de beurt demonstreerden voor de
Venezolaansche kust, onze tegenstan
der, president Castro, beweerde, dat
de Nederlanders maar één schip be
schikbaar hadden, waarop zQ telkens
een anderen naam schilderden!
Algemeen bekend mag worden
verondersteld, dat het schip kort na
indienststelling de eer genoot door
H.M. de Koningin te worden aange
wezen om den ouden president
Krüger aan 't eind van den boeren
oorlog van Lourenzo Marques naar
Marseille te brengen.
De kruiser diende vervolgens in
West en Oost-Indië en in de Euro-
peesche wateren.
De „Gelderland” heeft haar vjjf
zusjes allen overleefd, maar in 1940
zal het schip voor goed uit den
marine-dienst worden genomen en
waarschijnlijk in sloopershanden
vallen.
Kolonisatie in Argentinië?
Zou er een ultweggetje gevonden
zjjn waarlangs een deel onzer werk
zoekenden tot productieve arbeid zal
kunnen komen Het schijnt. Tusschen
de regeering van de Argentflnsche
provincie Buenos Aires en een Neder-
landsche groep van financiers en
uitvoerders is naar w{j vernemen
overeenstemming bereikt inzake
het in studie nemen van een omvang
rijk project, hetwelk zoowel uit een
oogpunt van werkverruiming alsook
wegens de daarop aansluitende gele
genheid tot kolonisatie met Neder-
landsche boeren voor onze volksge
meenschap van groote beteekenis
mag worden geacht.
Het betreft een uitgestrekt aanslib-
bingsgebied langs den benedenloop
van de Parana-rlvier, den hoofdstroom
van den Rio de la Plata.
Onder de auspiciën van de N.V.
Gront Mij. zullen twee Nederlandsche
vaklieden, t.w. een landbouwkundig
en een waterbouwkundig ingenieur,
LIJST van uit Workum vertrok
ken en aldaar gevestigde per
sonen over Juli 1938.
Vertrokken
Fenna Haagsma, van G 273 naar
Heidenschap no. 37 (Hem. Oldephaert
c a.). Jantje W. van der Kloet, van
G 255 naar Waaxens no. 18 (Hen-
naarderadeel). Pieter van der Kloet
en gezin, van G 255 naar Waaxens
no. 1. Magaretha Simonsma, van A 27
naar ’s-Gravenhage, Bazarstr. 31.
Antje Elisabeth Hofman, van G 119
naar Hoogeveen, Hoofdstr. 166. Kor-
nelis van der Beek en gezin, van G
244 naar Jislum 13a. Johannes Hoek
stra, van A 72 naar Duitschland,
Siimmereu Kreis Iserlohn. Wiggert
Amsterdam, van G 202 naar Hinde-
loopen 29. WQpkje Postma, van G 276
naar Balk no. 21. Gatze Haanstra,
van G 282 naar Bolsward, Kl. D(jlak-
ker 40. Johannes Anthonius Ketelaar,
van G 18 naar Rotterdam, Meekrapstr.
41A. Sleuwke Eiling, van D 88 naar
Miros en Bakhuizen 336. Atse de
Groot en gezin, van aan boord naar
Stavoren, Schans 41. Afke Adema,
van D 58 naar Bloemendaal, Harte-
lustlaan 14. Albert Harmen Algera,
van C 49 naar Koudum A 71.
Ingekomen
Maria Cornelia Welvaarts, van
Didam naar E 17. Wabe van der
Kamp, van Heidenschap naar G 278.
Hinke Buma, van Hkslum naar G
256 TrQntje Nljenhuls, van Hlnde-
loopen naar E 51. Jan de Haan, van
Exmorra naar G 17. SQtske Klooster
man, van Amsterdam naar D 18. Eke
van der Meer, van Haarlem naar
G 58. Sjjbrandus Bouma, van Scharl
naar G 265. Slebrigje Riemersma,
van Amsterdam naar E 23. Antje
Visser, van Makkum naar
Hendrik Smit en gezin,
Anel naar Workum, aan
„Onderneming”.
voor huidverfraaiing (j
Ook het vertrouwde
adres voor G-fOotzandL IS SUN JE EK
Persoonlijk gevoel voor verant
woordelijkheid is: de
veiligheidsfactor.
Ik weet niet, of mijn geachte lezer
en dierbare lezeres dit jaar met hun
vacantie in Ommen z(jn geweest. Zoo
niet, dan moeten ze het reisje daar
heen voor het volgende jaar eens on
hun program zetten. Ommen heeft
een omgeving bosch, berg, Vecht
en Regge welke van een sprook
jesachtige bekoring is. Vergeet ech
ter niet om óók het stadje zelf te
bezoeken. Het is zoo oud, zóó oud,
dat men er.nog een verkeersbord
kan zien, daar waar de toerist vanuit
de richting Dalfsen het breede en
meestal verlaten marktplein wil
binnenstormen, dat als maxlmum-snel-
heid voor wielrijders 12 kilometer
aangeeft! Of dat stadje ook oud is!
Behalve oud, is Ommen ook ge-
moedelQk. Als je op de markt of een
ander historisch punt nu eens toe
vallig met een snelheid van 13 K.M.
zoudt passeeren, dan kom je nog
niet dadelQk in> de gevangenis te
recht, tenminste: niet als b.v. de
goedmoedige majoor van de rijks
politie er loopt. Die draait zich op
het goede moment wel om. En dan
heb je er nog een brigges van de
marechaussee, nou, die is óók niet
kwaad! En de oudste veldwachter,
daar kun je best een biertje mee
pakken. Buiten dienst natuurlek.
Maar de jongsteI Pas opHij ziet
er uit als een Adonis, maar hfj is zoo
streng als Jupiter, zoo onverbiddelijk
als een Nero, zoo stipt als ColQn en
zoo pietepeuterig als een Kamerlid.
Overigens een beste kerel. Maar je
moet geen 13 K.M. op de Markt in
Ommen rijden
Breng uw volgende vacantie door
In het oude Vechtstadje en ge zult
tr alle bijzonderheden des bflzonde-
ren levens leeren kennen, ’t Is inte
ressant. Van Krisnamurti tot den
12 K.M.-paal toe.
Ik wilde het hier slechts
dezen laatste hebben.
Die paal is in gevaar. De regeering
loopt nl. rond met plannen om alle
maximumsnelheden in bebouwde
kommen gelijk te schakelen en te
brengen op 50 K.M.
„Tenslotte vergete men niet
zoo lees ik in „De Telegraaf” dat
snelheidsbeperking een deel van den
technischen vooruitgang en de daar
door geschapen mogelijkheden onge
daan maakt.”
Juist! „De Telegraaf” is dus
zoo meent gij vóór een algemeene
bepaling van de maximum snelheid
in bebouwde kommen op 50 K.M.
MIs geraden„De Telegraaf” acht
50 K.M. een slakkengang, welke in
vele kommen zonder eenig bezwaar
laagsten inschrijver.
Begrooting f 5830.
Korfbal.
18 Aug. Vorige week Vrijdag
speelde „Jong Frisia” op het gem.-
sportterrein alhier tegen „Kwiek” I
van Koudum en wist dit met 1—0 te
winnen.
Hedenavond was hier het 2e twaalf
tal van Koudum op bezoek. Ook nu
waren ’t alleen de Workumers die
wisten te scoren en met 2—0 wonnen.
Voor de competitie moet „Jong
Frisia” thans nog twee wedstrijden
spelen, nl. tegen Hemelum en Hin
deloopen. De Workumers kunnen
het dus dit jaar weer tot een goed
einde brengen.
De volgende week Dinsdag wordt
te Rjjs (Gaasterland) de jaarlfjksche
korf balseriedag van de Onderl.
Korfbalbond „Zuid-Friesland” ge
houden, waaraan de zes clubs die in
de competitie uitkomen, zullen deel- eq
nemen. De drie winnaars en de drie
verliezers van de le ronde spelend. D is
een halve competitie, zoodat
spannende wedstrQden verw
mogen worden, ’s Avonds wokBOLSWARD
mooie film „De Privé SecretsV WTTRT)
vertoond, terwQl ook vooreen
muziekje gezorgd is, zoodatv'^L-
het weer meewerken wil, d k -
twfjfeld een gezellige dag zalf**
ter plaatse een volledig onderzoek
gaan instellen, hetwelk in geval van
gunstige bevindingen zal worden
uitgewerkt tot een programma van
tenuitvoerlegging.
In het kort samengevat zal dit
onderzoek behelzen den aard en
omvang van de bedQkings- en andere
waterbouwkundige werkzaamheden,
alsmede de cultuurtechnische voor
bereiding, benoodigd om deze lande
rijen gereed te maken voor een
intensief agrarisch bedrijf, waarin
wellicht de hoofdplaats zal toekomen
aan veeteelt en zuivelbereiding.
In 't kort
Vatten we ten besluite eenfge be
langwekkende feiten en gegevens in
het kort samen.
De Ossche marechausseebrigade is
in beroep gegaan b(j den Centralen
Raad van Beroep tegen de uitspraak
van het Ambtenarengerecht. De zaak
zal waarschijnlijk in October dienen. Wed*’^Spaksma,**Workum
Inzake den loop van de rQksmidde-
len valt te melden, dat de opbrengst
f 39.455 079 was tegen een bedrag
van f 43.717.162 in Juli van het vorige
jaar.
In 1938 was de opbrengst tot einde
Juli, dus over 7 maanden256 millioen
en bQna 7 ton tegen 252 millioen en
ruim 8 ton het jaar te voren. De
gemelde totaal-opbrengst van dit jaar
tot einde Juli is 6 millioen en 3 ton
boven de raming.
Er is een sterke daling in de inter
nationale graanprijzen. Het bestuur
van „De Beurs1* te Groningen heeft
zich daarover telegrafisch tot den
minister gewend, omdat de handel
door deze daling stagneert, daar de
richtprijzen niet kunnen worden
betaald. Er wordt op regeeringsmaat-
regelen aangedrongen.
In antwoord op vragen van het
Kamerlid Braambeek heeft de min.
van Soc. Zaken in uitzicht gesteld,
dat met Ingang van 1 Januari a.s.
een rfjtiQden besluit in werking zal
treden.
Inzake de koplampen van motor
rijtuigen heeft de mln. van Water
staat nudez bepaald, dat deze vanaf
1 Januari 1940 (in plaats van 1 Jan.
1939) van een goedgekeurd type
moeten zQn, met uitzondering van
motorrijtuigen na 31 December 1938
ingevoerd of vervaardigd.
Voor da achterlichten van rijwielen
is thans ook de bajonetsluiting toege
staan, wulke het lostrillen der lampjes
voorkomt.
i
A.
i
OOOOOOOOOOOOOItlOOOOOOOOOOOOOO
i
ter
OD
led
FRI
- M