Een Bril PAARDEMARKT EEN WANDELING IN EN OM WORKUM HOFSTEDE Nieuws- en Advertentieblad W. Rijpma, Noord, Workum I voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz. op Maandag 5 September 1938 In prijs verlaagd T. GAASTRA Bzn. Voor inlijsten JE ADRES Breukbanden. SoIide Reparatie-Inrichting Gesteund door onze jarenlange ervaring garandeeren wjj PRIMA pasvorm en kwaliteit Snelverkeer en veiligheid. Buikgordels, ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1938. No. 34 64ste Jaargang Officieel Gedeelte. te WORKUM ONS WEEKPRAATJE THANS 25 CENT Plaataelijk Nieuws. 1 Algemeen weekoverzicht ij” CRÊME^ Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 Elastieken Kousen, Verplegingsartikelen enz. enz. 111 mi en 9 beste over I i 1 i dat doe ik dus, kermis of géén kermis op de Markt, bissing of geen biasing. Met d© hand op de wet verpletter ik alles, wat zich niet bergt voor de regels van het verkeer. Deze bar- baarsphheid zou natuurlek te gruw zamer worden, als de maximum nnel- heid in elke bebouwde kom op 50 K.M. werd gesteld. Verkrijgbaar bij den Uitgever van „FRISO” oooooooooooooieioooooooooooooo f 5140 - 5180 - 5297 - 5568 - 5688 - 5740 - 6160 Het lure kar veel 3UW iris, lur. de- g«- ut an op n- Ik U dve ien m- ra- ar- del ïe- x>r 20 ol- >e- 'ee m, au P d r u u 8 r o t i - 50 a 60 jaar geleden - van Foto’s, Platen enz. - Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 50 centsfranco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad- vertentlën tot uiterljjk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten ll- E 17. van Ter boord en het ter plaatse bouwen van nieuw boerderijtje werd als ingeschreven H. Sleeker, Parrega kuur doet. De reis van het prinselijk paar zal slechts een week duren. Prinses Beatrix is gedurende dien tjjd toevertrouwd aan de zorgen van haar grootmoeder, koningin Wilhel mina. Binnenland. S. Eekma, Hindeloopen J. S. de Jong, Koudum R. G. Visser, Workum H. J. Voets, Workum J. Feenstra, Bolsward Het werk werd gegund aan den D® prijs der Advortentiën- is van 15 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. By abonnement belangrijk lager ^1 WORKUM. Bij de op 10 Aug.'38 ge houden aanbesteding tot het af breken van het voormalig tolhuis onder Workum bQ de brug naar Nfjhuizum i een volgt Het a.s. regeeringsjubileum. In alle gemeenten zit men thans midden in de voorbereiding der a.s. jubileumfeesten. De B.V.L. zal op 27 Aug. voor H.M. de Koningin defileeren; de normale weermacht op 29 Augustus. Aan dat laatste zal ook de Kol. Reserve deel nemen, de marine en de mil. lucht vaart. Dit défilé wordt gehouden op de Van Alkemalaan in Den Haag. Honderden vereenigingen nemen deel aan de Vaandelhulde, die H.M. de Koningin 5 Sept, bfl haar intocht te Amsterdam zal worden gebracht. BQ de nationale jeugdhulde op 6 Sept, zal ook Indië vertegenwoordigd zQn23 vlaggen van Indische gemeen ten worden per K.L.M. naar ons land overgebracht. Wederom zfln van de weekeenige hooge Indische gasten ter bQwonlng van hetfeest gearriveerd, n.l. de sultan van Langkat met zQn gemalin en zQn dochters. De P.T.T. heeft 'n aardige attentie bedacht door in de jubileumdagen, d.i. van 5 tot en met 10 September, een goedkoop tarief te stellen voor alle particuliere gesprekken met Indië. Een drie-minutengesprek met Java, Madoera en Ball zal dan t 5 kosten; met Sumatra en Makassar f 6 50 De gesprekken kunnen vanuit het huis van eiken geabonneerde worden gevoerd, ófwel vanuit de openbare cellen. Op 2 September zal H.M. de Konin gin ter gelegenheid van haar jubileum een bezoek brengen aan Rotterdam. Op Maandag 21 November zal de koning van België Z.M. Leopold III, koningin Wilhelmina officieel te gast zQn. Een korte na-vacantie. Prinses Juliana en Prins Bernhard maakten deze week een autotocht door Duitschland en Noord-Italië. In Aken troffen zQ prinses Armgard, de moeder des prinsen, die aldaar een kan worden overschreden. „Gerust!” zegt het blad. Het vraagstuk der maxlmum-snel- heid in bebouwde kommen, is uiterst moeilijk. EigenlQk is elke bepaling daaromtrent gevaarlijk. Zelfs als ik Ommen binnenstorm met een snelheid, welke binnen de 12 K.M.-grens blijft, kan ik daarmee een blijk geven van roekeloosheid. In bepaalde omstandig heden wel te verstaan 1 B.v. als er een draaimolen op de Markt draait en de Ommer jeugd, in verspreide orde opgesteld, zich begeesterd staat te vergapen aan de schittering van goud en zilver-verschQn, fluweelige zacht heid en waereldsche praal. DAnhoor ik mijn snelheid tot nul te reduceeren, sf te stappen en mQn vélo aan de hand zigzag door de schare te leiden. Maar er zjjn menschen, die bjj zich zelf redeneerendoor Ommen mfig ik hoen suizen met een snelheid van elf en een halve kilometer per uur en Er zjjn inderdaad en helaas men schen, die ter ontlasting van hun eigen verantwoordelijkheid niets zoo gemakkelQk en geriefelijk vinden als de wet. Wanneer een maximum snel heid is bepaald, en er is binnen de grenzen daarvan gereden, bovendien behoorlijk rechts van den weg, -— dan staan ze met een gerust geweten boven elk lijk. „Eigen schuld„Roe keloosheid Men ziet iets dergelijks tegenwoor dig op den modernen „voorrangsweg“. Een mooie uitvinding, geriefelijk voor snelheidsmaniakken en gemak- zuchtigen. Je hoeft niet uit te kjjken, niet naar links en niet naar rechts, je rjjdt maar rechtdoor en vermor zelt „In naam der wet1* allen, die te stom of te onnadenkend z{jn om zich op het juiste moment den julsten regel van het verkeer te herinneren. Als ik kiezen moest, dan zou ik nog liever den 12 KM.-paal van Ommen in alle bebouwde kommen zien geplaatst, dan palen, welke een maximum snelheid van 50 K.M. aan geven. Maar het liefste, omdat het ’t veiligste is zeg ik juist in de wooncentra alle maximum-snelhe- den afgeschaft, omdat zulks de beste waarborg zou zijn voor de inschake ling van het persoonlijke verantwoor delijkheidsgevoel. Vooral wanneer uit de praktQk van de rechtspraak zou blijken, dat het dubbel wordt aange rekend, als de bestuurders van eenig voertuig in de bebouwde kom eener gemeente niet de voorzichtigheid betracht, welke de omstandigheden hem bieden. Deze laatste kunnen hem soms een snelheid van meer dan 50 K.M. toestaan, ze kunnen óók wel eens een gang van 10 K.M. als roekeloos heid bestempelen. - Een roemruchte kruiser. Mét H.M. de Koningin viert binnen kort ook een onzer meest befaamde kruisers zQn 40 jarig jubileum, nl. Haren Majesteits „Gelderland”. Op 28 September zal het 40 jaar geleden zjjn, dat deze kruiser van stapel liep. Het schip maakte deel uit van een serie van zes kruisers die alle provlncienamen droegen. De mooie lijnen van deze schepen wekten des tijds de algemeene bewondering en ook als zeeschepen voldeden z(j zeer goed. De zes schepen waren vrjjwel ge lijk en een aardige anecdote vertelt, dat tijdens het conflict met Venezuela, waarbij de scheepsmacht in de Caraïbische Zee o.a. bestond uit een paar schepen van dit type en deze om de beurt demonstreerden voor de Venezolaansche kust, onze tegenstan der, president Castro, beweerde, dat de Nederlanders maar één schip be schikbaar hadden, waarop zQ telkens een anderen naam schilderden! Algemeen bekend mag worden verondersteld, dat het schip kort na indienststelling de eer genoot door H.M. de Koningin te worden aange wezen om den ouden president Krüger aan 't eind van den boeren oorlog van Lourenzo Marques naar Marseille te brengen. De kruiser diende vervolgens in West en Oost-Indië en in de Euro- peesche wateren. De „Gelderland” heeft haar vjjf zusjes allen overleefd, maar in 1940 zal het schip voor goed uit den marine-dienst worden genomen en waarschijnlijk in sloopershanden vallen. Kolonisatie in Argentinië? Zou er een ultweggetje gevonden zjjn waarlangs een deel onzer werk zoekenden tot productieve arbeid zal kunnen komen Het schijnt. Tusschen de regeering van de Argentflnsche provincie Buenos Aires en een Neder- landsche groep van financiers en uitvoerders is naar w{j vernemen overeenstemming bereikt inzake het in studie nemen van een omvang rijk project, hetwelk zoowel uit een oogpunt van werkverruiming alsook wegens de daarop aansluitende gele genheid tot kolonisatie met Neder- landsche boeren voor onze volksge meenschap van groote beteekenis mag worden geacht. Het betreft een uitgestrekt aanslib- bingsgebied langs den benedenloop van de Parana-rlvier, den hoofdstroom van den Rio de la Plata. Onder de auspiciën van de N.V. Gront Mij. zullen twee Nederlandsche vaklieden, t.w. een landbouwkundig en een waterbouwkundig ingenieur, LIJST van uit Workum vertrok ken en aldaar gevestigde per sonen over Juli 1938. Vertrokken Fenna Haagsma, van G 273 naar Heidenschap no. 37 (Hem. Oldephaert c a.). Jantje W. van der Kloet, van G 255 naar Waaxens no. 18 (Hen- naarderadeel). Pieter van der Kloet en gezin, van G 255 naar Waaxens no. 1. Magaretha Simonsma, van A 27 naar ’s-Gravenhage, Bazarstr. 31. Antje Elisabeth Hofman, van G 119 naar Hoogeveen, Hoofdstr. 166. Kor- nelis van der Beek en gezin, van G 244 naar Jislum 13a. Johannes Hoek stra, van A 72 naar Duitschland, Siimmereu Kreis Iserlohn. Wiggert Amsterdam, van G 202 naar Hinde- loopen 29. WQpkje Postma, van G 276 naar Balk no. 21. Gatze Haanstra, van G 282 naar Bolsward, Kl. D(jlak- ker 40. Johannes Anthonius Ketelaar, van G 18 naar Rotterdam, Meekrapstr. 41A. Sleuwke Eiling, van D 88 naar Miros en Bakhuizen 336. Atse de Groot en gezin, van aan boord naar Stavoren, Schans 41. Afke Adema, van D 58 naar Bloemendaal, Harte- lustlaan 14. Albert Harmen Algera, van C 49 naar Koudum A 71. Ingekomen Maria Cornelia Welvaarts, van Didam naar E 17. Wabe van der Kamp, van Heidenschap naar G 278. Hinke Buma, van Hkslum naar G 256 TrQntje Nljenhuls, van Hlnde- loopen naar E 51. Jan de Haan, van Exmorra naar G 17. SQtske Klooster man, van Amsterdam naar D 18. Eke van der Meer, van Haarlem naar G 58. Sjjbrandus Bouma, van Scharl naar G 265. Slebrigje Riemersma, van Amsterdam naar E 23. Antje Visser, van Makkum naar Hendrik Smit en gezin, Anel naar Workum, aan „Onderneming”. voor huidverfraaiing (j Ook het vertrouwde adres voor G-fOotzandL IS SUN JE EK Persoonlijk gevoel voor verant woordelijkheid is: de veiligheidsfactor. Ik weet niet, of mijn geachte lezer en dierbare lezeres dit jaar met hun vacantie in Ommen z(jn geweest. Zoo niet, dan moeten ze het reisje daar heen voor het volgende jaar eens on hun program zetten. Ommen heeft een omgeving bosch, berg, Vecht en Regge welke van een sprook jesachtige bekoring is. Vergeet ech ter niet om óók het stadje zelf te bezoeken. Het is zoo oud, zóó oud, dat men er.nog een verkeersbord kan zien, daar waar de toerist vanuit de richting Dalfsen het breede en meestal verlaten marktplein wil binnenstormen, dat als maxlmum-snel- heid voor wielrijders 12 kilometer aangeeft! Of dat stadje ook oud is! Behalve oud, is Ommen ook ge- moedelQk. Als je op de markt of een ander historisch punt nu eens toe vallig met een snelheid van 13 K.M. zoudt passeeren, dan kom je nog niet dadelQk in> de gevangenis te recht, tenminste: niet als b.v. de goedmoedige majoor van de rijks politie er loopt. Die draait zich op het goede moment wel om. En dan heb je er nog een brigges van de marechaussee, nou, die is óók niet kwaad! En de oudste veldwachter, daar kun je best een biertje mee pakken. Buiten dienst natuurlek. Maar de jongsteI Pas opHij ziet er uit als een Adonis, maar hfj is zoo streng als Jupiter, zoo onverbiddelijk als een Nero, zoo stipt als ColQn en zoo pietepeuterig als een Kamerlid. Overigens een beste kerel. Maar je moet geen 13 K.M. op de Markt in Ommen rijden Breng uw volgende vacantie door In het oude Vechtstadje en ge zult tr alle bijzonderheden des bflzonde- ren levens leeren kennen, ’t Is inte ressant. Van Krisnamurti tot den 12 K.M.-paal toe. Ik wilde het hier slechts dezen laatste hebben. Die paal is in gevaar. De regeering loopt nl. rond met plannen om alle maximumsnelheden in bebouwde kommen gelijk te schakelen en te brengen op 50 K.M. „Tenslotte vergete men niet zoo lees ik in „De Telegraaf” dat snelheidsbeperking een deel van den technischen vooruitgang en de daar door geschapen mogelijkheden onge daan maakt.” Juist! „De Telegraaf” is dus zoo meent gij vóór een algemeene bepaling van de maximum snelheid in bebouwde kommen op 50 K.M. MIs geraden„De Telegraaf” acht 50 K.M. een slakkengang, welke in vele kommen zonder eenig bezwaar laagsten inschrijver. Begrooting f 5830. Korfbal. 18 Aug. Vorige week Vrijdag speelde „Jong Frisia” op het gem.- sportterrein alhier tegen „Kwiek” I van Koudum en wist dit met 1—0 te winnen. Hedenavond was hier het 2e twaalf tal van Koudum op bezoek. Ook nu waren ’t alleen de Workumers die wisten te scoren en met 2—0 wonnen. Voor de competitie moet „Jong Frisia” thans nog twee wedstrijden spelen, nl. tegen Hemelum en Hin deloopen. De Workumers kunnen het dus dit jaar weer tot een goed einde brengen. De volgende week Dinsdag wordt te Rjjs (Gaasterland) de jaarlfjksche korf balseriedag van de Onderl. Korfbalbond „Zuid-Friesland” ge houden, waaraan de zes clubs die in de competitie uitkomen, zullen deel- eq nemen. De drie winnaars en de drie verliezers van de le ronde spelend. D is een halve competitie, zoodat spannende wedstrQden verw mogen worden, ’s Avonds wokBOLSWARD mooie film „De Privé SecretsV WTTRT) vertoond, terwQl ook vooreen muziekje gezorgd is, zoodatv'^L- het weer meewerken wil, d k - twfjfeld een gezellige dag zalf** ter plaatse een volledig onderzoek gaan instellen, hetwelk in geval van gunstige bevindingen zal worden uitgewerkt tot een programma van tenuitvoerlegging. In het kort samengevat zal dit onderzoek behelzen den aard en omvang van de bedQkings- en andere waterbouwkundige werkzaamheden, alsmede de cultuurtechnische voor bereiding, benoodigd om deze lande rijen gereed te maken voor een intensief agrarisch bedrijf, waarin wellicht de hoofdplaats zal toekomen aan veeteelt en zuivelbereiding. In 't kort Vatten we ten besluite eenfge be langwekkende feiten en gegevens in het kort samen. De Ossche marechausseebrigade is in beroep gegaan b(j den Centralen Raad van Beroep tegen de uitspraak van het Ambtenarengerecht. De zaak zal waarschijnlijk in October dienen. Wed*’^Spaksma,**Workum Inzake den loop van de rQksmidde- len valt te melden, dat de opbrengst f 39.455 079 was tegen een bedrag van f 43.717.162 in Juli van het vorige jaar. In 1938 was de opbrengst tot einde Juli, dus over 7 maanden256 millioen en bQna 7 ton tegen 252 millioen en ruim 8 ton het jaar te voren. De gemelde totaal-opbrengst van dit jaar tot einde Juli is 6 millioen en 3 ton boven de raming. Er is een sterke daling in de inter nationale graanprijzen. Het bestuur van „De Beurs1* te Groningen heeft zich daarover telegrafisch tot den minister gewend, omdat de handel door deze daling stagneert, daar de richtprijzen niet kunnen worden betaald. Er wordt op regeeringsmaat- regelen aangedrongen. In antwoord op vragen van het Kamerlid Braambeek heeft de min. van Soc. Zaken in uitzicht gesteld, dat met Ingang van 1 Januari a.s. een rfjtiQden besluit in werking zal treden. Inzake de koplampen van motor rijtuigen heeft de mln. van Water staat nudez bepaald, dat deze vanaf 1 Januari 1940 (in plaats van 1 Jan. 1939) van een goedgekeurd type moeten zQn, met uitzondering van motorrijtuigen na 31 December 1938 ingevoerd of vervaardigd. Voor da achterlichten van rijwielen is thans ook de bajonetsluiting toege staan, wulke het lostrillen der lampjes voorkomt. i A. i OOOOOOOOOOOOOItlOOOOOOOOOOOOOO i ter OD led FRI - M

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1938 | | pagina 1