NÜTSSPAARBANK - WORKDM Tracht Uw Jeugdig uilerlijk zoo lang m o gelijk te bewaren Nooitgedagt Schaatsen n D, A. IJNTEMA g Nieuws- en Advertentieblad EERSTE ZITTING voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw., Hindeloopen, Stavoren, enz. enz op J Artis en de menschheid. I Vrijstelling Dienstplicht. 66ste Jaargang ZATERDAG 6 JANUARI 1940. No. 2 ONS WEEKPRAATJE Officieel Gedeelte l l/> L vervolgens op 20 en 27 Januari I „FRISO” 4 voor bijschrijving of uitbetaling van rente ZATERDAG 13 JANUARI 's avonds 6-8 uor Uitgave van T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 Ut de rilde Friso’s DRUKWERK Te). 49 I I Letter meat. F. f. ’t N. Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 50 cents; franco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorna. In te zenden. Ad- vertentiën tot uiterljjk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten HET BESTUUR. I DRUKKERIJ Verkrijgbaar bij De pr|js der Advertentiën is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Groctere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. Bjj abonnement belangrijk lager Van deze vlotte deux pièces zijn geknipte patronen verkrijgbaar voor 88 en 96 c M. bovenwijdte, tegen den prijs van 25 cent per stuk, franco huis. - I Herinnerende aan Darwin’s leer Inzake de menschel|jke afstamming toont A. B K zich in een zjjuer „Oproeiige Krabbels" ongerust over het plan van het Amsttrdamsche gemeentebestuur om het Bureau van den Burgerleken Stand derhoofdstad te verplaatsen naar Artis, den Am- sterdamschen dierentuin. Het moet meent h|j, voor rasbewuste Ariërs een onaangename situatie z|jn, wan neer z|j teg-lijk met een „volks vreemde" een jong borelingske komen aangeven en dan door den aanblik op de apenkooi er aan herinnerd worden, dat „gewone” en „Übermenschen" tenslotte allen denzelfdsn stamvader hebben. Als de verplaatsing van den Am- sterdamschen Burgerlijken Stand inderdaad aanleiding zou z|jn, dat de m*nsch zich wat bescheidener gaat voelen en toonen, dan zou voor het plan veel te zeggen vallen. Maar Darwin’s afstammingstheoriëa zullen d*ze uitwerking, dunkt me, moeilijk kunnen hebban, omdat ze noch onder A-ië s, noch onder niet Ar sgemeen- goed zQn. Hoe dat ook zQ, ik vind Artls geen gekke plaats voor het beoogde doel, maar m|j a overweging steunt op anderen grond. Ik geloof rbt, dat de mensch van den aap afstamt, maar wel ben ik er van overtuigd, dat de menschheid in haar driften slechts door een ver nisje beschaving van de dieren verschilt Althans zich zoo toont. De wereld heeft voor zich een inrichting benoodlgd als die van een dierentuin. Da Burgemeester van WORKUM brongt ter algemeene kennis dat Riemersma, Jalte, ingeschreven voor de Lichting 1940, bij beschikking van den Minister van Defensie voor den tfjd. van één jaar van de dienst plicht is vrijgesteld wegens persoon lijke onmisbaarheid. Deze beschikking is op heden ter secretarie voor een leder ter inzage nedergelsgd. Tegen deze uitspraak kan uiterljjk tien dagen na dagtee- kening dezer kennisgeving, beroep worden Ingesteld. Workum, 2 Januari 1940. De Burgemeester voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN Nou ris in adfortinsje dy’t ik foun yn no. 52 fen 1872. «Voor Drie Stuivers wordt te koop aangeboden, een kanarievogel, die in October 1872 door den Heer op zijn woord af als een uitmuntende best zingende vogel is verkocht voor drie gulden tot heden is het echter niet gebleken of het beest wel zingen kan. Hierop reflecteerende vervoege zich per franco brief bij den Boekhandelaar te Workum onder het motto „Bedrog”.» t Like my it beste om de nammen er mar net by te setten. Zichzelf te kennen is een eerste vereischte van de schoonheid. De geheel natuurlijke schoonheid is een uitzonderingslechts één vrouw op de duizend is volmaakt zonder hiervoor moeite te doen maar de anderen behoeven niet te wanhoopen, want door verstandige maatregelen te nemen, kan iedere vrouw zich aantrekkelijk maken Eén der deugden van onzen tijd is, dat men begrepen heeft, dat lichamelijke schoonheid geen ijdel begrip is. De tijd der esthetische vrouwen is voorbij en de jeugd van heden heeft de gezondheid verovert. Zij heeft ingezien, dat zonder haar geen werkelijke schoonheid kan bestaan. Uit dit beginsel vloeien drie regels voortOm mooi te zijn moet men vooral niet te vet en overdadig eten Wilt U volgens de laatste mode gekleed gaan Dan kunnen wij U slechts één raad geven neem een abonnememt op Het Nieuwe Modeblad. Alle m>gel|)ke wilde en verscheu rende beesten bestaan in zoo’n tuin vreedzaam naast elkaar, omdat zo gescheiden leven door hechte muien, deuren, tralies en wateren. Eens zal, zoo stel ik me voor, ook de menschheid den ouderlingen vrede kennen. Daartoe zijn we de wereld aan het inrichten als een groot Artis, met MaginotSiegtried- en Mannerheim-Hnies, met inundatie- strooken en gordels van stalen asperges. Op het oogenblik is het al zoover, dat dank zQ formidabele afschel dingen de Dultschers niet meer bij de Franschen kunnen komen, de Franschen niet meer bij de Dultschers de Russen niet bij de Finnen. We zijn allemaal jaloersch op de veilig heid, welke sommige volken aldus voor zich schiepen en de overige volkeren haasten zich om óók uit staal en beton of door breeds wateren zich een rustig plaatsje onder de zon te verzekeren als apen in een apenkooi en leeuwen in hun getralied hok. Redame-patroon uit „Het Nieuwe Modeblad” dit is ongezond en onesthetisch Vervolgens dient men zoowel des winters als ook zomers dagelijks 20 minuten aan gymnastiek te besteden. Tenslotte moeten wij de huid van ons gezicht en lichaam goed verzorgen. Deze drie regels vormen den grondslag van de schoonheid zelf. De restmake up, sport, massage, kapsel, epileeren, is slechts bijzaak. Resumeerend kan men dus wel zeggen, dat er geen leelijke vrouwen bestaan, doch slechts vrouwen, die zich laten gaan en die alle hun individueele schoonheid ter ontwikkeling kunnen brengen. Om hierin te slagen en aldus zoo lang mogelijk hun jeugdig uiterlijk te behouden, mogen zij gerust slavin van Aphrodite, de godin der schoonheid zijn, want zij dienen dan tevens huu gezondheid. n us tiid is er o sa folie hwet lang net doocht, mar dat wier froeger ek al krekt itselde. In aid man, dy’t folie oer aide tiiden skriuwn bat, sei ris tsjin my>Hwa ’t de skiednis kin, dy scil him nearne oer forwunderje, hwent sa’t de minsken froeger wiene, binne se nou noch”. Ja, it wier froeger ek net sa moai as men wolris mient. Lêz marris hwet ik oernim üt de Friso fen 1 Jan 1873. «Dezer dagen was het op het wachtschip te Nieuwediep «overal» alles was op het dek, kommandant en officieren in grand tenue, de bloedvlag was geheschen en de trap opgetuigd», er moest een matroos worden geslagen, die zich zonder permissie van boord had verwijderd. Alles was gereed, alleen de deliquent ontbrak nog. Hij bleef evenwel ontbreken want de man had zich uit vrees voor die onmenschelijke straf van het leven beroofd. Zal dat slaan nog langer duren 1872 Fierwei de measte Warkummers, scille, lyk as ik, er danich mei yanommen wêze, det de greate tsjerke einlings ris goed under bannen nommen wirdt en sadwaende foar ündergong' bewarre bliuwt. Ja, dat is fensels, der binne yet altyd minsken, dy’t it sünde fine, dat er sa’n slompe jild ütjown wird foar sa’n aid gebou. Ik foar my sizLit us sa folie müglik bewarje en ünderhalde, fen hwet de alden üs nei litten hawwe. Der is troch de jieren, benamen yn Fryslan, al fiersto folie ótbritsen en mei de groun lyk makke. Lokkich det men yn de léste jieren, net sa gau mear klear stiet mei de moker en it brekizer. Sa’t it nou stie mei de tsjerke, wier it yn 1871 mei de toer. Yn 1871, makke de stêds-boumaster Wielinga, in «rapport» oer de tastan fen de toer. Nefifens det «rapport» stie it er lang net best foar. De Rie naem yn 1872 dan ek it beslüt, om daliks it nediste dwaen to litten. Scoe men lykwols de toer goed opknappe litte, dan moast det in tüzen manich kostje en derta moast men earst jild liene. En sa t it nou giet mei de tsjerke, gong it do mei de toer, der wierne minsken dy ’t seine Brek Ijeaver dy grt ue klompe stien óf ynsté der safolle jild foar ut to jaen Net allinne dat soks utere waerd, ek yn de «Friso» wirdt der oer skriuwn en wol yn in pear «ingezonden stukken». De skriuwer fen dy stikken teikent dizze mei de natnme »Dominikus«. Hij is er tige foar det de toer ótbritsen wirde scil en de ófbraek to forkeapjen Yn ’t koart skriuwt er dit: «De Rie had besletten om in pear hünderd goune to jaen om de toer hwet op to knappen. Oer in jier manich moat er twa, try eris safolle komme. Nou wirdt er sein, dat immen 20 tüzen goune bieden hat foar de ófbraek. Dat is in moai dof ke det scoe de stêd skoan brüke kinne. Hwet er mei det jild dien wirde moat 1. De dyken en paeden om en yn ’e sted opknappe 2. It stik Wymerts, »van de voormalige Paardebrug tot aan de Zuiderpoort dempen» 3e. de skoallen ris goed under bannen nimme. It is fensels de sted moat in toer hawwe, ei nou, dat is neat gjin beswier, set in toerke op ’e tsjerke, dan binne wy klear.» Dy tweintich tüzen goune wist de man dos wol rie mei. Dominikus beslut syn skriuwerij mei in rymstik «Aan de Toren». De léste rigels derfen nim ik oer «Men zegt, een der burgers bood aan u te koopen Voor duizenden guldens 1 Dat doet ons iets hopen Zoo n voordeel kan Workum niet daaglijks beloopen Geen onderhoud meer en het geld nog bij hoopen Sloopt op, vroede mannen 1 De noot I Weg de dop 1 1 k Bin mar bli:d dat Dominikus syn skriuwerij neat holpen hat, en dat Warkum noch pronket mei syn moaie, aide toer. B K' I SMAAKVOL GOEDKOOP T. GAASTRA Bz. Tel. 45 WORKUM KISO. 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1940 | | pagina 1