Nieuws- en Advertentieblad
LEVENSMIDDELEN
Baby-Weegscbaal
voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw, Hindeloopen, Stavoren, enz. enz
TE HUUR
De hand die helpt.
JE ADRES VOOR HET INLIJSTEN
van üw Platen en Foto’s
W. RIJPMA - Fotograaf - Workum
Vargosding voor vorrichtlngao en
levsringen ten'behoeve van de
Duitschs Weermacht.
Uitvoering van Bouwwerken,
Het uitruimen van de brug over
de oude gracht In ’t Heidenschap
en het doortrekken van de weg
tor plaatse.
Beperking van het auto-verkeer.
ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1940,
No. 35
66ste Jaargang
Officieel Gedeelte.
g O
Voor
Uitgave van Fa. T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 -
Naar
AANBESTEDING.
TUINBO W
t
t
t
L. Ct.
TUINDER.
l
l
Laat dan een hand hem veilig kunnen leiden
Tot waar een pad hem verder doortocht biedt,
En ’t leven tusschen mi en vroeger tijden
Een brug kan slaan, die op de toekomst ziet.
Dit blad verschijnt des Za
terdags en kost per kwartaal
50 cents) franco per post
80 cents. Enkele Nos. 5 ets.
Ingezonden stukken Donder
dags voorm. in te zenden. Ad-
vertentiën tot uiterlflk Don
derdagsmorgens 12 uur, uit
gezonderd familieberichten
NATIONALE RECLASSEERINGSDAG
VAN DE INSTELLINGEN VAN
ALLE GEZINDTEN
De straf die een gedane daad moet boeten
Is afgeloopen en een mensch komt vrij.
Hij zal zich nu aan ’t leven wennen moeten
En zich weer voegen in de maatschappij.
■4
®£j
®ej
GEDENKT HET
RECLASSEER NGSWERK
ZATERDAG MSEPT.W40
De prQs der Advertentiën
is van 1—5 regels 60 cents,
elke regel meer 7 cents
Grootere letters naar plaats
ruimte. Buiten Friesland,
uitgezonderd Familieberich
ten, 10 cents per regel.
BQ abonnement belangrijk
lager
van een zeer be
van de primair»
De Burgemeester van WORKUM
herinnert er nog eens aan, dat voor
verrichtingen en leveringen ten
behoeve van de Duitsche Weermacht,
die tot en met 30 Juni 1940 geschied
zfln, het verzoek om vergoeding
ui terlijk 31 Augustus 1940 moet wor
den ingediend.
Op later ingediende verzoeken
wordt geen acht geslagen.
Ten aanzien van verrichtingen en
leveringen, die na 30 Juni 1940 ge
schieden, moet het verzoek om ver
goeding ingediend worden uiterlQk
op den 15den van de maand, die
volgt op de maand, waarin de ver
richting of levering geschiedde. Op
verzoeken, welke niet binnen dezen
termijn ingediend zQn, wordt geen
acht geslagen.
Workum, 29 Augustus 1940.
De Burgemeester van WORKUM,
W. M. OPPEDIJK van VEEN.
w.g. RAUTER,
S.S.-Brlgadeführer.
In bovengenoemd verbod moet,
naar men ons meldt voor „auto”
steeds worden gelezen „motorvoer
tuig”. Het verbod geldt dus ook voor
moto» fietsen en voor alles wat per
motor rijdt.
De Burgemeester van WORKUM
brengt ter kennis van belanghebben
den, dat voor de uitvoering van bouw
werken, waarvan de kosten in totaal
minder dan f 500 beloopen, voortaan
geen goedkeuring behoeft te worden
gevraagd aan den Regeerlngscommis
saris voor den Wederopbouw.
Voor zooveel noodlg wordt de aan
dacht er op gevestigd, dat voor deze
werken wel toestemming ingevolge
de bouwverordening moet worden
gevraagd aan het gemeentebestuur.
Workum, 29 Augustus 1940.
De Burgemeester van WORKUM,
W. M. OPPEDIJK van VEEN.
“I Bij Verwondind
J iiiiiiiiii dadel ij kmiiiiiiii
PUROL
Als dan de levensring zich weer gaat hechten
Daar waar hij eertijds tot een leegte spleet,
Dan kan de boeteling vaak niet bevechten
Het nieuw bestaan versperd door ’t vroeger leed.
Vaarverbetering over Stavoren
gevraagd
De Schlppersvereeniging „Schutte
vaêr” heeft aan den Secretaris-Gene
raai van het departement van Water
staat het volgend verzoekschrift
verzonden
De Schlppersvereeniging „Schutte-
vaêr”, welke gedurende bfloa eet
eeuw aan de verbetering van d*
vaarwegen in Nederland haar bfj
zondere aandacht schonk, nam ul>
dien hoofde met begrijpelijke belang
stelling kennis van de wisselende
inzichten in zake de meest gewen
echte uitgangshaven voor den te
verruimen weg Groningen—IJsel
meer. Met dezelfde belangstelling
constateerde de vereeniglng, dat aar
een uitgang nabij Lemmer uiteindelijk
de voorkeur werd geschonken boven
een te Stavoren.
De verruiming
teekenend deel r
vaarwegen voor Friesland en Gro
ningen ten zeerste waardeerend,
vindt de Vereeniglng voornoemd
niettemin de vrfjheld uwe bijzondere
aandacht te vragen voor de nood
zakelijkheid zich in deze niet te
beperken tot de in uitzicht gestelde
en deels voltooide verbetering van
den aangewezen weg, doch deze te
completeeren door ook aan don weg
over Stavoren afmetingen en capa
citeit te verschaffen, die aanpassen
aan het algemeen in ons land ge
bezigde scheepsmodel.
De weg over Stavoren toch kent
een niet minder drukke vaart dan
die over Harlingen of Lemmer en
zal bij het ultblfjven van verbetering
blijvend worden beheerscht door de
maximaal toegestane afmetingen,
8150 M. bfl 5.40 M. en 1.80 M„ welke
Burgemeester en Wethouders der
gemeente WORKUM zullen op Maan
dag 2 September a.s. onder ingezete
nen der gemeente aanbesteden:
Bestekken verkrijgbaar ter Secre
tarie tegen betaling van f0.10 por
exemplaar.
Workum, 23 Augustus 1940.
Burgemeester on Wethouders
voornoemd,
W. M. OPPEDIJK van VEEN.
Do Secretaris,
v. d. GOOT.
DIENSTPLICHT
Inlevering van rijksgoederen.
De Burgemeester der gemeente
WORKUM, herinnert aan de ver
plichting tot het inleveren van alle
goederen welke r{jkselgendom zQn,
met uitzondering van het oorlogszak-
boekje en het herkenningsplaatje,
voor het verlofspersoneel van dt
landmacht beneden den rang van
adjudant-onderofficier.
Voorts wordt verwezen naar het
geen omtrent deze verplichte in
levering aangeplakt is in één der
publicatiekastjes aan het Stadhuis.
Workum, 20 Augustus 1940.
Do Burgemeester voornoemd,
W. M. OPPEDIJK van VEEN.
Er is geen weg door menschen ooit betreden
Waarvan ons hart ook niet de richting kent,
Een mensch, die reeds zijn boete heeft beleden,
Roept om de hulp die U hem schuldig bent.
Em, van Loggem.
hebben geleid tot den aanbouw van
het z g. Friesche-maatschlp, een
scheepstype, dat, minder economisch
dan het elders overheerschende, na
de totstandkoming der in uitzicht
gestelde werken gedoemd is te
verdwijnen. In het bijzonder
vestigt de vereeniglng de aandacht
op den geringen maximalen diep
gang, die zelfs aan het genoemde
schrepsiype het nuttig gebruik van
het totale draag ver megen bjj h<!'
vervoer van soortelijke zw are goede
ren belet en bQ de heffing van vaar
geld naar draagvermogen op die
goederen per eenheid een uitzonder
lijk hooge belasting legt. Met reden
is dan ook te vreezen, dat zonder
de door de Vereeniglng bepleit*
verruiming van den weg over Sta
voren in de toekomst de schepen,
die thans aan dien weg om verschil
lende redenen de voorkeur geven,
gedeeltelik althans, dezen zullen
mijden om over Lemmer ot Har
lingen in de mogelijkheid van grooter
diepgang en daarmee gepaard gaand
hooger vrachtcQfer compensatie te
zoeken voor het afstand doen var
da voordellen, die zfl in den eers*
bedoelden weg wisten te waardeer®».
Het feit, dat ter zake kundiger
eenmaal Stavoren als den meest ver-
kieseljjken uitweg naar het IJselmeer
aanwezen, kenschetst de beteekenis
van de scheepvaart ter plaatse, die
die na de ingebruikneming van den
scheepsmotor en na de uitschakeling
van den invloed der getijden op het
traject Enkhulzen—Stavoren dl*
over Lemmer benaderde en zelfs
overvleugelde. De indijking van den
Noord Oostpolder, die bjj ongunstig
weder aan de navigatie ter plaats?
hooger eischen stelt, verschaft daar
bij aan den weg over Stavoren nieuwe
aantrekkelijkheid.
Het is op deze gronden, dat de
Vereeniglng „Schuttevaêr” de over
tuiging is toegedaan, dat de scheep
vaart, zoowel als dedoorhaargediend»
bedreven, ten zeerste zouden worden
gebaat, indien aan den vaarweg over
Stavoren niet de verbetering wordt
onthouden, van welke de wenschelyk-
held nog onverzwakt voortvloeit ui»
de beteekenis der betreffende vaart
en den onbevredigenden toestand var
den weg als zoodanig.
De Vereeniglng is van meening,
dat een en ander met geringer»
kosten en een minder breed opge
zette verruiming is te bereiken, In
dien de weg geschikt zou worden
zemaakt voor schepen tot ruim 50
M. lengte, 8 M. breedte en 2 50 M.
diepgang, zou deze geopend worden
voor schepen tot 700 ton draagver
mogen, voor een scheepslype als de
z.g. Kempenaar en voor vaartuigen,
die met het oog op de vaart op
breeds wateren op groote scheeps-
breedte prijs stellen, De beteekenis
Mervan wordt duidelijk, wanneer
men rekening houdt met het feit,
dat het aantal vaartuigen tusschen
700 - 1000 ton draagvermogan blijkens
de statistische gegevens niet meer
dan 502 bedraagt, terwQl het aantal
derzelve tusschen 200 ton, een draag
vermogen, dat thans voor den
Frleschen vaarweg als maximaal ge
middelde mag worden aangenomen,
°n 700 ton volgens dezelfde gegevens
3761 telt. Daarbij mag worden over
wogen, dat 't vrachtprjjsverschll per
eenheid bfl schepen van 700 ton er
die van 1000 reeds tot een weinig
beteekenende fractie is gedaald.
Het is het hoofdbestuur der Schip-
•'ersveraeniglng bekend, dat de ge
meente Stavoren als eigenaar vat
de bestaande schutsluis aldaar be.
reid is alle medewerking te ver
leenen aan een vaarwegverbetering
waarmede de belangen van dez»
gemeente zoo nauw zfln verbonden
Ter bevordering van de totstard
koming er van deed het hoofdbestuur
der Vereeniglng voornoemd afschrift
van dit schreven toekomen aan
Provinciale Staten van Friesland,
aan Provinciale Staten van Groningen
en aan B. en W. van Stavoren.
Eerbiedig beveelt de Vereeniglng
ernstige overweging dar aanbevolen
verbetering aan.
ii
Op een eenigszins beschut plekje
zaaie men thans laatste helft van
Augustus om in het volgende jaar
uit te planten, de ZWIJNDRECHT-
SCHE GELE PLANTUIEN. Iets
afdekken kan geen kwaad, als het een
ouderwetsche winter mocht worden,
opdat de planten niet te veel van de
kou te lijden hebben. In ’t voorjaar
worden de plantuien ze zijn dan
ongeveer zoo dik als een griffel
uitgeplant. De rijen moeten een klomp-
lengte van elkaar en op de rij is de
afstand plm. 10 cm. Plantuien kunnen
ook gecombineerd geteeld worden,
b.v. kan men ze zeer goed kweeken
tusschen pas aangelegde aardbeien.
De plantuien zijn vroeg oogstklaar en
kunnen duren tot het voorjaar. Boven
dien worden ze groot van stuk, grooter
dan zaai-uien, Ik zag ze in deze om
geving bij een particulier in com
binatie gekweekt tusschen aardbeien
en Egyptische ronde bieten kroten
met een doorsnede van 10 cm. I
Voor plantuien gebruike men alleen
deZwijndrechtschegele poot-of plantui;
deze is winterhard.
Per M.3 zaaibed zaaie men plm.
1 lood zaad. Een lood geeft zeker
wel een duizend planten, althans voor
een particulier tuintje ruimschoots
voldoende.
NAAR:
fe®
s®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
3®
8®
3®
3®
3®
3®
TTT f TUTT S S
Vragen over Groenteteelt onder
motto »Tuinder< in te zenden aan
Bureau >Friao<, Workum.
’s Nachts geen onbevoegden meer
op het strand
Op order van den Duitschen mili
tairen bevelhebber in Nederland en
op bevel van den Rflkscommissaris
voor de bezette Nederlandsche ge
bieden, wordt het volgende bepaald
1. Van 27 Augustus 1940 af moet
tot nadere aankondiging tusschen
22.00 en 04 OO uur alle verkeer
van Nederlandsche auto's worden
stopgezet.
Onbeperkt wat de tijd betreft is
bet autoverkeer toegelaten voor
auto’s
a. Van de Duitsche weermacht, van
de Wuffon S.S. en van da Duitsche
politie, van de bureaux van den
RQkscommissaris, van de douane
dienst, van de „technisch© Nothilfe”
en van de Rijksduitsche bureaux
met officieels Duitsche onderschei-
dingsteekenen.
b. Van de Nederlandsche politie en
brandweer, van de ambtelijke lucht
beschermingsdienst, evenals van
ambulanceauto’s, kraanwagens, auto’s
van artsen en vroedvrouwen bfl de
uitoefening van de desbetreffende
dienst.
c. Taxi’s, voorzoover zfi rijden
voor artsen, vroedvrouwen of zieken.
Het in strijd handelen met deze
bepaling leidt tot dwangmaatregelen
van de zijde der politie en tot inbe
slagneming van het voertuig.
2. Van 27 Augustus 1940 af is
het betreden van het strand in
geheel Nederland tusschen het in
vallen van de duisternis en het
aanbreken van de dag tot nadere
aankondiging verboden.
De Duitsche kustwacht heeft hier
toe bijzondere aanwijzingen van den
Duitschen militairen bevelhebber
ontvangen.
VOOR AL ÜW
HU WAS VERLOREN EN IS GEVONDEN
1
i
’t Warenhuis
l
1
I
l
1
I
I
I
-L-
Drogisterijen