Nieuws- en Advertentieblad LEVENSMIDDELEN Baby-Weegscbaal voor de Gemeenten Workum, Hem. Oldeph. en Noordw, Hindeloopen, Stavoren, enz. enz TE HUUR De hand die helpt. JE ADRES VOOR HET INLIJSTEN van üw Platen en Foto’s W. RIJPMA - Fotograaf - Workum Vargosding voor vorrichtlngao en levsringen ten'behoeve van de Duitschs Weermacht. Uitvoering van Bouwwerken, Het uitruimen van de brug over de oude gracht In ’t Heidenschap en het doortrekken van de weg tor plaatse. Beperking van het auto-verkeer. ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1940, No. 35 66ste Jaargang Officieel Gedeelte. g O Voor Uitgave van Fa. T. GAASTRA Bz. te WORKUM Telefoon No. 45 - Naar AANBESTEDING. TUINBO W t t t L. Ct. TUINDER. l l Laat dan een hand hem veilig kunnen leiden Tot waar een pad hem verder doortocht biedt, En ’t leven tusschen mi en vroeger tijden Een brug kan slaan, die op de toekomst ziet. Dit blad verschijnt des Za terdags en kost per kwartaal 50 cents) franco per post 80 cents. Enkele Nos. 5 ets. Ingezonden stukken Donder dags voorm. in te zenden. Ad- vertentiën tot uiterlflk Don derdagsmorgens 12 uur, uit gezonderd familieberichten NATIONALE RECLASSEERINGSDAG VAN DE INSTELLINGEN VAN ALLE GEZINDTEN De straf die een gedane daad moet boeten Is afgeloopen en een mensch komt vrij. Hij zal zich nu aan ’t leven wennen moeten En zich weer voegen in de maatschappij. ■4 ®£j ®ej GEDENKT HET RECLASSEER NGSWERK ZATERDAG MSEPT.W40 De prQs der Advertentiën is van 1—5 regels 60 cents, elke regel meer 7 cents Grootere letters naar plaats ruimte. Buiten Friesland, uitgezonderd Familieberich ten, 10 cents per regel. BQ abonnement belangrijk lager van een zeer be van de primair» De Burgemeester van WORKUM herinnert er nog eens aan, dat voor verrichtingen en leveringen ten behoeve van de Duitsche Weermacht, die tot en met 30 Juni 1940 geschied zfln, het verzoek om vergoeding ui terlijk 31 Augustus 1940 moet wor den ingediend. Op later ingediende verzoeken wordt geen acht geslagen. Ten aanzien van verrichtingen en leveringen, die na 30 Juni 1940 ge schieden, moet het verzoek om ver goeding ingediend worden uiterlQk op den 15den van de maand, die volgt op de maand, waarin de ver richting of levering geschiedde. Op verzoeken, welke niet binnen dezen termijn ingediend zQn, wordt geen acht geslagen. Workum, 29 Augustus 1940. De Burgemeester van WORKUM, W. M. OPPEDIJK van VEEN. w.g. RAUTER, S.S.-Brlgadeführer. In bovengenoemd verbod moet, naar men ons meldt voor „auto” steeds worden gelezen „motorvoer tuig”. Het verbod geldt dus ook voor moto» fietsen en voor alles wat per motor rijdt. De Burgemeester van WORKUM brengt ter kennis van belanghebben den, dat voor de uitvoering van bouw werken, waarvan de kosten in totaal minder dan f 500 beloopen, voortaan geen goedkeuring behoeft te worden gevraagd aan den Regeerlngscommis saris voor den Wederopbouw. Voor zooveel noodlg wordt de aan dacht er op gevestigd, dat voor deze werken wel toestemming ingevolge de bouwverordening moet worden gevraagd aan het gemeentebestuur. Workum, 29 Augustus 1940. De Burgemeester van WORKUM, W. M. OPPEDIJK van VEEN. “I Bij Verwondind J iiiiiiiiii dadel ij kmiiiiiiii PUROL Als dan de levensring zich weer gaat hechten Daar waar hij eertijds tot een leegte spleet, Dan kan de boeteling vaak niet bevechten Het nieuw bestaan versperd door ’t vroeger leed. Vaarverbetering over Stavoren gevraagd De Schlppersvereeniging „Schutte vaêr” heeft aan den Secretaris-Gene raai van het departement van Water staat het volgend verzoekschrift verzonden De Schlppersvereeniging „Schutte- vaêr”, welke gedurende bfloa eet eeuw aan de verbetering van d* vaarwegen in Nederland haar bfj zondere aandacht schonk, nam ul> dien hoofde met begrijpelijke belang stelling kennis van de wisselende inzichten in zake de meest gewen echte uitgangshaven voor den te verruimen weg Groningen—IJsel meer. Met dezelfde belangstelling constateerde de vereeniglng, dat aar een uitgang nabij Lemmer uiteindelijk de voorkeur werd geschonken boven een te Stavoren. De verruiming teekenend deel r vaarwegen voor Friesland en Gro ningen ten zeerste waardeerend, vindt de Vereeniglng voornoemd niettemin de vrfjheld uwe bijzondere aandacht te vragen voor de nood zakelijkheid zich in deze niet te beperken tot de in uitzicht gestelde en deels voltooide verbetering van den aangewezen weg, doch deze te completeeren door ook aan don weg over Stavoren afmetingen en capa citeit te verschaffen, die aanpassen aan het algemeen in ons land ge bezigde scheepsmodel. De weg over Stavoren toch kent een niet minder drukke vaart dan die over Harlingen of Lemmer en zal bij het ultblfjven van verbetering blijvend worden beheerscht door de maximaal toegestane afmetingen, 8150 M. bfl 5.40 M. en 1.80 M„ welke Burgemeester en Wethouders der gemeente WORKUM zullen op Maan dag 2 September a.s. onder ingezete nen der gemeente aanbesteden: Bestekken verkrijgbaar ter Secre tarie tegen betaling van f0.10 por exemplaar. Workum, 23 Augustus 1940. Burgemeester on Wethouders voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN. Do Secretaris, v. d. GOOT. DIENSTPLICHT Inlevering van rijksgoederen. De Burgemeester der gemeente WORKUM, herinnert aan de ver plichting tot het inleveren van alle goederen welke r{jkselgendom zQn, met uitzondering van het oorlogszak- boekje en het herkenningsplaatje, voor het verlofspersoneel van dt landmacht beneden den rang van adjudant-onderofficier. Voorts wordt verwezen naar het geen omtrent deze verplichte in levering aangeplakt is in één der publicatiekastjes aan het Stadhuis. Workum, 20 Augustus 1940. Do Burgemeester voornoemd, W. M. OPPEDIJK van VEEN. Er is geen weg door menschen ooit betreden Waarvan ons hart ook niet de richting kent, Een mensch, die reeds zijn boete heeft beleden, Roept om de hulp die U hem schuldig bent. Em, van Loggem. hebben geleid tot den aanbouw van het z g. Friesche-maatschlp, een scheepstype, dat, minder economisch dan het elders overheerschende, na de totstandkoming der in uitzicht gestelde werken gedoemd is te verdwijnen. In het bijzonder vestigt de vereeniglng de aandacht op den geringen maximalen diep gang, die zelfs aan het genoemde schrepsiype het nuttig gebruik van het totale draag ver megen bjj h<!' vervoer van soortelijke zw are goede ren belet en bQ de heffing van vaar geld naar draagvermogen op die goederen per eenheid een uitzonder lijk hooge belasting legt. Met reden is dan ook te vreezen, dat zonder de door de Vereeniglng bepleit* verruiming van den weg over Sta voren in de toekomst de schepen, die thans aan dien weg om verschil lende redenen de voorkeur geven, gedeeltelik althans, dezen zullen mijden om over Lemmer ot Har lingen in de mogelijkheid van grooter diepgang en daarmee gepaard gaand hooger vrachtcQfer compensatie te zoeken voor het afstand doen var da voordellen, die zfl in den eers* bedoelden weg wisten te waardeer®». Het feit, dat ter zake kundiger eenmaal Stavoren als den meest ver- kieseljjken uitweg naar het IJselmeer aanwezen, kenschetst de beteekenis van de scheepvaart ter plaatse, die die na de ingebruikneming van den scheepsmotor en na de uitschakeling van den invloed der getijden op het traject Enkhulzen—Stavoren dl* over Lemmer benaderde en zelfs overvleugelde. De indijking van den Noord Oostpolder, die bjj ongunstig weder aan de navigatie ter plaats? hooger eischen stelt, verschaft daar bij aan den weg over Stavoren nieuwe aantrekkelijkheid. Het is op deze gronden, dat de Vereeniglng „Schuttevaêr” de over tuiging is toegedaan, dat de scheep vaart, zoowel als dedoorhaargediend» bedreven, ten zeerste zouden worden gebaat, indien aan den vaarweg over Stavoren niet de verbetering wordt onthouden, van welke de wenschelyk- held nog onverzwakt voortvloeit ui» de beteekenis der betreffende vaart en den onbevredigenden toestand var den weg als zoodanig. De Vereeniglng is van meening, dat een en ander met geringer» kosten en een minder breed opge zette verruiming is te bereiken, In dien de weg geschikt zou worden zemaakt voor schepen tot ruim 50 M. lengte, 8 M. breedte en 2 50 M. diepgang, zou deze geopend worden voor schepen tot 700 ton draagver mogen, voor een scheepslype als de z.g. Kempenaar en voor vaartuigen, die met het oog op de vaart op breeds wateren op groote scheeps- breedte prijs stellen, De beteekenis Mervan wordt duidelijk, wanneer men rekening houdt met het feit, dat het aantal vaartuigen tusschen 700 - 1000 ton draagvermogan blijkens de statistische gegevens niet meer dan 502 bedraagt, terwQl het aantal derzelve tusschen 200 ton, een draag vermogen, dat thans voor den Frleschen vaarweg als maximaal ge middelde mag worden aangenomen, °n 700 ton volgens dezelfde gegevens 3761 telt. Daarbij mag worden over wogen, dat 't vrachtprjjsverschll per eenheid bfl schepen van 700 ton er die van 1000 reeds tot een weinig beteekenende fractie is gedaald. Het is het hoofdbestuur der Schip- •'ersveraeniglng bekend, dat de ge meente Stavoren als eigenaar vat de bestaande schutsluis aldaar be. reid is alle medewerking te ver leenen aan een vaarwegverbetering waarmede de belangen van dez» gemeente zoo nauw zfln verbonden Ter bevordering van de totstard koming er van deed het hoofdbestuur der Vereeniglng voornoemd afschrift van dit schreven toekomen aan Provinciale Staten van Friesland, aan Provinciale Staten van Groningen en aan B. en W. van Stavoren. Eerbiedig beveelt de Vereeniglng ernstige overweging dar aanbevolen verbetering aan. ii Op een eenigszins beschut plekje zaaie men thans laatste helft van Augustus om in het volgende jaar uit te planten, de ZWIJNDRECHT- SCHE GELE PLANTUIEN. Iets afdekken kan geen kwaad, als het een ouderwetsche winter mocht worden, opdat de planten niet te veel van de kou te lijden hebben. In ’t voorjaar worden de plantuien ze zijn dan ongeveer zoo dik als een griffel uitgeplant. De rijen moeten een klomp- lengte van elkaar en op de rij is de afstand plm. 10 cm. Plantuien kunnen ook gecombineerd geteeld worden, b.v. kan men ze zeer goed kweeken tusschen pas aangelegde aardbeien. De plantuien zijn vroeg oogstklaar en kunnen duren tot het voorjaar. Boven dien worden ze groot van stuk, grooter dan zaai-uien, Ik zag ze in deze om geving bij een particulier in com binatie gekweekt tusschen aardbeien en Egyptische ronde bieten kroten met een doorsnede van 10 cm. I Voor plantuien gebruike men alleen deZwijndrechtschegele poot-of plantui; deze is winterhard. Per M.3 zaaibed zaaie men plm. 1 lood zaad. Een lood geeft zeker wel een duizend planten, althans voor een particulier tuintje ruimschoots voldoende. NAAR: fe® s® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 3® 8® 3® 3® 3® 3® TTT f TUTT S S Vragen over Groenteteelt onder motto »Tuinder< in te zenden aan Bureau >Friao<, Workum. ’s Nachts geen onbevoegden meer op het strand Op order van den Duitschen mili tairen bevelhebber in Nederland en op bevel van den Rflkscommissaris voor de bezette Nederlandsche ge bieden, wordt het volgende bepaald 1. Van 27 Augustus 1940 af moet tot nadere aankondiging tusschen 22.00 en 04 OO uur alle verkeer van Nederlandsche auto's worden stopgezet. Onbeperkt wat de tijd betreft is bet autoverkeer toegelaten voor auto’s a. Van de Duitsche weermacht, van de Wuffon S.S. en van da Duitsche politie, van de bureaux van den RQkscommissaris, van de douane dienst, van de „technisch© Nothilfe” en van de Rijksduitsche bureaux met officieels Duitsche onderschei- dingsteekenen. b. Van de Nederlandsche politie en brandweer, van de ambtelijke lucht beschermingsdienst, evenals van ambulanceauto’s, kraanwagens, auto’s van artsen en vroedvrouwen bfl de uitoefening van de desbetreffende dienst. c. Taxi’s, voorzoover zfi rijden voor artsen, vroedvrouwen of zieken. Het in strijd handelen met deze bepaling leidt tot dwangmaatregelen van de zijde der politie en tot inbe slagneming van het voertuig. 2. Van 27 Augustus 1940 af is het betreden van het strand in geheel Nederland tusschen het in vallen van de duisternis en het aanbreken van de dag tot nadere aankondiging verboden. De Duitsche kustwacht heeft hier toe bijzondere aanwijzingen van den Duitschen militairen bevelhebber ontvangen. VOOR AL ÜW HU WAS VERLOREN EN IS GEVONDEN 1 i ’t Warenhuis l 1 I l 1 I I I -L- Drogisterijen

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1940 | | pagina 1