I
DE WORKUMER KRANT
en
Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen
Zuidwesthoek van Friesland
Diamanten Huwelijksfeest
IJEME DE BOER, Autoverhuur
met en zonder chauffeur
Oudjesdag 1953.
BEL 170 (doorverbinding)
S.V.W. AGENDA
I
Zaterdag 16 Mei 1953
No. 19
76ste Jaargang
U wilt
eens
lachen
met een boek
Workum2 D.W.P. 1, kampioen lekl
Aanvang 4.30 uur
Workum 3—Oudega 2 2 30 uur
H.J.S.C 1—Workum 3 Jun. B
Vertrek per auto 3 uur van de Markt
Op Maandag 18 Mei herdenkt het
hierboven afgebeelde echtpaar J.
WALTA—ANDRINGA de dag, dat
ze 60 jaar geleden in het huwelijk
traden. De oudjes die thans 85 en '86
jaar tellen, zijn beide nog zeer kras
en hebben sedert twee jaar hun
intrek genomen bij de Eerw. Zusters
van het St. Gertrudis Gesticht, waar
ze van een rustige, goed verzorgde
levensavond kunnen genieten. Toch
kan Pake niet steeds werkloos rond
lopen en daarom houdt hij nog ge
regeld de tuin bij de zusters in orde;
hoewel hij een beetje doof is, gaat
het lezen zonder bril nog uitstekend
en Beppe houdt zich nog graag
onledig met breien.
Al jaren lang ziet men de oude
baas iedere dag om half vier op het
appèl verschijnen om met z’n vrien
den zijn vaste wandeling te maken
van het Noord naar Zeeburg.
Op zo’n leeftijd gekomen en de
bewogen jaren van de twintigste
eeuw met de enorme veranderingen
op technisch en economisch gebied
meegemaakt te hebben, dan kan het
niet anders of de vreugdevolle uren
en allerlei zorgen hebben elkaar
afgewisseld, zoals dat nu eenmaal in
’s mensen leven gaat. En daarbij
steeds een tevreden, vriendelijk ge
zicht te houden, dat mag een voor
recht senoemd worden, maar ’t kan
ook als een voorbeeld dienen, dat
kinderen en kleinkinderschaar steeds
tot steun zal kunnen zijn.
Ook vanaf deze plaats een mooie
herdenkingsdag en nog goede jaren
gewenst.
Fryske Brief 1.
It bard nou just net sa tige faek, dat ik hjir net oer Warkum op ‘e
tekst bin. Fansels, soks leit ienkear yn 'e reden. Eigen lükt altyd
mear as fjremd.
Doch dizze reis litte wy Warkum lizze en sette op Molkwarta.
Jawisse op Molkwar. Net dat ik der bikind bin, o guont né hear. Ik kin it
aide doarp alline mar fan oansjen, sa üt it spoar wei, of dat ik der mei de
bus troch kom en fan de inkelde kearen dat ik der op ’e fyts troch riden
bin. En dochs it is miskien in bytsje nüver, hat Molkwar foar mei hwat
eigens. It is mei wier sa frjemd net as men tinke soe Hoe ’t dat komt?
Yn 't koart sein: Foar jieren lyn reisge ik ris mei in Molkwarder. Wy
krigen it oer de skiednis fan syn doarp en hy wiste my der noch al itien
en oar oer to fortellen. Tafallich bie ik der (doe) koartlyn ek frijhwat
oer lézen. Dat makke him danich nijsgjirrich en hy frege my, him dat
stjüre to wollen. En sa kaem it dat wy elkoar noch alris skreaun hawwe
en deryn dingen ophelle üt de rike skiednis fan it aide Molkurren Hy is
letter nei Holian forhüze en dermei rekke üs briefviksd oan 'e kant.
Nou hie ik der net oer bigoun, as ik foar in wikemanich net lézen
hie it stikje yn 'e Friso, mei as boppeskrift: „Vergane glorie".
As de skriuwer it hat oer it great tal koffen, hwat alear yn Molkwar
thus hearde, hat er gelyk. By it neisneupen nei bj sünderheden oer de
Warkumer kofskippers, kaem ik ek noch al gauris Molk warders tsjin. Wy
kinne mar feillich oannimme, Molkwar hat yn de gloarjetiid, in plak fan
greate bitsjutting west. Oer it algemien wenne der forskate kofskippers
mei in rêch yn ’t baeitsje. Lju mei gans jild. Soks docht ek wol ütwizing
as wy léze, dat doe ‘t der in nije formoanje boud wurdesoe.de froulju it jild by
skerldoeken fol, by de Gidsten brochten. Wis it hat in plak west hwat tige
meitelde. Yn it boek „Tegenwoordige staat van Friesland” side 303/4 léze
wy dit: Molkweerum, of eigenlijk Molkwerren, dat zo veel gezegd is als
Melkweeren of streeken lands, geschikt om melkvee op te weiden,
is het grootste Dorp der Grieteny, en, wat de menigte van stemmende
huizen aangaat, van geheel Friesland want men telt hier 211 stemmen
en dus meer dan in geheel Rauwerderhem of 2Engwirden te vinden zijn.
Alle de huizen liggen rondom de Kerk, in een geboscht, verward en zonder
orde, onder en achter elkanderen; dezelve worden in zeven eilandekens
verdeeld, door een watertje dat hier doorloopt en deeze zijn bekend bij de
zonderlinge naamen van Kerkpolle, Aestrik, Westrik, Hondepolle, Katte-
polle, Achthuizerpolle en Grinzerpolle, voor ‘t overige zijn de huizen matig
wel gebouwd en weleer woonden hier veele Oostersche en Westersche
Schippers, doch die thans meerendeels verhuisd zijn naar Hindeloopen.
Toen Staveren in de magt der Hollanders was. hadden de Friezen
hier eene Schans, die zy zoo w°l verdedigden, dat Brederode, die dezelve
oestormde, niet alleen geslagen, maar zelfs gevangen wierd Heeft dit
dorp veel bijzonders in de schikkinge zijner huizen, deszelfs bewooners
verschillen ruim zo zeer van de overige Friezen in Kleedinge en taal, die
beide nog sodanig naar de oude Friessche kleeding en taal zweemen, dat
zij door hufine kleeding aanstonds kenbaar en door hunne taal onverstaan
baar zijn voor allen die zich op derzelve kennisse niet bijzonder hebben
toegelegd. Met die van Hindeloopen komen zv in beide opzichten wel het
meeste ovefeen, schoon er ook nog al eenig kenbaar onderscheid tusschen
de beide plaats heeft".
Ja der soe oer Molkwar noch hiel wat to skriuwen wêze. Mar ik sil
it hjir mar by litte. FRISO.
Verschijnt eenmaal per week
Uitgave
1'i
KERKDIENSTEN
ds J. F. Niet-
2
PLAATSELIJK NIEUWS.
11.06
1
Advertentietarief: 7 cent per m.m.
Advertenties van buiten Friesland 9 ct. per m.m.
Contracten volgens algemene regeling
de
de
LEGAAT.
De kerkvoogdij der Ned. Herv. gemeente
alhier, ontving van een familie, die indertijd
voor de restauratie f 1000.ter leen had
gegeven een schrijven, met als inhoud dat
dit bedrag met de reeds verschenen rente
aan de kerk werd geschonken.
9 i
uur
Abonnementsprijs: f 1.10 per kwartaal
per post f 2.40 per halfjaar
van: Fa. T. GAASTRA Bz.
Boekhandel en Drukkerij, Workffln
Inzending van advertenties uiterlijk
Donderdagsmorgens, familieberichten desnoods
Vrijdagsmorgens voor 10 unr
Ook Uw adres
voor grote en
kleinere ritten
ZOMERDIENST N.S.
De zomerdienstregeling der Nederlandse
Spoorwegen is voor het eerst in een ander
formaat gestoken, wat het resultaat is van de
besprekingen die gevoerd zijn tussen de Euro
pese Spoorwegen, die streven naar een zo
groot mogelijke gelijkheid van afmeting en
en systeem der reisgidsen, teneinde de hante
ring te vergemakkelijken en de leesbaarheid
Van verslagen, berichten enz. gaarne
spoedige opgaaf!
De commissie voor Oudjesdag:
Burgemeester J. RUSSCHEN
Wethouder A. GAASTRA
F. VAN DUINEN
W. SEVENSMA
H. DE VRIES.
9.30 uur ds A. 3.
Molkwerum. ’s Av. 7.30
t
ROTKREUPEL GECONSTATEERD.
Bij een veehouder onder Workum is rot-
kreupel bij zijn schapen geconstateerd. Geluk
kig blijkt het niet van ernstige aard te zijn,
zodat op spoedige genezing mag worden ge
rekend.
zware vlucht was, wordt wel
van de 28
er geen luchtige,
er geen boeken waar
zon doorheen speelt,
Wel degelijk be
ds Bergstra van
(Bapt.) Voorm. 9.30 uur ds B. Fabrie.
Woensdagavond Bijbellezing
Heidenschap (Herv.) Voorm. 9
Beker. Nam. 1.30 uur
WORKUM. Met ingang van 1 Juni a.s.
is benoemd tot boekhouder bij het C.A.F.-
filiaal alhier, onze stadgenoot de heer
H. Wildschut.
waar men niet behoorlijk
daan zou kunnen komen. Dit
halve veel hogere rei kosten, ook
tijdverlies tengevolge hebben en
uur ds A. J.
ds H. Altena
schrijven kon?
lezen wilde?
er een andere,
J) Mar wylst de Molkwarders it oerwinni slap en is hy (Brederode dos) haar namaals
sa leze wy fierder: „de wachtneminge wasgsfeest fierden, pike Brederode der ut. Hwant
weder ontloopen.”
van Warns.
Koudum (Herv.) Voorm. 9.30 en nam.
uur ds I. Hoekstra van Oudehaske.
(Doopsgez.) Geen dienst.
Mo’kwerum (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds B.
J. Riemersma van Staveren, ’s Av. 7.30
uur ds A. J. Schneider.
Warns (Herv.) Voorm.
Oostenrijk. Nam. 1.30
van Hindeloopen.
Staveren (Herv.) Voorm.
Schneider van
uur ds B. J. Riemersma.
uur ds E. J.
ds D. J. Spaling.
Ferwoude (Herv.) Voorm. 9
van Ooijen.
Gaast (Herv.) Nam. 1.30 uur
Schraard.
Telefoon Redactie en Administratie 45
Postrekening 82259
Maandag 15 Juni a.s. hopen wij Oudjesdag
te vieren en onze traditionele autotocht te
houden.
Het ligt in de bedoeling ’s morgens 10
uur te starten via Sneek en Heerenveen naar
onze eerste pleisterplaats ORANJEWOUD.
We bezoeken natuurlijk Tjaarda’s Speeltuin
met doolhof en lachkabinet, drinken een
geurig kopje Koffie en genieten van een
heerlijk bord soep. We vervolgen onze tocht
via Wolvega, Willemsoord, het landgoed Eese
naar Frederiksoord, waar we een bezoek
brengen aan de proeftuin van ^de G. A.
van Swietentuinbouwschool. Verder voert de
tocht via Steenwijk, Blokzijl door de N.O.
Polder naar Lemmer, van hier gaat het dan
door Gaasterland via Rijs, onze laatste plei
sterplaats, huiswaarts.
Eindelijk komen we dus weer eens het Zuid
binnen!
Heel ,oud Workum” ziet weer verlangend
uit naar deze grote dag Om ieder oudje een
plaatsje te kunnen geven, hebben wij dan
ook alle Workumer auto’s nodig. Dus H.H.
Autobezitters noteert al vast de datum in
Uw agenda! Over veertien dagen ontvangt
U van ons nog een persoonlijke herinnering.
We hebben nu wel een mooie beschrijving
van onze voorgenomen tocht gegeven, maar
zonder geldelijke steun van de gehele burgerij
en de medewerking van onze autobezitters
kunnen we natuurlijk niets beginnen.
Wanneer U deze regels onder ogen krijgt,
zijn de intekenlijsten reeds in het bezit van
onze ijverige dames-collectantes. Wanneer deze
dames aan Uw deur verschijnen, tast dan
met een gulle lach voor de oude dag eens
erg diep in Uw beurs en laat onze lijstcollecte
volledig slagen, opdat wij niet zoals vorig
jaar het tekort moeten aanvullen met het
doen ontbranden van een prikkaarten-oorlog.
Van het bestuur van de S.V.W. ontvingen
wij de toezegging, dat evenals voorgaande
jaren een voetbalwedstrijd zal worden ge
speeld, waarvan de netto-opbrengst zal wor
den gestort in onze kas. S.V.W. bij voorbaat
onze hartelijke dank voor Uw medewerking.
Over veertien dagen hoort U nader van
ons!
Hindeloopen (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds H.
Altena. ’s Av. 7.30 uur ds A. J. Oostenrijk
Er zijn mensen, die best wat meer zouden
willen lezen dan ze doen. Maar ze komen
er niet toe. Ze geloven niet, dat er boe
ken bestaan waar ze plezier aan kunnen be
leven. Ze zouden zo graag eens willen lachen
met een boek
Ze lezen de krant en menen, dat ze
dan hun portie leesstof wel gehad hebben.
Trek in meer heeft de krant hun niet
gegeven. Iedereen weet het: kranten bie
den geen opbeurende lectuur. Ze vertellen van
koude oorlog, van Mossedecq en zijn moei
lijkheden, van Naguib en zijn moeilijkheden,
luchtincidenten hier en spanningen daar. Nee,
de krant vrolijkt de lezer niet op. Als die
lezer dan al eens naar een boek grijpt,
bestaat de kans dat hij vurige kolen op
zijn hoofd stapelt alle zorgelijkheden
vindt hij erin op een hoop gedreven. De
schrijver, en het kan een heel goede schrij
ver zijn, heeft zich tot taak gesteld de
wereld een spiegel voor te houden. In die
spiegel ziet de lezer zijn eigen, bezorgde
gezicht terug, zijn groeven en rimpels. Al
die dingen, die hij nu juist niet wou zien.
Er kan geen lachje af. r
Een heleboel mensen hebben daardoor het
idee gekregen, dat er geen luchtige, op
beurende boeken, dat
een beetje humor en
meer bestidn. Onzin I
staan ze.
Alleen, mettertijd zijn ze veranderd. Het
is nog niet zo heel lang geleden, dat de
onlangs overleden schrijver, A. H. van der
Feen, onder de schuilnaam F. de Sinclair
elk jaar een dikke, humoristische roman in
het licht gaf. Misschien herinnert U zich nog
boeken als „De griffier van Peewijk” of
ijDe bridgeclub van Oom Sorry”. Die dikke
P.V. DE LUCHTBODE.
Toen vorig najaar enkele duivenhouders
hun liefhebberijen afschaften of vermoedelijk
naar een ander terrein wilden verplaatsen,
vreesde men dat er voor de postduiven-
vluchten niet veel belangstelling meer zou
overblijven, doch dit bleek mee te vallen. In
tussen hebben de leden zich nu opgegeven
voor de vluchten van de Bond van Zaterdag
vliegers.
Op 2 Mei werd er reeds een oefenvlucht
vanaf Lemmer gehouden. Als eerste meldde
zich een duif van D. de Zwart met een snel
heid van 1154 meter per minuut; 2 en 3
was Benny de Vries.
Zaterdag 9 Mei was er een afdelingsvlucht
vanaf Roermond. Dit was een zware vlucht
vanwege het slechte weer. De duiven werden
gelost om 11,15 uur en de eerstaankomend6
was om 3.57 uur binnen. Deze was van Gebr.
Nijenhuis en maakte een snelheid van 720
meter per minuut.
Gèbr. Nijenhuis 128; Jac. Wiersma
39; IJ. Flapper 4567; D. de Zwart
10—11.
Dat het een
bewezen door het feit dat er
duiven maar 11 geklokt worden.
lachpillen zijn uit de mode geraakt. Omdat
niemand ze meer schrijven kon? Omdat
niemand ze meer lezen wilde? In elk
geval, we kregen er een andere, minder
langademige en directer aansprekende humor
voor in de plaats.
En merkwaardig genoeg komt deze voor
een goed deel uit de pen van schrijvers,
die dagelijks, wekelijks en maandelijks met
succes proberen de drukkende ernst van de
dagbladen en tijdschriften wat beter verteer
baar maken. Ze ontkennen de omringende
werkelijkheid niet. Maar ze peuren er
honing van de humor uit. En bereiden er
medicijn van de glimlach mee.
Als ik U een lijstje mag voorleggen van
schrijfsters en schrijvers, die in deze tijd
ijverig bezig zijn middels hun geschriften dui
delijk te maken, dat er heus nog wel te
lachen valt, dan komt het er aldus uit
te zien: E. Asser, Ina van den Beugel,
Godfried Bomans, Simon Carmiggelt, Harriet
Freezer, Henriette van Eyk, Ferdinand Lan
gen, Annie Schmidt, Jac. van der Ster,
Willem Wittkampf.
Hier hebt U er tien. In alfabetische volg
orde. Ik weet niet wie van die tien het
eerst begonnen is. Ik weet wel, dat ik al
lang geleden erg gelachen heb om Henriëtte
van Eyk’s „Kleine Parade”. Ik weet niet
wie de jongste van het tiental* is. Het zal
gaan tussen Willem Wittkampff (van het
hupse „Heibel” )en Eli Asser, die over Va-
selientje schreef en die straks met een
ouderwets-dikke, humoristische roman komt.
Achter het pseudoniem Harriet Freezer
verschuilt zich een jeugdige schrijfster, die
tussen de bedrijvigheid van een huishouden
met vier kinderen door, achter haar schrijf
machine springt en zo’n heerlijk, vrolijk
boek schrijft als „Luchtkasteel op poten”.
Simon Carmiggelt en Annie Schmidt hebben
zich in de na-oorlogse jaren opgewerkt tot
wijze, goede humoristen. Maar het kan na
tuurlijk best, dat U toevallig niets van hen
gelezen hebt. Dan wordt het tijd! En kent U
„Erik” van Godfried Bomans niet, de jon
gen, die door het schilderij boven zijn bed
het rijk van het kleine gedierte instapte. En
bent U onbekend met het bestaan van de
onweerstaanbare Pa Pinkelman en zijn vsr-
nikkalijks eshtgsnota Tants Poll*wop?
Weet U van al deze boeken en schrijvers
niets af, dan hebt U ook niet het recht
vast te stellen, dat er in Nederland geen
boeken geschreven worden, goed voor een
lach in vele afmetingen. Het enige wat U te
doen staat is een boekwinkel binnen te
lopen en de verkoper of verkoopster te
vragen in wélke hoek U kijken moet.
HAN G. HOEKSTRA
uur ds N.
uur ds P. E.
terug. De grote grief was voorheen dat men
moest zorgen om even over half zes aan het
station Leeuwarden te wezen om ’s avonds
nog per trein thuis te kunnen komen. Met
de Zaterdag- en Zondagsdienst was daarin
met de vorige dienstregeling reeds enige
verbetering gebracht, want toen was het
vertrekuur immers al even voor halfacht
uit Leeuwarden. Nu kan men deze zomer
dagelijks om goed negen uur nog uit Leeuwar
den vertrekken (voor allerlei aansluitingen
van veel belang) waarmee dus aan een lang
gekoesterde wens is voldaan.
Thans heeft de directie van de Nederlandse
Spoorwegen gesproken en moeten wij de
vragen beantwoorden. Wie met aandacht de
laatste jaren de publicaties heeft gevolgd
over het al dan niet laten voortbestaan van
de lijn LeeuwardenSneekStaveren is er
zeker van doordrongen dat onze bevolking
nogmaals een kans wordt geboden. Zullen
wij deze niet voorbij laten gaan? Niet dat
wij iets hebben tegen een autobus
onderneming, integendeel, maar wanneer een
beroep wordt gedaan op het reizend publiek
om zoveel mogelijk van de spoorverbindingen
gebruik te maken, dan is dat omdat de
bestaande verbinding van en naar Holland
voor deze omgeving wel een van de be
langrijkste is, zonder welke de gehele Zuid
westhoek zou worden gedegradeerd tot een
volslagen achterland, moeilijk bereikbaar en
meer van-
zou be
et n enorm
op velerlei
gebied een funeste achteruitgang betekenen.
Nu is ons de gelegenheid nog geschonken,
opdat we die zouden aangrijpen. Laat dan
h<)t voordeel om dicht bij uw woning een
bus te pikken niet de doorslag geven. Do
N.S. is voordeliger, veiliger en vlugger en
een wandeling naar het station wordt ruim
schoots beloond met sen snellere, gerief
lijke reist Bovendien staat mén Vaak versteld
Van de Service bij de Spoorwegen, vooral op
de drukste trajecten, waar bijkans a’le wen
sen voorkomen schijnen te worden. Neen,
Workum mag er trots op wezen aan dat
spoorwegnet verbonden te zijn en daarvoor
in eigen belang enige dankbaarheid te tonen
door per spoor te reizen. Daarom moge het
devies zijn en blijven: Reis per spoor! Dan
rijdt de N. S. ook in onze omgeving door,
Zondag 17 Mei 1953.
Warkum (R.K.) Voorm. 7.30 uur Vroegmis.
10 uur Hoogmis. Nam. 3.30 uur Lof.
(Herv.) Voorm. 9 uur ds. D. J. Spaling
(Bevestiging Ouderling). Nam. 2 uur ds
E. J. Beker.
(Geref.) Voorm. 9 en nam. 2
J. Hommes van Hillegersberg.
(Doopsgez.) Voorm. 10 uur
sen van Warns.
van tekst en dienstregeling, ook voor bui
tenlanders te bevorderen. De nieuwe gids is
thans zo veel mogelijk met dit beginsel in
overeenstemming gebracht. Het belangrijkste
voor ons is wel dat de nummers van de ta
bellen zijn gewijzigd om de hoofdlijnen de
nummers eindigende op 0 te geven. De
onder de dienstregeling nodige voetnoten wor
den niet als voorheen met letters, doch nu
nummersgewijs vermeld, wat het opzoeken
zeer vergemakkelijkt.
Wanneer we de lijn AmsterdamStaveren
Leeuwarden eens nader bezien, dan blijkt
dat de morgenboot uit Holland ruim een
uur eerder aankomt, wat als gevolg heeft
dat de trein vertrek Staveren nu
vervalt, of juister vervroegd is tot 10.05
uur uit Staveren (Workum 10.18) en toch
voor het middageten de laatste reisgelegen
heid blijft.
De overige treinen naar Leeuwarden blij
ven op enkele minuten na ongewijzigd, al
leen is de grote verbetering dat de laatste
trein naar de Friese hoofdstad 21.53 uit
Workum vertrekt. De Zondagsdienst vanaf
Amsterdam heeft in de morgen een grote
verbetering gebracht, daar de boot precies
2 uren eerder aankomt, zodat reizigers naar
onze plaats reeds om 11.18 uur hier kun
nen zijn.
Vanaf Leeuwarden is eigenlijk het zelfde
te zeggen. De Zondagsdienst geeft nu een
verbinding Lwd. 7.24; Sn. 7.44, W. 8.01;
St. 8.19; Amsterdam 10.58, terwijl dit was
aankomst Amsterdam 12.03. Dan vertrekken
er op Zondag uit Lwd. nog de treinen
9.25; 11.56; 16.37 met bootaansluiting: 19.25
(ook Zaterdags) en 21.09. De dagelijkse trei-
n»n geven trok hier een minimum verschil
van vertrektijden a'ani
Hoewel deze dienstregeling maar op en
kele onderdelen afwijkt van de bestaande
durven we toch te zeggen dat er een goede
vooruitgang is te bespeuren. Vooral door
het laten rijden van de late trein om negen
minuten over negen ’s avonds van Leeuwar
den; de enige verbinding waarbij Workum
als eindstation dient. Om zeven minuten
voor tien gaat die trein dan naar Leeuwarden