I DE WORKUMER KRANT en Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen Zuidwesthoek van Friesland Diamanten Huwelijksfeest IJEME DE BOER, Autoverhuur met en zonder chauffeur Oudjesdag 1953. BEL 170 (doorverbinding) S.V.W. AGENDA I Zaterdag 16 Mei 1953 No. 19 76ste Jaargang U wilt eens lachen met een boek Workum2 D.W.P. 1, kampioen lekl Aanvang 4.30 uur Workum 3—Oudega 2 2 30 uur H.J.S.C 1—Workum 3 Jun. B Vertrek per auto 3 uur van de Markt Op Maandag 18 Mei herdenkt het hierboven afgebeelde echtpaar J. WALTA—ANDRINGA de dag, dat ze 60 jaar geleden in het huwelijk traden. De oudjes die thans 85 en '86 jaar tellen, zijn beide nog zeer kras en hebben sedert twee jaar hun intrek genomen bij de Eerw. Zusters van het St. Gertrudis Gesticht, waar ze van een rustige, goed verzorgde levensavond kunnen genieten. Toch kan Pake niet steeds werkloos rond lopen en daarom houdt hij nog ge regeld de tuin bij de zusters in orde; hoewel hij een beetje doof is, gaat het lezen zonder bril nog uitstekend en Beppe houdt zich nog graag onledig met breien. Al jaren lang ziet men de oude baas iedere dag om half vier op het appèl verschijnen om met z’n vrien den zijn vaste wandeling te maken van het Noord naar Zeeburg. Op zo’n leeftijd gekomen en de bewogen jaren van de twintigste eeuw met de enorme veranderingen op technisch en economisch gebied meegemaakt te hebben, dan kan het niet anders of de vreugdevolle uren en allerlei zorgen hebben elkaar afgewisseld, zoals dat nu eenmaal in ’s mensen leven gaat. En daarbij steeds een tevreden, vriendelijk ge zicht te houden, dat mag een voor recht senoemd worden, maar ’t kan ook als een voorbeeld dienen, dat kinderen en kleinkinderschaar steeds tot steun zal kunnen zijn. Ook vanaf deze plaats een mooie herdenkingsdag en nog goede jaren gewenst. Fryske Brief 1. It bard nou just net sa tige faek, dat ik hjir net oer Warkum op ‘e tekst bin. Fansels, soks leit ienkear yn 'e reden. Eigen lükt altyd mear as fjremd. Doch dizze reis litte wy Warkum lizze en sette op Molkwarta. Jawisse op Molkwar. Net dat ik der bikind bin, o guont né hear. Ik kin it aide doarp alline mar fan oansjen, sa üt it spoar wei, of dat ik der mei de bus troch kom en fan de inkelde kearen dat ik der op ’e fyts troch riden bin. En dochs it is miskien in bytsje nüver, hat Molkwar foar mei hwat eigens. It is mei wier sa frjemd net as men tinke soe Hoe ’t dat komt? Yn 't koart sein: Foar jieren lyn reisge ik ris mei in Molkwarder. Wy krigen it oer de skiednis fan syn doarp en hy wiste my der noch al itien en oar oer to fortellen. Tafallich bie ik der (doe) koartlyn ek frijhwat oer lézen. Dat makke him danich nijsgjirrich en hy frege my, him dat stjüre to wollen. En sa kaem it dat wy elkoar noch alris skreaun hawwe en deryn dingen ophelle üt de rike skiednis fan it aide Molkurren Hy is letter nei Holian forhüze en dermei rekke üs briefviksd oan 'e kant. Nou hie ik der net oer bigoun, as ik foar in wikemanich net lézen hie it stikje yn 'e Friso, mei as boppeskrift: „Vergane glorie". As de skriuwer it hat oer it great tal koffen, hwat alear yn Molkwar thus hearde, hat er gelyk. By it neisneupen nei bj sünderheden oer de Warkumer kofskippers, kaem ik ek noch al gauris Molk warders tsjin. Wy kinne mar feillich oannimme, Molkwar hat yn de gloarjetiid, in plak fan greate bitsjutting west. Oer it algemien wenne der forskate kofskippers mei in rêch yn ’t baeitsje. Lju mei gans jild. Soks docht ek wol ütwizing as wy léze, dat doe ‘t der in nije formoanje boud wurdesoe.de froulju it jild by skerldoeken fol, by de Gidsten brochten. Wis it hat in plak west hwat tige meitelde. Yn it boek „Tegenwoordige staat van Friesland” side 303/4 léze wy dit: Molkweerum, of eigenlijk Molkwerren, dat zo veel gezegd is als Melkweeren of streeken lands, geschikt om melkvee op te weiden, is het grootste Dorp der Grieteny, en, wat de menigte van stemmende huizen aangaat, van geheel Friesland want men telt hier 211 stemmen en dus meer dan in geheel Rauwerderhem of 2Engwirden te vinden zijn. Alle de huizen liggen rondom de Kerk, in een geboscht, verward en zonder orde, onder en achter elkanderen; dezelve worden in zeven eilandekens verdeeld, door een watertje dat hier doorloopt en deeze zijn bekend bij de zonderlinge naamen van Kerkpolle, Aestrik, Westrik, Hondepolle, Katte- polle, Achthuizerpolle en Grinzerpolle, voor ‘t overige zijn de huizen matig wel gebouwd en weleer woonden hier veele Oostersche en Westersche Schippers, doch die thans meerendeels verhuisd zijn naar Hindeloopen. Toen Staveren in de magt der Hollanders was. hadden de Friezen hier eene Schans, die zy zoo w°l verdedigden, dat Brederode, die dezelve oestormde, niet alleen geslagen, maar zelfs gevangen wierd Heeft dit dorp veel bijzonders in de schikkinge zijner huizen, deszelfs bewooners verschillen ruim zo zeer van de overige Friezen in Kleedinge en taal, die beide nog sodanig naar de oude Friessche kleeding en taal zweemen, dat zij door hufine kleeding aanstonds kenbaar en door hunne taal onverstaan baar zijn voor allen die zich op derzelve kennisse niet bijzonder hebben toegelegd. Met die van Hindeloopen komen zv in beide opzichten wel het meeste ovefeen, schoon er ook nog al eenig kenbaar onderscheid tusschen de beide plaats heeft". Ja der soe oer Molkwar noch hiel wat to skriuwen wêze. Mar ik sil it hjir mar by litte. FRISO. Verschijnt eenmaal per week Uitgave 1'i KERKDIENSTEN ds J. F. Niet- 2 PLAATSELIJK NIEUWS. 11.06 1 Advertentietarief: 7 cent per m.m. Advertenties van buiten Friesland 9 ct. per m.m. Contracten volgens algemene regeling de de LEGAAT. De kerkvoogdij der Ned. Herv. gemeente alhier, ontving van een familie, die indertijd voor de restauratie f 1000.ter leen had gegeven een schrijven, met als inhoud dat dit bedrag met de reeds verschenen rente aan de kerk werd geschonken. 9 i uur Abonnementsprijs: f 1.10 per kwartaal per post f 2.40 per halfjaar van: Fa. T. GAASTRA Bz. Boekhandel en Drukkerij, Workffln Inzending van advertenties uiterlijk Donderdagsmorgens, familieberichten desnoods Vrijdagsmorgens voor 10 unr Ook Uw adres voor grote en kleinere ritten ZOMERDIENST N.S. De zomerdienstregeling der Nederlandse Spoorwegen is voor het eerst in een ander formaat gestoken, wat het resultaat is van de besprekingen die gevoerd zijn tussen de Euro pese Spoorwegen, die streven naar een zo groot mogelijke gelijkheid van afmeting en en systeem der reisgidsen, teneinde de hante ring te vergemakkelijken en de leesbaarheid Van verslagen, berichten enz. gaarne spoedige opgaaf! De commissie voor Oudjesdag: Burgemeester J. RUSSCHEN Wethouder A. GAASTRA F. VAN DUINEN W. SEVENSMA H. DE VRIES. 9.30 uur ds A. 3. Molkwerum. ’s Av. 7.30 t ROTKREUPEL GECONSTATEERD. Bij een veehouder onder Workum is rot- kreupel bij zijn schapen geconstateerd. Geluk kig blijkt het niet van ernstige aard te zijn, zodat op spoedige genezing mag worden ge rekend. zware vlucht was, wordt wel van de 28 er geen luchtige, er geen boeken waar zon doorheen speelt, Wel degelijk be ds Bergstra van (Bapt.) Voorm. 9.30 uur ds B. Fabrie. Woensdagavond Bijbellezing Heidenschap (Herv.) Voorm. 9 Beker. Nam. 1.30 uur WORKUM. Met ingang van 1 Juni a.s. is benoemd tot boekhouder bij het C.A.F.- filiaal alhier, onze stadgenoot de heer H. Wildschut. waar men niet behoorlijk daan zou kunnen komen. Dit halve veel hogere rei kosten, ook tijdverlies tengevolge hebben en uur ds A. J. ds H. Altena schrijven kon? lezen wilde? er een andere, J) Mar wylst de Molkwarders it oerwinni slap en is hy (Brederode dos) haar namaals sa leze wy fierder: „de wachtneminge wasgsfeest fierden, pike Brederode der ut. Hwant weder ontloopen.” van Warns. Koudum (Herv.) Voorm. 9.30 en nam. uur ds I. Hoekstra van Oudehaske. (Doopsgez.) Geen dienst. Mo’kwerum (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds B. J. Riemersma van Staveren, ’s Av. 7.30 uur ds A. J. Schneider. Warns (Herv.) Voorm. Oostenrijk. Nam. 1.30 van Hindeloopen. Staveren (Herv.) Voorm. Schneider van uur ds B. J. Riemersma. uur ds E. J. ds D. J. Spaling. Ferwoude (Herv.) Voorm. 9 van Ooijen. Gaast (Herv.) Nam. 1.30 uur Schraard. Telefoon Redactie en Administratie 45 Postrekening 82259 Maandag 15 Juni a.s. hopen wij Oudjesdag te vieren en onze traditionele autotocht te houden. Het ligt in de bedoeling ’s morgens 10 uur te starten via Sneek en Heerenveen naar onze eerste pleisterplaats ORANJEWOUD. We bezoeken natuurlijk Tjaarda’s Speeltuin met doolhof en lachkabinet, drinken een geurig kopje Koffie en genieten van een heerlijk bord soep. We vervolgen onze tocht via Wolvega, Willemsoord, het landgoed Eese naar Frederiksoord, waar we een bezoek brengen aan de proeftuin van ^de G. A. van Swietentuinbouwschool. Verder voert de tocht via Steenwijk, Blokzijl door de N.O. Polder naar Lemmer, van hier gaat het dan door Gaasterland via Rijs, onze laatste plei sterplaats, huiswaarts. Eindelijk komen we dus weer eens het Zuid binnen! Heel ,oud Workum” ziet weer verlangend uit naar deze grote dag Om ieder oudje een plaatsje te kunnen geven, hebben wij dan ook alle Workumer auto’s nodig. Dus H.H. Autobezitters noteert al vast de datum in Uw agenda! Over veertien dagen ontvangt U van ons nog een persoonlijke herinnering. We hebben nu wel een mooie beschrijving van onze voorgenomen tocht gegeven, maar zonder geldelijke steun van de gehele burgerij en de medewerking van onze autobezitters kunnen we natuurlijk niets beginnen. Wanneer U deze regels onder ogen krijgt, zijn de intekenlijsten reeds in het bezit van onze ijverige dames-collectantes. Wanneer deze dames aan Uw deur verschijnen, tast dan met een gulle lach voor de oude dag eens erg diep in Uw beurs en laat onze lijstcollecte volledig slagen, opdat wij niet zoals vorig jaar het tekort moeten aanvullen met het doen ontbranden van een prikkaarten-oorlog. Van het bestuur van de S.V.W. ontvingen wij de toezegging, dat evenals voorgaande jaren een voetbalwedstrijd zal worden ge speeld, waarvan de netto-opbrengst zal wor den gestort in onze kas. S.V.W. bij voorbaat onze hartelijke dank voor Uw medewerking. Over veertien dagen hoort U nader van ons! Hindeloopen (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds H. Altena. ’s Av. 7.30 uur ds A. J. Oostenrijk Er zijn mensen, die best wat meer zouden willen lezen dan ze doen. Maar ze komen er niet toe. Ze geloven niet, dat er boe ken bestaan waar ze plezier aan kunnen be leven. Ze zouden zo graag eens willen lachen met een boek Ze lezen de krant en menen, dat ze dan hun portie leesstof wel gehad hebben. Trek in meer heeft de krant hun niet gegeven. Iedereen weet het: kranten bie den geen opbeurende lectuur. Ze vertellen van koude oorlog, van Mossedecq en zijn moei lijkheden, van Naguib en zijn moeilijkheden, luchtincidenten hier en spanningen daar. Nee, de krant vrolijkt de lezer niet op. Als die lezer dan al eens naar een boek grijpt, bestaat de kans dat hij vurige kolen op zijn hoofd stapelt alle zorgelijkheden vindt hij erin op een hoop gedreven. De schrijver, en het kan een heel goede schrij ver zijn, heeft zich tot taak gesteld de wereld een spiegel voor te houden. In die spiegel ziet de lezer zijn eigen, bezorgde gezicht terug, zijn groeven en rimpels. Al die dingen, die hij nu juist niet wou zien. Er kan geen lachje af. r Een heleboel mensen hebben daardoor het idee gekregen, dat er geen luchtige, op beurende boeken, dat een beetje humor en meer bestidn. Onzin I staan ze. Alleen, mettertijd zijn ze veranderd. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat de onlangs overleden schrijver, A. H. van der Feen, onder de schuilnaam F. de Sinclair elk jaar een dikke, humoristische roman in het licht gaf. Misschien herinnert U zich nog boeken als „De griffier van Peewijk” of ijDe bridgeclub van Oom Sorry”. Die dikke P.V. DE LUCHTBODE. Toen vorig najaar enkele duivenhouders hun liefhebberijen afschaften of vermoedelijk naar een ander terrein wilden verplaatsen, vreesde men dat er voor de postduiven- vluchten niet veel belangstelling meer zou overblijven, doch dit bleek mee te vallen. In tussen hebben de leden zich nu opgegeven voor de vluchten van de Bond van Zaterdag vliegers. Op 2 Mei werd er reeds een oefenvlucht vanaf Lemmer gehouden. Als eerste meldde zich een duif van D. de Zwart met een snel heid van 1154 meter per minuut; 2 en 3 was Benny de Vries. Zaterdag 9 Mei was er een afdelingsvlucht vanaf Roermond. Dit was een zware vlucht vanwege het slechte weer. De duiven werden gelost om 11,15 uur en de eerstaankomend6 was om 3.57 uur binnen. Deze was van Gebr. Nijenhuis en maakte een snelheid van 720 meter per minuut. Gèbr. Nijenhuis 128; Jac. Wiersma 39; IJ. Flapper 4567; D. de Zwart 10—11. Dat het een bewezen door het feit dat er duiven maar 11 geklokt worden. lachpillen zijn uit de mode geraakt. Omdat niemand ze meer schrijven kon? Omdat niemand ze meer lezen wilde? In elk geval, we kregen er een andere, minder langademige en directer aansprekende humor voor in de plaats. En merkwaardig genoeg komt deze voor een goed deel uit de pen van schrijvers, die dagelijks, wekelijks en maandelijks met succes proberen de drukkende ernst van de dagbladen en tijdschriften wat beter verteer baar maken. Ze ontkennen de omringende werkelijkheid niet. Maar ze peuren er honing van de humor uit. En bereiden er medicijn van de glimlach mee. Als ik U een lijstje mag voorleggen van schrijfsters en schrijvers, die in deze tijd ijverig bezig zijn middels hun geschriften dui delijk te maken, dat er heus nog wel te lachen valt, dan komt het er aldus uit te zien: E. Asser, Ina van den Beugel, Godfried Bomans, Simon Carmiggelt, Harriet Freezer, Henriette van Eyk, Ferdinand Lan gen, Annie Schmidt, Jac. van der Ster, Willem Wittkampf. Hier hebt U er tien. In alfabetische volg orde. Ik weet niet wie van die tien het eerst begonnen is. Ik weet wel, dat ik al lang geleden erg gelachen heb om Henriëtte van Eyk’s „Kleine Parade”. Ik weet niet wie de jongste van het tiental* is. Het zal gaan tussen Willem Wittkampff (van het hupse „Heibel” )en Eli Asser, die over Va- selientje schreef en die straks met een ouderwets-dikke, humoristische roman komt. Achter het pseudoniem Harriet Freezer verschuilt zich een jeugdige schrijfster, die tussen de bedrijvigheid van een huishouden met vier kinderen door, achter haar schrijf machine springt en zo’n heerlijk, vrolijk boek schrijft als „Luchtkasteel op poten”. Simon Carmiggelt en Annie Schmidt hebben zich in de na-oorlogse jaren opgewerkt tot wijze, goede humoristen. Maar het kan na tuurlijk best, dat U toevallig niets van hen gelezen hebt. Dan wordt het tijd! En kent U „Erik” van Godfried Bomans niet, de jon gen, die door het schilderij boven zijn bed het rijk van het kleine gedierte instapte. En bent U onbekend met het bestaan van de onweerstaanbare Pa Pinkelman en zijn vsr- nikkalijks eshtgsnota Tants Poll*wop? Weet U van al deze boeken en schrijvers niets af, dan hebt U ook niet het recht vast te stellen, dat er in Nederland geen boeken geschreven worden, goed voor een lach in vele afmetingen. Het enige wat U te doen staat is een boekwinkel binnen te lopen en de verkoper of verkoopster te vragen in wélke hoek U kijken moet. HAN G. HOEKSTRA uur ds N. uur ds P. E. terug. De grote grief was voorheen dat men moest zorgen om even over half zes aan het station Leeuwarden te wezen om ’s avonds nog per trein thuis te kunnen komen. Met de Zaterdag- en Zondagsdienst was daarin met de vorige dienstregeling reeds enige verbetering gebracht, want toen was het vertrekuur immers al even voor halfacht uit Leeuwarden. Nu kan men deze zomer dagelijks om goed negen uur nog uit Leeuwar den vertrekken (voor allerlei aansluitingen van veel belang) waarmee dus aan een lang gekoesterde wens is voldaan. Thans heeft de directie van de Nederlandse Spoorwegen gesproken en moeten wij de vragen beantwoorden. Wie met aandacht de laatste jaren de publicaties heeft gevolgd over het al dan niet laten voortbestaan van de lijn LeeuwardenSneekStaveren is er zeker van doordrongen dat onze bevolking nogmaals een kans wordt geboden. Zullen wij deze niet voorbij laten gaan? Niet dat wij iets hebben tegen een autobus onderneming, integendeel, maar wanneer een beroep wordt gedaan op het reizend publiek om zoveel mogelijk van de spoorverbindingen gebruik te maken, dan is dat omdat de bestaande verbinding van en naar Holland voor deze omgeving wel een van de be langrijkste is, zonder welke de gehele Zuid westhoek zou worden gedegradeerd tot een volslagen achterland, moeilijk bereikbaar en meer van- zou be et n enorm op velerlei gebied een funeste achteruitgang betekenen. Nu is ons de gelegenheid nog geschonken, opdat we die zouden aangrijpen. Laat dan h<)t voordeel om dicht bij uw woning een bus te pikken niet de doorslag geven. Do N.S. is voordeliger, veiliger en vlugger en een wandeling naar het station wordt ruim schoots beloond met sen snellere, gerief lijke reist Bovendien staat mén Vaak versteld Van de Service bij de Spoorwegen, vooral op de drukste trajecten, waar bijkans a’le wen sen voorkomen schijnen te worden. Neen, Workum mag er trots op wezen aan dat spoorwegnet verbonden te zijn en daarvoor in eigen belang enige dankbaarheid te tonen door per spoor te reizen. Daarom moge het devies zijn en blijven: Reis per spoor! Dan rijdt de N. S. ook in onze omgeving door, Zondag 17 Mei 1953. Warkum (R.K.) Voorm. 7.30 uur Vroegmis. 10 uur Hoogmis. Nam. 3.30 uur Lof. (Herv.) Voorm. 9 uur ds. D. J. Spaling (Bevestiging Ouderling). Nam. 2 uur ds E. J. Beker. (Geref.) Voorm. 9 en nam. 2 J. Hommes van Hillegersberg. (Doopsgez.) Voorm. 10 uur sen van Warns. van tekst en dienstregeling, ook voor bui tenlanders te bevorderen. De nieuwe gids is thans zo veel mogelijk met dit beginsel in overeenstemming gebracht. Het belangrijkste voor ons is wel dat de nummers van de ta bellen zijn gewijzigd om de hoofdlijnen de nummers eindigende op 0 te geven. De onder de dienstregeling nodige voetnoten wor den niet als voorheen met letters, doch nu nummersgewijs vermeld, wat het opzoeken zeer vergemakkelijkt. Wanneer we de lijn AmsterdamStaveren Leeuwarden eens nader bezien, dan blijkt dat de morgenboot uit Holland ruim een uur eerder aankomt, wat als gevolg heeft dat de trein vertrek Staveren nu vervalt, of juister vervroegd is tot 10.05 uur uit Staveren (Workum 10.18) en toch voor het middageten de laatste reisgelegen heid blijft. De overige treinen naar Leeuwarden blij ven op enkele minuten na ongewijzigd, al leen is de grote verbetering dat de laatste trein naar de Friese hoofdstad 21.53 uit Workum vertrekt. De Zondagsdienst vanaf Amsterdam heeft in de morgen een grote verbetering gebracht, daar de boot precies 2 uren eerder aankomt, zodat reizigers naar onze plaats reeds om 11.18 uur hier kun nen zijn. Vanaf Leeuwarden is eigenlijk het zelfde te zeggen. De Zondagsdienst geeft nu een verbinding Lwd. 7.24; Sn. 7.44, W. 8.01; St. 8.19; Amsterdam 10.58, terwijl dit was aankomst Amsterdam 12.03. Dan vertrekken er op Zondag uit Lwd. nog de treinen 9.25; 11.56; 16.37 met bootaansluiting: 19.25 (ook Zaterdags) en 21.09. De dagelijkse trei- n»n geven trok hier een minimum verschil van vertrektijden a'ani Hoewel deze dienstregeling maar op en kele onderdelen afwijkt van de bestaande durven we toch te zeggen dat er een goede vooruitgang is te bespeuren. Vooral door het laten rijden van de late trein om negen minuten over negen ’s avonds van Leeuwar den; de enige verbinding waarbij Workum als eindstation dient. Om zeven minuten voor tien gaat die trein dan naar Leeuwarden

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1953 | | pagina 1