Vreemdelingenverkeer in Gaasterland. DE WORKUMER KRANT en Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen Zuidwesthoek van Friesland Hinderwet. Vijf millioen dagen Toelating leerlingen Openbare Lagere School UEME DE BOER, Autoverhuur BEL 170 I I Uitgave Zaterdag 1 Augustus 1953 No. 30 76ste Jaargang Fryske Brief XI. plaatselijk nieuws. van do voor is ten aanzien Aboanêmèntsprijs: f 1.10 per kwartaal per post f 2.40 per halfjaar 1 De bromfiets en z’n plaats in het verkeer. met en zonder chauffeur Ook Uw adres voor grote en kleinere ritten - Sa kaem it dan dat er healwei tsjienen al klear stie. Him tocht ik gean fuort mar nei de aide minsken ta, dan bin ik der mar. Noch mar amper stie er by Rinse foar de doar, of de beide aide minsken kamen al op ’e stoepe. Nei ’t hja elkoar goemoarn winske hiene, sei Wiersma: „Kom jimme stiene al klear sjoch ik. Nou wy hawwe neat net hastich to wezen, hwant it is noch mar goed healwei tsjienen". Hy krige fuort gjin andert, mar it like him ta, Jets seach nou just net sa fleurich. In gesicht as seis dagen min waer. En it die ek al gau bliken hy hie net al hielendal mis sjoen. Hwant mar frijhwat sneu sei hja: „It barnde üs al raer yn. Wy seine al, as dy üs mar net sitte litte". En Rinse foei har by mei to sizzen„Ja ik hie al in kearmanich op ‘e stoepe stien üt to sjen, hwant wachtsjen forfeelt oarnaris gau". Wiersma seach de beide minsken ris oan en andere: „Hoe haw ik it nou? Der wie êfpraet ik moast hjir om tsjien üre wêze en nou Fierder kaem er nethwant Jets sei: ,,‘t Moat mei jimme ek altyd op ‘e menüt óf. En dan jeije en fleane oars is ‘t net moai". Rinse dy ‘t de foardoar ticht dien hie, bigoun: „Jou moatte net forjitte wy sieten om goed fjouwer üre al by de tafel en hawwe sadwaende al sahwat in dei efter ‘e rêch". Wiersma wie süverpür. Waerd him hjir sa ‘t leksum opsein ynsté dat hja bliid wiene. Hy stie yn bistan en spring yn ‘e auto en rydt fuort. Dat duorre lykwols mar efkes, hwant hjir stiene twa aide minsken dy ‘t moai grif to nacht gjin wink yn‘e eagen hawn hiene. Dy ‘t al wit hoe ier my de pronk oan by de tafel sieten. Hy die it portier iepen en freonlik frege er: „En wolleminhearenmefrou dan nou mar ynstappe". Nou it greate eagenblik dan einlings oanbrutsen wie, skiende Jets har forkeard sin ek sa mar oer hwant laeitsjende wei sei hja: „Ei man hwat mankearret jo, minhear en mefrou, siz mar lyk as altyd Rinse en Jets hear. Jo moatte net sa‘n geskyt hawwe". De beide aldtsjes joegen har noflik yn ‘e kjessens del en Wiersma settehim efter itstjür. Hy draeide oan in stikmanich knopkes en doe Jets sprong bast oan ‘e kap fan ‘e wein ta en rêp: „Goede Grytsje en gjin ein hwer komt dat musyk nou sa ynienen wei Mar Rinse hwat better mei ‘t spul op ‘e hichte sei „Ei ju Wiersma hat hjir radio yn ‘e auto". „It gyng har bipaeld dochs hwat boppe it forstan, hwant hwat skruten sei hja: „Hwa hat soks earder heart, radio yn in auto. It wurdt ek hoe langer hoe malder". Doe ‘t hja by Teake kamen, stie dy ek al op ‘e stoepe. Der wie bisletten men soe om healwei alven by ‘t gemeentehüs wei ride. Dan om toalve üre yn hotel „Boslust" kofjedrinke. Mar ynsté fan healwei alven, wie ‘t in goed heal üre letter wurden ear‘t men öfsette. Om nou lykwols noch net al tofolle to let yn Boslust oan to kommen, hie de kommisje oarder jown; hwat hurder ride. Sadwaende kaem men der mar in goed ketier to let oan. Mar hoe gyng it mei Wiersma syn reisgenoaten Teake in man fan net folie wurden siet by him foar yn. Oan ‘t bigjin fan ’e reis, hie Jets it skoan pratende haldde kinnen. Lang hie it lykwols net duorre, hwant.. Hja hiene sahwat in tweintich menuten riden, doe sei Teake tsjin Wiersma: „Jo moatte ris sjen, hja sitte allebeide to sliepen En sa wie ‘t. „Neat sizze. Stil gewurde litte", andere Wiersma. Sa kamen hja by Bos lust. Wiersma bitsjutte Teake, hy moast in stikmanich lju helje cm de aide minsken wekker to sjongen. En sa is ’t bard ek. Sprong in hiele kloft om ’e auto „lang zullen ze leven" sengen hja, It sprekt dat Rinse en Jets greate eagen opskuorden. Jets sei net folie, mar Rinse rédde him der aerdich üt. Witte jimm’ hwat er sei ,,’t Hat in moai reiske west. Ik haw yn gjin nachten sa goed sliept as nou yn Wier sma syn auto. Ik soe sizze hy moat üs sa middei's nei iten mar in ürke ride”. Of Wierma soks dwaen sil, wit ik net. FRISO. De bromfiets rang met een wielrijder gelijk gesteld. Hieruit blijkt dat de ponsionruimte niet Verschijnt eenmaal per week Telefoon Redactie OFFICIËLE MEDEDELINGEN NOORD D 61 KERKDIENSTEN a.s. Zondag 2 Augustus 1953. WORKUM, 2 Juli 1953. uur uur a. Leesdienst. Nam. nam. b. mag geen groter cy- .en nam. 1.30 e. dan onze aan Workum, 23 Juli 1953. dat be- ..Na -A, Advertentietarief: 7 cent per m.m. Advertenties van buiten Friesland 9 et.' per m.m,* Contracten volgens algemene regeling c. d. De Secretaris, VAN DER GOOT. De Secretaris, VAN DER GOOT. rem van een ter do ons vele waterwegen door de gebruikt worden, dient, ’s Av. 7.30 van Molkwerum. (Doopsgez.) ’s Av. 7.30 Hoekema van Haarlem. Wethouders voornoemd, 'J. RUSSCHEN wethouders voornoemd, De Burgemeester, J. RUSSCHEN ook on- den, De de vans Fa. T. GAASTRA Bz. Boekhandel en Drukkerij, Workum 1956 af een of schijfrem Van verslagen, berichten enz. gaarne spoedige opgaaf! Burgemeester en aan waarvan de belang- 1 tenminste één (geen handrem) moet heb- 1 Januari trommel. WORKUM. Bij de examens gehouden in de week van 2025 Juli slaagden voor Patroon Vakbekwaamheid in het Schilders ambacht onze plaatsgenoten, de heren J. Veldman en P. Veldman. uur ds R. Hofman. uur ds P. E. Molkwerum (Herv.) Voorm. 9 uur 1.30 uur ds A. J. ffchneider. Warns (Herv.) Voorm. 9 uur uur ds A. J. Oostenrijk. Staveren (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds B. J. Riemersma (H. Doop). ’s Av. 7.30 uur ds B. J. Riemersma. (Doopsgez.) ’s Av. 7.30 Zijpp van Terschelling. (Geref.) Voorm. 9.30 uur 2 uur ds Bonda van Staveren. en nam. Een blik in vogelvlucht over vijftig jaar tuberculosebestrijding in Nederland is ook een beetje geschiedenis van het sociale ge voel. Toen in het begin dezer eeuw de eerste Nederlandse sanatoria werden opgericht en pok aan particulieren hiervoor een bijdrage werd gevraagd, schetste een boze meneer dit in een artikel als „eene ziekelijke .philan- tropie”. „Want”, zo g;ing hij voort, „wat den strijd van het bestaan niet kan volhouden, moet niet kunstmatig gesteund worden,’ doch moet liever vallen...” Maar ondanks dit cynische geluid zijn de sanatoria er tóch gekomen. Koningin- Moeder Emma gaf een vorstelijk voorbeeld: bij het neerleggen van het regentschap stond zij het landgoed Oranje Nassau’s Oord in Renkum af om het tot sanatorium te doen inzichten. En nu vindt U in ons land sanatoria in soorten. Er zijn er, die speciaal ingericht zijn voor kinderen en we kennen ook het Nederlands Studentensanatorium. D® vakbeweging heeft eigen sanatoria en het spreekt vanzelf, dat er ook speciale in richtingen voor protestanten en rooms-katho- lieken zijn. In 1952 hadden de gezamenlijke Nederlandse sanatoria vijf millioen verpleegdagenbijna 14.000 patiënten, die drie honderd vijf en zestig dagen werden verpleegd. En daarbij rekenen wij dan hog niet di* patilntea, die Koudum (Herv.) Voorm. 9.30 uur en 2 uur ds J. Brouwer. v. d. En toch schijnt de teelt van mais goede resultaten te geven, want de percelen met mais beplant nemen in aantal en grootte toe. Zo biedt Gaasterland aan de vreemde lingen, die er hun vacantie doorbrengen, aan natuurschoon zeer veel. Aan ontspan ning wordt ook de aandacht besteed; elke week worden te Rijs concerten gegeven; op vacantiecentrum Sondel concerteren de Trou badours, worden films vertoond enz., ter wijl ook mooie wandel- en fietstochten ge organiseerd worden. Voor hen die willen varen, gezelschappen bijvoorbeeld is een flin ke boot ter beschikking, waarmede men op het Ijsselmeer of op de mooie Friese meren tochten kan maken. De vriendelijke bevol king helpt gaarne en als nu door ge meenschappelijk oparbeiden van gemeentelijke autoriteiten en burgerij enkele zaken, die de mogelijkheid van remmend werken op het gebied van vreemdelingenverkeer in zich dra gen, worden weggenomen, dan kan dat slechts ten voordele van allen komen. We be doelen hiermede ®en soepele toepassing der gemeentelijke voorschriften. Wel dient men tegen excessen te waken, maar daartegenover ook begrip te hebben voor de mening van anderen, dfe rn o gel ijk op sommige terreinen iets vrijer is dan de onze. Zonnebaden in een goedsluitend badpak mag geen reden tot ergernis zijn en heeft tenslotte niets uitstaande met onzedelijke of aanstootgevende manieren. Ook met andere, het vreemdelingenverkeer rakende voorschriften zij men zo soepel mo gelijk. Aantrekken, niet afstoten, zij de leu ze! De gemeente vaart er wel bij, omdat de burgerij er geld aan verdient. Het is zeker te betreuren dat Gaasterland (met uitzondering van ’n gedeelte van Rijs) nog steeds ver stoken is van waterleiding. De toeristen zijn natuurlijk allen, waarvandaan ze mogen komen, gewend aan deze bijna en dan komt het zonder te moeten stel- wat elk jaar weer te genieten te vertoeven waar en Oudemirdum ruim- Burgemeester en Wethouders van Workum brengen ter openbare kennis, dat ingevolge de op 1 Februari 1953 in werking getreden nieuwe Hinderwet vergunning is vereist tot het oprichten, in werking brengen, in werking houden, uitbreiden of wijzigen van inrichtingen bestemd tot: Indien voor een der bovengenoemde op 1 F ebruari 1953 bestaande inrichtingen niet reeds ingevolge de oude, thans vervallen hinderwet of ingevolge de daaraan vooraf gaande wetten of Koninklijke besluiten ver gunning is verleend, is degene die de in richting drijft verplicht voor 1 Augustus 1953 aan Burgemeester en Wethouders de beschei den over te leggen, bedoeld in artikel 5, lid 2, der nieuwe hinderwet. Van de over legging van deze bescheiden wordt een ver klaring afgegeven welke voor de toepassing van de hinderwet als vergunning wordt aan gemerkt. Formulieren en nadere inlichtingen worden verstrekt ter gemeente-secretarie. een groeiend getal vreemdelingen dat hier lan ger of korter tijd in pension komen, loopt het aantal dagjesmensen in de dui zenden. Schier elke dag staan tal luxe wagens bij de diverse ui berekend is op het toenemende vreemdelingen verkeer, hoewel steeds meerderen zich gaarne in de zomermaanden iets behelpen en een of meer kamers verhuren. Ook op boerderijen volgt men soms deze methode, omdat het een aardige bijverdienste is, in een dure tijd als deze niet te ver smaden. Toch zou men vooral te Rijs én mogelijk ook in andere plaatsen van de gemeente ge baat zijn bij een flink aantal zomerhuisjes. Weliswaar heeft dit zijn bezwaren ook, maar toch mogen die voordelen ongetwijfeld ho ger worden aangeslagen dan de nadelen. Zijn wij wel ingelicht dan gaat het bouwen van dergelijke huisjes in deze gemeente met moeilijkheden gepaard. En toch, wil men het vreemdelingenverkeer behouden dan dient men naast alle mogelijke service ook zorg te dragen dat er plaats is voor de mensen. Het is funest als de mensen moeten worden afgeschreven omdat de V.V.V. ze niet aan onderdak helpen kan. De Gaasterlandse be volking is vriendelijk en voorkomend, zij staat gaarne de mensen uit andere streken van ons land die hier tijdelijk verblijven met raad en daad terzijde. Het verdient alle toejuiching dat, zoals momenteel op Rijs gebeurt, excursies worden gehouden, tochten georganiseerd om de men sen te wijzen op het vele schone dat zij mogelijk zelf nog niet hadden ontdekt. Want er zijn prachtige intieme plekjes te vinden, zowel in het Rijsterbos als in de uitgestrekte gemeentebossen onder Oudemirdum. Het Jol- derenbos aldaar met aan de zuidelijke rand een pracht uitzicht op het IJsselmeer moge dan in hectares niet zo groot zijn toch is het de moeite waard; ook Kippenburg heeft een mooie omgeving. Sondel met het vacan- tie-centrum heeft reeds een klank van be tekenis in alle provincies van ons vader land. Daarom is het geen wonder, dat men er zo gaarne vertoeft. Naast de bossen, de heide en de stranden wordt het oog ge boeid door de goed onderhouden bouwlan- die een goede oogst beloven, aardappelvelden staan in volle bloei, rogge pronkt met zware, volle aren, evenals de haver en de gerst. Daarnaast groeien bieten die op deze lichtere gronden bij een goede bemesting toch uitstekend ge dijen en als men dan plotseling voor een perceel hoog opgeschoten mais staat dan zal dit zeker een verrassing zijn, omdat men hier allicht deze uitheemse plant niet verwacht. Burgemeester en Inzending van advertenties uiterlijk Donderdagsmorgens, familieberichten desnoods Vrijdagsmorgens voor 10 uur Burgemeester en Wethouders van WOR KUM brengen ter kennis van de ouders en voogden, dat per 1 September 1953 nieuwe leerlingen kunnen worden toegelaten tot do openbare lagere school alhier. ds P. E. van en Administratie 45 Postrekening 82259 nam. 2 ontbeerlijke waterbronnen vreemd aan het er len. In elk geval de V.V.V. is paraat en zal haar best doen om de goede naam van deze gemeente in nog wijder kring bekend heid te geven. thuis of in een ziekenhuis werden verzorgd, waarvoor ook nog ruim 2.000.000 dagen wor den gerekend. Was vroeger het verblijf in een sanatorium vrijwel uitsluitend een langdurige rustkuur, gepaard met goede voeding om tbft (genezing te komen, nu spreekt ook de chirurgie en de behandeling met de modernste geneesmid delen een duchtig woordje mee om de ge vreesde ziekte onder de knie te krijgen. De kansen op genezing zijn dan ook zéér groot. Maar nog steeds geldt, dat de sanatorium patient geduld moet hebben: de verpleging duurt lang. Niet minder dan 11 sanatoria in ons land hebben scholen voor lager onderwijs. De kinderen raken op deze wijze door hun ziekte niet achter bij hun gezonde leeftijds genoten en bovendien zijn bezigheid en ont spanning van groot belang voor het herstel. Dit geldt evenzeer voor volwassenen. Een tienjarig patiëntje uit-het Rotterdams Zeehospitium in Katwijk aan Zee heeft in zijn bed een mooie rebus ontworpen ere van het vijftigjarig bestaan van georganiseerde tuberculose.bestrijding in land. Voor de goede oplossers zijn mooie en kostbare prijzen beschikbaar. Kaar ten met deze rebus kunt U gratis en franco toegezonden krijgen op aanvraag bij de Ne derlandse Centrale Vereniging tot bestrijding der tuberculose, Riouwstraat 7, Den Haag. In vijftig jaar is de sterfte aan tuberculose van 189 per 100.000 inwoners afgenomen tot 12. Maar de Nederlandse tuberculosebestrijding zal eerst tevreden zijn als de tuberculose tot het verleden behoort, zoals thans reeds in West Europa het geval is met cholera, melaatsheid en andere besmettelijke ziekten. tische rijwielpaden”, tenzij onder dat bordje een tweede rechthoekig blauw bord is aan gebracht met het opschrift: „rijwielen met hulpmotor toegestaan”. Verplichte rijwielpaden, dit zijn de rijwiel paden, aangeduid met het ronde blauwe bord met witte fiets, moeten door de brom fietsers worden gebruikt, tenzij in uitzon deringsgevallen bij de rijbaan het bord „rij wielen met hulpmotor toegestaan” is aan gebracht, in welk geval de bromfietsers ook van de naast het fietspad gelegen rij baan gebruik mogen maken, eventueel ge durende de op het bord aangegeven uren. Hierbij zijn de gevallen in het oog gevat, dat wegens tijdelijk overmatige drukte het rijwielpad practisch niet voldoende capaci teit zou hebben. Voor de bromfietsers op het rijwielpad is, mede met het oog op de moeilijke controle, geen maximumsnelheid voor geschreven. Het is bromfietsers echter verboden op het rijwielpad te rijden met een zodanige snelheid, dat door het voor bijrijden van de overige fietspadgebrui- kers deze meer hinder ondervinden dan in verband met de omstandigheden ter plaatse toelaatbaar is. Bestuurders van rijwielen met hulpmotor mogen niet meer dan één persoon mede voeren. Berijders van tweewielige rijwielen met hulpmotor, ingericht voor één of meer berijders buiten de bestuurder (tandems met hulpmotor) worden niet als medege voerde personen beschouwd. Voorts zijn nog enige technische eisen de bromfiets gesteld, rijkste zijn dat ieder wiel goedwerkende ben en dat der remmen moet zijn, een wettelijke rege nten heeft te verstaan en de bromfietser zich uur da. T. Op 1 Augustus gaat ling in, waarbij wordt omschreven wat onder een bromfiets naar welke regelen heeft te gedragen. De bromfietsmotor linderinhoud hebben dan 50 c.c. De brom fietsen worden gelijk gesteld met rijwielen en mogen en moeten soms gebruik maken van het rijwielpad, tenzij anders is bepaald. Op het fietspad gelden geen maximumsnel heden, maar de snelheid mag geen hinder opleveren. Het is bestuurders van bromfietsen verbo den met een aanhangwagen te rijden, een andere fietser of bromfietser voort te du wen of een dier te geleiden. Bromfietsen worden, wat hun gedragingen op de weg betreft, gelijkgesteld met rij wielen, d.w.z. zij moeten in beginsel ge bruik maken van het rijwielpad. De brom fietsen op meer dan twee wielen, geen in- validewagens zijnde, moeten zich gedragen als onbespannen wagens. Bromfietsen mogen met ingeschakelde mo tor geen gebruik maken van rijwielpaden, aangeduid met het rechthoekige zwarte bordje „rijwielpad”, de zogenaamde „toeris- C. P. W orkum (R.K.) Voorm. 7.30 uur Vroegmis. 10 uur Hoogmis. Nam. 3.30 uur Lof. (Herv.) Voorm. 9 uur ds E. J. Beker. ’s Av. 7.30 uur ds D. J. Spaling. (Doopsgez.) Voorm. 10 (Geref.) Voorm. 9 uur en ds Attema van Den Haag. (Bapt.) Voorm. 9.30 uur ds B. Fabrie. Heidenschap (Herv.) Voorm. 9 uur ds D.J. Spaling. Nam. 1.30 uur ds E. J. Beker. Fcrwoude (Herv.) Nam. 1.30 van Ooijen. Gaast (Herv.) Voorm. 9 Ooijen. Hindeloopen (Herv.) Voorm. 9.30 uur Lees uur ds A. J. Schneider uur ds er een groot aan- en autobussen geparkeerd litspanningen. Tochten van schoolkinderen en ouden van dagen doen geregeld Rijs aan en uit de mooie speeltuin achter hotel Jans klinken de luide blijde stemmen van de jeugd 9p. Maar ook de oudjes gaan nog wel eens „Naar de speeltuin”. Naar wij van de secretaris van een V.V.V. ter plaatse vernamen zijn de pensions alle reeds volgeboekt, ja er is helaas ruimte te kort; tot zyn spijt moest hij enkele aanvragers, waarbij één voor een behoorlijk langeduur, ook een flink groot gezin, be richten dat er geen plaats meer was in de aangevraagde periode. Jammer! De kinderen moeten op 1 October de leeftijd van 6 jaren hebben bereikt. Aangifte bij het Hoofd der School, de heer Th. Breukelaar. Gaasterland, Juli ’53. Met het vreem- 1 delingenverkeer gaat het de laatste tijd in I onze gemeente in opwaartse lijn. I Honderden mensen, die vroeger nauwelijks wisten waar Gaasterland lag en wat er te zien viel, komen nu elk jaar weer naar gemeente om er te genieten van de rust in de prachtige bossen of de boorden van het IJsselmeer, ook bij Rijs, Mirns schoots gelegenheid voor is. N atuur-reservaten klif „It als het Oudemirdumer en het Rijsterbos, beide eigendom van Fryske Gea” worden gaarne bezocht, ook door personen die aan hun vacantie do lust tot onderzoek paren. Mooie wegen voeren in de onmiddellijke omgeving naar het oude stadje Sloten met haar bezienswaardigheden of naar Hemelum en het mooie dorp Koudum met de goed on derhouden kwekerijen. Men komt dan langs de Galamadammen en heeft vandaar, maar ook vanaf het Hemelumer hoog een prach tig gezicht op de Friese meren: de Morra en de Fluessen, waarop in de zomermaanden de witte zeilen van de plezierboten blinken in de zon. Jammer dat deze scheepvaart weinig meer doordat deze zich meer verplaatst over Lem mer en dus onze meren in de Zuidwesthoek niet meer behoeven te passeren. Ja, over gebrek aan belangstelling mag Gaasterland niet meer klagen; naast het uitsluitend of in hoofdzaak bak ken van voedings- en genotmiddelen in oliën of vetten (patates-frites, vis, cro- quetten), met uitzondering van die in richtingen, welke geen vaste standplaats hebben; het bewaren, bewerken of verwerken of vernietigen van oud papier of voor de sloop bestemde automobielen; de beproeving van verbrandingsmotoren; het herstellen van verbrandingsmotoren en motorvoertuigen; machinale houtbewerking.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1953 | | pagina 1