4 Amsterdam-Vancouver via de Noordpool WORKUMER KRANT Nieuws- en Frysk nijs oer Ljeaffrouwedei Advertentieblad voorde gemeenten Workum, Hindeloopen en Zuidwesthoek van Friesland IJEME DE BOER, Autoverhuur met en zonder chauffeur Toelating van Leerlingen openbare lagere school BEL 170 De volière en haar bewoners S V.W. AGENDA No. 30 Zaterdag 30 Juli 1955 78ste Jaargang Een week in Canada L t Een dwingende plicht van onze cultuur Is het beschermen der vrije natuur. De ballade fan S«nt Gertrud Korte ynhaid fan de Ballade Vacantie S.V.W. van 1 tot en met 26 Augustus 1— 1 I V II I OFFICIËLE MEDEDELINGEN KERKDIENSTEN ds F. G. J, Hof- uur ds J. T, Nielsen ds R. Hofman een niet zocht mensen met talenkennis en met er- vrouw BURGERLIJKE STAND Gemeente Workum Grietje PLAATSELIJK NIEUWS Advertentietarief: 7 cent pet tn.m. Advertentie» van bulten Friesland 9 etl pet m,tn; Contracten volgens algemene regeling Administratie 45 Postrekening 82259 Abonnementsprij*: t 1.15 per kwartaal per post 1 2.50 per halfjaar A. BAKKER Wordt vervolgd. NOARD D 61 Inzending van advertenties oiterlqk Donderdagsmorgens, familieberichten desnood» Vrijdagsmorgens voor 10 uur de heer uur ds mei. De regy is yn hannen fan J. Adema en K. Spiering}; de decors binne fan St. Veld kamp, de kostüms fan J. Gerlacht, wylst it kopwurk forsoarge wurde sil fan R. Talman It stik is tagonklik foar elkenien. van Vrijdag 22 t.e.m. Donderdag 28 Juli 1955 GeborenAlbert, zv. Meindert Boorsma en Jacoba Muizelaar. Gebuwd: Broer de Witte, 26 jr. en Schaafsma, 22 jr., beiden te Workum. Overleden: Geen. Ook Uw adres voor grote en kleinere ritten il. Van verslagen, berichten enz, gaarne spoedige opgaaf! Zaterdag 30 Juli: Hielpen 1 BWorkum 1 B Vertrek per fiets om 2.30 uur Nederlaagwedstrijd Oudega (W)Workum 2 Vertrek 6.15 uur WORKUM. Geslaagd voor het diploma ban ketbakken onze vroegere stadgenoot, de heer B, Sipkema, thans bakker te Oudega (H.O.), wiens echtgenote mw. J, Sipkemade Vries slaagde voor het middenstandsdiploma. - S.V.W. NIEUWS Afd Gymnastiek Voor degenen, die aan de athletiek-vaar- c’igheidspr e en wen en deel te nemen, wordt gelegenheid gegeven om iedere Woensdag avond (gedurende de maand Augustus! om half acht op het sportterein te komen oefenen. Alle meisjes en jongens boven 12 jaar, die het diploma a hle iek in hun bezit wensen te krijgen, worden dus op genoemde avonden verwacht. Enkele oudere leden zullen aanwezig zijn om bij ver c' Rende onderde’en te assisteren, De benodigde attri uten als discus, kogel, enz. zijn op het terrein aanwe ig. Bij deelname van minstens 20 jonge’ui, zal het examen kunnen worden afgenomen op Vrijdag 9 September a.s« De dames en heren boven 16 jaar kunnen dan ook een examen afleggen voor athletiek 1ste of 2de klasse. Deze ei en zijn van dien aard, dat ook hier voor oefening no.’ig blijkt te zijn. We rekenen dus ook op jullie komst. ook deze gebieden toegankelijk en be woonbaar zouden kunnen worden ge maakt, dan zal veel, zo niet alles afhan gen van de vragen of de bodem vrucht baar genoeg is om oogsten op te leveren, in indien niet, of er delfstoffen in de grond zitten, die de mensheid nodig heeft. Als we spreken over het toegankelijk maken van deze gebieden en over het be woonbaar maken er van, dan denken we uiteraard aan de toepassing van de atoomkracht voor vredelievende doelein den. We staan immers wat dat aangaat eerst bij het allerprilste begin van ont wikkeling. Het duurde lang eer we in Zuid-Weste- lijke richting de boe; .grens overschreden. Gras zagen we af'eerder en dat was al een verademing, het einde van de troos teloosheid, maar toen de bomen kwamen, veranderde het aspect geheel. Nog iets la ter zagen we de machtige bossen en de prairies met de eindeloze grasvlakten en tarweveldenToen voelden we ons weer thuis boven onze oude planeet. En dan dat laatste stuk van de vlucht: de Rocky Mountains! Een onvergefelijk gezicht, deze kale, met sneeuw bedekte toppen. Een landschap van een beklem mende woestheid en verlatenheid, maar in die woestheid en verlatenheid gran dioos. En, hoe woest ook en hoe ontoe gankelijk, een minder sombere aanblik dan in het hoge Noorden. Misschien wel omdat we tenslotte allemaal wisten, dat de vlucht over de Rockies slechts onge veer een half uur duurt. Oost en West er van liggen vruchtbare gebieden. Na de Rockies, de daling naar de vlakte van Vancouver. Een betrekkeliik smalle vlakte, maar uitzonderlijk vruchtbaar. En zo cirkelden we dan boven Canada’s gro te havenstad aan de Pacific kust, een Drachtige stad, aan een prachtige baai. Brede straten, hoge moderne gebouwen, een heerlijke zomer (en een zeer zachte winter), een stad, brandend van activi teit. Iemand, die Vancouver voor de eerste maal bezocht, verzuchtte eens: ,.Komt er eigenlijk wel iemand tot werken in een stad, die zo mooi is en die zo’n prachtig uitzicht heeft, zowel op de baai als op de Rockies”. Nu, de inwoners van Vancouver zitten heus niet de hele dag van het uitzicht te genieten. Van half negen tot vijf uur wordt er hard gewerkt, maar daarna en gedurende de week-ends trekt men er veel op uit; naar de zee of naar de ber gen. Veel Nederlanders zijn er in groter- Vancouver, n.l. ongeveer zesduizend. Men komt dan ook overal landgenoten tegen. We behoeven nauwelijks te zeggen, dat het hun over het algemeen goed gaat. Daarop zullen we aan het slot van onze reportage nog iets zeggen, want we lopen anders op ons verhaal vooruit. steward maar eens gesolliciteerd en de voorwaarden bleken aantrekkelijk te zijn. Van Amsterdam naar Sondreström vlo gen we Noord-West, van Sondreström naar Vancouver Zuid-West. Een enorme afstand, een eindeloos lijkende vlucht. Hierom zo eindeloos, omdat men steeds het horloge moet terugzetten en het dus maar niet later wordt. Tenminste niet veel. Toen we om 11 uur uit Amsterdam vertrokken, werd ons gezegd, dat de vlucht tot Sondreström 8 uren zou duren. Dat klopte ook en wij hadden het toen dus 7 uur Zondagmorgen. Maar, het was half twee, twee uur. En toen was het nog 10 uren vliegen naar Vancouver. Ook dat klopte en volgens onze Nederlandse tijd kwamen we dus om 5 uur Zondagmiddag in Vancouver aan. We hadden er toen een lange en vermoeiende vlucht opzitten en we verlangden naar een bad en een bed. Want er komt niet veel van slapen in een vliegtuig en ook als men al een dutje doet, is men, na dat slapen met alle kle ren aan, toch niet uitgerust. Goed, het was dus volgens onze horlo ges 5 uur in de middag toen we aankwa men. Maar volgens onze Vancouverse gastheren was het 10 uur ’s morgens. Daar komen we nog op terug. Eerst nog iets over de vlucht. Zuid-West was dus de koers. Over wa ter, sneeuw en ijs. Over Groenland en Davis Street, over Baffin eiland en de Hudsonbaai. Een kaal en troosteloos land. Een verlaten land, waar niets groeit, hoogstens wat simpele mossen. Maar een land, waar in ieder geval de mens nog niet in groten getale kan leven. Nog niet, zeggen we, want de beheersing van de natuur gaat steeds verder en wellicht komt de tijd, waarin ook die gebieden be woonbaar zullen zijn, dank zij de vrijwel onuitputtelijke technische middelen waar over men kan en zal kunnen beschikken om de gehele aarde bewoonbaar en toe gankelijk te maken. Het is nog niet zover, maar in Canada is de beweging „up North” gaande, welke slechts tot stilstand zal komen als het menselijk vernuft geen oplossing ziet of, voor wat Canada betreft, bij gebrek aan mensen. Canada immers heeft nog grote gebieden te ontginnen, die een beter klimaat hebben dan de gebie den waar het toestel van de C.P.A. ons overheen voerde. En «Is men zover is, «Is Verschijnt eenmaal per week Uitgave vin: Fa. T. GAASTRA Bl. Boekhandel en Drukkerij, Workum ds P. E. van Burgemeester en Wethouders van WOR KUM brengen ter kennis van ouders en voogden, dat per 1 September 1955 nieuwe leerlingen kunnen worden toegelaten tot de openbare lagere school alhier. De kinderen moeten op 1 October a.s. de leeftijd van 6 jaren hebben bereikt. Aangifte bij het Hoofd der school, de heer Th. Breukelaar- De 15de Augustus is sa njonkenlytsen foar Fryslgn in wichtige dei wurden, binammen foar Katholyk Fryslén. Dan haldt it Roomsk Frysk Boun in dei dy’t alhielendal yn it teken fan Fryslén stiet. Fan it jier wurdt it grif hwat bisünders. De dei wurdt iepenen mei in H. Misse yn de tsjerke fan Bakhuzen, de moarns om healwei toalven, De Fryske preek wurdt hélden troch prof. F. Haarsma. De middeis om twa Ore rille in achttal gymnastiekklubs in demon- straesje jaen fan har kinnen, wylst de gar- c’ieen fan Drachten, de Rju Earwearde Hear W. v. d. Meer, in ynlieding hélde sil oer Frysk eigen problemen. It korps fan Blauhüs fleuret ien en oar op. Nei de middei is der dounsjen. Allinne dat ünderdiel is ornearre foar de Katho’iken. Ien fan de hichtepunten, sa net it hichte. punt fan de dei is de opfiering fan ,,De bal lade fan Sint Gertrud”, toanielstik yn 3 bidriuwen üt it libben fan ridders en ealfrou- Iju. Wij soene it neame kinne „It wöndere spul fan leafde en kwea”. It spul bigjint om 8 Are en wurdt brodht troch it Ljouwerter kritetoaniel. Der dogge sa’n 30 spilers oan MEER SERVICE BIJ TELEVISIE Sinds kort worden er vereenvoudigde apparaten geconstrueerd, die voor de demon stratie van televisie.uitzendingen van groot belang zijn, omdat het lang niet zo veel tijd en moeite kost om aan de weet te komen of men op die en die plaats wel op een goede ontvangst kan rekenen. Zo heeft ook Radio Hingst als één van de eersten in Frie bnd, zich een derge’ijke televi ie demon- stratie-antenne aangeschaft en daarmee is die firma in staat gesteld om „eventjes” bij de Ridder Si"e-b 11 üt Henegouwen wol jonk- frou Gertrud, dochter fan Pippijn van Landen, graech to frou hawwe. Gertrud lykwo’.s giet nei it kleaster. De ridder kin har net for- jitte en bout dan foar har: kleasters, tsjer-, ken, tuorren en jowt rike presintsjes oan it kleaster der ’t de jonkfrou tahéldt. Sigesbald haldt it net fol, hy wurdt earm. De fijén (de kweade) helpt him üt ’e need, mar it sil Sigesbald syn siele kostje. Oer sawn jier sil it dan mei him dien wèze. De fijén is mei de ridder allinne net tofreden, hy wol Gertrud ek oan syn kant sjen to krijen. Hy soarget der foar dat de jonkfrou de ridder net forjit. Sa bisiket de Fijan beide op ’e lije sjde oan to kommen, mar troch de wiere leafde fan Gertrud bliuwt by einsluten ridder Siges bald bihélden. goed betaald en we behoeven hier niet langer dan een jaar te zitten.” Nu, een jaar lijkt ons dan ook wel voldoende, al is het natuurlijk best door te komen. Maar Sondreström is wel een totaal verlaten oord. Het ligt daar, op Groenland dus, op een naakte rotsbodem, er zijn talloze meertjes, in allerlei schakeringen groen, er groeit alleen wat mos en er is uiter aard niets te beleven, behalve dan de ont spanning waarvoor de Amerikanen zelf zorgen. Een verlaten oord en een jaar daar zittenja, dat kan toch wel lang worden Overigens, als er gezegd wordt „via de Popi”, dan moet men dat wel met een korreltje zout nemen. Bij de Pool zelf ko men de vliegtuigen niet in de buurt. Ze komen wel in de Poolcirkel en dus vrij Noordelijk. Maar via de Pool zelf, neen, zover zijn we nog niet en er zijn ook geen practische redenen aan te voeren om dat wel te doen. Trouwens, de sensatie was zo al groot genoeg. Na een uur werd de tocht voortgezet. In onberispelijk Engels, Frans, Duits en... Nederlands kondigde de steward aan wat er verder zou gaan gebeuren. De steward grotër'deef van de "vlucht over land gaat bleek een Nederlander te zijn. Vroeger dan het geval is met de vlucht dwars over werkzaam bij de K.L.M., maar de C.P.A. de Atlantic. _T Waarom Amsterdam als een der eind- I vanng op dit gfebied. Nu, toen had onze punten? Omdat Schiphol een luchthaven is, die wereldbekend is. Schiphol heeft een uiterst moderne outillage en is bo vendien een der knooppunten van het wereldluchtverkeer. De passagiers, die de C.P.A. van Schiphol meeneemt, worden grotendeels door de K.L.M. aangevoerd en de passagiers, die door de C.P.A. op Schiphol worden aangevoerd, worden door de K.L.M. verder gebracht naar hun eindbestemming. De K.L.M. en de C.P.A. zijn dus interlinepartners. En nu heeft dan de C.P.A. een aantal Westeuropese journalisten (Engelsen, 2 Nederlanders, een Belg, een Zwitser, een West-Duitser, een Fransman) uitgenodigd de vlucht Amsterdam-Vancouver vice versa mee te maken. Die uitnodiging kwam enkele weken geleden en op Schip hol verzamelde zich op 9 Juli j.l. een in ternationaal journalistiek gezelschap. Een prachtige reis en een vreemde reis was het. Prachtig, want men reisde omge ven voor alle comfort dat men zich maar wensen kon. De C.P.A. toonde zich een uitstekende gastvrouw. En ook vreemd was de reis, want donker was het alleen toen we Zaterdagavond om 11 uur Am sterdam verlieten. Donker was het ook nog toen we, ruim na middernacht, Glas gow overvlogen. Maar daarna is het tot het einde van de vlucht niet meer don ker geweest. De zon trok met ons mee Weliswaar zagen we met direct de zon, maar voortvliegend naar het Noord-Wes- ten, naar Groenland, zagen we de hemel rood en later verscheen de zon zelf, laag aan de horizon natuurlijk, maar hij was erEn toen we om half twee landden op Groenland, op de Amerikaanse basis Sondreström, toen was het daar ongeveer half twee en het was klaarlichte dag. Een vreemde gewaarwording.. Even vreemd als de ontdekking, dat het niet koud was aan de Pool. Het was er lekker. We lie pen zonder jas van het vliegtuig naar het hotelletje waar we een verfrissing kon den gebruiken. De lucht was prettig prik kelend, maar het was niet kouder dan op een gure Juli-avond in Nederland. Ja, dat Sondreström. Een aantal Ameri kaanse militairen, wat vliegtuigen, lood sen en barakken enzes Amerikaanse meisjes. „Bevalt het U hier?”, vroegen we aan een van die meisjes. „Och ja,” ant woordde „d*t gaat wel. We worden De lessen worden dus hervat op Maandag 29 Augustus a.s (zie S.V.W.-nieuws) Telefoon Redactie en Toen Lindbergh, nu alweer enkele de cennia geleden, de Atlantische Oceaan overvloog, ging er een golf van enthou siasme door de wereld. Niemand dacht toen nog aan een geregelde verbinding, maar de grote sprong was gelukt. En nu vliegen dagelijks de modernste passa gierstoestellen, met in totaal honderden passagiers, van West naar Oost en van Oost naar West. Maar ook toen het zover was, bleef men aan het zoeken naar nog betere, nog veiliger, nog snellere verbin dingen. En sinds enkele maanden hebben twee maatschappijen een andere route ge kozen om de verbinding tot stand te bren gen tussen de Oude en de Nieuwe wereld, de route via de Noordpool. Die twee maatschappijen zijn de (Scandinavische) S.A.S. en de (Canadese) C.P.A. (Cana dian Pacific Airlines) en de verbinding, welke de C.P.A. sinds ruim een maand onderhoudt tussen Amsterdam in Van couver, is voor ons, Nederlanders, dubbel belangrijk, want een der eindpunten is dus Amsterdam. Amsterdam en niet Brus- sen of Parijs en Londen. Waarom via de Pool? Via de pool om dat de vlucht daardoor met ongeveer 1600 kilometer bekort en ook omdat een veel WORKUM, 27 Juni 1955. Burgemeester en Wethouders van Workum J. RUSSCHEN De secretaris, VAN DER GOOT Gaast (Herv.) Nam 1.30 uur Ooijen. Kind lao-en (Herv.) Voorm. 9.30 uur Lees- dienst ’s Av. 7.30 uur Eerw. Heer D. Bouw- stra, Candi ’aat van Koudum. (Doopsgez.) ’s Av. 7.30 uur (Geref.) Niet ontvangen. Koudum (Herv.) Voorm. 9.30 uur Twijnstra van Sneek ’s Av. 7.30 D. J. Spaling van Workum. (Doopsgez.) ’s Av. 7.30 uur van Heerenveen. Mclkwerum (Herv.) Voorm. 9,30 uur en nam. 1.30 uur ds W. L. Dekker Staveren (Herv.) Voorm. 9.30 uur Leesdienst Nam. 2.15 uur ds mr Q. Rovers van Warns mensen thuis de televisie te demonstreren. Het is een uitschuifbare mast met een lengte van elf meter, die in enkele minuten aan de auto bevestigd en in de lucht gehesen wordt. Wat voorheen een hele onderneming was, kan nu bij wijze van spreken in een paar teilen voor elkaar gebracht worden, dus be hoeven de toekomstige televiüebezitters niet meer tegen die extra.drukte op te zien en kunnen ze zonder enig risico zelf zien hoe de beelden in hun eigen huiskamer op het tele i ie toes tel zullen door komen. Workum en omgeving heeft over het al gemeen een z er behoorlijke ontvangst, al leen kan men op sommige plaatsen van grote gebouwen, kerken en fabrieken misschien wel enige hinder hebben, maar dan is een betera plaats voor de antenne toch altijd vrij ge makkelijk te zoeken met deze nieuwe appara tuur. Tot het nemen van een proef kan men dus veel eerder overgaan, nu, zonder om slachtige experimenten, door de service welke geboden wordt, latere teleurstellingen voor komen kunnen worden. VIL Voor liefhebbers van de vogelsport is het altijd zeer leerzaam en interessant eens een kijkje te nemen bij andere vogelliefhebbers. Onlangs werd door enkele leden van „Vogel- vreugd” een excursie gemaakt naar de vo- lièrevereniging te Sneek. Het weer werkte mea en bij al’.e liefhebbers werden we zeer hartelijk ontsangen, zodat de deelnemers kun nen teruzz’en op een leerzame en geslaagde middag. Zonder uitzondering waren de voières die we hebben bezichtigd, zeer rijk voorzien van boompjes en struiken, zodat men in enke’e gevallen naar de vogels moest zoe ken. De vogels komen hierdoor bijna in hun natuurstaat terug, doch voor de eigenaar zitten ze vaak omichtbaar. De eerste volière dia we bezichtigden, was bij de heer Vlag. We werden direct verwel komd door een keurig zingende putter-kana ie. (Dit is een kruising van een man.putter met een pop.kanarie; nooit andersom.) Een ruime volière, doch we konden hier ook zien hoe ’t niet moet. De volière was namenlijk met het front naar ’t noorden geplaatst en voorzien van dik gaas, zodat men het gaas best, maar do vogels slecht kon zien. Vervolgens ging het naar Dijkstra waar het oog viel op een broedende kanarie in een uitgeholde cocos- noot met een klein uitvlieggat. We trof fen er verder japanse nachtegalen, zebra’s, grijze roodst'art. Napolions en blauwe fa- zantjes aan. Vandaar ging het naar de Jong. Een keurig ingerichte ruime volière voorzien van een schrikdraad-beveiliging tegen kat ten. Opval'end waren de schitterend mooie regenboog} ink in volle pracht. Een paar prachtige cubaxinkjes en japanse nachtegalen, en een paar zeldzame brillenvogeltjes. Bij de heer Japinga waren het in hoofdzaak kleur en zangkanaries, die de ruime en goed verlichte volière bevolkten, waarna we bij de heer Feenstra aankwamen. De heer Fe;n- stra is een liefhebber van de inland e vogels, zodat we hier naast enkele fraaie japanse nachtegalen en oranjekaakjes nog een paar vinken: een groenling en een sijskanarie (krui ing van sijs met kanariepop) aantroffen. De volière was ongeveer vijf meter lang, waarvan een klein gedeelte als nachtver blijf was ingericht. De beplanting is langs de gehele achterwand aangebracht, wat dit voordeel heeft, dat men de vogels altijd kan zien. De inrichting van deze volière met aangrenzende font in of badgelegenheid ver dient dan ook alle aanbeveling. Bij de heer Aukema werden we verrast door een paar schitterende vuurvinkjes en een paar wevers welke laatste evenwel nog niet in hun brui loftskleed waren. Bij de heer IJkema troffen we alledaags tafreeltje. In een boompje, bijna onzichtbaar van buiten af, zaten een paar blauwe fazanten in hun buidelnest rustig te broeden. We hopen dat de heer IJkema bij de opfok ook nog succes mag hebben. Verder nog zebras inkjes en zilverfa’antje’. We moch ten ook nog even in het domein van de vrouw zien. In de kamer troffen we nog een keurig ingerichte binnenvolière, bevolkt met een paar oranjekaakjes en een paar blauw- fazantjes, welke in topconditie waren. Slank en dun als een pink, zaten ze in de tak. Een bijzonder compliment voor de des huizes, die haar kamer met een paar vogels een gezellig aanzien weet te geven. Ook bij een drietal reeds genoemde lief hebbers troffen we zeer mooie binnenvolières aan, bevolkt met enkele vogels. Op de ach tergrond was bij al deze volières een land- schapsbeschildering aangebracht passend bij de vogels in natuurstaat. ’,t Geheel bij al deze rinnenvolières was in één woord af. We vervolgden onze weg naar de heer Muur'ing, war mevr. Muurling ons op thee met gebak onthaalde. De heer J. Bakker zorgde voor enige af- wisse'ing deor zijn ervaringen met een bij zonder begaafde poes te vertellen. Na de thee werd de volière met kanaries, zebra’s, tijgervinkjes en sijsjes nog bezich tigd. Getroffen door de bijzonder gulle ont vangst gold als laatste de volière van de heer Bakker met inlandse vogels als gors, sijsjes en vink. Voldaan over alles wat men gezien had, werd de terugreis ondernomen en was de in druk dat dt thuisblijvers iets moois en leer zaams hadden gemist. Hindeloopen. Zsndag 31 Juli 1955 Workum (R.K.) Voorm. 7.30 uur Vroegmis 10 uur Hoogmis, ’s Av. 7.30 uur Lof. (Herv.) Voorm. 9 uur ds. D. J. Spaling ’s avonds 7.30 uur ds E. J. Beker (Doopsgez.) Voorm. 9.30 uur ds R. Hofman van Heerenveen. (Geref.) Voorm 9 uur en ’s av. 7.30 uur ds F. Hofman van Arnhem. (Bept.) Voorm. 9.30 uur huis van Drachten. HeiJmschap (Herv.) Voorm 9 uur ds E. J. Beker. Nam. 1.30 uur ds D. J. Spaling: Ferwou’d’ (Herv.) Voorm 9 uur ds Mol van Wons

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1955 | | pagina 1