4
Amsterdam-Vancouver via de Noordpool
WORKUMER
KRANT
Nieuws- en
Frysk nijs oer Ljeaffrouwedei
Advertentieblad voorde gemeenten Workum, Hindeloopen
en Zuidwesthoek van Friesland
IJEME DE BOER, Autoverhuur
met en zonder chauffeur
Toelating van Leerlingen
openbare lagere school
BEL 170
De volière
en haar bewoners
S V.W. AGENDA
No. 30
Zaterdag 30 Juli 1955
78ste Jaargang
Een week in Canada
L
t
Een dwingende plicht van
onze cultuur
Is het beschermen der vrije natuur.
De ballade fan S«nt Gertrud
Korte ynhaid fan de Ballade
Vacantie S.V.W. van 1 tot en met 26 Augustus
1—
1
I V
II
I
OFFICIËLE MEDEDELINGEN
KERKDIENSTEN
ds F. G. J, Hof-
uur
ds J. T, Nielsen
ds R. Hofman
een niet
zocht mensen met talenkennis en met er-
vrouw
BURGERLIJKE STAND
Gemeente Workum
Grietje
PLAATSELIJK NIEUWS
Advertentietarief: 7 cent pet tn.m.
Advertentie» van bulten Friesland 9 etl pet m,tn;
Contracten volgens algemene regeling
Administratie 45
Postrekening 82259
Abonnementsprij*: t 1.15 per kwartaal
per post 1 2.50 per halfjaar
A. BAKKER
Wordt vervolgd.
NOARD D 61
Inzending van advertenties oiterlqk
Donderdagsmorgens, familieberichten desnood»
Vrijdagsmorgens voor 10 uur
de heer
uur ds
mei. De regy is yn hannen fan J. Adema en
K. Spiering}; de decors binne fan St. Veld
kamp, de kostüms fan J. Gerlacht, wylst
it kopwurk forsoarge wurde sil fan R. Talman
It stik is tagonklik foar elkenien.
van Vrijdag 22 t.e.m. Donderdag 28 Juli 1955
GeborenAlbert, zv. Meindert Boorsma en
Jacoba Muizelaar.
Gebuwd: Broer de Witte, 26 jr. en
Schaafsma, 22 jr., beiden te Workum.
Overleden: Geen.
Ook Uw adres
voor grote en
kleinere ritten
il.
Van verslagen, berichten enz, gaarne
spoedige opgaaf!
Zaterdag 30 Juli:
Hielpen 1 BWorkum 1 B
Vertrek per fiets om 2.30 uur
Nederlaagwedstrijd
Oudega (W)Workum 2
Vertrek 6.15 uur
WORKUM. Geslaagd voor het diploma ban
ketbakken onze vroegere stadgenoot, de heer
B, Sipkema, thans bakker te Oudega (H.O.),
wiens echtgenote mw. J, Sipkemade Vries
slaagde voor het middenstandsdiploma.
-
S.V.W. NIEUWS
Afd Gymnastiek
Voor degenen, die aan de athletiek-vaar-
c’igheidspr e en wen en deel te nemen, wordt
gelegenheid gegeven om iedere Woensdag
avond (gedurende de maand Augustus! om
half acht op het sportterein te komen oefenen.
Alle meisjes en jongens boven 12 jaar, die
het diploma a hle iek in hun bezit wensen
te krijgen, worden dus op genoemde avonden
verwacht.
Enkele oudere leden zullen aanwezig zijn
om bij ver c' Rende onderde’en te assisteren,
De benodigde attri uten als discus, kogel,
enz. zijn op het terrein aanwe ig.
Bij deelname van minstens 20 jonge’ui,
zal het examen kunnen worden afgenomen
op Vrijdag 9 September a.s«
De dames en heren boven 16 jaar kunnen
dan ook een examen afleggen voor athletiek
1ste of 2de klasse.
Deze ei en zijn van dien aard, dat ook hier
voor oefening no.’ig blijkt te zijn.
We rekenen dus ook op jullie komst.
ook deze gebieden toegankelijk en be
woonbaar zouden kunnen worden ge
maakt, dan zal veel, zo niet alles afhan
gen van de vragen of de bodem vrucht
baar genoeg is om oogsten op te leveren,
in indien niet, of er delfstoffen in de
grond zitten, die de mensheid nodig heeft.
Als we spreken over het toegankelijk
maken van deze gebieden en over het be
woonbaar maken er van, dan denken we
uiteraard aan de toepassing van de
atoomkracht voor vredelievende doelein
den. We staan immers wat dat aangaat
eerst bij het allerprilste begin van ont
wikkeling.
Het duurde lang eer we in Zuid-Weste-
lijke richting de boe; .grens overschreden.
Gras zagen we af'eerder en dat was al
een verademing, het einde van de troos
teloosheid, maar toen de bomen kwamen,
veranderde het aspect geheel. Nog iets la
ter zagen we de machtige bossen en de
prairies met de eindeloze grasvlakten en
tarweveldenToen voelden we ons weer
thuis boven onze oude planeet.
En dan dat laatste stuk van de vlucht:
de Rocky Mountains! Een onvergefelijk
gezicht, deze kale, met sneeuw bedekte
toppen. Een landschap van een beklem
mende woestheid en verlatenheid, maar
in die woestheid en verlatenheid gran
dioos. En, hoe woest ook en hoe ontoe
gankelijk, een minder sombere aanblik
dan in het hoge Noorden. Misschien wel
omdat we tenslotte allemaal wisten, dat
de vlucht over de Rockies slechts onge
veer een half uur duurt. Oost en West er
van liggen vruchtbare gebieden.
Na de Rockies, de daling naar de vlakte
van Vancouver. Een betrekkeliik smalle
vlakte, maar uitzonderlijk vruchtbaar. En
zo cirkelden we dan boven Canada’s gro
te havenstad aan de Pacific kust, een
Drachtige stad, aan een prachtige baai.
Brede straten, hoge moderne gebouwen,
een heerlijke zomer (en een zeer zachte
winter), een stad, brandend van activi
teit.
Iemand, die Vancouver voor de eerste
maal bezocht, verzuchtte eens: ,.Komt er
eigenlijk wel iemand tot werken in een
stad, die zo mooi is en die zo’n prachtig
uitzicht heeft, zowel op de baai als op de
Rockies”.
Nu, de inwoners van Vancouver zitten
heus niet de hele dag van het uitzicht te
genieten. Van half negen tot vijf uur
wordt er hard gewerkt, maar daarna en
gedurende de week-ends trekt men er
veel op uit; naar de zee of naar de ber
gen.
Veel Nederlanders zijn er in groter-
Vancouver, n.l. ongeveer zesduizend. Men
komt dan ook overal landgenoten tegen.
We behoeven nauwelijks te zeggen, dat
het hun over het algemeen goed gaat.
Daarop zullen we aan het slot van onze
reportage nog iets zeggen, want we lopen
anders op ons verhaal vooruit.
steward maar eens gesolliciteerd en de
voorwaarden bleken aantrekkelijk te zijn.
Van Amsterdam naar Sondreström vlo
gen we Noord-West, van Sondreström
naar Vancouver Zuid-West. Een enorme
afstand, een eindeloos lijkende vlucht.
Hierom zo eindeloos, omdat men steeds
het horloge moet terugzetten en het dus
maar niet later wordt. Tenminste niet
veel. Toen we om 11 uur uit Amsterdam
vertrokken, werd ons gezegd, dat de
vlucht tot Sondreström 8 uren zou duren.
Dat klopte ook en wij hadden het toen
dus 7 uur Zondagmorgen. Maar, het was
half twee, twee uur. En toen was het nog
10 uren vliegen naar Vancouver. Ook dat
klopte en volgens onze Nederlandse tijd
kwamen we dus om 5 uur Zondagmiddag
in Vancouver aan. We hadden er toen een
lange en vermoeiende vlucht opzitten en
we verlangden naar een bad en een bed.
Want er komt niet veel van slapen in een
vliegtuig en ook als men al een dutje
doet, is men, na dat slapen met alle kle
ren aan, toch niet uitgerust.
Goed, het was dus volgens onze horlo
ges 5 uur in de middag toen we aankwa
men. Maar volgens onze Vancouverse
gastheren was het 10 uur ’s morgens. Daar
komen we nog op terug. Eerst nog iets
over de vlucht.
Zuid-West was dus de koers. Over wa
ter, sneeuw en ijs. Over Groenland en
Davis Street, over Baffin eiland en de
Hudsonbaai. Een kaal en troosteloos land.
Een verlaten land, waar niets groeit,
hoogstens wat simpele mossen. Maar een
land, waar in ieder geval de mens nog
niet in groten getale kan leven. Nog niet,
zeggen we, want de beheersing van de
natuur gaat steeds verder en wellicht
komt de tijd, waarin ook die gebieden be
woonbaar zullen zijn, dank zij de vrijwel
onuitputtelijke technische middelen waar
over men kan en zal kunnen beschikken
om de gehele aarde bewoonbaar en toe
gankelijk te maken. Het is nog niet zover,
maar in Canada is de beweging „up
North” gaande, welke slechts tot stilstand
zal komen als het menselijk vernuft geen
oplossing ziet of, voor wat Canada betreft,
bij gebrek aan mensen. Canada immers
heeft nog grote gebieden te ontginnen, die
een beter klimaat hebben dan de gebie
den waar het toestel van de C.P.A. ons
overheen voerde. En «Is men zover is, «Is
Verschijnt eenmaal per week
Uitgave vin: Fa. T. GAASTRA Bl.
Boekhandel en Drukkerij, Workum
ds P. E. van
Burgemeester en Wethouders van WOR
KUM brengen ter kennis van ouders en
voogden, dat per 1 September 1955 nieuwe
leerlingen kunnen worden toegelaten tot de
openbare lagere school alhier.
De kinderen moeten op 1 October a.s. de
leeftijd van 6 jaren hebben bereikt.
Aangifte bij het Hoofd der school, de heer
Th. Breukelaar-
De 15de Augustus is sa njonkenlytsen foar
Fryslgn in wichtige dei wurden, binammen
foar Katholyk Fryslén. Dan haldt it Roomsk
Frysk Boun in dei dy’t alhielendal yn it
teken fan Fryslén stiet. Fan it jier wurdt it
grif hwat bisünders.
De dei wurdt iepenen mei in H. Misse yn de
tsjerke fan Bakhuzen, de moarns om healwei
toalven, De Fryske preek wurdt hélden troch
prof. F. Haarsma. De middeis om twa Ore
rille in achttal gymnastiekklubs in demon-
straesje jaen fan har kinnen, wylst de gar-
c’ieen fan Drachten, de Rju Earwearde Hear
W. v. d. Meer, in ynlieding hélde sil oer
Frysk eigen problemen. It korps fan Blauhüs
fleuret ien en oar op.
Nei de middei is der dounsjen. Allinne
dat ünderdiel is ornearre foar de Katho’iken.
Ien fan de hichtepunten, sa net it hichte.
punt fan de dei is de opfiering fan ,,De bal
lade fan Sint Gertrud”, toanielstik yn 3
bidriuwen üt it libben fan ridders en ealfrou-
Iju. Wij soene it neame kinne „It wöndere
spul fan leafde en kwea”. It spul bigjint om
8 Are en wurdt brodht troch it Ljouwerter
kritetoaniel. Der dogge sa’n 30 spilers oan
MEER SERVICE BIJ TELEVISIE
Sinds kort worden er vereenvoudigde
apparaten geconstrueerd, die voor de demon
stratie van televisie.uitzendingen van groot
belang zijn, omdat het lang niet zo veel
tijd en moeite kost om aan de weet te
komen of men op die en die plaats wel op
een goede ontvangst kan rekenen. Zo heeft
ook Radio Hingst als één van de eersten in
Frie bnd, zich een derge’ijke televi ie demon-
stratie-antenne aangeschaft en daarmee is die
firma in staat gesteld om „eventjes” bij de
Ridder Si"e-b 11 üt Henegouwen wol jonk-
frou Gertrud, dochter fan Pippijn van Landen,
graech to frou hawwe. Gertrud lykwo’.s giet
nei it kleaster. De ridder kin har net for-
jitte en bout dan foar har: kleasters, tsjer-,
ken, tuorren en jowt rike presintsjes oan it
kleaster der ’t de jonkfrou tahéldt.
Sigesbald haldt it net fol, hy wurdt earm.
De fijén (de kweade) helpt him üt ’e need,
mar it sil Sigesbald syn siele kostje. Oer
sawn jier sil it dan mei him dien wèze. De
fijén is mei de ridder allinne net tofreden,
hy wol Gertrud ek oan syn kant sjen to
krijen. Hy soarget der foar dat de jonkfrou
de ridder net forjit.
Sa bisiket de Fijan beide op ’e lije sjde oan
to kommen, mar troch de wiere leafde fan
Gertrud bliuwt by einsluten ridder Siges
bald bihélden.
goed betaald en we behoeven hier niet
langer dan een jaar te zitten.” Nu, een
jaar lijkt ons dan ook wel voldoende, al is
het natuurlijk best door te komen. Maar
Sondreström is wel een totaal verlaten
oord. Het ligt daar, op Groenland dus, op
een naakte rotsbodem, er zijn talloze
meertjes, in allerlei schakeringen groen,
er groeit alleen wat mos en er is uiter
aard niets te beleven, behalve dan de ont
spanning waarvoor de Amerikanen zelf
zorgen. Een verlaten oord en een jaar
daar zittenja, dat kan toch wel lang
worden
Overigens, als er gezegd wordt „via de
Popi”, dan moet men dat wel met een
korreltje zout nemen. Bij de Pool zelf ko
men de vliegtuigen niet in de buurt. Ze
komen wel in de Poolcirkel en dus vrij
Noordelijk. Maar via de Pool zelf, neen,
zover zijn we nog niet en er zijn ook geen
practische redenen aan te voeren om dat
wel te doen.
Trouwens, de sensatie was zo al groot
genoeg.
Na een uur werd de tocht voortgezet.
In onberispelijk Engels, Frans, Duits en...
Nederlands kondigde de steward aan wat
er verder zou gaan gebeuren. De steward
grotër'deef van de "vlucht over land gaat bleek een Nederlander te zijn. Vroeger
dan het geval is met de vlucht dwars over werkzaam bij de K.L.M., maar de C.P.A.
de Atlantic. _T
Waarom Amsterdam als een der eind- I vanng op dit gfebied. Nu, toen had onze
punten? Omdat Schiphol een luchthaven
is, die wereldbekend is. Schiphol heeft
een uiterst moderne outillage en is bo
vendien een der knooppunten van het
wereldluchtverkeer. De passagiers, die de
C.P.A. van Schiphol meeneemt, worden
grotendeels door de K.L.M. aangevoerd
en de passagiers, die door de C.P.A. op
Schiphol worden aangevoerd, worden
door de K.L.M. verder gebracht naar hun
eindbestemming. De K.L.M. en de C.P.A.
zijn dus interlinepartners.
En nu heeft dan de C.P.A. een aantal
Westeuropese journalisten (Engelsen, 2
Nederlanders, een Belg, een Zwitser, een
West-Duitser, een Fransman) uitgenodigd
de vlucht Amsterdam-Vancouver vice
versa mee te maken. Die uitnodiging
kwam enkele weken geleden en op Schip
hol verzamelde zich op 9 Juli j.l. een in
ternationaal journalistiek gezelschap.
Een prachtige reis en een vreemde reis
was het. Prachtig, want men reisde omge
ven voor alle comfort dat men zich maar
wensen kon. De C.P.A. toonde zich een
uitstekende gastvrouw. En ook vreemd
was de reis, want donker was het alleen
toen we Zaterdagavond om 11 uur Am
sterdam verlieten. Donker was het ook
nog toen we, ruim na middernacht, Glas
gow overvlogen. Maar daarna is het tot
het einde van de vlucht niet meer don
ker geweest. De zon trok met ons mee
Weliswaar zagen we met direct de zon,
maar voortvliegend naar het Noord-Wes-
ten, naar Groenland, zagen we de hemel
rood en later verscheen de zon zelf, laag
aan de horizon natuurlijk, maar hij was
erEn toen we om half twee landden
op Groenland, op de Amerikaanse basis
Sondreström, toen was het daar ongeveer
half twee en het was klaarlichte dag. Een
vreemde gewaarwording.. Even vreemd
als de ontdekking, dat het niet koud was
aan de Pool. Het was er lekker. We lie
pen zonder jas van het vliegtuig naar het
hotelletje waar we een verfrissing kon
den gebruiken. De lucht was prettig prik
kelend, maar het was niet kouder dan op
een gure Juli-avond in Nederland.
Ja, dat Sondreström. Een aantal Ameri
kaanse militairen, wat vliegtuigen, lood
sen en barakken enzes Amerikaanse
meisjes. „Bevalt het U hier?”, vroegen we
aan een van die meisjes. „Och ja,” ant
woordde „d*t gaat wel. We worden
De lessen worden dus hervat op Maandag
29 Augustus a.s (zie S.V.W.-nieuws)
Telefoon Redactie en
Toen Lindbergh, nu alweer enkele de
cennia geleden, de Atlantische Oceaan
overvloog, ging er een golf van enthou
siasme door de wereld. Niemand dacht
toen nog aan een geregelde verbinding,
maar de grote sprong was gelukt. En nu
vliegen dagelijks de modernste passa
gierstoestellen, met in totaal honderden
passagiers, van West naar Oost en van
Oost naar West. Maar ook toen het zover
was, bleef men aan het zoeken naar nog
betere, nog veiliger, nog snellere verbin
dingen. En sinds enkele maanden hebben
twee maatschappijen een andere route ge
kozen om de verbinding tot stand te bren
gen tussen de Oude en de Nieuwe wereld,
de route via de Noordpool. Die twee
maatschappijen zijn de (Scandinavische)
S.A.S. en de (Canadese) C.P.A. (Cana
dian Pacific Airlines) en de verbinding,
welke de C.P.A. sinds ruim een maand
onderhoudt tussen Amsterdam in Van
couver, is voor ons, Nederlanders, dubbel
belangrijk, want een der eindpunten is
dus Amsterdam. Amsterdam en niet Brus-
sen of Parijs en Londen.
Waarom via de Pool? Via de pool om
dat de vlucht daardoor met ongeveer 1600
kilometer bekort en ook omdat een veel
WORKUM, 27 Juni 1955.
Burgemeester en Wethouders
van Workum
J. RUSSCHEN
De secretaris,
VAN DER GOOT
Gaast (Herv.) Nam 1.30 uur
Ooijen.
Kind lao-en (Herv.) Voorm. 9.30 uur Lees-
dienst ’s Av. 7.30 uur Eerw. Heer D. Bouw-
stra, Candi ’aat van Koudum.
(Doopsgez.) ’s Av. 7.30 uur
(Geref.) Niet ontvangen.
Koudum (Herv.) Voorm. 9.30 uur
Twijnstra van Sneek ’s Av. 7.30
D. J. Spaling van Workum.
(Doopsgez.) ’s Av. 7.30 uur
van Heerenveen.
Mclkwerum (Herv.) Voorm. 9,30 uur en nam.
1.30 uur ds W. L. Dekker
Staveren (Herv.) Voorm. 9.30 uur Leesdienst
Nam. 2.15 uur ds mr Q. Rovers van Warns
mensen thuis de televisie te demonstreren.
Het is een uitschuifbare mast met een lengte
van elf meter, die in enkele minuten aan de
auto bevestigd en in de lucht gehesen wordt.
Wat voorheen een hele onderneming was,
kan nu bij wijze van spreken in een paar
teilen voor elkaar gebracht worden, dus be
hoeven de toekomstige televiüebezitters niet
meer tegen die extra.drukte op te zien en
kunnen ze zonder enig risico zelf zien hoe
de beelden in hun eigen huiskamer op het
tele i ie toes tel zullen door komen.
Workum en omgeving heeft over het al
gemeen een z er behoorlijke ontvangst, al
leen kan men op sommige plaatsen van grote
gebouwen, kerken en fabrieken misschien wel
enige hinder hebben, maar dan is een betera
plaats voor de antenne toch altijd vrij ge
makkelijk te zoeken met deze nieuwe appara
tuur. Tot het nemen van een proef kan men
dus veel eerder overgaan, nu, zonder om
slachtige experimenten, door de service welke
geboden wordt, latere teleurstellingen voor
komen kunnen worden.
VIL
Voor liefhebbers van de vogelsport is het
altijd zeer leerzaam en interessant eens een
kijkje te nemen bij andere vogelliefhebbers.
Onlangs werd door enkele leden van „Vogel-
vreugd” een excursie gemaakt naar de vo-
lièrevereniging te Sneek. Het weer werkte
mea en bij al’.e liefhebbers werden we zeer
hartelijk ontsangen, zodat de deelnemers kun
nen teruzz’en op een leerzame en geslaagde
middag. Zonder uitzondering waren de voières
die we hebben bezichtigd, zeer rijk voorzien
van boompjes en struiken, zodat men in
enke’e gevallen naar de vogels moest zoe
ken. De vogels komen hierdoor bijna in hun
natuurstaat terug, doch voor de eigenaar
zitten ze vaak omichtbaar.
De eerste volière dia we bezichtigden, was
bij de heer Vlag. We werden direct verwel
komd door een keurig zingende putter-kana ie.
(Dit is een kruising van een man.putter met
een pop.kanarie; nooit andersom.) Een ruime
volière, doch we konden hier ook zien hoe
’t niet moet. De volière was namenlijk met het
front naar ’t noorden geplaatst en voorzien
van dik gaas, zodat men het gaas best, maar
do vogels slecht kon zien. Vervolgens ging
het naar Dijkstra waar het oog viel op een
broedende kanarie in een uitgeholde cocos-
noot met een klein uitvlieggat. We trof
fen er verder japanse nachtegalen, zebra’s,
grijze roodst'art. Napolions en blauwe fa-
zantjes aan. Vandaar ging het naar de Jong.
Een keurig ingerichte ruime volière voorzien
van een schrikdraad-beveiliging tegen kat
ten. Opval'end waren de schitterend mooie
regenboog} ink in volle pracht. Een paar
prachtige cubaxinkjes en japanse nachtegalen,
en een paar zeldzame brillenvogeltjes. Bij
de heer Japinga waren het in hoofdzaak
kleur en zangkanaries, die de ruime en goed
verlichte volière bevolkten, waarna we bij
de heer Feenstra aankwamen. De heer Fe;n-
stra is een liefhebber van de inland e vogels,
zodat we hier naast enkele fraaie japanse
nachtegalen en oranjekaakjes nog een paar
vinken: een groenling en een sijskanarie
(krui ing van sijs met kanariepop) aantroffen.
De volière was ongeveer vijf meter lang,
waarvan een klein gedeelte als nachtver
blijf was ingericht. De beplanting is langs
de gehele achterwand aangebracht, wat dit
voordeel heeft, dat men de vogels altijd kan
zien. De inrichting van deze volière met
aangrenzende font in of badgelegenheid ver
dient dan ook alle aanbeveling. Bij de heer
Aukema werden we verrast door een paar
schitterende vuurvinkjes en een paar wevers
welke laatste evenwel nog niet in hun brui
loftskleed waren.
Bij de heer IJkema troffen we
alledaags tafreeltje. In een boompje, bijna
onzichtbaar van buiten af, zaten een paar
blauwe fazanten in hun buidelnest rustig
te broeden. We hopen dat de heer IJkema bij
de opfok ook nog succes mag hebben. Verder
nog zebras inkjes en zilverfa’antje’. We moch
ten ook nog even in het domein van de
vrouw zien. In de kamer troffen we nog een
keurig ingerichte binnenvolière, bevolkt met
een paar oranjekaakjes en een paar blauw-
fazantjes, welke in topconditie waren. Slank
en dun als een pink, zaten ze in de tak.
Een bijzonder compliment voor de
des huizes, die haar kamer met een paar
vogels een gezellig aanzien weet te geven.
Ook bij een drietal reeds genoemde lief
hebbers troffen we zeer mooie binnenvolières
aan, bevolkt met enkele vogels. Op de ach
tergrond was bij al deze volières een land-
schapsbeschildering aangebracht passend bij
de vogels in natuurstaat. ’,t Geheel bij al deze
rinnenvolières was in één woord af.
We vervolgden onze weg naar de heer
Muur'ing, war mevr. Muurling ons op thee
met gebak onthaalde.
De heer J. Bakker zorgde voor enige af-
wisse'ing deor zijn ervaringen met een bij
zonder begaafde poes te vertellen.
Na de thee werd de volière met kanaries,
zebra’s, tijgervinkjes en sijsjes nog bezich
tigd. Getroffen door de bijzonder gulle ont
vangst gold als laatste de volière van de
heer Bakker met inlandse vogels als gors,
sijsjes en vink.
Voldaan over alles wat men gezien had,
werd de terugreis ondernomen en was de in
druk dat dt thuisblijvers iets moois en leer
zaams hadden gemist.
Hindeloopen.
Zsndag 31 Juli 1955
Workum (R.K.) Voorm. 7.30 uur Vroegmis
10 uur Hoogmis, ’s Av. 7.30 uur Lof.
(Herv.) Voorm. 9 uur ds. D. J. Spaling
’s avonds 7.30 uur ds E. J. Beker
(Doopsgez.) Voorm. 9.30 uur ds R. Hofman
van Heerenveen.
(Geref.) Voorm 9 uur en ’s av. 7.30 uur
ds F. Hofman van Arnhem.
(Bept.) Voorm. 9.30 uur
huis van Drachten.
HeiJmschap (Herv.) Voorm 9 uur ds E. J.
Beker. Nam. 1.30 uur ds D. J. Spaling:
Ferwou’d’ (Herv.) Voorm 9 uur ds Mol
van Wons