ERFSKIP Matthaus Passion l i WORKÜMER KRANT en f i IJEME DE BOER, Autoverhuur met en zonder chauffeur Pypskoft Nieuws- en Advertentieblad voorde gemeenten Workum, Hindeloopen Zuidwesthoek van Friesland De Matthaus-passion De actie voor een standbeeld van Troelstra EFKES RADIO HINGST uw RADIO SN TELEVISIE S25S25S25S25S25S25S25 BEL 306 b. g.g. 382 Ook Uw adres ▼oor grote en kleinere ritten Zaterdag 18 februari 1956 No. 7 79ste Jaargang fl mee LAAT VERZORGEN WARKUMS en •ij ds J. T. I’LaaTSELIJK nieuws wy jr- ABONNEERT U OP FRISO k Meubelen van Inconé gaan een mensenleeftijd Inconé voor kwaliteit Voordeel en gezelligheid FRÉ DE BOER Meubelhuis Inconé AkeWHiêMM» f jSr kwabaal por post f 2.50 per halfjaar >rt i.” n- De Schapenhouderij in ons land. Onkruidbestrijding in Grasland De droogstaande koe Fryske Brief CXXII It mei dan wier wêze dat ik al folie bilangstelling haw foar d® skiednis fan üa atêd, doch» üntgiet my ek net hwat er hjoeddeis yn Warkum Dard. 8a haw ik mei oandaeht lézen it forslach fan de jier- gearkomste fan Crecaendo. Nei ‘t wy der yn lézen hawwe, bietiet dit korpa dan nou al fiif en sechtich jier. En nou leit it net op myn wei om hjir to skriuwen oer it wol en wea fan dit korps, al soe ik der grif wol it ien en oar oer witte to tortellen. Nou al süm jierreu, miskien wol al fyftich jier, is Crescendo it ienigste korps yn Warkum. Mar yn myn jonge tiid bistie der noch ien en wol „Concordia". Boppe- dien noch in „strijkorkest hwat, sa goed my heuge mei, Cecilia" hjitte. It mei my noch skoau tiuke, hoe ”t de leden fan Crescendo, yndertiid reade petten hiene. En doe ‘t hja op in kear yn in plak wiene hwer ‘t in festifal holden waerd, waerd harren nei roppen: „Warkumer socialen", Hwer ‘t wy it allegearre grif wol iens oer binne is, dat Crescendo yn de fiif en sechtich jier fan har bistean, hiel hwat prizen yn ‘e wacht sleept hat en de nainme fan Warkum heechholden. Nou libbet der Onder de leden de winsk, om unifoarm to hawwen. Hwant dat heart er tsjintwurdich sahwat by. Alear koe it mei in pet ta, mar nou sjogge wy hoe langer hoe mear korpsen yn moaye of minder moaije pakjes roun stappen. Ei wis, it stiet wol aerdich. It each wol op ’t lést sines ek hawwe, n't wier. It jowt ek hwat mear ienheit oan ‘t spul, tinkt my. In korps kriget der troch hwat mear oansjen. Mar dy pakjes, of sa ‘t jimrn' wolle dy unifoarmen kostje in slompe jild. En de kas fan Crescendo kin soks netljje. Dy lit lyk as by de measte forienigmgen, meastal de boaijem sjen. Ek al bitelje de leden dan nou in hegere ynlage. Dan dos mar gjin moaije pakjes, dat is de koarste klap. As der gjin sinten binne, moat it mar oerbliuwe, hwatte? Doch kom ik wer by dat forslach tolanne, en nim der in riglemanich lït. „Ook de aanschaffing van een uniform kwam ter tafel, doch de middelen ontbreken zodat op 30 april (het eerste officiële optreden) weer op de ge wone manier zal plaats hebben. Er werden wel enkele voorstellen aan de hand gedaan, doch geen afdoende, of het moest zijn zoals een voorstel luidde, dat de burgerij op de proppen kwam ter gelegenheid van het 65 jarig bestaan, maar dat is afwachten natuurlijk." Sjoch dat léste is wol it bilangrykst: Hwat sil de boargery dwaen? Ja krekt hwat sil er dien wurde? Wy hawwe in sizwize en dy seit: „Immen yn 'e klean stekke." En neffens it „Lexicon Frisicum" bitsjut dat: „Iemand een dienst bewijzen of iets geven waarmee hy zeer in zijn schik is." Immen in tsjinst biwize of eat jaen hwer 't hy tige mei op snjit is. Lit Warkums boareerij ris prebearje om Crescendo letterlik en figuer- lik yn 'e klean to stekken. Hwant hja kinne greatsk Mêze mei dit korps. FRISO. Verlengd tot 1960, het honderdste geboortejaar van Pieter Jelles I—I x NOARD BURGERLIJKE STAND Gemeente Workum Van vrijdag 10 t.e.in. donderdag 16 februari KERKDIENSTEN Zondag 19 februari 1956 [k ds G, Visser. it ■y en nam. 2 Leendienst I. L oare VeaaaHk* pér «Me Uitgave van: Fa. T. GAASTRA Bz. Boekhandel en Drukkerij, Workum it u ie n [ezin Uw hun niet dan een Adm. 05151/314 Postrekening 82259 voor naar astig «ten uit ge- ?eef lere de gen ver- veids de >ver. steld dan 1, ja ge- Het t ge- CUUS, tijd >1, te ils het >ten, Ver- tend Izelf èn de am. i—i er g- in it ij 5. d i. De ie een bidden mooie mid- Het koten. Advertentietarief: 7 oent per m.m. Advertenties van bui ón Friesland 9 ct. per m.m. Contracten volgens algemene rege’iag Van verslagen, berichten enz. gaarne spoedige opgaaf! Inzending van advertenties uiterlijk donderdagsmorgens, fa.ni ie e i hten desnoods vrijdagsmorgens voor 10 uur Het gaat goed met de schapenhouderij In ons land. De fokkers hebben een gunstig jaar achter de rug. De hoge prijzen, in het afgelopen jaar voor de lammeren ontvangen en de gunstige exportmogelijkheden van scha penvlees wijzen ongetwijfeld in die richting. Zaak is echter om deze gunstige positie te handhaven. Op welke wijze dit mogelijk is zal de heer E. J. Bats, hoofdassistent van de Rijksveeteeltconsulent voor Zuidholland, in een radiocauserte uiteenzetten. Voor degenen, die de a.s. de 1 Herv, Kerk alhier van Al laat de lente nog even op zich wachten, het is ongetwijfeld van belang zich nu reeds te beraden over de maatregelen, die in het komende voorjaar kunnen worden genomen bij de bestrijding van schadelijke onkruiden in grasland door middel van groeistoffen. De heer P. Zonderwijk van de Plantenziekten- kundige Dienst te Wageningen, zal voor de radio drie factoren bespreken, die bij de toe passing van chemische middelen op grasland naar voren komen, n.l. het ontwikkelings stadium van het onkruid, de weersomstandig heden tijdens de bespuiting en he>t type groei stof, dat moet worden gebruikt, De uitzending van beide causerieën heeft plaats in de radiorubriek van het Ministerie van Landbouw, Visserij eti Voedselvoorziening op maandag 20 februari 1956, des avonds van 19.4520.00 uur over de zender Hil versum I. WOBKUM. Naar we vernemen zal hier onder auspiciën van de V. P. R. O. op vrij dag 9 maart een cabaret.avond worden ge geven door het ensemble Benny Vreden, die Te vaak komt men in de praktijk tegen dat een droogstaand dier maar schraal wordt ge voederd, speciaal op die bedrijven waar de de ruwvoedervoorraad niet zo heel best is. Een dergelijk dier wordt dan echter wel tekort gedaan. Juist in de droogstand ontwikkelt het kalf zich het meest; verder moet de uier in volle ontwikkeling komen; tenslotte wil ook de koe zelf haar verbruikte reserves graag weer aanvullen. Dit betekent dat een drachtige koe goed ge voederd moet worden: goed hooi, goede kuil- voe iers, wat bieten, pulp of iets dergelijks en in vele gevallen nog zoveel krachtvoer dat de koe in totaal 10 kg melk zou kunnen geven. En zeker mag men nooit vergeten een dagelijkse gift extra-mineralen; al naar de te verwachten melkgift moet dit één a twee ons per dag zijn. Tegen het eind van de draagtijd geeft men wat extra krachtvoer om het dier daaraan reeds te gewennen. Elke plotselinge overgang moet worden vermeden. Een goed doorvoede koe begint hoger houdt langer vol in de melkgift. Geeft de droge koe goed voer, ’t Is voordelig voor de boer. het woord ,,Aufruhr” een van de vele realis- men vormen, die in Bach’s werk voorkomen. De zalving door de vrouw te Bethanië laat ons de menselijkheid van Jezus en zijn disci pelen sterk beseffen. Voor de Heiland is it het laatste blijde ogenblik, maar de disi- pelen beschouwen het zalven met kostbaar eukwerk als een verspilling en zij geven aan hun kritiek nog een ethischen schijn: Dieses Wasser hatte mogen teuer verkauft, und den '.nnen gegeben werden”; hun geïrriteerdheid af Bach weer door bitse pauzen en woord herhalingen. In Jezus antwoord ,,Was be kommert ihr das Weib?” kinkt een lichte ironie, vooral door de uithaal bij het daar opvolgende „Arme” (imitatie van de op een na laatste maat der altpartij uit het vorige koor.) Het slot „Wahrlich, ich sage euch” maakte Bach tot een ernstige vermaning. Dusz und Reu”, voor alt, laat ons de al- emene betekenis van de aria’s beseff*n: een in ’iv idueel meeleven, een zich vereenzelvigen omi, van de ideale gelovige, Bach, met het lijden van Jezus, Het middendeel van deze aria geeft bij „Tropfen” een naïef realistische uitbeelding door de fluiten. Het bericht van de Evange- lit, dat Judas de Heiland aan de overpriesters zal verraden, laat de sopraan in de aria „Blute nur” medelij len hebben met de moeder van deze afvallige. De viering van het Paas feest zet in met het kinderlijk blijde koor an de discipelen: ,.Wo willst du, dasz wir iir beieiten das Osterlamm zu essen?”. Aan e di, gezeten propheteert Jezus nogmaals, nu iets nadrukkelijker: „Einer unter euch wird mich verraten.” Nu pas reageren de discipelen met hun elfmaal Ingezet „Herr, 'in ich’s?” Het geweten van de Christenheid spreekt dan uit het koraal „Ich bin’s, ich aollto bOszeu”. Dan duidt Jezu» ftau: **Der Zoals U hebt kunnen lezen, hebben wij 29 februari de gelegenheid dit grote en be roemde werk in de Ned. Herv. Kerk te beluis teren. Van harte hopen wij, dat de belang stelling deze avond groot mag zijn; de mede werkenden zijn het zeker waard. Om de Matt- haus-Passion echter te kunnen waarderen, is daar zeker enige uitleg voor nodig. De heer S. de Boer uit Huizum heeft zich bereid ver klaard om 21 februari ’s avonds 8 uur in Hotel r/,De Wijnberg” een uiteenzetting van dit werk te geven, geïllustreerd met grammo foonplaten. Ieder is hier van harte welkom de kosten f 0.50 p. p. behoeven waarschijnlijk geen bezwaar te zijn. Telefoon Redactie en Wnrkum (R.K.) Voorin. 7.30 uur Vroegmis 10 uur Hoogmis, ’s Av, 7.30 uur Lof. (Herv.) Voorm. 9,30 uur ds D. J. Spe ling. Av. 7.30 uur ds H. H. Tulp (Doopsgez.) Voorm. 9.30 uur mej. da M. J. van Hamel Gezinsdienst Collecte voor het Jeugdwerk 11.30 uur Westhill Kinderdienst. (Geref.) Voorm. 9 uur da H. CL Endedijk- Nam. 2 uur Leeadienat. Ferwoude (Herv.) Voorm. 9 Ooijen, Gaast (Herv.) Nam. 1.30 uur ds Bergstra van Schraard. Friese Dienst. mit der Hand mit mir in die Schüssel tauchet, der wird mich verraten”. Nu klinkt het twaalfde „Bin ich’s”, ditmaal van Juda», beantwoord door een mild „Du sagest’s” van de Heiland, waarbij de dalende accoorden van het orkest zijn berusting weergeven. De viering van het Laatste Avondmaal is het meest melodische deel van de Christus- partij. Hier geen smart, doch vrede en majes teit, stille blijdschap zelfs: op het korte motief in de begeleiding, dat enige malen klinkt wanneer de zang zwijgt, spint het orkest door in de erop volgende sopraanaria „Ich will dir mein Herze schenken”. De sfeer van deze aria geeft de zuivering van het gemoed door het Avondmaal weer. Daarna gaan allen, uitgezonderd Judas, naar de Olijfberg; primitief realistisch tekent de begeleiding het moeizaam beklimmen van de hoogte. Weer waarschuwt de Heiland, dat in vervulling zal gaan: „Ich werde den Hirten schlagen, und die Schafe der Herde werden sich zerstreuen”, wat het orkest dras tisch uitbeeldt. Alleen de opvliegende Petrus reageert hierop en moet dan horen, dat hij Jezus driemaal zal verloochenen voor de haan gekraaid zal hebben. Het bidden van Jezus in de Hof van Gethseinané, het verzoek tot zijn drie uitverkoren discipelen bij hem te waken, is ook muzikaal een der menselijkste episoden uit Bach’s Passie. Het reponsoriaal gezang van Scheemz hier zittert das gequalte Herz” geeft een dramatische klacht (snelle toonherhalingen door de strijkbassen) van de idealen ge lovige, die zich in de aria „Ich will bei meinen Jesu wachen” (obligate hobo) voor neemt, zijn leven aan de Heiland te wijden. Tweemaal bidt Jezus tot zijn Vader, of hem de lijdenskelk bespaard kan worden en telkens verwijt hij zijn discipelen, dat zij niet met hem waken. De tweede keer echter zet het koraal in: „Was mein Gott will’, das g’scheh allzeit”. Als Judas door zijn kus Jezus aan de soldaten van de Hogepriester verraadt, blijkt de innerlijke kracht van de Heiland uit zijn mild: „Mein Freund! warum bist du kommen?” De dichter van de profane tekst heeft dit toneel dramatischer gemaakt, door Jezus tijdens een onweer weg te laten leiden, terwijl het koor der Gelovigen wanhopige smeekbeden uitroept. Een der discipelen trekt zijn zwaard en wondt een soldaat: na dit mi lukt verzet vluchten de jongeren en Jezus wordt weggevoerd, door allen verlaten. Een grootse koraalfantasie op „O Mensch, be- wein’ dein Sünde grosz” (elke regel begint met een als tot bezinning manende lange noot) sluit het eerste deel af. (Volgende week een verklaring van het tweede deel). IliideUopn (Herv.) Voorm. 9,30 uur ds H. de Wolf Gezinsdienst. Nam. 2 uur ds H. de Wolf, (Doopsgez.) ’g At. 7.30 uur Nielsen. Geboren: Pietje Afke, dv Thijs van der Meer en Afke Wiersma. Anna Marijke, dv Bernardus Eiling en Jantje Bouma. Harfnke Doetje, dv Anne Gerben Zijlstra en Johanna Londema. Gehuwd: Geen. Overleden: Sjicuwke Ketelaar, 73 jaar, echtg. van Thomas Paulus Beuker. Tengevolge van onvoorziene omstandigheden is het ’t Mr. P. J. Troelstra-Comité on mogelijk geweest, het plan van de oprichting van een standbeeld voor Mr. P. J. Troelstra te Leeuwarden in 1955, diens 25ste sterfjaar, te verwezenlijken. Teneinde moer tijd voor de boeg te hebben om deze actie, die de instemming van velen in den lande verwierf, deugdelijk voor te bereiden, heeft het Comité voornoemd besloten op langere termijn te werken en als streefjaar I960 te stellen, i» welk jaar het een eeuw geleden zal zijn, dat Troelstra werd geboren. Ofschoon de eigenlijke actie in het open baar tot de herfst van 1958 wordt uitgesteld, blijft het Comité, daarbij gesteund door een breed Ere-comité, voortgaan met het werken aan de financiële grondslag, waarop te zijner tijd zal kunnen worden voortgebouwd. Het Comité weet zich in dezen verzekerd van de sympathie en steun van velen, hier en elders Het zal dan ook niets nalaten wat dienstig kan zün om uiteindelijk in 1960 te geraken tot een waardige huldiging van deze grote zoon van Friesland, door het oprichten van *en levensgroot standbeeld in jle city van de Friese hoofdstad. Het Comité blijft bij voortduring bereid inlichtingen te verstrekken afm ieder, die aan deze verwezenlijking van dit plan wenst mede te werken. Het adres van de penning meester is Mr. P. J. Troelstraweg 36, Leeu warden, terwijl het secretariaat gevestigd is Prins Bernardstraat 10 aldaar. Koeke en sport. 1 Sa op it earste gesicht in hwat nuvere kombinaesje, net wier?. It leit foar de hén sjoen it karakter fan dizze rubryk dat wy werom gean moatte nei it forline om it forban tusken de koeke en de sport diidlik to meitsjen. De earste kear dat wy der yn Warkum kennis mei meitsje, is yn it jier 1722, as der klage wurdt oer „onordentlijkheden gepleegt mét het koekhouwen en slingeren”. It stedsbi»tj(lr nimt dan it bislut om oan „Claes Pilgroms en anderen te denuntieren om in hunne huisen, stoep, straet off brug geen koekhouwen, slingeren en hanteren van de-elve op so een onbehoorlijke wijze als sedert enige tijdt geschiet te tolereren, bij poene van een pond vlaams”. Net de bioefe- ners fan dizze soarten fan sport wurde hjir dus mei boete bidrige, mar hy, dy ’t de ge- legenheit der ta jowt. Hwer dy „onordent lijkheden” ut bistiene, wurdt net sein, mar wy nimme oan dat de redenen fan it forbod wol sahwat op itselde delkomme as dy foar it fuotbalforbod op de iepenbiere strjitte yn üs tiid, Wy süle nou earst ris sjen hoe ’t it de tenor met de Gelovigen „O i koekeslingerjen yn syn wurken gyng. It spul wurdt bioefene troch fjouwer per- “oanen (twa tsjin twa). Hja lotsje der om. hwa 't witte mei oft er it earste of it léste de koeke in lange Dimter koeke fuort slingerje sil. Fielt de koeke hurd oan, dan eeit er „ik slingerje it earst”; mar is it in weake koeke, dan lit hy de tsjinpartii earst slingerje, omdat in weaken-ien by it earste slingerjen maklik ófbrekt on dan dus net fier fuort fljucht, Hwa nou it earst slingert, grypt de Dimter koeke yn de folie han fêst, nimt in oanloopke en draeit him dan yn ienen om. Hjir troch fljucht de koeke in ein fuort, wylst de persoan seis mei ^yn „hênstik” stean bliuwt. Dit stik m o a t er yn de hén halde, hwant fljucht him dit ek ut ’e hén, dan telt de slingering net. As nou de ófstan fan de slingeraer ta it stik koeke opmetten is, kriget in spylder fan it oare partür dit stik fan ’e groun en slingert dit fannijs fuort. Sa dogge ef- terinoar de beide oaren ek- De dfstannen fan de beide maten wurde byelkoar opteld en dy ’t mei it greatste ein üt ’e bus komme, hawwe it woun, Mear as ien kear moat de plysje tsjin de dingeraers optrede. Sa wurde b.g. yn 1771 biboete; hja moatte elk 12 sl 12 persoanen stüren bitelje. De oandachtige lêzer sil merkbiten hawwe, dat wy it noch net hawn hawwe oer it koeke houwen, dat yn boppesteande steds- resoldsje ek neamd wurdt. Der o$r in Ma-* W* - uitvoering in werde im Volk”, waarbij de vlugge noten voor de 'Herv. Kerk alhier van de Matthaus- Passion zullen beluisteren, ontvingen wij van deskundige zijde een min of meer populaire verklaring van het werk, welke hopelijk zal bijdragen tot een beter begrip en een ge makkelijk kunnen luisteren. Het grootse beginkoor, op de profane tekst „Kommt ihr Töchter, helft mir klagen” i. een anthiphonaal gezang tussen de Dochters van Sion en de Gelovigen, aanvankelijk in de trant van vraag en antwoord, waartussen zich nog een derde groep jongens (ripienisten) mengt met het koraal „O Lamm Gottes unschuldig” (Agnus Dei), daarna echter een samenzang. Direct na dit koor geeft de Evan gelist de dramatische expositie: „Ihr wisset, dasz nach zween Tagen Ostern wird, und des Menschen Sohn wird überantwortet werden, dasz er gekreuziget werde.” Volkomen be reidheid klinkt uit deze melodie, die alleen bij de woorden „überantwortet” en „gekreu ziget” dramatisch wordt. Als bij alle Christus- recitatieven van dit werk (op één uitzondering na) worden de woorden van Jezus begeleid door de warme klank van het strijkorkest, tn tegenstelling met de overige recitatieven, die slechts gesteund worden door de continuo (bij Bach waarschijnlijk het orgel, in heden daagse uitvoeringen meestal een clavecymbel). Men heeft dit récitativo accompagnato voor de Christus-partij wel genoemd: een aureool. Het eerste koraal „Herzliebster Jesu” toont de betekenis van de oude kerkzangen iu Bach’s werk: het meeleven van de gemeente, dat soms wordt tot de stem van het geweten der Christenheid, Het volgende toneel brengt ons lijn de vergadering van de overpriesters en schriftge'.e-rden, die beraadslagen, hoe zij Jezus door list kunnen doden. Heel hun fanatisme klinkt in het bewogen koor: „Ja nicht auf das Fest, auf da» nicht ein Aufruhr (Bapt,) Voorm. 9,30 uur 11.30 uur Zondagsschool. Ht|den schap (Herv.) Voorm. 9.30 uur ds H. H. Tulp. Nam. 1,30 uur ds D. J. Spaling uur ds P. E. van (Geref.) Niet ontvangen, Koudum (Herv.) Voorm 9.30 uur ds H. J. van Nie Bevestiging van diaken- Nam 2 uur ds H. J. van Nie H. Doop (Doopsgez.) Geen Dienat Mulkwerum (Herv.\ Voorm. 9 3q uur en nam, 2 uur ds W. L. Dekker. Warns (Herv.) Voorm. 9,30 uur uur <b mr Q. Rovers. Staveren (Herv.) Voorm. 9,30 uur ’s At. 7.30 uur ds mr Q. Rovers van Warns

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1956 | | pagina 1