WORKUMER KR ANT Nieuws- en Advertentieblad voorde gemeenten Workum, Hindeloopen en Zuidwesthoek van Friesland Junioren A en B. tournooi op zaterdag 18 aug. IJEME DE BOER, Autoverhuur met en zonder chauffeur Actie voor betere bedrijfsvoering Water- en hengelsport te Staveren en Galamadammen RADIO HINGST uw BEL 306 b.g.g. 382 ELASTA NYLONS „MAISON IRENE, S.V.W. AGENDA 79ste Jaargang No. 33 Zaterdag 18 augustus 1956 die herfst kom, sal ons oi rijk wees of arm volgens wat ons gestoor heeft. Nou byhwanear dat wier is, nou dan kin ik in minske dy't dat oangeande wol tige en tige ryk wêze moat. Innen dy‘t de hjerst fan it mee LAAT FRISO. VOORLICHTING VAN „VEILIG VERKEER” Een fietser mag tegen de rechter kant van de weg-as de bocht naar links nemen. Ook hier kan dus weer gesproken worden van voorsorteren. De bocht mag echter ook zo groot mogelijk gemaakt worden Voorkin deren ia de laatste manier doorgaans het meest veilig. VERZORGEN Meubelen van Inconé gaan een mensenleeftijd Inconé voor kwaliteit Voordeel en gezelligheid FRÉ DE BOER Meubelhuis Inconé Afmnëmëiitaprqs f 1.15 pêr kwLhial i per post f 2,50 per halfjaar Ook Uw adres voor grote en kleinere ritten •r-« De bekende HOLLANDIA ALLEEN BIJ 2.95 tot en met 5.50 I S. J. Oudeboos - Tel, 234 Haven van Koudum steeds leger libben al her etter har hat en al in hiel ein yn de winter fan it libben Kommen is. Ik bidoel juff. A. Potma, Wilhelminalaan 18 to Seist. Hja is fan ‘e wike, de 14e augustus, njoggentich jier wuiden. De njoggen kiuskes etter e rêuh, mar in geast sa helder en klear, dat manich folie jonger minske der jeloersk op wurde soe. En as lyk de bopppesteande sizwize seit: „dal herinneriugs is n gawe van God dan is hja der wol tige mei bijeftige. In deimanich foar har njoggenuchste jierdoi, moabt ik by har yn ‘e buert wêze, foar my in skoandere geiegenheit en nim efkes de bus nei Seist. Om ‘t ik har skreaun hie, hoe let ik by har komme soe, slet hja ai to wachtsjen. En sadwaende siet ik dan oer in minske dy ‘t oer in deimanich njog gentich jier wurde soe. Mar men sue it har wier net oansjen, ek al komt foar har de aide dei wol mei inkelde „gebreken". It rinnen wol sa bést net mear, en it iene each sjocht hja net sa folie mear mei, mar herders neat to kleijen, hear. Ja en der sieten wy dan, mar wy hoegden net om praet to siikjen. Ei jonge né. Hwant wy sieten al gau yn Warkum, (al wie it den ek yn einzen.) Wy hawwe it hawn oer .minsken en dingen, oer it Waikum fan eartiids. Mar witte jimme nou hwat sa bysünder is? Dat juff. Potma alhielen- dal gjin ald-Warkumer is, en dochs mei hiel har hert oan Warkum hinget. Hja, Alberdina Potma is to Balk berne, de 14e aug. 1866, as dochter fan notaris Lieuwe Hielke Potma en Anna Hiemstra. Doch hja hawwe harren to Balk nea sa thüs helt, derta hongen hja herste folie oan Warkum. Hwant der wennen de Potma's en de Hiemstra’s De pake‘s en beppe's fan wearskanten. Fora! de Potma's wiene fan alder ta alder Warkumers. Hja hawwe binei twa ieuwen in sit hawn yn it stedsbistjür. Itsy as boargemaster, as siktaris, as wethalder of as lid fan de Ried. Mar ek yn ünderskate ynstel- lingen en ynstansjes in bilangryk plak ynnommen. De Hiemstra's kamen üt Dokkum. De earste Hiemstra dy't him yn Warkum ta wenjen sette, wie dokter. Alberdina Potma is de léste fan har slachte, de léste van de Warku- mer Potma’s. Lyk as sein, juff. Potma hat in bulte op mei de stêd hwer't har foaralden libbe en stribbe hawwe. Der fan tsjügje safolle oantinkens dy ‘t by har yn ’e keamer steane of hingje. Mar der fan tsjügje boppe alles „de herinneringen" dy't hja my oer Warkum wit to tortellen. Wy winskje juff. Potma, dy't ien fan de aldste „abonné’s" fan dizze krante is, noch manich soun jier ta. Fryske Brief CIXL Noch net sa malle lang lyn, krige ik in krante ünder eagen üt Transfael. Der süene aerdige sizwizen yn, en ien derian wie dizze „Herinneriugs is 'n gawe van God. Wat ons vandag doen en wat ons more doen, word gestoor in die skuur van herinnering en wanneer ds c. uur ds Een fokveedag is geen vetveedag '1 I - I 1—1 I 1 NOARD 69 dra dit en KERKDIENSTEN d. v. opbrengst) greidt zich ds J. W. Leesdienst Nam. onge- het ’8 Av. i en uur t ds r 1 o uur uur Adm. 05151/314 Postrekening 82259 Inzending van advertenties uiterlijk donderdagsmorgens, familieberichten desnoods vrijdagsmorgens voor 10 uur haven innam. Men, kan straks spreken van „De laatste - -„-i” als wie weet hoe spoedig Van verslagen,1 berichten enz. gaarne spoedige opgaaf 1 Advertentietarief: 7 cent per m.m. Advertenties van buiten Friesland 9 ct. per m.m. Contracten volgen» algemene regeling van Franeker (Geref.) Niet ontvangen. Koudum (Herv.) Voorm 9.30 7.30 uur ds H. J. van Nie. (Doopsgez.) Geen Dienst Mulkwerutn 1.30 uur ZONDAGSDIENST ARTSEN WORKUM Van zaterdag n.m. 6 uurmaandag v.m. 7 uur 10 uur ons land weten daarvan mee te pra- in onze Zuidwesthoek zijn er te vens voorbeelden van in de vissershavens Sta veren, Hindeloopen en Workum. Koudum bezat sedert het jaar 1912 ook een haven, de Sijmbewijk. In dat jaar meende de Raad der gemeente door het besluit tot het maken van die haven te nemen een prijzenawaaruige daad te doen en het was dit inderdaad, uur ds van Bilder. KOUDUM, augustus ’56. In deze vakantie weken waarin bijkans een ware volksverhui zing door ons land gaat en duizenden Ne derlanders voor enige tijd in andere omge ving vertoeven, wat ook bij ,de watersport het gevat is, doet een lege haven ietwat triest aan. Een haven is er gemaakt voor schepen en een lege haven betekent terug gang. Verschillende eertijds bloeiende havenplaat sen in ten en soms maar op niet veel. Het lets betere weer gracht de zeilsport de vorige week wei iets meer op gang; op Galamadammen was het soms behoorlijk druk. Deelnemende verenigingen: C.A.B., R.E.S.,’ Zeerobben, Workum Aanvang 2.15 uur. Entree f 0.35, Kinderen f 0.20 WORKUM I gaat naar seriewedstrijden te Makkum. Vertrek 2.30 uur. A.s, maandag 20 augustus hervatting gymnastieklessen De lessen van woensdagavond komen weer op vrijdagavond ds H. ,H Tulp H. ds L. de Vrijer om kleinbedrijf er op attent te maken, dat er ook voor de betrokken onder nemingen veie tot nu toe ongebruikte moge lijkheden zijn om tot ontplooiing te komen. uur ds men op laatstgenoemde gunstig achterland geen Vêtwih^nt eenmaal pet wnk Uitgave vent Fa. T. GAASTRA Bz. Boekhandel en Drukkerij, Workum prachtig zeilzeejacht uit een Voor de middenstandsondernemingen en de klemindustrie zal tijdens de a.s. Najaarsbeurs van 11 tot en met 20 september te Utrecht een expositie worden gehouden onder liet motto: „Betere bedrijfsvoering in midden- en kleinbedrijf’’. Deze op de praktijk afge- etemefe expositie, die deel uitmaakt van de Efficiency-Af deling in, de Bernhardhal op het Croeselaanterrein, zal wijzen op enkele nog vaak voorkomende organi .atorische onvolko menheden en aantonen hoe betere resultaten kunnen worden verkregen, alsmede welke in stellingen daarbij de helpende hand kunnEn bieden. Zes aspecten van het bedrijfsbeleid zullen in het bijzonder worden gelicht: apparatuur („4°® er méér meel”) op 12 september bedrijfsvergelijking („wie zich aan een ander spiegelt....”) op 13 september kostprijs („het is nuttig, dus nódig deze goed te berekenen”) op 14 september financiering („benut Uw bedrijfskapi taal béter”) op 17 september personeel („niet alleen een kwestie van loon”) op 18 jeptember werkmethodeverbete: ing („hoe kom Ik tot kostenbesparing?”) op 19 september Tijdens de expo itie zal men zijn lunchtijd produktief kunnen maken door het bijwonen van een korte lezing over één van boven genoemde onderwerpen. Er zullen tevens in-, structieve bedrijfsfilms worden vertoond. Voor de organisatie van deze voorlichtings- actie heeft een achttal instituten de handen ineen geslagen: Contactgroep Opvoering Productiviteit Economisch Instituut voor de Midden stand Nederlands Instituut voor Efficiency Productie iteitscentrum Klein Metaal Productie iteitscentrum voor Midden. Kleinhedrijf Rijksmiddenstandsvoorlichtingsdienst R ij ksn ij vc r heidsdinst Stichting Cursussen en Research Hun gezamenlijke actie heeft ten doel het tnidden. en ook anderen weten dat soms het keuringsresul- sommige in deze tijd de in te zenden dieren extra goedopgepast (bijv, dooi; bij voedering), ja niet zelden te goed opgepast. Het gevo’g is dan, dat het vee m te vette conditie «e keurings ing wordt bin nengeleid. Het re ultaat is meestal averechts. Een ervaren jury is heel voorzichtig bij de beoorde’ing van zulke dieren en rondt gauw naar de benedenzijde af. De kosten van de bijvoeding komen er door het keurings’eultaat dus niet uit. Ook do melkopl r ngst'e hoging is daarvoor niet groot te goede conditie Binnen enige weken worden in vele stre ken van Nederland weer keuringen van fokvee gehouden. Door op deze wijze een ge zonde naijver bij de inzenders op te wekken, bereikt men goede resultaten. De faam van ons fokvee (type en opbrengst) breidt zich mede hierdoor nog steeds buiten de lands grenzen uit. De inzenders en een goede conditie taat gunsiig kan beinvloe’en. Op bedrijven worden daarom ds Feenstra Men zag er naast de boten en roeUloepen van de heer de Bos, die deze verhuurd, talrijke vreemde vaartuigen yan verschillende afmeting liggen, waarbij dikwijls ook motor- plezierjachtjes. Zaterdag waren genoeg. Bovent ien is een ongewenst voor fokvee. £onditieverbetering met het oog op de naderende keuringen kan alleen zin hebbeti als het vee Telefoon Redactie en te mager 1’s. Uw dóét* moet dan zijn een fokdier voor te brengen in een normale, fleurige conditie. Zij heeft niet kunnen vermoeden dat ruim •eertig jaar later deze haven overbodig zou worden, omdat er zo goed als geen gebruik van wordt gemaakt. Toen waren het niet alleen de vele schippers uit Koudum die er an profiteerden, maar ook vele vreemden, want Koudum als hoofdplaats der gemeente was voor verschillende zaken een centrum en vrijwel alles werd toen per schip vervoerd, .oorzover het geen treinvrachten betrof. Te Koudum wapen zelfs vier veerschippers en tal van personen die zich met het vervoer van pllerlei vrachten belasten, waarbii klei- modder en turf, bouwmaterialen enz. wel de meest voorkomende waren. Het kon er druk zijn aan de kade en ook in de wintermaan den gezellig als de schippers de thuishaven hadden opgezocht. Bij het café, thans be woond door A. Hoogeveen, was dan dikwijls de verzamelplaats voor de druk confererende schippers en anderen die er ook graag een Praatje maakten. Dat waren voor de betrokke nen soms drukke tijden van heel hard.wer- ken, soms bij dag en nacht, maar toch met e voldoening eigen baas te zijn, naast God meester op zijn schip, zoals de oude term toch luidt. Er zat iets van romantiek om die zeilende sk^tsjes, di® nu pas nog 'n paar weken in het middelpunt van de belangstelling stonden: men wit de skjftsjesilerij niet missen en heef! er gefd en tijd voor over om dit jaarlijks zeüfestijn vast te kunnen houden. Want zonder die medewerking zou zeilen tot het verleden behoren. En hoeveel waren er in die jaren wel niet in de Zuidwesthoek? Elk dorp telde een aantal grotere of kleinere skutsjes, een beurtschip en de grotere plaatsen zoals Kou- um natuurlijk wel de meesten. Staveren, Warns, Mo kwe um, Bakhuizen. Hemelum, Hei dens hap, de Wouddorpen, samen een tamelijk grote vloot. Hindeloopen telde naast deze binnenscheepjes ook nog wei zeetjalken en van al die vaartuigen vindt men er nu maar enkele meer over, Namen als Eekma, de yreeze, Maandriks, Franckena, van der Meulen, Salverda, Auke- ina, de Jong, visser, de Vries, Pijlman; Glas, houwer, Zeldenrust, Reinstra, Zwering. De en, van der Veen, .Groenhof, Blom, Kooi Jongstra, Stegenga, Haringsma en nog vele anderen z.jn nauw verbonden aan de geschie denis van deze scheepje» in onze Zuidwest hoek en als wij ons dan tot Koudum be palen (in andere dorpen zijn ze al even zeer verdwenen) dan kan men constateren dat daar thans nog het turfschip van Sj. Aukema en naar wij vernemen een vracht- scheeppje domicilie hebben. De haven biedt dus wei ‘een mistroostige aanblik, want ook de ^oot welke gedurende de laatste jaren de beurtdiensten op Leeu- warden en Sneek verzorgde gaat de haven véor goed verlaten. Haar eigenaars: K.E.B. (Koudumer Expeditie Bedrijf) verkochten de boot en zij gaat naar Nijmegen om daar ver bouwd tot olietank haar verdere dagen te slijten. De vroegere beurtdiensten visser, de Jong waren reads samengesmoften in het grote bedrijf van de K.E.B. en men ging al meer en me’r over op autotractie, zodat ook deze boot renteloos en nutteloos haar plaats in de (Herv.) Voorm 9 uur en nam. ds W. L. Dekker Warns (Herv.) Voorm 9 uur en ’s av. 7.30 uur ds mr Q. Rovers (Doopsgez.) Voorm 9.30 uur ds A. _J, van der Linden van Balk Staveren (Herv.) Voorm 9.30 uur Eerw. Heer B. de Bildt van St. Anna Parochie Av. 7,30 uur Eerw. Heer G. Kuperius van Leeu warden. (Doopsgez.) Voorm 10.45 uur ds A.^ J. van der Linden van Balk Wanneer bij dit opschrift niet de Zwcm- sport vermeld staat dan is dit geen gevolg van diskwalificatie, doch wegens het feit dat deze zo gezonde en nuttige sport geen echt centrum heeft waar ze voUe ig kan worden beoefend. Wij bedoelen hiermede dat met uitzondering van zeebad Hindeloopen en het strand te Lemmer en Balk de gehele Zuidwesthoek ver stoken bleef van een j,ad_ en zweminrichting. Dit is wei oen handicap voor velen om de kunst van het zwemmen te leren, al wordt er op de enkele warmere dagen vooral aan de IJs elmeerkust bij Mo.kwe um, Rode Klif en achter Scharl, bij Staveren en ten oosten van het zeefaantje onder Mirns wel veel gezwommen. Onbegrijpelijk dat plaats met een zo bad_ en zweminrichting maakt. Overal elders zou men dit zeker ten volle benutten en wie d© vorige week zag hoe velen daar „aan zee” vertoefden, zal deze regefe onderschrijven. Met de zeiT. en hengelsport staat het gun stiger. Contra voor de hengelsport vormen Galamadammmen, Staveren en ook vrij ge^ regeld bij de Warnser j,rug en het Rode K’if. Alleen uit Staveren hoorden wij van flinke vangsten, vooral van diegenen di® met een der vissers per vissersboot het IJselmeer opvoeren en dan op de plaatsen waar ge woonlijk baars is te vangen, ^jjv. bij de Rode ton, hun hengels uitwerpen. Blei w®ra op de hoofden achter het klif gevangen, de andere plaatsen betekende het er m 'de haven 't® Sta veren en aan de Schans ook nogal enkele watersporters, waarvan velen mogelijk ge bleven zijn om de skutsjesilerij te zien; an deren zuilen liet weer misschien te ruw heb ben gevonden om de overtocht naar Holland te wagen. Er was o.a, een j IJmuiden met zeer hoge masten en als dergelijk vaartuig haar torenzii'.en voert dan meet het wei als e®n ranke vogel over het water ’scheren. Enkele kleinere plezierboten dringen soms door tot aan Rijs zij gaan dan vanuit de Fluessen langs de Woudsvaartbrug de 'vaart tiaar Rijs op voorzover deze voor hen nog bevaarbaar is. Deze mensen willen tlus genieten zowel van bos als water en zjj hebben gelijk. Zo hebben deze vaarwegen momenteel meer betekenis voor de pleziervaart dan dat zij dienen voor de economische doeleinden, waar voor men ze indertijd ‘bestemde. Ande-e vaar ten zijn reeds aan hun oorspronkelijke be stemming onttrokken, zoals het Pot te Warns de dijksvaarten vroeger gebruikt voor de aan voer per schip van basalt of zwerfsteen en puin bestemd voor de ^ouw en h®t onder houd der glooiingen aan onze Zeedijken, de Finke te Molkwerum en Knekke’en aldaar, terwijl ook Bakhuizer en Hemelumer vaart nauwe’ijks me:r benut worden voor schecps- vervoer. Ook hier heeft de moderne tijd grondige fcranderingen aangebracht. Zondag 19 augustus 1956 Warkum (R.K.) Voorm. 7.30 uur Vroegmis Hoogmis, ’s Av. 7.30 uur Lof. (Herv.) Voorm 9 Doop, ’s Av 7.30 van Makkum (Geref.) Voorm 9 ®n nam 2uur ds Horst van Randwijk (Doopsgez.) 's Av-7.30 heek van Bolsward. (Bapt.) Voorm 9.30 uur ds G. Visser Geen Zondagsschool Nijhuizum (Herv.) Voorm 9 uur Bruinsma Heidenschap (Herv.) Voorm 9 uur Zwaan van Makkum 's Av 7.30 H. H. Tulp (Geref.) Voorm 9.10 uur I. 30 uur ds Hoogsteen Perwnude (Herv.) Voorm 9 uur van Wons Gaast (Herv.) Geen Dienst Hi.id lotpen (Herv.) Voorm 9.30 uur ds H« de Wolf Gezinsdienst ’s Av 7.30 H. de Wolf (Doopsgez.) ’s Av 7.30 uur ds G. Kater van Franeker d©r Mohikanen” als wie weet hoe spoedig ook het laatste scheepje plaats moet maken voor het wegverkeer, want naast factoren als minder gebruik van turf en kleimodder, is de e achteruitgang te wijten aan het auto vervoer dat veel sneller gaat en bovendien de goederen direkt ter plaatse brengt waar ze nodig zijn. En zo ligt dan in deze zomer met z’n ouzo mere dagen de Koudumer haven onge-, bruikt, want zelden ziet men er ook plezier boten meren, welke toch in deze weken j,ij honderden door Friesland zwerven. Koudum ligt niet jn hun vaarroute, hoewel de meren dicht in de nabijheid zijn. De meeste vaarwaters m de Zuidwesthoek, vooral de kleinere vaarten worden bijna ni®t meer gebruikt; een enkele jnelkschouw ^ij hoge uitzondering een schip, maar daarmee is dan ook alles gezegd en 'Vroeger vormden zij een onmisbare schakel in het vervoer des zomers en m de wintermaanden als het ijs sterk genoeg was. Thans zijn ze voor de waterhuishouding nog van belang en yj voldoende vorst worden ze benut als ijsweg<n samen met het net van vaarten en kanalen door onze provincie gefegd" en de vele meren, plassen en ‘poelen door dé natuur gevormd, voor de scheepvaart hebben ze vrijwel alle belang verloren Men zou er de 'Latijnse woorden: „Sic transit gfbria mundi”, zo vergaat aardse glorie, op kunnen toepassen. Het werddb eld verandert In 'sommige op- •ichten wel heel sterk. Of het alles winst i:, betwijfelen we echter wel, maar Tetman heeft het goed gezien: „De tijd haldt gjin skoft” en ook m dit opzicht geldt het woojd van de wijze Prediker uit de oud heid: „Alle» heeft zijn bestemde tijd”. Lat©n wq on» dus bij de gang van zaken neerleggen, tegenhouden kan men de tijd en z>n eisen *n g®en enkel geval.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1956 | | pagina 1