WORKUMER
KRANT
Nieuws- en Advertentieblad voor
de gemeenten Workum, Hindeloopen
en Zuidwesthoek van Friesland
IJEME DE BOER, Autoverhuur
Tricotbest Nylons
Gezinsverzorgsters
gevraagd
Oranjevereniging Workum
RADIO HINGST
uw
RADIO EN TELEVISIE
S.V.W. AGENDA
S25S2S25S2SS25S25525
BEL 306 b. g.g. 382
„MAISON IRENE
WARKUMSERFSK|p
I
Zaterdag 9 maart 1957
No. 11
80ste Jaargang
V,
NOARD 69
met en zonder chauffeur
as
mee
LAAT
FRISO
VOORLICHTING VAN
Tonei mear.
PLAATSELIJK NIEUWS
juist dit jaar
HET BESTUUR
Abonnementsprijs f 1!15 per kwartaal
per post f 2.50 per halfjaar
Junioren:
Workum 1 A—V.V.T. 1 A
Woudsend IA—Workum 2A
Van verslagen; berichten enz.’
gaarne spoedige opgaaf!
Verschijnt eenmaal per week
Uitgave van: Fa. T.’ Gaastra Bz.'
Boekhandel en Drukkerij, Workum
de
de
WORKUM. De beroepen predikant
bij de Geref. Kerk alhier, ds. J. Banga
te Vleuten—De Meern bij Utrecht heeft
dezer dagen voor dit beroep bedankt.
1—Workum 2
Vertrek 3 uur
Makkum 2—Workum 3
Vertrek 3.15 uur
DE BEKENDE
ALLEEN BIJ
de
bi-
Meubelen van Inconé
gaan een mensenleeftijd
Inconé voor kwaliteit
Voordeel en gezelligheid
FRÉ DE BOER
Meubelhuis Inconé
VERZORGEN
Voor zaterdag 9 maart
Senioren:
Zeerobben
Advertentietarief: 7 cent per m.m:
Adv. van buiten Friesland 9 ct. p; m.m:
Contracten volgens algemene regeling
Inzending van advertenties uiterlijk
donderdagsmorgens
Familieberichten desnoods
vrjjdagsmorgens voor 10 uur
Ook Uw adres
voor grote en
kleinere ritten
Op deze laatstgehouden vergadering
van dinsdagavond van de kerkeraden,
was deze proef-bijbelkring het onder
werp van bespreking, en het resultaat
daarvan was zo, dat besloten werd,
het volgende seizoen meerdere van
dergelijke bijbelkringen te organiseren
in verschillende wijken, waarvoor, naar
gehoopt wordt, een brede belangstel
ling zal zijn, van de kant der gemeen
teleden van diverse kerken, en waar
toe ook verschillende leden de bereid
heid zullen tonen om hun kamer voor
dit doel af te staan, om zo samen mee
te arbeiden tot meerdere openbaring
van die eenheid, waarvan Christus
zegt: Vader, ik wil dat zij allen één
zijn, en waarvan de kerk spreekt in
het belijden des geloofs, zeggende: Ik
geloof één algemene Christelijke kerk.
„VEILIG VERKEER*4
De auto is hier verkeerd geparkeerd,
want het is verboden een voertuig
stil te laten staan op minder dan
10 meter afstand van een hoek. Dit
houdt dus in, dat het ook niet geoor
loofd is tegenover een hoek. Het
is in het belang van Uw portemonnaie
en de veiligheid van het verkeer ge
raden U niet aan deze verplichting te
onttrekken.
Ook mag een auto niet stilstaan bin
nen een afstand van 12 meter van een
bord dat een autobushalte aangeeft.
Het verbod geldt eveneens weer
tegenover dat bord.
Telefoon Redactie en Adm: 05151-314
Postrekening 82259
UITVOERING
MATTHAUS-PASSION TE WORKUM
Nu op 15 maart a.s. voor de
tweede keer in Workum een uitvoering
van de Matthaus-Passion zal worden
verzorgd door het Toonkunstkoor
„Concordia” van Leeuwarden, lijkt het
ons niet ondienstig nogmaals een kor
te beschrijving te geven van dit mees
terwerk.
Zoals de naam al aanduidt wordt
in dit werk een gedeelte van het
evangelie van Mattheus ten gehore ge
bracht en wel Matth. 26 en 27. De
bijbelwoorden worden grotendeels in
recitatieven gezongen door de tenor
die de evangelist-partij vertolkt (in
deze uitvoering Jan Waayer), maar
ook door de andere solisten en in de
z.g. volkskoren en de koren der ge
lovigen worden de woorden van het
evangelie gezongen.
Belangrijke punten en gebeurtenissen
worden onderstreept door de prachti
ge aria’s en de koralen. Deze laatsten
worden vierstemmig gezongen, terwijl
verschillende andere koren dikwijls
achtstemmig zijn.
Bach heeft dit werk geschreven voor
twee volkomen gelijkwaardige koren,
sommige gedeelten worden alleen door
het eerste koor gezongen, sommige
alleen door het tweede. Het openings-
koor begint in de trant van vraag
en antwoord tussen de dochters van
Sion en de gelovigen, waartussen zich
ook nog het jongenskoor mengt met
het koraal „O Lamm Gottes unschul-
dig.” Dit grote koor eindigt in een
achtstemmige samenzang.
Dadelijk na dit koor begint de evan-
geilst met de bijbelwoorden van Matth; prachtige werk te genieten.
2.95 tot en met 5.50
De verzorging van het eigen gezin:
de taak van de huisvrouw, het ideaal
van vele meisjes.
Maar op wie rust die verzorging,
wanneer de huisvrouw haar taak tij-
delijk niet kan vervullen? Dan kan
de GEZINSVERZORGING uitkomst
brengen; de gezinsverzorgster neemt
de taak van de huisvrouw over, en
zorgt voor het gezin alsof het haar
eigen was;
Dit werk vraagt dus veel toewijding
van de gezinsverzorgster, maar het
geeft ook bijzondere voldoening, om
dat het betekent: het helpen van me
demensen, het bereid zijn anderen te
dienen.
En praktisch betekent het diploma
„gezinsverzorgster
een zelfstandige werkkring
werk in geheel Nederland, waar
men maar wil
een behoorlijk salaris
De opleiding tot gezinsverzorgster
bestaat uit een theoretisch en een
praktisch deel. Eerst wordt een half
jaar in het internaat van de opleiding
doorgebracht; men krijgt dan les .o.a.
over het gezinsleven, maatschappelijk
werk, kinderverzorging, ziekenverzor
ging, volksdansen, sport en natuur
lijk alle huishoudelijke vakken. Daar
na kan men solliciteren bij een instel
ling voor gezinsverzorging; men ver
dient meteen het beginsalaris van een
gediplomeerde, kracht. Op grond van
de prestaties in dit eerste praktijk
jaar ontvangt men dan het diploma.
De kosten van de opleiding worden
door de subsidiemogelijkheden zo laag,
dat ze voor niemand een bezwaar
zullen zijn. Men kan folders over de
opleiding (de eerstvolgende cursus be
gint op 25 maart a.s.) en alle andere
inlichtingen aanvragen aan de
Gezinsverzorgstersopleiding
.Allardsoog’ te Bakkeveen Fr.
Fryske Brief CLXVI
Yn de bitinkingsrede by it twa hünderd jierrich bistean fan de tsjint-
wurdige Menniste tsjerke, sei Ds. Siemelink s.g.:
„De strenge en minder strenge geestesrichting, die leidde tot partij
schappen van Frieschen en Waterlanders of Hoogduitschers, open
baarde zich ook in den kring onzer gemeenschap. De eersten hielden
hunne bijeenkomsten waarschijnlijk in het „oude predickhuis”, dat aan
de overzijde gestaan heeft, vermoedelijk op de plaats waar nu nog
de gemeente in de „Pelikaan” een rij woningen bezit; de Hoog
duitschers kwamen bijeen op de plaats waar het tegenwoordige kerk
gebouw staat.” 1)
Mar as nei jierren it skeel tusken de twa gemeenten bisljuchte is,
en dizze twa, ien Wurden binne, is it aide „preekhüs” to lyts.
Lit üs mar werris léze hwat Ds. S. der oer sein hat.
3e Zijn wij wel schaapachtig genoeg,
gelet op onze kerkelijke verdeeld
heid?
Na het gebruik van een kopje thee
en een koekje, werden de aanwezigen
in twee groepen verdeeld, en werd een
half uur tijd gegeven voor bespreking.
Er werd druk gesproken en gediscus
sieerd en toen de leider aankondigde
dat het half uur ruimschoots verstre
ken was, bleken de groepen nog niet
geheel klaar te zijn, zodat er nog tien
minuten aan moest worden toegevoegd
De conclusies kwamen veelal overeen,
al waren er enkele punten waarover
de gedachten verschillend waren. Na
een tweede kopje thee werd de bespre
king over een en ander nog een kwar
tier voortgezet, en werd om kwart
voor tien besloten met het zingen van
!Ps. 43 3 en ging de heer G. Twijnstra
voor in dankgebed.
26 1, waarop de Christuspartij (ver
tolkt door Laurens Bogtman) onmid
dellijk antwoordt. De verder in het
evangelieverhaal voorkomende kleine
partijen (Pilatus, Petrus, Judas, hoge
priester enz.) worden, evenals de bas
aria’s, gezongen door Arie de Rijk, de
tenoraria’s door Arjan Blanken.
In de artikelen van het vorig jaar
werd in dit blad een gehele uiteen
zetting gegeven van de wijze waarop
Bach de verschillende gedeelten van
het bijbelverhaal muzikaal heeft weer
gegeven. Enkele punten uit deze be
schrijving willen wij hier nog eens
herhalen.
Zo wordt het „Herr, bin ich’s” door
het koor elf maal ingezet, de twaalfde
keer klinkt het wanneer het door
Judas wordt gevraagd. Bij de aanklacht
Van de valse getuigen suggereert een
canon het elkaar na praten.
Ook de wijze waarop bepaalde tekst
gedeelten door de begeleiding wor
den onderstreept, zoals de geeselsla-
gen als achtergrond van de aria „Hier
steht der Heiland angebunden” en de
prachtige hobo-partij bij de aria „Ich
wille bei meinum Jesu wachen” is
zeer zeker de volledige aandacht
waard. Er zijn in deze Passionsmuziek
zo veel sublieme vondsten aan te wij
zen, dat de aandachtige toehoorder elk
jaar weer opnieuw dit machtige werk
zal willen beluisteren, daar men pas
langzamerhand er meer mee ver
trouwd raakt en er hoe langer hoe
meer van kan genieten.
Door sommige wordt het kleine zin
netje, door het koor gezongen: „Warr-
lich, dieser ist Gottes Sohn gewesen”,
als een der hoogtepunten van het
gehele werk beschouwd, evenals het
door Jezus klagend uitgesproken: „Eli,
Eli, lama asabthani”.
De teksten van de koralen, de aria’s
en sommige koren, zoals het „Blitze
und Donner” koor, het beginkoor en
de laatste twee koren zijn geen bijbel
woorden, maar z.a. „profane” teksten,
die de gevoelen van de gelovigen bfl
de verschillende gebeurtenissen weer
geven.
Wij hopen dat zeer velen op 15
maart a.s. zullen opgaan naar de Herv.
Kerk te Workum, om daar van dit
DE KERK SPREEKT!
Dinsdagavond kwamen de kerke
raden van de Protestantse Kerken
Herv., Geref. en Doopsgez; voor de
laatste maal in dit winterseizoen te
zamen in de kerkeraadskamer der
Geref. Kerk voor het interkerkelijke
gesprek. Reeds enige jaren is dit ker
kelijke gesprek gaande. Op de vorige
vergadering gehouden in de Westbouw
van de N. H. kerk was besloten, om
ook de gemeenteleden te activeren, en
door het houden van bijbelkringen te
komen tot een beter begrip, en door
samen zich te scharen rondom het
Woord, iets te laten zien van een be
leven van de eenheid van gelovigen
uit verschillende kerken, tegenover de
gebrokenheid van het lichaam van
Christus en de gescheidenheid der ker
ken.' L
Dat dit mogelijk is, en dat we samen
weer over de bijbel kunnen spreken,
is wel gebleken op de avond van ver
leden vrijdag, toen een groep van 11
personen: 4 Herv., 4 Geref. en 3Doops
gez. ten huize van J. Jaarsma, Turf-
kade, samen kwamen tot het houden
van eeen proef-bijbelkring. De avond
stond onder leiding van I. G. de Boer,
die de vergadering opende met gebed
en het lezen van een schriftgedeelte
Joh. 10 1—16. Na een woord van dank
te hebben gericht tot de gastheer en
gastvrouw, die zo bereidwillig waren
geweest voor dit doel hun kamer be
schikbaar te stellen, en een welkom
te hebben gesproken tot de aanwezi
gen, gaf de leider een uiteenzetting
van wat de aanleiding was, en het
doel van deze avond. Het voorgelezen
schriftgedeelte was tevens het onder
werp van bespreking. De gelijkenis van
de Goede Herder.. In verband daar
mede werden een drietal vragen voor
gelegd n.l.:
le Wat bedoelt de Heere Jezus met
het beeld van- de deur, de Herder
en de schapen?
2e Welk licht werpt dit op de ge
scheidenheid der kerken?
De Warkumer nammeskat X
Fan de Grêft kin men op de aide
Dyksfeart komme via de
Nije Bloksleat. It stiet net fêst of de
Sickamagrêft, in namme, dy’t wy al-
linnich mar yn de aldste stikken fine,
itselde wetter foarstelt. Sa net, dan
hat er der deun by west.
In pear hündert jier forlyn hienen
wy efkes noardliker, tichte by de aide
sédyk, noch in marke, de
Kolmar, nou droech. Wy sille yn diz
ze buert ek wol de
Kolmerburrefeart sykje moatte, tinkt
üs.
It sprekt fansels dat njonken
Nije Bloksleat ek in alderen ien
stean moat. Dizze
Bloksleat forbynt de Grêft mei
(in ynham fan
Swarte Walde
Fluessen).
De Wiske wie foarhinne blykber in
Wiskerspoel en Wiskesleat ryk, mar
hwa kin üs it krekte plak oanwize?
Wiske kin safolle bitsjutte as leech
greidlan of weaze.
Wy neamden de St. Ursulapoel as
sintrael plak fan it Heidenskip. Oan
’e südeastkant komt de
Aide Heidenskipsterfeart dér op üt.
Wy miene in aldere namme foar dizze
feart foun to hawwen yn de
Leysleat. Ut wurd „ley” soe gear-
hingje mei „liede” en hjir „wetterrin”
bitsjutte, in groeven wetter. De nam
me komt mear foar yn üs lan. Hy
komt tichte by de Fluessen üt op de
Aent Liuwespoel (yn de gemeente H.A.)
Hjir sykje wy ek de
Anne Liuwesfeart, mar ek hjir graech
in oanwizing oer it krekte plak.
Tusken Blok- en Leysleat treffe wy
noch inkelde droech makke markes en
puoltsjes oan. It langst is de
Reaskurstermar, ek foarkommend as
Readepannepoel, droech, sünder mis
neamd nei de buorkerij dy’t nou noch
de namme draecht fan „Reaskurre”
(sjuch mar op ’e hikke!) It wie yn dy
aide tiden hwant de namme is al
aid grif hwat bisünders in skuorre
mei reade pannen! Pas nei 1880 is,’
efkes noardeliker, de
Tsjallingsmar droech lein. Dat it for-
hollanderjen fan in Fryske namme net
tafoel sjugge wy yn de skriuwwize
„Zalingsmeer” jen „Sailings”. Mar
hwerom ek sokke dwaesheden üt to
heljen, netwier?
Verwijzend naar de advertentie in
dit blad wil het bestuur het volgende
onder uw aller aandacht brengen.
A.s. maandagavond 11 maart, aan
vang 8 uur houdt het bestuur voor
alle leden de jaarljjkse vergadering.
Het eerste wat U zult zeggen, nou
maardat moet het bestuur maar
in orde brengen, als er feest moet
komen; wij komen niet op de ver
gadering.
Dit nu willen we
eens anders hebben.
Tot nu toe was de opkomst ieder
jaar bijzonder slecht, terwijl het toch
zo belanrijk is, omdat Uw kind en
allen in Workum zoveel genoegen
kunnen ondervinden van een bloeiende
Oranjevereniging met leden die ook
„Het laatst der 17e eeuw is zeker wel een der hoogtepunten van
geestlijk samenleven. Wanneer Govert Douwes of Luwe Sypckes of
Bouwe Ages of Fettie Bauckes, de vier leeraren, met hunne eenvou
dige prediking als vermaners op de plaats van deze samenkomst op
traden, dan kon het toenmaals meer dan de helft kleinere kerk
gebouw de schare niet bevatten. In 1692 telde onze gemeente dan ook
417 leden; 195 broeders en 222 zusters. Men mag dit getal gerust op
meer dan 1000 zielen stellen.
Bij zulk eene uitgebreidheid, en de getrouwe opkomst der leden, is
het niet te verwonderen dat de behoefte aan vergrooting van het „pre
dickhuis” zich dringend liet gevoelen.”
En sa sjogge wy dan dat yn it bigjin fan 1695, it bislut nommen
wurdt, ta it bouwen fan in nije tsjerke. It forslach fan de gearkomste
hwer’t dit bislüt nommen waerd, nimme wy hjir oer:
„Den 8sten febr. 1695 hebben de dienaren gesamentlijck ten huise van
(Johannes Jacobs) int bijwesen van ons Gutste en waerde Dienaer int
woordt Godts (Bouwe Ages) voorgenomen en geresolveert met hulpe
Godts ende der goetwillige ledematen een nieu predickhuis te laten
timmeren en hebben doenmaals oock besloten de jongste predicatie
van onse enichheit aen de broederen bekent te maken ’t welck oock
’t sijnder Tijt sonder enige oppositie de gehele vergaderinge met
dese woorden van mij daertoe versocht sijnde is voorgestelt. Wij heb
ben de vrienden bekent te maken hoe dat int consideratie en overwe-
ginge van verscheiden ongelegentheden als swacheit, cleinheijt en onge-
legentheit van dit huis, de Dienaren gesamentlijck overeengedragen
en voorgenomen hebben om onder het vergunnen van verlof, met
hulpe van Godt almachtich ende de goetwillige mededeelders een nieu
predickhuis tot Gods hl. naems eere ende der gemeente beste te la
ten timmeren verhopen dat het de vrienden mede welgevallen sal
en dat sij als dan haer goedwillicheit int selve mede sullen betonen
opdat also het selfde tot Godts heiligen naems eere ende den gemeen
te beste mach begonnen ende volvoert worden.”
i) It hat letter ütwizing dien dat it earstneamde „oude predickhuis”
net stien hat op it plak hwer’t de Pelikaenstege is, mar op it sté hwer’t
nou de fédokter Heeringa wennet.
Yn nije wike fierder.
actief meedoen en het bestuur op
vergaderingen met nieuwe ideeën en
plannen helpen.
Het gaat voor Uw kind in de eerste
plaats, dat een feest op 30 april
slaagt, dus toon des te meer belang
stelling.
Op onze laatste bestuursvergadering
is besloten dat wanneer ook dit jaar
de activiteit van de leden slecht is,
het bestuur hierdoor met z’n plan
nen voor 30 april ook rekening zal
houden.
Dus nogmaals
BEGRIJP EN KOM!’
Het feest voor Uw kind, daar gaat
het om. i
Eén dezer dagen kunt U weer onze
jaarlijkse rondgang tegemoet zien voor
het innen van contributie.
Wij komen huis-aan-huis, want elk
is lid en geeft aan de Oranje
vereniging.
4
'■T.
.0