WORKUMER KRANT Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen en Zuidwesthoek van Friesland IJEME DE BOER, Autoverhuur Tricotbest Nylons Gezinsverzorgsters gevraagd Oranjevereniging Workum RADIO HINGST uw RADIO EN TELEVISIE S.V.W. AGENDA S25S2S25S2SS25S25525 BEL 306 b. g.g. 382 „MAISON IRENE WARKUMSERFSK|p I Zaterdag 9 maart 1957 No. 11 80ste Jaargang V, NOARD 69 met en zonder chauffeur as mee LAAT FRISO VOORLICHTING VAN Tonei mear. PLAATSELIJK NIEUWS juist dit jaar HET BESTUUR Abonnementsprijs f 1!15 per kwartaal per post f 2.50 per halfjaar Junioren: Workum 1 A—V.V.T. 1 A Woudsend IA—Workum 2A Van verslagen; berichten enz.’ gaarne spoedige opgaaf! Verschijnt eenmaal per week Uitgave van: Fa. T.’ Gaastra Bz.' Boekhandel en Drukkerij, Workum de de WORKUM. De beroepen predikant bij de Geref. Kerk alhier, ds. J. Banga te Vleuten—De Meern bij Utrecht heeft dezer dagen voor dit beroep bedankt. 1—Workum 2 Vertrek 3 uur Makkum 2—Workum 3 Vertrek 3.15 uur DE BEKENDE ALLEEN BIJ de bi- Meubelen van Inconé gaan een mensenleeftijd Inconé voor kwaliteit Voordeel en gezelligheid FRÉ DE BOER Meubelhuis Inconé VERZORGEN Voor zaterdag 9 maart Senioren: Zeerobben Advertentietarief: 7 cent per m.m: Adv. van buiten Friesland 9 ct. p; m.m: Contracten volgens algemene regeling Inzending van advertenties uiterlijk donderdagsmorgens Familieberichten desnoods vrjjdagsmorgens voor 10 uur Ook Uw adres voor grote en kleinere ritten Op deze laatstgehouden vergadering van dinsdagavond van de kerkeraden, was deze proef-bijbelkring het onder werp van bespreking, en het resultaat daarvan was zo, dat besloten werd, het volgende seizoen meerdere van dergelijke bijbelkringen te organiseren in verschillende wijken, waarvoor, naar gehoopt wordt, een brede belangstel ling zal zijn, van de kant der gemeen teleden van diverse kerken, en waar toe ook verschillende leden de bereid heid zullen tonen om hun kamer voor dit doel af te staan, om zo samen mee te arbeiden tot meerdere openbaring van die eenheid, waarvan Christus zegt: Vader, ik wil dat zij allen één zijn, en waarvan de kerk spreekt in het belijden des geloofs, zeggende: Ik geloof één algemene Christelijke kerk. „VEILIG VERKEER*4 De auto is hier verkeerd geparkeerd, want het is verboden een voertuig stil te laten staan op minder dan 10 meter afstand van een hoek. Dit houdt dus in, dat het ook niet geoor loofd is tegenover een hoek. Het is in het belang van Uw portemonnaie en de veiligheid van het verkeer ge raden U niet aan deze verplichting te onttrekken. Ook mag een auto niet stilstaan bin nen een afstand van 12 meter van een bord dat een autobushalte aangeeft. Het verbod geldt eveneens weer tegenover dat bord. Telefoon Redactie en Adm: 05151-314 Postrekening 82259 UITVOERING MATTHAUS-PASSION TE WORKUM Nu op 15 maart a.s. voor de tweede keer in Workum een uitvoering van de Matthaus-Passion zal worden verzorgd door het Toonkunstkoor „Concordia” van Leeuwarden, lijkt het ons niet ondienstig nogmaals een kor te beschrijving te geven van dit mees terwerk. Zoals de naam al aanduidt wordt in dit werk een gedeelte van het evangelie van Mattheus ten gehore ge bracht en wel Matth. 26 en 27. De bijbelwoorden worden grotendeels in recitatieven gezongen door de tenor die de evangelist-partij vertolkt (in deze uitvoering Jan Waayer), maar ook door de andere solisten en in de z.g. volkskoren en de koren der ge lovigen worden de woorden van het evangelie gezongen. Belangrijke punten en gebeurtenissen worden onderstreept door de prachti ge aria’s en de koralen. Deze laatsten worden vierstemmig gezongen, terwijl verschillende andere koren dikwijls achtstemmig zijn. Bach heeft dit werk geschreven voor twee volkomen gelijkwaardige koren, sommige gedeelten worden alleen door het eerste koor gezongen, sommige alleen door het tweede. Het openings- koor begint in de trant van vraag en antwoord tussen de dochters van Sion en de gelovigen, waartussen zich ook nog het jongenskoor mengt met het koraal „O Lamm Gottes unschul- dig.” Dit grote koor eindigt in een achtstemmige samenzang. Dadelijk na dit koor begint de evan- geilst met de bijbelwoorden van Matth; prachtige werk te genieten. 2.95 tot en met 5.50 De verzorging van het eigen gezin: de taak van de huisvrouw, het ideaal van vele meisjes. Maar op wie rust die verzorging, wanneer de huisvrouw haar taak tij- delijk niet kan vervullen? Dan kan de GEZINSVERZORGING uitkomst brengen; de gezinsverzorgster neemt de taak van de huisvrouw over, en zorgt voor het gezin alsof het haar eigen was; Dit werk vraagt dus veel toewijding van de gezinsverzorgster, maar het geeft ook bijzondere voldoening, om dat het betekent: het helpen van me demensen, het bereid zijn anderen te dienen. En praktisch betekent het diploma „gezinsverzorgster een zelfstandige werkkring werk in geheel Nederland, waar men maar wil een behoorlijk salaris De opleiding tot gezinsverzorgster bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. Eerst wordt een half jaar in het internaat van de opleiding doorgebracht; men krijgt dan les .o.a. over het gezinsleven, maatschappelijk werk, kinderverzorging, ziekenverzor ging, volksdansen, sport en natuur lijk alle huishoudelijke vakken. Daar na kan men solliciteren bij een instel ling voor gezinsverzorging; men ver dient meteen het beginsalaris van een gediplomeerde, kracht. Op grond van de prestaties in dit eerste praktijk jaar ontvangt men dan het diploma. De kosten van de opleiding worden door de subsidiemogelijkheden zo laag, dat ze voor niemand een bezwaar zullen zijn. Men kan folders over de opleiding (de eerstvolgende cursus be gint op 25 maart a.s.) en alle andere inlichtingen aanvragen aan de Gezinsverzorgstersopleiding .Allardsoog’ te Bakkeveen Fr. Fryske Brief CLXVI Yn de bitinkingsrede by it twa hünderd jierrich bistean fan de tsjint- wurdige Menniste tsjerke, sei Ds. Siemelink s.g.: „De strenge en minder strenge geestesrichting, die leidde tot partij schappen van Frieschen en Waterlanders of Hoogduitschers, open baarde zich ook in den kring onzer gemeenschap. De eersten hielden hunne bijeenkomsten waarschijnlijk in het „oude predickhuis”, dat aan de overzijde gestaan heeft, vermoedelijk op de plaats waar nu nog de gemeente in de „Pelikaan” een rij woningen bezit; de Hoog duitschers kwamen bijeen op de plaats waar het tegenwoordige kerk gebouw staat.” 1) Mar as nei jierren it skeel tusken de twa gemeenten bisljuchte is, en dizze twa, ien Wurden binne, is it aide „preekhüs” to lyts. Lit üs mar werris léze hwat Ds. S. der oer sein hat. 3e Zijn wij wel schaapachtig genoeg, gelet op onze kerkelijke verdeeld heid? Na het gebruik van een kopje thee en een koekje, werden de aanwezigen in twee groepen verdeeld, en werd een half uur tijd gegeven voor bespreking. Er werd druk gesproken en gediscus sieerd en toen de leider aankondigde dat het half uur ruimschoots verstre ken was, bleken de groepen nog niet geheel klaar te zijn, zodat er nog tien minuten aan moest worden toegevoegd De conclusies kwamen veelal overeen, al waren er enkele punten waarover de gedachten verschillend waren. Na een tweede kopje thee werd de bespre king over een en ander nog een kwar tier voortgezet, en werd om kwart voor tien besloten met het zingen van !Ps. 43 3 en ging de heer G. Twijnstra voor in dankgebed. 26 1, waarop de Christuspartij (ver tolkt door Laurens Bogtman) onmid dellijk antwoordt. De verder in het evangelieverhaal voorkomende kleine partijen (Pilatus, Petrus, Judas, hoge priester enz.) worden, evenals de bas aria’s, gezongen door Arie de Rijk, de tenoraria’s door Arjan Blanken. In de artikelen van het vorig jaar werd in dit blad een gehele uiteen zetting gegeven van de wijze waarop Bach de verschillende gedeelten van het bijbelverhaal muzikaal heeft weer gegeven. Enkele punten uit deze be schrijving willen wij hier nog eens herhalen. Zo wordt het „Herr, bin ich’s” door het koor elf maal ingezet, de twaalfde keer klinkt het wanneer het door Judas wordt gevraagd. Bij de aanklacht Van de valse getuigen suggereert een canon het elkaar na praten. Ook de wijze waarop bepaalde tekst gedeelten door de begeleiding wor den onderstreept, zoals de geeselsla- gen als achtergrond van de aria „Hier steht der Heiland angebunden” en de prachtige hobo-partij bij de aria „Ich wille bei meinum Jesu wachen” is zeer zeker de volledige aandacht waard. Er zijn in deze Passionsmuziek zo veel sublieme vondsten aan te wij zen, dat de aandachtige toehoorder elk jaar weer opnieuw dit machtige werk zal willen beluisteren, daar men pas langzamerhand er meer mee ver trouwd raakt en er hoe langer hoe meer van kan genieten. Door sommige wordt het kleine zin netje, door het koor gezongen: „Warr- lich, dieser ist Gottes Sohn gewesen”, als een der hoogtepunten van het gehele werk beschouwd, evenals het door Jezus klagend uitgesproken: „Eli, Eli, lama asabthani”. De teksten van de koralen, de aria’s en sommige koren, zoals het „Blitze und Donner” koor, het beginkoor en de laatste twee koren zijn geen bijbel woorden, maar z.a. „profane” teksten, die de gevoelen van de gelovigen bfl de verschillende gebeurtenissen weer geven. Wij hopen dat zeer velen op 15 maart a.s. zullen opgaan naar de Herv. Kerk te Workum, om daar van dit DE KERK SPREEKT! Dinsdagavond kwamen de kerke raden van de Protestantse Kerken Herv., Geref. en Doopsgez; voor de laatste maal in dit winterseizoen te zamen in de kerkeraadskamer der Geref. Kerk voor het interkerkelijke gesprek. Reeds enige jaren is dit ker kelijke gesprek gaande. Op de vorige vergadering gehouden in de Westbouw van de N. H. kerk was besloten, om ook de gemeenteleden te activeren, en door het houden van bijbelkringen te komen tot een beter begrip, en door samen zich te scharen rondom het Woord, iets te laten zien van een be leven van de eenheid van gelovigen uit verschillende kerken, tegenover de gebrokenheid van het lichaam van Christus en de gescheidenheid der ker ken.' L Dat dit mogelijk is, en dat we samen weer over de bijbel kunnen spreken, is wel gebleken op de avond van ver leden vrijdag, toen een groep van 11 personen: 4 Herv., 4 Geref. en 3Doops gez. ten huize van J. Jaarsma, Turf- kade, samen kwamen tot het houden van eeen proef-bijbelkring. De avond stond onder leiding van I. G. de Boer, die de vergadering opende met gebed en het lezen van een schriftgedeelte Joh. 10 1—16. Na een woord van dank te hebben gericht tot de gastheer en gastvrouw, die zo bereidwillig waren geweest voor dit doel hun kamer be schikbaar te stellen, en een welkom te hebben gesproken tot de aanwezi gen, gaf de leider een uiteenzetting van wat de aanleiding was, en het doel van deze avond. Het voorgelezen schriftgedeelte was tevens het onder werp van bespreking. De gelijkenis van de Goede Herder.. In verband daar mede werden een drietal vragen voor gelegd n.l.: le Wat bedoelt de Heere Jezus met het beeld van- de deur, de Herder en de schapen? 2e Welk licht werpt dit op de ge scheidenheid der kerken? De Warkumer nammeskat X Fan de Grêft kin men op de aide Dyksfeart komme via de Nije Bloksleat. It stiet net fêst of de Sickamagrêft, in namme, dy’t wy al- linnich mar yn de aldste stikken fine, itselde wetter foarstelt. Sa net, dan hat er der deun by west. In pear hündert jier forlyn hienen wy efkes noardliker, tichte by de aide sédyk, noch in marke, de Kolmar, nou droech. Wy sille yn diz ze buert ek wol de Kolmerburrefeart sykje moatte, tinkt üs. It sprekt fansels dat njonken Nije Bloksleat ek in alderen ien stean moat. Dizze Bloksleat forbynt de Grêft mei (in ynham fan Swarte Walde Fluessen). De Wiske wie foarhinne blykber in Wiskerspoel en Wiskesleat ryk, mar hwa kin üs it krekte plak oanwize? Wiske kin safolle bitsjutte as leech greidlan of weaze. Wy neamden de St. Ursulapoel as sintrael plak fan it Heidenskip. Oan ’e südeastkant komt de Aide Heidenskipsterfeart dér op üt. Wy miene in aldere namme foar dizze feart foun to hawwen yn de Leysleat. Ut wurd „ley” soe gear- hingje mei „liede” en hjir „wetterrin” bitsjutte, in groeven wetter. De nam me komt mear foar yn üs lan. Hy komt tichte by de Fluessen üt op de Aent Liuwespoel (yn de gemeente H.A.) Hjir sykje wy ek de Anne Liuwesfeart, mar ek hjir graech in oanwizing oer it krekte plak. Tusken Blok- en Leysleat treffe wy noch inkelde droech makke markes en puoltsjes oan. It langst is de Reaskurstermar, ek foarkommend as Readepannepoel, droech, sünder mis neamd nei de buorkerij dy’t nou noch de namme draecht fan „Reaskurre” (sjuch mar op ’e hikke!) It wie yn dy aide tiden hwant de namme is al aid grif hwat bisünders in skuorre mei reade pannen! Pas nei 1880 is,’ efkes noardeliker, de Tsjallingsmar droech lein. Dat it for- hollanderjen fan in Fryske namme net tafoel sjugge wy yn de skriuwwize „Zalingsmeer” jen „Sailings”. Mar hwerom ek sokke dwaesheden üt to heljen, netwier? Verwijzend naar de advertentie in dit blad wil het bestuur het volgende onder uw aller aandacht brengen. A.s. maandagavond 11 maart, aan vang 8 uur houdt het bestuur voor alle leden de jaarljjkse vergadering. Het eerste wat U zult zeggen, nou maardat moet het bestuur maar in orde brengen, als er feest moet komen; wij komen niet op de ver gadering. Dit nu willen we eens anders hebben. Tot nu toe was de opkomst ieder jaar bijzonder slecht, terwijl het toch zo belanrijk is, omdat Uw kind en allen in Workum zoveel genoegen kunnen ondervinden van een bloeiende Oranjevereniging met leden die ook „Het laatst der 17e eeuw is zeker wel een der hoogtepunten van geestlijk samenleven. Wanneer Govert Douwes of Luwe Sypckes of Bouwe Ages of Fettie Bauckes, de vier leeraren, met hunne eenvou dige prediking als vermaners op de plaats van deze samenkomst op traden, dan kon het toenmaals meer dan de helft kleinere kerk gebouw de schare niet bevatten. In 1692 telde onze gemeente dan ook 417 leden; 195 broeders en 222 zusters. Men mag dit getal gerust op meer dan 1000 zielen stellen. Bij zulk eene uitgebreidheid, en de getrouwe opkomst der leden, is het niet te verwonderen dat de behoefte aan vergrooting van het „pre dickhuis” zich dringend liet gevoelen.” En sa sjogge wy dan dat yn it bigjin fan 1695, it bislut nommen wurdt, ta it bouwen fan in nije tsjerke. It forslach fan de gearkomste hwer’t dit bislüt nommen waerd, nimme wy hjir oer: „Den 8sten febr. 1695 hebben de dienaren gesamentlijck ten huise van (Johannes Jacobs) int bijwesen van ons Gutste en waerde Dienaer int woordt Godts (Bouwe Ages) voorgenomen en geresolveert met hulpe Godts ende der goetwillige ledematen een nieu predickhuis te laten timmeren en hebben doenmaals oock besloten de jongste predicatie van onse enichheit aen de broederen bekent te maken ’t welck oock ’t sijnder Tijt sonder enige oppositie de gehele vergaderinge met dese woorden van mij daertoe versocht sijnde is voorgestelt. Wij heb ben de vrienden bekent te maken hoe dat int consideratie en overwe- ginge van verscheiden ongelegentheden als swacheit, cleinheijt en onge- legentheit van dit huis, de Dienaren gesamentlijck overeengedragen en voorgenomen hebben om onder het vergunnen van verlof, met hulpe van Godt almachtich ende de goetwillige mededeelders een nieu predickhuis tot Gods hl. naems eere ende der gemeente beste te la ten timmeren verhopen dat het de vrienden mede welgevallen sal en dat sij als dan haer goedwillicheit int selve mede sullen betonen opdat also het selfde tot Godts heiligen naems eere ende den gemeen te beste mach begonnen ende volvoert worden.” i) It hat letter ütwizing dien dat it earstneamde „oude predickhuis” net stien hat op it plak hwer’t de Pelikaenstege is, mar op it sté hwer’t nou de fédokter Heeringa wennet. Yn nije wike fierder. actief meedoen en het bestuur op vergaderingen met nieuwe ideeën en plannen helpen. Het gaat voor Uw kind in de eerste plaats, dat een feest op 30 april slaagt, dus toon des te meer belang stelling. Op onze laatste bestuursvergadering is besloten dat wanneer ook dit jaar de activiteit van de leden slecht is, het bestuur hierdoor met z’n plan nen voor 30 april ook rekening zal houden. Dus nogmaals BEGRIJP EN KOM!’ Het feest voor Uw kind, daar gaat het om. i Eén dezer dagen kunt U weer onze jaarlijkse rondgang tegemoet zien voor het innen van contributie. Wij komen huis-aan-huis, want elk is lid en geeft aan de Oranje vereniging. 4 '■T. .0

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1957 | | pagina 1