ERFSK1P r KRANT WORKUMER 21 Rode Rozen Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen en Zuidwesthoek van Friesland Burgerlijk Armbestuur van Workum IJEME DE BOER, Autoverhuur Libelle Nylons S32SS2S32S33S52SS2S32 1 F Rl SO RADIO HINGST RADIO EN TELEVISIE S.V.W. AGENDA BEL 306 b.g.g. 382 Ook Uw adres voor grote en kleinere ritten .MAISON IRENE* ZATERDAG 9 NOVEMBER 1957 No 46 80ste JAARGANG OFFICIËLE MEDEDELINGEN ta, met en zonder chauffeur ta, der WARKUMS Warkumer lÊnnammen IV mee LAAT VERZORGEN DE BEKENDE op, fi- PLAATSELIJK NIEUWS NOARD 69 Comité tot steun aan de beschuldigden in het Zuid Afrikaanse hoogverraadproces Abonnementsprijs f 1;25 per kwartaal per post f 2.75 per halfjaar Telefoon Redactie en Adm. 05151-314 Postrekening 882259 Van verslagen, berichten enz. gaarne spoedige opgaaf! Amsterdamse Bank te Amsterdam, postgiro 8000, gemeente giro AA 150 met bijschrift: Voor Dr Buskes (Comité Zuid Afrika) Brandstoffenbijslag voor Ouden van dagen Zij die ouder zijn dan 65 gaar en geheel zelfstandig woneri,, worden de Volgende week in de gelegenheid ge steld, om weer, evenals voorgaande garen, een tegemoetkoming in de kos ten van aanschaffing van winterbrand- stot aan te vragen. Hiervoor komen in aanmerking degenen wiens inkomen en/01 bezit beneden de door ons be stuur bepaalde grenzen blijven. Formulieren hiervoor kunnen op maandag 11 november a.s. des voor- middags van 9 tot 12 uur worden af- gehaaia aan het kantoor van de af deling Sociale Zaken; Gemeentehuis, Desecretaris-boekhouder, K. MAST Inzending van advertenties uiterljjk donderdagsmorgens Familieberichten desnoods vrijdagsmorgens voor 10 uur "'^NNEERT U OP Het adres van het Cömité is: Dr. J. J, Buskes, Oosterpark 45. Amsterdam. WORKUM. Naar we vernemen, zal er volgende week woensdag een film over (de Rijnvaart worden vertoond in de ,bovenzaal van hotel „De Wijnberg” De opnamen zullen door degenen die wel pens een reisje langs de Rijn maakten, zeker geprezen worden, maar verder zit er aan deze filmver toning ook een zeer pradtische kant voor (de 'jonge mensen, die aan de weet kunnen komen! op welke wijze zij -daar hun boterham kunnen1 ver dienen. UW Programma zaterdag 9 nov. 1957: Gemeente Hindeloopen maand oktober 1957 (Geboren: Dieuwer Antke, dv; Arend Blom en Sietske Blom (12 okt.), Har- men zv Wiebe de Boer en Bauk Smjt (27 okt.). Gehuwd en overleden: Geen. Senioren: Delfstrahuizen 1—Workum 2 Vertrek 2 .uur Workum 3—Oeverzwaluwen 2 Aanvang 3.10 'uur Junioren: Workum 3 B—Workum 1B Aanvang 2 .uur Balk 1 B—Workum 2 B Vertrek 1.15 -uur ALLEEN BIJ 2.95 tot en met 5.5,0 brief verbiedt hij (den Christenen het „doden”. Leerde ook St. Paulus niet dat de Christenen „vleeschelijke”/ oor logen helemaal niet (meer Voeren mo gen? Wanneer zullen wij '„de Wapen rusting”, welke deze (grote Apostel propageerde, weder 'aantrekken? Workum, 5 noV. 1957 B. R. DE JONG tenen) nemen niet meer het zwaard op tegen een volk en wij leren niet meer de krijgskunst, daar wij zonen des vredes zijn geworden door Jezus. Die onze aanvoerder is. Wij, doordat we met onze gebeden alle deamonen Vernietigen die de porlogen opwek ken';...'... zijn Voor (de heersenden een grotere hulp dan zij, dien ten oorlog trekken......; Wij strijden *veel beter voot de keizer, weliswaar trekken wij niet met hem ten oorlog ook al zou hij dat eisen, maar wij strijden voor hem door een eigen legerschare van vroomheid te vormen met onze gebe den tot de Godheid”. Aldus Origenis uit Alexandrië, de grootste theoloog van zijn tijd eerste helft der derde eeuw. Een zelfde revolutionaire toon hoort men in oude kerkelijke Canonis (kerkorden) „Personen die volmacht tot doden bezitten of soldaten zullen in ’t geheel niet doden, zelfs wanneer het hun bevolen wordt.... Ieder, die een voorname 1 eidende plaats inneemt of heersersmacht uitoefent en zich niet met de wapenloosheid bekleedt, welke het Evangelie betaamt, 'moet van de kudde (gemeente) worden afgesneden Geen Christen mag heengaan ,en sol daat worden”: Tertullianus (te Cartha go plm; 200). Geen Christenschrijver van de oude tijd heeft zich zo scherp tegen het militairisme gekeerd als deze zo temperamentvolLe apologeet, zelf officierszoon.' Hij Vat de zaak principieel aan. Het heeft geen zin, zegt hij, om (te redeneren over de vraag hoe een soldaat zich moet ge dragen, vzat hij doen mag en wat niet. „Voor alles moet men onderzoeken, of Christenen wel soldaat mogen wor den; want welke waarde heeft het; over bijzaken te spreken, wanneer het onrecht reeds ligt in de vóóronderstel- ling”. Cyprianus, één per grootste Kerkvaders van het Westen (plm. 250) noemt in zijn brief aan Donatus het oorlogvoeren „moorden"; in jzijn 56e BURGERLIJKE STAND Gemeente Workum Van 1—6 november 1957 Geboren: Lijsberth, ,dv Hendrik de Roest en Gelske Vlas. Ondertrouwd: Jent je de Jong, 24 jaar en Marretje ,,de Boer, 22 jaar, beiden te Workum; Cornells Luiken, 27 jaar te Heerhugowaard en ZTda Ke telaar, 24 jaar te Workum? Gehuwd en overleden: Geen; Wij hopen een groot bedrag naar Zuid Afrika te kunnen overmaken: Onze actie wordt op maandag 25 november afgesloten met een kunst avond In het Minervapaviljoen te Amsterdam? Verschillende kunstenaars heben hun medewerking toegezdgd. Aan het einde van deze avond zal een aantal boeken, gedichtenbundels, schilderijen en beeldhouwwerken, door kunstenaars beschikbaar gesteld, Ver kocht worden: Wij geloVen; dat de strijders voor de rechten Van de mens in Zuid Afrika recht hebben op onze morele en nanciële steun. Langzaam wandelde ze langs de zerkenrijen: tot ze kwam bij die ene, met de naam, die alles voor haar (be tekende, en de simpele aanduiding: ge sneuveld op 29 okt. 1944. Daar knielde ze neer op de koude, grond en wikkelde het papier Van de bloemen, dié ze droeg. Met bevende vingers schikte zij ze in de vaas op zijn laatste rustplaats..... 21 rode rozen J..?.. En terwijl de herfstwind zacht lispelde, snikte zij haar verdriet uit, het hoofd gesteund op de kille zerk. Lezer. Dit is slechts een van de ge beurtenissen zoals u reeds hebt ge lezen, die allen tezamen de geschie denis vormen Van, een schrijnend ver driet en nameloos leed van hetgeen Oorlog en Oorlogstoerusting over ónze volken brengt en waaraan wij bijna allen, door onze houding mede schuldig staan! Zeker morgen of overmorgen houden wij weder met de /vlag halfstok en strakke gezichten onze dodenherdenking en prevelen het „Onze Vader” 'maar daarna hijsen wij die /zelfde vlag weer in top en vieren ons bevrijdingsfeest, niet meer den kend aan alle leed en ellende vah hen die zijn achtergebleven. Wij leren dan opnieuw aan onze jongens, hoe zij het best in een man tegen m?an gevecht met de bajonet de buik van de „Broeder in Christus” kunnen ophalen, of door hem tegen zijn ge slachtsdelen te trappen, buiten gevecht te stellen. Voorwaar een mooie combi natie!! Wat zijd wij, die ons in deze verlichte(?) 20ste eeuw Christenen noemen, toch ver met onze Geeste lijke” leidsliederen afgezakt van het oorspronkelijke Christendom, dat van Oorlog en Oorlogstoerusting niets van doen wilde hebben Dat christendom» (lat eenvoudig weigerde gehoor te geven aan de oproep van de Keizer mede in zijn legers op te trekken, Wij (Chris- Aan het volk van Nederland!! Op een vroege morgen in -december 1956 “werden, door de regering van Zuid Afrika 156 mannen en vrouwen blanken 'en niet-blanken, onder be schuldiging van hoogverraad van hun bed gelicht en met militaire vlieg-’ tuigen naar Johannesburg vervoegd, De 156 gearresteerden zijn de meest strijdbare tegenstanders van Jiet Zuid- Afrikaanse apartheidsbeleid. Het pro ces, dat tegen hen gevoerd wordt, zal maanden en maanden duren.’ In 'Zuid Afrika heeft men een Co mité ópgericht, dat zich ten doelstelt de beschuldigden aan goéde rechts kundige bijstand te helpen en hun ge zinnen, die in grote financiële rrioei- lijkheden Verkeren; te steunen. In dit Comité, dat samengesteld is uit be kende figuren in Zuid Afrika, van verschillende godsdienstige jen poli- kte overtuiging, hebben >vo.a. zitting: Alan Paton; de schrijver van „.Tranen over Johannesburg”, Dr. -Ellen Hell man,' 'de bekwame presidente van het Zuid Afrikaanse Instituut voor Ras- feenvërhioudingen; en ,A.' Reeves, de bisschop Van de Anglicaanse Kerk ih Johannesburg, die al vele jaren voor de (rechten van de niet-blanken op de bres staat.' De kosten van.de verdediging der beschuldigden (en de >hulp aan huil gezinnen Worden op ruim één miljoen gulden 'geschat, een bedrag, dat men in Zuid Afrika alleen onmogelijk kan opbrengen; In Amerika en Engelahd wérden reeds steuncomité’s opgéricht.' Mag Nederland Wij willen ons oordeel over ,de Fryske Brief CXCIV In krante of in krante is faek in hiel great forskil. As ik Sneonto- moams de FRISO krij, haw ik gjin iormiddei wurk, om dy fan it bigjin ta it ein üt to lézen. Mar Wy krije mear kranten, sa is der ek ieh by fan sa’n fjirtich blêdsiden. En om sa’n krante alhielendal troch to lézen, is almeast in taei sneed.' ik foar my gun my der de tiid net hwant men hat er in dei wurk mei ear ’t men pan ,’t ein is. Fan ’e wike op in joun siet ik tige noflik yn in maklike stoel; mei in -boek foar- eh de krantebak neist my.' Mar mei al dy lektuer, siet ik my dochs danich to forfelen. 'k Hie it boek al oan ’e kant; lein, en der lelne in steal kranten oer ’e flier, mar ta lézen koe ik n,ét komme. Né, ik hie fit tige min hei ,’t sin; Doe kaem my yn 't sin, ik moast de Fr; brief noch skrïuwe, de oante- kéningen fan hwer (ik per skriuwe soe, leine ,op je tafel. Doch ik koe de .moed net opbringe en bigjin dei? oan.' Sei myn frou: ',,Jo sitte der dochs mar to Bitten; romje mei ïens de krantebak mar efkes op hwant der km gjïn krante mear by.” r J Dat koe 'k Wo' dwaen ja’*joech ik ta toiskïe, ten ik oan te |Slach. Ik It is müglik dat de Hylper finne, dy’t wy de foarige kear neamden, hwat mei de stgd Hylpen to meitsjen hat, mar it is wierskynliker hoe wel it direkte biwiiis noch üntbrekt dat de finné neamd is nei de for-t oansteande Warkumer famylje Hinloo- pen, dy’t dit stik lan faeks yn eigen dom hie. Oer de 1 Lange sawne (7 p.m.) hjir tichteby, hoege wy fierders neat to sizzen, mar de Agema Him (krapoan 2 p.m.), dy’t yn 1742 in kear biskreaun wurdt as „Aag Omme Hem” kinne wy al in opmer king meitsje. It is üs dan to rêcjden om it wurdtsje „him” der t de bi- tsjutting net hielendal fan fêst stieft Neff ens eomliken is it in b.g.ktroch sleatten öffredige stik lan, neffens paren js it in ütspringend 'stik lan of in soarte fan lantopge yn in wet- tergebiet. De léste bitsjutting komm/e wy letter noch wol tsjin. Foart njon»- ken de Agema Him leit de Yttlng (11 p.m.) Hwat dy namme yn- haldt is üs net bikend. Better to for- stean is de bitsjutting fan it wurd Honger skar, in stik lan fan 6 p.m.1 ten; westen fan de Wide Luts. It sil grif gjin bést lan wêze, mar kunst- dong docht soms wunders, haww< wy üs fortelle litten. Süd fan Nauwe Luts fine wy de Jaane finne (plm. 7 p.m/.) dy’t wy yn 1761 oantreffe as “„Joene finne”, Moatte wy dizze namme faeks ynfor-, ban bringe mei jaen—jown (Nld..: ge ven—gegeven). Tt soe dan in finne Wêze kinne dy’t jown of skonken is, mar it bliuwt rieden. West fata de UrsulagTêft of it Tsjerkfliet leit de Etting (41/2 p.m). lit leit üs sa by, dat it wurd etting ek wol as opperflakte- mjitte brükt waerd, mar hoe ’t de foarke krekt yn ’e stélle sit, witte wy net. Wy komme hou ta oan de lannen tusken Grêft, Hoarsa, It Heidenskip en de aide dyk. Dan earst de Ys (20 p.m.) noardeast fan de Kolmer- sleat en südwest fan de nauwe Luts. Bitsjutting ünbikend. De gemoedlikens fan eardere tiden sprekt üt in namme as Janke muoi finne (plm. 21 p.m), noard east fan de Kolmer, südeast fan de Hoarsa. (Yn dizze buert fine wy ek de Lytse- en Greate Sawne elk fanseis 7 p.m1; great, südeast fan de Hoarsa. Fuort njonken tie Dyksgrêft leit hjir it HobbeUn (8 p.m.),' tier ’t Hobbe wol in persoansnamme yn wêze sil. Dé Boufinne (13 p.m.) südeast fan deKol- mersleat en südwest fan de Nau We Luts hat fanseis as boulan yn gebrük west. Op aide tastannen tsjut ek de Oksefinne (plm. 16 p.m?). It sil wol in finne west hawwe der ’t oksen' yn weiden. Yn pleats fan hynders brük- ten se 'ek yn Fryslan wol oksen (as trekdier b.g. om in finne as deiBou- e or- to ploegjen. Letter mear ik foar my fyn dy „freon” mar in greate slüget. Hwerom giet hy er seis net op üt; i. „Huwelijk. Wie is de ware Jozef voor mij? 26 jr;...’.‘ Ik ben alg. ontw. en zoek een ontw. deg. man tussen de 28 en 35.” achterblijven onthouden van een beschuldiging van. hoogverraad. Wij weten ^echter, dat de beschuldigden vooraan staan in de strijd tegen de rassendiscriminatie in Zuid Afrika.' Wij willen hen in die strijd moreel en financieel steunen en doen daar om een beroep op /allen, die met ons in rassendiscrimin'atie een “bedreiging van de menselijkheid en een gevaar voor de samenwerking en samenleving der volken zien? Stort zo spoedig (mogelijk uw bij drage op het gironummer van de Dr. J. J. Buskes, Amsterdam Prof. Dr- N. Donkersloot, Amsterdam J. H. en S. van den Ham—Hilsum, Woerden Prof; Dr. J. Presser, Amsterdam H; M. van Randwijk, Amsterdam Margrit de Sabloniere, Leiden Dr. J W. Schulte Nordholt, Wassenfaan Otto Sterman; Amsterdam Pater P. J Suasso de Lima de Padro Rotterdam! Mn J in ’t Veld, Den Haag H. Wielek, Amsterdam Meubelen van Inconé gaan een mensenleeftijd Inconé voot- kwaliteit Voordeel en gezelligheid FRÉ DE BOER Meubelhuis Inconé Advertentietarief: 7 cent per m.m. Adv. van buiten Friesland 9 ct. p. m.m. Contracten volgens algemene regeling „Huw: W. (elke) wedn'. heeft nog courage, Voor ’n eerlijke vrijage. Met een vrouwtje d. blond, lief gezichtje, rozemond, 50 jr.„ gezond Fries bloed. Ook nog enig geld en goed., Welke man bereisd, charmant, zal zij geven hart en hand?” Nou dy meije op ’e bruiloft wol sjonge fan: Frysk bloed, tsjüch Wol nou ris brüzje en siede. “Ik haw noch mear fan dat soarte, mar dy biwarje ik wol foar 'letter, FRISO./ zoek een ontw. deg. man tussen de 28 en 35.” As de wiere „Jozef” nou mar ta bite wol; „Huw. Ben verpl. <26 j.,, barrevoets (m 4o!Ü) 1.70 m. zoek ser. cont. met...;... heer die ook .graag gelukkig wil maken pm daardoor geluk kig te worden. Ach toe, ’t leven is te proberen”. Moai, sa fuortynienen /de mjitten der byj Ik hie der ek mar by setten hoe swier ik wie; krante foar krante (üt te bak en lei dy kreas op jn steapeltsje. Ik wie lykwols noch mar krekt üt /ein set, of it wie („hou.” -Hwat wie ’t igefal? Yn ien fan (dy kranten, stie in hiele rige adfertinsjes. Ja gjin stik twa trjje/jmar wol in ifyftich. Der stie boppe: „Huwelijken.” Nou der rekke ik yn oan ’t lézen, hwant jonge noch ’n ta, (der wiene moaije by hear. Allinne kin ik my mar net bigripe, hoe ’t in bulte minsken it yn ’e plasse krije en set sa’n adfertinsje yn p krante. (myn de frou de oare moams Verschijnt éénmaal pér week Uitgave: Fa T. Gaastra B.zn Drukkerij en Boekhandel - Workum krante oprêdderij is (der by bleaun, dat hat seis mar dien). Ik haw in stikmanich fan dy adfertinsjes ütkhipt, moatte jimme dy marris léze. Der geane wï dan. „Huwelijk. Wij zoeken voor onze moeder, die in de 70 is, en zelf nog haar huishouden doet en een vrÖ huisje bewoont, een eenvoudige vrien delijke man om de laatste levensjaren gezellig 'en voor gezamelijke kos ten door te brengen.” Dochs aerdich fan vdy bem, dat hja beppe noch oan jn man helpe wolle Huwelijk. Nette wed.,, 43 j.. met 2 dochters 11 ,en 8 j., zoekt nette man die goed met kind, om kan gaan." Dit spul begryp ik het rjocht. Hwant hwat wol dizze widdou nou hawwe? In 'man pf in bernefaem? „Huwelijk. Zoek voor mijn vriend, 29 jaar, ,een algemeen ontw. meisje- slank elegant type, middelm. grootte 20—26 jaar.” Hwat men al pet foar in freon, docht. In faem sykje noch wol. Mar 4 FRISO 3

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1957 | | pagina 1