ERFSK1P
r
KRANT
WORKUMER
21 Rode Rozen
Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen
en Zuidwesthoek van Friesland
Burgerlijk Armbestuur van
Workum
IJEME DE BOER, Autoverhuur
Libelle Nylons
S32SS2S32S33S52SS2S32
1
F Rl SO
RADIO HINGST
RADIO EN TELEVISIE
S.V.W. AGENDA
BEL 306 b.g.g. 382
Ook Uw adres
voor grote en
kleinere ritten
.MAISON IRENE*
ZATERDAG 9 NOVEMBER 1957
No 46
80ste JAARGANG
OFFICIËLE MEDEDELINGEN
ta,
met en zonder chauffeur
ta, der
WARKUMS
Warkumer lÊnnammen IV
mee
LAAT
VERZORGEN
DE BEKENDE
op,
fi-
PLAATSELIJK NIEUWS
NOARD 69
Comité tot steun aan de
beschuldigden in het
Zuid Afrikaanse
hoogverraadproces
Abonnementsprijs f 1;25 per kwartaal
per post f 2.75 per halfjaar
Telefoon Redactie en Adm. 05151-314
Postrekening 882259
Van verslagen, berichten enz.
gaarne spoedige opgaaf!
Amsterdamse Bank te Amsterdam,
postgiro 8000, gemeente giro AA 150
met bijschrift: Voor Dr Buskes
(Comité Zuid Afrika)
Brandstoffenbijslag voor
Ouden van dagen
Zij die ouder zijn dan 65 gaar en
geheel zelfstandig woneri,, worden de
Volgende week in de gelegenheid ge
steld, om weer, evenals voorgaande
garen, een tegemoetkoming in de kos
ten van aanschaffing van winterbrand-
stot aan te vragen. Hiervoor komen in
aanmerking degenen wiens inkomen
en/01 bezit beneden de door ons be
stuur bepaalde grenzen blijven.
Formulieren hiervoor kunnen op
maandag 11 november a.s. des voor-
middags van 9 tot 12 uur worden af-
gehaaia aan het kantoor van de af
deling Sociale Zaken; Gemeentehuis,
Desecretaris-boekhouder,
K. MAST
Inzending van advertenties uiterljjk
donderdagsmorgens
Familieberichten desnoods
vrijdagsmorgens voor 10 uur
"'^NNEERT U OP
Het adres van het Cömité is: Dr. J.
J, Buskes, Oosterpark 45. Amsterdam.
WORKUM. Naar we vernemen, zal
er volgende week woensdag een film
over (de Rijnvaart worden vertoond in
de ,bovenzaal van hotel „De Wijnberg”
De opnamen zullen door degenen die
wel pens een reisje langs de Rijn
maakten, zeker geprezen worden,
maar verder zit er aan deze filmver
toning ook een zeer pradtische kant
voor (de 'jonge mensen, die aan de
weet kunnen komen! op welke wijze
zij -daar hun boterham kunnen1 ver
dienen.
UW
Programma zaterdag 9 nov. 1957:
Gemeente Hindeloopen
maand oktober 1957
(Geboren: Dieuwer Antke, dv; Arend
Blom en Sietske Blom (12 okt.), Har-
men zv Wiebe de Boer en Bauk Smjt
(27 okt.).
Gehuwd en overleden: Geen.
Senioren:
Delfstrahuizen 1—Workum 2
Vertrek 2 .uur
Workum 3—Oeverzwaluwen 2
Aanvang 3.10 'uur
Junioren:
Workum 3 B—Workum 1B
Aanvang 2 .uur
Balk 1 B—Workum 2 B
Vertrek 1.15 -uur
ALLEEN BIJ
2.95 tot en met 5.5,0
brief verbiedt hij (den Christenen het
„doden”. Leerde ook St. Paulus niet
dat de Christenen „vleeschelijke”/ oor
logen helemaal niet (meer Voeren mo
gen? Wanneer zullen wij '„de Wapen
rusting”, welke deze (grote Apostel
propageerde, weder 'aantrekken?
Workum, 5 noV. 1957
B. R. DE JONG
tenen) nemen niet meer het zwaard
op tegen een volk en wij leren niet
meer de krijgskunst, daar wij zonen
des vredes zijn geworden door Jezus.
Die onze aanvoerder is. Wij, doordat
we met onze gebeden alle deamonen
Vernietigen die de porlogen opwek
ken';...'... zijn Voor (de heersenden een
grotere hulp dan zij, dien ten oorlog
trekken......; Wij strijden *veel beter
voot de keizer, weliswaar trekken wij
niet met hem ten oorlog ook al zou
hij dat eisen, maar wij strijden voor
hem door een eigen legerschare van
vroomheid te vormen met onze gebe
den tot de Godheid”. Aldus Origenis
uit Alexandrië, de grootste theoloog
van zijn tijd eerste helft der derde
eeuw. Een zelfde revolutionaire toon
hoort men in oude kerkelijke Canonis
(kerkorden) „Personen die volmacht
tot doden bezitten of soldaten zullen
in ’t geheel niet doden, zelfs wanneer
het hun bevolen wordt.... Ieder, die
een voorname 1 eidende plaats inneemt
of heersersmacht uitoefent en zich niet
met de wapenloosheid bekleedt, welke
het Evangelie betaamt, 'moet van de
kudde (gemeente) worden afgesneden
Geen Christen mag heengaan ,en sol
daat worden”: Tertullianus (te Cartha
go plm; 200). Geen Christenschrijver
van de oude tijd heeft zich zo scherp
tegen het militairisme gekeerd als
deze zo temperamentvolLe apologeet,
zelf officierszoon.' Hij Vat de zaak
principieel aan. Het heeft geen zin,
zegt hij, om (te redeneren over de
vraag hoe een soldaat zich moet ge
dragen, vzat hij doen mag en wat niet.
„Voor alles moet men onderzoeken,
of Christenen wel soldaat mogen wor
den; want welke waarde heeft het;
over bijzaken te spreken, wanneer het
onrecht reeds ligt in de vóóronderstel-
ling”. Cyprianus, één per grootste
Kerkvaders van het Westen (plm. 250)
noemt in zijn brief aan Donatus het
oorlogvoeren „moorden"; in jzijn 56e
BURGERLIJKE STAND
Gemeente Workum
Van 1—6 november 1957
Geboren: Lijsberth, ,dv Hendrik de
Roest en Gelske Vlas.
Ondertrouwd: Jent je de Jong, 24
jaar en Marretje ,,de Boer, 22 jaar,
beiden te Workum; Cornells Luiken,
27 jaar te Heerhugowaard en ZTda Ke
telaar, 24 jaar te Workum?
Gehuwd en overleden: Geen;
Wij hopen een groot bedrag naar
Zuid Afrika te kunnen overmaken:
Onze actie wordt op maandag 25
november afgesloten met een kunst
avond In het Minervapaviljoen te
Amsterdam? Verschillende kunstenaars
heben hun medewerking toegezdgd.
Aan het einde van deze avond zal
een aantal boeken, gedichtenbundels,
schilderijen en beeldhouwwerken, door
kunstenaars beschikbaar gesteld, Ver
kocht worden:
Wij geloVen; dat de strijders voor
de rechten Van de mens in Zuid Afrika
recht hebben op onze morele en
nanciële steun.
Langzaam wandelde ze langs de
zerkenrijen: tot ze kwam bij die ene,
met de naam, die alles voor haar (be
tekende, en de simpele aanduiding: ge
sneuveld op 29 okt. 1944.
Daar knielde ze neer op de koude,
grond en wikkelde het papier Van de
bloemen, dié ze droeg. Met bevende
vingers schikte zij ze in de vaas op
zijn laatste rustplaats..... 21 rode rozen
J..?.. En terwijl de herfstwind zacht
lispelde, snikte zij haar verdriet uit,
het hoofd gesteund op de kille zerk.
Lezer. Dit is slechts een van de ge
beurtenissen zoals u reeds hebt ge
lezen, die allen tezamen de geschie
denis vormen Van, een schrijnend ver
driet en nameloos leed van hetgeen
Oorlog en Oorlogstoerusting over ónze
volken brengt en waaraan wij bijna
allen, door onze houding
mede schuldig staan! Zeker morgen
of overmorgen houden wij weder met
de /vlag halfstok en strakke gezichten
onze dodenherdenking en prevelen het
„Onze Vader” 'maar daarna hijsen wij
die /zelfde vlag weer in top en vieren
ons bevrijdingsfeest, niet meer den
kend aan alle leed en ellende vah
hen die zijn achtergebleven. Wij leren
dan opnieuw aan onze jongens, hoe
zij het best in een man tegen m?an
gevecht met de bajonet de buik van
de „Broeder in Christus” kunnen
ophalen, of door hem tegen zijn ge
slachtsdelen te trappen, buiten gevecht
te stellen. Voorwaar een mooie combi
natie!! Wat zijd wij, die ons in deze
verlichte(?) 20ste eeuw Christenen
noemen, toch ver met onze Geeste
lijke” leidsliederen afgezakt van het
oorspronkelijke Christendom, dat van
Oorlog en Oorlogstoerusting niets van
doen wilde hebben Dat christendom» (lat
eenvoudig weigerde gehoor te geven
aan de oproep van de Keizer mede
in zijn legers op te trekken, Wij (Chris-
Aan het volk van Nederland!!
Op een vroege morgen in -december
1956 “werden, door de regering van
Zuid Afrika 156 mannen en vrouwen
blanken 'en niet-blanken, onder be
schuldiging van hoogverraad van hun
bed gelicht en met militaire vlieg-’
tuigen naar Johannesburg vervoegd,
De 156 gearresteerden zijn de meest
strijdbare tegenstanders van Jiet Zuid-
Afrikaanse apartheidsbeleid. Het pro
ces, dat tegen hen gevoerd wordt, zal
maanden en maanden duren.’
In 'Zuid Afrika heeft men een Co
mité ópgericht, dat zich ten doelstelt
de beschuldigden aan goéde rechts
kundige bijstand te helpen en hun ge
zinnen, die in grote financiële rrioei-
lijkheden Verkeren; te steunen. In dit
Comité, dat samengesteld is uit be
kende figuren in Zuid Afrika, van
verschillende godsdienstige jen poli-
kte overtuiging, hebben >vo.a. zitting:
Alan Paton; de schrijver van „.Tranen
over Johannesburg”, Dr. -Ellen Hell
man,' 'de bekwame presidente van het
Zuid Afrikaanse Instituut voor Ras-
feenvërhioudingen; en ,A.' Reeves, de
bisschop Van de Anglicaanse Kerk ih
Johannesburg, die al vele jaren voor
de (rechten van de niet-blanken op
de bres staat.'
De kosten van.de verdediging der
beschuldigden (en de >hulp aan huil
gezinnen Worden op ruim één miljoen
gulden 'geschat, een bedrag, dat men
in Zuid Afrika alleen onmogelijk kan
opbrengen;
In Amerika en Engelahd wérden
reeds steuncomité’s opgéricht.'
Mag Nederland
Wij willen ons
oordeel over ,de
Fryske Brief CXCIV
In krante of in krante is faek in hiel great forskil. As ik Sneonto-
moams de FRISO krij, haw ik gjin iormiddei wurk, om dy fan it
bigjin ta it ein üt to lézen. Mar Wy krije mear kranten, sa is der ek
ieh by fan sa’n fjirtich blêdsiden. En om sa’n krante alhielendal
troch to lézen, is almeast in taei sneed.' ik foar my gun my der de tiid net
hwant men hat er in dei wurk mei ear ’t men pan ,’t ein is.
Fan ’e wike op in joun siet ik tige noflik yn in maklike stoel; mei
in -boek foar- eh de krantebak neist my.' Mar mei al dy lektuer, siet ik
my dochs danich to forfelen. 'k Hie it boek al oan ’e kant; lein, en der
lelne in steal kranten oer ’e flier, mar ta lézen koe ik n,ét komme. Né, ik
hie fit tige min hei ,’t sin;
Doe kaem my yn 't sin, ik moast de Fr; brief noch skrïuwe, de oante-
kéningen fan hwer (ik per skriuwe soe, leine ,op je tafel. Doch ik koe
de .moed net opbringe en bigjin dei? oan.'
Sei myn frou: ',,Jo sitte der dochs mar to Bitten; romje mei ïens de
krantebak mar efkes op hwant der km gjïn krante mear by.” r
J Dat koe 'k Wo' dwaen ja’*joech ik ta toiskïe, ten ik oan te |Slach. Ik
It is müglik dat de Hylper finne,
dy’t wy de foarige kear neamden,
hwat mei de stgd Hylpen to meitsjen
hat, mar it is wierskynliker hoe
wel it direkte biwiiis noch üntbrekt
dat de finné neamd is nei de for-t
oansteande Warkumer famylje Hinloo-
pen, dy’t dit stik lan faeks yn eigen
dom hie. Oer de 1
Lange sawne (7 p.m.) hjir tichteby,
hoege wy fierders neat to sizzen, mar
de
Agema Him (krapoan 2 p.m.), dy’t yn
1742 in kear biskreaun wurdt as „Aag
Omme Hem” kinne wy al in opmer
king meitsje. It is üs dan to rêcjden
om it wurdtsje „him” der t de bi-
tsjutting net hielendal fan fêst stieft
Neff ens eomliken is it in b.g.ktroch
sleatten öffredige stik lan, neffens
paren js it in ütspringend 'stik lan
of in soarte fan lantopge yn in wet-
tergebiet. De léste bitsjutting komm/e
wy letter noch wol tsjin. Foart njon»-
ken de Agema Him leit de
Yttlng (11 p.m.) Hwat dy namme yn-
haldt is üs net bikend. Better to for-
stean is de bitsjutting fan it wurd
Honger skar, in stik lan fan 6 p.m.1
ten; westen fan de Wide Luts. It sil
grif gjin bést lan wêze, mar kunst-
dong docht soms wunders, haww<
wy üs fortelle litten. Süd fan
Nauwe Luts fine wy de
Jaane finne (plm. 7 p.m/.) dy’t wy yn
1761 oantreffe as “„Joene finne”,
Moatte wy dizze namme faeks ynfor-,
ban bringe mei jaen—jown (Nld..: ge
ven—gegeven). Tt soe dan in finne
Wêze kinne dy’t jown of skonken is,
mar it bliuwt rieden. West fata de
UrsulagTêft of it Tsjerkfliet leit de
Etting (41/2 p.m). lit leit üs sa by, dat
it wurd etting ek wol as opperflakte-
mjitte brükt waerd, mar hoe ’t de
foarke krekt yn ’e stélle sit, witte
wy net.
Wy komme hou ta oan de lannen
tusken Grêft, Hoarsa, It Heidenskip
en de aide dyk. Dan earst de
Ys (20 p.m.) noardeast fan de Kolmer-
sleat en südwest fan de nauwe Luts.
Bitsjutting ünbikend. De gemoedlikens
fan eardere tiden sprekt üt in namme
as
Janke muoi finne (plm. 21 p.m), noard
east fan de Kolmer, südeast fan de
Hoarsa. (Yn dizze buert fine wy ek
de
Lytse- en Greate Sawne elk fanseis
7 p.m1; great, südeast fan de Hoarsa.
Fuort njonken tie Dyksgrêft leit hjir
it
HobbeUn (8 p.m.),' tier ’t Hobbe wol
in persoansnamme yn wêze sil. Dé
Boufinne (13 p.m.) südeast fan deKol-
mersleat en südwest fan de Nau We
Luts hat fanseis as boulan yn gebrük
west. Op aide tastannen tsjut ek de
Oksefinne (plm. 16 p.m?). It sil wol
in finne west hawwe der ’t oksen' yn
weiden. Yn pleats fan hynders brük-
ten se 'ek yn Fryslan wol oksen (as
trekdier b.g. om in finne as deiBou-
e or- to ploegjen.
Letter mear
ik foar my fyn dy „freon” mar in greate slüget. Hwerom giet hy er seis
net op üt; i.
„Huwelijk. Wie is de ware Jozef voor mij? 26 jr;...’.‘ Ik ben alg. ontw.
en zoek een ontw. deg. man tussen de 28 en 35.”
achterblijven
onthouden van een
beschuldiging van.
hoogverraad. Wij weten ^echter, dat
de beschuldigden vooraan staan in de
strijd tegen de rassendiscriminatie in
Zuid Afrika.'
Wij willen hen in die strijd moreel
en financieel steunen en doen daar
om een beroep op /allen, die met ons
in rassendiscrimin'atie een “bedreiging
van de menselijkheid en een gevaar
voor de samenwerking en samenleving
der volken zien?
Stort zo spoedig (mogelijk uw bij
drage op het gironummer van de
Dr. J. J. Buskes, Amsterdam
Prof. Dr- N. Donkersloot,
Amsterdam
J. H. en S. van den Ham—Hilsum,
Woerden
Prof; Dr. J. Presser, Amsterdam
H; M. van Randwijk, Amsterdam
Margrit de Sabloniere, Leiden
Dr. J W. Schulte Nordholt,
Wassenfaan
Otto Sterman; Amsterdam
Pater P. J Suasso de Lima de Padro
Rotterdam!
Mn J in ’t Veld, Den Haag
H. Wielek, Amsterdam
Meubelen van Inconé
gaan een mensenleeftijd
Inconé voot- kwaliteit
Voordeel en gezelligheid
FRÉ DE BOER
Meubelhuis Inconé
Advertentietarief: 7 cent per m.m.
Adv. van buiten Friesland 9 ct. p. m.m.
Contracten volgens algemene regeling
„Huw: W. (elke) wedn'. heeft nog courage, Voor ’n eerlijke vrijage. Met
een vrouwtje d. blond, lief gezichtje, rozemond, 50 jr.„ gezond Fries
bloed. Ook nog enig geld en goed., Welke man bereisd, charmant,
zal zij geven hart en hand?”
Nou dy meije op ’e bruiloft wol sjonge fan: Frysk bloed, tsjüch
Wol nou ris brüzje en siede.
“Ik haw noch mear fan dat soarte, mar dy biwarje ik wol foar 'letter,
FRISO./
zoek een ontw. deg. man tussen de 28 en 35.”
As de wiere „Jozef” nou mar ta bite wol;
„Huw. Ben verpl. <26 j.,, barrevoets (m 4o!Ü) 1.70 m. zoek ser. cont.
met...;... heer die ook .graag gelukkig wil maken pm daardoor geluk
kig te worden. Ach toe, ’t leven is te proberen”.
Moai, sa fuortynienen /de mjitten der byj Ik hie der ek mar by
setten hoe swier ik wie;
krante foar krante (üt te bak en lei dy kreas op jn steapeltsje.
Ik wie lykwols noch mar krekt üt /ein set, of it wie („hou.” -Hwat
wie ’t igefal? Yn ien fan (dy kranten, stie in hiele rige adfertinsjes. Ja gjin
stik twa trjje/jmar wol in ifyftich. Der stie boppe: „Huwelijken.”
Nou der rekke ik yn oan ’t lézen, hwant jonge noch ’n ta, (der
wiene moaije by hear. Allinne kin ik my mar net bigripe, hoe ’t in bulte
minsken it yn ’e plasse krije en set sa’n adfertinsje yn p krante. (myn
de frou de oare moams
Verschijnt éénmaal pér week
Uitgave: Fa T. Gaastra B.zn
Drukkerij en Boekhandel - Workum
krante oprêdderij is (der by bleaun, dat hat
seis mar dien).
Ik haw in stikmanich fan dy adfertinsjes ütkhipt, moatte jimme dy
marris léze. Der geane wï dan.
„Huwelijk. Wij zoeken voor onze moeder, die in de 70 is, en zelf nog
haar huishouden doet en een vrÖ huisje bewoont, een eenvoudige vrien
delijke man om de laatste levensjaren gezellig 'en voor gezamelijke kos
ten door te brengen.”
Dochs aerdich fan vdy bem, dat hja beppe noch oan jn man helpe wolle
Huwelijk. Nette wed.,, 43 j.. met 2 dochters 11 ,en 8 j., zoekt nette man
die goed met kind, om kan gaan."
Dit spul begryp ik het rjocht. Hwant hwat wol dizze widdou nou
hawwe? In 'man pf in bernefaem?
„Huwelijk. Zoek voor mijn vriend, 29 jaar, ,een algemeen ontw. meisje-
slank elegant type, middelm. grootte 20—26 jaar.”
Hwat men al pet foar in freon, docht. In faem sykje noch wol. Mar
4
FRISO
3