Daar wordt iets groots verricht! OHIP IR U III M III Hl <j I Bril nodig? WORKUMER K R A NT ;l radio en televisie Pypskoft Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen en Zuidwesthoek van Friesland fa. Westerhuis -R. Libelle Nylons IJEME DE BOER, Autoverhuur S.V.W. AGENDA tj Ü1 EFKES Onze restanten worden voor zeer speciale prijzen opgeruimd Profiteert van deze unieke gelegenheid BEL 306 bg.g. 382 RADIO HINGST uw MO 10 EN TELEVISIE MAISON IRENE J 1 ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1959 82ste JAARGANG No. 30 III. HET DELTAPLANEN ZIJN GROTE GEVOLGEN mee Allen naar 't Noord naar 72-74 Uw adres voor Nog een week duurt onze grote halfjaarlijkse Süd Meubelen van Incone i?aan een mensenleeftijd Inconé voor kwaliteit Moordeel en gezelligheid FRÉ DE BOER C. GORTER Fryske Brief CCLXVIII treft I NOARD 69 AFD. VOETBAL :n 7 uur uur Nieuw land. i den- type, T.ELEF.55? MECHANISATIE 11 R.L.V.D., Sneek ANDERE FACTOREN it nog Van 23 t.m. 29 juli 1959 Ondertrouwd: Geen a. b. olgd RECLAME UITDEUKEN Van verslagen, berichten enz. gaarne spoedig opgaaf Abonnementsprijs f 1.25 per kwartaal per post f 2.75 per halfjaar Verschijnt éénmaal per week Uitgave: Fa. T. GAASTRA Ba». Drukkerij en Boekhandel Workum Telefoon Redactie en Adm. 05151-314 Postrekening 882250 bakje waar Overleden: Ate van Dijk, 85 jaar, wedn. van Hiltje Boersma. Voetbaltrainen: Vacantie tot 24 augustus AFD. GYMNASTIEK Vacantie tot maandag 24 augustus. afdelii«g augustus. weg halve ik ga guren orden il nog andere 4 Hi Ook uw adres voor grote en kleinere ritten LAAT VERZORGEN BURGERLIJKE STAND Gemeente Workum DE BEKENDE ALLEEN BIJ 2.95 tot en met 5.50 ip ge- eezie- moet dreigt >r die tijd. .tAls at het hele netjes egend e Geboren: Maria Hendrika, dv Gerhardus Antonius Rupert en Lucia Maria ter Braak. Ferdinand, zv Thomas Nauta en Trijntje Visser. Elsje, want aar ik Ik be- j een :n uur ation. a, ben tn ook Gro- iatsen r het vacht a en gelijk echte door. eens r een n ver- Indien men zelf over geldmiddelen be schikt om de aangekochte werktuigen e<. machines te betalen, dan geeft dit punt geen moeilijkheden. Wel dient men er voor te zorgen dat bij de kostenbereke- p een „Hoe Inzending van advertenties uiterlijk donderdagsmorgens Familieberichten desnoods vrijdagsmorgens voor 10 uur n. En in om en er en we e naar en het je en om k niet, me te Advertentietarief: 7 cent per m.m. Adv. van buiten Friesland 9 ct; per m.m. Contracten volgens algemene regeling Het is niet zoals bij de Zuiderzee werken, dat landwinning het doel van deze onderneming is, maar wel zal het land achter deze gigantische waterke ring een nieuw” land” worden. Grote zoetwaterbekkens zullen de plaats innemen van zilte watervlakten en van grote invloed zijn op de water- met en zonder chauffeur IS ER GELD VOOR MECHANISATIE BESCHIKBAAR Industrie en njng niet alleen onderhoudskosten worden berekend, doch ook rentte en afschrijving. Maar al te vaak wordt dit vergeten. Zijn er geen of onvoldoende geldmiddelen besc?hikbaar dan behoeft dit geen reden te zijn om niet te mechaniseren. Men kan, mits uit de berekening blijkt dat de be treffende mechanisatie rendabel is, gerust geld opnemen, waarvoor de Coop. Boeren leenbanken wel in de eerste plaats in aanmerking komen. Neemt u geld op bij andere instanties, dan is het zeker zaak de voorwaarden vooraf goed door te nemen, vooral in verband met de aflossingstermijn en het rentepercentage. Aan de ene kant moet de aflossingstermijn niet langer zjjn dan de verwachte levensduur van het werktuig, aan de andere kant dient men te waken voor een te korte termijn van aflossing, omdat dit de bedrijven vaak in directe financiële moeilijkheden brengt. Tenslotte nog deze opmerking: bezint eer ge begint Zet vooraf een zo nauwkeurig mogelijk» berekening op, vooral in die gevallen waar bij de kosten van mechanisatie hoog zijn. Mocht u hierbij vastlopen, dan kunt u ten allen tijde een berotp doen op de rayon* assistent. Meubelhuis Ine.jné De laatste jaren is de mechanisatie in het middelpunt van de belangstelling ko men te staan. Dit is niet verwonderlijk, gezien de sterke stijging der loonkosten. Er hee/t dan dus een vervanging plaats van arbeid door kapitaal, in de vorm van machines Er kunnen echter ook andere redenen zjjn voor aanschaf van één of meer ma-' fchines. -3 vlotter werken verlichting van het werk Dit zijn voordelen die niet of ze«r moei; lijk te berekenen zijn. Bovengenoemde! punten zijn weliswaar niet volledig, doch het is zeer belangrijk eerst te weten wat men doet en waarom. Zaterdag 1 augustus, ’s avonds Workum comb. Parrega Opgave nieuwe leden voor voetbal beslist voor maandag 3 Zaterdag 8 augustus Renado II—Workum II, 4.30 Renado I—Workum I, 6.30 uur Vertrek per bus 3.30 uur Supporters kunnen zich opgeven vóór woensdag bij Stam of Fré de Boer. Kósten f 1.50. Onder kosten van mechanisatie wordt niet het aanschaffingsbedrag verstaan, maar de gemiddelde jaarlijkse kosten. Dit zijn af schrijving, rente, onderhoud en kosten. Afschrijven is het aanschaffingsbedrag uitsmeren over het aantal jaren dat men denkt de machine te kunnen gebruiken. Rente moet altijd gerekend worden omdat immers van eigen geld rente gemaakt kan worden en van geleend geld vanzelfspre kend rente moet worden betaald. 1 p tot 1 blo- n van OPTICIEN - HORLOGER Telefoon 310 - Workum Een bezwaar van mechanisatie is dat de weg terug uitermate moeilijk is. Is het bedrijf eenmaal gemechaniseerd, en dit bevalt niet, dan zal afschaffing der ma chines behoorlijk geld kosten. Een ander aspect is dat er soms teveel van de aangekochte werktuigen wordt ver wacht. De besparing aan tijd welke zij kan geven moet men zeker niet overschatten. Dit heeft in de praktijk reeds veel teleur stelling veroorzaakt. Bovendien laten niet alle werkzaamheden zich mechaniseren. DE RENTABILITEIT Zal de mechanisatie rendabel zijn dan moeten de kosten welke zij meebrengt worden opgevangen door: een minstens even grote besparing o_ andere kosten, of een opbrengstverhoging die minstens even hoog is als de mechanisatiekpsten. Ook is een combinatie van kostenbe sparing en opbrengstverhoging mogelijk. scheepsbouw- De afdamming van het Sloe schept de mogelijkheid tot aanleg van grootse haven- en industrieterreinen. Men denkt aan een haven waar ook de su per-tankers, met een diepgang van meer dan veertien meter, terecht kun nen. Dat is allemaal niet zo eenvoudig, want de Schelde kan nu maximaal sche pen van 45000 ton doorlaten. De 100.000 tonners, die men straks mag verwachten, kunnen er niet passeren. Maar ook de Belgen hebben voor hun haven Antwerpen, hier een stem in het kapittel. Tc verwachten is, dat de grootindu strieën, die ook al rondom Rotterdam met plaatsgebrek te kampen hebben, naar Zeeland zullen gaan afzakken, wanneer de toegangswegen te water en te land zo veel verbeterd zijn. Ook Terneuzen en Sas van Gent ho pen van de nieuwe ontwikkeling te pro fiteren, en niet te vergeten de Vlissing- se scheepsbouw. En al moge dan de landaanwinning niet het doel zijn van dit project, het Drie-eilandenplan betekent ook een aanwinst van ongeveer 1600 hectaren land. Dat is dus, mede in aanmerking genomen dat men een veel kortere zee wering te onderhouden krijgt, een aan merkelijk voordeel. I Toen op 21 februari 1953 de Delta commissie in het leven werd geroepen, kreeg zij tot taak „te bestuderen, welke waterstaatkundige voorzieningen dien den te worden getroffen om herhaling van een stormvloedramp te voorkomen” Terstond was echter duidelijk, dat de gevolgen van deze studie veel verder zouden reiken dan alleen een voorko ming van een herhaling. Zeer diep ingrijpend zullen de veran deringen zijn voor heel ons land, maar in het bijzonder voor de bevolking der eilanden. Bijna 1800 km. dijken en dammen beschermen Nederland tegen zijn oer vijand het water. Inkorting van deze lijn is natuurlijk een groot voordeel. Vele honderden kilometers worden ge wonnen als de afdamming een feit is en alleen nog maar Nieuwe Waterweg en de Westerschelde als vaarwegen o- pen blijven- Deze nieuwe dijken verbinden straks de eilanden, die eeuwenlang vrijwel ge ïsoleerd waren en nu nog aangewezen op een soms gebrekkige bootverbin- ding met de vaste wal. Vrachtrijders zakenlieden, toeristen kunnen nu zon der veel moeite en in korte tijd vanuit Randstad Holland naar het Deltage bied komen. Dat betekent dat het streek-eigene grotendeels verloren zal gaan en in het beste geval als toeristische attractie zal worden behouden. De sociale, eco nomische, culturele en religieuze conse quenties daarvan kan men bevroeden, maar nog niet overzien. Het zijn heus niet alleen de vissers, die hun brood winning bedreigd zien, die een sombere blik werpen naar de baggermolens en de zandzuigers huishouding in Westelijk-Nederland, waar het gevaar van verzilting al ern stig onder ogen wordt gezien. Die zoetwaterbekkens zullen tevens grote recreatiegebieden vormen en de Zeeuwse stranden zullen de toeristen bij tienduizenden trekken. Een droom- stadje als Veere kan hiervan een nieu we opbloei beleven, indien deze tenmin ste binnen de goede banen wordt ge leid. Zoals gezegd, niet alle Zeeuwen zien deze verandering met welgevallen. Maar een man als Commissaris De Ca- sembroot, die op zijn eigen statenzaal staat als een kapitein uit de gouden eeuw op zijn Oost-Indiëvaarder, ziet geweldige mogelijkheden voor zijn Zee land, dat tot nu toe altijd wat achteraf moest blijven. Het drie-eilandenplan, aangevangen met de dichtmaking van het Veerse Gat, dat Walcheren, Noord- en Zuid- Beveland tot een eenheid maakt, schept voor dit gebied nieuwe mogelijkheden, Don met Uw nocepr naart Gehuwd: Ruurd de Vries, 23 jaar te Parrega, en Hinke Tetje van M»ekeren, 23 jaar te Workum. NOARD 159 WORKUM Wy hawwe it forliden wike al sein: wy sitte midden yn de fekansje- tiid. En as men sa alle dagen dy hiele klibers minsken der op üt gean sjocht, freget men sa wolris by jin seis: Hwer soe datnou op ta sette? Ja, soks is fanseis tige min nei to gean. Mar dat er in great diel fan de fekansjegongers, gebrük makket fan simmerwenten en tinten, stiet wol fêst. Binammendat léste, jins fekansje yn in tinte krüpe, skynt der hoe langer hoe mear yn to kommen. En ik sil net sizze, as men hwat 'n fikse romme tinte hat, en ek de ynfentaris is goed yn oarder, en hwat in tige forneam ding is, as men in bihoarlik steanplak hat, och dan is men sa frij as in protter yn ’e loft. Wis men moat it mei it waer al hwat treffe, en der haw we wy fan ’t simmer gjin kleijen oer. Mar om lyk as in bulte minsken dogge, jins tinte mar hjir of der del to plakken, dos net op in terrein dat der ta ynrjochte is, jowt in heap narichheit. Dan is it bihelpen mei alles. Wetter faek min to krijen. Brea. ierdappels, grienten en alles hwat men fieder nedich hat, moat men helje Ik haw der de léste wikemanich noch alris it iene en oare fan sjen kinnen en dan kin ik my wier net bigripe dat er noch minsken binne dy’t er sin en nocht oan hawwe, om sa op fekansje to gean. It is der sa, men moat in ketier rinne om by in wetterkraen to kommen. Dos ek in ketier werom. En as men dan noch, in eagenblik stean bliuwt to praten, is men sahwat in ure ünderweis mei jins amerke wetter. Mar it is ek like fier, as men efkes .nedich’ moat. Dochs hawwe de minsken dy’t der mei har tinten steane, it bést nei 't sin. Hwat oan de iene kant net sa’n great wünder is, hwant de measten wenje yn in greate stêd, mei alle dagen de nedige drokte en lawaai om harren hinne. En dan meije hja harren yn de tinten hwat bihelpe moatte hja sitte hjir restich en fredich en de bern formeitsje harren tige. Dizze minsken steane dan yn in bosk en dat soe my frijhwat better lykje as oan it stran to stean. Hwant leau mar, as men de hiele dei troch yn de sinne stiet sa’n tinte ek krekt in broeikas is. Né as ik dochs hwat moast dan net oan ’t stran. Der wurd oarnaris gjin rekken mei halden, mar as der noch ris in fikse bui opsetten komt, of it bigjint hurd to waeijen, dan stiet men oan it stran wier net sa feilich. Hoe faek bard it net, en dan meastentiids noch midden yn ’e nacht, dat men it spul gau yn en oppakke moat wol men it net forspylje. In pear minsken dy’t wy skoan kinne, hawwe fan ’t simmer in hou» ten wente pan it stran. Hja wennet der mei de bern, en hy komt meas tentiids jouns. Op in freedtojoun, in wikemanich lyn, bleau hy yn de stêd hwant hy hie yn syn saek noch it iene en oare to birêdden. En krekt dy nachts bigoun it to waeijen dat it rikke. Tenten waeijden ünderste boppest en der stiene de minsken yn ’e nacht. Al lang bliid, dat hja net alles for- spile hiene. Mar de houten wente hwer 't hja mei de bern yn siet, hie gjin sint lést. It spul siet goed en stevich yn elkoar. Dat och, hja sliepte al gau wer. Hoe lang hja al wer lein hie, wiste hja net, mar hja skrille wekker om ’t hja praten hearde. En krekt as wie 't by har yn ’e hüs. Hja fan 't béd óf mar seach nimmen. Allinne it praten hearde hja wol. Gjin wünder dat hja hwat ünrêstich, om net to sizzen bang, bigoun to wurden. Op ’t léste hja de klean oan en doe ’t hja efkes yn ’e doar seach, (it dage al hwat,) leine der twa jongkeardels yn de lijté fan har wentsje. De beide knapen hiene de tinte forspile en wachten nou de dei óf. Sünt dy nacht, komt de man alle jounen nei it stran ek al is it dan wolris hwat let. FRISO De verliezers. Er zijn natuurlijk ook mensen die bij dit alles de rol van verliezer moeten spelen. De mosselteelt is er niet het ergst aan toe, die heeft zich toch al grotendeels verplaatst naar de Wadden als gevolg van het optreden van een parasiet. Maar voor de oesterteelt ziet het er somber uit En dan zal het eigen karakter van de vele gemeenschappen en gemeen schapjes op de eilanden ongetwijfeld ernstig worden aangetast. Reeds thans worden vele van die kleine Zeeuwse gemeenten, met soms maar een paar honderd inwoners, samengevoegd. De jeugd zal gaan trekken naar de indus- strie in plaats van naar het land, met alle gevolgen daarvan. Moderne woon dorpen verrijzen om de werkers te huisvesten. Toeristen veranderen het karakter van de stille zondag, die hier nog inderdaad consequent als rustdag werd gehouden. Een grote taak ligt hier, niet alleen voor de ingenieurs, de aannemers, de industriëlen, de plannenmakers, maar ook voor allen die belast zijn met de zorg voor de geestelijke volksgezond heid in de breedste zin des woords. Regeren is vooruitzien. Het Deltaplan geeft daarvan een prachtige illustratie. Maar men zal ook vooruit moeten zien en handelen ten aanzien van die gevolgen, die niet via blauwdruk en rekenmachine te benade ren zijn. (Nadruk verboden).

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1959 | | pagina 1