1
Nederland zorgt voor zijn toekomst
fit
WORKUMER
KRANT
en
fa. Westerhuis
radio
Libelle Nylons
Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen
en Zuidwesthoek van Friesland
televisie
IJEME DE BOER, Autoverhuur
RADIO HINGST
RADIO EN TELE VISIS
MAISON IRENE
BEL 306 b.g.g. 382
S.V.W. AGENDA
82ste JAARGANG
No. 31
ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1959
de
al-
me?
Optocht en Zwemwedstrijden
Meer welvaart door Europoort en Delta-plan
T
de
In
Sud 72-74
Uw adres
Üs ze
uw
voor
I
Meubelen van Incone
gaan een mensenleeftijd
Inconé voo/ kwaliteit
foordeel en gezelligheid
FRÉ DE BOER
Fryske Brief CCLX1X
OFFICIËLE MEDEDELINGEN
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
ct
m.
SCHAKEL.
BURGERLIJKE STAND
De Feestcommissie
Gemeente Workum
PLAATSELIJK NIEUWS
>lgd
Het plan Europoort is in het leven
(Nadruk verboden).
Ct
ct
ct
ct
ct
ct
ct
Van verslagen, berichten enz.
gaarne spoedig opgaaf
Abonnementsprijs f 1.25 per kwartaal
per post' f 2.75 per halfjaar
Verschijnt éénmaal per week
Uitgave: Fa. T. GAASTRA Ban.
Drukkerij en Boekhandel éz Workum
>rijzen
an de
leiden,
vierde
n der
immer
,Oost-
uit de
i ant-
it ge
ar een
t maij
Inzending van advertenties uiterlijk
donderdagsmorgens
Familieberichten desnoods vr.jjdagsmorgens
voor 10 uur
het Deltaplan hem
staat verbaasd
Gemeente Hindeloopen
Maand juli 1959
Geboren: Johannes Marten,zv Hilko de
Wolf en Fokje Hoekstra (10 juli)
Gehuwd en overleden: Geen
Telefoon Redactie en Adm. 05151:314
Postrekening 882259
tu
|l
erland
i prij-
nden.
lurant
Lijkt
GEMEENTE-REINIGING
In de feestweek van 1015 aug.
1959 wordt op vrijdag 14 augustus
alleen in de morgenuren as en of huis
vuil opgehaald.
Verzocht wordt de asemmers vroeg
tijdig aan de straat te plaatsen.
ideer-
noj
ndra-
LAAT
VERZORGEN
DE BEKENDE
ALLEEN BIJ
2.95 tot en met 5.50
leelge-
politie J
legde
eente-
juist
ep hij
je nu
ne, ol
ste f
»n w
en. Ik
s mei
onbe-
e een
g een
irgen.
e wilt
aan-
gszins
Jacob
zo te-
Dok uw adres
voor grote en
kleinere ritten
NOARD 69
in en
hing
duur
r hiei
Van 30 juli t.mi. 5 augustus 1959
Geboren: Wiebe Gerrit, zv Jan Boot*-,
ma en Anna Theresia Boekema. Thijs
Wiebe, zv Enne Feenstra en Maaike Ja-
gersma (te Sneek)
Ondertrouwd en gehuwd: Geen
Overleden: Fennigje Bruins, 83 jaar, wed
van Pieter Riemersma.
Advertentietarief: 7 cent per m.m.
Adv. van buiten Friesland 9 ct; per m.m.
Contracten volgens algemene regeling
Nog enkele dagen scheiden ons van
de vierdaagse feesten en voorde laatste
maal willen we enkele programma
punten de revue laten passeren ter uwer
orieëntering en in verband met de me
dewerking, die we van de burgerij zo
zeer nodig hebben.
nam. 4.00 uur
donateurs hebben vrije
zwem-
gelegenheid zijn de
AFD. VOETBAL
met en zonder chauffeur
ONTHEFFING WINKELSLUITING
Burgemeester en wethouders van
Workum maken bekend, dat zij, in
verband met te houden feestelijkheden
voor alle winkels ontheffing hebben
verleend van het bepaalde in artikel
2 sub c der Winkelsluitingswet voor
woensdag, donderdag en vrijdag 12,
13 en 14 augustus 1959 tot ’s nachts
12 uur en voor zaterdag 15 augustus
1959 tot ’s nam. 11.45 uur
Workum 6 augustus 1959.
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
J. RUSSCHEN
De secretaris, VAN DER GOOT
schapsbestuur en de pachters
zeedijk hebben we
gen een gedeelte van
zetten. De toegangsprijs is hier
ieder dus ook voor abonne’s en
nateurs f 0,25.
Donderdag 13 aug Paardenfokdag,
Entrée’s f 1.50. Voor kinderen tot 14
jaar f 0.50
's Avonds 8.30 uur: Optreden van
het gezelschap Tetman de Vries met
hun nieuwste successtukSa is’t en
net oars.
Voorziet u vroegtijdig van kaarten
bij het sigarenmagazijn P. Faber Noard
Toegangsprijs f 2.
Zaterdag 15 augustus
Voetbalwedstrijden
Oud-Workum Import-Workum
’s av. 6.30
Oud Heerenveen Versterkt S.V.W.
Toegangsprijs beide wedstrijden f 1.-
’s Avonds 10,00 uur Groot Vuurwerk
op het sportterein. Entrée f 0,50 kin
deren beneden 16 jaar vrije toegang.
Zie voor verdere bijzonderheden o.a.
van opstelling van de elftallen de pro
grammaboekjes, die worden aangebo
den voor f 0,25
MILJARDEN GEÏNVESTEERD.
Binnenkort zullen zeekastelen in de
vaart komen van een bijna onvoorstel
bare grootte. Tankers staan op stapel,
die een tonnage van 100.000 ton en
meer hebben. Het is een automatische
ontwikkeling, want een grotere inhoud
doet nu eenmaal de vervoerskosten
dalen. Maar iedere dag oponthoud,
die deze schepen in een haven hebben,
kost tienduizenden guldens. Tegen
woordig bedraagt een verlies bij een
tanker van 45.000 ton al 46.000,
voor iedere dag stilliggen in een haven.
Zij zullen dus bij voorkeur die havens
kiezen waar zij snel en goed geholpen
kunnen worden. Nederland zal zorgen
dat die in het gebied van de Nieuwe
Waterweg, bij Rotterdam, aanwezig
zullen zijn. De ervaring, verkregen
door o.a. de Zuiderzee-werken, maakt
het mogelijk grote waterstaatkundige
werken uit-te voeren. Doch kennis is
niet het enige dat nodig is voor de uit
voering van een project, het geld is
even onontbeerlijk. In eerste instantie
zullen de nodige financiën door het rijk
ter beschikking worden gesteld. Men
schat dat maar liefst f 185 miljoen no
dig is tijdens de eerste fase van het
Europoort-project. Door de overheid
En dan denken we inde eerste plaats
aan de optocht. Verschillende deelne
mers hebben zich reeds opgeven. Of
ficieus weten we dat o.a. verschillende
scholen en buurtverenigingen met een
wagen zullen deelnemen en misschien
zijn er nog heel wat die met plannen
rondlopen of vergeten hebben z'ich op
te geven (u weet het adres: Noard 92)
Mogen we u verzoeken, dit zo spoe
dig mogelijk te doen?
Meubelhuis In»jné
kocht
:ies in
glin-
as be-
w het
ir een
i heb-
vooi
TOEZICHT OP VREEMDELINGEN
De burgemeester der gemeente
Workum maakt bekend dat een ieder,
die aan een vreemdeling (iemand die
een andere dan de Nederlandse nati
onaliteit bezit) voor één nacht of lan
ger slaapgelegenheid verschaft, op
grond van artikel 27, eerste lid, van
het Vreemdelingenreglement verplicht
is, dit binnen 24 uur ter gemeente
secretarie mee te delen.
Op de naleving hiervan zal door de
politie streng worden toegezien.
Workum, 31. juli 1959
De burgemeester v oornoemd,
J. RUSSCHEN
zal verder in het zusterplan de ont
wikkeling van de Botlek een bedrag
van 120 miljoen worden geïnvesteerd.
Het bedrijfsleven zal in dit Botlek-plan,
voornamelijk gericht op de vestiging
van nieuwe industrieën, nog veel meer
geld steken. Alleen dit jaar al een be
drag van ruim 400.000.000,Fan
tastische bedragen, maar de rente zal
hoog zijn. Werkgelegenheid wordt ge
schapen voor duizenden en de nieuwe
fabrieken, waaronder een hoogoven,
zullen voor een stevige economische
basis voor het gehele land zorgen.
ACTIE CRESCENDO
Als voorproefje van de september
bazar, organiseert .Crescendo’ tijdens de
feestdagen, een voor deze omgeving nieuw
soort loterij.
Hierbij zijn een groot aantal prachtige
prijzeq te winnen, terwijl de inleg zeer
laag zal zijn. Overal elders boekte men
met dergelijke acties veel succes. Onge
twijfeld zal ook hier de belangstelling
groot zijn.
Zaterdag 8 augustus
Renado II—Workum II, 4.30 uur
Renado I—Workum I, 6.30 uur
Vertrek per bus 3.30 uur
Workum Jun. B—Parrega Jun. B
Aanvang 2 [uur
Supporters kunnen zich opgeven vóór
woensdag bij Stam of Fré de Boer. Kosten
f 1.50.
Voetbaltrainen: Vacantie tot 24 augustus
AFD. GYMNASTIEK
Vacantie tot maandag 24 augustus.
Door een vergissing bij de berekening
van de prijskansen bij de Turnkringbe-
toging te Heerenveen op 13 juni, heeft
het bestuur schrijven ontvangen dat de
jongens van S.V.W. Workum een derde
prijs hebben behaald inplaats van geen
prijs. Proficiat, jongens.
De toekomst van een land hangt af
van de maatregelen die in het heden
worden genomen. Structuurplannen en
landhervormingen hebben tot taak over
een aantal jaren de economisché toe
stand van een gebied en daardoor
var. het land te verbeteren. Wij, in
Nederland, kunnen er trots op zijn in
het land te wonen waarin het meest
wordt gedaan om de toekomstige wel
vaart te waarborgen. Nergens in
Europa, en misschien zelfs nergens in
de wereld, wordt zo hard gewerkt aan
zoveel, haast verbijsterende plannen als
in ons kleine landje aan de grote zee.
Iedere buitenlander is met stomheid
geslagen wanneer de gehele omvang
en de strekking van
duidelijk worden en
WORKUM. Tot tweede leerkracht aan
de Chr. Lagere Landbouwschool alhier is
benoemd dhr G. Hoekstra van Makkum
over zo veel technisch kunnen en durf
wanneer hij dan ook nog wordt gecon
fronteerd met het project Europoort.
Nederland rekent vooruit en eigen
lijk is het zo jammer dat wij öf zo wei
nig bekend zijn met wat er allemaal
gebeurt, öf het bijna als vanzelfspre
kend aannemen dat het gehele Zuid
westen van ons land wordt beveiligd
tegen de krachtige aanvallen van de
Noordzee en dat dichtbij datzelfde
gebied wordt gewerkt aan een door
economen, sociologen en ingenieurs
samengesteld plan tot verbetering van
onze nationale economie. Een plan dat
een enorme betekenis heeft en zijn
weerga in de wereld niet kent. In onze
tijd van Europese eenwording is weinig
plaats voor landelijk chauvinisme, maar
met recht mogen wij roemen op dat wat
in Zeeland en Zuid-Holland door
Nederlandse technici en arbeiders is en
wordt gepresteerd. Evenals wij trots
mogen zijn op de werken in de voor
malige Zuiderzee,
GROTERE HAVENS.
tsjin mijn man: ,Mar nou üntkomt it üs net, hear. Der geane wy binne.’
Sjcch sa is de ,Ver. van Oud-Workumers’ al wer it middel om
ald-Warkumers in kear nei Warkum to heljen.
Wy hoopje nou
s Middags om half twee begint het
zwemfeest bij het badpaviljoen. De heer
Schoonhoven, trainer van de L.Z.O.
en L.D.Z. beloofde ons een mooi ge
varieerd programma met zwemdemon-
straties figuurzwemmen, zwemwedstrij
den, waaraan deelgenomen wordt door
enkele kampioenen van Nederland, zo
als Jaap de Jong, Osinga, e.a„ een
polowedstrijd en tot slot, een komisch
nummer.
Bovendien worden weer dezelfde
wedstrijden gehouden als het vorige
jaar op 19 juli, t,w. 500 m, voor da
mes en 500 m. voor heren, met als in
zet een beker voor beide categorieën
en 4x50 m. estafette voor dames en
heren.
Voor de eerst aankomende Wor-
kumer dame en heer worden extra
prijzen beschikbaar gesteld.
Leden en
toegang op het terrein bij het
bad. Ook zal er
wedstrijden te volgen aan de andere
kant van het Zool. Van het Water-
van de
toestemming gekre-
de zeedijk af te
voor
do-
dizze kear ek wol wer gean. Hwant it is üs bikind dat er
yn nije wike minsken komme, dy’t al yn gjin f jirtich jier mear yn Warkum
west hawwe. En nou sil it my ris danich binije, hwat dy fan en oer Warkum
to sizzen hawwe. Hwat ik grif leau dat hja sizze sille, is dit: ,It fait üs
hjir lang net óf.’
Hwant, men mei fan Warkum sizze hwat men wol, mar dat it hjir de
léste jierren gans opkreaze is, stiet fêst. It spul kin hjir wier wol bisjen
lije, hear.
Noch net sa malle lang lyn, spriek ik mei in ald-Warkumer, dy’t hjir
ek al wit hoe lang wei is, en hjir ek nea wer west hat. Hja fortelde my:
,Och mijn man en ik wiene al lang fan doel en gean ris nei Warkum. Mar
ien dei is de muoite hast net, en om der langer to bliuwen, ik wit net,
mar dat like üs ek net goed ta. Wy hawwe der op ’t lést alhielendal gjin
famylje, mear. En aide bikinden, misskien noch in hiel inkelden ien. Nou
hawwe jo üs in kear twa in krantsje stjürd en doe 't ik seach dat der yn
augustus in hiel steal ald-Warkumers byelkoar komme sille, sei ik daliks
AT A 1 r 1 TA 1
In de afgelopen winter is in het
bouwcentrum te Rotterdam met mede
werking van de jubilerende Econo
mische Hogeschool een tentoonstelling
georganiseerd onder de naam „Euro
poort Een Schakel”. De naam ty
peert het project voortreffelijk. Het is
inderdaad niets anders dan een schakel
in de lange keten van een uitgedokterde
economische ontwikkeling. Er moet ge
zorgd worden voor werkgelegenheid
voor een gestaag toenemende eigen
bevolking, voor produktiemogelijk-
heden van de stijgende behoeften en
voor uitbreiding van de bijkomendé
diensten, die niet alleen op het eigen
land maar op het gehele terrein van de
Euromarkt gericht moeten worden,
Nederland moet industrialiseren op
grote schaal. Gelukkig zijn de eisen van
de tijd verstaan. Dat bewijzen de man
nen die nu in de klei en de modder van
Zeeland en Zuid-Holland werken aan
de verwezenlijking van Deltaplan en
Europoort. De nieuwe havens, de fa
brieken, de raffinaderijen en het hoog-
ovencomplex zullen over een aantal
jaren in vol bedrijf zijn en dan een
belangrijke verbetering van het in
dustriële klimaat in het Westen van ons
land teweeg brengen. Maar dat niet
alleen geheel Nederland zal de
vruchten plukken van deze gedurfde
ondernemingen Natuurlijk moesten er
ook offers worden gebracht toen de
projecten werden uitgewerkt. Een hoe
veelheid recreatie-terrein gaat verloren,
die in ons kleine landje bijna niet te
vervangen is. Maar die prijs moet be
taald worden voor een veilige en zekere
toekomst.
Ja béste minsken yn Warkum, noch mar in deimanich en dan steane
de aldWarkumers wer by jimm’ foar de doar. En wy hoopje dat it in hiele
ynfaesje wêze sil, de yntocht fan al dy aid-brijbrekken. Dy’t suver üt
alle hoeken fan it lan, de reis nei Warkum ündernimme.
Hoefolle der nou krekt komme sille? Wij witte it net. Mar üt de brieven
dy’t wy krigen, en üt de forhalen dy’t üs dien binne, kinne wy sahwat wol
opmeitsje, dat er foar dizze réunie, aerdich bilangstelling bistiet. Hwat sa
moai is as men elts jier byelkoar komt, men sjocht eltse kear wer ,nije’
aide bikinden.
Sa sil it nou
tige, dat it wersjen fan safolle aide bikinden én
Warkumers, én de ald-Warkumers, goed dwaen sil. Dat it wurde sil:
hertlik wersjen, fan wearskanten.
Ta bislüt in wurdmanich oer de joun fan de lie aug. It is wol
gemien bikind, dat de ald-Warkumers dan op de boppeseal fan De Wijn
berg byelkoar komme sille, der in byienkomst halde, mei in programma
foarsoarge troch .allinne ald-Warkmers.’
Nou haw ik twa brieven krige en yn beide wurdt my frege: Hwer
moatte wy foar dy joun kaerten oanfreegje?
It sit der sa mei: De tagong is allinne foar leden en genoadigden.
Under de lêstneamden falie ek de .pleechalders’. De minsken dos hwer 't
de ald-Warkumers thüs binne. Ik tink dat de briefskriuwers dermei wol
tofreden steld binne, hja krije de kaerten fan de .ütfanhuzers.’
FRISO
wer it middel
geroepen om in de toekomst Nederland
die plaats te laten behouden, die ons
land op het ogenblik in West-Europa
inneemt. De ligging van ons land, in de
Delta van Rijn, Maas en Schelde, is
bijzonder gunstig voor wat het goede
renvervoer betreft en het is daarom niet
verwonderlijk dat de grootste haven
van ons land, Rotterdam, een transito-
centrum is voor de belangrijkste in
dustriële gebieden van West-Europa.
Langzamerhand echter zal, doordat de
wereldbevolking blijft toenemen, de
uitrusting van een haven onvoldoende
worden. Een gestage toeneming van de
bevolking brengt met zich mee de nood
zaak van nieuwe industrieën, en beide
zorgen voor een sterke stijging van het
vervoer, internationaal en plaatselijk.
Rotterdam zal een groot deel van die
stijging voor zich moeten opeisen. Om
dat te kunnen doen is een ruimere
outillage nodig. Meer en grotere sche
pen moeten in de havens kunnen wor
den opgenomen en sneller en betej:
bediend. Het Europoort-project moet
de mogelijkheden daartoe scheppen.