WORKUMER KRANT Bril nodig? Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen en Zuidwesthoek van Friesland fa. geen Q Particuliere luchtvaartmaatschappijen doen qeen slechte zaken Westerhuis Llbelle Nylons IIEME DE BOER, Autoverhuur RADIO H1NGS1 uw RADIO EN TELEVISIE BON <^lemeróma'ó U^lU/7. Jubileum-oanbieding K.F.F.B. 82ste JAARGANG No. 41 ZATERDAG 17 OKTOBER 1959 Vakantietochten en rondvluchten zijn de attracties de datum. Mar it sil wêze üt in krante fan bigjin augustus. Bop- met zending erf EN BU U THUIS! Uw adres voor radio en televisie f 12.- Sud 72-74 ik de lokkende verdiensten afkwa- In het toeristische hoogseizoen, zo Hij it en tu- zal de BEL 306 b.£.g. 382 Je eld lak Jij we an lijn zht :en et. D. WESTERHUIS MAISON IRENE hij ker >n- lar het en, eld 7)an met Uw recept naar Meubelen van Incone zaan een mensenleeftijd Inconé vooi kwaliteit ISootdeel en gezelhghriii FRÉ DE ROER tussen Rotterdam een doorverbinding Belfast. Trade Air een wekelijkse ver- blijft absoluut wit vanaf Bij B. JONGSTRA Wij ontvingen deze week wederom een zending damesmantels onze collectie is nu zo goed als volledig Ook ontvingen wij weer een zending damesjaponnen U kunt weer te kust en te keur Reeds voor f 72.een pracht mantel, verder prijzen tot f 125.00 Reeds voor 21.00 een mooie damesjapon, de nieuwste stoffen, de laatste mode. EVEN ATTENTIE s.v.p. Terlenka dames camisoles en directoirs warmer nog dan wol en blijft absoluut wit vanaf 4.50 Speciale aanbieding fantasieschorten groot en wijd model 3.75 ■ktT C. GORTER Nije wike fierder. De reislust van vakantiegangers is Eigenlijk is het een beetje bevreem dend, dat Nederland pas in dit jaar voldoende kennis heeft kunnen maken met een bedrijfstak, die in andere lan den al jaren geleden tot ontwikkeling kwam het particuliere luchtvaartbe drijf. Ons land heeft op het niet-mili- taire luchtvaartterrein altijd een zeer vooraanstaande plaats ingenomen en blijk gegeven van een verrassende doortastendheid en handelsbekwaam heid. Onze Nederlandse zakenman ver schilt in zoverre van zijn Amerikaanse collega, dat hij zich niet direct stort in een wild avontuur, waarin de kansen op mislukking minstens even groot zijn als de kans op succes. Misschien komt het hierdoor, dat tot voor kort maar heel weinig pogingen zijn gedaan de luchtvaart te exploiteren op een andere dan de bekende manier van geregeld luchtverbindingen tussen de grote ste den van de wereld. S.V.W. AGENDA voor velen een goede bron van inkom sten. Het is daarom niet verwonderlijk, dat de luchtvaartondernemingen ook een graantje proberen mee te pikken. In Nederland kent men nu een organi satie, die vliegreizen verzorgt naar be kende vakantiecentra. Het zijn „All- Included’’ reizen, wat dus wil zeggen, dat de hotelkosten bij de prijs zijn inbe grepen. Men kan onder andere boeken voor een 15-daagse vakantie-vliegreis naar Mallorcavoor 379,In de win termaanden organiseert dit bureau vluchten naar de wintersportcentra. Dit jaar is men met deze vakantie- vluchten begonnen en het is beslist niet slecht gegaan. De voordelen van een vliegtocht zijn, naast de sensatie van het vliegen zelf, legio. Voor velen is de lange bustocht naar het vakantieverblijf een kwelling en altijd gaan er enkele dagen verloren door de reisduur. Kost bare vakantietijd, die men liever in de plaats van bestemming doorbrengt. Het vliegtuig is uiteraard veel en veel snel ler en zeker zo comfortabel als een bus. Men verwacht dan ook, dat het lucht- toerisme zich sterk zal ontwikkelen, vooral nu de prijzen verrassend laag blijven. Naast de grote maatschappijen, die regelmatig hun passagiers op hun vaste routes vervoeren, zijn, vooral na de tweede wereldoorlog, talrijke kleine ondernemingen ontstaan, die allerlei facetten van de moderne luchtvaart winstgevend proberen te maken. Te genwoordig is de verschijning van een klein sportkistje, dat een doek achter zich aansleept waarop met grote letters de kwaliteit van een drank, een tand pasta, of een zonnebrand-olie worden verkondigd, geen onbekende verschij ning meer in het Nederlandse lucht ruim. De reclamevluchten hebben lange tijd een aardig bestaan opgeleverd aan enige Nederlandse firma’s, die met enkele sportvliegtuigen opereerden bo ven toeristische centra en grote steden. Alhoewel dit reclamevliegen nog steeds onverminderd doorgang vindt er heeft zich zelfs een nieuwe loot ge vormd het (kunstige) luchtschrijven wordt het, wat betreft verdiensten en perspectieven, opzij gedrongen door nieuwe ontwikkelingen in de wilde’’ luchtvaart, die alle mogelijke moeite doen vaste voet in Nederland te krijgen. net kwea wurde. Hald jimme fêst minsken, hwant der geane wy dan: ,De vlag van Nederland.’ ,Naar aanleiding van de vragen in de Kamer over de Friese vlag hebben velen zich met mij geërgerd over hun steeds te lange tenen. Ieder gewoon mens heeft zich al geërgerd enige jaren geleden over het onderwijs: tot 3e klasse in het Fries, Friese rechtspraak, Friese Bijbel, etc. En steeds hakken op .Holland’. Daarvóór dachten we, dat Friezen ook Nederlanders waren alsook Zeeuwen, Drenten, Groningers, etc. Stel je voor dat deze ook zulke eisen gingen stellen. Waarom gaan de Friezen hun grens niet sluiten, met een eigen Friese regering, een Friese taal, en eigen Friese vlag? Maar dan geen geld voor dijken en subsidies uit .Hol land’. Ze gedragen zich als moffen: een grote mond, zich superieur voelen en bij het minste en geringste wat hun niet bevalt, zich achtergesteld voelen. Door de taal kan een ambtenaar, politieman, onderwijzer, etc., niet aangesteld worden in Friesland, want hij moet dan eerst de taal leren; zelfs de rechtspraak gaat in het Fries. Maar wel komen de afgestudeerden, door dat het veelal een agrarische provincie is, in het gehate Holland de vette baantjes in de regenug etc. bezetten. Dat moeten wij wel nemen. Steeds komen er hatelijke stukken voor in Friese kranten etc., en geschimp op vergaderingen. Het buitenland lacht toch al om ons bekrompen gedoe met z’n honderd geloven, kerken en partijtjes, met liefst ieder een eigen omroep en hokje. Vandaag of morgen komt er nog een speciale Friese omroep met eigen Friese zendmast, eigen Fries personeel en daar bovenop de Friese vlag. G. de Boer. (van oorsprong Fries.) traditionele vuurwerk wordt afgesto ken, willen maken. Het eerste rondvluchtbedrijf, dat zich op Zestienhoven vestigde was Flash band Flight een maatschappij waarin König’s Air Transport een belangrijk aandeel had. Op 20 maart van dit jaar kwam ook Martin’s Air Charter, die daarvoor al rondvluchten vanaf Schip hol had verzorgd, naar het Rotterdamse vliegveld. Kort daarna completeerde de N.V. Naestrea, die zich voordien had beperkt tot het reclame maken, het rondvluchttrio. Onder dit drietal ont stond een vinnige concurrentie, waarbij de N.V. Naestrea de kleinste zich noodgedwongen ietwat op de achter grond hield. De strijd om klanten heeft zich op Zestienhoven toegespitst en wel in een dergelijke mate, dat de vliegveld-auto- riteiten hebben moeten ingrijpen. In ieder geval heeft de concurrentie het, voor de belangstellenden aangename, gevolg gehad, dat de prijzen voor een rondvlucht van 12.50 daalden tot 7.50. De „wilde” luchtvaartondernemingen hebben geen gemakkelijk bestaan. De grote maatschappijen, die meestal door de regering gesubsidieerd en in ieder geval gesteund worden, voeren onder ling al een verbeten strijd voor meer passagiers. De K.L.M. heeft dit nog niet zo lang geleden kunnen ervaren met de kwestie Singapore, waarbij door de Engelse regering landingsrechten aan de Nederlandse luchtvaartmaat schappij werden ontzegd, dit ten voor dele van de Engelse BOAC. Voor de kleinere particuliere bedrij ven is op de belangrijkste verbindings lijnen helemaal geen plaats meer. Voor hen gelden nog meer belemmeringen door vergunningen en concessies dan voor de grote broers. Onderling voeren zij ook nog een heftige concurrentie, die de dagtaak voor de directies nog wat moeilijker maakt. Toch schijnt alle moeite beloond te worden, want chartermaatschappijen schieten in Engeland, Duitsland en nu ook in Nederland als paddestoelen uit de grond. De bedrijvigheid van Engelse char- terondernemingen in Nederland is op vallend. De twee grootste zijn B.K.S. Air Transport en Trade Air, die beide het Rotterdamse vliegveld Zestienho ven in haar luchtnet hebben opgeno men. B.K.S. Air Transport onderhoudt een lijndienst tussen LeedsRotterdam Düsseldorf v.v. en en Newcastle met naar Edinburgh en heeft onder andere binding tussen het Gronings—Drentse vliegveld Eelde en ’t Engelse Southend. Men heeft het plan deze dienst door te trekken naar Noord-Duitsland en even tueel Scandinavië. Een andere dienst van deze maatschappij, waarbij in Nederland wordt geland, is de lijn SouthendVliegveld Zuid-Limburg Neurenberg v.v. Deze vluchten van chartermaatschap pijen zijn van groot belang voor het toerisme. De V.V.V.’s van de steden in de omtrek van de vliegvelden hebben dan ook bijzonder veel belangstelling getoond. De Vereniging voor Vreem delingenverkeer in Groningen heeft, na het bekend worden van de Eelde-lijn, de organisatie van een zogenaamd „Long Week-End” in voorbereiding genomen. Het is de bedoeling, dat hier mee in Engeland propaganda wordt ge maakt. De A.N.V.V. heeft eveneens van haar interesse blijk gegeven door bij de eerste vlucht op de lijn Newcastle Rotterdam, die op 24 april werd gevlo gen met aan boord de burgemeester van Newcastle en een groot aantal journa listen. een receptie te verzorgen. ünderskrift fan de Redaksje. Om nou de skriuwer net to koart to dwaen, of better sein, him al syn galle oer üs ütspuije to litten, sille wy it hiele stik mar oernimme, en ek it ünderskrift, dan hat gjin minske letter hwat to sizzen. len goede rie soe ik de lêzers fan dit moaijs noch al jaen wolleForal ik dat kranteknipsel foar ’t Ijocht helje soe om der ik dan nou mear moed haw om der mei to kommen? Och dat wit ik lyk net. Haedsaek is wol, dat ik foar in eagen krige, hwer eat yn stie dat my nou skoan to pas komt. It is .contra’ fan hwat er yn it kranteknipsel stiet. En dan noch fan in kant hwer men it alhielendal net forwachtsje soe. Foar en alear ik nou üt ein set, moat ik earst noch al efkes hwat sizze. Ut hwat krante it stikje hwat ik krige, knipt is, kin ik net nei gean. Like min de datum. Mar it sil wêze üt in krante fan bigjin augustus. Bop- pedien blykt it in .ynstjürd stik’ to wezen, soks kin ik opmeitsje üt it Fryske Brief CCLXXIX Yn de Fr. brief fan 5 sept. ’59, haw ik it hawn oer in kranteknipsel hwat ik fan immen krige hie. It like my doe net goed ta, om lyk ik oars noch alris doch, der oer to skriuwen. Hwerom net, wit ik ear- lik seis net. Ik skreau doe: ,Mar ik sil it wol biwarje, hwant hwa wit komt it miskien nochris in kear to pas. Of oars, as ik in kear ris hwat mear moed haw as op ’t heden.’ Nou hie ik wier net tinke kinnen, dat noch mar in goed moanne letter, oer to skriuwen. Of sa in deimanich lyn, in krante ünder Wie de sensatie van het vliegen, het loszijn van de aarde, eens wil ervaren kan nu voor een niet al te groot bedrag rondvluchten maken boven het westen van ons land. Op het nieuwe Rotter damse vliegveld Zestienhoven hebben zich enkele maatschappijtjes neergela ten, die als insecten op de strooppot van men. dachten zij, zijn allicht genoeg belang stellenden te vinden, die gaarne eens een vlucht boven Europa’s grootste havenstad, een vliegtocht naar het nabij gelegen Den Haag, of een avondvlucht naar Scheveningen, wanneer daar het 1B FRISO. CONCURRENTIE. BURGERLIJKE STAND 6.9Ü 1.75 6.90 0.25 GEORGANISEERD TOERISME. RECLAME UITOEUKEN WF.ARDE Abonnementsprijs f 1.25 per kwartaal per post f 2.76 per halfjaar tak Koudum libben by de rus Warkum great aldmantsjehüs Pripper Gemeente Workum Van 8 t.m. 14 oktober 1959 Geboren: Jan Kornelis, zv Arnoldus We- rumeus Werumeus Bunjng en Ettje Dirkje de Vries. Gehuwd en overleden: Geen Inzending van advertenties uiterlijk donderdagsmorgens Familieberichten desnoods vrijdagsmorgens voor 10 uur Dn- die dol Dok uw adres voor grote en kleinere ritten NOARD 69 lar Süd 72-74 - Workum LAAT VERZORGEN DE BEKENDE ALLEEN BIJ 2.95 tot en met 5.50 foar it jubileum- pakket Meubelhuis Incjné Advertentietarief: 7 cent per m.m. Adv. van buiten Friesland 9 ct. per m.m. Contracten volgens algemene regeling Workum III—Balk III Junioren Workum IB—Q4V.C. Workum 2B—Balk 1B QjV.C. IA—Workum IA FRISO Van verslagen, berichten enz. gaarne spoedig opgaaf Verschijnt éénmaal per week Uitgave: Fa. T. GAASTRA Ban. Drukkerij en Boekhandel Workum Telefoon Redactie en Adm. 05151-314 Postrekening 882258 Profiteert van deze unieke aanbieding met en zonder chauffeur I t r> 1, OPTICIEN - HORLOGER Telefoon 310 - Workum HEWER BE«U OP 1.45 uur 2.45 uur (Door red. bekort.) (Wij willen dit stukje niet laten passeren zonder de opmerking, dat er een fana tisme uit blijkt, dat geen onbevangene ooit in Friesland zelf zal hebben aangetroffen. Het is ook niet zeer deskundig, terwijl tenslotte aangevoerd mag worden, dat men de Friezen moeilijk verantwoordelijk kan stellen voor vragen, die een van oorsprong niet-Fries Ka merlid stelt. - Red.) Programma zaterdag 17 oktober 1959 AFD. VOETBAL Senioren: Workum I—O.N.S. Aanvang 3.45 uur Bolswardia I—Workum II Vertrek 3.20 uur Aanvang 2.10 uur HWA’T HIM NOU (foar minstens 3 fier) opjowt as lid fan de KFFB hat foar f 5. (4-80 sinten porto) rjocht op it neifolgjende Jl BILEÏJM-PAKKET Gods Terskflier, roman fan P. Fed- dema, normale ütj., winkelpriis f Ekstra feestjefte BLIDF. STIMMEN sjongbondel mei 80 lieten op mu- zyk, priis los Ekstra wolkomspresintsje. De roman It bigoun op Bolleton- gersdei fan E. S. de Jong Jubileumnümer fan De Fleanende Krie, mei kans op Batavus brom- fyts, Juncker fyts, Singer naeima- sjine, stofsüger, ensfh., priis los Wearde fan it pakket meielkoar f 15.80 Noch gjin jild stjüre. Allinne de adv. ündertekenje en opstjure oan Propagandalieding KFFB, Boalsert. De oanbieding jildt salang as der foarrie is. Sa’n 1000 nije leden kinne hjirfan profitearje. Jo binne dan minstens 3 jier lid foar tonei f 3. yn it healjier. Hjirfoar krije jo 2 X jiers in nije Fryske roman, reduksje op berneboeken en oare ütjeften en in abon- nemint op De Fleanende Krie. Hwa ’t earst komt, earst mealt. Adres: Hantekening: NOARD 159 WORKUM TELEF.557

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Friso nl | 1959 | | pagina 1