WORKUMER
KRANT
Bril nodig?
Nieuws- en Advertentieblad voor de gemeenten Workum, Hindeloopen
en Zuidwesthoek van Friesland
fa.
geen
Q
Particuliere luchtvaartmaatschappijen
doen qeen slechte zaken
Westerhuis
Llbelle Nylons
IIEME DE BOER, Autoverhuur
RADIO H1NGS1
uw
RADIO EN TELEVISIE
BON
<^lemeróma'ó
U^lU/7.
Jubileum-oanbieding K.F.F.B.
82ste JAARGANG
No. 41
ZATERDAG 17 OKTOBER 1959
Vakantietochten en rondvluchten zijn de attracties
de datum. Mar it sil wêze üt in krante fan bigjin augustus. Bop-
met
zending
erf
EN BU U THUIS!
Uw adres voor
radio en televisie
f 12.-
Sud 72-74
ik
de lokkende verdiensten afkwa-
In het toeristische hoogseizoen, zo
Hij
it
en
tu-
zal
de
BEL 306 b.£.g. 382
Je
eld
lak
Jij
we
an
lijn
zht
:en
et.
D. WESTERHUIS
MAISON IRENE
hij
ker
>n-
lar
het
en,
eld
7)an met Uw
recept naar
Meubelen van Incone
zaan een mensenleeftijd
Inconé vooi kwaliteit
ISootdeel en gezelhghriii
FRÉ DE ROER
tussen Rotterdam
een doorverbinding
Belfast. Trade Air
een wekelijkse ver-
blijft absoluut wit vanaf
Bij B. JONGSTRA
Wij ontvingen deze week wederom een zending damesmantels
onze collectie is nu zo goed als volledig
Ook ontvingen wij weer een zending damesjaponnen
U kunt weer te kust en te keur
Reeds voor f 72.een pracht mantel, verder prijzen tot f 125.00
Reeds voor 21.00 een mooie damesjapon, de nieuwste stoffen, de
laatste mode. EVEN ATTENTIE s.v.p. Terlenka dames camisoles en
directoirs warmer nog dan wol en blijft absoluut wit vanaf 4.50
Speciale aanbieding fantasieschorten
groot en wijd model 3.75
■ktT
C. GORTER
Nije wike fierder.
De reislust van vakantiegangers is
Eigenlijk is het een beetje bevreem
dend, dat Nederland pas in dit jaar
voldoende kennis heeft kunnen maken
met een bedrijfstak, die in andere lan
den al jaren geleden tot ontwikkeling
kwam het particuliere luchtvaartbe
drijf. Ons land heeft op het niet-mili-
taire luchtvaartterrein altijd een zeer
vooraanstaande plaats ingenomen en
blijk gegeven van een verrassende
doortastendheid en handelsbekwaam
heid.
Onze Nederlandse zakenman ver
schilt in zoverre van zijn Amerikaanse
collega, dat hij zich niet direct stort in
een wild avontuur, waarin de kansen
op mislukking minstens even groot zijn
als de kans op succes. Misschien komt
het hierdoor, dat tot voor kort maar
heel weinig pogingen zijn gedaan de
luchtvaart te exploiteren op een andere
dan de bekende manier van geregeld
luchtverbindingen tussen de grote ste
den van de wereld.
S.V.W. AGENDA
voor velen een goede bron van inkom
sten. Het is daarom niet verwonderlijk,
dat de luchtvaartondernemingen ook
een graantje proberen mee te pikken.
In Nederland kent men nu een organi
satie, die vliegreizen verzorgt naar be
kende vakantiecentra. Het zijn „All-
Included’’ reizen, wat dus wil zeggen,
dat de hotelkosten bij de prijs zijn inbe
grepen.
Men kan onder andere boeken voor
een 15-daagse vakantie-vliegreis naar
Mallorcavoor 379,In de win
termaanden organiseert dit bureau
vluchten naar de wintersportcentra.
Dit jaar is men met deze vakantie-
vluchten begonnen en het is beslist niet
slecht gegaan. De voordelen van een
vliegtocht zijn, naast de sensatie van
het vliegen zelf, legio. Voor velen is de
lange bustocht naar het vakantieverblijf
een kwelling en altijd gaan er enkele
dagen verloren door de reisduur. Kost
bare vakantietijd, die men liever in de
plaats van bestemming doorbrengt. Het
vliegtuig is uiteraard veel en veel snel
ler en zeker zo comfortabel als een bus.
Men verwacht dan ook, dat het lucht-
toerisme zich sterk zal ontwikkelen,
vooral nu de prijzen verrassend laag
blijven.
Naast de grote maatschappijen, die
regelmatig hun passagiers op hun vaste
routes vervoeren, zijn, vooral na de
tweede wereldoorlog, talrijke kleine
ondernemingen ontstaan, die allerlei
facetten van de moderne luchtvaart
winstgevend proberen te maken. Te
genwoordig is de verschijning van een
klein sportkistje, dat een doek achter
zich aansleept waarop met grote letters
de kwaliteit van een drank, een tand
pasta, of een zonnebrand-olie worden
verkondigd, geen onbekende verschij
ning meer in het Nederlandse lucht
ruim. De reclamevluchten hebben lange
tijd een aardig bestaan opgeleverd aan
enige Nederlandse firma’s, die met
enkele sportvliegtuigen opereerden bo
ven toeristische centra en grote steden.
Alhoewel dit reclamevliegen nog
steeds onverminderd doorgang vindt
er heeft zich zelfs een nieuwe loot ge
vormd het (kunstige) luchtschrijven
wordt het, wat betreft verdiensten
en perspectieven, opzij gedrongen door
nieuwe ontwikkelingen in de wilde’’
luchtvaart, die alle mogelijke moeite
doen vaste voet in Nederland te
krijgen.
net kwea wurde.
Hald jimme fêst minsken, hwant der geane wy dan:
,De vlag van Nederland.’
,Naar aanleiding van de vragen in de Kamer over de Friese vlag
hebben velen zich met mij geërgerd over hun steeds te lange tenen.
Ieder gewoon mens heeft zich al geërgerd enige jaren geleden over
het onderwijs: tot 3e klasse in het Fries, Friese rechtspraak, Friese Bijbel, etc.
En steeds hakken op .Holland’. Daarvóór dachten we, dat Friezen
ook Nederlanders waren alsook Zeeuwen, Drenten, Groningers, etc. Stel
je voor dat deze ook zulke eisen gingen stellen. Waarom gaan de Friezen
hun grens niet sluiten, met een eigen Friese regering, een Friese taal, en
eigen Friese vlag? Maar dan geen geld voor dijken en subsidies uit .Hol
land’. Ze gedragen zich als moffen: een grote mond, zich superieur voelen
en bij het minste en geringste wat hun niet bevalt, zich achtergesteld voelen.
Door de taal kan een ambtenaar, politieman, onderwijzer, etc., niet
aangesteld worden in Friesland, want hij moet dan eerst de taal leren; zelfs
de rechtspraak gaat in het Fries. Maar wel komen de afgestudeerden, door
dat het veelal een agrarische provincie is, in het gehate Holland de vette
baantjes in de regenug etc. bezetten. Dat moeten wij wel nemen. Steeds
komen er hatelijke stukken voor in Friese kranten etc., en geschimp op
vergaderingen. Het buitenland lacht toch al om ons bekrompen gedoe met
z’n honderd geloven, kerken en partijtjes, met liefst ieder een eigen omroep
en hokje. Vandaag of morgen komt er nog een speciale Friese omroep met
eigen Friese zendmast, eigen Fries personeel en daar bovenop de Friese
vlag. G. de Boer.
(van oorsprong Fries.)
traditionele vuurwerk wordt afgesto
ken, willen maken.
Het eerste rondvluchtbedrijf, dat zich
op Zestienhoven vestigde was Flash
band Flight een maatschappij waarin
König’s Air Transport een belangrijk
aandeel had. Op 20 maart van dit jaar
kwam ook Martin’s Air Charter, die
daarvoor al rondvluchten vanaf Schip
hol had verzorgd, naar het Rotterdamse
vliegveld. Kort daarna completeerde de
N.V. Naestrea, die zich voordien had
beperkt tot het reclame maken, het
rondvluchttrio. Onder dit drietal ont
stond een vinnige concurrentie, waarbij
de N.V. Naestrea de kleinste zich
noodgedwongen ietwat op de achter
grond hield.
De strijd om klanten heeft zich op
Zestienhoven toegespitst en wel in een
dergelijke mate, dat de vliegveld-auto-
riteiten hebben moeten ingrijpen. In
ieder geval heeft de concurrentie het,
voor de belangstellenden aangename,
gevolg gehad, dat de prijzen voor een
rondvlucht van 12.50 daalden tot
7.50.
De „wilde” luchtvaartondernemingen
hebben geen gemakkelijk bestaan. De
grote maatschappijen, die meestal door
de regering gesubsidieerd en in ieder
geval gesteund worden, voeren onder
ling al een verbeten strijd voor meer
passagiers. De K.L.M. heeft dit nog
niet zo lang geleden kunnen ervaren
met de kwestie Singapore, waarbij door
de Engelse regering landingsrechten
aan de Nederlandse luchtvaartmaat
schappij werden ontzegd, dit ten voor
dele van de Engelse BOAC.
Voor de kleinere particuliere bedrij
ven is op de belangrijkste verbindings
lijnen helemaal geen plaats meer. Voor
hen gelden nog meer belemmeringen
door vergunningen en concessies dan
voor de grote broers.
Onderling voeren zij ook nog een
heftige concurrentie, die de dagtaak
voor de directies nog wat moeilijker
maakt. Toch schijnt alle moeite beloond
te worden, want chartermaatschappijen
schieten in Engeland, Duitsland en nu
ook in Nederland als paddestoelen uit
de grond.
De bedrijvigheid van Engelse char-
terondernemingen in Nederland is op
vallend. De twee grootste zijn B.K.S.
Air Transport en Trade Air, die beide
het Rotterdamse vliegveld Zestienho
ven in haar luchtnet hebben opgeno
men. B.K.S. Air Transport onderhoudt
een lijndienst tussen LeedsRotterdam
Düsseldorf v.v. en
en Newcastle met
naar Edinburgh en
heeft onder andere
binding tussen het Gronings—Drentse
vliegveld Eelde en ’t Engelse Southend.
Men heeft het plan deze dienst door te
trekken naar Noord-Duitsland en even
tueel Scandinavië. Een andere dienst
van deze maatschappij, waarbij in
Nederland wordt geland, is de lijn
SouthendVliegveld Zuid-Limburg
Neurenberg v.v.
Deze vluchten van chartermaatschap
pijen zijn van groot belang voor het
toerisme. De V.V.V.’s van de steden in
de omtrek van de vliegvelden hebben
dan ook bijzonder veel belangstelling
getoond. De Vereniging voor Vreem
delingenverkeer in Groningen heeft, na
het bekend worden van de Eelde-lijn,
de organisatie van een zogenaamd
„Long Week-End” in voorbereiding
genomen. Het is de bedoeling, dat hier
mee in Engeland propaganda wordt ge
maakt.
De A.N.V.V. heeft eveneens van
haar interesse blijk gegeven door bij de
eerste vlucht op de lijn Newcastle
Rotterdam, die op 24 april werd gevlo
gen met aan boord de burgemeester van
Newcastle en een groot aantal journa
listen. een receptie te verzorgen.
ünderskrift fan de Redaksje.
Om nou de skriuwer net to koart to dwaen, of better sein, him al
syn galle oer üs ütspuije to litten, sille wy it hiele stik mar oernimme, en
ek it ünderskrift, dan hat gjin minske letter hwat to sizzen.
len goede rie soe ik de lêzers fan dit moaijs noch al jaen wolleForal
ik dat kranteknipsel foar ’t Ijocht helje soe om der
ik dan nou mear moed haw om der mei to kommen? Och dat wit ik
lyk net. Haedsaek is wol, dat ik foar in
eagen krige, hwer eat yn stie dat my nou skoan to pas komt. It is .contra’
fan hwat er yn it kranteknipsel stiet. En dan noch fan in kant hwer men
it alhielendal net forwachtsje soe.
Foar en alear ik nou üt ein set, moat ik earst noch al efkes hwat
sizze. Ut hwat krante it stikje hwat ik krige, knipt is, kin ik net nei gean.
Like min de datum. Mar it sil wêze üt in krante fan bigjin augustus. Bop-
pedien blykt it in .ynstjürd stik’ to wezen, soks kin ik opmeitsje üt it
Fryske Brief CCLXXIX
Yn de Fr. brief fan 5 sept. ’59, haw ik it hawn oer in kranteknipsel
hwat ik fan immen krige hie. It like my doe net goed ta, om lyk ik
oars noch alris doch, der oer to skriuwen. Hwerom net, wit ik ear-
lik seis net. Ik skreau doe: ,Mar ik sil it wol biwarje, hwant hwa wit
komt it miskien nochris in kear to pas. Of oars, as ik in kear ris hwat
mear moed haw as op ’t heden.’
Nou hie ik wier net tinke kinnen, dat noch mar in goed moanne letter,
oer to skriuwen. Of
sa
in deimanich lyn, in krante ünder
Wie de sensatie van het vliegen, het
loszijn van de aarde, eens wil ervaren
kan nu voor een niet al te groot bedrag
rondvluchten maken boven het westen
van ons land. Op het nieuwe Rotter
damse vliegveld Zestienhoven hebben
zich enkele maatschappijtjes neergela
ten, die als insecten op de strooppot
van
men.
dachten zij, zijn allicht genoeg belang
stellenden te vinden, die gaarne eens
een vlucht boven Europa’s grootste
havenstad, een vliegtocht naar het nabij
gelegen Den Haag, of een avondvlucht
naar Scheveningen, wanneer daar het
1B
FRISO.
CONCURRENTIE.
BURGERLIJKE STAND
6.9Ü
1.75
6.90
0.25
GEORGANISEERD TOERISME.
RECLAME
UITOEUKEN
WF.ARDE
Abonnementsprijs f 1.25 per kwartaal
per post f 2.76 per halfjaar
tak
Koudum libben by de rus
Warkum great aldmantsjehüs
Pripper
Gemeente Workum
Van 8 t.m. 14 oktober 1959
Geboren: Jan Kornelis, zv Arnoldus We-
rumeus Werumeus Bunjng en Ettje Dirkje
de Vries.
Gehuwd en overleden: Geen
Inzending van advertenties uiterlijk
donderdagsmorgens
Familieberichten desnoods vrijdagsmorgens
voor 10 uur
Dn-
die
dol
Dok uw adres
voor grote en
kleinere ritten
NOARD 69
lar
Süd 72-74 - Workum
LAAT
VERZORGEN
DE BEKENDE
ALLEEN BIJ
2.95 tot en met 5.50
foar it
jubileum-
pakket
Meubelhuis Incjné
Advertentietarief: 7 cent per m.m.
Adv. van buiten Friesland 9 ct. per m.m.
Contracten volgens algemene regeling
Workum III—Balk III
Junioren
Workum IB—Q4V.C.
Workum 2B—Balk 1B
QjV.C. IA—Workum IA
FRISO
Van verslagen, berichten enz.
gaarne spoedig opgaaf
Verschijnt éénmaal per week
Uitgave: Fa. T. GAASTRA Ban.
Drukkerij en Boekhandel Workum
Telefoon Redactie en Adm. 05151-314
Postrekening 882258
Profiteert van deze unieke aanbieding
met en zonder chauffeur
I
t r>
1,
OPTICIEN - HORLOGER
Telefoon 310 - Workum
HEWER BE«U OP
1.45 uur
2.45 uur
(Door red. bekort.)
(Wij willen dit stukje niet laten passeren zonder de opmerking, dat er een fana
tisme uit blijkt, dat geen onbevangene ooit in Friesland zelf zal hebben aangetroffen. Het
is ook niet zeer deskundig, terwijl tenslotte aangevoerd mag worden, dat men de Friezen
moeilijk verantwoordelijk kan stellen voor vragen, die een van oorsprong niet-Fries Ka
merlid stelt. - Red.)
Programma zaterdag 17 oktober 1959
AFD. VOETBAL
Senioren:
Workum I—O.N.S. Aanvang 3.45 uur
Bolswardia I—Workum II Vertrek 3.20 uur
Aanvang 2.10 uur
HWA’T HIM NOU (foar minstens 3 fier)
opjowt as lid fan de KFFB hat foar f 5.
(4-80 sinten porto) rjocht op it neifolgjende
Jl BILEÏJM-PAKKET
Gods Terskflier, roman fan P. Fed-
dema, normale ütj., winkelpriis f
Ekstra feestjefte BLIDF. STIMMEN
sjongbondel mei 80 lieten op mu-
zyk, priis los
Ekstra wolkomspresintsje.
De roman It bigoun op Bolleton-
gersdei fan E. S. de Jong
Jubileumnümer fan De Fleanende
Krie, mei kans op Batavus brom-
fyts, Juncker fyts, Singer naeima-
sjine, stofsüger, ensfh., priis los
Wearde fan it pakket meielkoar f 15.80
Noch gjin jild stjüre. Allinne de adv. ündertekenje en opstjure
oan Propagandalieding KFFB, Boalsert. De oanbieding jildt
salang as der foarrie is. Sa’n 1000 nije leden kinne hjirfan
profitearje. Jo binne dan minstens 3 jier lid foar tonei f 3.
yn it healjier. Hjirfoar krije jo 2 X jiers in nije Fryske
roman, reduksje op berneboeken en oare ütjeften en in abon-
nemint op De Fleanende Krie. Hwa ’t earst komt, earst mealt.
Adres: Hantekening:
NOARD 159 WORKUM TELEF.557